http://www.metzger.nl/quote:Op maandag 27 november 2006 14:19 schreef Evik het volgende:
Ik wil binnenkort mijn keuken licht verbouwen en daarbij een betonnen aanrechtblad maken.
Op het huidige blad wil ik een nieuw aanrechtblad storten.
Heeft iemand hier ervaring mee? Welk beton/cement kan ik hiervoor gebruiken? Tips? Welke afwerking is aan te bevelen om het blad vloeistof dicht te krijgen?
Graag hoor ik van de ervaringen.
Ik zou hier wel fijn grind 6- 8 mm gebruiken.quote:Op maandag 27 november 2006 15:16 schreef Marsepein het volgende:
Hoppekee:
Een stappenplan
Wel weet ik me te herinneren dat het niet soepel ging in het programma. Ze hebben er 2 of 3 moeten maken geloof ik.
Dat kende ik nog niet! Dank je!quote:Op maandag 27 november 2006 17:34 schreef Solingjan het volgende:
[..]
http://www.metzger.nl/
PUDLO
TOEPASSING
Pudlo is een poedervormig, chloridevrij waterkerend toeslagmiddel voor cementgebonden mortels. Pudlo blokkeert de zuigende werking waardoor de mortel waterdicht en beter verwerkbaar wordt. Door de waterkerende werking wordt bovendien de absorptie van zuren en de uittreding van kalk sterk tegengegaan. Pudlo kan binnen en buiten toegepast worden.
Pudlo wordt ingezet in elke situatie waarbij waterkerende eigenschappen vereist zijn:
• waterwerend bepleisteren van doorslaande muren of lekke kelderwanden
• funderingen, ter voorkoming van optrekkend vocht
• betonwerken waar inwerking of doorslag van vocht voorkomen dient te worden
• omstandigheden waarbij uittreding van vrije kalk sterk gereduceerd moet worden
(bijvoorbeeld voegwerk)
GEBRUIKSAANWIJZING
De benodigde hoeveelheid Pudlo goed mengen met cement en zand. Daarna het aanmaakwater toevoegen. De grondstoffen voor de mortel dienen vrij van verontreiniging te zijn.
LET OP
Een dosering hoger dan 4% kan de sterkte van de mortel nadelig beïnvloeden
TOEPASSING DOSERING
Lage waterdruk 3% van het cementgewicht (0,75 kg per 25 kg cement)
Hoge waterdruk 4% van het cementgewicht (1 kg per 25 kg cement)
TECHNISCHE GEGEVENS
Houdbaarheid 2 jaar in ongeopende verpakking
Vorm/kleur poeder / grijs
Verpakking 2,5 kg emmer
Verwerking niet < 4°C
Heb dit destijds voor mijn betonnen vijver gebruikt. En deze is nog altijd waterdicht.![]()
Idd en geen grove kiezel gebruikenquote:Op maandag 27 november 2006 14:27 schreef Deetch het volgende:
je moet wel heel goed alle lucht uit het beton trillen.
Ik zou helemaal geen grind gebruiken, enkel zand en cement.quote:Op maandag 27 november 2006 17:51 schreef Solingjan het volgende:
[..]
Ik zou hier wel fijn grind 6- 8 mm gebruiken.
Beton 1 2 3 1 deel cement 2 delen zand en 3 delen grind met PUDLO toevoeging. (Geen kant en klaar!)
Betonijzer wel over de hele lengte en breedte. Spoelbak en kookplaat uitzagen.
LIjkt me idd een goed idee om geen grind te gebruiken in betonquote:Op dinsdag 28 november 2006 10:44 schreef Gurb het volgende:
[..]
Ik zou helemaal geen grind gebruiken, enkel zand en cement.
Waar staat dat???quote:En later de sparingen uitzagen is een beetje dubbel werk, eerst volstorten en daarna weer wegzagen en aansmeren
En na het INstorten ff laten inhardenquote:En na het storten ff laten inharden, klein beetje cement opstrooien en dit met een schuurbord erin wrijven (doorschuren heet dit, krijg je een goede harde toplaag)
Daar hadden ze in dat filmpje nog niet aan gedacht.quote:Op dinsdag 28 november 2006 13:45 schreef Foo_niks het volgende:
Kan je je openingen voor kranen,wasak en kookplaat niet beter gelijk in je bekisting opemen?![]()
Kan je ze ook nog verzinkt monteren
Naderhand door die bewapening heen frotten lijkt me nou geen feest.![]()
Dankjewelquote:Op dinsdag 28 november 2006 13:55 schreef Marsepein het volgende:
@Solingjan: Ik heb je post in antwoord op Gurb iets leesbaarder gemaakt. Het verzoek of je dat voortaan zelf in de gaten kunt houden. Als je er vragen over hebt lees ik dat wel in het FB topic van Klussen en Wonen.![]()
grind gebruiken ze alleen maar als vulmiddel, om zodoende minder zand en cement kwijt te zijn. Elke afwerkvloer bestaat uit enkel zand en cement, dus ook hier zou ik het grind achterwege laten.quote:Op dinsdag 28 november 2006 13:29 schreef Solingjan het volgende:
[..]
LIjkt me idd een goed idee om geen grind te gebruiken in betonDoen ze in de bouw ook wel eens
![]()
Ik dacht dat je bedoelde dat je het blad helemaal door wilde storten, en dan later het gat uitzagen voor een kookplaat of gootsteen, maar ik denk dat je eigenlijk bedoelde om het wapening weg te zagen daar.quote:[..]
Waar staat dat???
quote:[..]
En na het INstorten ff laten inharden
Niet zwaarder dan een granieten aanrechtquote:Op dinsdag 28 november 2006 14:13 schreef Kriebbel het volgende:
Denk inderdaad om het gewicht, kan je huidige aanrecht dat opvangen?
pssstquote:Op dinsdag 28 november 2006 14:32 schreef Solingjan het volgende:
Niet zwaarder dan een granieten aanrecht
Beton 2400kg/m3
graniet tussen 2700 en 3000kg /m3
Ik denk dat dit betonnen(met grind) ongeveer 120 kg weegt 250 x60 x 8 cm
Kortom, je krijgt het dubbelopquote:Op maandag 27 november 2006 14:19 schreef Evik het volgende:
Op het huidige blad wil ik een nieuw aanrechtblad storten.
Oeps als de kastjes dat maar houdenquote:
Wat je zegt... Gewapend beton heeft een massa van 2400 kg/m3. Maar je hebt ook een soort lichtbeton. Daarbij hoef je met een onderliggend aanrechtblad niet het hele blad volledig te wapenen. Ongewapend beton heeft een massa van 2100 kg/m3, dus het moet wel meevallen. Een laagje van 5 cm voor een maat van 240 x 60= 0,072 m3. Dit maal 2400 komt neer op 173 kg. Dus het zal echt wel meevallen als je nog lichter beton en minder wapening gebruikt (152 kg bij 2100 kg/m3).quote:Op dinsdag 28 november 2006 19:19 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Oeps als de kastjes dat maar houden
Je hebt niet het recht om op een aanrecht te gaan zittenquote:Op zaterdag 2 december 2006 17:35 schreef stage_right het volgende:
Ik zit regelmatig op het aanrecht. Sterker nog: ik ben vaak niet de enige! Heb wel eens met z'n drieen op een stuk van plm 2 meter gezeten en hoorde de kastjes geen bezwaren maken!
Dat blad van jou komt wel goed wat het gewicht betreft! Of je er daarna met al je vrienden op moet gaan zitten is dan wel wat minder verstandig! Niet alleen vanwege de kastjes, maar ook vanwege je blad. Zoiets zelfmaken is oe dan ook minder degelijk dan prefab of maatwerk van de fabriek!
Gr @lex
quote:Op zaterdag 2 december 2006 18:02 schreef Solingjan het volgende:
[..]
Je hebt niet het recht om op een aanrecht te gaan zittenJe mag er alleen maar aan zitten. Daarom heet het ook een aanrecht.
![]()
Maar alle gekken op een stokje: Waar moet dat aanrecht heen Daar kun je we 1000kg op leggen op die staanders
En waarom zou je dit niet zelf kunnen maken.
Wij van K&W kunnen alles zelf.![]()
Fabriek????![]()
Stiekum hoop jij en ik en alle andere Fokkers natuurlijk dat Mmach hier vannacht van gaat dromen hoe hij dit zou moeten gaan fixen met een typisch Mmach touch erbijquote:Op donderdag 7 december 2006 23:16 schreef tnimble het volgende:
[..]een mooie omkisting maken van betonplx (heeft een hele gladde toplaag) Een laagje beton er in van een cm of 2, goed aantrillen en stampen dat de lucht er uit is, wapeningsraster op het beton plaatsen, nogmaals 2cm beton erop en weer goed trillen voor luchtbellen er uit te laten. Paar dagen wachten en de betonplex er af. Als je het slimdoet is de bodem betonplex plaat tevens de bovenkant van je kastjes en is alles klaar op impregneren na.
quote:Op donderdag 7 december 2006 23:48 schreef tnimble het volgende:
Wat ik stiekem hoop dat MMach droomt? je moest eens weten ;P
Maareh uh-huh als je je beton wat dikker neemt kun je met een beetje fantasie zelfs blad verlchting ingieten eerst even met een strookje betonplex de uitsparing vrijhouden en dan de verlichting er in en afdekken met glas dat niets iets smaller is en dan helemaal vastzetten in de siliconen!
En dat uit 1 stuk? Pfff, dat zal niet meevallen. Hoe er ook rekening mee dat je hem nog op zijn plek moet kunnen krijgen. Je moet dus kunnen wenden en manouvreren in die kleine ruimte.quote:Op vrijdag 26 januari 2007 18:59 schreef MMach het volgende:
Ik gok (ik zou het kunnen gaan meten)
dat het lange deel van de L 2m60 is, en het korte deel ongeveer 2 m.
Het is/was de bedoeling om dat ter plaatse te bouwen. Dat is gewoon mogelijk als je je bekistingsvorm een beetje goed kiest.quote:Op vrijdag 26 januari 2007 19:43 schreef Marsepein het volgende:
[..]
En dat uit 1 stuk? Pfff, dat zal niet meevallen. Hoe er ook rekening mee dat je hem nog op zijn plek moet kunnen krijgen. Je moet dus kunnen wenden en manouvreren in die kleine ruimte.
Dus je moet goed de diagonalen uit rekenen om hem nog op zijn plek te kunnen leggen. Je houdt dan automatisch een kier aan de zijkant die je afkit. Van krimpen en uitzetten heb je dan ook geen last meer.
Afsmeren met Knauf Roodband.quote:Op donderdag 25 oktober 2007 18:17 schreef tSchaap het volgende:
Hoe is het geworden??
Wij zijn hier bezig met een betonnen omlijsting voor onze open haard, dit valt toch niet mee!
Ik heb mallen gemaakt uit betonplex, recept voor "beton" van de links uit deze pagina gepikt, namelijk:
25 kg zandcementmortel
7kg portlandcement
4 (bij ons 6!) liter water
en een scheutje dreft
na 3 dagen ontkist, alles leek ok en zag er best wel al mooi uit http://forum.fok.nl/templates/new/i/p/7.gif
http://forum.fok.nl/templates/new/i/p/7.gif
maar nu - dat aansmeren met "pindakaasdik cement"lukt toch niet echt goed, 1e keer niet gladgekrege, week later nog eens geprobeerd en "pakt" niet meer goed.
Hoe krijg je dit nu mooi egaal glad afgewerkt, moet je alles vanzelf laten uitharden of moet je het nadien opschuren??
Even aanmelden via http://photobucket.com en is for free.quote:Op vrijdag 26 oktober 2007 20:02 schreef tSchaap het volgende:
ondertussen staan de foto's wel al op mijn computer maar krijg ze nog niet in m'n bericht![]()
dat viel mij ook tegen bij het opzoeken en laden van (veel) foto's. hahaquote:Op vrijdag 26 oktober 2007 20:59 schreef tSchaap het volgende:
o wacht effe
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
pfoei dat met computers is pas handenarbeid....
Echt niet...quote:Op maandag 27 november 2006 15:16 schreef Marsepein het volgende:
Hoppekee:
Een stappenplan
Wel weet ik me te herinneren dat het niet soepel ging in het programma. Ze hebben er 2 of 3 moeten maken geloof ik.
Zoals je ziet was oorspronkelijke plaat erg ruw en vol luchtbelgaatjes waar tot in de diepte zeker 0.5 cm) verf in zat. Uitbreken zag ik niet zitten want zit in de muur ingegoten!quote:Op zondag 16 december 2007 10:20 schreef bbtb77 het volgende:
Waarom niet gewoon het zwart er af geschuurd?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |