abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_44219388
De creme smeer ik een paar keer per dag. Op advies van de ha. Het is niet zo erg, alleen vervelend voor mij, maar Anna heeft er geen last van.

[peptalk]
Dat met wegleggen en niet in bed willen slapen hebben wij ook gehad Moonah, nu is het over! Bij jou gaat het vast ook over. Een speen hielp zo eens per week en een pink vaker.
Veel problemen zijn maar tijdellijk en uiteindelijk is bv het makkelijkste en goed voor jullie band en als je zou willen stoppen, ben je heeeeel lang bezig met afbouwen. Ik bedenk steeds dat afbouwen ook zeker vijf weken gaat kosten, dus dan kan ik net zo goed nog vijf weken volledige bv geven. En dan is het toch al zes maanden. Nu kun je hem simpel troosten, straks moet je vanalles anders verzinnen om hem in slaap te krijgen.
[/peptalk]
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
  donderdag 7 december 2006 @ 13:11:11 #152
144006 chacama
Ondernemend!
pi_44220624
Lieve Moonah,

Om de twee uur en dan ook nog 's nachts. Het lijkt me enorm zwaar. En dat je BV wilt blijven geven, kan ik me goed indenken en vind ik enorm stoer. Het afbouwen kost inderdaad veel tijd, dus daar hoef je het niet voor te doen. Maar ik kan me voorstellen dat je het voor je slaap wel zou willen doen. Misschien is het een optie om de voeding van ca. 12 uur over te dragen aan manlief (flesje gekolfde melk....evt. gemengd met een deel KV of Johannesbroodpitmeel, omdat dit laatste wat meer vult). Ja, dan heb je wel volle borsten, maar die drinkt Thies dan om 02.00 uur (en met een beetje geluk later) wel weer leeg. En jij kan dan toch wat langer achter elkaar slapen.

Succes... en dikke
pi_44220747
Ow, en Moonah, wat het slaaptekort betreft, misschien ook een idee om Thies bij jullie in bed te laten slapen. Dat scheelt echt veel in je nachtrust denk ik.
pi_44221219
Moonah, ik kan me zo goed voorstellen dat je er even door heen zit... En dan is het helemaal niet verkeerd om gewoon voor jezelf helder te hebben dat stoppen zeker mogelijk is. Misschien geeft dat al, zoals Bix schreef, voldoende lucht.
Het is een hele foute cliche opmerking, ik weet het, maar ik denk dat dit soort dingen (slecht slapen, veel willen drinken) bij de meeste babies wel voor komen. Kunstvoeding of borstvoeding maakt daar in niet zo'n heel groot verschil, want het is lang niet altijd de voeding die het probleem geeft. Nadeel van borstvoeding is dan natuurlijk wel dat jij de enige bent die dat kan geven als je niet wilt kolven.

Zijn er ook andere dingen die hem kunnen troosten? Soms is het zo makkelijk om bij het geven van borstvoeding dat drinken ook als oplossing voor alles te zien. En dat kan ontzettend uitputtend werken terwijl het niet altijd de oplossing hoeft te zijn.
Wat zou je doen als hij kunstvoeding zou krijgen? Dan wordt het onmogelijk om steeds drinken te blijven geven en zullen er andere oplossingen gezocht moeten worden zoals een speen, buiten lopen, wiegen, laten huilen, etc. Misschien is het een idee om samen met je partner te zoeken naar wat andere oplossingen naast de borst. Een baby heeft vaker contacthonger dan voedingshonger hoewel de borst natuurlijk altijd een heel makkelijke oplossing is, gelukkig.

Welke keuze je ook maakt, het lijkt me wijs om de beslissing even uit te stellen tot je wat minder moe bent (en dat gaat echt komen, absoluut!). Vermoeidheid doet rare dingen met een mens en zo te horen kan je op dit moment geen keuze maken waar je helemaal zelf achter staat.
Het gaat echt beter worden. Kijk bijvoorbeeld naar Anna van Yppy (wat een mooie namen zo naast elkaar!)

Met Ronja hebben we ook wel zo'n periode gehad, al duurde die niet echt heel lang. Wat hier hielp (en dat bedoel ik niet als ultieme oplossing hoor, maar misschien kan je er wat mee) was:

• Een strakker slaap-waak ritme waarbij ze eigenlijk maar een uurtje wakker was en bij de eerste signalen van slaap al weer wakker naar bed ging.
  • huilde ze dan even en hadden we het idee dat er niets anders aan de hand was dan vermoeidheid dan lieten we haar maximaal een kwartier huilen. Vaak gingen/gaan we tussendoor wel even kijken of ze niet haar speen kwijt was/is.
  • Een speen. Die wilde ze de eerste tijd helemaal niet maar na steeds weer aanbieden en wat verschillende types uitproberen had ze het ineens te pakken.
  • Inbakeren d.m.v. een pacco-doek. Ze heeft het maar een paar weekjes nodig gehad maar het hielp ontzettend goed.
  • minder voeden... Ja echt, al is het geen advies voor iedereen en elke baby natuurlijk. Ik lag de hele dag met haar aan de borst, dat was immers hoe het stil was en hoe het me voor de bevalling het beste leek.
    Maar het arme schaap kreeg zo veel en zo rommelig (veel lucht er bij) melk binnen dat ze er krampjes van kreeg en dat het zorgde voor een heel onrustig ritme.
    Pas toen ik mezelf strenger aan haar ritme ging houden en wat minder vaak tussendoor voor elk wissewasje aan legde ging ze de overige voedingen meer en regelmatiger drinken.
    Nog steeds voed ik helemaal op haar verzoek en als ze echt wil krijgt ze. Maar als ik het idee heb dat ze wel heel erg snel komt kijk ik eerst of er andere oplossingen zijn zoals zingen, spelen, even naar buiten kijken, etc.

Lieve Moonah, ik denk dat jij en Thies hier echt uit gaan komen en dat je er straks lachend op terug kijkt omdat die paar weken niets zijn op het hele eerste jaar, laat staan op de rest van jullie leven. Het gaat beter worden, heus.
    En wat je ook kiest, borstvoeding of flesvoeding, je faalt niet. Je faalt niet omdat je een lieve moeder bent die het beste voor haar kind wil en die elke optie bekijkt en afweegt. Een lieve moeder die ook om zich zelf denkt omdat zij de basis is voor haar kind.
    Alleen daar om kan je al niet falen
  • pi_44221568
    quote:
    Op donderdag 7 december 2006 13:15 schreef Bass-Miss het volgende:
    Ow, en Moonah, wat het slaaptekort betreft, misschien ook een idee om Thies bij jullie in bed te laten slapen. Dat scheelt echt veel in je nachtrust denk ik.
    Dat scheelt inderdaad zo veel! Ronja slaapt dan wel niet in bed, maar in een aangeschoven eigen bedje waardoor ik mijn ogen niet meer open hoef te doen om haar te pakken.
    Ik ben ook gestopt met snachts verschonen, tenzij het natuurlijk heel erg is. Als ze door zou slapen zou ze ook geen schone luier krijgen dus ik vind het wel best zo.
    Ze zit nu sinds twee dagen heerlijk midden in de regeldagen/vier maanden dip en dat betekent weer vier keer op een nacht voeden.
    Echt heel vermoeiend, maar ik weet nu tenminste (na eerder dit soort periodes gehad te hebben) dat het met een week, twee weken ineens weer over is en dan is het wéér een stukje leuker geworden.
    Leuker omdat ik me best trots voel op wat we weer doorstaan hebben (terwijl ik echt niet moet zeuren want ze is gewoon heel makkelijk vergeleken met andere babies) en vooral leuker omdat ze weer meer kan, meer doet en meer wil!

Ik heb nooit echt op het punt gestaan te stoppen, maar toen ik dankzij de kloven niet kon voeden zonder met tranen in mijn ogen mijn partner verrot te schelden was het echt verre van leuk.
    En toch ging het over, ik had daar al echt geen hoop meer op, en toen werd het zo leuk. Zo leuk!

Ik denk wel eens dat het niet aan borstvoeding, aan flesvoeding, aan krampjes of aan wat dan ook ligt.
    Moederschap, nee vers ouderschap is gewoon ontzettend Z W A A R !
    Is het niet zwaar door krampjes dan is het dat wel door het gebrek aan tijd voor je zelf. Is het niet zwaar door kloven dan is het dat wel door zorgen om welke speen je in je fles gebruikt.
    En daarom zijn we allemaal goede moeders (en vaders), want we doen het allemaal. Met het nodige zuchten, puffen, uithuilen en gefrustreerd raken. Maar we doen het wel!
      donderdag 7 december 2006 @ 14:04:53 #156
    94046 PM-girl
    Is geen haartje betoeterd...
    pi_44222260
    Moonah, ik kan me alleen maar aansluiten bij de wijze woorden van hierboven. En die spruw die maar niet weggaat, al zolang niet. Je hebt het hartstikke zwaar gewoon. Ik weet niet of je nog contact hebt met je huisarts, omdat het zo lang duurt? Wellicht iets anders proberen?
    En dan is de gedachte fv niet zo gek hoor. Is het niet een idee om die tijdelijk deels te geven? Zodat je de voedingen 's nachts niet hoeft te doen? Kun je je voorraadje gekolfde melk voor later bewaren.
    Als het dan weer beter gaat, kun je weer fulltime de borst gaan geven?

Het geven van (tijdelijk en/of deels) fv maakt jou misschien rustiger, wat ook weer zijn positieve invloed zal hebben op Thieske.

Lieve Moonah, wat je ook kiest, je bent sowieso een held. Gewoon, omdat je moeder bent, het beste voorhebt met Thies en hem en zijn welbevinden boven alles stelt. Maar vergeet daarbij jezelf niet, want jullie zijn met elkaar verbonden. Heel veel sterkte
    ...maar weI in de aap gelogeerd :P
    *
    Ik stuur al sinds oktober 2006 PM's, word ik dan nu PM-woman?
    Laat maar: PMS-girl it is.....
      donderdag 7 december 2006 @ 14:32:23 #157
    11682 Moonah
    Jolie femme
    pi_44223149
    Lieve dames, wat ben ik toch blij met jullie...!

Dankjewel voor de steunende woorden en de (uitgebreide) adviezen. Doet me goed!
    Veel van wat gesuggereerd wordt doen we al: bedje van Thies staat naast ons bed, speentje, afleiden, spelen, 's nachts niet per sé verschonen, niet meteen de borst aanbieden... Mijn lief steunt me heel goed! Hij is over het algemeen ook wat 'strenger' tav. Thies dan ik. Als Thies jengelt ben ik geneigd vrij snel mijn borst te ontbloten, terwijl hij juist het speentje pakt en (letterlijk...!) doordrukt, ook als Thies eerst even kokhalst (dat vind ik dus heel zielig, maar hij accepteert het speentje wél...). Bovendien gaat hij vaak nadat ik heb gevoed met Thies een uurtje weg, zodat ik wat kan slapen. Maar meestal ben ik dan mijn was aan het wegwerken, de vaatwasser aan het inruimen, Fok!ken, even telefoneren, douchen, whatever. Middagslaapje van 16-17u hebben we van de week ingevoerd, dat doet me wel goed!

Het (voor mij) belangrijkste wat jullie hier hebben gezegd, is dat het ouderschap sowieso veel energie vergt. Het hoort erbij, los van BV of KV. En veel is idd maar tijdelijk, dat moet ik me ook voorhouden.

Ik ga de BV ook helemaal niet opgeven! Want naast het dogmatische dat ik bij mezelf zie, vind ik BV ook gewoon heel erg fijn, mooi en puur!

Nogmaals, dankjulliewel, ik kan er weer even tegen!
    "Bloemen zijn rood jongeman... "
    Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
      donderdag 7 december 2006 @ 20:14:39 #158
    593 sjak
    Juffie Bloem
    pi_44232485
    Wat een lieve en duidelijke reacties hierboven allemaal Ik hoop echt dat je er iets aan hebt Moonah. Mij helpt dezelfde gedachte als Yppy, als je stopt moet je ook afbouwen en dat kost ook veel tijd en daar zie ik tegenop
    Ik heb niet hetzelfde als owlet, ik vind BV niet zo heel bijzonder, ik vind het gewoon nuttig en vaak ook onhandig. Maar ik voel me ook zo trots als ik die lekkere spekjes zie en weet dat ze dat alleen maar door mijn voeding krijgt, dat maakt me echt blij.
    Ik kolf wel heel regelmatig (al sinds het begin) zo kan Schanul ook af en toe wat overnemen van mij en zeker nu ik weer werk ben ik blij dat ik daar zo op tijd mee begonnen ben. En zo geef ik nu al bijna 5 maanden BV terwijl ik verwacht had binnen een paar weken al te stoppen. Ik leg er gewoon niet teveel druk op en zie wel waar het schip strand, elke week (of dag) extra is mooi meegenomen. Succes!
    Lekker douchen!
    pi_44233138
    Moonah, misschien is dat inbakeren ook wel een idee! Heb je het idee dat Thies onrustig slaapt en/of wakker wordt van het gewapper met zijn handjes?
    Heel veel sterkte en ik hoop dat alle peptalk van de anderen je een beetje moed geeft
    Ik heb een blauw snoepje en ik heb een roze snoepje
    pi_44233993
    quote:
    Op donderdag 7 december 2006 13:41 schreef owlet het volgende:

Moederschap, nee vers ouderschap is gewoon ontzettend Z W A A R !
    Is het niet zwaar door krampjes dan is het dat wel door het gebrek aan tijd voor je zelf. Is het niet zwaar door kloven dan is het dat wel door zorgen om welke speen je in je fles gebruikt.
    En daarom zijn we allemaal goede moeders (en vaders), want we doen het allemaal. Met het nodige zuchten, puffen, uithuilen en gefrustreerd raken. Maar we doen het wel!
    AMEN!

Moonah, je hebt zo te lezen een hele fijne vent! Daarmee is alweer veel gewonnen. Zeker ook omdat hij zijn eigen manier heeft om met Thies om te gaan. Dat is heerlijk, vind ik altijd, als je elkaar kunt aanvullen en aflossen. Een goede vent als steun in de rug (altijd natuurlijk, maar zeker ook als je borstvoeding geeft) is goud waard. Je doet het gewoon hartstikke goed, Thies groeit als kool en met zijn drieën redden jullie het wel, sterkte
    Variety is the spice of life
    pi_44241834
    De posts erover, kan ik zo niet vinden, maar op het borstvoedingsforum vond ik wel wat en we hebben en nieuwe mijlpaal na de slechte productie, spruw, slechte productie, nachtvoedingen en de verstopping de viermaandendip Ik had gehoopt na vandaag (als ze goed is aangekomen) te kunnen stoppen met kolven 's nachts, maar die hoop heb ik opgegeven. Ze is zo ontzettend afgeleid (sinds een week ongeveer) kijkt steeds in de rondte. Vooral de avondvoeding is erg lastig. Gisteren vertikte ze het helemaal aan de borst te drinken en in een flesje ging er bijna 160cc achteraan.
    "wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
    *OUD heilige*
      vrijdag 8 december 2006 @ 09:47:11 #162
    144006 chacama
    Ondernemend!
    pi_44242462
    Yppy, je hebt er nu niets aan, maar ook dit is weer een fase. En oei, ik weet het ik snij mezelf hier heel vaak in mijn vingers.... maar als het bij mij zo ver is, mag je me hier ook mee om mijn oren slaan..

Dikke en sterkte met het overwinnen van deze 'mijlpaal'.
      vrijdag 8 december 2006 @ 09:47:31 #163
    11682 Moonah
    Jolie femme
    pi_44242467
    quote:
    Op vrijdag 8 december 2006 09:13 schreef YPPY het volgende:
    Gisteren vertikte ze het helemaal aan de borst te drinken en in een flesje ging er bijna 160cc achteraan.
    Een juffertje eigenwijs, zou mijn moeder zeggen...
    Ga je wegen vandaag?

Hier gaat het weer bergopwaarts!
    Mede dankzij jullie steun en ook dankzij mijn lief. Oh ja, en dankzij mijn eigen doorzettingsvermogen.
    Thies is vannacht maar twee keer geweest en dronk telkens vol overgave 2 borsten.
    Hieperdepi.... of moet ik maar niet te vroeg juichen
    pi_44242513
    Ik zou toch maar een heel klein juichje doen Moonah. Voor nu is het even fijn toch!
    Ik heb een blauw snoepje en ik heb een roze snoepje
    pi_44242516
    is een wetmatigheid moonah: zodra je er hier over geklaagd hebt, is 't ineens weer over of anders. handig toch he dat fok!.
      vrijdag 8 december 2006 @ 09:52:19 #166
    11682 Moonah
    Jolie femme
    pi_44242552
    quote:
    Op vrijdag 8 december 2006 09:50 schreef bixister het volgende:
    is een wetmatigheid moonah: zodra je er hier over geklaagd hebt, is 't ineens weer over of anders. handig toch he dat fok!.
    Ah! De wet van Fok, ipv van Murphy...

*juich...
      vrijdag 8 december 2006 @ 09:53:31 #167
    11682 Moonah
    Jolie femme
    pi_44242580
    Jullie zijn lieverds!!!

Hormoooonen...
      vrijdag 8 december 2006 @ 09:55:07 #168
    144006 chacama
    Ondernemend!
    pi_44242613
    quote:
    Op vrijdag 8 december 2006 09:52 schreef Moonah het volgende:

[..]

Ah! De wet van Fok, ipv van Murphy...

*juich...
    Als dit zo is dan moeten we dus eerder klagen, want dan is het ook eerder over....of werkt die wet dat weer net niet?

Hier trouwens al een paar dagen een goed ritme te pakken van om de 4 uur. Of is dit nu weer 'de goden verzoeken'.

Wat zijn eigenlijk de geijkte regelmomenten?
      vrijdag 8 december 2006 @ 09:58:51 #169
    11682 Moonah
    Jolie femme
    pi_44242694
    quote:
    Op vrijdag 8 december 2006 09:55 schreef chacama het volgende:

[..]

Als dit zo is dan moeten we dus eerder klagen, want dan is het ook eerder over....of werkt die wet dat weer net niet?

Hier trouwens al een paar dagen een goed ritme te pakken van om de 4 uur. Of is dit nu weer 'de goden verzoeken'.

Wat zijn eigenlijk de geijkte regelmomenten?
    Goed zo Maud!
    Thies heeft het ook een poos gehad hoor chaca, maar wellicht houdt maud het beter vol... *duimduim
    Regelmomenten volgens het boekje: 10 dagen, 3 weken, 3 maanden.
    Maar ach, Thies kan die boekjes nog niet lezen...
      vrijdag 8 december 2006 @ 10:08:06 #170
    144006 chacama
    Ondernemend!
    pi_44242870
    3 weken....nu dus.... we wachten het af. Misschien kan Maud ook nog niet lezen en slaat ze het lekker over.
    pi_44242935
    ik dacht 6 weken. maar ik geloof eigenlijk nooit zo in die standaard-momenten, daar zit vast allerlei variatie in. zodra het nodig is moet er geregeld worden. bij mij was dat gedurende de eerste maanden bijna voortdurend....
      vrijdag 8 december 2006 @ 10:17:42 #172
    11682 Moonah
    Jolie femme
    pi_44243093
    quote:
    Op vrijdag 8 december 2006 10:10 schreef bixister het volgende:
    ik dacht 6 weken. maar ik geloof eigenlijk nooit zo in die standaard-momenten, daar zit vast allerlei variatie in. zodra het nodig is moet er geregeld worden. bij mij was dat gedurende de eerste maanden bijna voortdurend....
    6 weken is eerste sprongetje volgens Oei Ik Groei dacht ik.
    Maar mss haal ik eea door elkaar. Whatever... chaca, volg gewoon lekker je kind, doe ik ook...!
    Zit toch niets anders op...
    pi_44243275
    Tuurlijk moet je juichen Moonah.

We zijn idd gaan wegen, 130 gram deze week. Weer ruim voldoende dus.
    *OUD heilige*
      vrijdag 8 december 2006 @ 10:29:59 #174
    62233 Jelief
    ikke lief!
    pi_44243364
    Yppy wat goed!
    Over regeldagen en sprongetjes enzo, wat bij mij het beste hielp was meegaan in het ritme van Emma zo ver dat mogelijk was, daardoor was zij rustiger en dat gaf mij weer meer rust.
    Hier trouwens een dame die nauwelijks gedronken heeft vanmorgen en op het kdv wilde ze ineens uit haar fles drinken. (ik had toevallig al gekolfd vanmorgen vroeg.)
    Begin maar gewoon, op hoop van zegen.
    Begin maar gewoon,hier en nu.
    Je kunt niet alles voorzien.
    Begin er maar gewoon aan te werken.
    pi_44245322
    Hier ga ik ook zoveel mogelijk mee met Anna. Al is dat soms lastig. J. is meer van de regelmaat (ook dan) en ik vind het juist zielig dat ze een sprongetje heeft.
    Dan is Emma ook van het makkelijke.

Jelief, heb je ms een linkje naar die curve van Emma? Ik vond dat wel leuk en wil ook zoiets proberen te maken. Ik ga ook die curve van de who uitprinten en Anna daar in tekenen. En die in het cb boekje stoppen.

Ik ben erg blij met dit topic. Tenminste een plek waar er positief over bv wordt gesproken, zonder meteen in het overdrevende te schieten. En niet meteen de vraag of mijn melk genoeg voeding heeft.
    *OUD heilige*
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')