abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_43965480
quote:
Stel ik vertrek vanaf de aarde met een ruimteschip naar een sterrenstelsel op 10 lichtjaar afstand van de aarde. Ik doe dit met een gemiddelde snelheid van 80% van de lichtsnelheid.

Gezien vanuit de aarde doe ik daar
t = s / v
t = 10 / 0,8 = 12,5 jaar over

Volgens de formule van tijd dilatatie
t' = t * Sqrt(1-v2)

is de verstreken tijd op het schip echter
12,5 * Sqrt(1-(0,8*0,8) = 12,5 * 0,6 = 7,5 jaar

Kortom, de persoon aan boord van het ruimteschip doet er bij 80%c slechts 7,5 jaar over om 10 lichtjaar te overbruggen. ( ging hij dan sneller dan het licht?)

Nog iests duidelijker komt dat op het volgende neer..

Een persoon die vanaf een ster hier 10 lichtjaar vandaan met 80%c naar ons toe komt vliegen doet daar zelf 7,5 jaar over terwijl wij 12,5 jaar moeten wachten.
Hier was ik gebleven.

Ik wou weten of bovenstaande voorbeeld exact is wat de wetenschap beweert.
  dinsdag 28 november 2006 @ 16:53:50 #2
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_43965548
quote:
Op dinsdag 28 november 2006 14:13 schreef ATuin-hek het volgende:

[..]

Dus je bent hier om je geloof te preken? Daar heeft het namelijk al de kenmerken van. Je luisterd niet naar argumenten, gaat niet in op vragen die niet binnen je beeld passen. Eens in de zoveel tijd begin je gewoon weer van vooraf aan zonder je iets aan te trekken van al de uitleg die je in de tussentijd hebt gekregen. Deze methoden vind je blijkbaar ook nog eens acceptabel. Dus waarom ben je op al die fora je geloof aan het preken, pater Rude?
Egregious professor of Cruel and Unusual Geography
Onikaan ni ov dovah
pi_43965793
Omdat jouw "wetenschap" gebaseert is op aanames en axioma's. Dat wil zeggen dat het een geloof is. Dus als ik hier mijn geloof predik, dan doe jij exact hetzelfde door daar tegen in te gaan.

Snap je, goed gelovig Hekje?
  dinsdag 28 november 2006 @ 17:05:00 #4
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_43965934
quote:
Op dinsdag 28 november 2006 17:00 schreef rudeonline het volgende:
Omdat jouw "wetenschap" gebaseert is op aanames en axioma's. Dat wil zeggen dat het een geloof is. Dus als ik hier mijn geloof predik, dan doe jij exact hetzelfde door daar tegen in te gaan.

Snap je, goed gelovig Hekje?
Nog een keer dan maar...

Een geloof twijfelt niet aan zijn aannamen. Wetenschap wel. Duidelijk pater Rude?
Onikaan ni ov dovah
pi_43965966
Heb die andere delen niet gelezen hoor, maar het idee was toch. Dat stel jij gaat op en neer met je spaceship dat het voor iemand op aarde langer lijkt dan voor jou. Dus je zal niet sneller dan de lichtsnelheid reizen.
"When I get sad, I stop being sad and be awesome instead. True story"
pi_43965995
Heel duidelijk.

Wetenschap twijfelt aan zijn aannames. Dan moet je er dus ook in geloven.
  dinsdag 28 november 2006 @ 17:08:04 #7
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_43966030
quote:
Op dinsdag 28 november 2006 17:06 schreef rudeonline het volgende:
Heel duidelijk.

Ik geef je net een duidelijk verschil. Wat wil je nogmeer?
Onikaan ni ov dovah
pi_43966034
quote:
Op dinsdag 28 november 2006 17:05 schreef Bolter het volgende:
Heb die andere delen niet gelezen hoor, maar het idee was toch. Dat stel jij gaat op en neer met je spaceship dat het voor iemand op aarde langer lijkt dan voor jou. Dus je zal niet sneller dan de lichtsnelheid reizen.
Ik neem als voorbeeld dat iemand hier naar toe komt met 80%c. Hij komt vanaf een ster hier 10 lichtjaar vandaan.
Wij moeten dan 12.5 jaar op hem wachten. Hij doet er zelf slechts 7.5 jaar over.
pi_43966117
quote:
Op dinsdag 28 november 2006 17:08 schreef rudeonline het volgende:

[..]

Ik neem als voorbeeld dat iemand hier naar toe komt met 80%c. Hij komt vanaf een ster hier 10 lichtjaar vandaan.
Wij moeten dan 12.5 jaar op hem wachten. Hij doet er zelf slechts 7.5 jaar over.
Is dat wel zo? is het niet dat hij er 12.5 jaar over doet en dat wij nóg langer moeten wachten?

edit: heb hier een boek van Stephen Hawking liggen, de tijd aanboord van het ruimteschip zal langzamer verlopen, dus zal het ruimteschip niet harder dan de lichtsnelheid gaan.
"When I get sad, I stop being sad and be awesome instead. True story"
pi_43966319
Het is zo dat hij er 7.5 jaar over doet, maar dat de afstand voor hem krimpt van 10 lichtjaar naar 6 lichtjaar.

80%c x 7.5jaar is 6 lichtjaar. ( reiziger)
80%c x 10jaar is 10 lichtjaar. ( aardbewoner)
pi_43966506
quote:
Op dinsdag 28 november 2006 17:08 schreef rudeonline het volgende:

[..]

Goed zo Rude, dit zijn de beginselen van de SRT Tijd en afstand zijn relatief.....

pi_43966618
Je mag wel juichen, maar doe dat dan voor jezelf. Dit wist ik namelijk al lang.

Wist je dat de lichtsnelheid dan ook relatief was? Of meet je die niet d.m.v. tijd en afstand?
pi_43967087
quote:
Op dinsdag 28 november 2006 16:52 schreef rudeonline het volgende:

[..]

Hier was ik gebleven.

Ik wou weten of bovenstaande voorbeeld exact is wat de wetenschap beweert.
Het klopt dus. Mooi, dan kunnen we hier dan onze eigen interpretatie aan gaan geven.

Iedere seconde leggen wij t.o.v. het licht 300.000km af. De richting hiervan is onbepaald. Licht lijkt immers in alle richtingen tegelijk te gaan. Laten we voor het gemak eens 1 richting aanhouden. Deze richting nemen zowel de ruimtereiziger als de aardbewoner als hun bewegingsrichting door de ruimte/tijd.

Na 1 jaar hebben beide personen dan 1 lichtjaar afgelegd t.o.v. het licht.

Als bij beide personen nu 2 verschillende tijden worden gemeten, dan zal de aardbewoner,

12.5 jaar x 300.000km/sec hebben bewogen.

De reiziger,

7.5 jaar x 300.000km/sec.

De persoon met de minste tijd op de klok heeft dus t.o.v. het licht minder km afgelegd.
pi_43967113
quote:
Op dinsdag 28 november 2006 17:06 schreef rudeonline het volgende:
Heel duidelijk.

Klopt, en daarom doet de wetenschap metingen. Waar zijn de metingen die jouw theorie onderbouwen, Ferrous Cranus?

Ik geloof trouwens niet in de ozonlaag. Is dat nu dan ook een geloof?
People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
pi_43967190
quote:
Op dinsdag 28 november 2006 17:42 schreef rudeonline het volgende:
De post vlak boven jouw post..
Dat zijn geen metingen Rude, dat zijn gewoon een hoop afstanden en tijden die je hier neerplempt.
People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
pi_43967214
Vindt je dat vreemd, we hebben het hier over afstanden en tijden?
  dinsdag 28 november 2006 @ 17:46:26 #18
32768 DionysuZ
Respect my authority!
pi_43967258
rude, de relativiteitstheorie is gebaseerd op slechts 2 axioma's. En BEIDE heb je geaccepteerd.
□ Reality is merely an illusion,albeit a very persistent one-A.Einstein
■ Of ik ben gek of de rest van de wereld.Ik denk zelf de rest van de wereld-Rudeonline
□ The war is not meant to be won.It is meant to be continuous-G.Orwell
pi_43967272
quote:
Op dinsdag 28 november 2006 17:45 schreef rudeonline het volgende:
Vindt je dat vreemd, we hebben het hier over afstanden en tijden?
Het gaat erom dat je ze niet GEMETEN hebt, maar beredeneerd. Dat mag, maar je laat nergens zien hoe je aan die getallen komt. In de wetenschap doet men dat mbv formules. En dan met name formules waarvan de juistheid is bewezen dmv metingen.
pi_43967287
quote:
Op dinsdag 28 november 2006 17:26 schreef rudeonline het volgende:
Je mag wel juichen, maar doe dat dan voor jezelf. Dit wist ik namelijk al lang.

Wist je dat de lichtsnelheid dan ook relatief was? Of meet je die niet d.m.v. tijd en afstand?
Nee, de grootte van de lichtsneldheid is invariant (=onafhankijlk van het gekozen interiaalstelsel)
pi_43967339
quote:
Op dinsdag 28 november 2006 17:46 schreef DionysuZ het volgende:
rude, de relativiteitstheorie is gebaseerd op slechts 2 axioma's. En BEIDE heb je geaccepteerd.
Tja, op 2 axioma's kun je heel veel theorieen baseren. En de 2 axioma's die ik accepteer zijn dat klokken langamer lopen als ze de lichtsnelheid naderen. En dat de tijd voor een foton stil blijft staan.
pi_43967370
quote:
Op dinsdag 28 november 2006 17:47 schreef Solitarias het volgende:

[..]

Nee, de grootte van de lichtsneldheid is invariant (=onafhankijlk van het gekozen interiaalstelsel)
interiaalstelsel zijn wel variant, dus dan is de lichtsnelheid dat ook.
  dinsdag 28 november 2006 @ 17:50:52 #23
32768 DionysuZ
Respect my authority!
pi_43967402
quote:
Op dinsdag 28 november 2006 17:48 schreef rudeonline het volgende:

[..]

Tja, op 2 axioma's kun je heel veel theorieen baseren. En de 2 axioma's die ik accepteer zijn dat klokken langamer lopen als ze de lichtsnelheid naderen. En dat de tijd voor een foton stil blijft staan.
De axioma's van Einstein zijn zeer aannemelijk te maken. Zo is het proefondervindelijk uitgekomen dat de lichtsnelheid in vacuüm voor iedere waarnemer gelijk is.
□ Reality is merely an illusion,albeit a very persistent one-A.Einstein
■ Of ik ben gek of de rest van de wereld.Ik denk zelf de rest van de wereld-Rudeonline
□ The war is not meant to be won.It is meant to be continuous-G.Orwell
pi_43967429
Allen lopen klokken nooit exact gelijk t.o.v. meerdere waarnemers. En die klok heb je toch echt nodig om een snelheid te kunnen bepalen.
pi_43967433
quote:
Op dinsdag 28 november 2006 17:46 schreef DionysuZ het volgende:
1. De lichtsnelheid is constant in elk intertiaalsysteem

2. De natuurwetten hebben in elke inertiaalsysteem dezelfde vorm (behalve in Rudes wondere wereld, want pissen in een trein gaat bij hem altijd mis....)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')