Ha ha, de juridische materie is poepsimpel. Ik heb de rechtenstudie zelf enkele jaren gevolgd. Niet voor niets zijn er veel VWO-scholieren die - als zij echt niets anders kunnen kiezen - voor rechten kiezen. Dat is immers een zeer simpele studie.quote:Op vrijdag 1 december 2006 13:22 schreef Argento het volgende:
Jouw onderschatting van het juridisch metier kan ik dan ook nauwelijks als een belediging opvatten.
Achhhh, toch 8 jaar voor onze Samir......quote:Op vrijdag 1 december 2006 13:25 schreef Razor21 het volgende:
Acht jaar celstraf voor Samir A.
Uitgegeven: 1 december 2006 13:19
Laatst gewijzigd: 1 december 2006 13:20
Meer volgt...
Minus 1 jaar voorarrest...en dan 2/3 van je straf uitzitten die loopt na 5 jaar weer buiten
Maar ja beter dan vrijspraak
Dag Samir A![]()
Dezelfde Piet Hein Donner die zich de invoering van de sharia zou kunnen voorstellen.quote:Op vrijdag 1 december 2006 13:24 schreef Reya het volgende:
[..]
Inderdaad, tussen van die oerlinkse figuren als Ernst Hirsch Ballin en Piet Hein Donner.
Nee, hij concludeerde dat het op basis van onze constitutie in theorie mogelijk zou zijn. Dat je je iets kan voorstellen, betekent nog niet da6t je het aanmoedigt of rechtvaardigt.quote:Op vrijdag 1 december 2006 13:27 schreef Rechtsliberaal het volgende:
[..]
Dezelfde Piet Hein Donner die zich de invoering van de sharia zou kunnen voorstellen.
De vraag is alleen wie hem wel wil opnemen. Ik denk dat Marokko ook niet echt zit te wachten op zo'n mafkees.quote:Op vrijdag 1 december 2006 13:28 schreef Rechtsliberaal het volgende:
Men zou zo een Samir Azzouz na het uitzitten van de straf het land moeten uitzetten. Hij heeft immers een dubbel paspoort en Nederland kan hem missen als kiespijn.
Hoe dan ook, het is en blijft een domme opmerking, en dat past wel een beetje bij die futloze man.quote:Op vrijdag 1 december 2006 13:29 schreef Reya het volgende:
[..]
Nee, hij concludeerde dat het op basis van onze constitutie in theorie mogelijk zou zijn. Dat je je iets kan voorstellen, betekent nog niet da6t je het aanmoedigt of rechtvaardigt.
Als hij Marokkaans staatsburger is, zal Marokko hem wel moeten opnemen. De vraag is vooral wat er dan verder gebeurt.quote:Op vrijdag 1 december 2006 13:34 schreef Hathor het volgende:
[..]
De vraag is alleen wie hem wel wil opnemen. Ik denk dat Marokko ook niet echt zit te wachten op zo'n mafkees.
Kan ik me voor beiden voorstellen. Het OM zal ontevreden zijn over de enorme hoeveelheid bewijs die niet is meegenomen. De verdachten zullen ontevreden zijn over de hoogte van de straf.quote:Op vrijdag 1 december 2006 13:35 schreef EchtGaaf het volgende:
Lex Runderkamp verwacht echter dat zowel OM en verdachten in hoger beroep zullen gaan.....
Als ik de baas hier was van deze toko die zich Nederland noemt (lees: als ik minister-president was), dan flikkerde ik dat vuil stuk vreten desnoods eigenhandig Nederland uit nadat zijn straf erop zat.quote:Op vrijdag 1 december 2006 13:28 schreef Rechtsliberaal het volgende:
Men zou zo een Samir Azzouz na het uitzitten van de straf het land moeten uitzetten. Hij heeft immers een dubbel paspoort en Nederland kan hem missen als kiespijn.
Ik denk dat zich daar maar weinig Nederlanders druk over maken.quote:Op vrijdag 1 december 2006 13:37 schreef Reya het volgende:
[..]
Als hij Marokkaans staatsburger is, zal Marokko hem wel moeten opnemen. De vraag is vooral wat er dan verder gebeurt.
Het is inderdaad geen verstandige uitspraak, zeker niet als je een dergelijke positie bekleedt. Dat hij strikt juridisch gelijk had, doet daar weinig aan af; je woorden kunnen al snel verkeerd worden geinterpreteerd, en politiek ligt het nogal gevoelig.quote:Op vrijdag 1 december 2006 13:35 schreef Hathor het volgende:
[..]
Hoe dan ook, het is en blijft een domme opmerking, en dat past wel een beetje bij die futloze man.
Dan verdwijnt ie in een ondergrondse cel in de Sahara. Ja die zijn er nog.quote:Op vrijdag 1 december 2006 13:37 schreef Reya het volgende:
[..]
Als hij Marokkaans staatsburger is, zal Marokko hem wel moeten opnemen. De vraag is vooral wat er dan verder gebeurt.
Dan heb jij niet goed opgelet. Hij vond dat de sharia ingevoerd moest worden als 2/3 voor zou zijn.quote:Op vrijdag 1 december 2006 13:29 schreef Reya het volgende:
[..]
Nee, hij concludeerde dat het op basis van onze constitutie in theorie mogelijk zou zijn. Dat je je iets kan voorstellen, betekent nog niet da6t je het aanmoedigt of rechtvaardigt.
Krijgsgevangenen dus? Daar zijn regeltjes voor. Geneefse Conventie en zo. Die zie ik ook niet echt gehandhaafd worden in Guantanamo Bay.quote:Op vrijdag 1 december 2006 13:01 schreef Rechtsliberaal het volgende:
[..]
Dat gebeurde tijdens de Tweede Wereldoorlog ook met gevangen genomen Duitse soldaten. Heel gewoon dus.
Dat kan de regering onder leiding van de minister-president ook doen. Zij kunnen hem het Nederlandse paspoort afnemen en hem vervolgens persona non grata verklaren.quote:Op vrijdag 1 december 2006 13:38 schreef vosss het volgende:
[..]
Als ik de baas hier was van deze toko die zich Nederland noemt (lees: als ik minister-president was), dan flikkerde ik dat vuil stuk vreten desnoods eigenhandig Nederland uit nadat zijn straf erop zat.
Dat snap ik ook wel......het zou alleen wat gaver overkomen als de MP het eigenhandig zou doenquote:Op vrijdag 1 december 2006 13:43 schreef Rechtsliberaal het volgende:
[..]
Dat kan de regering onder leiding van de minister-president ook doen. Zij kunnen hem het Nederlandse paspoort afnemen en hem vervolgens persona non grata verklaren.
In Guantanamo Bay hebben ze trouwens wel processen. Waarbij de verdachte niet weet waar hij van wordt beschuldigd, waarbij hij een militaire advocaat toegewezen krijgt, waarbij hij geen getuigen mag roepen, waarbij hij geen bewijzen mag zien en dat soort dingen ongeveer. In de Koude Oorlog noemden we -nou ja, ben van '83- zulke dingen nog wel eens showprocessen, tegenwoordig is het het beschermen van de Westerse verworvenheden.quote:Op vrijdag 1 december 2006 13:43 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Krijgsgevangenen dus? Daar zijn regeltjes voor. Geneefse Conventie en zo. Die zie ik ook niet echt gehandhaafd worden in Guantanamo Bay.
Het gaat hier niet om gedachten maar om VOORBEREIDINGSHANDELINGEN. Nee , alleen een videoboodschap is natuurlijk niet voldoende. Het gaat om het gehaal. Er zijn ook wapens gevondens. Tekeningen en beschrijvingen van strategische doelen....quote:Op vrijdag 1 december 2006 12:51 schreef Argento het volgende:
[..]
Ten eerste:
Het opnemen van een videoboodschap is op zichzelf nog geen terroristische actie, noch betekent het deelname aan een criminele organisatie. Het is zelfs nog maar de vraag of het opnemen van een dergelijke boodschap op zichzelf strafbaar is.
Ten tweede:
Wat Samir ´van plan is´ is ook van ondergeschikt belang. Het gaat in hoofdzaak om wat hij gedaan heeft of wat hij middels feitelijke handelingen heeft voorbereid. Ik ken de Terrorismewet niet uit mijn hoofd, maar ik ga er vanuit dat die wet niet zo ver gaat dat reeds de enkele gedachte of het uiten van een plan (hoe gedetailleerd ook) op zichzelf al strafbaar is. Strafrecht gaat immers om gedragingen, niet over gedachten.
En dat is natuurlijk geen hamereslagsmiley waard. Je mag blij zijn dat je in een land leeft waar de enkele gedachte niet strafbaar is. Ja, er bestaat natuurlijk een levensgroot spanningsveld tussen staatsveiligheid (het voorkomen van aanslagen, dus werkzaamheden die per definitie plaatsvinden vóórdat de daad gepleegd wordt) en strafrechtelijke handhaving (het straffen van een gepleegd feit, dus werkzaamheden die per definitie plaatsvinden na het plegen van een feit of de daarbij behorende strafbare handelingen).
We zitten nu in ieder geval op het terrein van het strafrecht, en als de strafrechter tot het oordeel komt dat er geen feit is gepleegd, dan dient hij de verdachte te laten gaan. Die rechter beseft in ieder geval dat het strafrecht er niet op is toegesneden om feiten te voorkomen en die rechter verdient in plaats van een hamerslagsmiley een omhoog gestoken duim.
Dat is onzin. Dan zou Hitler, die "democratisch aan de macht" kwam, ook juridisch gelijk hebben gehad toen hij de democratie afschaftte. De sharia is hoe dan ook volstrekt immoreel en ondemocratisch en juridisch dus niet aanvaardbaar.quote:Op vrijdag 1 december 2006 13:39 schreef Reya het volgende:
Dat hij strikt juridisch gelijk had, doet daar weinig aan af
Is dat tijdelijk voor ondervragingen, of serieus voor langere tijd?quote:Op vrijdag 1 december 2006 13:40 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Dan verdwijnt ie in een ondergrondse cel in de Sahara. Ja die zijn er nog.
quote:Op vrijdag 1 december 2006 13:01 schreef Rechtsliberaal het volgende:
[..]
Dat gebeurde tijdens de Tweede Wereldoorlog ook met gevangen genomen Duitse soldaten. Heel gewoon dus.
Dat is tijdelijk, alhoewel, ligt eraan wat je onder tijdelijk verstaat. Een aantal jaren zal dat wel worden. En ja het is voor ondervragingen, alleen zijn die zeg maar wat pijnlijker dan hier.quote:Op vrijdag 1 december 2006 13:47 schreef Reya het volgende:
[..]
Is dat tijdelijk voor ondervragingen, of serieus voor langere tijd?
Nee hoor. Toen noemden wij dat oorlogsrecht. Samir Azzouz en consorten noemen zich niet voor niets jihadisten. Zij hebben in principe helemaal geen recht op een proces zolang de oorlog duurt. De Duitse krijgsgevangenen hadden immers ook geen recht op een proces.quote:Op vrijdag 1 december 2006 13:45 schreef Monidique het volgende:
In de Koude Oorlog noemden we -nou ja, ben van '83- zulke dingen nog wel eens showprocessen
00ooowwww die linkse rechters zijn veel te hard!!!!!quote:Op vrijdag 1 december 2006 13:35 schreef Pool het volgende:
Een forse straf, voor zo'n aandachtsgeil wannabe-terroristje.
maar wel rechten ... en meer dan die figuren in Guantanemoquote:Op vrijdag 1 december 2006 13:49 schreef Rechtsliberaal het volgende:
[..]
Nee hoor. Toen noemden wij dat oorlogsrecht. Samir Azzouz en consorten noemen zich niet voor niets jihadisten. Zij hebben in principe helemaal geen recht op een proces zolang de oorlog duurt. De Duitse krijgsgevangenen hadden immers ook geen recht op een proces.
of oorlog tegen de welvaartquote:Op vrijdag 1 december 2006 13:51 schreef Monidique het volgende:
Als de Sovjets het maar gewoon Oorlog tegen de Klassemaatschappij hadden genoemd, dan was er niets aan de hand geweest...
Die krijgen zij niet omdat die jihadisten zich niet aan de Geneefse conventie hadden gehouden. Zij streden als illegal combatants, omdat zij zich niet als strijders kenbaar maakten, maar zich onder de burgers verstopten en van daaruit streden (bijvoorbeeld in Afghanistan).quote:Op vrijdag 1 december 2006 13:48 schreef sp3c het volgende:
zonder proces gevangengenomen Duitse soldaten kregen gewoon de status van krijgsgevangene ... die krijgen de al qaida gangers in guantanemo bewust niet
Bedanktquote:Op vrijdag 1 december 2006 13:46 schreef schatje het volgende:
TT up-to-date gemaakt
Nee hoor, dat geteisem op Guantanamo Bay heeft rechten zat, terwijl zij dat als illegal combatants eigenlijk niet verdienen. Zo krijgen zij halal voedsel, mogen hun korans niet door 'ongelovigen' zonder handschoenen worden aangepakt, mogen zij vijf keer per dag bidden, et cetera.quote:Op vrijdag 1 december 2006 13:51 schreef sp3c het volgende:
[..]
maar wel rechten ... en meer dan die figuren in Guantanemo
Nee hoor, die term staat (met omschrijving) in de Geneefse conventie.quote:Op vrijdag 1 december 2006 13:53 schreef Monidique het volgende:
Illegal combatants is ook maar een fantasie verzonnen door het Amerikaanse regime.
nee hoor, de officiele term volgens de conventies is 'government alligned militia' volgens de conventies zijn dat gewoon combattanten.quote:Op vrijdag 1 december 2006 13:52 schreef Rechtsliberaal het volgende:
[..]
Die krijgen zij niet omdat die jihadisten zich niet aan de Geneefse conventie hadden gehouden. Zij streden als illegal combatants, omdat zij zich niet als strijders kenbaar maakten, maar zich onder de burgers verstopten en van daaruit streden (bijvoorbeeld in Afghanistan).
Onder de POW status hebben zij helemaal geen recht op een proces zolang de oorlog (de jihad) duurt. Mij best.quote:Op vrijdag 1 december 2006 13:59 schreef sp3c het volgende:
illegal combattanten zijn burgers die oorlogsmisdrijven plegen, dan kun je kiezen wat je er mee doet, of het burgerstrafrecht (evt van het land in kwestie) ofwel POW status
dat zei ik toch alquote:Op vrijdag 1 december 2006 14:01 schreef Rechtsliberaal het volgende:
[..]
Onder de POW status hebben zij helemaal geen recht op een proces zolang de oorlog (de jihad) duurt. Mij best.
De Geneefse conventie maakt maar twee uitzonderingen: voor spionnen en voor huurlingen, en van geen van beide is er zonder meer sprake in Guantanamo Bay.quote:Op vrijdag 1 december 2006 13:58 schreef Rechtsliberaal het volgende:
[..]
Nee hoor, die term staat (met omschrijving) in de Geneefse conventie.
Nee hoor.quote:Op vrijdag 1 december 2006 13:58 schreef Rechtsliberaal het volgende:
[..]
Nee hoor, die term staat (met omschrijving) in de Geneefse conventie.
Sterker nog, hij gaat in hoger beroep...quote:Op vrijdag 1 december 2006 14:57 schreef Malibu-06 het volgende:
Kan ie nou nog in hoger beroep?
Aber naturlich..quote:Op vrijdag 1 december 2006 14:57 schreef Malibu-06 het volgende:
Kan ie nou nog in hoger beroep?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |