abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_44047359
Mijn vriend en ik zijn inmiddels een dikke vier jaar bij elkaar en wonen ook samen.
Eigenlijk ging het behoorlijk goed, maar de laatste tijd hebben we steeds discussies over dezelfde dingen.
Eén van die dingen is het volgende:

Mijn vriend heeft samen met zijn ex-vriendin een dochter. Zij woont bij haar moeder en is in de weekenden om het weekend bij ons. Ook in de zomervakantie komt ze twee weken naar ons toe en soms tussendoor ook nog eens.
Nu is het natuurlijk wel zo logisch dat wij haar ook soms mee op vakantie nemen. Ik ben hier helemaal voor, want ik wil graag dat mijn vriend een goede band heeft met zijn dochter. Ook ik ben gek op zijn dochter, na wat strubbelingen kunnen we het nu heel goed met elkaar vinden.
Mijn vriend vindt dat als we met z'n drieën op vakantie gaan het niet meer dan logisch is dat ik de helft van het totale kosten betaal. Ik ben het hier niet mee eens, want dat houdt dus in dat ik de helft van de vakantiekosten van zijn dochter ook betaal. Ik vind dat eigenlijk een beetje merkwaardig. Het is zijn dochter, niet de mijne. Ik vind dan ook dat ik daar niet de financiële consequenties voor hoef te dragen. Ik ben overigens student en het is voor mij dus al duur genoeg om zelf op vakantie te kunnen.
Mijn vriend vindt dat ik door voor hem te kiezen ook gekozen heb voor zijn dochter. En dat daar dus consequenties aan vasthangen. Daar kan ik op zich inkomen, maar die consequenties liggen naar mijn idee op het relationele vlak en niet op het financiële. Ik geef zijn dochter alle liefde die ze verdient, onderneem leuke dingen met haar, betrek haar overal bij, ga mee naar afzwemmen, uitvoeringen van school e.d. Maar ik vind gewoon niet dat ik financieel voor haar verantwoordelijk ben.

Zit iemand van jullie ook in deze positie? Hoe ga jij hier mee om? Wat vinden jullie hiervan?
pi_44047636
Mijn vriendin had een zoon uit een vorig huwelijk. Eerlijk gezegd heb ik nooit een probleem gemaakt van het financiele. Hij is onderdeel van ons gezin. Punt. Ik heb iets met mijn vriendin en daar hoort hij bij.

Hij krijgt net zoveel liefde (en geld als dat moet) als onze dochter.

Ik kan me jou redenatie een beetje voorstellen omdat je nog student bent. Maar ik vind toch dat je vriend gelijk heeft. Als je samenwoont deel je een huishouden. Daar hoort nu eenmaal de dochter bij (al is het maar 2x in de maand en met de vakanties)
¡sdnʞɔnɟ ןןɐ ɟo ɹǝɥʇoɯ ǝɥʇ sı uoıʇdɯnssɐ
pi_44047667
Ik vind eigenlijk dat hij sowieso meer moet betalen aan die vakantie, of zijn dochter nou mee gaat of niet. Hij heeft toch meer geld, je leeft samen, dus je betaalt samen!
Als jullie alles echt splitten, tja, dan is het jouw keuze of je ook voor zijn dochter mee wilt betalen. Maar ik vind het niet netjes van hem om dat van jou te 'eisen'.
In the end, all you can hope for is for the love you’ve felt to equal the pain you’ve gone through.
  vrijdag 1 december 2006 @ 10:10:34 #4
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_44047690
TS, ik vind dat je gelijk hebt als je niet samenwoont.

Maar, dat doen jullie wel. Nu vroeg ik me alleen af hoe jullie de rest van de financien verdeeld hebben. Is het gewoon één grote pot of betalen jullie alleen voor je eigen behoeftes? Hoe zit het met het avondeten? Betaal je voor het avondeten ook alleen het gedeelte dat je zelf opeet? En betaalt je vriend dan voor zijn dochter en zichzelf? Het zelfde voor de huur/hypotheek, gas, water etc.

Werken jullie met een verdeelsleutel, dan zouden de vakantiekosten volgens de zelfde verdeelsleutel verdeeld moeten worden.
Geen zorgen voor de dag van morgen.
pi_44047745
quote:
Op vrijdag 1 december 2006 10:07 schreef FrankV34 het volgende:
Mijn vriendin had een zoon uit een vorig huwelijk. Eerlijk gezegd heb ik nooit een probleem gemaakt van het financiele. Hij is onderdeel van ons gezin. Punt. Ik heb iets met mijn vriendin en daar hoort hij bij.
Dat dus!
Straks betaal je ook niet meer mee aan een gedeelte van de boodschappen, de energie kosten en als zijn dochter wil douchen moet hij dat ook betalen.

Dat je geen geld hebt is zielig voor je en misschien een valide argument maar zo te horen wil je het geen eens betalen ook al had je wel geld.
  vrijdag 1 december 2006 @ 10:18:58 #6
161661 MissMatch
A match made in hell...
pi_44047837
Betaalt de moeder ook een deel van de kosten van de vakantie van de dochter? dat vind ik eigenlijk wel logisch.
... is a mismatch forever
pi_44047868
quote:
Op vrijdag 1 december 2006 10:14 schreef Godlike02 het volgende:
Dat je geen geld hebt is zielig voor je en misschien een valide argument maar zo te horen wil je het geen eens betalen ook al had je wel geld.
Ja, dan is het wat anders.

Maar als TS zo weinig geld heeft dat ze met moeite haar eigen vakantie kan betalen, en vervolgens moet ze ook nog de helft voor zijn dochter betalen, wordt het een stuk minder leuk om op vakantie te gaan. Ik vind dat haar vriend er dan ook wel rekening mee kan houden dat ze gewoon minder geld heeft.
Maar goed, ik bekijk het vanuit mijn eigen studenten-sloeber-standpunt natuurlijk
In the end, all you can hope for is for the love you’ve felt to equal the pain you’ve gone through.
pi_44047874
Omdat ik studeer hebben we de volgende afspraken gemaakt over de overige kosten:
- Ik betaal per maand 250 euro aan hem voor gas, water, licht, hypotheek en verzekering. Dit is ongeveer 1/3 van de totale kosten.
- Ik betaal de helft van de boodschappen (ook wat zijn dochter eet/drinkt, natuurlijk dat gaat om zulke lutteloze bedragen voor die paar dagen dat ze hier is, dat ik daar echt geen probleem van maak).
- Overige kosten betaal ik zo goed als altijd de helft voor. Als we iets leuks gaan doen met z'n tweeën ofzo, betaal ik bijna altijd de helft.
We hebben dus geen gezamenlijke pot waar alle kosten uit betaald worden. We hebben ons eigen rekeningen en ik betaal hem alleen mee aan de woonlasten. Betaal gewoon ook mijn eigen kosten verder zelf, dus betaal zelf mijn studie, mijn telefoon, ziektekostenverzekering enz.

Qua vakantie gaat het er mij gewoon om dat dat voor mij heel veel geld is. Ik ben al ongeveer 8 jaar niet echt meer op vakantie geweest, omdat ik daar gewoon de middelen niet voor heb.
pi_44047910
Dat gaat nog leuk worden als dat kind gaat studeren of zo. Had je je deze dingen niet kunnen bedenken voor je eraan begon? Dat is dan goed dom.
pi_44047930
quote:
Op vrijdag 1 december 2006 10:18 schreef MissMatch het volgende:
Betaalt de moeder ook een deel van de kosten van de vakantie van de dochter? dat vind ik eigenlijk wel logisch.
Nee de moeder betaalt niet mee. Zij gaat ook wel eens met haar op vakantie en dan betaalt mijn vriend niet een speciaal bedrag daarvoor ofzo. Hij betaalt gewoon allementatie.
pi_44047987
quote:

Hij krijgt net zoveel liefde (en geld als dat moet) als onze dochter.

Ik kan me jou redenatie een beetje voorstellen omdat je nog student bent. Maar ik vind toch dat je vriend gelijk heeft. Als je samenwoont deel je een huishouden. Daar hoort nu eenmaal de dochter bij (al is het maar 2x in de maand en met de vakanties)
Ik ben het voor een groot gedeelt met jouw eens. Zijn dochter hoort er bij. Ik vind dat ook niet meer dan logisch. Ook vind ik dat je redenatie zou opgaan over dat we samen een huishouden delen als we dat financieel ook echt zouden doen, maar financieel hebben we gewoon onze eigen verantwoordelijkheden gehouden. Hij betaalt bijvoorbeeld ook niet mee aan mijn studie, terwijl hij natuurlijk ook wist dat hij ging samenwonen met een studente.
pi_44048065
Ik vind het aso, gezien hij genoeg verdient en jij student bent. Hij moet ook ff indeken hoeveel je kwijt KAN.
Always look on the bright side of life :-)
pi_44048089
quote:
Op vrijdag 1 december 2006 10:26 schreef Rian1982v het volgende:

[..]

Ik ben het voor een groot gedeelt met jouw eens. Zijn dochter hoort er bij. Ik vind dat ook niet meer dan logisch. Ook vind ik dat je redenatie zou opgaan over dat we samen een huishouden delen als we dat financieel ook echt zouden doen, maar financieel hebben we gewoon onze eigen verantwoordelijkheden gehouden. Hij betaalt bijvoorbeeld ook niet mee aan mijn studie, terwijl hij natuurlijk ook wist dat hij ging samenwonen met een studente.
Ja nogmaals ik snap jou ook wel. Als student heb je het niet breed.
Maar hoe wil je hiermee omgaan in de toekomst? Je studie zal toch ook niet lang meer duren en dan ga je werken.

Blijven jullie dan met de aparte potjes/rekeningen of gaan jullie dan toch gezamelijk alles doen.

Mijn vriendin en ik hebben ook ieder een aparte rekening maar we hebben ook een en/of rekening. Van die rekening willen we (in de toekomst want dat is nog steeds niet goed door ons geregeld ) de gemeenschappelijke rekeningen betalen.
¡sdnʞɔnɟ ןןɐ ɟo ɹǝɥʇoɯ ǝɥʇ sı uoıʇdɯnssɐ
pi_44048149
quote:
Op vrijdag 1 december 2006 10:31 schreef FrankV34 het volgende:

[..]

Ja nogmaals ik snap jou ook wel. Als student heb je het niet breed.
Maar hoe wil je hiermee omgaan in de toekomst? Je studie zal toch ook niet lang meer duren en dan ga je werken.

Blijven jullie dan met de aparte potjes/rekeningen of gaan jullie dan toch gezamelijk alles doen.

Mijn vriendin en ik hebben ook ieder een aparte rekening maar we hebben ook een en/of rekening. Van die rekening willen we (in de toekomst want dat is nog steeds niet goed door ons geregeld ) de gemeenschappelijke rekeningen betalen.
Eigenlijk hebben we gekozen voor deze constructie van aparte potjes, omdat we gewoon allebei zoveel eigen verplichtingen hebben. Hij heeft alimentatie en hypotheek, ik mijn studie, allebei nog wat leningen etc. Dus op deze manier leek het ons bij het samenwonen het handigst, totdat we echt toe zijn aan het echt samen voeren van een financieel huishouden.
Op zich vind ik het in de toekomst niet heel erg om mee te betalen aan de vakantiekosten van zijn dochter, alleen moet ik dan wel normaal verdienen. Hij heeft een behoorlijk goede baan en verdient in z'n eentje meer dan sommige mensen met z'n tweeën tezamen. Ik vindt dat het gewoon niet zo kan zijn dat ik amper een nieuwe broek kan kopen (wat nu het geval is), omdat ik mee moet betalen aan de vakantie van zijn dochter en dat hij vervolgens een paar honderd euro per maand kan verbrassen...
  vrijdag 1 december 2006 @ 10:34:16 #15
136842 rickybee
Stiften is voor mietjes
pi_44048150
quote:
Op vrijdag 1 december 2006 10:30 schreef Sunshine2006 het volgende:
Ik vind het aso, gezien hij genoeg verdient en jij student bent. Hij moet ook ff indeken hoeveel je kwijt KAN.
Waarschijnlijk ook niet veel, anders loop je niet zo moeilijk te doen over centen.
  vrijdag 1 december 2006 @ 10:34:29 #16
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_44048157
quote:
Op vrijdag 1 december 2006 10:26 schreef Rian1982v het volgende:

[..]

Waarom maken jullie niet gewoon één grote pot? Dan betaal jij mee aan de vakantie van zijn dochter, die inderdaad gewoon tot het huishouden behoort, maar hij ook aan jouw studie wat ook gewoon een onderdeel zou moeten uitmaken van het huishoudbudget.
Ik kan me in ieder geval wel voorstellen dat je op deze wijze moeite hebt aan het meebetalen.

Edit: laat maar, je hebt het antwoord op mijn eerste vraag net gegeven.

Gezien de huidige situatie ben ik het met je eens. Voor de toekomst zou ik nog maar eens goed met je partner praten. Op deze manier is namelijk geen normale huishouding te voeren. Of je splitst alles of je werkt gewoon met een gezamenlijke pot en spreekt af wat daar uit betaald wordt.
  vrijdag 1 december 2006 @ 10:37:05 #17
28167 matthijst
In a New York State of Mind
pi_44048211
Edit: Doe normaal!

[ Bericht 66% gewijzigd door #ANONIEM op 01-12-2006 14:37:55 ]
Haters everywhere but I don't really care.
  vrijdag 1 december 2006 @ 10:38:17 #18
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_44048239
Reactie op edit.

[ Bericht 97% gewijzigd door #ANONIEM op 01-12-2006 14:38:47 ]
pi_44048242
-knip-

Jezus doe eens normaal man... Ik heb al eerder uitgelegd dat ik gek ben op dit kind. Dat ik veel dingen met haar doe, dat ik altijd voor haar klaar sta. Ik wil helemaal niet van haar af... Ik vind het financieel alleen allemaal niet zo heel eerlijk op dit moment!!!

[ Bericht 48% gewijzigd door #ANONIEM op 01-12-2006 14:39:39 ]
pi_44048270
Reactie op edit.

[ Bericht 96% gewijzigd door #ANONIEM op 01-12-2006 14:40:54 ]
  vrijdag 1 december 2006 @ 10:43:24 #21
28167 matthijst
In a New York State of Mind
pi_44048339
quote:
Waar slaat dat nou op? Als je niet wilt opdraaien voor de kosten voor zijn dochter betekent toch niet dat je haar meteen doodwenst?
Oeps, bedoeling was om aan te geven dat TS zegt dat ze "gek is op het kind", maar even later zegt "Het is zijn dochter, niet de mijne"....

Persoonlijk vind ik dat je, als je een relatie begint met iemand die al een kind heeft, je het kind erbij "neemt".... Fuck die "het is zijn kind, niet de mijne" bullshit.

Vind overigens ook dat hij geen geld van een studente moet vragen als hij schijnbaar genoeg verdient om een paar honderd euro te verbrassen... Zou dan zeggen; hou dat geld maar, dan hebben we allebei tenminste wat uit te geven en we kijken wel hoe we het straks doen, als je werk hebt....
Haters everywhere but I don't really care.
  vrijdag 1 december 2006 @ 10:44:14 #22
161661 MissMatch
A match made in hell...
pi_44048362

dat klinkt al een stuk meer genuanceerd.
... is a mismatch forever
pi_44048398
Ik heb zelf ook een vriendin en heb een dochtertje die om het weekend 2 dagen bij ons is. Aan de ene kant vind ik wel dat hij gelijk heeft, maar aan de andere kant ook weer niet. Gezien de gezamelijke kosten zou het redelijk zijn als jij maar een deel van de kosten van de vakantie op je neemt. Bijvoorbeeld een 40 - 60 verhouding. Hij betaald dat iets meer vanwege zijn dochter.

Het ligt er natuurlijk ook aan waar jullie naar toe op vakantie gaan. Is dat een weekje Center Parcs of is dat een weekje Curacao. In het laatste geval zou het redelijk zijn als hij twee tickets betaald (die van hem en zijn dochter)

Pas geleden nog heb ik de kadootjes betaald voor mijn dochter en mijn nichtjes. Ik betaal ook kleren die ik voor haar koop voor de weekenden. Als mijn vriendin iets koopt voor mijn dochter dan is dat haar keuze. Maar goed mijn vriendin en ik hebben allebei een full-time baan en we wonen ook nog niet samen.

Misschien kun je beter een aparte rekening openen waarop je een deel van je studiefinanciëring stort en hij een deel van zijn salaris. Van die rekening worden dan alle vaste lasten betaald.

Tuurlijk weet hij dat een studente niet veel in de maand binnenbrengt, maar hou je in de maand genoeg geld over om wat opzij te leggen? Wil je zo wel op vakantie, want ik kan me voorstellen dat dit toch op de vakantiestemming drukt?
♥ K, N, R en F ♥
pi_44048399
quote:
Hij is onderdeel van ons gezin. Punt. Ik heb iets met mijn vriendin en daar hoort hij bij.
Dat dus
Op vrijdag 18 mei 2007 11:31 schreef miss_sly het volgende:
Ik was allang overtuigd van jouw wijsheid O+
Op vrijdag 1 december 2006 10:43 schreef matthijst het volgende:

[..]

Oeps, bedoeling was om aan te geven dat TS zegt dat ze "gek is op het kind", maar even later zegt "Het is zijn dochter, niet de mijne"....

Persoonlijk vind ik dat je, als je een relatie begint met iemand die al een kind heeft, je het kind erbij "neemt".... Fuck die "het is zijn kind, niet de mijne" bullshit.

Vind overigens ook dat hij geen geld van een studente moet vragen als hij schijnbaar genoeg verdient om een paar honderd euro te verbrassen... Zou dan zeggen; hou dat geld maar, dan hebben we allebei tenminste wat uit te geven en we kijken wel hoe we het straks doen, als je werk hebt....
Een stuk genuanceerde dit. Het lijkt me alleen niet zo vreemd wat ik zeg. Ik ben gek op haar, ik vind het een heel lief kind, maar ze is niet mijn kind. Ik heb haar niet gemaakt, ik heb geen band met haar vanaf haar geboorte. Ze is inmiddels al een tiener en ze is ook vrij weinig hier. Ik zie haar vier dagen in de maand, dan is het toch moeilijk om het gevoel te krijgen dat het "mijn" kind is. Als zij hier zou wonen dan zou het heel anders zijn, dan zou ik het verhaal toch anders zien, maar dan zou ik ook gekozen hebben voor de volledige opvoeden van een kind. Nu heb ik geaccepteert dat mijn vriend een kind heeft en ben geniet ik van haar aanwezigheid, maar ik speel natuurlijk maar een vrij beperkte rol in haar opvoeding. Vandaar dus dat het niet als "mijn" kind voelt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')