abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 27 november 2006 @ 16:34:08 #1
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_43932433
quote:
Justitie gijzelt Telegraaf-journalisten
door Fred Soeteman
AMSTERDAM - Telegraaf-verslaggevers Bart Mos en Joost de Haas zijn vanmiddag door de rechter-commissaris in den haag in gijzeling genomen omdat zij als getuigen in een strafzaak hebben geweigerd te onthullen wie de bron is geweest voor de reportages, begin dit jaar over BVD/AIVD-dossiers die in het criminele milieu terecht waren gekomen.

Rechter-commissaris mr. J.A. van Steen, die de journalisten in eerste instantie twaalf dagen lang in een huis van bewaring kan vasthouden, heeft met zijn beslissing gevolg gegeven aan een verzoek van ex-BVD-agent Paul H. Deze wordt zelf vervolgd wegens het schenden van staatsgeheimen, maar bevindt zich net als zijn medeverdachten op vrije voeten.

De beide journalisten zijn overgebracht naar het Huis van Bewaring in Scheveningen. Woensdag beslist de raadkamer of de journalisten in gijzeling gehouden kunnen worden. Dan pas gaat ook de termijn van twaalf dagen in.

De hoofdredactie van De Telegraaf reageert bij monde van adjunct-hoofdredacteur Kees Lunshof: „Hoofdredactie en redactie vinden dit besluit van de rechter een ongekend grote en volstrekt onnodige aanslag op de persvrijheid en op het recht van journalisten om hun bronnen geheim te houden. Want alleen bij geheimhouding kunnen zij immers hun vak als klokkenluiders in een democratische rechtsstaat uitoefenen.”

Volgens Lunshof is de gijzeling een volstrekt zinloze actie omdat deze vrijheidsberoving beide verslaggevers onder géén beding tot andere gedachten zal brengen.

De Nederlandse Vereniging van Journalisten (NVJ) en het Genootschap van Hoofdredacteuren (GvH) maken ernstig bezwaar tegen de gijzeling. „Het door de rechter-commissaris gehanteerde dwangmiddel staat in de visie van de NVJ en GvH in geen verhouding tot het beoogde doel, het verkrijgen van broninformatie van een journalist in de uitoefening van zijn werk”, zegt NVJ-secretaris Thomas Bruning.

NVJ, GvH en de hoofdredactie van De Telegraaf hebben protest aangetekend tegen de gijzeling. De betrokkenen gaan zo snel mogelijk in beroep bij de raadkamer om de gijzeling ongedaan te maken.
Zo gaat de Nederlandse overheid dus om met Journalisten die de vinger op de zere plek leggen bij onze inlichtingendiensten.
Nu is de telegraaf aanpakken op zich een nobel streven, maar niet op deze manier.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_43932526
En als het nou zou helpen om de (iig een aantal) rotte appels te vinden binnen de AIVD? Sorry, maar dat is belangrijker dan een bron.
Ik masturbeer graag moeilijke woorden in mijn zinnen, ook als ik niet weet wat ze betekenen.
Come on FC!
  maandag 27 november 2006 @ 16:38:58 #3
73345 B-FliP
Like it ain't no thang..
pi_43932546
Schijndemocratie!!!
What you pay attention to, you become conscious of...
B-FliP Youtube Channel
Bionic - In on the Outside EP: 2-3-2012
  maandag 27 november 2006 @ 16:41:39 #4
45206 Pietverdriet
pi_43932619
quote:
Op maandag 27 november 2006 16:38 schreef The_Obdurate_Ozjish het volgende:
En als het nou zou helpen om de (iig een aantal) rotte appels te vinden binnen de AIVD? Sorry, maar dat is belangrijker dan een bron.
Persvrijheid is belangrijker.
Dat de AIVD een puinhoop is blijkt al jaren, moet de minister van Justitie intern oplossen.
  maandag 27 november 2006 @ 16:42:22 #5
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_43932637
Als justitie een normale burger vastzet omdat diegene meineed pleegt dan is het gerechtigheid... maar als het een journalist betreft dan is het een gijzeling.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_43932937
quote:
Op maandag 27 november 2006 16:42 schreef SpecialK het volgende:
Als justitie een normale burger vastzet omdat diegene meineed pleegt dan is het gerechtigheid... maar als het een journalist betreft dan is het een gijzeling.
Is ook echt met elakar te vergelijken
"Als het niet verzamelen van postzegels een hobby is, dan is atheisme een geloof"
"A computer is like airconditioning, as soon as you open Windows, it becomes useless!"
  maandag 27 november 2006 @ 16:51:34 #7
154399 Frederiqueske
Freekske RULES :D
pi_43932959
quote:
Op maandag 27 november 2006 16:42 schreef SpecialK het volgende:
meineed is liegen, niet de waarheid vertellen,,,, die journalisten liegen niet, die houden alleen informatie achter. da's geen meineed eej
Crikey! / I LOVE Koala's and Wombats :))
No money?? then no honey :P
pi_43932998
quote:
Op maandag 27 november 2006 16:38 schreef The_Obdurate_Ozjish het volgende:
[sarcasme]En als het nou zou helpen om de (iig een aantal) rotte appels te vinden binnen de bevolking? Sorry, maar dat is belangrijker dan een bron.[/sarcasme]

oftewel denk eens na voordat je een fundamentele vrijheid wegcijfert.
"Als het niet verzamelen van postzegels een hobby is, dan is atheisme een geloof"
"A computer is like airconditioning, as soon as you open Windows, it becomes useless!"
pi_43933439
quote:
Op maandag 27 november 2006 16:52 schreef Sisko het volgende:

[..]

[sarcasme]En als het nou zou helpen om de (iig een aantal) rotte appels te vinden binnen de bevolking? Sorry, maar dat is belangrijker dan een bron.[/sarcasme]

oftewel denk eens na voordat je een fundamentele vrijheid wegcijfert.
Daar denken de mensen niet aan...of ze komen met de drogreden dat als je niets te verbergen hebt etc...men heeft geen idee wat de gevolgen kunnen zijn.
Geloven is zeker weten dat je het niet weet.
Geloven maakt meer kapot dan je lief is.
Vloeken is aangeleerd...geloven ook.
  maandag 27 november 2006 @ 17:11:02 #10
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_43933535
een gijzeling is een algemeen geaccepteerde handeling hoor. Tis alleen niet zo bekend...

dat is 1 van de weinige dingen die me is bijgebleven van 1,5 jaar journalistiek studeren
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
pi_43933589
quote:
Op maandag 27 november 2006 16:41 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Persvrijheid is belangrijker.
Daarover verschillen jij en ik dan van mening. De AIVD probeert ongure elementen die de staatsveiligheid in gevaar zouden kunnen brengen, de pers heeft in het verleden nog wel bewezen precies het tegenovergestelde te doen.
Ik masturbeer graag moeilijke woorden in mijn zinnen, ook als ik niet weet wat ze betekenen.
Come on FC!
  maandag 27 november 2006 @ 17:19:53 #12
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_43933811
quote:
Op maandag 27 november 2006 16:34 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Zo gaat de Nederlandse overheid dus om met Journalisten die de vinger op de zere plek leggen bij onze inlichtingendiensten.
Nu is de telegraaf aanpakken op zich een nobel streven, maar niet op deze manier.
Nederlandse overheid != rechter-commissaris.

De advokaat van beide journalisten heeft blijkbaar zijn werk niet goed gedaan. Indien er gegronde redenen zouden zijn voor de rechter-commissatis had hij echt niet tot giijzeling overgegaan.
Beatus vir qui suffert tentationem.
PSN Rinzewind en Cadsuana Melaidhrin
Stellar Blade *O* Sea of Stars *O* Trails Daybreak *O*
pi_43934629
quote:
Op maandag 27 november 2006 17:12 schreef The_Obdurate_Ozjish het volgende:

[..]

Daarover verschillen jij en ik dan van mening. De AIVD probeert ongure elementen die de staatsveiligheid in gevaar zouden kunnen brengen, de pers heeft in het verleden nog wel bewezen precies het tegenovergestelde te doen.
Grappig...ik vind de AIVD zijn optreden af en toe een groter gevaar voor de staatsveiligheid dan een journalist ooit zal kunnen worden. Er moet dus ten koste van alles voorkomen worden dat bronnen die het falen van die AIVD aantonen monddood gemaakt worden.
Geloven is zeker weten dat je het niet weet.
Geloven maakt meer kapot dan je lief is.
Vloeken is aangeleerd...geloven ook.
pi_43934803
quote:
Op maandag 27 november 2006 17:11 schreef Catch22- het volgende:
een gijzeling is een algemeen geaccepteerde handeling hoor. Tis alleen niet zo bekend...

dat is 1 van de weinige dingen die me is bijgebleven van 1,5 jaar journalistiek studeren
Hm, daar heb ik anders nog nooit van gehoord.
pi_43935216
Vind dit echt niet kunnen
pi_43935808
quote:
Op maandag 27 november 2006 16:51 schreef Frederiqueske het volgende:

[..]

meineed is liegen, niet de waarheid vertellen,,,, die journalisten liegen niet, die houden alleen informatie achter. da's geen meineed eej
Idd maar dus wel obstructie.
Kheb er absoluut geen moeite mee, zeker in deze zaak.
  maandag 27 november 2006 @ 18:31:32 #17
45206 Pietverdriet
pi_43935816
quote:
Op maandag 27 november 2006 17:12 schreef The_Obdurate_Ozjish het volgende:

[..]

De persvrijheid is een fundamenteel deel van de democratie en veiligheidsdiensten zijn dat niet.
De Veiligheidsdiensten hebben bewezen dat ze maar al te vaak tegen burgervrijheden en democratie verstoten.
  maandag 27 november 2006 @ 18:34:26 #18
45206 Pietverdriet
pi_43935894
quote:
Op maandag 27 november 2006 17:46 schreef wonko het volgende:

[..]

Grappig...ik vind de AIVD zijn optreden af en toe een groter gevaar voor de staatsveiligheid dan een journalist ooit zal kunnen worden. Er moet dus ten koste van alles voorkomen worden dat bronnen die het falen van die AIVD aantonen monddood gemaakt worden.
Daar ziet het weer eens naar uit, inschuchtering en bang maken om maar vooral hun eigen incompetentie te verbergen.
Kan me een affaire in Rotterdam herinneren waar een groepje mannen (moslims) wekelijks ging zwemmen. De inlichtingendiensten waren ervan overtuigt dat dit een geheime opleiding was tot gevechtsduikers die bruggen moesten opblazen..
  maandag 27 november 2006 @ 18:44:47 #19
66113 digitaLL
Dammit guess what
pi_43936198
quote:
Op maandag 27 november 2006 18:31 schreef Pietverdriet het volgende:
De persvrijheid is een fundamenteel deel van de democratie en veiligheidsdiensten zijn dat niet.
De Veiligheidsdiensten hebben bewezen dat ze maar al te vaak tegen burgervrijheden en democratie verstoten.
Macht corrumpeert, rechters worden voor het leven benoemd en hebben veel macht.
quote:
Enerzijds dekt hij het verontrustende feit, dat rechterlijke beslissingen steeds vaker onjuist zijn ("Rechter, maak het niet te gortig" NRC.1 febr.), onterecht af door te wijzen naar hoge werkdruk. Vaak is er immers sprake van onzorgvuldigheid gepaard aan onwettig machtsmisbruik en intimidatie.

Anderzijds is zijn stelling, dat de wet de rechters zou beschermen tegen inmenging van buitenaf, feitelijk onjuist. Waarschijnlijk stelt hij dit, omdat de rechters/RM zich inderdaad in een schier onaantastbare machtspositie hebben weten te plaatsen, juist door de Wet stelselmatig aan hun laars te lappen. Met zo'n onwettige werkwijze worden de burgers volstrekt rechteloos gemaakt en zijn rechters praktisch onkwetsbaar geworden voor invloeden van buitenaf
http://www.sdnl.nl/kerkhof-3.htm
It is important to distinguish between a stupid person and a shit head. A stupid person simply can't process the information , a shit head is intelligent but his mind is full of garbage.
pi_43936224
Machtsmisbruik van de bovenste plank inderdaad. Hoog tijd dat dit soort praktijken in de wet verboden wordt.
  maandag 27 november 2006 @ 18:49:36 #21
73345 B-FliP
Like it ain't no thang..
pi_43936349
quote:
Op maandag 27 november 2006 18:44 schreef digitaLL het volgende:
Macht corrumpeert, rechters worden voor het leven benoemd en hebben veel macht.
Dat niet alleen, advocaten voeren vaak ook een functie als rechter uit...

De ene keer staan ze dus te verdedigen, en de andere keer te beslissen...
Echt belachelijk...
B-FliP Youtube Channel
  Moderator maandag 27 november 2006 @ 19:38:04 #22
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_43938200
quote:
Op maandag 27 november 2006 18:34 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Daar ziet het weer eens naar uit, inschuchtering en bang maken om maar vooral hun eigen incompetentie te verbergen.
Kan me een affaire in Rotterdam herinneren waar een groepje mannen (moslims) wekelijks ging zwemmen. De inlichtingendiensten waren ervan overtuigt dat dit een geheime opleiding was tot gevechtsduikers die bruggen moesten opblazen..
hoe is dat precies een gevaar voor de staatsveiligheid?

het is hun taak om overdreven paranoide te zijn dan hoeft de rest van Nederland dat niet te doen, waarom de AIVD en de politiek steeds vaker de media moeten informeren is me daarentegen een groots raadsel, dit soort dingen (zwemmende moslims) moeten gewoon achter de schermen uitgezocht worden (zonder ze te martelen oid) waar er smakelijk om gelachen kan worden en daarna als staatsgeheim in de archieven verdwijnen.
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  maandag 27 november 2006 @ 19:50:17 #23
73345 B-FliP
Like it ain't no thang..
pi_43938727
quote:
Op maandag 27 november 2006 19:38 schreef sp3c het volgende:

[..]

hoe is dat precies een gevaar voor de staatsveiligheid?

het is hun taak om overdreven paranoide te zijn dan hoeft de rest van Nederland dat niet te doen, waarom de AIVD en de politiek steeds vaker de media moeten informeren is me daarentegen een groots raadsel, dit soort dingen (zwemmende moslims) moeten gewoon achter de schermen uitgezocht worden (zonder ze te martelen oid) waar er smakelijk om gelachen kan worden en daarna als staatsgeheim in de archieven verdwijnen.
Ten eerste, de politiek gebruikt de media, de media gebruikt de politiek... win-win situatie
(ook al kan die situatie voor individuelen af en toe heel naar uitpakken)... Tegenwoordig
in zo'n mate dat het misselijkmakend te noemen is...

Dat de AIVD een dienst is van de overheid, mag niet vergeten worden... Er hebben mensen
belangen bij dat sommige dingen uitkomen, en sommige dingen niet... Hang er een sensationeel
verhaal aan vast en mensen zijn geboeid...

Echt controversieele dingen met negatieve gevolgen voor meerdere partijen zullen minder
snel uitkomen...

Bovendien vind ik dat de overheid er zit voor het belang van het volk, en de AIVD hoort daarbij...
Relevante informatie hoort met het volk gedeeld te worden... Maar ipv dat worden we met
eenzijdige info wereldvreemd gemaakt...

Als je ziet hoe de afgelopen jaren er een Europeesche wind heeft gewaaid/gestonken in het
kabinet, hoop ik dat het snel anders zal gaan...
B-FliP Youtube Channel
  Moderator maandag 27 november 2006 @ 19:52:42 #24
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_43938820
ja natuurlijk zit de AIVD er voor het volk .. maar hoe is het volk precies gediend met het vrijgeven van informatie over het in de gaten houden van moslims met zwemles?

ik moest erom lachen
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  maandag 27 november 2006 @ 19:55:46 #25
73345 B-FliP
Like it ain't no thang..
pi_43938955
quote:
Op maandag 27 november 2006 19:52 schreef sp3c het volgende:
ja natuurlijk zit de AIVD er voor het volk .. maar hoe is het volk precies gediend met het vrijgeven van informatie over het in de gaten houden van moslims met zwemles?

ik moest erom lachen
Precies, dat wil ik zeggen... nutteloze eenzijdige stemmingmakerij...
B-FliP Youtube Channel
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')