Ik denk inderdaad dat de CU nu vooral zo vaak genoemd wordt omdat het een ideale 'aanvul partij' is. In de fantasie-coalities die nu gevormd worden kun je ze zowel links als rechts toevoegen om van een minderheid een meerderheid te maken. Wilders heeft meer zetels, maar 'past nergens bij.' Groen Links wordt ook af en toe genoemd, en die hebben zelfs een zetel verloren.quote:Op zaterdag 25 november 2006 14:34 schreef Mike het volgende:
De winst is inderdaad wat overschat. Zo'n kleinere partij kan soms alleen wel erg handig zijn om een coalitie te vormen.
yeps zelf de man die in absolute aantallen het meest van allemaal verloren heeft... Wouter Bos!quote:Op zaterdag 25 november 2006 15:07 schreef NiGeLaToR het volgende:
Iedereen deed alsof ie gewonnen had.. das 't spel
5 zetels, Genverbrander. RPF 3 en GPV 2. Dat hoogste aantal is behaald in de periode dat het CDA in een crisis zat, bij de verkiezingen van 1994 en 1998. De natuurlijke achterban van de RPF was een zetel of 2, van het GPV 1 zetel. Dan hebben ze het zeker niet slecht gedaan.quote:Op zaterdag 25 november 2006 14:32 schreef Genverbrander het volgende:
De partijen waarmee ChristenUnie gefuseerd is hadden samen 8 zetels, dus het is zelfs zo dat ze nog magertjes gepresteerd hebben.
Ze zitten met die zes zetels wel precies op de wip en daarmee zijn ze cruciaal voor de formatie.quote:Op zaterdag 25 november 2006 14:32 schreef Genverbrander het volgende:
Een partij van 6 zetels is een splinterpartij en ik vind het helemaal niet vanzelfsprekend dat deze in de regering gaan plaatsnemen. We hebben bij D66 gezien hoe dat kan aflopen.
Zes zetels = oppositie.
Dat heet sindsdien dan ook 'Wouteren'quote:Op zaterdag 25 november 2006 15:09 schreef -_Tommy_- het volgende:
[..]
yeps zelf de man die in absolute aantallen het meest van allemaal verloren heeft... Wouter Bos!
quote:Op zaterdag 25 november 2006 15:17 schreef damian5700 het volgende:
D'66 na de verkiezingen in 2003; zes zetels en regeringsdeelname. Zelfs na een grote verkiezingsnederlaag.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op zaterdag 25 november 2006 15:20 schreef Genverbrander het volgende:
[..]ik denk dat wilders nog een grotere vergissing is als ik hem tijdens de verkiezingsavond even als mental image zie, met zijn brullende en enge achterban, tijdens het moment dat ie wist dat ie veel stemmen had.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
ik denk dat cu en cda veel beter passen.hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
wat wil je daarmee zeggen? ken je het coalitieverleden?quote:Op zaterdag 25 november 2006 15:49 schreef pingu_ het volgende:
Het gaat meer om dat de partij een aardige rol kan spelen bij onderhandelen over de coalitie. Als de VVD en CDA een meerderheid hadden gehad was de CU amper in het nieuws geweest met hun 3 nieuwe zetels.
In dit geval zoals het er nu voorstaat zelfs noodzakelijk denk ikquote:Op zaterdag 25 november 2006 14:34 schreef Mike het volgende:
De winst is inderdaad wat overschat. Zo'n kleinere partij kan soms alleen wel erg handig zijn om een coalitie te vormen.
Die 5 zetels zijn behaald in 1998. Toen haalde het CDA 29 zetels. In 2002 en 2003 had de partij erg last van strategische stemmers die naar het CDA overstapten of terugkeerden. Nu is het andersom. Niet alleen de traditionele achterban stemt tegenwoordig ChristenUnie. Tegenwoordig stemmen ook katholieken CU, of protestanten die minder recht in de leer zijn, of allochtone christenen. Een van de nieuwe CU-Kamerleden is een Antilliaanse.quote:Op zaterdag 25 november 2006 16:26 schreef pberends het volgende:
Wat iedereen vergeet is dat de ChristenUnie in 2002 nog 5 zetels had. Toen verloren ze er 1 en gingen ze naar 4 en in 2003 gingen ze ook onder leiding van Rouvoet naar 3. En nu zitten ze op 6, das weer een beetje terug bij af dus.
je moet het in perspectief plaatsen. CU is een partij net als SGP die een zeer regelmatige score behaalt steeds bij verkiezingen. Een verdubbeling is een ongekende groei c.q. winst en daarom dus zeker wel enigszins geweldig te noemen. Dat Wilders met zijn PVV een grote winst boekt als populist is weinig opzienbarend omdat dit de aard van het beestje is, net zo als niemand vreemd op zal kijken als hij over een paar jaar nog maar een paar zetels toebedeeld zal krijgen.quote:Op zaterdag 25 november 2006 14:32 schreef Genverbrander het volgende:
Iedereen heeft het maar over de ChristenUnie en dat ze zo'n geweldige winst hebben geboekt.
Niet mee eens.Van drie naar zes zetels, da's toch niks? Je kunt het als een verdubbeling zien maar dat slaat nergens op. Dan is Wilders vernegendubbeld en zou hij in zijn eentje moeten gaan regeren. Ik zie het dan ook gewoon als een mager winstje van drie zetels. De partijen waarmee ChristenUnie gefuseerd is hadden samen 8 zetels, dus het is zelfs zo dat ze nog magertjes gepresteerd hebben.
Een partij van 6 zetels is een splinterpartij en ik vind het helemaal niet vanzelfsprekend dat deze in de regering gaan plaatsnemen. We hebben bij D66 gezien hoe dat kan aflopen.
Zes zetels = oppositie.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |