Lichttherapie is therapie waarbij je dagelijks wat extra licht krijgt van een speciale lamp. Moet wel onder doktersbegeleiding ivm mogelijkheid tot doorschieten naar de andere kant (ok, je bent dan wél vrolijk).
Ieder jaar neem ik me voor naar de dokter te gaan voor lichttherapie, maar het komt er nooit van. Gelukkig kan ik er tegenwoordig redelijk mee omgaan. Toch ben ik dit jaar erg moe. Vorig jaar heb ik een goed jaar gehad, dit jaar merk ik het al een paar weken. Ik zou dus eigenlijk toch wel even langs de dokter moeten denk ik. Alleen ik heb er zo'n hekel aan dat ze daarna altijd proberen alles af te schuiven op psychische klachten, dat was iig wel toen ik antidepressiva gebruikt had, bij ieder gesprek wordt gewoon geinformeerd naar m'n psychische gesteldheid (en dan op zo'n nare indirecte, suggestieve wijze)...
Overigens, als je vooral vermoeid bent kan het de moeite waard zijn om toch iedere dag om dezelfde tijd naar bed te gaan. Hoe meer je blijft zitten, hoe meer je ritme verstoord raakt. Het is moeilijk, maar uit ervaring: het kan en het scheelt echt heel veel. Spreek gewoon een tijd af met jezelf dat je naar bed moet. Bijvoorbeeld als je om 8 uur op moet, dat je dan dus 8 uur slaap nodig hebt en dus om middernacht naar bed gaat. En zeg dat ook tegen je omgeving, zodat ze je na dat tijdstip niet aanspreken op MSN of zo, of je gewoon offline sturen (vraag ik m'n vrienden ook tegen de tijd dat ik echt ver heen begin te raken en dat werkt voor mij wel goed).
Sanity is (not) statistical