De voorstelling van zaken alsof we het hier met een symmetrische situatie te doen zouden hebben is onjuist.quote:Op woensdag 6 december 2006 10:25 schreef Seneca het volgende:
Atheisten
Jullie zijn net zo erg als die gelovigen die jullie verafschuwen. Jullie geloven niet? Think again. Jullie geloven dat God niet bestaat. Dat is een geloof ja, want verder dan: "God bestaat niet. Punt." komen jullie niet. Er is geen enkel bewijs voor die stelling, net zo min als dat er bewijs is voor de stelling "God bestaat. Punt."
Agnosten daarentegen
Atheisten verafschuwen niet gelovigen. Ze plaatsen alleen meer stellingen onder het logische formalisme, denk ik. Daarom is het ook te simpel om te stellen "atheisten geloven net zo goed als gelovigen". Over wat voor soort geloven hebben we het dan?quote:Op woensdag 6 december 2006 10:25 schreef Seneca het volgende:
[..]
Atheisten
Jullie zijn net zo erg als die gelovigen die jullie verafschuwen. Jullie geloven niet? Think again. Jullie geloven dat God niet bestaat. Dat is een geloof ja, want verder dan: "God bestaat niet. Punt." komen jullie niet. Er is geen enkel bewijs voor die stelling, net zo min als dat er bewijs is voor de stelling "God bestaat. Punt."
Agnosten daarentegen
Ik noem het een geloof om dat atheisten uitgaan van dogma's, net als 'gelovigen'. 'God bestaat' is zo'n dogma, evenals 'God bestaat niet'. Voor beide stellingen bestaat geen wetenschappelijke onderbouwing.quote:Op woensdag 6 december 2006 10:44 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Atheisten verafschuwen niet gelovigen. Ze plaatsen alleen meer stellingen onder het logische formalisme, denk ik. Daarom is het ook te simpel om te stellen "atheisten geloven net zo goed als gelovigen". Over wat voor soort geloven hebben we het dan?
Ik kan ook niet zeker weten of de tafel waar m'n keyboard op rust wel echt bestaat. Het is meer filosofische luiheid die een agnost identificeert.quote:Op woensdag 6 december 2006 10:51 schreef Seneca het volgende:
Daarom heb ik persoonlijk ook meer met agnosten. Die gaan er van uit dat je niet kunt weten of God al dan niet bestaat.
Dat zie je denk ik verkeerd. Wat een atheist naar mijn idee zegt, is zoiets als "het bestaan van God valt ook onder het logisch denken". Wat dus inhoudt dat je eerst een reden wilt hebben om Hem aan te nemen, en dat het tot dan geen zin heeft om rekening te houden met "het eventuele bestaan van Hem". Zoals werd gezegd: je kunt dan van oneindig veel zaken zeggen dat je niet gelooft dat ze bestaan, maar je werkt dan de andere kant op.quote:Op woensdag 6 december 2006 10:51 schreef Seneca het volgende:
[..]
Ik noem het een geloof om dat atheisten uitgaan van dogma's, net als 'gelovigen'. 'God bestaat' is zo'n dogma, evenals 'God bestaat niet'. Voor beide stellingen bestaat geen wetenschappelijke onderbouwing.
In die zin zou je de wetenschap ook een geloof kunnen noemen, omdat deze ook uitgaat van onbewijsbare axioma's. Het verschil tussen wetenschap en een geloof is echter dat de wetenschap de zelfreflectie heeft om te erkennen dat ze uitgaat van axioma's, en daarom kritisch is op zichzelf.
Daarom heb ik persoonlijk ook meer met agnosten. Die gaan er van uit dat je niet kunt weten of God al dan niet bestaat.
Was dat niet Descartes, die beweerde dat je alleen zeker kunt zijn van je eigen bestaan? Strikt genomen lijkt me dat ook waar. Ik vind het geen filosofische luiheid, ik vind gewoon dat je logica niet moet gebruiken om uitspraken te doen over het al of niet bestaan van een entiteit die per definitie niet onder de wetten van de logica valt.quote:Op woensdag 6 december 2006 10:55 schreef speknek het volgende:
[..]
Ik kan ook niet zeker weten of de tafel waar m'n keyboard op rust wel echt bestaat. Het is meer filosofische luiheid die een agnost identificeert.
Ik zie niet in hoe je als atheist blind moet zijn voor de axioma die (bijvoorbeeld) de verifiability of meaning in zich herbergt.
Akkoord. Maar ben je het met me eens als ik zeg dat de aanname "Het bestaan van God valt ook onder het logisch denken" fout is? En zo nee, waarom niet?quote:Op woensdag 6 december 2006 10:59 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Dat zie je denk ik verkeerd. Wat een atheist naar mijn idee zegt, is zoiets als "het bestaan van God valt ook onder het logisch denken". Wat dus inhoudt dat je eerst een reden wilt hebben om Hem aan te nemen, en dat het tot dan geen zin heeft om rekening te houden met "het eventuele bestaan van Hem". Zoals werd gezegd: je kunt dan van oneindig veel zaken zeggen dat je niet gelooft dat ze bestaan, maar je werkt dan de andere kant op.
Nou en dat is het hele punt. Mijn epistemologische 'axioma' (of de uitwerking daarvan, heeft met splitsing van synthetisch en analytisch, relativistische verwerping van het rationalisme, enz. enz. te maken), stelt dat je opmerking compleet absurd is. Wovon man nicht sprechen kann, daruber muss man schweigen. Dat je dingen 'per definitie buiten de wetten logica' flikkert, is ontzettende filosofische luiheid.quote:Op woensdag 6 december 2006 11:01 schreef Seneca het volgende:
Was dat niet Descartes, die beweerde dat je alleen zeker kunt zijn van je eigen bestaan? Strikt genomen lijkt me dat ook waar. Ik vind het geen filosofische luiheid, ik vind gewoon dat je logica niet moet gebruiken om uitspraken te doen over het al of niet bestaan van een entiteit die per definitie niet onder de wetten van de logica valt.
Onzin. Het is diezelfde logica die stelt dat je geen logische uitspraken kunt doen over stellingen die in contradictie zijn met zichzelf. Ik heb al eerder in dit topic aangetoond dat de stelling "God is almachtig" in tegenspraak is met zichzelf. Dan kan ik daar toch uit afleiden dat als God almachtig is, ik geen logische uitspraken over hem kan doen? Dat lijkt mij geen luiheid, maar puur een beperking van onze logica.quote:Op woensdag 6 december 2006 11:05 schreef speknek het volgende:
[..]
Nou en dat is het hele punt. Mijn epistemologische 'axioma' (of de uitwerking daarvan, heeft met splitsing van synthetisch en analytisch, relativistische verwerping van het rationalisme, enz. enz. te maken), stelt dat je opmerking compleet absurd is. Wovon man nicht sprechen kann, daruber muss man schweigen. Dat je dingen 'per definitie buiten de wetten logica' flikkert, is ontzettende filosofische luiheid.
Het gaat om de aanname "Het bestaan van God valt ook onder het logisch denken"quote:Op woensdag 6 december 2006 11:02 schreef Seneca het volgende:
Akkoord. Maar ben je het met me eens als ik zeg dat de aanname "Het bestaan van God valt ook onder het logisch denken" fout is? En zo nee, waarom niet?
Akkoord. Maar ik heb vooralsnog nog nooit een bewijs, (of verwerping) van die stelling gezien. Hoe kunnen Atheisten dan zich dan baseren op de logica en zeggen "God bestaat niet", aangezien ze hier geen logisch bewijs voor hebben?quote:Op woensdag 6 december 2006 11:13 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Het gaat om de aanname "Het bestaan van God valt ook onder het logisch denken"
Als je daarmee bedoelt dat het mogelijk is dat God bestaat, dan is het een uitspraak en kun je er logisch mee werken, vooropgesteld dat je duidelijke criteria voor "bestaan" en "god" hebt gegeven.
Als de logica beperkingen zou hebben, dan kun je die aangeven en die zaken toevoegen aan de logica om deze "compleet" te maken.quote:Op woensdag 6 december 2006 11:09 schreef Seneca het volgende:
Onzin. Het is diezelfde logica die stelt dat je geen logische uitspraken kunt doen over stellingen die in contradictie zijn met zichzelf. Ik heb al eerder in dit topic aangetoond dat de stelling "God is almachtig" in tegenspraak is met zichzelf. Dan kan ik daar toch uit afleiden dat als God almachtig is, ik geen logische uitspraken over hem kan doen? Dat lijkt mij geen luiheid, maar puur een beperking van onze logica.
Dat zou, logisch gezien, betekenen dat onze notie van logica fout is. Maar dat is in zichzelf een contradictie. Verder betekent het feit dat je er geen logische uitspraken over kunt doen simpelweg dat er geen enkele vorm van waarheidsvinding over gedaan kan worden, dat is mijn punt.quote:Op woensdag 6 december 2006 11:09 schreef Seneca het volgende:
Onzin. Het is diezelfde logica die stelt dat je geen logische uitspraken kunt doen over stellingen die in contradictie zijn met zichzelf. Ik heb al eerder in dit topic aangetoond dat de stelling "God is almachtig" in tegenspraak is met zichzelf. Dan kan ik daar toch uit afleiden dat als God almachtig is, ik geen logische uitspraken over hem kan doen? Dat lijkt mij geen luiheid, maar puur een beperking van onze logica.
Dat is niet waar. Als de logica geen beperkingen zou hebben, zou je er alles mee af kunnen leiden. Dan zou een redenering zoals a -> !a, geldig zijn. Het concept van contradictie geeft al aan dat de logica beperkingen heeft, omdat een stelling en zijn inverse niet tegelijk waar kunnen zijn.quote:Op woensdag 6 december 2006 11:17 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Als de logica beperkingen zou hebben, dan kun je die aangeven en die zaken toevoegen aan de logica om deze "compleet" te maken.
Je kunt niet denken wat buiten de logica ligt, anders zou je onlogisch denken.
De logica heeft geen beperkingen, zij laat alles toe wat in elke denkbare wereld mogelijk is
Dan krijg je falsum, en daar kun je inderdaad alles uit afleiden.quote:Op woensdag 6 december 2006 11:20 schreef Seneca het volgende:
Dat is niet waar. Als de logica geen beperkingen zou hebben, zou je er alles mee af kunnen leiden. Dan zou een redenering zoals a -> !a, geldig zijn. Het concept van contradictie geeft al aan dat de logica beperkingen heeft, omdat een stelling en zijn inverse niet tegelijk waar kunnen zijn.
Juist daarom is de beperking aan de logica toegevoegd dat een stelling en zijn inverse niet tegelijkertijd waar kunnen zijn. Op het moment dat je een contradictie toestaat kun je alles afleiden, en vervalt het hele nut van het gebruik van logisch redeneren.quote:Op woensdag 6 december 2006 11:21 schreef speknek het volgende:
[..]
Dan krijg je falsum, en daar kun je inderdaad alles uit afleiden.
en tegelijkertijd omdat god het niet zo gemaakt heeft. Maar we hebben nu eenmaal een epistemologie (noem het een geloof, zo je wil, maar doe het dan consequent en noem een boterham eten ook een geloof) die dicteert dat wanneer aannames tot falsum leiden, de aannames niet waar zijn.quote:Op woensdag 6 december 2006 11:25 schreef Seneca het volgende:
[..]
Juist daarom is de beperking aan de logica toegevoegd dat een stelling en zijn inverse niet tegelijkertijd waar kunnen zijn. Op het moment dat je een contradictie toestaat kun je alles afleiden, en vervalt het hele nut van het gebruik van logisch redeneren.
Daarom is geloof ook niet wetenschappelijk. "God is almachtig" leidt tot een contradictie, en daar kun je dus alles uit afleiden. Waarom is de aarde rond? Omdat God het zo gemaakt heeft. Waarom is gras groen? Omdat God het zo gemaakt heeft, etc.
Een contradictie is in geen enkele denkbare wereld voorstelbaar / denkbaar.quote:Op woensdag 6 december 2006 11:20 schreef Seneca het volgende:
Dat is niet waar. Als de logica geen beperkingen zou hebben, zou je er alles mee af kunnen leiden. Dan zou een redenering zoals a -> !a, geldig zijn. Het concept van contradictie geeft al aan dat de logica beperkingen heeft, omdat een stelling en zijn inverse niet tegelijk waar kunnen zijn.
Toch ben ik het daar strikt genomen mee eens. Zo lang iets niet bewezen onwaar is, is het mogelijk. Het zou dus goed kunnen dat er ergens in het universum transparante panda's met sportschoenen bestaan, hoe absurd ook. Karl Popper heeft daar ooit nog eens over geschreven geloof ik, dat het onmogelijk is om een stelling te bewijzen door falsificatie. Je hoeft maar een transparante panda met sportschoenen te zien, en de stelling dat ze bestaan is waar. Maar al heb je een miljoen panda's gezien die niet transparant waren, en wandelschoenen droegen ipv sportschoenen, is dat nog steeds geen bewijs dat er geen transparante pandas met sportschoenen bestaan.quote:Op woensdag 6 december 2006 11:36 schreef Dr_Jack het volgende:
@ Seneca
Ik denk dat je atheïsme te veel koppelt aan de stelling 'God bestaat niet'. Atheïsme echter betekent strikt genomen 'afwezigheid van een religie'. Ik ben ook atheïst, omdat ik géén enkele religie aanhang. Alle theïstische verhalen vind ik implausibel en hieruit volgt dat ik geen enkel theïstisch wereldbeeld accepteer (en dus ben ik atheïst). De stelling dat God niet bestaat verdedig ik niet expliciet.
Ik ben tevens niet zo'n voorstander van agnosticsme, omdat het nogal een absurde positie is. Een agnost is eigenlijk alleen maar agnost ten opzichte van God, maar dat is echter incoherent. Als je echt agnostisch bent, dan moet je over elke ontoetsbare kennisuitspraak agnostisch zijn. Je moet dan ook zeggen dat pimpelpaarse bevers met klapsigaren en transparante panda's met sportschoenen kunnen bestaan. Ergo: je kunt elke ontoetsbare stelling mogelijk achten, wat ik nogal cognitief onzinnig vindt.
Oke, hier raak je me even kwijt. Hoe kan het dat een uitspraak voor de een onwaar is, en voor de andere onbeslisbaar. Waar hangt dat vanaf?quote:Op woensdag 6 december 2006 11:56 schreef speknek het volgende:
Dat is mijn punt, je hangt een andere epistemologie aan dan de atheist (degene die zich erin verdiept heeft althans). Elke discussie daarover is metafysisch en kan dus niet beslecht worden. Voor mij is een uitspraak als god is almachtig niet waar, voor jou onbeslisbaar, en solipsist kan zich er uberhaupt niet druk om maken. Maar dat is iets anders dan een geloof.
quote:Op woensdag 6 december 2006 12:03 schreef Knipoogje het volgende:
Mijn beredenering is gewoon als volgt:
1. de meest voorkomende reden waarom de meeste gelovigen 'gelovig' zijn is omdat dit van generatie op generatie is doorgegeven op basis van 1 boek: de Bijbel/Koran.
De koran?quote:2. Dit boek staat vol met fouten.
quote:Bijvoorbeeld dat de wereld in 6 dagen is geschapen
quote:"...in een Dag waarvan de maat vijftig duizend jaren is..".
In de koran gaat het om een regionaal vloed.quote:of dat er een wereldwijde vloed is geweest.
Uiteraard moet er eerst geloof zijn in God voor je een boek van hem aan neemt als de zijne.quote:3. Omdat dit boek dus vol fouten staat, is er weinig reden om aan te nemen dat de rest van het boek wel juist is. Er is dus geen reden om een God aan te nemen.
Maar nu even reëel zijn he; welke reden heb je om aan te nemen dat transparante panda's met sportschoenen bestaan na al die panda's die we hebben geobserveerd op deze aarde?quote:Op woensdag 6 december 2006 11:51 schreef Seneca het volgende:
[..]
Toch ben ik het daar strikt genomen mee eens. Zo lang iets niet bewezen onwaar is, is het mogelijk. Het zou dus goed kunnen dat er ergens in het universum transparante panda's met sportschoenen bestaan, hoe absurd ook. Karl Popper heeft daar ooit nog eens over geschreven geloof ik, dat het onmogelijk is om een stelling te bewijzen door falsificatie. Je hoeft maar een transparante panda met sportschoenen te zien, en de stelling dat ze bestaan is waar. Maar al heb je een miljoen panda's gezien die niet transparant waren, en wandelschoenen droegen ipv sportschoenen, is dat nog steeds geen bewijs dat er geen transparante pandas met sportschoenen bestaan.
6x50.000 is nog steeds ver van de waarheid. Je kunt de Koran wel weer gaan verdedigen, maar dat heeft zo weinig zin. Ik gooi het op dezelfde hoop als de Bijbel: vol fouten, sexistisch en gewelddadig. En daaraan je godsbeeld ophangen vind ik ronduit eng. Ik hoop echt dat de huidige radicalisering een laatste stuiptrekking is naar een wereld waarin religie een totale verlichting ondergaat en meer als persoonlijke levenswijze gaat gelden ipv als absolute waarheid die met het zwaard en wetten door de strot van meer rationele wezens wordt geforceerd.quote:Op woensdag 6 december 2006 12:13 schreef Triggershot het volgende:
"...in een Dag waarvan de maat vijftig duizend jaren is..".
Tja, uitgaand van mijn radicaal scepticisme zou je zelfs niets kunnen bewijzen. Stel, ik kom straks een transparante panda op sportschoenen tegen, hoe weet ik dan of die panda echt bestaat, of alleen maar een hersenspinsel is van mezelf?quote:Op woensdag 6 december 2006 12:48 schreef Dr_Jack het volgende:
[..]
Maar nu even reëel zijn he; welke reden heb je om aan te nemen dat transparante panda's met sportschoenen bestaan na al die panda's die we hebben geobserveerd op deze aarde?Volgens mij geen, dus de uitspraak 'Er bestaan geen transparante panda's met sportschoenen' vind ik vrij aannemelijk. Uiteraard blijft er een theoretische kans dat ze bestaan, maar tot nu toe wijst alles erop dat ze niet bestaan.
Het grote verschil is dat ik denk vanuit een positivistische benadering: ik neem iets voor waar aan als er bewijzen zijn. Jij denkt daarentegen vanuit een radicaal sceptisme: alles kan bestaan als het niet is weerlegd. Maar omdat je oneindig veel ontoetsbare stellingen kan bedenken, lijkt het me aannemelijker om bewijzen te geven voor datgene wat je stelt i.p.v. alle stellingen proberen te weerleggen.
Uiteraard, maar hou je wel in je achterhoofd dat 6 dagen heel wat anders is dan 300.000 jaar?quote:Op woensdag 6 december 2006 13:04 schreef Knipoogje het volgende:
[..]
6x50.000 is nog steeds ver van de waarheid.
Net zoals jij weer de Koran kunt "aanvallen", maar dat heeft voor mij ook zo weinig zin, wat de Bijbel en de Koran betreft, verdiepen in een context zonder standplaatsgebondenheid in combinatie met Tafsir en exegese kan je beeld wel iets veranderen.quote:Je kunt de Koran wel weer gaan verdedigen, maar dat heeft zo weinig zin. Ik gooi het op dezelfde hoop als de Bijbel: vol fouten, sexistisch en gewelddadig. En daaraan je godsbeeld ophangen vind ik ronduit eng.
Over radicalisering heb ik sowieso geen goed woord, maar we hadden het dan ook niet over radicalisering, uit eigen ervaring heb ik gemerkt dat radicalisering echt niet alleen uit religie voort stroomt. Vele soorten ideologieen hebben een extremistisch tak. Extremisme moeten we de wereld uit helpen..quote:Ik hoop echt dat de huidige radicalisering een laatste stuiptrekking is naar een wereld waarin religie een totale verlichting ondergaat en meer als persoonlijke levenswijze gaat gelden ipv als absolute waarheid die met het zwaard en wetten door de strot van meer rationele wezens wordt geforceerd.
Want? De these dat god bestaat leidt toch tot contradicties?quote:Op woensdag 6 december 2006 13:11 schreef Seneca het volgende:
Tja, uitgaand van mijn radicaal scepticisme zou je zelfs niets kunnen bewijzen. Stel, ik kom straks een transparante panda op sportschoenen tegen, hoe weet ik dan of die panda echt bestaat, of alleen maar een hersenspinsel is van mezelf?
Ik ga in mijn persoonlijke filosofie dan ook niet uit van bewijzen, maar van waarschijnlijkheid. Als je miljoenen panda's hebt gezien, en geen van die panda's is transparant, dan is de kans erg groot dat er geen transparante panda's bestaan. Maar dat is geen onomstotelijk bewijs. De stelling dat God bestaat is daarentegen even aannemelijk als de stelling dat hij niet bestaat.
Merkwaardige cirkelredenering of een mystieke openbaring: Een moslim kent blijkbaar eerst de Koran, zonder die gelezen te hebben en dan wanneer hij de Koran ziet, dan herkent hij hem als gegeven door Allah.quote:Op woensdag 6 december 2006 12:13 schreef Triggershot het volgende:
Uiteraard moet er eerst geloof zijn in God voor je een boek van hem aan neemt als de zijne.
Ja zo kan ik Jip en Janneke van Annie M.G. Schmidt uitleggen als een door god gegeven boek, ik denk zelfs dat het makkelijker is want daar staan geen fouten in.quote:Maar om nou te zeggen dat er fouten in zitten, In de Koran dan. Misschien verkeerde interpretatie.
Nee, de aanname dat Hij almachtig is leidt tot contradictiesquote:Op woensdag 6 december 2006 13:15 schreef speknek het volgende:
[..]
Want? De these dat god bestaat leidt toch tot contradicties?
Allah was al eeuwen bekend in de Arabische wereld onder Arabische Joden en Christenen voor dat de Islam er was.quote:Op woensdag 6 december 2006 13:16 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Merkwaardige cirkelredenering of een mystieke openbaring: Een moslim kent blijkbaar eerst de Koran, zonder die gelezen te hebben en dan wanneer hij de Koran ziet, dan herkent hij hem als gegeven door Allah.
Wat was er het eerst Allah of het idee van de Koran ?
Succesquote:Ja zo kan ik Jip en Janneke van Annie M.G. Schmidt uitleggen als een door god gegeven boek, ik denk zelfs dat het makkelijker is want daar staan geen fouten in.
Net zoals alwetendheid etc, het moge duidelijk zijn wat we hier bedoelen.quote:Op woensdag 6 december 2006 13:18 schreef Petera het volgende:
Nee, de aanname dat Hij almachtig is leidt tot contradicties
Jup, zo ook niet de vliegende spaghetti monster, daarom noemt men het ook geloof lijkt me.quote:Op woensdag 6 december 2006 13:22 schreef Oud_student het volgende:
Zowel God als de transparante Panda zijn niet (direct) waarneembaar en er ontbreken criteria voor een indirecte waarneming, dus wat moet je met zo'n uitspraak dat ze bestaan ?
Daar komt dus geloof aan te pas, ook al valt er over te twisten ook atheïsme ervaar ik als een geloof, als men zegt dat ze niet in een God geloven. Maar goed is weer té offtopic.quote:Dergelijke uitspraken zijn noch waar noch onwaar omdat ze onvoldoende gedefinieerd zijn om een uitspraak te zijn.
Leg eens uit, wat voor contradictie zou er in alwetendheid kunnen zijn?quote:Op woensdag 6 december 2006 13:25 schreef speknek het volgende:
[..]
Net zoals alwetendheid etc, het moge duidelijk zijn wat we hier bedoelen.
Jammer dat je de discussie niet begrijpt, het gaat helemaal niet over de Islam, Koran of Bijbel, maar over het idee of atheïsme ook een geloof is of niet.quote:Op woensdag 6 december 2006 13:26 schreef Triggershot het volgende:
Daar komt dus geloof aan te pas, ook al valt er over te twisten ook atheïsme ervaar ik als een geloof, als men zegt dat ze niet in een God geloven. Maar goed is weer té offtopic.
Wat begrijp je er niet aan als ik zeg dat ik het ervaar, op persoonlijk niveau?quote:Op woensdag 6 december 2006 13:31 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Jammer dat je de discussie niet begrijpt, het gaat helemaal niet over de Islam, Koran of Bijbel, maar over het idee of atheïsme ook een geloof is of niet.
Mocht je je geroepen voelen het zodanig te uitleggen dat ik het wel "begrijp", ga vooral je gang en anders never mind.quote:Jouw opmerking is daarom weldegelijk on-topic maar helaas onjuist, dat heb ik al bovenaan deze pagina uitgelegd![]()
http://atheism.about.com/od/whatisgod/a/omniscience.htmquote:Op woensdag 6 december 2006 13:26 schreef Triggershot het volgende:
Leg eens uit, wat voor contradictie zou er in alwetendheid kunnen zijn?
Bookmarked.quote:Op woensdag 6 december 2006 13:35 schreef speknek het volgende:
[..]
http://atheism.about.com/od/whatisgod/a/omniscience.htm
Je noemt een aantal argumenten, maar kun je niet gewoon het meest wezenlijke argument noemen.quote:Op woensdag 6 december 2006 13:30 schreef BaajGuardian het volgende:
Weet je wat ik post het gewoon nog een keer omdat mensen hier in kortzichtige patronen vallen.
-- knip ----
Ik zie niet echt de reden in waarom je voor God een uitzondering zou maken.quote:Op woensdag 6 december 2006 11:02 schreef Seneca het volgende:
[..]
Akkoord. Maar ben je het met me eens als ik zeg dat de aanname "Het bestaan van God valt ook onder het logisch denken" fout is? En zo nee, waarom niet?
Misschien spreekt het veel mensen niet 123 aan, oh grote Baaj.quote:Op woensdag 6 december 2006 12:26 schreef BaajGuardian het volgende:
Ik vind het grappiger dat men mijn grote/serieuze posts nooit quote, mischien vinden mensen het makkelijker om discussies op een laag pitje te houden...en minder te hoeven nadenken.
Eenschquote:Op woensdag 6 december 2006 13:13 schreef Triggershot het volgende:
Vele soorten ideologieen hebben een extremistisch tak. Extremisme moeten we de wereld uit helpen..
Een agnost is iemand die zegt dat Sinterklaas misschien toch wel bestaat, maar denkt van niet maar dat niet hardop zal zeggen omdat ie daar gelovige kindjes mee kan krenken. Oftewel, een slappe atheist die het niet hardop durft te zeggen. Iedereen kan met zekerheid stellen dat Sinterklaas niet bestaat. Exact hetzelfde geldt voor God. En niet in Sinterklaas geloven, dat is geen geloof, maar een afwezigheid daarvan. Of ga je wortels in je schoen stoppen omdat je niet meer in Sinterklaas gelooft?quote:Op woensdag 6 december 2006 10:25 schreef Seneca het volgende:
[..]
Atheisten
Agnosten daarentegen
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |