abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_44034030
Vervolgtopic van:
Waar is Johan Frederik Stellingwerf?

Eerste topic:
paniekvoetbal rondom verkrachter

Artikel:
http://www.ad.nl/binnenland/article290545.ece

Op 12 april jl werd Nederland opschrikt door een ongebruikelijk politiebericht waarin ze de opsporing en aanhouding verzochten van Johan Frederik S. (25). Hij wordt verdacht van zeer ernstige zedenmisdrijven (w.o. 4 zwaar gewelddadige verkrachtingen en seks met iemand die het bewustzijn had verloren). Zijn volledige identiteit werd vrijgegeven iets wat tot nu toe nog nooit eerder was gebeurd met zedendelinquenten…

Johan Frederik S.

Chronologie:

• 12 april: politiebericht: opsporing en aanhouding verzocht wegens verdenking ernstige zedenmisdrijven.

• 27 juni: Johan wordt opgepakt in Curituba (Brazilië), nadat hij E-mails naar zijn moeder had gestuurd. Justitie doet verzoek tot uitlevering. Johan zegt toe mee te zullen werken aan uitlevering.

• Eind september: Braziliaanse autoriteiten maken bekend dat ze Johan zullen uitleveren.

• 7 november: Johan eist in een kort geding tegen de Staat om binnen 24 uur mensen naar Brazilië te sturen om de uitlevering direct te regelen. Hij zou ernstig kwakkelen met zijn gezondheid.

• 9 november : Brazilië levert Johan uit.

• 13 november: Johan wordt voorgeleid aan rechter-commissaris (rechtbank Den Haag ) . Deze gelast een verlenging van het voorarrest met 14 dagen. Volgens de persofficier is het onderzoek nog in volle gang......

• 27 november: voorarrest verlengd?

Wordt vervolgd dus. Adviesje: TVP

[ Bericht 1% gewijzigd door EchtGaaf op 01-12-2006 21:37:02 ]
  • pi_44034938
    quote:
    Op donderdag 30 november 2006 18:48 schreef ferrari_rood het volgende:
    Al iets bekent over zijn voorarrest? Ik heb het zo druk dat ik weinig tijd heb om te kijken laat staan te reageren.
    Ik kijk dagelijks kan ik wel zeggen of er nieuws is. Maar de media laten het een beetje bij liggen is mijn indruk......

Afgelopen maandag verstreek de eerste 14 dagen van het voorarrest van Johan. Een beslissing om zijn voorarrest te verlengen is dus reeds genomen, maar heeft het nieuws kennelijk niet gehaald. De media lijken in te dutten, of ze gaan er van uit dat het zo vanzelfsprekend is, dat het voorarrest van Johan zal worden verlengd.....Met wellicht de gedachte dat er destijds een zo grote zoektocht werd ingezet om Johan te vinden en met naam en toenaam bekend te maken......en zo denken van "ja er moet toch wel zo veel aan de hand zijn dat het wel een vanzelfsprekendheid moet zijn"...

Het kan ook zijn dat de media in toenemende mate gaan denken dat dit een zaak is zoals vele van dit soort zaken bestaan. Officieel wordt Johan verdacht van minimaal drie verkrachtingen en een poging daartoe.... Misschien dat de media nu wel denken dat "er zoveel verdachten zijn die verdacht worden van drie verkrachtingen"......

Het kan natuurlijk ook zijn dat de media dit onderwerp weer pas nieuwswaardig gaan vinden als de rechtzaak zich aandient. Het lijkt mij dat er dan wel verslag wordt gedaan...

Tja, dan maar even gissen hoe het "spoorboekje" de komende maanden eruit zal zien.....

Met mijn beperkte kennis hieromtrent probeer ik als volgt te schetsen:

• gezien de grote zoekactie destijds, is de kans groot dat de zaak zo serieus is, dat het voorarrest afgelopen maandag wederom is verlengd. Ik weet niet welke termijn gebruikelijk is om te verlengen.

• een paar weken terug werd door de persofficier duidelijk gemaakt dat het onderzoek nog in gang is en evt getuigen moesten worden gehoord. Dat is iets wat al gauw vele weken tot maanden in beslag kan nemen...

• mocht het onderzoek langer dan 106 dagen duren (na de voorgeleiding aan rechter-commissaris), dan volgt uiterlijk op die datum een zg regie- danwel een proforma-zitting. In deze zitting wordt de status quo van het onderzoek besproken en een datum voor de volgende rechtszitting gepland....

• Mocht het onderzoek binnen die 106 dagen zijn afgerond dan volgt de reguliere rechtszitting. Tot die tijd blijft verdachte vast in voorarrest....

Maar mochten er mensen hier zijn die iets kunnen vertellen over de status quo dan hoor ik graag.

Mochten er mensen zijn die aan- of opmerkingen hebben op het "spoorboekje" dan hoor ik die ook graag graag.

bvd

[ Bericht 1% gewijzigd door EchtGaaf op 30-11-2006 21:06:28 ]
  • pi_44060570
    TVP
    pi_44065665
    tvp.
    pi_44139086
    Ik kwam dit tegen:
    quote:
    Veertien dagen is de maximale duur bij een eerste voorgeleiding. Later kan worden besloten om die periode steeds met 30 dagen te verlengen.....
    Waarschijnlijk zal dit ook hier van toepassing zijn....Bij mij weten is het de Raadkamer die gaat over verlengingen van het voorarrest.....

Ik weet overigens nog steeds niet of Johan nog in voorarrest zit. Ik heb het niet kunnen achterhalen. De kans acht ik echter wel groot.....

Wordt ongetwijfeld vervolgd.

[ Bericht 10% gewijzigd door EchtGaaf op 04-12-2006 18:37:59 ]
    pi_44302774
    Weet hier iemand of het voorarrest van Johan is verlengd?
    Waar zit hij?
    Hoe zal het met het onderzoek zijn?
    pi_44303543
    Niemand die dat wat interesseert.

Die JFS zit waarschijnlijk met 1 of ander trauma - die hij heeft opgelopen in de braziliaanse gevangenis (waar zogenaamd afgezonderde blanke zedendeliquenten als eerste aan de beurt komen) - te huilen in zijn cel.
    "Mensen die tegen Israël zijn, zijn in werkelijkheid antisemieten." Doctor Martin Luther King - 1967
    pi_44303720
    quote:
    Op zondag 10 december 2006 15:13 schreef JohnDope het volgende:
    Niemand die dat wat interesseert.
    Nou dat denk ik niet hoor. Als hij hier ergens van wordt verdacht, dan zijn er op zijn minst vermeende slachtoffers, toch?
    quote:
    Die JFS zit waarschijnlijk met 1 of andere trauma - die hij heeft opgelopen in de braziliaanse gevangenis, waar zogenaamd afgezonderde blanke zedendeliquenten als eerste aan de beurt komen - te huilen in zijn cel.
    Het is idd goed mogelijk dat hij daar een trauma heeft opgelopen; al was het alleen maar door detentie....dat gebeurt wel vaker, ook hier in NL.....Vaak wordt detentie hier zwaar onderschat (want het zijn hotels )...
    pi_44303841
    quote:
    Op zondag 10 december 2006 15:19 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Nou dat denk ik niet hoor. Als hij hier ergens van wordt verdacht, dan zijn er op zijn minst vermeende slachtoffers, toch?
    [..]

Het is idd goed mogelijk dat hij daar een trauma heeft opgelopen; al was het alleen maar door detentie....dat gebeurt wel vaker, ook hier in NL.....Vaak wordt detentie hier zwaar onderschat (want het zijn hotels )...
    Van een Detentie krijg je geen trauma. Die JFS is de Bitch geweest van 1 of meerdere Braziliaanse inmates.

Hier in nederland is detentie ontspanning mits je geen zedendelicten hebt begaan, want dan ben je hier ook het zakkie.
    "Mensen die tegen Israël zijn, zijn in werkelijkheid antisemieten." Doctor Martin Luther King - 1967
    pi_44303955
    quote:
    Op zondag 10 december 2006 15:23 schreef JohnDope het volgende:

[..]

Van een Detentie krijg je geen trauma.
    Misschien niet iedereen, het verschilt sterk van persoon tot persoon....Maar onderschat de impact niet van detentie, zelfs hier in Nederland.........Zeker niet in een buitenlandse cel ...
    quote:
    Die JSF is de Bitch geweest van 1 of meerdere braziliaanse inmates.
    Het zal daar ongetwijfeld niet zo fijn zijn geweest......Ik weet niet inhoeverre hij in staat was om zich te verdedigen (schijnt fysiek sterk te zijn) , maar tegen meerderen tegelijk begin je uiteraard niets....Tja, verder ziet hij er wel knap uit, dus reken maar dat hij daar risico's liep....
      zondag 10 december 2006 @ 15:28:40 #11
    92279 N.icka
    Windforce 11
    pi_44303990
    Ga je nu deze zaak helemaal uitmelken?
    pi_44304026
    quote:
    Op zondag 10 december 2006 15:27 schreef EchtGaaf het volgende:

Het zal daar niet zo fijn zijn geweest......
    Neem jezelf in de maling. Noem het maar Hel op aarde voor hem daar (Hij is een blanke fotomodel die zedendelicten op zijn naam heeft staan, die doorgewinterde Brazilianen gaan door muren voor zijn kontje)
    pi_44304136
    quote:
    Op zondag 10 december 2006 15:29 schreef JohnDope het volgende:

[..]

Neem jezelf in de maling. Noem het maar Hel op aarde voor hem daar (Hij is een blanke fotomodel die zedendelicten op zijn naam heeft staan, die doorgewinterde Brazilianen gaan door muren voor zijn kontje)
    Nee dat "fijne" was slechts een understatement.......natuurlijk was het daar een hel. Zou voor iedereen zijn trouwens ....
    pi_44304214
    quote:
    Op zondag 10 december 2006 15:33 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Nee dat "fijne" was slechts een understatement.......natuurlijk was het daar een hel. Zou voor iedereen zijn trouwens ....
    Het ligt er natuurlijk helemaal aan waar voor je zit.
    Als het dus voor jou en mij hel zou zijn, dan was het voor JFS, > 2 * Hel
    de schaal van Hel
      maandag 11 december 2006 @ 19:25:19 #15
    131591 Leandra
    Is onmogelijk
    pi_44334858
    De kans is groot dat de slachtoffers van JFS over 20/40/60 jaar nog last hebben van een trauma, dus de eventuele trauma's die JFS over zichzelf heeft afgeroepen door te vluchten naar een land als Brazilië (en daar dus in de gevangenis te komen) doen me vrij weinig.

Persoonlijk heb ik meer moeite met het feit dat zijn slachtoffers de rest van hun leven last blijven houden van de acties van JFS.
    Wullie bin KOEL © Soneal
    Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
    pi_44345923
    quote:
    Op zondag 10 december 2006 15:33 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Niet alleen daar.

Ook hier zal hij, als hij veroordeelt wordt geen zeepjes moeten rapen. Of hij wordt op een bijzondere afdeling geplaatst. Niets bekent nog verder?
    pi_44350034
    quote:
    Op dinsdag 12 december 2006 01:17 schreef An24 het volgende:

[..]

Niet alleen daar.

Ook hier zal hij, als hij veroordeelt wordt geen zeepjes moeten rapen. Of hij wordt op een bijzondere afdeling geplaatst.
    Bij een veroordeling zal Johan het ook hier niet gemakkelijk krijgen. Ik ken hem niet persoonlijk, maar ik heb door alles wat in de media is verschenen wel een beeld gekregen van de jongen.....Als het zover komt, dan hoop ik maar dat ze hem goed kunnen helpen...

Op zijn allerzachts gezegd zijn zedendelinquenten zo ongeveer wel de laagste in "pikorde" onder de gedetineerden. Ze zijn vaker slachtoffer van geweld onder de gedetineerden.... Om te voorkomen dat ze gemolesteerd worden , worden ze bij mij weten apart van anderen gedetineerd. Wel eigen cel uiteraard. Dat heeft een voordeel maar tegelijkertijd ook een geweldig nadeel, als je het mij vraagt.... Want enerzijds bescherm je tegen het geweld van niet-zedendelinquenten, anderzijds lopen ze weer extra risico's door "soortgenoten " te worden genomen....En of ze daar beter van worden....We moeten wel rekening houden dat de meesten ooit weer eens vrij zullen komen met de verwachting ooit weer mee te kunnen doen in de maatschappij...
    quote:
    Niets bekent nog verder?
    Nee. Op dit moment verschijnt er niets over in de media. Het laatste dat bekend werd is de eerste verlenging van 14 dagen voorarrest door de rechter-commissaris. Wat er na die 14 dagen is gebeurd mij niet duidelijk. Maar de kans dat het voorarrest is verlengd lijkt mij bijzonder groot, gezien de grote klopjacht die in april jl. zijn aanvang kreeg.....Zo'n actie begin je immers niet zomaar......

[ Bericht 7% gewijzigd door EchtGaaf op 12-12-2006 10:40:07 ]
    pi_44350216
    quote:
    Op dinsdag 12 december 2006 10:32 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Bij een veroordeling zal Johan het ook hier niet gemakkelijk krijgen. Ik ken hem niet persoonlijk, maarik heb door alles wat in de media is verschenen wel een beeld gekregen van de jongen.....Als het zover komt, dan hoop ik maar dat ze hem goed kunnen helpen...
    Ik denk dat er wel een FPD rapportage komt om dat te kunnen bepalen
    quote:
    Op zijn allerzachts gezegd zijn zedendelinquenten zo ongeveer wel de laagste in "pikorde" onder de gedetineerden. Ze zijn vaker slachtoffer van geweld onder de gedetineerden.... Om te voorkomen dat ze gemolesteerd worden , worden ze bij mij weten apart van anderen gedetineerd. Wel eigen cel uiteraard. Dat heeft een voordeel maar tegelijkertijd ook een geweldig nadeel, als je het mij vraagt.... Want enerzijds bescherm je tegen het geweld van niet-zedendelinquenten, anderzijds lopen ze weer extra risico's door "soortgenoten " te worden genomen....En of ze daar beter van worden....We moeten wel rekening houden dat de meesten ooit weer eens vrij zullen komen met de verwachting ooi weer mee te kunnen doen in de maatschappij...
    Mwah...een soloverkrachter trekt zijn eigen plan hoor, die doet geen "ideeen" op van anderen. De kans op recidive zal zowiezo met de leeftijd verkleinen, vooral bij soloverkrachters. Bij groepsverkrachters is het weer een ander verhaal. Die moet je dan ook nooit bij elkaar zetten
    quote:
    [..]

Nee. Op dit moment verschijnt er niets hierover in de media. Het laatste dat bekend werd is de eerste verlenging van 14 dagen van het voorarrest door de rechter-commissaris. Wat er na die 14 dagen is gebeurd mij totaal onduidelijk. Maar de kans dat het voorarrest is verlengd lijkt mij bijzonder groot, gezien de grote klopjacht die in april zijn aanvang kreeg.....
    Er mag daarna maximaal drie keer 30 dagen verlengd worden. Daarna moet de zaak inhoudelijk worden behandeld! maar dan krijg je nog zaken als hoper beroep e.d.
    pi_44350607
    quote:
    Op dinsdag 12 december 2006 10:41 schreef An24 het volgende:

[..]

Ik denk dat er wel een FPD rapportage komt om dat te kunnen bepalen
    Ik denk het ook. Bij veel zedendelinquenten is er psychisch wel het nodige aan de hand. Je wordt immers niet zomaar een verkrachter... Nu is de ene verkrachter natuurlijk de andere niet. De een zal kunnen worden behandeld, de andere weer niet....Er bestaan overigens vier typologieën verkrachters, waarbij er meerdere oorzaken kunnen spelen...
    quote:
    Mwah...een soloverkrachter trekt zijn eigen plan hoor, die doet geen "ideeën" op van anderen. De kans op recidive zal sowieso met de leeftijd verkleinen, vooral bij soloverkrachters. Bij groepsverkrachters is het weer een ander verhaal. Die moet je dan ook nooit bij elkaar zetten
    OK. Ik ben het met je eens dat de kans op recidive met de leeftijd afneemt ........Overigens denk ik dat dat niet voor elke type (solo)verkrachter gaat. Want de drive om te verkrachten bestaan niet alleen uit driftmatige impulsen (oa behandelbaar door chemische castratie) ....maar er speelt ook vaak agressie en frustratie een rol (en daar helpt die chemische castratie niet)......Of frustratie altijd met de jaren afneemt, waag ik mij te betwijfelen....

Vaal spelen ook moeilijk te behandelen persoonlijkheidsstoornissen een rol. Vaak is er sprake van een anti-sociale persoonlijkheidsstoornis. Die mensen hebben een veel lager normbesef (gebrekkige gewetensfunctie). En zij reageren vaak erg impulsief. Mij lijkt een gebrekkige gewetensfunctie bijzonder lastig behandelbaar.....(cognitief? maar ja, als er vage normkaders zijn .....)
    quote:
    Er mag daarna maximaal drie keer 30 dagen verlengd worden. Daarna moet de zaak inhoudelijk worden behandeld! maar dan krijg je nog zaken als hoger beroep e.d.
    Idd. Ik dacht trouwens dat na de voorgeleiding de zaak binnen 106 dagen moet worden behandeld door de rechter (als het onderzoek nog loopt kan bmw worden overgegaan op een zg proforma-zitting, klopt dat?)

[ Bericht 0% gewijzigd door EchtGaaf op 12-12-2006 11:10:17 ]
    pi_44350996
    quote:
    Op dinsdag 12 december 2006 10:58 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Ik denk het ook. Bij veel zedendelinquenten is er psychisch wel het nodige aan de hand. Je wordt immers niet zomaar een verkrachter... Nu is de ene vrkrachter natuurlijk de andere niet. De een zal kunnen worden behandeld, de andere weer niet....Er bestaan overigens vier typologien verkrachters, waarbij er meerdere oorzkane kunnen spelen...
    Duidelijk is dat het in ieder geval nooit om de seks gaat. Klinkt cru, maar vooral bij soloverkrachters heeft het een opbouwende fase.
    quote:
    [..]

OK. Ik ben het met je eens dat de kans op recidive met de leeftijd afneemt ........Overigens denk ik dat dat niet voor elke type (solo)verkrachter gaat. Want de drive om te verkrachten bestaan niet alleen uit driftmatige impulsen (oa behandelbaar door chemische castratie) ....maar er speelt ook vaak agressie en frustratie een rol (en daar helpt die chemische castratie niet)......Of frustratie altijd met de jaren afneemt, waag ik mij te betwijflen....
    Ik geloof zowiezo niet in chemische castratie. Er bouwt zich daardoor alleen maar een andere vorm van agressie op die hij ook zal moeten uiten. Bij incestslachtoffers idem verhaal. Zo iemand blijft "van kinderen houden".

Recidive neemt ook af doordat de frustratie afneemt. Ik weet niet of dit ook te maken heeft met ouder worden, verandering in hormonen, maar kan het me wel goed voorstellen. Het feit dat overkrachters zich vaker alleen bij zedenzaken houden zegt daarin misschien ook wel genoeg.
    quote:
    Vaal spelen ook moeilijk te behandelen persoonlijkheidsstoornissen een rol. Vaak is er sprake van een anti-sociale persoonlijkheidsstoornis een rol. Die mensen hebben een veel ager normbesef (gebrekkige gewetensfunctie). En zij reageren vaak erg impulsief. Mij lijkt een gebrekkige gewetensfunctie bijzonder lastig behandbaar.....(cognitief? maar ja, als er vage normkaders zijn .....)
    Klopt als een bus. Je kunt een geweten niet bij brengen als die er niet is. Je kan iemand gedragsmatig wel wat aanleren: je wilt niet vastzitten? Wat zijn voor jou de gevolgen? Dan moet je dat en dat niet meer doen. probleem is dat je aan die impulsiviteit zo weinig kunt veranderen. Deze mensen hebben vaak een zwart-witte denkwereld. Alles en iedereen zit hen in de weg, dus zijn zij "de lul". In combinatie met narcistische trekken is dat nog heftiger. Zij zien zich als de superieure van de maatschappij. De rest zal moeten wijken. Maar dan heb je het al eerder over de klassieke psychopaat, die berekenend is en niet impulsief. Eng genoeg weten deze mensen heel goed wat ze doen.
    quote:
    [..]

Idd. Ik dacht trouwens dat na de voorgeleiding de zaak binnen 106 dagen moet worden behandeld door de rechter (als het onderzoek nog loopt kan bmw worden overgegaan op een zg proformazitting, klopt dat?)
    Zou wel kunnen. Naar mijn weten is dit het rijtje:

- zes uurs zaak na arrest
    - verlenging van drie dagen
    - verlenging 10 dagen
    - drie keer 30 dagen

Dan komen we op 103 en missen we er drie, dus of ik heb het mis, of het zijn er drie minder...

Over pro forma heb je gelijk.
    pi_44352613
    quote:
    Op dinsdag 12 december 2006 11:13 schreef An24 het volgende:

[..]

Duidelijk is dat het in ieder geval nooit om de seks gaat. Klinkt cru, maar vooral bij soloverkrachters heeft het een opbouwende fase.
    Is dat zo dat seks nooit een rol speelt. Immers waarom zouden klinieken dan verkrachters chemisch castreren? Overigens heb je wel gelijk dat het vaak om andere dingen gaat dan seks. Ik heb het nog een opgezocht:
    quote:
    Gebaseerd op de aanname dat macht, woede en
    seksualiteit
    fundamentele componenten zijn van gewelddadige verkrachtingen, werden er vier
    prototypen verkrachters ontwikkeld; de power-reassurance verkrachter, de power-assertive
    verkrachter, de anger-retaliatory verkrachter en de anger-excitation verkrachter
    .
    1De power-reassurance verkrachter wordt geteisterd door verontrustende twijfels over
    zijn seksuele kunnen en zijn mannelijkheid. Deze voor hem verontrustende gedachten
    probeert hij te herstellen door vrouwen in een positie te dwingen waarin zij hulpeloos zijn. Hij
    wordt gekenmerkt door het hebben van lage sociale vaardigheden, een onverzorgd uiterlijk en
    de meeste mensen in zijn omgeving vinden hem vreemd. Hij zal daarom geen of weinig
    seksuele relaties hebben. Meestal overvalt hij zijn slachtoffers in zijn eigen woonomgeving.
    Hij zal hierbij zo min mogelijk geweld gebruiken en zich beleefd gedragen. Dat wil zeggen
    niet vloeken en bijvoorbeeld aan het slachtoffer vragen zelf haar kleding uit te trekken. Het is
    zelfs mogelijk dat hij na afloop zijn verontschuldigingen aanbiedt.

2 De power-assertive verkrachter wordt omschreven als de dader die verkrachting
    beschouwt als een uiting van zijn viriliteit, meesterschap en zijn dominantie. De verkrachting
    is een uiting van zijn behoefte vrouwen te domineren . Deze behoefte komt voort uit een
    onderliggend gevoel van inadequaatheid over zijn persoonlijkheid. Deze dader heeft een
    verzorgd uiterlijk, gaat waarschijnlijk naar een sportschool en is vaak te vinden in het
    uitgaansleven. Hij heeft geen sociale vaardigheden en houdt ervan om vrouwen te veroveren.
    Hij heeft geen vaste relatie omdat hij niemand goed genoeg voor hem vindt. Met behulp van
    een versiertruc lokt hij het slachtoffer mee naar een afgelegen plek. Hij zal hierbij slechts
    zoveel geweld gebruiken als nodig is om het slachtoffer in bedwang te houden. Omdat het
    slachtoffer vrijwillig mee is gegaan ziet hij het zelf niet als verkrachting.

3 De anger-retaliatory verkrachter begaat een verkrachting als een uiting van
    vijandigheid en intense woede naar vrouwen toe. Zijn motief is wraak en zijn doel is
    vernedering. Het "Anger-Retaliatory" type besteedt net als het "Power-Reassurance " type
    weinig aandacht aan uiterlijke verzorging en leeft op een ongeorganiseerde manier. Hij is
    vooral weinig sociaal vaardig in de omgang met vrouwen, deze vinden hem doorgaans dan
    ook vreemd. Mannen kunnen hem als een maat beschouwen. Hij heeft geen relatie, terwijl hij
    dat wel graag wil. Het "Power-Reassurance " type wijdt het gebrek aan een relatie aan zich
    zelf. Het "Anger-Retaliatory " type wijdt dit echter aan vrouwen, hierdoor heeft hij een grote
    hekel aan vrouwen in het algemeen. Hij overvalt vrouwen plotseling, ergens op een afgelegen
    plek en zal ze met veel geweld overmeesteren. Hierbij zal hij onnodige denigrerende
    opmerkingen maken en handelingen uitvoeren.

4 De vierde en tevens laatste prototype verkrachter is de anger-excitation verkrachter.
    Deze dader ervaart plezier en opwinding wanneer hij zijn slachtoffer ziet lijden. Hoe meer het
    slachtoffer lijdt hoe meer plezier en opwinding de dader ervaart. Deze dader is sadistisch en
    zijn doel is straffen en marteling van zijn slachtoffer. Hij is intelligent en sociaalvaardig. De
    kans bestaat dat hij met iemand samen woont. Dit heeft echter slechts als doel om de schijn
    van een gewone man op te houden. De relatie zal van zijn kant oppervlakkig zijn. Dankzij zijn
    intelligentie en sociale vaardigheden weet hij het slachtoffer meestal onopvallend mee te
    lokken naar een afgezonderde plek, bijvoorbeeld zijn auto.

[quote]
    Een grote gemene deler vond ik bij het TRIMBOS instituut:
    Seksueel delinquenten worden vaak gekenmerkt door een lage zelfwaardering en sociale isolatie, onveilige hechting, cognitieve vervormingen, middelenmisbruik, een gebrek aan sociale vaardigheden en emotie-verwerkingsvaardigheden (Marshall 2000, Stemac en Segal 1989, Langevin en Lang 1990, Knight en Prentky 1990).
    Met dat laatste geef je aan dat je gelijk hebt, tenmiste de seks is van ongeschikt belang.....
    quote:
    Ik geloof zowiezo niet in chemische castratie. Er bouwt zich daardoor alleen maar een andere vorm van agressie op die hij ook zal moeten uiten. Bij incestslachtoffers idem verhaal. Zo iemand blijft "van kinderen houden".
    Ik geloof dat je daar helemaal gelijk in hebt. Je onderdrukt iets wat er toch uit moet naar mijn idee. er leven overigens gewledige nadelen aan chemische castratie. De bijwerkingen schijnen enorm te zijn, zeker als het middel langdurig moet wordne gebruikt. Voor mensen met agressie en frustratie problematiek is het middel m.i totaal ongeschikt.

En ben wel bezorgd over de sterk toegenomen populariteit mbt chemische castratie......
    quote:
    Recidive neemt ook af doordat de frustratie afneemt. Ik weet niet of dit ook te maken heeft met ouder worden, verandering in hormonen, maar kan het me wel goed voorstellen. Het feit dat overkrachters zich vaker alleen bij zedenzaken houden zegt daarin misschien ook wel genoeg.
    Sterk punt. Meestal zie je inderdaad met de leeftijd wel de agressie afnemen. Het zal denk ik ook wel te maken hebben met allerlei cognitieve en psychologische ontwikkelingsprocessen. Feit is wel dat het testosteron-gehalte wel afneemt in de loop der jaren en dat kan verklaren dat de agressie idd afneemt. Misschien is het wel een combinatie van beiden...

Verder heeft prof.dr. Buikhuizen in de 70 jaren de rol van biologische factoren onderzocht. Het onderzoek mag zich verheugen in hernieuwde belangstelling bij onderzoekers.
    quote:
    Klopt als een bus. Je kunt een geweten niet bij brengen als die er niet is. Je kan iemand gedragsmatig wel wat aanleren: je wilt niet vastzitten? Wat zijn voor jou de gevolgen? Dan moet je dat en dat niet meer doen. Probleem is dat je aan die impulsiviteit zo weinig kunt veranderen. Deze mensen hebben vaak een zwart-witte denkwereld. Alles en iedereen zit hen in de weg, dus zijn zij "de lul". In combinatie met narcistische trekken is dat nog heftiger. Zij zien zich als de superieure van de maatschappij. De rest zal moeten wijken. Maar dan heb je het al eerder over de klassieke psychopaat, die berekenend is en niet impulsief. Eng genoeg weten deze mensen heel goed wat ze doen.
    Ik ben het helemaal met je eens...
    quote:
    Zou wel kunnen. Naar mijn weten is dit het rijtje:

- zes uurs zaak na arrest
    - verlenging van drie dagen
    - verlenging 10 dagen
    - drie keer 30 dagen

Dan komen we op 103 en missen we er drie, dus of ik heb het mis, of het zijn er drie minder...

Over pro forma heb je gelijk.
    Misschien heb ik wel abuis met die 106 dagen.....Maar ja , we hebben zo wel een idee....

ps: ik weet overigens niet wat er allemaal wel of niet klopt wat er over Johan in de media is vermeld.......maar als het klopt dan doet het mij denken aan de tweede type verkrachter....power-assertive..Als het klopt dan hoop ik maar dat hij behandeld kan worden. Doodzonde gewoon.

[ Bericht 0% gewijzigd door EchtGaaf op 12-12-2006 12:46:03 ]
    pi_44353628
    quote:
    Op dinsdag 12 december 2006 12:15 schreef EchtGaaf het volgende:

ps: ik weet overigens niet wat er allemaal wel of niet klopt wat er over Johan in de media is vermeld.......maar als het klopt dan doet het mij denken aan de tweede type verkrachter....power-assertive..Als het klopt dan hoop ik maar dat hij behandeld kan worden. Doodzonde gewoon.
    Hmmmm ik hou me niet zo bezig met de criminologe termen. Natuurlijk is het handig om te weten. In mijn gesprekken die ik met deze mensen heb, kan ik door kennis van deze "steriotypen" en cijfers, bepaalde vragen stellen waardoor ik zou kunnen inschatten wat deze meneer nodig heeft. Maar goed, we wachten het eventjes af. Blijf het wel even volgen, ter verbreding van mijn kennis
    pi_44354064
    quote:
    Op dinsdag 12 december 2006 12:50 schreef An24 het volgende:

[..]

Hmmmm ik hou me niet zo bezig met de criminologe termen. Natuurlijk is het handig om te weten. In mijn gesprekken die ik met deze mensen heb, kan ik door kennis van deze "steriotypen" en cijfers, bepaalde vragen stellen waardoor ik zou kunnen inschatten wat deze meneer nodig heeft. Maar goed, we wachten het eventjes af. Blijf het wel even volgen, ter verbreding van mijn kennis
    Jazeker. Bedankt voor je professionele inbreng tot nu toe.
    pi_44433601
    quote:
    Op donderdag 23 november 2006 15:45 schreef EchtGaaf het volgende:
    @ HermanR: ik ben nog benieuwd wat je van mijn reacties vindt. Ik kan je bijdragen sterk waarderen. Begrijp ik dat je het wel kan vinden in mijn laatse post?
    Nee, de conclusie dat zwijgen toestemmen is, is toch een verkeerde. Het kost mij energie om te reageren, ik ben geen gelukkig persoon, daar laat ik het bij. De bijdrages zijn uit eigen ervaring. Maar er is toch teveel verschil in opvatting en ik heb de neiging vermoeid te raken van teveel verklaringsdrift en verstrengeling van terminologie. Daarom heb ik niet gereageerd op de rest.

Om èèn voorbeeld te noemen: Machtsoverwegingen en driftmatige impulsen, zie ik als nagenoeg èèn en hetzelfde fenoneem i.p.v. gescheiden termen. 2e voorbeeld van een conclusie die ik anders bedoeld had:
    quote:

Als dat zo is, dan zouden er veel minder verkrachtingen plaatsvinden indien het legaal zou worden
    Dat zouden er zelfs 'geen' verkrachtingen meer plaatsvinden, maar dat is niet waar ik op doelde...

Daaraan voorafgaande vermeldde ik: "datgene wat het resultaat zou zijn als hij alleen toelaatbaar gedrag vertoonde". Hier bedoel ik mee dat het handelen van een individu vaak in veel opzichten een calculerende culturele referentie heeft die resultaatgericht is. Bijna iedereen wil graag sexualiteit c.q. identiteitsbevestiging en zoekt daarin zijn eigen weg. Vindt men het niet of voelt men zich gekwetst of moreel onderdrukt zonder enige uitlaat of alternatief, dan krijg je de situatie na langere tijd dat er een barstende bom kan ontstaan in de zin van psychische problemen, plotselinge zelfmoord, ongewenst gedrag als verkrachting, mishandeling.
    quote:
    Ben je het met eens dat de verkrachter niet bestaat
    Lijkt op een retorische vraag, de verkrachter bestaat wel, typologiën veranderen dat niet...

Het zoeken van spoken waaraan ik refereerde in een ander topic heb ik wel genoemd
    quote:
    [quote]
    Kijk uit dat u geen spokenjager wordt.....
    Een goede test heeft een validiteitschaal,....vrin-schaal of iets dergelijks?
    [/quote]

Een goede test heeft inderdaad een validiteitsschaal, maar ik doelde op de gevolgen van de test zelf voor een persoon die gediagnosticeerd wordt. Ik wil hier een kort antwoord geven, daar het ook mezelf aangaat, een diagnose kan vals zijn door verschillende oorzaken en anderzijds door omstandigheden een 2e identiteit vormen die zich nestelt in het zogenoemde 'superego' van een persoon met alle gevolgen van dien.
    quote:
    Er wordt weer opnieuw onderzoek naar de biologische factoren gedaan in relatie tot criminaliteit
    Biologische factoren hebben op zich geen directe relatie met de criminaliteit zelf omdat criminaliteit een cultureel bepaalde grootheid is. Maar biologische factoren hebben wel direct invloed op het karakter en gedrag van mensen, dus als uit de cultuur het begrip criminaliteit gedestilleerd is kan het verband wel degelijk gelegd worden. Buikhuizen is inderdaad indertijd onterecht afgeschoten.

Overigens worden biologische factoren die invloed hebben op cultuur memes genoemd, dit begrip is geintroduceerd door Richard Dawkins, ook hij is verguisd. Qua omstredenheid kunnen we hier spreken over een Buikhuizen in het kwadraat. We spreken hier over biologisch determinisme zonder sociologische invloeden waarin de vrije wil min of meer verdwenen is. Straffen lijkt dan zinloos.

~~~
    //=out

[ Bericht 3% gewijzigd door HermanR op 16-12-2006 02:21:10 ]
    pi_44518079
    we
    quote:
    Op donderdag 14 december 2006 19:00 schreef HermanR het volgende:

[..]

Nee, de conclusie dat zwijgen toestemmen is, is toch een verkeerde. Het kost mij energie om te reageren, ik ben geen gelukkig persoon, daar laat ik het bij.
    Ik hoop dat je geluk weer kan (her)vinden en dat je evt hulp hiervoor krijgt. Sterkte en succes daarmee.
    quote:
    Om èèn voorbeeld te noemen: Machtsoverwegingen en driftmatige impulsen, zie ik als nagenoeg èèn en hetzelfde fenoneem i.p.v. gescheiden termen.
    Machtoverwegingen: dominantie? Superieur voelen boven anderen...Driftmatige impulsen: kort lontje, snel boos, niet tot tien kunnen tellen..Ik zie dat toch als 2 verschillende facetten.....
    quote:
    Daaraan voorafgaande vermeldde ik: "datgene wat het resultaat zou zijn als hij alleen toelaatbaar gedrag vertoonde". Hier bedoel ik mee dat het handelen van een individu vaak in veel opzichten een calculerende culturele referentie heeft die resultaatgericht is. Bijna iedereen wil graag sexualiteit c.q. identiteitsbevestiging en zoekt daarin zijn eigen weg.
    Dat volgt idd ook uit 1 of meerdere typologieën. Er kan sprake zijn van sexuele driftmatige impulsen, waarmee de persoon gecontroleerd mee kan omgaan....Anderen hebben daarmee wellicht een groot probleem...Maar ik begreep dat bij verkrachtingen vaker sprake was van andere factoren: zoals agressie, frustratie, inadequatie persoonlijkheid, machtswellust e.d.
    quote:
    Vindt men het niet of voelt men zich gekwetst of moreel onderdrukt zonder enige uitlaat of alternatief, dan krijg je de situatie na langere tijd dat er een barstende bom kan ontstaan in de zin van psychische problemen, plotselinge zelfmoord, ongewenst gedrag als verkrachting, mishandeling.
    Helemaal. Ik denk dus idd dat bovengenoemde oorzaken het meest zijn toe te schrijven als de opmaat van verkrachting.....
    quote:
    Lijkt op een retorische vraag, de verkrachter bestaat wel, typologiën veranderen dat niet...
    Je doelt daarmee op een grote gemene deler.....Ik bedoelde te zeggen, je kan 100 verkrachters onderzoeken,maar geen twee zijn er hetzelfde. Dat maakt elke verkrachter vrij uniek. De beschreven typologieën zijn uiteraard een grove indeling. Ik kan mij voorstellen dat vele niet onder 1 van de 4 typologieën kan worden ondergebracht...Maar hoe dan ook: ingewikkelde materie. Het Pieter Baan Centrum neemt niet voor niets zo'n zes weken voor onderzoek alvorens ze met een rapport komen...
    quote:
    Een goede test heeft inderdaad een validiteitsschaal, maar ik doelde op de gevolgen van de test zelf voor een persoon die gediagnosticeerd wordt. Ik wil hier een kort antwoord geven, daar het ook mezelf aangaat, een diagnose kan vals zijn door verschillende oorzaken en anderzijds door omstandigheden een 2e identiteit vormen die zich nestelt in het zogenoemde 'superego' van een persoon met alle gevolgen van dien.
    En dat maakt dat met testen voorzichtig moet worden omgesprongen. De uitkomsten kunnen een zware stempel op de geteste persoon drukken en zowaar (ongewenst) een eigen leven kunnen leiden..... Daarom is het zo belangrijk dat de test slechts bedoeld is als onderbouwing van de conclusies. Het verhaal er omheen (laat ik zeggen het "kwalitatieve" gedeelte is dus veel belangrijker)....Een goede therapeut/testafnemer weet de test goed op zijn merites (validiteit) te schatten en hoe je daarmee moet omspringen..Oppassen dat het verabsoluteerd wordt....Een test is maar een test en meet wat het meet....
    quote:
    Biologische factoren hebben op zich geen directe relatie met de criminaliteit zelf omdat criminaliteit een cultureel bepaalde grootheid is. Maar biologische factoren hebben wel direct invloed op het karakter en gedrag van mensen, dus als uit de cultuur het begrip criminaliteit gedestilleerd is kan het verband wel degelijk gelegd worden. Buikhuizen is inderdaad indertijd onterecht afgeschoten.
    Ja, eens.
    quote:
    Overigens worden biologische factoren die invloed hebben op cultuur memes genoemd, dit begrip is geintroduceerd door Richard Dawkins, ook hij is verguisd. Qua omstredenheid kunnen we hier spreken over een Buikhuizen in het kwadraat. We spreken hier over biologisch determinisme zonder sociologische invloeden waarin de vrije wil min of meer verdwenen is. Straffen lijkt dan zinloos.
    Ja, en dat zou wel erg ver voeren....maar kan het wel begrijpen....Ergens is er naar mijn idee een kantelpunt...Sociologische factoren zal ik niet graag willen uitsluiten.....

Dillema's:

• iemand handelt uit vrije wil en is ook bewust van het kwaad van het misdrijf: deze is 100% verantwoordelijk en dient volledig te worden bestraft in mijn ogen. Hier bestaat amper discussie over....
  • iemand handelt niet uit vrije wil en is ook niet bewust van het kwaad van het misdrijf: deze is 100% onverantwoordelijk en dient volledig vrijuit te gaan maar dringend te worden behandeld. Ook hier bestaat amper discussie over bij de deskundigen..
  • iemand handelt uit vrije wil en is ook niet bewust van het kwaad van het misdrijf: dit is iemand met een niet werkende gewetensfunctie. Ik vraag mij af of dit vaak voorkomt. Hij heeft dus wel een keuze om iets wel of niet te doen, maar weet niet dat het fout is als hij//zij een misdaad begaat. .Groot probleemgeval, naar mijn idee zal deze persoon toch sterk verantwoordelijk worden gehouden en dientengevolge worden bestraft.(evt verminderd toerekeningsvatbaar). Vraag is of er een zinvolle behandeling mogelijk is....
    quote:
    ~~~
    //=out
    Dank voor je reactie. Voel je niet verplicht om te reageren hoor. Doe het rustig aan

[ Bericht 0% gewijzigd door EchtGaaf op 17-12-2006 20:49:20 ]
  • abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')