en hoe weet jij dan dat het bestaatquote:Op dinsdag 28 november 2006 20:11 schreef Milkmannetje het volgende:
Dat is dus de grap. God was er altijd al.
Wij zijn niet zo machtig als God, dus begrijpen we dat niet, en kunnen we dat ook nooit.
Lekker makkelijk, zo hoef je je nooit wat af te vragen... als het niet direct te verklaren is zal het wel door god zijn geschapen, makkelijk hoor...quote:Op dinsdag 28 november 2006 20:11 schreef Milkmannetje het volgende:
Dat is dus de grap. God was er altijd al.
Wij zijn niet zo machtig als God, dus begrijpen we dat niet, en kunnen we dat ook nooit.
Net zoals sommige dingen niet wetenschappelijk bewezen kunnen worden, moet je ook sommige niet vatbare dingen gewoon aannemen.quote:Op dinsdag 28 november 2006 20:15 schreef -Rebelle het volgende:
[..]
en hoe weet jij dan dat het bestaat
Ik neem aan dat je evolutie bedoelt met evaluatie (quote:Op dinsdag 28 november 2006 20:15 schreef vliegfiets het volgende:
word dit nou een spellings topic, nou hoe spel jij het?
Zeg, dit is geen TRU hoorquote:Op dinsdag 28 november 2006 20:17 schreef Milkmannetje het volgende:
[..]
moet je ook sommige niet vatbare dingen gewoon aannemen.
nouja moet,quote:Op dinsdag 28 november 2006 20:17 schreef Milkmannetje het volgende:
[..]
Net zoals sommige dingen niet wetenschappelijk bewezen kunnen worden, moet je ook sommige niet vatbare dingen gewoon aannemen.
Ook nog nooit bewezenquote:Op dinsdag 28 november 2006 20:19 schreef vliegfiets het volgende:
het zouden dus ook buitenaartsewezentjes kunnen zijn, of god is er ook 1.
Naast al je subtiele schrijffoutjes een interessant vraagstukquote:Op dinsdag 28 november 2006 20:08 schreef vliegfiets het volgende:
Ik zat laatst even te denken aan hoe de mensheid is ontstaan.
Lijkt me door twee dingen.
Of we zijn geschept geschapen of we zijn op een de één of andere manier gewoon ontstaan door evaluatie evolutie enz.
Als het de evaluatie evolutie is dan heb ik nog duizenden vragen. Hoe is t het begonnen, hoe kan het enz enz enz. Dan zouden er ook wel andere planeten met leven moeten zijn.
Als we nou geschept geschapen zijn, door wie? God?? of buitenaartsewezens Buitenaardse wezens?
Als het 'God' is dan is het probleem opgelost hoe het leven is ontstaan en een heleboel andere dingen.
Maar hoe is god dan ontstaan. ?
Misschien heeft hij wel meerdere planeten met leven gemaakt.
Er blijft altijd een vraag over.
Waarschijnlijk heeft niemand hier een antwoord op maar misschien zijn er goede theorieen theorieën.
Dat verhaal hoor je de laatste tijd erg veel. Maar dit komt er dus op neer dat er volgens jou dus "niets" zou zijn buiten deze wereld en de mensen om...quote:Op dinsdag 28 november 2006 20:25 schreef Conorach het volgende:
[..]
Naast al je subtiele schrijffoutjes een interessant vraagstuk
Het is voor mij ook een groot vraagstuk. Ik persoonlijk sta er ook best ver vanaf, als niet-christen zijnde.
Dat betekent echter niet dat het me niet interesseert.
Wat misschien (voor de ongelovige kant van mij) een verklaring is, is dat "God" een (met respect!) bedenksel is dat door de eeuwen heen meer kracht en ondersteuning heeft verkregen en mensen zodoende steun hebben aan en vertrouwen op hun "God".
Ja, of niet natuurlijkquote:Op dinsdag 28 november 2006 21:02 schreef Viking84 het volgende:
We zijn niet geschept (dat ben je als je door een auto aangereden wordt), maar geschapen.
hier ben ik het mee eens, ik kan me niet voorstellen in God te geloven, omdat het gewoon een onwaarschijnlijk verhaal is. het zal wel komen omdat ik niet christelijk ben opgevoed maar als het zou zijn gebeurt dan zou ik er nog steeds weinig vertrouwen in hebben denk ik.quote:Op dinsdag 28 november 2006 21:01 schreef Schonedal het volgende:
Het zou natuurlijk ook zo kunnen zijn dat God helemaal niet bestaat, dat hij louter een verzinsel van mensen is.
In dit geval heeft God de mens niet geschapen maar de mens God.
Eigenlijk is geen van beide stellingen te bewijzen: God schiep de mens of de mens schiep God.
Onwaarschijnlijk verhaal? En 'iets uit niets' of 'het was er altijd al' is wel waarschijnlijk? Je kunt je niet beroepen op iets als 'onwaarschijnlijkheid', omdat op dit gebied alles kan. Het universum kan op elke mogelijke manier zijn ontstaan.quote:hier ben ik het mee eens, ik kan me niet voorstellen in God te geloven, omdat het gewoon een onwaarschijnlijk verhaal is.
Zie jij enig verband tussen het begin van het universum en datgene waarnaar mensen bidden?quote:Op dinsdag 28 november 2006 22:08 schreef NegaSado het volgende:
[..]
Onwaarschijnlijk verhaal? En 'iets uit niets' of 'het was er altijd al' is wel waarschijnlijk? Je kunt je niet beroepen op iets als 'onwaarschijnlijkheid', omdat op dit gebied alles kan. Het universum kan op elke mogelijke manier zijn ontstaan.
Neem me niet kwalijk, maar heb jij wel eens serieus naar die sterrenhemel gekeken? Men heeft nog nergens in het universum, behalve op de aarde een ideale situatie kunnen ontdekken waar leven mogelijk is. En als er al zo'n plek is, dan is die op een dusdanige afstand van de aarde verwijderd dat het onmogelijk is om daar naar te 'verhuizen'. Een bemande missie naar mars is al praktisch onmogelijk uit te voeren...quote:Op woensdag 29 november 2006 08:20 schreef Milkmannetje het volgende:
Maar waarom is het aannemelijker dat God bedacht is dan dat Hij wel bestaat?
En het hele heelal om ons heen? Ik denk dat dit juist ook voor ons is. Zo zijn we in de toekomst niet 'beperkt' tot alleen de aarde, maar kunnen we ook nog verder ontdekken. Hij geeft ons ongelooflijk veel ruimte om zelf dingen te kunnen onderzoeken. Hij laat zich dan ook niet zomaar zien. Alleen als je wilt, zie je hem overal in. Tenminste, voor mij is het aannemelijker dat er iemand was die alles schiep, dan al die andere theorieen.
iddquote:Op woensdag 29 november 2006 10:17 schreef lurf_doctor het volgende:
lol@hongaarse autogod![]()
OT: God is ontstaan tussen de oren van onzekere mensen![]()
Ja he? Alle afleveringen vind ik trouwens super interessant !quote:Op woensdag 29 november 2006 10:40 schreef lurf_doctor het volgende:
Die uitzending heb ik gezien Pino, het zou eigenlijk verplichte kost voor elke gelovige moeten zijn![]()
btw... het zou ook verplichte kost moeten zijn voor niet-gelovige (zoals ik)quote:Op woensdag 29 november 2006 10:40 schreef lurf_doctor het volgende:
Die uitzending heb ik gezien Pino, het zou eigenlijk verplichte kost voor elke gelovige moeten zijn![]()
Waarom? Waarom is een begintoestand meer waarschijnlijk dan iets dat eeuwig heeft bestaan? Waarschijnlijk ligt dat aan jouw voorstellingsvermogen, maar dat zegt natuurlijk helemaal niets. Er zijn zoveel zaken die wij ons niet kunnen voorstellen...quote:Op woensdag 29 november 2006 10:57 schreef vliegfiets het volgende:
De vraag is ook niet is er een god?
Hoe is alles ontstaan?
Er moet een begin zijn geweest.
Weer hetzelfde probleem: voorstelbaarheid zegt niets...quote:Misschien een god?
Misschien een buitenaards wezen, kan het zelfde zijn als voor ons God.
Dit is natuurlijk een vraag waar niemand 100% zeker van weet wat nou juist is.
Ik kan me alleen niet voorstellen dat alles ''zomaar'' is gaan leven.
Leg uit waarom de kans groter is dat er geen dan wél buitenaards leven is. Het heelal is zo absurd groot dat mij echt zou verwonderen dat wij de enige zijn in het universum. En wat dat te maken heeft met het feit dat de mens het slimste dier op aarde is, ontgaat mij helemaal...quote:En dan nog een ander ding:
Ik hoor hier verhalen dat er misschien meer leven is in het heleal.
Zou kunnen maar de kans is ook groot dat wij gewoon de enige zijn.
Op aarde is de mens de grootste, en zover ik weet zijn er geen andere wezens geweest die net zo slim of slimmer waren.
De kans is denk op dit moment 50/50. Als we bijvoorbeeld enige vorm van leven op bijv. Mars zouden vinden dan is de kans dat er ander leven is in het universum 100 %. Toch blijft het voor mij zelf, onwaarschijnlijk dat er in die miljarden zonnestelsels in de melkweg en in die miljarden melkwegstelsels in het universum geen enkel andere vorm van leven of zelfs misschien wel intelligentie is. Maar daar heb je het natuurlijk weer: Dat is iets waar je zelf in gelooft of niet.quote:Op woensdag 29 november 2006 10:57 schreef vliegfiets het volgende:
De vraag is ook niet is er een god?
Hoe is alles ontstaan?
Er moet een begin zijn geweest.
Misschien een god?
Misschien een buitenaards wezen, kan het zelfde zijn als voor ons God.
Dit is natuurlijk een vraag waar niemand 100% zeker van weet wat nou juist is.
En dan nog een ander ding:
Ik hoor hier verhalen dat er misschien meer leven is in het heleal.
Zou kunnen maar de kans is ook groot dat wij gewoon de enige zijn.
Op aarde is de mens de grootste, en zover ik weet zijn er geen andere wezens geweest die net zo slim of slimmer waren.
Als die sporen op Mars inderdaad van organismen blijken te zijn dan is de kans op ander leven 100 %.quote:Op woensdag 29 november 2006 11:04 schreef Pino_666 het volgende:
Stel dat er een "god" is: waar komt hij/zij dan vandaan? Kip en het ei verhaal.
En daarnaast: Wij de enige in het universum?
Lijkt mij niet en daar heb ik wel een theorie over:
Het is bekend dat er leven is op Aarde, daarnaast is ook al wetenschappelijk aangetoond dat er vroeger leven is geweest op Mars. Ze hebben bepaalde sporen gevonden in stenen die alleen kunnen zijn gemaakt door micro-organismen.
Dat zijn dus al twee planeten waar leven op is/was in één zonnestelsel. En er zijn miljoenen, zo niet miljarden zonnestelsels in het universum; dan lijkt mij de kans op meer leven toch heel erg groot!
Iets gaat uiteraard niet zomaar. Er bestaan een kans dat nadat de aarde voldoende was afgekoeld en levensvatbaar werd er een komeet is ingeslagen. Als er op die komeet microorganismen aanwezig zijn geweest is dat al voldoende om de complete evolutie opgang te zetten.quote:Op woensdag 29 november 2006 10:57 schreef vliegfiets het volgende:
Dolfijnen zijn uitermate intelligent, alleen hebben ze blijkbaar nooit de drang/mogelijkheid gehad om dominant te worden op deze steen. Maar dat een dier dominant is hoeft niet per definitie te betekenen dat die ook intelligenter is dan een ander.quote:Op woensdag 29 november 2006 10:57 schreef vliegfiets het volgende:
Dolfijnen zijn helemaal niet zo intelligent als men denkt. Ze hebben relatief grote hersenen, wat men vaak aandraagt als reden waarom ze slim zouden zijn,maar het grootste gedeelte van de hersenen wordt gebruikt om het "denkende" gedeelte warm te houden.quote:Op woensdag 29 november 2006 11:20 schreef Woutervn het volgende:
[..]
Dolfijnen zijn uitermate intelligent, alleen hebben ze blijkbaar nooit de drang/mogelijkheid gehad om dominant te worden op deze steen. Maar dat een dier dominant is hoeft niet per definitie te betekenen dat die ook intelligenter is dan een ander.
Nouja, ook dat is volgens mij nog niet zo zeker. Klopt wel dat de brain/body mass verhouding niet zo heel veel meer zegt. Zie bijvoorbeeld de intelligentie van kraaien. Voor de rest hangt het ook een beetje af van je definitie van intelligentie. Dolfijnen zijn hele sociale dieren, en kunnen dus complexe patronen herkennen, hebben een hoge mate van zelfbewustzijn, en goed met mensen werken. Hun probleemoplossende vermogen lijkt dan weer een stuk minder, temeer omdat je daar onder water niet heel veel van nodig hebt.quote:Op woensdag 29 november 2006 11:49 schreef Pino_666 het volgende:
Dolfijnen zijn helemaal niet zo intelligent als men denkt. Ze hebben relatief grote hersenen, wat men vaak aandraagt als reden waarom ze slim zouden zijn,maar het grootste gedeelte van de hersenen wordt gebruikt om het "denkende" gedeelte warm te houden.
Ik heb het ook niet over slim zijn, maar over intelligentie. Er zijn natuurlijk veel verschillende vormen van intelligentie. Als jij vindt dat je intelligent bent als je een atoomkern kan splijten dan heb je gelijk. Maar als je vindt dat je intelligent bent als je exact kan aanvoelen hoe een mens zich voelt en daar naar gedraagt dan heb je ook gelijk.quote:Op woensdag 29 november 2006 11:49 schreef Pino_666 het volgende:
[..]
Dolfijnen zijn helemaal niet zo intelligent als men denkt. Ze hebben relatief grote hersenen, wat men vaak aandraagt als reden waarom ze slim zouden zijn,maar het grootste gedeelte van de hersenen wordt gebruikt om het "denkende" gedeelte warm te houden.
Mag ik je vragen hoe jij die kans hebt berekend?quote:Op woensdag 29 november 2006 11:12 schreef Woutervn het volgende:
De kans is denk op dit moment 50/50.
Ja daar heb je helemaal gelijk inquote:Op woensdag 29 november 2006 11:57 schreef Woutervn het volgende:
[..]
Ik heb het ook niet over slim zijn, maar over intelligentie. Er zijn natuurlijk veel verschillende vormen van intelligentie. Als jij vindt dat je intelligent bent als je een atoomkern kan splijten dan heb je gelijk. Maar als je vindt dat je intelligent bent als je exact kan aanvoelen hoe een mens zich voelt en daar naar gedraagt dan heb je ook gelijk.
Haha dat verwachtte ik alquote:Op woensdag 29 november 2006 12:06 schreef Dr_Jack het volgende:
[..]
Mag ik je vragen hoe jij die kans hebt berekend?![]()
Als ik een staatslot koop, dan win ik de jackpot wél of niet. Maar die kans is natuurlijk niet 50/50, anders was ik al lang steenrijk. Je redenering klopt dus niet.quote:Op woensdag 29 november 2006 12:25 schreef Woutervn het volgende:
Ik ben niet zo bijster goed in kansberekening, maar dit leek me redelijk logisch. We leven op Aarde in een zonnestelsel. We weten dat de Melkweg waar onze zon deel van uit maakt miljarden sterren bevat. Wij hebben (nog) geen ander leven gevonden op een andere planeet. We kunnen alleen maar gokken of er ander leven is of niet. Het is er wel of niet. Dus 50/50
Ok daar heb ik ook aan zitten denken, maar je kan het niet vergelijken met een staatslot, omdat je van een loterij weet hoeveel loten er mogelijk zijn. Van het universum weet je dat niet.quote:Op woensdag 29 november 2006 12:33 schreef Dr_Jack het volgende:
[..]
Als ik een staatslot koop, dan win ik de jackpot wél of niet. Maar die kans is natuurlijk niet 50/50, anders was ik al lang steenrijk. Je redenering klopt dus niet.
Ruwe schatting..quote:Op woensdag 29 november 2006 11:44 schreef releaze het volgende:
ik deeeenk dat het toch handig is als TS eerst de basics van de evolutieleer doorneemt om een idee te krijgen over hoe leven zou kunnen zijn begonnenaangezien ik daar niet zo'n goeroe in ben laat ik dat aan anderen over, die kunnen dat beter, helderder uitleggen.
Maar daar is een topic van.
Daarnaast, dr zijn twee opties.
Of er is geen begin geweest en alles heeft altijd bestaan, of dr is wel een begin geweest en iets is ontstaan uit niets. Dit zijn allebei twee mindblowing concepten, welke we zeer moeilijk kunnen bevatten, en dus ook hier verbindt men een god aan. Er is heel veel wetenschappelijk onderzoek gedaan naar hoe het/ons heelal nou is ontstaan die je allemaal kan meenemen in je overweging maar het punt is en blijft dat wij dat waarschijnlijk nooit zullen weten.
Over buitenaardsleven...
[afbeelding]
Dit is een snapshot van ongeveer 10.000 van de.. 100 miljard? melkwegstelsels in ons heelal. Iig, zijn er bijna netzoveel melkwegstelsels als dat er sterren zijn in ONS melkwegstelsel
[afbeelding]
De kans dat onze planeet de enige planeet is waar leven mogelijk is, is absurd klein. Tuurlijk is die kans er, maar dat lijkt me geen 50/50 meer.
Maar juist omdat je helemaal niets weet over het merendeel van het universum kun je niets zeggen over een mogelijke kans. Je mist gewoon te veel data en factoren om een deugdelijke kans te berekenen op het bestaan van buitenaards leven, laat staan dat het 50/50 is.quote:Op woensdag 29 november 2006 12:36 schreef Woutervn het volgende:
[..]
Ok daar heb ik ook aan zitten denken, maar je kan het niet vergelijken met een staatslot, omdat je van een loterij weet hoeveel loten er mogelijk zijn. Van het universum weet je dat niet.
Ik heb mijn 50/50 gedachte van de hand gedaanquote:Op woensdag 29 november 2006 12:44 schreef Dr_Jack het volgende:
[..]
Maar juist omdat je helemaal niets weet over het merendeel van het universum kun je niets zeggen over een mogelijke kans. Je mist gewoon te veel data en factoren om een deugdelijke kans te berekenen op het bestaan van buitenaards leven, laat staan dat het 50/50 is.
Omdat het zo erg groot is, is het inderdaad moeilijk zoeken. Het is natuurlijk zoeken naar een spelt in een hooiberg. Maar met de juiste telescopen waarmee we direct op planeten kunnen kijken vergroot de kans natuurlijk wel.quote:Op woensdag 29 november 2006 12:47 schreef lurf_doctor het volgende:
Ik denk dat er 100% kans is dat er buitenaards leven is (het heelal is zo groot), maar dat de kans klein is dat we dit leven gaan vinden (of zij ons natuurlijk)![]()
Als je speld als spelt spelt, vind je die speld natuurlijk nooitquote:Op woensdag 29 november 2006 12:53 schreef Woutervn het volgende:
[..]
Omdat het zo erg groot is, is het inderdaad moeilijk zoeken. Het is natuurlijk zoeken naar een spelt in een hooiberg.
Wat is er mis met spelt in een hooiberg? Goed, 't is geen speld, maar daarom kan er best spelt in een hooiberg zitten hoorquote:Op woensdag 29 november 2006 13:13 schreef lurf_doctor het volgende:
[..]
Als je speld als spelt spelt, vind je die speld natuurlijk nooit![]()
Kepler! daar gaan wij leven op andere planeten mee vinden, een jaartje of 10 en er is zeker bewijs voor leven buiten onze zonnestelsel, mark my words!quote:Op woensdag 29 november 2006 12:53 schreef Woutervn het volgende:
[..]
Omdat het zo erg groot is, is het inderdaad moeilijk zoeken. Het is natuurlijk zoeken naar een spelt in een hooiberg. Maar met de juiste telescopen waarmee we direct op planeten kunnen kijken vergroot de kans natuurlijk wel.
Meen je dat serieus?quote:Op woensdag 29 november 2006 13:23 schreef Dromenvanger het volgende:
Wij zijn gemaakt door astronauten uit een ander universum, ze hebben alles in een labaratorium gemaakt.
Doe ik je onrecht aan als ik aan Rael/Scientology moet denken?quote:Op woensdag 29 november 2006 13:23 schreef Dromenvanger het volgende:
Wij zijn gemaakt door astronauten uit een ander universum, ze hebben alles in een labaratorium gemaakt.
Ja, en die astronauten zijn gemaakt door astronauten uit weer een ander universum, en DIE astronauten....quote:Op woensdag 29 november 2006 13:23 schreef Dromenvanger het volgende:
Dat heb je sowieso altijd inderdaad als je van "oorzaak/gevolg" uitgaat.quote:Op woensdag 29 november 2006 13:28 schreef Kiteless het volgende:
[..]
Ja, en die astronauten zijn gemaakt door astronauten uit weer een ander universum, en DIE astronauten....
Daar los je dus het oorsprong-probleem niet mee op.
Dat zul je nooit oplossen.
En laat causaliteit nou de enige zekerheid zijn waar we vanuit kunnen gaan...quote:Op woensdag 29 november 2006 13:29 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Dat heb je sowieso altijd inderdaad als je van "oorzaak/gevolg" uitgaat.
Het eindresultaat is een nooit-beëindigende ketting danquote:Op woensdag 29 november 2006 13:30 schreef Kiteless het volgende:
[..]
En laat causaliteit nou de enige zekerheid zijn waar we vanuit kunnen gaan...
Inderdaadquote:Op woensdag 29 november 2006 13:32 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Het eindresultaat is een nooit-beëindigende ketting dan
Wie zegt dat we ooit "0" waren dan ?quote:Op woensdag 29 november 2006 13:39 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Nu nog alleen ontvogelen hoe we van de "nul" naar "1" zijn gegaan en we zijn er uit
Wat was de eerste oorzaak dan?quote:Op woensdag 29 november 2006 13:44 schreef Kiteless het volgende:
[..]
Wie zegt dat we ooit "0" waren dan ?
Nee, oneindigheid in oorzaak en gevolg betekent geen beginpunt.quote:Op woensdag 29 november 2006 13:48 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Wat was de eerste oorzaak dan?
Of erken je geen punt waarmee het allemaal is begonnen?
Een oneindigheid in oorzaak en gevolg kan zodanig getriggerd zijn, sluit het niet echt uit.quote:Op woensdag 29 november 2006 13:52 schreef Kiteless het volgende:
[..]
Nee, oneindigheid in oorzaak en gevolg betekent geen beginpunt.
Uiteraard, "God" is niet alleen beperkt tot almachtige heerser(s)quote:En die oneindigheid in oorzaak en gevolg is nou juist hetgene wat wij niet kunnen bevatten - je kunt het ook wel "god" noemen
Het kan natuurlijk waar zijn wat je zegt. Dat we niet veel meer zijn dan een toevallig product van onze planeet. Maar ik denk dan; wat als er helemaal geen waarnemend organisme zou zijn in het universum? Is het universum er dan uberhaubt wel? En stel dat het er zou zijn zoals het er nu is. Wat heeft het dan voor zin als niemand het kan waarnemen?quote:Op woensdag 29 november 2006 13:40 schreef mForce het volgende:
Ik denk dat wij niet meer zijn dan een soort schimmel/bacterie in een bepaalde fase van onze planeet (een red dwarf) wij zien onszelf graag anders maar in verhouding zijn wij niet meer dan schimmel op oud brood, wij (mensen) leven x duizenden jaren? voor ons doen veel maar voor het universum is het nog geen seconde (in verhouding..)
Ik denk dat wij uiteindelijk veel minder voorstellen dan we graag denken, we hebben geen doel op aarde, er is geen god er is geen maker van het leven! wij zijn het product van een planeet is een bepaalde fase, al willen mensen dat niet horen....
Jij neemt het universum niet waar ?quote:Op woensdag 29 november 2006 14:12 schreef Woutervn het volgende:
[..]
Het kan natuurlijk waar zijn wat je zegt. Dat we niet veel meer zijn dan een toevallig product van onze planeet. Maar ik denk dan; wat als er helemaal geen waarnemend organisme zou zijn in het universum? Is het universum er dan uberhaubt wel? En stel dat het er zou zijn zoals het er nu is. Wat heeft het dan voor zin als niemand het kan waarnemen?
Ik begrijp je vraag nietquote:Op woensdag 29 november 2006 14:24 schreef Kiteless het volgende:
[..]
Jij neemt het universum niet waar ?
Nou, jij zegt :quote:
Dus ik vraag aan jou : neem jij het universum dan niet waar ?quote:Het kan natuurlijk waar zijn wat je zegt. Dat we niet veel meer zijn dan een toevallig product van onze planeet. Maar ik denk dan; wat als er helemaal geen waarnemend organisme zou zijn in het universum? Is het universum er dan uberhaubt wel? En stel dat het er zou zijn zoals het er nu is. Wat heeft het dan voor zin als niemand het kan waarnemen?
Ja, maar als "Wij", dieren/waarnemende organismen, er niet zouden zijn. En dan bedoel ik natuurlijk niet alleen hier op aarde niet, maar nergens in het universum.quote:Op woensdag 29 november 2006 14:32 schreef Kiteless het volgende:
[..]
Nou, jij zegt :
[..]
Dus ik vraag aan jou : neem jij het universum dan niet waar ?
Wij nemen toch met z'n allen het universum waar ?
quote:Op woensdag 29 november 2006 14:11 schreef speknek het volgende:
Voor wie tijd overheeft, The Last Question van Isaac Asimov heeft een originele kijk op het begin.
Om dat te testen kun je natuurlijk een kat in een doos stoppen.quote:Op woensdag 29 november 2006 14:35 schreef Woutervn het volgende:
[..]
Ja, maar als "Wij", dieren/waarnemende organismen, er niet zouden zijn. En dan bedoel ik natuurlijk niet alleen hier op aarde niet, maar nergens in het universum.
Het is wel grappig dat je een kat aanhaalt. Er is een expiriment geweest met een kat die ze de eerste weken van zijn leven in een kamer hebben laten opgroeien waar geen verticale lijnen of voorwerpen in te vinden waren. Nadat ze de kat uit de kamer haalden en weer in de "normale wereld" lieten rondlopen, liep hij tegen alles wat verticaal was op. Ik weet alleen niet meer waar ik dat gelezen heb.quote:Op woensdag 29 november 2006 14:47 schreef Kiteless het volgende:
Om dat te testen kun je natuurlijk een kat in een doos stoppen.
Dat in nou juist de vraag die niemand beantwoorden, wat is het nut/zin van het leven zoals wij het kennen. tenzij je er heilig in gelooft dat "god" ons heeft gemaakt en op aarde gezet om te bewijzen dat we goed genoeg zijn om in de hemel te komen..quote:Op woensdag 29 november 2006 14:12 schreef Woutervn het volgende:
[..]
Het kan natuurlijk waar zijn wat je zegt. Dat we niet veel meer zijn dan een toevallig product van onze planeet. Maar ik denk dan; wat als er helemaal geen waarnemend organisme zou zijn in het universum? Is het universum er dan uberhaubt wel? En stel dat het er zou zijn zoals het er nu is. Wat heeft het dan voor zin als niemand het kan waarnemen?
quote:Op woensdag 29 november 2006 14:58 schreef Kiteless het volgende:
Ik had het meer over "Schrödinger's kat"
Ja, maar even los van het leven. Ik doelde erop dat het universum in zijn totaliteit geen zin zou hebben als er niemand zou zijn die het waar zou nemen.quote:Op woensdag 29 november 2006 14:58 schreef mForce het volgende:
[..]
Dat in nou juist de vraag die niemand beantwoorden, wat is het nut/zin van het leven zoals wij het kennen. tenzij je er heilig in gelooft dat "god" ons heeft gemaakt en op aarde gezet om te bewijzen dat we goed genoeg zijn om in de hemel te komen..![]()
Een kat beseft denk ik wel degelijk dat het leeft. En dat een kat zich niet afvraagt wat het hier doet en waarom het hier is staat natuurlijk los van het feit dat het waarneemt.quote:Een bacterie heeft geen besef dat het leeft, net als alle andere levende organismen op aarde, een kat vraagt zich (denk ik) nooit af waarom het leeft en wat zijn doel is op aarde en gaat op instinct af.
Daarom hoop ik, net zoals jij, dat Kepler ander leven gaat vinden en dat we iets dichterbij de waarheid kunnen komen. Als je iets niet kunt verklaren moet je het onderzoeken.quote:en dat is denk ik ook de reden waarom mensen graag een "god" moeten hebben, om te verklaren waarom we er zijn en wat onze doel is op aarde, er is geen andere verklaring maar dat wil niet zeggen dat ik dat maar moet geloven.
Ja, maar aangezien wij er zijn om het waar te nemen heeft die stelling dus geen invloed op de vraag over het wel of niet bestaan van god.quote:Op woensdag 29 november 2006 15:25 schreef Woutervn het volgende:
[..]
Ja, maar even los van het leven. Ik doelde erop dat het universum in zijn totaliteit geen zin zou hebben als er niemand zou zijn die het waar zou nemen.
Nee klopt het gaat ook beetje teveel off topic nu...quote:Op woensdag 29 november 2006 15:28 schreef Kiteless het volgende:
[..]
Ja, maar aangezien wij er zijn om het waar te nemen heeft die stelling dus geen invloed op de vraag over het wel of niet bestaan van god.
En waarom doe je "" op m'n vorige post ?
Weet je niet wie Schrödinger is ofzo ?
Gewoon een beetje gezond nadenken en je zou weten dat je onzin praat.quote:Op woensdag 29 november 2006 15:36 schreef Wootism het volgende:
Gewoon een beetje nuchter nadenken en je komt tot de cunclusie dat God helemaal niet bestaat en gewoon verzonnen is door mensen die de wereld, doodgaan e.d niet kunnen bevatten.
We zijn gewoon ontstaan uit een microscopische bacterie die is ontstaan uit verschillende stoffen.
Deze heeft er vele miljarden jaren over gedaan zich te ontwikkelen.
Wat er nu isquote:Op woensdag 29 november 2006 15:46 schreef __Saviour__ het volgende:
de big bang is als je het zo bekijkt ook niet de perfecte uitleg. want was er daarvoor?
Dan moet het universum eerst vertragen en dat lijkt het nu nog niet te doen. Sterker nog het is alleen maar aan het versnellen.quote:Op woensdag 29 november 2006 15:50 schreef mForce het volgende:
Wat er nu ishet universum spreid zich uit en trekt alles weer naar een punt waarna het weer "bigbanged"
(denk ik..)
Waarom MOET het universum zin/nut hebben? al zit er wel iets in wat je zegt want alles in de natuur heeft een functie, een systeem met perfecte balans totdat de mens..quote:Op woensdag 29 november 2006 15:25 schreef Woutervn het volgende:
[..]
Ja, maar even los van het leven. Ik doelde erop dat het universum in zijn totaliteit geen zin zou hebben als er niemand zou zijn die het waar zou nemen.
Wat er voor de big bang was, is geen valide vraag.quote:Op woensdag 29 november 2006 15:46 schreef __Saviour__ het volgende:
de big bang is als je het zo bekijkt ook niet de perfecte uitleg. want was er daarvoor?
Maar dat moet ooit begonnen zijn, de cyclus (als die er al is) van uitzetten en terugtrekken. En zeggen dat het er simpelweg altijd al geweest is zonder begin, is natuurlijk wetenschappelijk niet tof.quote:Op woensdag 29 november 2006 15:50 schreef mForce het volgende:
[..]
Wat er nu ishet universum spreid zich uit en trekt alles weer naar een punt waarna het weer "bigbanged"
(denk ik..)
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |