abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_44145604
quote:
Op maandag 4 december 2006 21:12 schreef Wombcat het volgende:

[..]

De Eerste Kamer
nope.
When you're racing, it's life. Anything that happens before or after is just waiting.
pi_44145760
quote:
Op maandag 4 december 2006 21:03 schreef Argento het volgende:

[..]

klopt, en dat mag van mij, maar het ging mij meer om zijn inschatting van het gedrag van Bos in dit geheel.
Niet alleen Bos hoor, die doet altijd leuk als Kop van Jut, maar de hele linkse meerderheid en Bos is dan leider van de grootste partij. Heeft ie echt niet op eigen houtje gedaan. En waarom zouden ze ineens rekening moeten houden met allerlei gevoeligheden bij het CDA dat zich de afgelopen jaren nooit ergens iets van heeft aangetrokken?
  maandag 4 december 2006 @ 21:20:59 #103
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_44145898
quote:
Op maandag 4 december 2006 17:45 schreef Napalm het volgende:

[..]

JSF is een slecht voorbeeld van Jan . Er is zeker geen meerderheid voor het uitstappen. O.m. D66 en CU zijn tegen het uitstappen. Financieel ook zeer beperkt; de ondertekening van het MoU inzake de bijdrage voor de laatste ontwikkelingsfase (waarvan het tijdstip al jaren gepland stond) bedraagt iets van 100 mln ofzo. Het is dus ook niet belangrijk. Symboolpolitiek.
Ik was ook tegen de JSF, maar ben het met je eens dat nu terug draaien ook geen slimme actie is. Maar je gaat hiermee wel voorbij aan het punt dat hier, volgens mij terecht, gemaakt wordt. Ik was ook nogal verbaasd over die beslissing om meer Polen binnen te laten - ten eerste is dat nogal een grote beslissing, ten tweede - creëren we hiermee niet een nieuw gastarbiedersprobleem? Die Polen willen vast ook aan gezinshereniging en dat soort zaken doen. Natuurlijk, ze horen nu bij de EU, maar ik zie zo snel niet in waarom we op dit punt ineens het EU-beleid voor moet zijn - en waarom dit besluit nu genomen dient te worden.

En dat punt vind ik dus wel terecht: Balkenende neemt zelf net zo goed nog steeds belangrijke beslissingen, dan is het wel een beetje apart dat hij dit van Bos zo kwalijk vindt.

Even wat anders: wat was die analyse van Leers die hierboven genoemd wordt?
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_44145966
quote:
Op maandag 4 december 2006 21:16 schreef SCH het volgende:
En waarom zouden ze ineens rekening moeten houden met allerlei gevoeligheden bij het CDA dat zich de afgelopen jaren nooit ergens iets van heeft aangetrokken?
Die jaren dat Bos als oppositieleider in de Kamer zat bedoel je?
When you're racing, it's life. Anything that happens before or after is just waiting.
pi_44146017
quote:
Op maandag 4 december 2006 21:23 schreef Argento het volgende:

[..]

Die jaren dat Bos als oppositieleider in de Kamer zat bedoel je?
Yeps, de regering heeft zo vaak de kamer geschoffeerd, dan krijg je dit.
pi_44146109
quote:
Op maandag 4 december 2006 21:20 schreef De_Hertog het volgende:
Even wat anders: wat was die analyse van Leers die hierboven genoemd wordt?
quote:
Leers roept CDA en PvdA op tot overleg

Gepubliceerd op zondag 03 december 2006

AMSTERDAM (ANP) - Burgemeester Gert Leers van Maastricht heeft CDA en PvdA opgeroepen hun conflict over een generaal pardon voor asielzoekers niet op de spits te drijven, maar in overleg te gaan. Dat heeft de CDA-prominent zondag in het tv-programma Buitenhof gezegd

Hij zei CDA-leider Jan Peter Balkenende in staat te achten een compromis te vinden. ,,We moeten uit deze gepolariseerde situatie komen,'' aldus Leers.

Het kabinet trotseert de nieuwe Tweede Kamer die met 75 tegen 74 stemmen voor een generaal pardon stemde door een motie van PvdA-fractieleider Wouter Bos aan te nemen. Volgens de motie mogen voorlopig geen asielzoekers worden uitgezet. Het kabinet reageert dinsdag in een brief op de motie.

Dijkstal

Oud-VVD-minister Hans Dijkstal is het met Leers eens, dat het tijd is dat ,,verstandige mensen de koppen bij elkaar steken''. Dijkstal suggereerde dat in de brief ,,ruimte'' kan worden geboden rond het uitzetten van asielzoekers.

Volgens Dijkstal zou er in het uiterste geval een situatie kunnen ontstaan, waarin het kabinet ontslag indient bij de koningin, maar dat de koningin die ontslagaanvraag in beraad houdt tot er een nieuw kabinet is. Hij noemde dat een ,,schijnvertoning''.
en in het programma maakte Leers ondubbelzinnig duidelijk dat hij Bos verantwoordelijk acht voor de ontstane situatie en dat hij niet begrijpt waarom Bos op deze, nogal voorbarige manier, de confrontatie zoekt. En inderdaad, Leers is in principe voor een generaal pardon.
pi_44146153
quote:
Op maandag 4 december 2006 21:13 schreef Argento het volgende:

[..]

nope.
Grapje
De regering maakt idd ook wetten. Kamer(s) en regering delen die verantwoordelijkheid. In de praktijk maakt vooral de regering de wetten. Die uiteindelijk wel door de kamer (SG eigenlijk) vastgesteld moeten worden. De SG is het hoogste democratische orgaan, en dan vooral de Tweede Kamer.
Het gaat Balkenende niet echt aan om nu de kamer verwijten te maken voor iets waar de kamer het volste recht toe heeft, omdat hij zo graag in een achterkamertje tot een dichtgetimmerd coalitieakkoord wil komen. Zeker niet als je in aanmerking neemt dat hij zelf niets liever (lijkt te doen) dan als demissionair kabinet allerlei beslissingen te nemen (hhurwet, JSF om maar wat voorbeelden te noemen).
pi_44146192
quote:
Op maandag 4 december 2006 21:24 schreef SCH het volgende:

[..]

Yeps, de regering heeft zo vaak de kamer geschoffeerd, dan krijg je dit.
Bos heeft zich wellicht laten schofferen?
pi_44146231
quote:
Op maandag 4 december 2006 21:27 schreef Argento het volgende:

[..]

Bos heeft zich wellicht laten schofferen?
Wie is hier nou de draaikont
  maandag 4 december 2006 @ 21:28:50 #110
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_44146249
quote:
Op maandag 4 december 2006 21:26 schreef Argento het volgende:

[..]

[..]

en in het programma maakte Leers ondubbelzinnig duidelijk dat hij Bos verantwoordelijk acht voor de ontstane situatie en dat hij niet begrijpt waarom Bos op deze, nogal voorbarige manier, de confrontatie zoekt. En inderdaad, Leers is in principe voor een generaal pardon.
Daar kan ik me best in vinden. Maar ik dat heb ik wel vaker met Leers, voornamelijk in de tijd dat ik nog in de buurt van Maastricht woonde. Hoeveel invloed heeft hij eigenlijk binnen het CDA? Is er een kans dat hij nog een keer in de landelijke politiek komt?
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_44146309
quote:

[..]

[..]

Dat is een erg eenzijdige uitleg, foei. Leers legde er de nadruk op dat hij voor een GP is en Leers is binnen het CDA zo'n beetje de grootste criticaster van Balkenende maar durft niet alles meer te zeggen omdat hij ddan de partijtop over zich heen krijgt, want het is niet zo'n open partij.

Maar goed; het staat je vrij het op je eigen manier uit te leggen natuurlijk.
pi_44146313
quote:

[..]

[..]

Dat het niet zo heel erg verstandig is om de zaken zo op de spits te drijven ben ik op zichzelf wel met je eens. Niettemin is het ook wel weer van belang om er voor te zorgen dat er geen onomkeerbare beslissingen worden genomen, ook in het licht van de huidige politieke verhoudingen. De linkse partijen hebben een belangrijk punt van het gp gemaakt. Als je dan in de periode tot er een nieuw kabinet komt wel mensen uitzet die voor dat gp in aanmerking zijn gekomen, terwijl je weet welke waarde ze er aan hechten, is het wel te begrijpen dat ze nu voor dat gp opkomen. Maar je zet er de verhoudingen wel erg mee op scherp.
pi_44146360
quote:
Op maandag 4 december 2006 21:28 schreef De_Hertog het volgende:

[..]

Daar kan ik me best in vinden. Maar ik dat heb ik wel vaker met Leers, voornamelijk in de tijd dat ik nog in de buurt van Maastricht woonde. Hoeveel invloed heeft hij eigenlijk binnen het CDA? Is er een kans dat hij nog een keer in de landelijke politiek komt?
Hij is erg belangrijk, mede omdat hij veel publiciteit trekt en een grote achterban heeft. Maar hij stond tijdens de vorige regering vooral voor de zaken die de fractie niet zo leuk vond en was samen met Terpstra de grootste criticaster. Ik zie hem nog wel een rol vervullen ja.
  maandag 4 december 2006 @ 21:57:31 #114
134847 fokthesystem
WIJ zijn 'HET'.
pi_44147368
Waarom zien kiezers dit nu niet een keer?!??!?
Een rompkabinet dat gaande de verkiezingen zelf van alles doordrukt, maar als er een andere meerderheid is mede dankzij de partij voor de dieren, voor 26.000 MENSEN, nee dan zijn de 'normen en waarden weer gaar'........
--------------------------------------------------------
Marijnissen: Balkenende meet met twee maten
maandag 4 december 2006 20:30

(Novum) - Demissionair premier Jan Peter Balkenende (CDA) meet met twee maten met zijn oproep aan de Tweede Kamer om geen belangrijke zaken meer te agenderen. Dat schrijft SP-leider Jan Marijnissen maandag in zijn weblog. Volgens Marijnissen heeft het kabinetsbeleid van Balkenende jarenlang gedreven op een gelegenheidscoalitie van CDA, VVD en LPF.

Balkenende deed zijn uitspraak naar aanleiding van de motie over het generaal pardon voor asielzoekers dat de Kamer in zijn nieuwe samenstelling vorige week aannam. Volgens Balkenende ondervindt de formatie hinder van deze debatten en hij wil dat de formatie hiervan gescheiden blijft.

Marijnissen vindt het raar dat Balkenende zich beklaagt over de gelegenheidscoalitie. Volgens de SP-voorman hebben de kabinetten Balkenende de afgelopen jaren geleund op een gelegenheidskabinet van CDA, VVD en LPS als 'D66 weer eens haar handen van het beleid af trok'. Ook agendeert Balkenende volgens Marijnissen wel degelijk belangrijke zaken. Als voorbeelden hij het JSF-project, de huurliberalisatie en recentelijk het openstellen van de grenzen voor werknemers uit Midden- en Oost-Europa.
--------------------------------------------------
Verder zie ik een toename in woordgebruik jegens CDA zoals g- of c hristenhonden e.d.
Anderzijds: Wat is er tegen "christenhonden"? Jezus en Johannes de Doper scholden hun tegenstanders uit voor "adderengebroed", dus dat hun moeders het met slangen deden. Vergeleken daarmee vind ik christenhond en geitenneuker wel meevallen.

Anyway, JM heeft weer gelijk.

en dit topic dekt vele ladingen zag ik, dus de rest van het forum kan wel een slotje op onderhand :-))
http://www.paltalk.com , niet typen maar miepen
Al bemoei jij je niet met politiek, deze bemoeit zich wel met jouw leven en geld, van de wieg tot het graf en zelfs daarna!
pi_44147770
quote:
Op maandag 4 december 2006 21:57 schreef fokthesystem het volgende:

Anyway, JM heeft weer gelijk.
Hij heeft helemaal geen gelijk. Hij zou gelijk hebben als hij ook een heel summier regeerakkoord wenst en de rest overlaten aan de kamer. Maar nee: hij wil onderhandelen en allerlei zaken weggeven en daar dan ook wat voor terug... Bij die strategie is het ongepast om vooraf wel nog even iets te regelen. Het is van tweeën één: OF je predikt dualisme, OF je gaat voor de Lubberiaanse methode waarbij het parlement grotendeels monddood wordt gemaakt.

Balkenende heeft dus groot gelijk met zijn "op twee borden schaken" opmerking.

Overigens lijkt mij op twee borden schaken voor Bos geen slimme optie, hij zal het al lastig genoeg hebben om te winnen als hij zijn aandacht maar één schaakpartij hoeft te houden...
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_44148419
quote:
Op maandag 4 december 2006 21:27 schreef Wombcat het volgende:
Het gaat Balkenende niet echt aan om nu de kamer verwijten te maken voor iets waar de kamer het volste recht toe heeft, omdat hij zo graag in een achterkamertje tot een dichtgetimmerd coalitieakkoord wil komen. Zeker niet als je in aanmerking neemt dat hij zelf niets liever (lijkt te doen) dan als demissionair kabinet allerlei beslissingen te nemen (hhurwet, JSF om maar wat voorbeelden te noemen).
Ik zie Balkenende de Kamer ook niet verwijten dat zij iets doet waar zij geen recht toe zou hebben, maar ik ben het met Balkenende eens als hij zich ergert aan de wijze waarop de Kamer juist dit onderwerp -dat nu juist in de formatie aan de orde had kunnen komen en waarbij dat prima uitonderhandeld had kunnen worden- juist op dit moment er door wenst te jassen.

Waarom Balkenende dan ineens bijlessen staatsrecht nodig heeft, ontgaat mij derhalve nog steeds.
pi_44148477
quote:
Op maandag 4 december 2006 21:30 schreef SCH het volgende:

[..]

Dat is een erg eenzijdige uitleg, foei. Leers legde er de nadruk op dat hij voor een GP is en Leers is binnen het CDA zo'n beetje de grootste criticaster van Balkenende maar durft niet alles meer te zeggen omdat hij ddan de partijtop over zich heen krijgt, want het is niet zo'n open partij.

Maar goed; het staat je vrij het op je eigen manier uit te leggen natuurlijk.
Eenzijdige uitleg? Ik geef slechts weer wat Leers gezegd heeft. Jouw 'nuance' is gebaseerd op jouw eigen veronderstelling (Leers vs partijtop), maar waarom zou Leers in dit specifieke onderwerp Balkenende iets verwijten? Balkenende heeft dit niet op de spits gedreven en daar ging het om in Buitenhof.
pi_44148707
quote:
Op maandag 4 december 2006 21:16 schreef SCH het volgende:

[..]

Niet alleen Bos hoor, die doet altijd leuk als Kop van Jut, maar de hele linkse meerderheid en Bos is dan leider van de grootste partij. Heeft ie echt niet op eigen houtje gedaan. En waarom zouden ze ineens rekening moeten houden met allerlei gevoeligheden bij het CDA dat zich de afgelopen jaren nooit ergens iets van heeft aangetrokken?
Ach ja...de verkiezingen zijn voorbij dus het ware gezicht kan weer getoond worden.
Geloven is zeker weten dat je het niet weet.
Geloven maakt meer kapot dan je lief is.
Vloeken is aangeleerd...geloven ook.
  maandag 4 december 2006 @ 23:06:50 #119
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_44149354
quote:
Op maandag 4 december 2006 22:49 schreef wonko het volgende:
Ach ja...de verkiezingen zijn voorbij dus het ware gezicht kan weer getoond worden.
Idd, maar ik denk dat Bos zijn hand wel overspeeld heeft door dit nu zo door de kamer te duwen
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_44149433
quote:
Op maandag 4 december 2006 23:06 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

Idd, maar ik denk dat Bos zijn hand wel overspeeld heeft door dit nu zo door de kamer te duwen
De regering heeft haar antwoord gegeven aan de Kamer: een dikke vette middelvinger. Alleen dan wat vriendelijker en uitgebreider geformuleerd in een heuse brief. De Kamer is nu aan zet. Als Bos een confrontatie wilde, dan heeft hij die nu. Het is alleen de vraag of Bos er rekening mee had gehouden dat Balkenende en Co. hardball gingen spelen. Demissionair of niet, coalitiebesprekingen of niet.
  maandag 4 december 2006 @ 23:17:05 #121
10841 Napalm
Brandbarbaar
pi_44149706
quote:
Op maandag 4 december 2006 23:08 schreef Argento het volgende:
Het is alleen de vraag of Bos er rekening mee had gehouden dat Balkenende en Co. hardball gingen spelen.
Denk dat het Bos niet uitmaakte.

Het zou me niet verbazen als er binnen de pvda tohc een beetje paniek is ivm de opkomst van de SP. en public juichen over een linkse meerderheid maar in prive toch angstig over de grote concurrent icm een onverwacht fors verlies.

Bos moet iets doen tegen het linkse gevaar en poogt op deze wijze in elk geval het initiatief te houden
You're a fucking ugly bitch. I want to stab you to death, and then play around with your blood.
pi_44150914
quote:
Op maandag 4 december 2006 21:01 schreef Argento het volgende:

[..]

waar gaat ie dan in staatsrechtelijk opzicht de fout in?
De kamer haar rol ontkennen door 'toevallige meerderheden' te ontkennen, door het idee dat besluitvorming in coalitiebesprekingen dient te geschieden wat haaks staat op het staatsrecht, door het parlement buitenspel te willen zetten gaande de formatiebesprekingen.

Verder ging hij al eerder de mist in door zijn 'demissionaire status' verder op te rekken dan gangbaar in de parlementaire geschiedenis.
'Als je Jip en Janneke leest, weet je beter hoe onze samenleving in elkaar zit. De Grondwet is verworden tot een marginaal product.'
pi_44151041
quote:
Op maandag 4 december 2006 23:50 schreef multatuli het volgende:

[..]

De kamer haar rol ontkennen door 'toevallige meerderheden' te ontkennen, door het idee dat besluitvorming in coalitiebesprekingen dient te geschieden wat haaks staat op het staatsrecht, door het parlement buitenspel te willen zetten gaande de formatiebesprekingen.
Het is in zoverre een toevallige meerderheid dat het gaat om een nieuwe Kamer die het heeft tegen de nog zittende regering, in afwachting van een nieuwe coalitie. Bos wil zijn gelijk krijgen en niet morgen of overmorgen, maar vandaag.

Daarnaast kan ik Balkenende er niet op betrappen dat hij middels een regeerakkoord tot het generaal pardon wil besluiten. Hte is een programmapunt en het is goed (staatsrechtelijk geaccepteerd) gebruik dat dergelijke punten in de (in)formatie aan de orde komen of zelfs in een regeerakkoord (in hoofdlijnen) worden vastgelegd. De grote partijen hebben er ook nooit een geheim van gemaakt dat het GP een agendapunt was. Waarom het dan nu ineens buiten die agenda om de zittende regering door de strot geduwd moet worden is misschien staatsrechtelijk niet incorrect, maar in ieder geval staatsrechtelijk niet sjiek.
quote:
Verder ging hij al eerder de mist in door zijn 'demissionaire status' verder op te rekken dan gangbaar in de parlementaire geschiedenis.
Dan moet de Kamer hem maar terugfluiten.
pi_44151617
Argento, je studeert vermoedelijk rechten?
Dit gaat over poitiek en staatsrecht. In beide bestaat het begrip 'toevallige meerderheid' niet. Dat journalisten het wel eens over gelegenheidscoalities hebben, is staatsrechterlijk baarlijke nonsens.

Balkenende wil het GP in een regeerakkoord regelen en het is zeker niet ongebruikelijk om zulke zaken in een regeerakkoord vast te leggen, maar staatsrechtelijk wordt het nu juist als een ongewenste praktijk beschouwd. De kamer heeft de democratische legitimatie en het is primair aan haar om politieke zaken te regelen. In de staatsrecht opvatting is de ministerraad slechts een uitvoerend instrument.

Het is dus juist staatsrechtelijk correct om besluiten te nenem zonder de zittende regering te consulteren, dan wel te respecteren. Dát is de essentie van onze democratie, die jij plots als niet 'sjiek' betiteld. Tijdens jouw leven is het monisme helaas usance geworden, maar dat verdraagt zich slecht met onze parlementaire democratie. In een breder perspectief schendt Balkenende nu juist alle lang vastgestelde principes van onze democratie. Het parlement beoordeelt de ministers en treedt op als neven-wetgever, de regering regeert. slechts bij de gratie van een parlementaire meerderheid.

Een demissionaire regering als deze die het parlement wenst te negeren als een toevallige meerderheid weet niet waar ze het over heeft en moet terug naar school.
'Als je Jip en Janneke leest, weet je beter hoe onze samenleving in elkaar zit. De Grondwet is verworden tot een marginaal product.'
pi_44151626
De kamer stelt zich nog heel bescheiden op, ze vragen slechts tijdelijke stopzetting van de uitzetting. Wat is daar zo'n probleem aan?
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
pi_44151967
quote:
Op dinsdag 5 december 2006 00:11 schreef multatuli het volgende:
Balkenende wil het GP in een regeerakkoord regelen en het is zeker niet ongebruikelijk om zulke zaken in een regeerakkoord vast te leggen, maar staatsrechtelijk wordt het nu juist als een ongewenste praktijk beschouwd. De kamer heeft de democratische legitimatie en het is primair aan haar om politieke zaken te regelen. In de staatsrecht opvatting is de ministerraad slechts een uitvoerend instrument.
Laten we niet vergeten dat de regering nog altijd mede-wetgever is. Los daarvan is er (ook in staatsrechtelijk opzicht) niets op tegen om punten in het regeerakkoord op te nemen. De Kamer behoudt immers ook ten opzichte van die punten haar controlerende functie. De Kamer wordt niet voor een voldongen feit gesteld, ofschoon in dat geval gerekend kan worden op de steun van de regeringspartijen (hetgeen bepaald niet zo hoeft te zijn).
quote:
Het is dus juist staatsrechtelijk correct om besluiten te nenem zonder de zittende regering te consulteren, dan wel te respecteren. Dát is de essentie van onze democratie, die jij plots als niet 'sjiek' betiteld. Tijdens jouw leven is het monisme helaas usance geworden, maar dat verdraagt zich slecht met onze parlementaire democratie. In een breder perspectief schendt Balkenende nu juist alle lang vastgestelde principes van onze democratie. Het parlement beoordeelt de ministers en treedt op als neven-wetgever, de regering regeert. slechts bij de gratie van een parlementaire meerderheid.
en op dat punt gaat het dus over politiek en in mindere mate over strafrecht ofschoon het in het geheel niet staatsrechtelijk correct dat de Kamer op eigen houtje besluiten neemt. Dat heeft zij in dit geval ook niet gedaan, zij heeft slechts een motie aangenomen waarover Kamerlid Halsema nog volledig ten onrechte opmerkte tegen de betrokken minister dat deze gehouden was die motie uit te voeren.

De opmerking dat de regering regeert bij de gratie van een parlementaire meerderheid is overigens evengoed een opmerking die geen recht doet aan het dualisme. Het suggereert immers dat de regering is onderworpen aan de wil van de Kamer, doch de Kamer kan de regering niet haar wil opleggen (zoals nu ook wel weer blijkt). Als de regering niet doet wat de Kamer wil, rest de Kamer slechts de motie van wantrouwen.
quote:
Een demissionaire regering als deze die het parlement wenst te negeren als een toevallige meerderheid weet niet waar ze het over heeft en moet terug naar school.
Deze demissionaire regering doet staatsrechtelijk niets fout als zij de motie van de Kamer naast zich neerlegt. Moties houden geen verplichtingen in, zolang zij geen motie van wantrouwen zijn. De Kamer is nu aan zet. Als zij een motie van wantrouwen wenst uit te spreken, moet zij dat maar doen.
pi_44152362
Argento, ga staatsrecht studeren. Echt dit kan niet. Je mist, als zoveel juristen in spé alle begrip van ons ongeschreven staatsrecht omdat dit nu eenmaal haaks staat op de klassieke juristen opleiding.

Een zin als 'Als de regering niet doet wat de Kamer wil, rest de Kamer slechts de motie van wantrouwen.' getuigt van volstrekt onbegrip. Het vertrouwensbeginsel is de crux van ons staatsrecht, die jij hier wegwimpelt alleen omdat hij niet in het geschreven recht voorkomt. Zonder dat vertrouwensbeginsel geen Nederlandse staat.
pi_44152406
quote:
Op dinsdag 5 december 2006 00:39 schreef multatuli het volgende:
Argento, ga staatsrecht studeren. Echt dit kan niet. Je mist, als zoveel juristen in spé alle begrip van ons ongeschreven staatsrecht omdat dit nu eenmaal haaks staat op de klassieke juristen opleiding.

Een zin als 'Als de regering niet doet wat de Kamer wil, rest de Kamer slechts de motie van wantrouwen.' getuigt van volstrekt onbegrip. Het vertrouwensbeginsel is de crux van ons staatsrecht, die jij hier wegwimpelt alleen omdat hij niet in het geschreven recht voorkomt. Zonder dat vertrouwensbeginsel geen Nederlandse staat.
Hoe bedoelt u? Ik erken juist het bestaan van het vertrouwensbeginsel, maar dat beginsel betekent toch niet dat de regering maar moet doen wat de Kamer vindt dat de regering moet doen?
pi_44152504
quote:
Op dinsdag 5 december 2006 00:39 schreef multatuli het volgende:

Sorry, maar als meerjarige jurist vind ik dit een beetje onzin. De regering heeft een eigen verantwoordelijkheid en de Staten-Generaal (niet alleen de Tweede Kamer) heeft een controlerende bevoegdheid (en daarnaast het recht van initiatief, maar dat is zeker niet de hoofdmoot). De regering moet dus een eigen koers varen en hoeft dus zeker niet met de Staten-Generaal mee te waaien.
pi_44152596
De vertrouwensregel maakt dat het kabinet haar ontslag moet aanbieden als ze onvoldoende vertrouwen in de tweede kamer geniet. Dat is op dit punt (het GP) het geval.

Jouw zin 'betekent toch niet dat de regering maar moet doen wat de Kamer vindt dat de regering moet doen' is een affront aan ons staatsbestel. De regering kan uitvoeren of weigeren. in het laatste geval dient ze zcih te vervoegen bij de koningin.
pi_44152640
quote:
Op dinsdag 5 december 2006 00:45 schreef DS4 het volgende:

[..]

Sorry, maar als meerjarige jurist vind ik dit een beetje onzin. De regering heeft een eigen verantwoordelijkheid en de Staten-Generaal (niet alleen de Tweede Kamer) heeft een controlerende bevoegdheid (en daarnaast het recht van initiatief, maar dat is zeker niet de hoofdmoot). De regering moet dus een eigen koers varen en hoeft dus zeker niet met de Staten-Generaal mee te waaien.
Als meerjarige jurist (meerderjarig?) zou je zeker zakken voor je staatsrecht examen.
pi_44152734
quote:
Op dinsdag 5 december 2006 00:52 schreef multatuli het volgende:

Als meerjarige jurist (meerderjarig?) zou je zeker zakken voor je staatsrecht examen.
Ach, dat ik geen verstand heb van het recht zal de reden zijn dat ik altijd bij zeer gerenomeerde kantoren heb gezeten en in korte tijd partner ben geworden.

Het is niet mijn specialiteit, maar verder is het wel feitelijk juist. Dat is dan ook waar de term dualisme op ziet.
pi_44152756
quote:
Op dinsdag 5 december 2006 00:49 schreef multatuli het volgende:
De vertrouwensregel maakt dat het kabinet haar ontslag moet aanbieden als ze onvoldoende vertrouwen in de tweede kamer geniet. Dat is op dit punt (het GP) het geval.
Onzin. Onenigheid op een enkel punt laat onverlet dat er vertrouwen kan zijn.
pi_44154479
quote:
'Kamer is geen knecht van het kabinet'
door Jeroen Hoorn
DEN HAAG - De Tweede Kamer houdt zich niet aan de regels door een generaal pardon te eisen, zegt premier Balkenende. Onzin, zeggen deskundigen: het is juist Balkenende die het niet zo nauw neemt met het staatsrecht.
,,Nee, daar heeft Balkenende geen gelijk in'', grinnikt de Amsterdamse hoogleraar staatsrecht Jit Peters. De premier verwijt de Tweede Kamer 'staatsrechtelijk onjuist' te hebben gehandeld door zich uit te spreken voor een generaal pardon voor uitgeprocedeerde asielzoekers. Zolang er nog geen nieuw kabinet is, moet het parlement zich volgens hem inhouden.

Volgens Peters is het precies andersom. ,,Sinds de verkiezingen is het kabinet demissionair. Dat betekent dat het terughoudend moet zijn met nieuwe maatregelen. Dit staat nergens zwart op wit, maar het kan niet anders: het kabinet heeft immers zijn ontslag al aangeboden en kan dus niet meer door de Kamer worden weggestuurd. Maar het is heel raar om de regel om te draaien, zoals Balkenende doet. De Kamer is de baas, niet de knecht van het kabinet'', zegt Peters.

De nipte meerderheid in de Tweede Kamer die vorige week instemde met de motie over het generaal pardon, staat wel degelijk in haar recht, zegt ook Peters' collega Leonard Besselink, hoogleraar aan de Universiteit Utrecht. ,,Een nieuwe Tweede Kamer heeft juist tot taak nieuw beleid te ontwikkelen. Dat probeert de Kamer nu te doen met het generaal pardon. Of dat politiek handig is, is de vraag: het maakt de onderhandelingen over de vorming van een nieuw kabinet alleen maar lastiger. Maar ongeoorloofd is het zeker niet.''

Volgens Besselink is het niet voor het eerst dat Balkenende de verhouding tussen het kabinet en de Kamer 'niet helemaal goed inschat'. Het minderheidskabinet van CDA en VVD waaraan Bal-kenende leiding geeft sinds D66 afgelopen zomer uit de coalitie stapte, is volgens Besselink een 'interimkabinetje', dat er moest komen om alle begrotingen voor volgend jaar op te kunnen stellen. ,,Desondanks zijn er onder leiding van Balkenende nog tal van controversiële dingen doorgevoerd, zoals de JSF.''

Van der Vlies
SGP-fractievoorzitter en langstzittend Kamerlid Bas van der Vlies vindt dat Kamer noch kabinet zich netjes gedraagt. ,,Het kabinet zit er alleen nog om op de winkel te passen en het bestaande beleid voort te zetten. De Kamer dwingt het kabinet nu toch een majeure beleidswijziging door te voeren.'' Zelf stemde hij mede daarom tegen. Anderzijds zou het kabinet voorlopig niemand meer moeten uitzetten, vindt Van der Vlies. Zodra er eenmaal een nieuw kabinet zit, kan dat al dan niet besluiten de wens van de Kamer over een generaal pardon uit te voeren. Dat vindt ook hoogleraar Besselink. ,,Als het kabinet toch doorgaat met de uitzettingen, zijn er over een paar maanden geen mensen meer over aan wie je een generaal pardon zou kunnen verlenen. Dat betekent dat het kabinet een democratisch besluit onmogelijk maakt.''
[url=http://www.nd.nl/Document.aspx?document=nd_artikel&id=82849
]http://www.nd.nl/Document.aspx?document=nd_artikel&id=82849[/quote][/url]
  dinsdag 5 december 2006 @ 07:54:19 #135
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_44154516
Overigens meldde de radionieuwsdienst vanochtend dat het CDA in een nieuwe coalitie met SP en PvdA wel bereid zou zijn het GP uit te voeren, maar in de huidige coalitie niet. En dan beschuldigt men Bos van draaikonterij
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_44154565
quote:
Op dinsdag 5 december 2006 00:57 schreef DS4 het volgende:

[..]

Ach, dat ik geen verstand heb van het recht zal de reden zijn dat ik altijd bij zeer gerenomeerde kantoren heb gezeten en in korte tijd partner ben geworden.

Het is niet mijn specialiteit, maar verder is het wel feitelijk juist. Dat is dan ook waar de term dualisme op ziet.
Je bent fiscalist toch? Staatsrecht is toch wel weer iets anders. Staatsrecht zit toch echt iets anders in elkaar, dat is geen kleine-lettertjes jagen en naar gelang je uitkomt uitleggen.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_44154822
quote:
Op dinsdag 5 december 2006 08:02 schreef sigme het volgende:

Je bent fiscalist toch? Staatsrecht is toch wel weer iets anders. Staatsrecht zit toch echt iets anders in elkaar, dat is geen kleine-lettertjes jagen en naar gelang je uitkomt uitleggen.
Ik ben helemaal niet alleen maar fiscalist. Ik heb naast fiscaal recht ook Nederlands recht gestudeerd.
  dinsdag 5 december 2006 @ 08:38:17 #138
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_44154826
quote:
Op dinsdag 5 december 2006 08:37 schreef DS4 het volgende:

[..]

Ik ben helemaal niet alleen maar fiscalist. Ik heb naast fiscaal recht ook Nederlands recht gestudeerd.
Wat nog steeds niet hetzelfde is als Staatsrecht.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_44154905
quote:
Op dinsdag 5 december 2006 08:38 schreef Lord_Vetinari het volgende:

Wat nog steeds niet hetzelfde is als Staatsrecht.
Is onderdeel van het curriculum en bovendien is Staatsrecht een specialisatie binnen Nederlands Recht.
pi_44154940
quote:
Op dinsdag 5 december 2006 08:45 schreef DS4 het volgende:

[..]

Is onderdeel van het curriculum en bovendien is Staatsrecht een specialisatie binnen Nederlands Recht.
Maar niet de jouwe.. Toch?
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_44154959
Even voor de goede orde, waar multatuli de mist in gaat is dat hij er vanuit gaat dat indien er een motie wordt aangenomen door de kamer en deze motie door het kabinet naast zich neer wordt gelegd er automatisch sprake is van een vertrouwensbreuk.

De motie van wantrouwen is er niet voor niets. Niet dat een motie van wantrouwen nodig is, vertrouwen opzeggen hoeft niet per sé dmv een motie, maar het is ook niet zo dat bij een genegeerde motie ook automatisch sprake is van het feit dat de Tweede Kamer het vertrouwen heeft verloren.
pi_44155010
quote:
Op dinsdag 5 december 2006 08:49 schreef sigme het volgende:

Maar niet de jouwe.. Toch?
Ik heb de specialisatie civiel recht gedaan. Toch ben ik in de praktijk minstens zoveel gespecialiseerd in het strafrecht. Die paar verdiepingsvakjes maken niet zo'n enorm verschil als je het mij vraagt.

Als je Nederlands Recht hebt gestudeerd dien je gewoon van het hele scala de basis te kennen. Daarnaast, als je een echte jurist bent, dan kun je in wezen alles met het recht: je moet er alleen af en toe de wet, jurisprudentie en literatuur bij pakken. Dat is maar goed ook, want het kennisniveau van de gemiddelde net-afgestudeerde is ondermaats (helaas niet alleen bij rechten).
pi_44155132
quote:
Op dinsdag 5 december 2006 08:50 schreef DS4 het volgende:
Even voor de goede orde, waar multatuli de mist in gaat is dat hij er vanuit gaat dat indien er een motie wordt aangenomen door de kamer en deze motie door het kabinet naast zich neer wordt gelegd er automatisch sprake is van een vertrouwensbreuk.

De motie van wantrouwen is er niet voor niets. Niet dat een motie van wantrouwen nodig is, vertrouwen opzeggen hoeft niet per sé dmv een motie, maar het is ook niet zo dat bij een genegeerde motie ook automatisch sprake is van het feit dat de Tweede Kamer het vertrouwen heeft verloren.
Dat klopt, wie herinnert zich niet Zalm die wegloopt, uitroepende : "Maar we voeren 'm NIET uit"

De Tweede Kamer heeft minister Zalm gevraagd om eerdere verspreiding van eurobiljetten in Europees verband aan de orde te stellen. Maar minister Zalm weigerde om dit te doen en legde de motie, - waar de hele Kamer behalve de VVD voor had gestemd - , naast zich neer.

[ Bericht 0% gewijzigd door sigme op 05-12-2006 10:22:30 (typefout) ]
pi_44155621
quote:
Op dinsdag 5 december 2006 00:49 schreef multatuli het volgende:
De regering kan uitvoeren of weigeren. in het laatste geval dient ze zcih te vervoegen bij de koningin.
Dat ben ik dus niet met je eens. En de Haagse politiek ook niet want ik heb nog niemand gehoord die naar aanleiding van de brief van het kabinet dit standpunt inneemt. Ook niet van de oppositie. We wachten af. Misschien zijn ze dit keer zo netjes eerst de brief af te wachten.
pi_44155657
Balkenende trekt al bij, zoals verwacht, dus het komt wel goed
  dinsdag 5 december 2006 @ 09:37:32 #146
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_44155721
quote:
Op dinsdag 5 december 2006 08:02 schreef sigme het volgende:

[..]

Het is inderdaad geen kleine-lettertjes jagen, want het is grotendeels ongeschreven. En juist daarom is er wél veel uitleg nodig en kunnen er veel politieke en juridische meningsverschillen over ontstaan. Het is onterecht dat jullie de deskundigheid van DS4 in twijfel trekken, want iedere jurist krijgt in zijn studie een flinke portie staatsrecht mee.

Vaak verschilt de blik op het staatsrecht zelfs iets per universiteit: iedere professor heeft zijn eigen stokpaardjes, zeker wanneer het ongeschreven staatsrecht betreft. Ik ben het zelf met Argento en DS4 eens dat de regering niet elke motie dient uit te voeren. Multatuli heeft gelijk waar hij zegt dat er vertrouwen moet zijn tussen Kamer en Kabinet en dat dit vertrouwen ook feitelijk kan wegvallen zonder dat er een motie van wantrouwen wordt aangenomen. Het is echter niet zo dat het vertrouwen per definitie weg is, wanneer het kabinet één motie weigert uit te voeren.
pi_44155774
Probleem is een beetje Pool, dat er altijd een verschil zit tussen de juridische lettertjeskant en de praktijk. En daar loopt het vaak spaak. DS4 maar vooral Argento zijn in mijn ogen hele slimme jongens en juridisch goed onderlegd maar vooral de laatste mist nogal eens de aansluiting bij de praktijk en het inzicht in het politieke spel.

Ik ben juridisch minder onderlegd maar waag te stellen dat ik iets meer gevoel heb voor het Haagse geneuzel en inzicht in de kongsies en de manier van besluitvorming en compromissen en uiteindelijk is het daar wel om te doen.

Vertrouwen wordt immers niet in wetboeken geregeld maar gewoon bij de koffie in de kantine van de Tweede Kamer, daar kan je geen sluitende staatskundige theorie op los laten.
pi_44156209
quote:
Op dinsdag 5 december 2006 09:37 schreef Pool het volgende:

Multatuli heeft gelijk waar hij zegt dat er vertrouwen moet zijn tussen Kamer en Kabinet en dat dit vertrouwen ook feitelijk kan wegvallen zonder dat er een motie van wantrouwen wordt aangenomen. Het is echter niet zo dat het vertrouwen per definitie weg is, wanneer het kabinet één motie weigert uit te voeren.
Eens, maar dat schreef ik hierboven ook al...
pi_44157570
http://forum.fok.nl/topic/950314

Dit topic blijkt gesloten te zijn, dus ik plaats hier maar even de kanttekening bij mijn standpunt ten aanzien van de regeerakkoorden en de coalitiefracties:

Ik miskende dat het wel degelijk de fracties zijn die de akkoorden sluiten (ofschoon je je dan nog steeds kan afvragen of en in hoeverre een dergelijk akkoord nu werkelijk de koers van kabinet vastlegt), maar mijn bezwaar tegen een dergelijk akkoord ten aanzien van het dualisme moet ik laten staan.
  dinsdag 5 december 2006 @ 11:32:45 #150
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_44157871
quote:
Op dinsdag 5 december 2006 11:20 schreef Argento het volgende:
http://forum.fok.nl/topic/950314

Dit topic blijkt gesloten te zijn, dus ik plaats hier maar even de kanttekening bij mijn standpunt ten aanzien van de regeerakkoorden en de coalitiefracties:
Hij is gemerged met het andere topic hierover Linkse kamermeerderheid stemt voor generaal pardon. #4 .

[ Bericht 8% gewijzigd door ExtraWaskracht op 05-12-2006 11:41:50 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')