Herman Brusselmans over dierenGepubliceerd door Willem on 6 March 2009 in boekenfeest.Op 14 maart treedt Herman Brusselmans op tijdens het Nijmeegs Boekenfeest in De Vereeniging. Brusselmans is de meest productieve schrijver van de Lage Landen. Hij heeft ruim 40 boeken op zijn naam staan. Binnenkort verschijnt zijn nieuwe roman Mijn haar is lang. Een kort interview over het boekenweekthema van dit jaar: ‘Tjielp, tjielp - de literaire zoo’ .
![]()
- Welk thema zou de volgende boekenweek moeten krijgen?
“Motorfietsen boven de 500 cc.”
- Wat is je lievelingsdier, en waarom?
“De hond, omdat ik er zelf een heb, en vandaar dus.”
- Aan welk dier zou u uzelf, als romanpersonage in Een dag in Gent en Mijn haar is lang, kunnen spiegelen?
“Aan een oude ezel.”
- Wat is je favoriete dierenpersonage uit de wereldliteratuur?
“Jack, de poedel uit de roman Forever In Love With Someone Else van John Muts (1962).”
- Dieren hadden eerder al een eigen politieke partij en nu een eigen boekenfeest. Worden dieren overschat?
“Dieren worden niet overschat. Integendeel. In Mijn Haar Is Lang voorspel ik trouwens dat ze ooit de heerschappij zullen overnemen,
met een koe als koningin van de wereld. Geloof mij, dit zal gebeuren.”
Concertgebouw De Vereeniging in Nijmegen verandert op zaterdag 14 maart in een literaire beestenboel. Na twee zeer succesvolle edities zullen lezers, schrijvers, muzikanten en dichters voor het derde achtereenvolgende jaar gezamenlijk het Nijmeegs Boekenfeest vieren. Dieren staan centraal tijdens deze bomvolle avond, want het thema van de Boekenweek 2009 - waar het Boekenfeest midden in valt - is Tjielp Tjielp - De literaire zoo.
Rondom dit thema heeft het Nijmeegs Boekenfeest een prachtig programma samengesteld. Jan Siebelink vertelt over zijn fascinatie voor windhonden. Gerbrand Bakker zal het hebben over ezels, schapen en de tureluur; Herman Brusselmans over Eddie met zijn natte neus. Hans Dorrestijn schreef ooit Het anti-hondenboek, maar is tegenwoordig vogelaar. Muzikant en componist Tom America zingt Tjielp Tjielp en andere mooie gedichten van Jan Hanlo. Filosofe Stine Jensen weet waarom vrouwen van apen houden. Meer verhalen zijn er van Herman Koch, in Jiskefet eigenaar van de dierenwinkel.
Ook zijn er hilarische verhalen van Arjen Lubach. Dierlijke poëzie is er van F. Starik. De beroemde Duitse deejay Soul Rabbi en het Nederlandstalig electropopduo Bedhelm & de Stewardess zorgen voor een denderende slotshow.
Het programma begint 14 maart om 20.15 uur. Na al het literaire vertier wordt de avond vanaf 00.00 uur tot diep in de nacht afgesloten met dansen, beesten en feesten.
We wensen je beestachtig veel plezier !
Toegang:¤ 10 / ¤ 7,50 (bibliotheekleden/pashouders/studenten)