Fatima, ik zou er spontaan voor gaan hockeyen.. De dames van Victoria zijn overigens ook niet slecht.quote:Op dinsdag 28 november 2006 13:21 schreef du_ke het volgende:
[..]
Fatima.
Ik GoT uiteraard niet maar ik onthoud enkel wat zaken die me kunnen helpen bij m'n beeldvorming. Godslasteraar hierboven daarvan weet je gewoon dat hij tegen het ene sprookjesboek aanschopt maar ondertussen erg van andere sprookjes houdt.
Snorf.quote:Op dinsdag 28 november 2006 14:19 schreef Mutant01 het volgende:
huilie
quote:Op dinsdag 28 november 2006 14:40 schreef kLowJow het volgende:
Netjes.
Losse synapsjes. Jij zegt netjes, dan denk ik aan zoiets.quote:
http://www.wereldomroep.nl/portal/news/domestic/#5096175quote:Regels voor EU-hulp buiten Europa onbekend
Nederlanders zijn over het algemeen slecht op de hoogte van de mogelijkheden om hulp te krijgen bij ambassades van andere EU-landen. Wie problemen krijgt in een land buiten Europa waar geen Nederlandse ambassade is, kan ook terecht bij de vertegenwoordiging van een andere lidstaat. Slechts 18 procent van de Nederlanders weet dat; gemiddeld is 23 procent van de Europeanen op de hoogte van de regel.
Eurocommissaris Frattini wil een voorlichtingscampagne beginnen om de regel meer bekendheid te geven. In de Europese grondwet is voorzien dat lidstaten hun ambassades kunnen samenvoegen tot één gezamenlijke EU-ambassade.
Nee, men laat het wel afweten zeg...quote:Op dinsdag 28 november 2006 15:10 schreef sigme het volgende:
Nog steeds niet aan de vrouw gebracht, kLowJow?
Tsja, het edele ambacht van de koppelaarster is een beetje een stille dood gestorven.quote:Op dinsdag 28 november 2006 15:13 schreef kLowJow het volgende:
[..]
Nee, men laat het wel afweten zeg...
http://www.wereldomroep.n(...)k/act20061128_bakkerquote:D66'er Bakker sneuvelt door Turkse kiezer
door Hans Andringa
28-11-2006
Bert Bakker en Fatma Koser KayaDe Armeense genocide-kwestie heeft een verschuiving binnen de D66 veroorzaakt. De Turkse Fatma Koser Kaya, nummer 6 op de lijst, kreeg meer voorkeurstemmen dan de nummer 3, Bert Bakker. Maar liefst 34.564 hoogst waarschijnlijk Turkse kiezers zijn verantwoordelijk voor deze opvallende wijziging in de partij.
Bert Bakker is dè vleesgeworden D66'er. Vanaf 1994 zit hij voor deze partij in de Tweede Kamer. Daarvoor werkte hij daar al negen jaar als fractiemedewerker. Een blik op zijn politieke portefeuille maakt duidelijk dat Bakker een dossiervreter is. Hij is woordvoerder financiën, sociale zaken, economische zaken, defensie, buitenlandse zaken, media en volksgezondheid. Bovendien is Bakker met afstand 'recordhouder gastoptredens bij radio en televisieprogramma's'. Eufemistisch gezegd: Bert Bakker is breed inzetbaar.
Srebrenica
Hoogtijdagen beleefde Bakker als voorzitter van twee commissies die onderzoek deden naar de desastreus verlopen Nederlandse VN-missie in Srebrenica. Dat een lid van een relatief kleine fractie deze eervolle taak kreeg, zegt veel over zijn status in 'Den Haag', die wordt gedomineerd door ijdele haantjes.
DE ARMEENSE KWESTIE
Afgelopen najaar ontstond bij het CDA en de PvdA rumoer over een aantal kandidaten van Turkse oorsprong die de Armeense genocide van 1915-1917 niet erkenden. De Kamer had in 2004 in een motie van de Christen Unie unaniem die genocide wel erkend. Omdat de kandidaten zich niet achter die uitspraak schaarden en ook via websites er een andere mening op na bleken te houden, verdwenen zij alsnog van de kieslijsten.
Andere partijen drongen eveneens bij hun Turkse kandidaten aan de genocide te erkennen, behalve D66. Lijsttrekker Pechtold vond het niet nodig Fatma Koser Kaya tot een dergelijk standpunt te dwingen. Dat heeft D66 waarschijnlijk veel Turkse stemmen opgeleverd.
Zijn brede oriëntatie heeft er ook voor gezorgd dat Bakker een lang leven in de Tweede Kamer heeft gehad. Toen D66 in 1998 terug viel van 24 op veertien zetels, stond Bakker hoog genoeg op de kieslijst om in de Kamer te blijven. Dat gold ook voor de verkiezingen van 2002 en 2003, hoewel het aantal zetels inmiddels was geslonken tot zes.
Zelfs de verkiezingen van 2006 hadden niet zijn politieke einde hoeven in te luiden. Ondanks dat D66 in de opiniepeilingen bedroevend laag scoorde, variërend van nul tot twee zetels, geloofde Bakker in een goede uitslag. Hij werd campagneleider om het maximale uit het vuur te slepen. Het werden uiteindelijk drie zetels. Weer had Bert Bakker (nr. 3) het overleefd, tot bleek dat hij zijn zetel had verloren aan Koser Kaya, die dankzij voorkeurstemmen zijn plek in de Kamer mag innemen. Een troost voor Bakker is dat hij haar zelf heeft ontdekt als politiek talent. Hij heeft haar ook gestimuleerd stemmen te werven onder de Turkse gemeenschap in Nederland, niet wetende dat hem dat uiteindelijk zelf de kop zou kosten.
Ik speel geen actieve rol in dit proces Autodidact, zoals wel blijkt uit Sigme's formulering van de vraag natuurlijk.quote:Op dinsdag 28 november 2006 15:16 schreef Autodidact het volgende:
Men is jij?
http://news.yahoo.com/s/ap/20061127/ap_on_go_su_co/scotus_nytimesquote:The Supreme Court ruled against The New York Times on Monday, refusing to block the government from reviewing telephone records of two Times reporters in a leak investigation concerning a terrorism-funding probe.
http://www.wereldomroep.nl/actua/europa/act20061127_pausquote:Paus op pelgrimstocht naar 'Byzantium'
door correspondent Aart Heering
27-11-2006
"Het bezoek van de paus aan Turkije staat meer in het teken van de oecumene dan van de dialoog met de islam", zei kardinaal Walter Kasper vorige week tegen Radio Vaticana. De voorzitter van de pauselijke raad ter bevordering van de eenheid der christenen vatte daarmee samen wat Benedictus XVI in Turkije te zoeken heeft: bondgenoten in de strijd voor de versterking en hereniging van de christenheid. Daarom wordt zijn onderhoud met Bartholomeüs I, de oosters-orthodoxe patriarch van Constantinopel, het hoogtepunt van zijn reis.
Voor zijn uitverkiezing vorig jaar had paus Ratzinger - toen nog als Prefect van de Congregatie voor Geloofsleer - de katholieke kerk al een kwart eeuw behoed voor elke nieuwlichterij in zaken als abortus, euthanasie, homoseksualiteit en vrouwen op de kansel. En wat de liturgie aangaat, is hij nog traditioneler dan zijn voorganger. Missen met gitaarspel heeft hij verboden en hij werkt aan herstel van de klassieke Latijnse mis. Zijn grootste zorg is de teloorgang van het christelijke karakter van het door onkerkelijkheid en andere geloven belaagde Europa.
Herkerstening
Anders dan Johannes Paulus II, die ooit de Koran kuste en in Assisi samen met andere geestelijke leiders voor de vrede bad, voelt hij daarom niets voor dit soort contacten, die volgens hem het eigen, ware geloof verwateren. Benedictus' levensdoel is de herkerstening van het Avondland (het Europese continent) en daarbij schroomt hij niet om de verschillen met andere overtuigingen duidelijk onder woorden te brengen.
Soms verliest hij daarbij de diplomatie een beetje uit het oog. Zoals in september, toen hij in een toespraak tot een Duitse universiteit de Byzantijnse keizer Manuel II Paleologos aanhaalde, volgens wie Mohammed 'uitsluitend slechte en onmenselijke dingen heeft gebracht'. Daarmee riep hij een storm van protest op vanuit de moslimwereld en zag hij zich genoodzaakt tot een serie pijnlijke verontschuldigingen. De burgemeester van Istanbul vond het nog niet voldoende en laat dan ook verstek gaan wanneer de paus zijn land bezoekt. Maar eigenlijk kan dat Benedictus niet veel schelen.
Byzantijnse rijk
"En nu naar Byzantium!", riep hij afgelopen zomer uit. Zijn keuze van de antieke naam voor Istanbul is veelzeggend. Het gaat hem niet om het moderne Turkije, dat volgens hem maar beter buiten het christelijke Europa kan blijven, maar om het laatste overblijfsel van het christelijke Byzantijnse Rijk. Om de christelijke identiteit van Europa te versterken streeft de paus naar een grotere eenheid van de christenen onderling. In een hereniging met de protestanten, met hun vaak wel erg ketterse denkbeelden, ziet hij niet veel. Maar toenadering tot de 240 miljoen orthodoxen, met wie er geen grote theologische geschillen zijn en die evenzeer hechten aan de aloude liturgie, vindt hij het proberen waard.
Zijn bezoek aan Bartholomeüs I, formeel de hoogste geestelijke leider van de oosters-orthodoxe kerk, is daartoe een eerste stap. Ratzingers Duitse rede was indirect ook tot de patriarch gericht: niet voor niets citeerde hij een Byzantijnse keizer, die zijn leven lang geprobeerd heeft om katholieken en orthodoxen te verenigen tegen de oprukkende muzelmannen.
Schisma
Probleem is wel dat voor Benedictus, evenals zijn voorgangers, een hereniging alleen denkbaar is onder leiding van de paus van Rome, als enige echte plaatsvervanger van Christus op aarde. De orthodoxe geestelijke leiders denken daar fundamenteel anders over, zodat het einde van het 952 jaar oude Schisma, de breuk tussen de beide confessies, nog wel even op zich zal laten wachten.
Aha. Ik ken nog wel een lelijk mormel.quote:Op dinsdag 28 november 2006 15:20 schreef kLowJow het volgende:
[..]
Ik speel geen actieve rol in dit proces Autodidact, zoals wel blijkt uit Sigme's formulering van de vraag natuurlijk.
Zij het niet op basis van gelijkheidquote:Op dinsdag 28 november 2006 15:38 schreef Monidique het volgende:
Ze zijn ook al eens kort herenigd geweest.
Wat gaf jij ook al weer voor vak? Iets economieïgs toch?quote:Op dinsdag 28 november 2006 15:36 schreef Rock_de_Braziliaan het volgende:
Zo, ik ga weer verder met vergaderen.![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Ik moet ervan poepen.
Apropos, Apropos, heb je me dat cultuurracisme al vergeven?quote:Op dinsdag 28 november 2006 15:40 schreef Apropos het volgende:
[..]
Zij het niet op basis van gelijkheid.
http://www.knack.be/cmp/1(...)Turkije-article.htmlquote:Turkenvreter bezoekt Turkije
Het geplande bezoek van paus Benedictus XVI aan Turkije tussen 28 november en 1 december dient zich als buitengewoon boeiend aan.
Paus Benedictus XVI haalt best inspiratie bij zijn voorgangers.
Echt warm kun je de betrekkingen tussen de paus en Ankara niet noemen. De witte rook uit de schouw in het Vaticaan op 19 april 2005 waarmee de benoeming van Joseph Ratzinger tot paus bekendgemaakt werd, vertaalde zich daags nadien in Turkse krantenkoppen als 'Een Duitse paus die tegen Turkije is' ( Aksam ), 'Een Turkse tegenstander als paus' ( Sabah ) en zelfs 'Vaticaanse Criteria' ( Milliyet ). Die laatste krant legde daarmee de link naar de onderhandelingen die Turkije met de EU voert, en waarover kardinaal Joseph Ratzinger in 2004 in het Franse dagblad Le Figaro gepeperde uitspraken liet optekenen.
Ratzinger vond toen dat Turkije 'altijd in contrast had gestaan met het christelijke Europa', en raadde het land aan de banden met de omringende islamwereld aan te halen.
Dat is een uitspraak waarmee je gegarandeerd een groot aantal Turken de gordijnen injaagt, omdat ze zich daarmee in een hoek geplaatst voelen waar ze zich niet thuis voelen. Dat geldt zeker als zo'n mening genoteerd wordt uit de mond van iemand die een religieus ambt bekleedt.
De Turken zijn door hun opvoeding gepokt en gemazeld als het erop aankomt religie en politiek te scheiden. Dat ondervindt iedereen die over Turkije spreekt als 'moslimstaat'. Uit alle onderzoeken blijkt dat de Turken erg gehecht zijn aan de gelaïciseerde principes van de republiek.
Benedictus had dus al de reputatie een 'Turkenvreter' te zijn, en dat beeld werd niet bijgesteld met de rede die hij in september in het Duitse Regensburg uitsprak. In die rede verwees de paus naar de uitspraak van een Byzantijnse keizer die zich hardop afvroeg wat de verdiensten van de islam waren.
De reacties in Turkije waren erg scherp. Zelfs de altijd gematigde Ali Bardakoglu, de voorzitter van het Directoraat van Religieuze Zaken (overheidsdienst verantwoordelijk voor de organisatie van de islam in Turkije) vond dat Benedictus de dialoog tussen de geloofsgemeenschappen niet vergemakkelijkte. Premier Recep Tayyip Erdogan, zelf een vrome moslim, vond dat de paus gesproken had 'als een politicus, niet als een man van religie'.
Precies daar zit er ruis op de lijn tussen Ankara en het Vaticaan. Want naast de persoonlijke meningen van de paus is er nog een andere dimensie die zijn bezoek aan Turkije overschaduwt. Het idee om de paus naar Turkije uit te nodigen, komt van de patriarch van Constantinopel, Bartholomeus. De patriarch resideert in Fener, de Griekse wijk aan de Gouden Hoorn in Istanbul, en geldt als de belangrijkste bisschop in de wereldwijde gemeenschap van orthodoxe kerken.
Vandaar dat hij de oecumenische patriarch genoemd wordt, maar dat is een status waar de Turken niet van willen weten. Voor hen is Bartholomeus de leider van de orthodoxe gemeenschap in Turkije. Dat is een kleine gemeenschap (80.000 gelovigen), en de Turkse staat wil dat liefst zo houden. Ankara steunt daarbij op het Verdrag van Lausanne (1923). In het Ottomaanse Rijk mocht de patriarch van Constantinopel grote bevoegdheden uitoefenen over alle orthodox-christelijke ingezetenen, zolang hij maar belastingen betaalde en trouw bleef aan de sultan.
En dat laatste was niet altijd het geval. De steun van patriarch Meletios IV aan Griekenland dat in 1921 Anatolië bezette, was voor de Turkse nationalisten een dolk in de rug. Atatürk, sowieso al geen pilaarbijter, vond dat een religieuze instelling die als een staat in een staat kon handelen geen plaats had in een moderne republiek.
De patriarch kon in Istanbul blijven, maar enkel op voorwaarde dat hij zich tot een strikt religieuze rol zou beperken. Sindsdien blijft de orthodoxe gemeenschap in Turkije met moeite op de been, kreunend onder administratieve beperkingen zoals de bepaling dat de patriarch in Turkije geboren moet zijn, het sluiten van de priesteropleiding in Istanbul, en wetten die het beheer van onroerend goed moeilijk maken.
Het feit dat paus Benedictus er een prioriteit van gemaakt heeft om de eenheid tussen de christelijke kerken te herstellen, wordt in Turkije met argusogen gevolgd. De Turken zijn bevreesd dat als gevolg daarvan het gewicht van het patriarchaat in Istanbul zal toenemen. Om Bartholomeus alvast de wind uit de zeilen te nemen, is het president Ahmet Necdet Sezer die Benedictus uitnodigt.
Toch haalt ook de patriarch deels zijn slag thuis. Hij kan de paus ontvangen op 30 november, en dat is de feestdag van de apostel Andreas, de broer van de apostel Petrus. De patriarch van Constantinopel wordt beschouwd als de opvolger van Andreas, en de paus van Rome als de opvolger van Petrus. Volgens christelijke commentatoren is een bezoek naar aanleiding van het Andreasfeest een belangrijk oecumenisch teken. En dat is, getuige de protesten tegen de komst van de paus, niet onopgemerkt voorbijgegaan in Turkije. Het protest is zowel tegen zijn persoon gericht als tegen zijn agenda. Benedictus zal zijn woorden dus moeten wikken en wegen om in Turkije de kerk in het midden te houden.
DE FLAMBOYANTE JOHANNES XXIII
Benedictus kan misschien inspiratie halen bij zijn voorgangers. Johannes Paulus II kon in Turkije rekenen op groot respect, en ontwikkelde na de aanslag door de Turk Mehmet Ali Agça zelfs een speciale band met het land.
Een meer natuurlijke en zelfs persoonlijke relatie groeide tussen de Turken en paus Johannes XXIII, die als Angelo Guiseppe Roncalli van 1935 tot 1944 pauselijke vertegenwoordiger was in Istanbul. De flamboyante Roncalli maakte grote indruk aan de oevers van de Bosporus, en slaagde erin uitstekende verhoudingen aan te knopen met de leiders van de jonge republiek, inclusief Atatürk. Dat Roncalli dat deed op een moment dat Atatürk vond dat religie de allerkleinst mogelijke rol moest worden toegedicht, maakt duidelijk dat hij wel de juiste toon vond.
De dramatische omstandigheden waarin Roncalli werkte, maakte diens legende in Turkije alleen maar groter. Tijdens de Tweede Wereldoorlog hielp de latere paus Joden uit bezet Europa naar neutraal Turkije te ontkomen. De Turken drukten hun respect uit door een Roncallistraat aan te duiden in het centrum van Istanbul. En in 2000 gaf het Turkse ministerie van Cultuur een Roncallibiografie uit onder de titel De Turkse paus . Of Benedictus een Turkse biografie krijgt, is twijfelachtig. Maar de krantenkoppen haalt hij zeker.
Dirk Vermeiren
Bofkont.quote:Op dinsdag 28 november 2006 15:39 schreef Autodidact het volgende:
[..]
Aha. Ik ken nog wel een lelijk mormel.
Sigme, Sigme (wat een dramatisch gebaar, die herhaling!), vergiffenis komt met begrip. Ik heb het nog niet bestudeerd, en daarom nog niet begrepen. Als beweringen a priori niet zo futiel waren, zou ik zeggen dat je hoe dan ook vergeven bent.quote:Op dinsdag 28 november 2006 15:41 schreef sigme het volgende:
[..]
Apropos, Apropos, heb je me dat cultuurracisme al vergeven?
Apropos, als uitlokking ooit een reden is, dan is het aannemen van het alias 'Apropos' reden voor herhaling.quote:Op dinsdag 28 november 2006 15:46 schreef Apropos het volgende:
[..]
Sigme, Sigme (wat een dramatisch gebaar, die herhaling!), vergiffenis komt met begrip. Ik heb het nog niet bestudeerd, en daarom nog niet begrepen. Als beweringen a priori niet zo futiel waren, zou ik zeggen dat je hoe dan ook vergeven bent.
Vergeving is voor de zwakken.quote:Op dinsdag 28 november 2006 15:46 schreef Apropos het volgende:
vergiffenis komt met begrip.
Hier kan ik het alleen maar mee eens zijn.quote:Op dinsdag 28 november 2006 16:12 schreef Napalm het volgende:
Verder staat het buiten kijf dat de ene cultuur superierur is aan de andere.
Goed zo. Daar ligt nog wat.quote:Op dinsdag 28 november 2006 16:14 schreef kLowJow het volgende:
[..]
Hier kan ik het alleen maar mee eens zijn.
Het lastigste is echter de cultuur te definieren. Ik den kdat de Drentse cultuur superieur is aan de Friesche. Maar daar zullen die achterlijke Friezen het wel weer niet mee eens zijn.quote:Op dinsdag 28 november 2006 16:14 schreef kLowJow het volgende:
[..]
Hier kan ik het alleen maar mee eens zijn.
Friezen hebben Bonifatius vermoord.quote:Op dinsdag 28 november 2006 16:32 schreef du_ke het volgende:
[..]
Het lastigste is echter de cultuur te definieren. Ik den kdat de Drentse cultuur superieur is aan de Friesche. Maar daar zullen die achterlijke Friezen het wel weer niet mee eens zijn.
De Drenten de Bisschop van Utrechtquote:Op dinsdag 28 november 2006 16:46 schreef Napalm het volgende:
[..]
Friezen hebben Bonifatius vermoord.
Kut Friezen met hun moordzuchtige cultuur.
Hoe waar.quote:dinsdag 28 november 2006 12:36
Vorige week blies een Palestijnse grootmoeder zich in de nabijheid van Israëlische soldaten op. Haar kinderen waren trots en blij.
Vrouwen lijken steeds belangrijker te worden in het Palestijnse verzet tegen – tegen wat, eigenlijk? Vrouwen vormden ook een 'menselijk schild' om mannen te beschermen die door Israëlische soldaten werden gezocht, erop rekenend dat de Israëli's niet zouden vuren op de vrouwen. Het intrigerende is dat die joden in de Arabische wereld bekend staan als erger dan nazi's, maar die Palestijnse vrouwen waren ervan overtuigd dat zij niet zouden sterven wanneer zij zich voor hun mannen opstelden.
Ik ken tientallen voorbeelden van Palestijnse terroristen die zich graag te midden van joodse vrouwen en kinderen opblazen, want het is hun heilige doel om die vrouwen en kinderen te doden – maar tegelijkertijd rekenen de familieleden van deze terroristen erop dat de joden zich iets ethischer gedragen. Een terrorist die zich bij een café of een disco opblaast, kan op Palestijnse bijval rekenen, een verkeerd gevallen granaat afgevuurd door het Israëlische leger kan in Israël op een onderzoekscommissie rekenen.
Kapot
Israël heeft zich ruim een jaar geleden uit Gaza teruggetrokken, en de Palestijnen hebben er een zootje van gemaakt. Een groep Amerikaanse joden heeft hen de succesvolle kweekkassen cadeau gedaan waarmee de Israëlische kolonisten goede zaken hadden gedaan, en deze kassen zijn inmiddels door de Palestijnen zelf met de grond gelijk gemaakt – waarom iets opbouwen wanneer je het ook kapot kunt maken?
In plaats van te beginnen aan de opbouw van een behoorlijke samenleving, hebben veel Palestijnen zich verder bekwaamd in het graven van tunnels, om er vanuit Egypte wapens door te smokkelen, en het afvuren van Qassamraketten op Israël.
Vluchtelingen?
De scheiding tussen Pakistan en India leidde in 1948 tot vele miljoenen vluchtelingen en honderdduizenden doden. Massaal werd er geroofd en verkracht – vergeleken hiermee was de ellende in 1948 in het voormalige Britse mandaatgebied Palestina een picknick. Nog steeds is een deel van de boedelscheiding tussen India en Pakistan omstreden en gewelddadig – denk aan Kashmir – maar over vluchtelingen spreken we niet meer. Wie zou het in zijn hoofd halen om de klein- en achterkleinkinderen van voormalige Indiase moslims in Pakistan als vluchteling te willen omschrijven?
Eindeloze stromen mensen zijn in die naoorlogse periode van land naar land gedreven of getrokken, maar er is maar één volk – dat in 1948 nog niet bestond, de term 'Palestijn' is van latere datum – dat nog steeds recht doet gelden op bijzondere vluchtelingenondersteuning en dat voor een deel nog steeds in 'vluchtelingenkampen' woont en waarvoor een speciale organisatie van de Verenigde Naties – uniek in hun geschiedenis - is opgezet.
Palestijnse probleem
Koning Abdullah van Jordanië, zo meldt de Volkskrant vandaag, weet zeker dat alles in orde komt in het Midden-Oosten als er maar een oplossing komt voor het Palestijnse probleem. Soennieten en sjiieten blazen elkaar niet meer op in Irak zodra de Palestijnen gelukkig zijn, en ook in Libanon wordt alles pais en vree wanneer de Palestijnen zonder het Israëlische leger leven. Vóór 1967 leefden de Gazanen onder een zware Egyptische bezetting, en de mensen op de West-Bank onder een bezetting van Jordanië, maar daar konden zij goed mee leven ook al was hun bestaan moeilijker dan onder Israëlische bezetting.
Waarom hebben Arabieren probleemloos met de uitroeiing van Koerden kunnen leven, of met de verschrikkelijke slachtingen ten tijde van de Irak-Iran oorlog, of met de weerzinwekkende burgeroorlog in Algerije, en is dit Israëlisch-Palestijnse probleem – qua omvang en qua slachtoffers een voetnoot in de oceaan van ellende van de Arabisch-islamitische wereld – zo ongeveer het grootste thema in de wereldmedia?
Abdullah doet voorkomen alsof de achterlijkheid, het gebrek aan vrij wetenschappelijk onderzoek of het gebrek aan behoorlijke industrieën – in Israël bestaat dit alles wel – de schuld van Israël is. Tsja, zo hou je jezelf dom en blijf je blind voor de echte problematiek. Het gemiddeld inkomen in Saudi-Arabië bedraagt nu eenderde van het inkomen van enkele decennia geleden. De bevolkingsexplosie is gigantisch. Die arme Gazanen, lijdend onder de moordzucht van nazistische joden, vormen het snelst groeiende volk in de wereld (als dat ook het lot was geweest van de joden onder de nazi's had Europa er nu anders uit gezien).
Grootmoeder
De fijne Palestijnse grootmoeder die zich heeft opgeblazen en haar kinderen in groot geluk heeft achtergelaten, laat meer dan veertig kleinkinderen na. Veertig. Een gemiddelde grootmoeder in Europa laat minder kleinkinderen na dan nodig is om de bevolking op peil te houden. Noord-Afrika en het Midden-Oosten wankelen onder de bevolkingsdruk, terwijl Europa krimpt.
Natuurlijk is Israël, dat piepkleine landje ter grootte van de helft van Nederland, niet de grootste zorg voor het Midden-Oosten. Het is het onvermogen van Arabieren om een burgerlijke samenleving in te richten, om vrouwen gelijkwaardig aan mannen te behandelen, om de taboes van de koran te doorbreken, om vrij te denken en in vrijheid te leven, om ook blasfemie en goddeloosheid te aanvaarden, om de totale inventiviteit en creativiteit van elk mens ten volle te benutten.
Zelfbedrog
Het Arabische zelfbedrog kent geen einde, zo laat koning Abdullah, een vriend van onze koningin en onze kroonprins, de autocratische heerser van een land waar het bij de wet verboden is dat joden staatsburger worden en land kopen, vandaag in de krant weten. Intussen neemt de armoede in de Arabische wereld toe, groeit de kloof met het Westen en Azië, en bereidt Iran zich voor op de komst van de islamitische messias, die kennelijk pas zijn ticket bestelt wanneer Iran over atoomwapens beschikt. We leven in een krankjorume tijd. Arabieren en moslims doden elkaar bij duizenden tegelijk, en geven anderen – lees: de joden - de schuld. En onze media doen net alsof daar wel iets waars in zit.
Het is allemaal zo simpel: zolang de Palestijnen de joden meer haten dan dat zij van hun eigen kinderen (en grootouders) houden, blijven de Palestijnen de boel vernietigen. En zolang de Arabieren meer van het verleden dan van de toekomst houden, zal de vrije wereld door een dodelijk gevaar bedreigd worden.
Viel als intellectueel naar mijn idee toch wel behoorlijk door de mand bij Zomergasten.quote:Op dinsdag 28 november 2006 18:10 schreef Monidique het volgende:
Wat zouden we toch moeten zonder het intellectuele kompas van Leon de Winter?
quote:Op dinsdag 28 november 2006 18:10 schreef Monidique het volgende:
Wat zouden we toch moeten zonder het intellectuele kompas van Leon de Winter?
economie en bedrijfseconomie.quote:Op dinsdag 28 november 2006 15:40 schreef sigme het volgende:
[..]
Wat gaf jij ook al weer voor vak? Iets economieïgs toch?
Wat zei zakjappannertje laatst toch?quote:
Bedrijfseconomie? Op een middelbare school? Dat hadden we vroeger niet hoor.quote:Op dinsdag 28 november 2006 18:39 schreef Rock_de_Braziliaan het volgende:
[..]
economie en bedrijfseconomie.
Leuk spel inderdaad. Ik zal s kijken waar ik dat ooit s kan toepassen.quote:Op dinsdag 28 november 2006 18:43 schreef sigme het volgende:
[..]
Bedrijfseconomie? Op een middelbare school? Dat hadden we vroeger niet hoor.
Als ik economieleraar was liet ik leerlingen het spelletje koehandel spelen.
[afbeelding]
Er zitten een aantal erg leuke aanknopingpunten in:quote:Op dinsdag 28 november 2006 18:46 schreef Rock_de_Braziliaan het volgende:
[..]
Leuk spel inderdaad. Ik zal s kijken waar ik dat ooit s kan toepassen.
Staat er Turk op m'n voorhoofd ofzo?quote:Op dinsdag 28 november 2006 19:24 schreef Mutant01 het volgende:
Komt er nog iemand naar de ramadan-meet?
Het ging mij natuurlijk slechts om de typefout. Het begrip cultuur en de afbakening hiervan zijn (in ieder geval in mijn beleving) veel te vaag om een zinnige vergelijking te maken.quote:Op dinsdag 28 november 2006 16:32 schreef du_ke het volgende:
[..]
Het lastigste is echter de cultuur te definieren. Ik den kdat de Drentse cultuur superieur is aan de Friesche. Maar daar zullen die achterlijke Friezen het wel weer niet mee eens zijn.
Staat er Turk op mijn voorhoofd dan?quote:Op dinsdag 28 november 2006 19:28 schreef du_ke het volgende:
[..]
Staat er Turk op m'n voorhoofd ofzo?
Waarom zou je anders naar zo'n Turkenmiet gaanquote:Op dinsdag 28 november 2006 19:30 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Staat er Turk op mijn voorhoofd dan?
Omdat ut nie voor Turkies is!?quote:Op dinsdag 28 november 2006 19:32 schreef du_ke het volgende:
[..]
Waarom zou je anders naar zo'n Turkenmiet gaan?
Checkquote:Op dinsdag 28 november 2006 19:24 schreef Mutant01 het volgende:
Komt er nog iemand naar de ramadan-meet?
Lief doen!quote:Op dinsdag 28 november 2006 19:34 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Hmm, mooi zo, hebben we iig kip als avond-eten.
Turken zijn Moslims dus Moslims zijn Turken.quote:
Even heel wat anders heb je wel eens een lekker stukje varken geproefd?quote:Op dinsdag 28 november 2006 19:34 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Hmm, mooi zo, hebben we iig kip als avond-eten.
Maar daar zou je niet mogen komen, wat is daar dan aan?quote:Op dinsdag 28 november 2006 19:42 schreef MrX1982 het volgende:
Is er ook een meet voor normale mensen.
Vroeger, toen ik klein was en niet zo veel wist zegmaar.quote:Op dinsdag 28 november 2006 19:42 schreef du_ke het volgende:
[..]
Even heel wat anders heb je wel eens een lekker stukje varken geproefd?
Ik informeerde voor du_ke.quote:Op dinsdag 28 november 2006 19:45 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Maar daar zou je niet mogen komen, wat is daar dan aan?
Je hebt gister varkensvlees gegeten?quote:Op dinsdag 28 november 2006 19:45 schreef Mutant01 het volgende:
Vroeger, toen ik klein was en niet zo veel wist zegmaar.
Touche.quote:Op dinsdag 28 november 2006 19:47 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Je hebt gister varkensvlees gegeten?
Nu niet benieuwd hoe het smaakt? Of is een (geloofs)verbod voor jou voldoende om er van af te zien?quote:Op dinsdag 28 november 2006 19:45 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Vroeger, toen ik klein was en niet zo veel wist zegmaar.
Ik ben niet zo nieuwsgierig aangelegd, dus een verbod is idd voldoende eigenlijk. Zelfde geldt voor alcohol.quote:Op dinsdag 28 november 2006 19:47 schreef du_ke het volgende:
[..]
Nu niet benieuwd hoe het smaakt? Of is een (geloofs)verbod voor jou voldoende om er van af te zien?
Omdat alcohol een vertroebelende werking heeft op lichaam en geest. En ja er zijn zat moslims die alcohol drinken, of het goede of slechte moslims zijn, weet ik niet.quote:Op dinsdag 28 november 2006 19:50 schreef MrX1982 het volgende:
Over alcohol en de islam.
Hoe zit dat nou precies. Waarom is het verboden en waarom zijn er moslims die gewoon alcohol drinken. Zijn dat geen goede moslims?
Dan kan je net zo goed alcohol drinken als je niet weet of het iemand goed of slecht maakt.quote:Op dinsdag 28 november 2006 19:57 schreef Mutant01 het volgende:
Omdat alcohol een vertroebelende werking heeft op lichaam en geest. En ja er zijn zat moslims die alcohol drinken, of het goede of slechte moslims zijn, weet ik niet.
Is iemand die een slechte eigenschap bezit een slecht mens?quote:Op dinsdag 28 november 2006 20:02 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Dan kan je net zo goed alcohol drinken als je niet weet of het iemand goed of slecht maakt.
Het ligt er een beetje aan wat die slechte eigenschap inhoudt.quote:Op dinsdag 28 november 2006 20:03 schreef kLowJow het volgende:
Is iemand die een slechte eigenschap bezit een slecht mens?
Nee, je kan niet aan de hand van het drinken van alcohol beoordelen of iemand goed of slecht is. Omdat ik de persoon voor de rest niet ken.quote:Op dinsdag 28 november 2006 20:02 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Dan kan je net zo goed alcohol drinken als je niet weet of het iemand goed of slecht maakt.
Zoals jij de stelling aan Mutant voorlegt gaat het natuurlijk om de vraag of zoiemand per definitie slecht is. Jouw antwoord laat al zien dat dit niet zo is.quote:Op dinsdag 28 november 2006 20:05 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Het ligt er een beetje aan wat die slechte eigenschap inhoudt.
Maar als je jezelf aan een leer onderwerpt heeft dat toch bepaalde consequenties. Als je zelf mag bepalen of je goed of slecht bent heb je geen verboden nodig.quote:Op dinsdag 28 november 2006 20:07 schreef Monidique het volgende:
De Koran heeft het volgens mij drie maal over het gebruik van alcohol. Eerst moest er mee worden opgepast, later werd het gewoon verboden. Als ik het goed heb. Moslims beslissen zelf wel of ze goed of slecht zijn, denk ik.
Niet dus.quote:Op dinsdag 28 november 2006 20:12 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Maar als je jezelf aan een leer onderwerpt heeft dat toch bepaalde consequenties. Als je zelf mag bepalen of je goed of slecht bent heb je geen verboden nodig.
Wanneer iemand niet in staat is iemand anders op basis van één bepaalde eigenschap te verdoemen, betekent dit dat je zelf mag bepalen of je goed of slecht bent? Kom op zeg, waar is je redeneringsvermogen gebleven?quote:Op dinsdag 28 november 2006 20:12 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Maar als je jezelf aan een leer onderwerpt heeft dat toch bepaalde consequenties. Als je zelf mag bepalen of je goed of slecht bent heb je geen verboden nodig.
Ik redeneerde even verder maar het is me nu duidelijk mits mijn vorige conclusie correct is.quote:Op dinsdag 28 november 2006 20:16 schreef kLowJow het volgende:
Wanneer iemand niet in staat is iemand anders op basis van één bepaalde eigenschap te verdoemen, betekent dit dat je zelf mag bepalen of je goed of slecht bent? Kom op zeg, waar is je redeneringsvermogen gebleven?
Is mijn conclusie niet correct?quote:Op dinsdag 28 november 2006 20:25 schreef Mutant01 het volgende:
Maarten Maarten Maarten toch.
Oh ik dacht dat je mijn naam zo mooi vond.quote:Op dinsdag 28 november 2006 20:29 schreef Mutant01 het volgende:
Jawel, maar het klinkt altijd eng als iemand je naam herhaalt.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |