quote:Op woensdag 29 november 2006 12:04 schreef Faithz het volgende:
Denk je dat wij tovermiddelen hebben?
TVPquote:Op woensdag 29 november 2006 12:02 schreef borbit het volgende:
Het klinkt mischien stom maar ik heb ongeloofelijk veel moeitje met op staan. Zo veel dat het een serieuze belemering is voor mijn studie.
Het lukt me te vaak simpelweg niet om op te staan als de wekker gaat. Na dat de wekker gaat lukt het me regelmatig niet om iets meer te doen dan dat ding uit te zetten en verder te slapen. Dit gebeurt vaak in een soort van niet echt wakker zijn.
Ik zit al behoorlijk lang met dit probleem. Mijn bioritme loopt denk ik ook een stuk later dan de tijden dat ik op moet staan. Slapen is ook vaak lastig, zou het liefste om een uurtje of 4 s'nachts gaan slapen en 11 of 12 uur weer opstaan. Maarja daar heb ik niks aan omdat ik mijn studie nou eenmaal niet wacht tot ik een keer wakker wil worden.
Iemand ervaring met dit probleem en/of ideeen om wel op tijd op te kunnen staan?
+1 inzichtvol. In een wasbak zetten is helemaal een uitkomst. (niet met een elektrische wekker natuurlijk!)quote:Op woensdag 29 november 2006 12:07 schreef pussydeluxe het volgende:
Zet om te beginnen je wekker ver van je bed. Tegen de tijd dat je je wekker uit heb kunnen zetten ben je al iets meer wakker.
ik denk niet dat jullie tovermiddelen hebben (al zou het wel leuk zijnquote:Op woensdag 29 november 2006 12:04 schreef Faithz het volgende:
RITME..
Op tijd naar bed en jezelf dwingen om op te staan.
Ben je nog in slaap toestand, dan maar zorgen dat je uit bed moet om de wekker uit te zetten en eruit BLIJVEN..
Gewoon een kwestie van doen dus.
En hoe komt het dan dat dat niet lukt?quote:Op woensdag 29 november 2006 12:11 schreef borbit het volgende:
[..]
"Gewoon doen" is een advies dat ik al heel vaak gehoord heb. Het probleem is dus juist dat dat niet lukt![]()
Cocaine!quote:Op woensdag 29 november 2006 12:04 schreef Faithz het volgende:
idd.... dat is funest !quote:Op woensdag 29 november 2006 12:08 schreef TheSorrow het volgende:
Niet teveel smoken voordat je gaat slapen
quote:Op woensdag 29 november 2006 12:02 schreef borbit het volgende:
zou het liefste om een uurtje of 4 s'nachts gaan slapen en 11 of 12 uur weer opstaan.
-Ik ben al een tijdje bezig om iedere dag op de zelfde tijden op te staan/ te gaan slapen. Ik merk wel een beetje verbetering maar nog niet genoeg.quote:Op woensdag 29 november 2006 12:09 schreef Helaaz het volgende:
Eerst een aantal vragen!
- Ga je altijd om dezelfde tijd naar bed?
- Eet je om dezelfde tijden?
- Sport je?
- Heb je een drukke dagindeling?
Lukt prima, je moet er gewoon even de juiste baan bij vindenquote:
Zit al jaren met dit probleem dus lijkt me geen pfeifer.quote:Op woensdag 29 november 2006 12:09 schreef staticdata het volgende:
je weet zeker dat je geen pfeifer heb?
Waarom in een wasbak?quote:Op woensdag 29 november 2006 12:10 schreef MouseOver het volgende:
[..]
+1 inzichtvol. In een wasbak zetten is helemaal een uitkomst. (niet met een elektrische wekker natuurlijk!)
En voor een deel moet je er ook niet teveel over nadenken. wekker -> opstaan, en dus niet denken hoe lekker het zou zijn om te blijven liggen.
ralaxte muziek heb ik ook al geprobeerd, probleem is dat ik daar gewoon van blijf slapen.quote:Op woensdag 29 november 2006 12:18 schreef deGVR het volgende:
Het heeft meestal met een wat verstoord slaapritme te maken, inderdaad.
Probeer eens op een vaste tijd naar bed te gaan (zeg half elf ofzo) en hou dat een paar weken vol.
Comfortabel wakker worden kan ook lekkerder door een goeie CD te gebruiken (als je CD-speler een wekker functie heeft). Zelf word ik altijd heerlijk wakker met de Pastorale.
geeft een teringherrie.quote:
Ik neem aan dat je een eigen kamer hebt? dan kun je hem toch ook in een hoek van die kamer zetten waar je niet bij kunt zonder je bed uit te stappen? desnoods onder je bureau. alleen dan niet onder je bureau verder slapen.quote:Wekker moet trouwens wel in de buurt van me bed blijven anders is gelijk me hele huis wakker. (moet er meestal als eerste uit)
quote:Op woensdag 29 november 2006 12:20 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Timer op je stereo, met veel grafherrie. En verder niet zoveel zeiken, als naar college gaan kennelijk een te grote inbreuk op je nachtleven is, moet je gewoon ophouden met studeren en nachtwaker worden.
Ohh ja, en probeer eens valeriaan te slikken twee uur voordat je naar bed zou oeten gaan, loeihete douche vlak voordat je in bed gaat liggen, etc etc krijg niet de indruk dat je er echt je best voor doet.
Zou het je wel lukken als het huis in brand stond?quote:Het lukt me te vaak simpelweg niet om op te staan als de wekker gaat.
Tja, dan moet je dus niet-relaxe muziek proberen. Rammstein ofzoquote:Op woensdag 29 november 2006 12:21 schreef borbit het volgende:
[..]
ralaxte muziek heb ik ook al geprobeerd, probleem is dat ik daar gewoon van blijf slapen.
Wat is valeriaan? (toch nog het tovermiddelquote:Op woensdag 29 november 2006 12:20 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Timer op je stereo, met veel grafherrie. En verder niet zoveel zeiken, als naar college gaan kennelijk een te grote inbreuk op je nachtleven is, moet je gewoon ophouden met studeren en nachtwaker worden.
Ohh ja, en probeer eens valeriaan te slikken twee uur voordat je naar bed zou oeten gaan, loeihete douche vlak voordat je in bed gaat liggen, etc etc krijg niet de indruk dat je er echt je best voor doet.
quote:Op woensdag 29 november 2006 12:18 schreef MissMatch het volgende:
Hoe laat ga je over het algemeen naar bed?
ik sla wel eens een nacht over. (uit angst om me te verslapen) Ook wel eens met de gedachte dat ik dan de volgende dag goed kan slapen geprobeerd. Maar ik had niet het idee dat dat hielp.quote:Op woensdag 29 november 2006 12:21 schreef _dirkjan_ het volgende:
sla een nacht over. Dit werkt serieus, ik heb hetzelfde probleem, heb vorige week een nacht bewust overgeslagen, toen ben ik lekker vroeg (half 10) naar bed gegaan, wekker 9 uur, perfecten dan dus doorzetten, om half 2 gaan slapen, zit nu al een week lekker in mn ritme
Zoals al eerder gezegd is ritme echt heel erg belangrijk hierin. Ik heb dit tijdens mijn studie ook gehad, ik had totaal geen energie en kon echt mijn bed niet uitkomen. Zette de wekker strak om 8 uur en bleef vervolgens tot 11 uur slapen. Sinds ik aan het werk ben, heb ik hier totaal geen last meer van.quote:Op woensdag 29 november 2006 12:16 schreef borbit het volgende:
[..]
-Ik ben al een tijdje bezig om iedere dag op de zelfde tijden op te staan/ te gaan slapen. Ik merk wel een beetje verbetering maar nog niet genoeg.
- Ik eet meestal wel ongeveer op dezelfde tijden.
- Ik sport niet maar kom wel aan genoeg lichaamsbeweging. (veel lopen, niet met de bus als ik geen haast heb, 3 tot 4 keer per dag op en neer naar mijn appartement op de 4de verdieping zonder lift.)
-dagindeling verschilt.
mischien wel interesant. Al is 2 uur erg veel. (moet vaak om 7 uur weg). Probeer nu meerstal uur van te voren op te staan. Om idd een beetje tijd te hebben om te douchen en kopje koffie te drinken.quote:Op woensdag 29 november 2006 12:21 schreef As_33 het volgende:
Ik heb er ook last van, ben ook heel erg een avond/nachtmens, maar op een gegeven moment heb ik het volgende ritme onwikkeld: 2 uur voordat je de deur uitmoet de wekker laten gaan naast je bed, kwartier later eentje aan het andere eind van de kamer. Als je vervolgens op bent gestaan om die uit te zetten sleep je jezelf meteen door naar de douche, waar je zonodig een half uur onder blijft staan tot je wakker genoeg bent. Daarna beloon je jezelf met een heerlijke kop sterke koffie.
Ik hou op deze manier meestal nog genoeg tijd over om vervolgens nog een uurtje op de bank te hangen met een dvd'tje of zo![]()
Wat hij zegt. Stap eens uit die slachtofferrol...quote:Op woensdag 29 november 2006 12:24 schreef ericeric het volgende:
[..]
Zou het je wel lukken als het huis in brand stond?
Zo ja: een mentaliteitskwestie (dit noemen we ook wel gewoon lui). Gewoon eerder naar bed en evenuteel zorgen dat je fysiek vermoeid bent voordat je gaat slapen. Je kunt deze mentaliteit beter nu afleren, want later als je groot bent wil je vast een baan of misschien wel een eigen bedrijf en er zijn verbazend weinig mogelijkheden voor mensen met dit "probleem".
Zo nee: Ga eens een dokter bezoeken wanneer je uiteindelijk wel opgestaan bent.
Ik gok er trouwens op dat het eerste antwoord van toepassing is.
koffie drinken ben ik mee gestopt na het avond eten. (meestal uurtje of 4 smiddags laatste kopje)quote:Op woensdag 29 november 2006 12:27 schreef Helaaz het volgende:
[..]
Zoals al eerder gezegd is ritme echt heel erg belangrijk hierin. Ik heb dit tijdens mijn studie ook gehad, ik had totaal geen energie en kon echt mijn bed niet uitkomen. Zette de wekker strak om 8 uur en bleef vervolgens tot 11 uur slapen. Sinds ik aan het werk ben, heb ik hier totaal geen last meer van.
Start in ieder geval met elke dag rond dezelfde tijd te gaan slapen, bijvoorbeeld rond 23.00 uur. Drink een aantal uren daarvoor geen koffie, cola of red bull etc meer en mocht je roken, doe dat ook niet meer vlak van te voren. Zet de wekker om een uur of 8 (elke dag!) , dan heb je ruim voldoende slaap. Als je minder slaap nodig hebt, pas dit dan aan.
Eet elke dag met regelmaat en gezond. Ontbijten om 8.30, lunchen om 12.00 en avondeten om 18.00 bijvoorbeeld. Na het eten zou je even een half uurtje kunnen hardlopen, of wandelen. Sporten helpt om je lichamelijk moe te maken, waardoor je beter slaapt. Daardoor is ook je hoofd even leeg.
Die dagindeling vroeg ik omdat ik in mijn studietijd soms niks deed. Boodschappen doen was het enige wat ik dan moest doen, en een beetje studeren. Killing voor je ritme.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |