Eensch. Me be living proof.quote:Op dinsdag 28 november 2006 15:36 schreef Zyggie het volgende:
[..]
Ik denk dat het wel klopt. Het zit wel gekoppeld aan kennis en opleidingsniveau. In arme landen zal het dus wel een stuk lager zijn. Ik las laatst in de krant dat in Polen ze christelijke elementen boven de wetenschappelijke wilden stellen in het onderwijs, ook dat zal meespelen. In het algemeen durf ik te zeggen dat bijna een ieder zijn letterlijke geloof in de bijbel verliest na de nodige studie.
Ik kan je wel bevestigen voor je dat de koran en bijbel voor 80% overeenkomen als het gaat om verhalen met een "moraal" voor een "goed leven". Daarnaast was het Mozes die een boodschap verkondigde en zij dat God met ze was om ze te leiden naar het beloofde land, wanneer dan een tiran je op de hielen zit en iedereen wordt gered behalve hij en zijn leger lijkt het me toch wel een "bewijs" voor je geloof, iets wat je bevestiging geeft dat Mozes de waarheid sprak.quote:Op dinsdag 28 november 2006 15:36 schreef Woutervn het volgende:
[..]
Ik weet het niet. Ik heb noch de Bijbel, noch de Koran gelezen. Het was dan ook een serieuze vraag. Ik denk alleen niet dat je hoeft te geloven in een verhaal als Mozes die een zee splijt om een de essentie van het geloof te behouden.
Ik denk idd dat je op universiteiten weinig mensen tegenkomt die de bijbel of koran letterlijk interpreteren. Op natuurwetenschappelijke unis zullen gelovigen een minderheid zijn. Het aannemen van niet bewijsbare, onlogische zaken past niet bij hun studie, beroep.quote:Op dinsdag 28 november 2006 15:36 schreef Zyggie het volgende:
Ik denk dat het wel klopt. Het zit wel gekoppeld aan kennis en opleidingsniveau. In arme landen zal het dus wel een stuk lager zijn. Ik las laatst in de krant dat in Polen ze christelijke elementen boven de wetenschappelijke wilden stellen in het onderwijs, ook dat zal meespelen. In het algemeen durf ik te zeggen dat bijna een ieder zijn letterlijke geloof in de bijbel verliest na de nodige studie.
Amen to that. Studeren en op mezelf gaan wonen kan, mits je óók open staat voor niet religieuze zaken, je een hele andere kijk op zaken geven. Persoonlijk doet het mij enorm twijfelen, maar zie ook christenen om mee heen die er totaal geen moeite mee hebben. Ben bijna jaloers op ze, omdat ze het geloof zo makkelijk vasthouden. Aan de andere kant vind ik ze heel suf omdat ze misschien niet zoveel moeite nemen om qua kennis buiten de religieuze kringen te speuren.quote:Op dinsdag 28 november 2006 15:52 schreef digitaLL het volgende:
[..]
Ik denk idd dat je op universiteiten weinig mensen tegenkomt die de bijbel of koran letterlijk interpreteren. Op natuurwetenschappelijke unis zullen gelovigen een minderheid zijn. Het aannemen van niet bewijsbare, onlogische zaken past niet bij hun studie, beroep.
Ben ik met je eens, maar als je "bewijs" wil kan je denk ik beter niet geloven. Het blijven natuurlijk allemaal verhalen die meerdere malen zijn verteld en geinterpreteerd. Bewijs die die verhalen bevestigen zal nooit meer komen.quote:Op dinsdag 28 november 2006 15:47 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Ik kan je wel bevestigen voor je dat de koran en bijbel voor 80% overeenkomen als het gaat om verhalen met een "moraal" voor een "goed leven". Daarnaast was het Mozes die een boodschap verkondigde en zij dat God met ze was om ze te leiden naar het beloofde land, wanneer dan een tiran je op de hielen zit en iedereen wordt gered behalve hij en zijn leger lijkt het me toch wel een "bewijs" voor je geloof, iets wat je bevestiging geeft dat Mozes de waarheid sprak.
Wellicht niet nee, maar al die verhalen die gaan over wat nog moet komen zijn profetieën, en tsjaah, zij zijn er om op te wachten (door de gelovigen).quote:Op dinsdag 28 november 2006 16:00 schreef Woutervn het volgende:
[..]
Ben ik met je eens, maar als je "bewijs" wil kan je denk ik beter niet geloven. Het blijven natuurlijk allemaal verhalen die meerdere malen zijn verteld en geinterpreteerd. Bewijs die die verhalen bevestigen zal nooit meer komen.
Je moet niet vergeten dat christenen uit een bepaald sociaal milieu komen. Zeker voor Bibelbelt christenen zoals die van de veluwe zijn de gevolgen openlijk het geloof af te vallen enorm.quote:Op dinsdag 28 november 2006 15:57 schreef VonHinten het volgende:
Amen to that. Studeren en op mezelf gaan wonen kan, mits je óók open staat voor niet religieuze zaken, je een hele andere kijk op zaken geven. Persoonlijk doet het mij enorm twijfelen, maar zie ook christenen om mee heen die er totaal geen moeite mee hebben. Ben bijna jaloers op ze, omdat ze het geloof zo makkelijk vasthouden. Aan de andere kant vind ik ze heel suf omdat ze misschien niet zoveel moeite nemen om qua kennis buiten de religieuze kringen te speuren.
Heel dubbel allemaal.
Mag ik dat noteren als schijnheilig of als hypocriet?quote:Op dinsdag 28 november 2006 16:05 schreef digitaLL het volgende:
[..]
Je moet niet vergeten dat christenen uit een bepaald sociaal milieu komen. Zeker voor Bibelbelt christenen zoals die van de veluwe zijn de gevolgen openlijk het geloof af te vallen enorm.
Ik denk dan ook dat veel kerken voor een groot deel gevuld zijn met atheisten en agnosten.
Er is eens een enquete door ik d8 het AD gedaan waaruit dat bleek.
* VonHinten is geboren in het kopje van Gelderland, net boven de Veluwe.quote:Op dinsdag 28 november 2006 16:05 schreef digitaLL het volgende:
[..]
Je moet niet vergeten dat christenen uit een bepaald sociaal milieu komen. Zeker voor Bibelbelt christenen zoals die van de veluwe zijn de gevolgen openlijk het geloof af te vallen enorm.
Ik denk dan ook dat veel kerken voor een groot deel gevuld zijn met atheisten en agnosten.
Er is eens een enquete door ik d8 het AD gedaan waaruit dat bleek.
Het ligt er maar net aan van welke kant je het bekijkt. Want ik vrees dat ik in jou ogen ook schijnheilig ben en voel me dus aangesproken.quote:Op dinsdag 28 november 2006 16:06 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
[..]
Mag ik dat noteren als schijnheilig of als hypocriet?
Ja, maar zoals na de schandalen met Haggard en Kent Hovind wijdverbreid.quote:Op dinsdag 28 november 2006 16:06 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
Mag ik dat noteren als schijnheilig of als hypocriet?
Dus als ik een vliegtuig mis en dat vliegtuig stort neer, dan was dat niet zomaar geluk, maar Gods wil?quote:Op dinsdag 28 november 2006 15:47 schreef Triggershot het volgende:
wanneer dan een tiran je op de hielen zit en iedereen wordt gered behalve hij en zijn leger lijkt het me toch wel een "bewijs" voor je geloof, iets wat je bevestiging geeft dat Mozes de waarheid sprak.
Het wordt juist hypocriet als je niet kan kiezen wat de werkelijkheid ís. Zeg je gelovig te zijn, maar stel je meer vertrouwen in de wetenschap en het zichtbare, ja, dan ben je hypocriet. Ben je echter werkelijk gelovig (christen, moslim, wat dan ook) en je stelt je eigen God en zijn openbaring bóven de aardse werkelijkheid (al het zichtbare), dan ben je niet hypocriet, omdat het laatste dan niet de werkelijkheid is.quote:Op dinsdag 28 november 2006 16:16 schreef digitaLL het volgende:
[..]
Ja, maar zoals na de schandalen met Haggard en Kent Hovind wijdverbreid.
Mijn mening is dat om gelovig te zijn men hypocriet moet zijn omdat men niet bewijsbare zaken als uitgangpunt neemt, als basis. Dat gaat conflicteren met de werkelijkheid.
Wil je niet ingaan op wat ik zei?quote:Op dinsdag 28 november 2006 16:18 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
Dus scheinhelig of hypocriet?
omdat die de verkeerde god te pakken hebbenquote:Op dinsdag 28 november 2006 16:17 schreef Gia het volgende:
[..]
Dus als ik een vliegtuig mis en dat vliegtuig stort neer, dan was dat niet zomaar geluk, maar Gods wil?
Neem aan dat je het daar mee eens bent.
Ben je het er dan ook mee eens dat aardbevingen, overstromingen enz.... God's straf is?
Waarom worden dan zo vaak moslims hierdoor getroffen?
Ik wilde niet te veel offtopic gaan, maar ik mag jou wel.quote:Op dinsdag 28 november 2006 16:19 schreef VonHinten het volgende:
[..]
Wil je niet ingaan op wat ik zei?
Zoals men bij het Rad van Fortuin altijd zei: "Mag ik enkele argumenten kopen?"quote:Op dinsdag 28 november 2006 16:23 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
[..]
Ik wilde niet te veel offtopic gaan, maar ik mag jou wel.
Nee, ik ben het niet eens met je stelling.
Nee, want in principe is het dezelfde God. Alleen noemen zij Hem Allah en wij gewoon God.quote:Op dinsdag 28 november 2006 16:20 schreef VonHinten het volgende:
[..]
omdat die de verkeerde god te pakken hebben![]()
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |