Is iets na 700 jaar nog bezetten?quote:Op zondag 3 december 2006 20:43 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Het is raar omdat je een invasieleger van Moren vergelijkt met christenen die in hun eigen stad zaten. Wat dat betreft is er meer overeenkomst tussen Moren die Spanje veroveren en Ottomanen die Constantinopel veroveren.
Ja, ik bedoelde dat Constantinopel gewoon een grandioze uitbreiding van Byzantium was.quote:Op zondag 3 december 2006 20:36 schreef IHVK het volgende:
[..]
Als je het zo bekijkt.![]()
Istanbul is dan altijd grotendeels islamitisch geweest.
Het gaat dus om de stad zelf, en die is in de geschiedenis door verschillende volkeren bewoond.
Vast vermakelijk. Hij had ook een eigen dierenprogramma op tv limburg ofzo geloof ikquote:Op zondag 3 december 2006 20:43 schreef Rock_de_Braziliaan het volgende:
Dion Graus
Ik zou hem erg graag een keer zien en horen spreken.
Nope.quote:Op zondag 3 december 2006 20:43 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Het is raar omdat je een invasieleger van Moren vergelijkt met christenen die in hun eigen stad zaten. Wat dat betreft is er meer overeenkomst tussen Moren die Spanje veroveren en Ottomanen die Constantinopel veroveren.
Ik zie niks in de krant van zaterdag. iig niet in het O en W katern.quote:Op zondag 3 december 2006 20:43 schreef Godslasteraar het volgende:
[..]
goeie vraag, ik geloof van zaterdag, en het was een leraar die volledig afgeknapt was. In ieder geval recent. Ik meen in het Onderwijs en Wetenschap katern.
Die inmiddels liever hockeymeisjes had?quote:Op zondag 3 december 2006 20:43 schreef Godslasteraar het volgende:
[..]
goeie vraag, ik geloof van zaterdag, en het was een leraar die volledig afgeknapt was. In ieder geval recent. Ik meen in het Onderwijs en Wetenschap katern.
Hmm... als je even verder kijkt zie je dat het waarschijnlijk niet om een broodje aap gaat, al is niet iedereen het erover eens dat het bedrag zo hoog was door de vele telefoontjes naar sekslijnen.quote:Op zondag 3 december 2006 20:22 schreef multatuli het volgende:
[..]
Dat soort berichten kan ik dus niet tegen. Ik weet nu al dat ik vannacht wakker schiet en ga uitrekenen hoeveel je wel niet moet bellen om 16 pagina's te vullen, terwijl je hele lange gesprekken voert (heet telefoonsex een gesprek?).
En dan kom ik erachter dat het meer is dan twee maanden non-stop bellen of zo en dan moet ik eerst chinees leren, het facturatiesysteem daar bestuderen en er dan achter komen dat het:
a) een broodje aap is
b) de Chinese KPN halfjaarlijks factureert en ik opnieuw kan beginnen.
Curiosity does not only kill the cat, maar ook al mijn productiviteit in het leven
Terug veroveren. In welk opzichte is dat toepasbaar op Constantinopel en de Ottomanen?quote:Op zondag 3 december 2006 20:44 schreef du_ke het volgende:
Is iets na 700 jaar nog bezetten?
Wie heeft ze in die walvis gestopt?quote:Op zondag 3 december 2006 20:47 schreef Apropos het volgende:
http://www.nrc.nl/wetensc(...)elijke__hersencellen
'vo!quote:Op zondag 3 december 2006 20:49 schreef Monidique het volgende:
Ik heb net gegourmet met mijn familie en ik voelde mij gelukkig. Natuurlijk, die fles rode wijn hielp ook, maar behalve dat had ik een globaal gevoel van algemene gelukzaligheid. De reden om mijn zusje Joy Division te laten luisteren. Overduidelijk. Maar niet alleen dat. Er werd een encyclopedie gepakt, want mijn moeder wilde iets weten en dan ga ik erin kijken en dan zie ik alle informatie van maļskorrel tot nevenfunctie en op de een of andere manier voel ik mij dan goed. Meteen pak ik mijn boek over Griekse mythen en ik zie de hoofdstukken en ik begin te smullen wanneer ik de titels lees.
Ik denk dat de vergelijking nog steeds opgaat.quote:Op zondag 3 december 2006 20:49 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Terug veroveren. In welk opzichte is dat toepasbaar op Constantinopel en de Ottomanen?
Dat is de vraag niet. Degenen die steden als Granada en Cordoba veroverden hadden natuurlijk weinig of niets met de mensen te maken die 700 jaar daarvoor werden veroverd.quote:Op zondag 3 december 2006 20:49 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Terug veroveren. In welk opzichte is dat toepasbaar op Constantinopel en de Ottomanen?
De Christenen zaten 1123 jaar in Constantinopel. Dan zou je dat toch wel eigen stad mogen noemenquote:Op zondag 3 december 2006 20:45 schreef IHVK het volgende:
Nope.
"Eigen stad" is heel subjectief.
Toen de Spanjaarden Spanje "heroverden" zaten de Moren al 700 jaar daar.
Je kon het net zo goed Moors gebied noemen.
En de christenen zaten niet in hun "eigen" stad. Byzantium was niet altijd christelijk.
Is daar een grens voor dan?quote:Op zondag 3 december 2006 20:53 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
De Christenen zaten 1123 jaar in Constantinopel. Dan zou je dat toch wel eigen stad mogen noemen.
juist, iddquote:Op zondag 3 december 2006 20:47 schreef Apropos het volgende:
[..]
Die inmiddels liever hockeymeisjes had?
Is er een reden waarom je in het midden van een encyclopedie leest?quote:Op zondag 3 december 2006 20:49 schreef Monidique het volgende:
en dan zie ik alle informatie van maļskorrel tot nevenfunctie
Welke?quote:Op zondag 3 december 2006 20:55 schreef kLowJow het volgende:
Wat is/was eigenlijk het hele punt van deze heilloze discussie?
Vreselijk verhaal, en ook bepaald niet het enige geval wat ik ken.quote:
Oh?quote:Op zondag 3 december 2006 20:24 schreef Apropos het volgende:
[..]
Het is in ieder geval geen dialoog.
Zeg dat niet te hard op de Balkan daar blijven dit soort sentimenten wat langer levenquote:Op zondag 3 december 2006 20:54 schreef IHVK het volgende:
En na 700 jaar ben je niet echt "nog heel erg boos" op die Moren die" jouw land" van je hadden afgepakt.
Geef s wat meer info, want op deze wijze kan ik niks vinden.quote:
Deze vraag is sturendquote:Op zondag 3 december 2006 20:55 schreef kLowJow het volgende:
Wat is/was eigenlijk het hele punt van deze heilloze discussie?
Je maakt me nieuwsgierig.quote:Op zondag 3 december 2006 20:56 schreef Apropos het volgende:
[..]
Vreselijk verhaal, en ook bepaald niet het enige geval wat ik ken.
Ik heb al gezocht, maar ik kan het niet vinden. Jan Obbebeek, heet de beste man. Ik loop even naar beneden.quote:Op zondag 3 december 2006 20:57 schreef Rock_de_Braziliaan het volgende:
[..]
Geef s wat meer info, want op deze wijze kan ik niks vinden.
Coen, help s mee.![]()
Een encyclopedie kan meer delen hebbenquote:Op zondag 3 december 2006 20:55 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Is er een reden waarom je in het midden van een encyclopedie leest?
423 jaarquote:Op zondag 3 december 2006 20:53 schreef Apropos het volgende:
Dat is waar, maar wat is het verschil tussen 1123 en 700 jaar?
Of het geweld tegen christenen in Constantinopel meer/minder of even onrechtvaardig is als het geweld tegen de Moren in Spanje destijds.quote:Op zondag 3 december 2006 20:57 schreef kLowJow het volgende:
[..]
Die tussen jou en MrX, waar soms ook nog iemand anders tussen springt.
Iemand die het op een zwarte school niet meer uithield. Directe aanleiding was 12 september 2001, toen hij van z'n leerlingen mocht vernemen dat de Joden Amerika in brand hadden gestoken.quote:Op zondag 3 december 2006 20:57 schreef Rock_de_Braziliaan het volgende:
[..]
Je maakt me nieuwsgierig.
Niet dat ik weet maar blijkbaar is het 700 jaarquote:
Nou dat weet ik zo net nog niet. Basken "strijden" ook al vrij lang voor hun bevrijding van Spanje.quote:700 en 1123 is gewoon allebei heel lang.
En na 700 jaar ben je niet echt "nog heel erg boos" op die Moren die" jouw land" van je hadden afgepakt.
Oh. Ligt eraan of je meer van je vader of je moeder houdt.quote:Op zondag 3 december 2006 21:02 schreef IHVK het volgende:
[..]
Of het geweld tegen christenen in Constantinopel meer/minder of even onrechtvaardig is als het geweld tegen de Moren in Spanje destijds.![]()
Ja "er ging het een en ander mis" zegt wel genoeg volgens mij.quote:Op zondag 3 december 2006 21:03 schreef Apropos het volgende:
Griekse Christenen waren niet de enige Christenen in Istanbul, hoor. Wat te denken van de Armeniers?
quote:Op zondag 3 december 2006 20:59 schreef Apropos het volgende:
Zaterdags Bijvoegsel, pagina 2.
Ja, ik vond dus dat het even onrechtvaardig was.quote:Op zondag 3 december 2006 21:04 schreef kLowJow het volgende:
[..]
Oh. Ligt eraan of je meer van je vader of je moeder houdt.
Daar gaat het helemaal niet om. Ik ga me niet uitspreken over rechtvaardig of niet. Rijken komen op en gaan ten onder.quote:Op zondag 3 december 2006 21:02 schreef IHVK het volgende:
Of het geweld tegen christenen in Constantinopel meer/minder of even onrechtvaardig is als het geweld tegen de Moren in Spanje destijds.![]()
Ongelooflijk inderdaad. De domheid.quote:Op zondag 3 december 2006 21:06 schreef Apropos het volgende:
O ja, ook nog uit de NRC:
Grammaticales.
''Je moeder loopt op straat.''
''Wat praat je over me moeder?!''
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |