FOK!forum / Nieuws & Achtergronden / Treinbotsing bij station Arnhem , botsing 2 deze week.
-Schorpioen-dinsdag 21 november 2006 @ 10:52
Treinbotsing bij station Arnhem

Nabij station Arnhem zijn dinsdagochtend even na 10.00 een goederentrein en een passagierstrein op elkaar gebotst. In de passagierstrein zaten mensen. Of er gewonden zijn gevallen is nog onduidelijk.


Van en naar Arnhem is sinds 10.15 geen treinverkeer mogelijk. Reizigers moeten rekening houden met een vertraging van een uur.

Maandag botste in Rotterdam een goederentrein op een lege passagierstrein. Over de oorzaak van dit ongeval is nog niets bekend. Het herstel van de beschadigde infrastructuur neemt waarschijnlijk nog enkele dagen in beslag.

Update:
Nabij station Arnhem zijn dinsdagochtend even na 10.00 een goederentrein en een passagierstrein op elkaar gebotst. In de passagierstrein zaten mensen. Volgens de politie zijn minstens vijf mensen gewond geraakt.

Volgens RTV Gelderland gaat het om de stoptrein Zutphen-Nijmegen. Er zijn geen gevaarlijke stoffen vrijgekomen. Hulpdiensten zijn ter plaatse.

[ Bericht 18% gewijzigd door -Schorpioen- op 21-11-2006 10:57:23 ]
Elvislivesdinsdag 21 november 2006 @ 11:01
Ik werd om half 11 wakker van talloze sirenes, woon dan ook op de route van Rijnstate naar "Arnhem-Oost". Zal hier wel voor geweest zijn...
sjakie007dinsdag 21 november 2006 @ 11:02
Oef, ik ken mensen die wel eens in die trein zitten. Hopelijk geen bekenden gewond.
__Saviour__dinsdag 21 november 2006 @ 11:02
prutsers. zoiets zou toch niet mogen kunnen gebeuren
Megumidinsdag 21 november 2006 @ 11:04
Je zou bijna bang worden om in een trein te gaan zitten
Stephan152dinsdag 21 november 2006 @ 11:04
Welke stad is er morgen aan de beurt?
apophis4udinsdag 21 november 2006 @ 11:09
volgens mij is het een terroristische daad, elke dag rond 10 uur bij een groot station
Estatedinsdag 21 november 2006 @ 11:12
Ik de melding van de brandweer ook al gepost in het P2000 topic, en op nu.nl staan een paar foto's
Gripperdinsdag 21 november 2006 @ 11:14
Misschien veroorzaakt door gladde rails en niet kunnen remmen? het traject tussen Arnhem en Ede is erg bosrijk, en een beruchte plek waar het vaak fout gaat in de herfst. Gisteren moest ik iemand ophalen op station Ede wageningen, en toen was er al vertraging tussen Ede en Arnhem door gladde rails.

Overigens is dat natuurlijk geen excuus: in bosrijke landen als zwitserland is er nooit een gladheidsprobleem bij de spoorwegen. Kwestie van anticiperen en preventief zand strooien, niet als je merkt dat je begint te glijden. maar ja, daar kunnen ze ook gewoon doorrijden als er een meter sneeuw valt, hier is meteen de hele openbare orde ontwricht
IkWilbertdinsdag 21 november 2006 @ 11:17






TJDoornbosdinsdag 21 november 2006 @ 11:20
zo slecht dat we in NL de treinen met beetje slecht weer niet eens op de rails kunnen houden!
Duveldinsdag 21 november 2006 @ 11:20
Hm, mislukte koppelpoging!
__Saviour__dinsdag 21 november 2006 @ 11:20
zo, die trein is flink ingedrukt
StonedKinGdinsdag 21 november 2006 @ 11:22
Ik zit nu op de HAN Arnhem, (Arnhem Presikhaaf) en dit is dus 2 treinen na die van mij gebeurt. Ik moet om 5 uur werken in Winterswijk, denk dat ik maar es om 2 uur vertrek hiero
Remcodinsdag 21 november 2006 @ 11:23
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 11:14 schreef Gripper het volgende:
Misschien veroorzaakt door gladde rails en niet kunnen remmen? het traject tussen Arnhem en Ede is erg bosrijk, en een beruchte plek waar het vaak fout gaat in de herfst. Gisteren moest ik iemand ophalen op station Ede wageningen, en toen was er al vertraging tussen Ede en Arnhem door gladde rails.

Overigens is dat natuurlijk geen excuus: in bosrijke landen als zwitserland is er nooit een gladheidsprobleem bij de spoorwegen. Kwestie van anticiperen en preventief zand strooien, niet als je merkt dat je begint te glijden. maar ja, daar kunnen ze ook gewoon doorrijden als er een meter sneeuw valt, hier is meteen de hele openbare orde ontwricht
In Nederland rijden 5000 treinen per dag, ik denk dat dat in Zwitserland iets minder is.
Sjoe538dinsdag 21 november 2006 @ 11:26
Dat was verdomme mijn trein die ik moest hebben!
Ik heb ook wat foto's gemaakt.






Remcodinsdag 21 november 2006 @ 11:27
Zo te zien is het echt hard gegaan
Wonderchilddinsdag 21 november 2006 @ 11:28
Pff ik blij dat ik besloten heb op kamers te gaan in arnhem, ipv op en neer reizen elke dag vanuit O'zaal
Elvislivesdinsdag 21 november 2006 @ 11:28
Fuck, tis gewoon op het station! Recht op de Zypse poort, of zie ik t nu fout?
sjakie007dinsdag 21 november 2006 @ 11:29
Dat ziet er wel heftig uit ja. Hopelijk zijn het alleen lichtgewonden.
Sjoe538dinsdag 21 november 2006 @ 11:30
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 11:28 schreef Elvislives het volgende:
Fuck, tis gewoon op het station! Recht op de Zypse poort, of zie ik t nu fout?
Ja op het station, nouja net buiten, richting Arnhem Velperpoort.
FritsBomdinsdag 21 november 2006 @ 11:32
Shit gebeurt, je weet.
bleibleidinsdag 21 november 2006 @ 11:33
Jezus .
Zo moeilijk is dat toch niet... Trein besturen .
TJDoornbosdinsdag 21 november 2006 @ 11:34
Sjoe dan heb je geluk dat je er niet inzat!
Gripperdinsdag 21 november 2006 @ 11:36
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 11:23 schreef Remzz het volgende:

[..]

In Nederland rijden 5000 treinen per dag, ik denk dat dat in Zwitserland iets minder is.
van www.sbb.ch

Zahlen, die beeindrucken: Über 253 Millionen Fahrgäste und rund 58 Millionen Tonnen Güter sind jedes Jahr mit der SBB unterwegs. Dabei ist ihr Streckennetz mit 3000 Kilometern Länge eigentlich bescheiden, gemessen an den 24'500 Kilometern des gesamten öffentlichen Verkehrsnetzes der Schweiz. Ganz im Gegensatz dazu stehen die Leistungen: Die Züge der SBB leisten 87 Prozent der gefahrenen Personenkilometer und gegen 90 Prozent der Tonnenkilometer im Güterverkehr.

De NS vervoeren ongeveer 1 miljoen mensen per dag. gezien het feit dat Zwitserland half zoveel inwoners heeft als Nederland, doen ze dat niet slecht met 253 / 365 = 700.000 per dag...
En de spoorbanen daar zien er ook wel iets anders uit dan die bij ons. bochtige en bergtrajecten vragen om hele goede controle en onderhoud, want als een trein daar verongelukt zijn de gevolgen wel even wat heftiger dan bij ons.
Sjoe538dinsdag 21 november 2006 @ 11:37
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 11:34 schreef TJDoornbos het volgende:
Sjoe dan heb je geluk dat je er niet inzat!
Haha ja, het was wel de trein die ik moest hebben inderdaad, alleen kwam ie niet aan .
remlofdinsdag 21 november 2006 @ 11:37
Tsjees... Dit kan bijna een reeks worden.
Ziet er vrij ernstig uit
Drugshonddinsdag 21 november 2006 @ 11:55

Bij een bijna ongeluk kun je zeker niet <CTRL><DEL><ALT> doen.
Trebwebdinsdag 21 november 2006 @ 11:58
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 11:04 schreef Stephan152 het volgende:
Welke stad is er morgen aan de beurt?
Utrecht CS?

Dan is er helemaal geen treinverkeer meer mogelijk in dit land
venomsnakedinsdag 21 november 2006 @ 12:13
Gaat lekker met die botsingen..

NS
Elvislivesdinsdag 21 november 2006 @ 12:15
IK ben net wezen kijken, de stoptrein staat deels op de Zypse Poort, de goederentrein op het station zelf (daarvan was de cockpit (hoe heet dat?) al voorbij het perron zelfs, dus een erg lange trein. Het lijkt erop dat de goederentrein niet ver genoeg doorgereden was, want die staat stil op een wissel...

24 gewonden met tvg nu.
Aibmidinsdag 21 november 2006 @ 12:16
Mja, ik kwam rond half 11 op nijmegen aan om naar arnhem te gaan, rijden er geen treinen. Meer weer naar huis gegaan
leroytjedinsdag 21 november 2006 @ 12:22
ja das goed bagger, in die stoptrein zitten namelijk veel studenten richting de HAN
Rond 10 is et al wel wat rustiger maar nog steeds best druk
Als et rond een uur of 8 gebeurd was had je misschien wel zwaargewonden/doden gehad, want dan staat de trein egt propvol!, kan er niemand meer bij
Litsodinsdag 21 november 2006 @ 12:24
Die trein zit ik regelmatig in.
Straks maar eens even ramptoeristen, dan bevind ik me vlakbij het station
Aibmidinsdag 21 november 2006 @ 12:26
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 12:22 schreef leroytje het volgende:
ja das goed bagger, in die stoptrein zitten namelijk veel studenten richting de HAN
Rond 10 is et al wel wat rustiger maar nog steeds best druk
Als et rond een uur of 8 gebeurd was had je misschien wel zwaargewonden/doden gehad, want dan staat de trein egt propvol!, kan er niemand meer bij
Eerder rond een uur of 4. Dit was vanuit Zutphen richting nijmegen. In de andere richting zijn er altijd wat minder mensen.
Elvislivesdinsdag 21 november 2006 @ 12:27
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 12:22 schreef leroytje het volgende:
ja das goed bagger, in die stoptrein zitten namelijk veel studenten richting de HAN
Rond 10 is et al wel wat rustiger maar nog steeds best druk
Als et rond een uur of 8 gebeurd was had je misschien wel zwaargewonden/doden gehad, want dan staat de trein egt propvol!, kan er niemand meer bij
JA maar in een lege trein, heb je vliegende mensen, als mensen tegen elkaar aanstaan valt het meestal wel mee. Dat die machinist alleen maar een hoofdwond heeft
Gripperdinsdag 21 november 2006 @ 12:29
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 12:22 schreef leroytje het volgende:
ja das goed bagger, in die stoptrein zitten namelijk veel studenten richting de HAN
Rond 10 is et al wel wat rustiger maar nog steeds best druk
Als et rond een uur of 8 gebeurd was had je misschien wel zwaargewonden/doden gehad, want dan staat de trein egt propvol!, kan er niemand meer bij
Lijkt me juist veiliger: die trein stond altijd zo hutjemutje-concentratiekampachtig-vol dat je bij een zware dreun geen kant op kan. Iedereen in het gangpad en op de balkons blijft dan vanzelf staan, je houdt elkaar toch wel in evenwicht. Was altijd genieten, lekker dicht tegen die zweterige aziatische uitwisselingsstudenten en puisterige ICT-ers staan
Als de trein minder vol is en hij komt met een klap tot stilstand ontstaat de ellende pas, mensen in het gangpad die tegen een deur aan smakken enzo.

(zelf ook han-student geweest, elke dag weer de moeilijke keuze tussen een propvolle bos of overpropvolle trein moeten maken)
leroytjedinsdag 21 november 2006 @ 12:29
klopt foutje van mij niet goed gelezen.
's middags idd veel drukker
Black_Rainbowdinsdag 21 november 2006 @ 12:35
is het nu nog wel mogelijk om naar arnhem te gaan met het Ov, rijden er al bussen ipv treinen naar arnhem?
leroytjedinsdag 21 november 2006 @ 12:36
hahaha moet je vanaf Nijmegen??
Dan ben je cker een uur onderweg, zou ik niet doen dus, tenzij et erg dringend is
Black_Rainbowdinsdag 21 november 2006 @ 12:37
vanaf utrecht, heel erg noodzakelijk is het niet, maar als het kan en het is niet te omslachtig dan wil ik het nog wel ff proberen, maar ergens heb ik het idee dat dat niet echt meer gaat lukken,
Sheepcidusdinsdag 21 november 2006 @ 12:54
Heb net 4 uur over gedaan om van hilversum naar nijmegen te gaan.

Ik haat bussen.
Sheepcidusdinsdag 21 november 2006 @ 12:55
dubbel
Sjoe538dinsdag 21 november 2006 @ 12:58
Dus ik kan straks vanaf Arnhem met de bus naar Elst, en dan een weg zien te vinden weer terug naar Tiel, ben benieuwd hoelang dat gaat duren
Elvislivesdinsdag 21 november 2006 @ 13:06
Mijn vriendin belde net; ze zit nu in de trein van nijmegen naar Arnhem, dus die gaat weer...
trancethrustdinsdag 21 november 2006 @ 13:11
Kutsyntus.
Sjoe538dinsdag 21 november 2006 @ 13:13
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 13:11 schreef trancethrust het volgende:
Kutsyntus.
IkWilbertdinsdag 21 november 2006 @ 13:18
De machinist van de goederentrein is gearresteerd, hij is waarschijnljk door een rood sein gereden.
trancethrustdinsdag 21 november 2006 @ 13:20
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 13:13 schreef Sjoe538 het volgende:

[..]

Het is toch allemaal de schuld van syntustreinen daar in arnhem, jeweettog. Aan de meer serieuze kant; nu hebben ze tenminste een echt excuus om geen treinen te laten rijden . Meer OT, belachelijk dat zo'n ongeluk kan gebeuren; ben benieuwd wat de oorzaak is.
Duveldinsdag 21 november 2006 @ 13:20
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 13:11 schreef trancethrust het volgende:
Kutsyntus.
Kut users-zonder-hersenen.
Elvislivesdinsdag 21 november 2006 @ 13:30
En toch stond de goederentrein op de wissel stil!
StonedKinGdinsdag 21 november 2006 @ 13:31
Ik ga zo vertrekken vanaf de HAN, Arnhem presikhaaf... ik laat het weten als ik voor kerst thuis ben
Smeichdinsdag 21 november 2006 @ 13:48
Dus wat ik hiervan moet opmaken is dat de machinist van de personentrein tegen de stilstaande goederentrein is ingereden?
Muckdinsdag 21 november 2006 @ 13:49
ik kan vanuit mijn raam het station zien... kijk er zo bovenop
ik werd ook wakker door de sirenes enzo.
Moet straks eigenlijk nog naar Utrecht, maar dat zie ik niet zo snel gebeuren
Duveldinsdag 21 november 2006 @ 13:55
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 13:48 schreef Smeich het volgende:
Dus wat ik hiervan moet opmaken is dat de machinist van de personentrein tegen de stilstaande goederentrein is ingereden?
Waar maak je dat uit op??
Guppydinsdag 21 november 2006 @ 14:01
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 13:11 schreef trancethrust het volgende:
Kutsyntus.
foto's kijken, het was een NS trein
Argentodinsdag 21 november 2006 @ 14:01
Shit. Ik moet straks ook vanaf Arnhem CS naar Utrecht. Komt de boel al een beetje op gang daar?
Smeichdinsdag 21 november 2006 @ 14:01
ja fout, aan de hand van de foto's en opmerkingen hier. Maar op tv gelderland blijkt dat ze op elkaar inreden. En de machinist van de goederentrein is nu opgepakt. Of het sein inderdaad genegeerd werd is nog niet bevestigd.
tonksdinsdag 21 november 2006 @ 14:05
Ik hoorde het in de trein naar nijmegen toe. Iedereen half janken terwijl ik in nijmegen moest zijn hihi
Argentodinsdag 21 november 2006 @ 14:07
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 14:01 schreef Smeich het volgende:
ja fout, aan de hand van de foto's en opmerkingen hier. Maar op tv gelderland blijkt dat ze op elkaar inreden. En de machinist van de goederentrein is nu opgepakt. Of het sein inderdaad genegeerd werd is nog niet bevestigd.
nou, iemand negeerde iets. Anders rijden die treinen niet op elkaar. Hoop ik.
Smeichdinsdag 21 november 2006 @ 14:08
Kan natuurlijk ook zijn dat er een seinstoring is geweest, dus dat de schuld dan niet bij de machinist ligt.
thatsmedinsdag 21 november 2006 @ 14:09
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 14:08 schreef Smeich het volgende:
Kan natuurlijk ook zijn dat er een seinstoring is geweest, dus dat de schuld dan niet bij de machinist ligt.
bij een seinstoring staan alle seinen op rood!
Gripperdinsdag 21 november 2006 @ 14:16
Er kan ook iets heel anders aan de hand zijn: Treinen zijn uitgerust met ATB (Automatische trein beïnvloeding) Die grijpt in als de machinist per ongeluk door rood rijdt, en zet de trein stil. Tijdens het rijden zelf geeft de ATb om de zoveel tijd een signaal en moet de machinist op een knop drukken, dit ter controle of hij nog alert is (dodemansknop)

Echter, bij de eerste generatie ATB's was het mogelijk om bij snelheden onder 40 km/u (snelheden die over het algemeen op rangeerterreinen en emplacementen worden gereden) door rood te rijden zonder dat de ATB kon ingrijpen. Misschien had de locomotief van de goederentrein zo'n oude ATB, en leidde dit in combinatie met onoplettendheid van de machinist tot dit ongeluk.
Bij nieuwe ATB's is dit probleem volgens mij wel opgelost, en werkt het systeem al vanaf 0 km/u.
Zie:
http://nl.wikipedia.org/wiki/ATB-EG
http://nl.wikipedia.org/wiki/ATB_Nieuwe_Generatie
en
http://home.conceptsfa.nl/~gstevens/cab_atbng.htm

voor meer uitleg over ATB

Verder begreep ik dat de passagierstrein iets te ver was doorgereden en half op de wissel of er al voorbij stond. Als de goederentrein dan ook op die wissel komt gaat het natuurlijk fout.
vitessezuid113dinsdag 21 november 2006 @ 14:17
Maar goed dat ik dit keer dat ding niet moest hebben .

Straks om 15.00 maar weer even TVG kijken.
Oversightdinsdag 21 november 2006 @ 14:19
was er niet een terreurdreiging ?
mark_82dinsdag 21 november 2006 @ 14:27


Muckdinsdag 21 november 2006 @ 14:31
Nu weer een heleboel sirenes en geloei bij het station!
wat is er nu dan weer?
tonksdinsdag 21 november 2006 @ 14:33
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 14:31 schreef Muck het volgende:
Nu weer een heleboel sirenes en geloei bij het station!
wat is er nu dan weer?
Koeien ontsnapt?
Elvislivesdinsdag 21 november 2006 @ 14:34
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 14:31 schreef Muck het volgende:
Nu weer een heleboel sirenes en geloei bij het station!
wat is er nu dan weer?
Ik hoor ook wat, niet "gewoon" 112?
Muckdinsdag 21 november 2006 @ 14:35
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 14:33 schreef tonks het volgende:

[..]

Koeien ontsnapt?
doe dat dan ook niet
Muckdinsdag 21 november 2006 @ 14:35
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 14:34 schreef Elvislives het volgende:

[..]

Ik hoor ook wat, niet "gewoon" 112?
kan ook natuurlijk
maar wel in de buurt van het station dan
tonksdinsdag 21 november 2006 @ 14:35
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 14:35 schreef Muck het volgende:

[..]

doe dat dan ook niet
Ontsnappen?
Muckdinsdag 21 november 2006 @ 14:36
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 14:35 schreef tonks het volgende:

[..]

Ontsnappen?
ja
thatsmedinsdag 21 november 2006 @ 14:36
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 14:16 schreef Gripper het volgende:
Er kan ook iets heel anders aan de hand zijn: Treinen zijn uitgerust met ATB (Automatische trein beïnvloeding) Die grijpt in als de machinist per ongeluk door rood rijdt, en zet de trein stil. Tijdens het rijden zelf geeft de ATb om de zoveel tijd een signaal en moet de machinist op een knop drukken, dit ter controle of hij nog alert is (dodemansknop)

Echter, bij de eerste generatie ATB's was het mogelijk om bij snelheden onder 40 km/u (snelheden die over het algemeen op rangeerterreinen en emplacementen worden gereden) door rood te rijden zonder dat de ATB kon ingrijpen. Misschien had de locomotief van de goederentrein zo'n oude ATB, en leidde dit in combinatie met onoplettendheid van de machinist tot dit ongeluk.
Bij nieuwe ATB's is dit probleem volgens mij wel opgelost, en werkt het systeem al vanaf 0 km/u.
Plan V en Plan T hebben nog zeker de ouderwetse variant en ik denk dat de ACTS trein ook nog de oude generatie heeft. Echter als het wisselpark onder de 40km/h is is er dus helemaal geen atb aanwezig omdat het dan toch niet werkt. Dus blijf je onder de 40km/h wordt de trein nooit stilgezet door de ATB bij rode seinen. Boven de 40km/h grijpt de ATB in omdat er geen signaal is en de trein dus te hard rijdt.
tonksdinsdag 21 november 2006 @ 14:37
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 14:36 schreef Muck het volgende:

[..]

ja
Ha-ha. wat "grappig"
Muckdinsdag 21 november 2006 @ 14:38
nee joh, ontsnapte koeien was grappig
tonksdinsdag 21 november 2006 @ 14:39
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 14:38 schreef Muck het volgende:
nee joh, ontsnapte koeien was grappig
Ga eens ontopic man, topic verneuker!
HeatWavedinsdag 21 november 2006 @ 14:56
tikje onveilig vervoer tegenwoordig, die trein .
vitessezuid113dinsdag 21 november 2006 @ 15:03
Tot Donderdag geen treinverkeer meer op die plaats aldus TVG.
Smeichdinsdag 21 november 2006 @ 15:03
Wat hebben wij een mooie verslaggeefster op tv gelderland zeg!
Zyggiedinsdag 21 november 2006 @ 15:05
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 13:11 schreef trancethrust het volgende:
Kutsyntus.
Syntus rocks man.
Smeichdinsdag 21 november 2006 @ 15:06
En dat ene geval was dus een 1-1-tweetje?
Mikrosoftdinsdag 21 november 2006 @ 15:18
En maar blijven lachen (doorprivatiseren).
#ANONIEMdinsdag 21 november 2006 @ 15:18
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 14:16 schreef Gripper het volgende:
Er kan ook iets heel anders aan de hand zijn: Treinen zijn uitgerust met ATB (Automatische trein beïnvloeding) Die grijpt in als de machinist per ongeluk door rood rijdt, en zet de trein stil. Tijdens het rijden zelf geeft de ATb om de zoveel tijd een signaal en moet de machinist op een knop drukken, dit ter controle of hij nog alert is (dodemansknop)

Echter, bij de eerste generatie ATB's was het mogelijk om bij snelheden onder 40 km/u (snelheden die over het algemeen op rangeerterreinen en emplacementen worden gereden) door rood te rijden zonder dat de ATB kon ingrijpen. Misschien had de locomotief van de goederentrein zo'n oude ATB, en leidde dit in combinatie met onoplettendheid van de machinist tot dit ongeluk.
Bij nieuwe ATB's is dit probleem volgens mij wel opgelost, en werkt het systeem al vanaf 0 km/u.
Zie:
http://nl.wikipedia.org/wiki/ATB-EG
http://nl.wikipedia.org/wiki/ATB_Nieuwe_Generatie
en
http://home.conceptsfa.nl/~gstevens/cab_atbng.htm

voor meer uitleg over ATB

Verder begreep ik dat de passagierstrein iets te ver was doorgereden en half op de wissel of er al voorbij stond. Als de goederentrein dan ook op die wissel komt gaat het natuurlijk fout.
ATB nieuwe generatie is volgens mij nog niet overal werkzaam (kost namelijk een paar miljoen om het op alle treinen te installeren).
ReisTdinsdag 21 november 2006 @ 15:18
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 14:36 schreef thatsme het volgende:

[..]

Plan V en Plan T hebben nog zeker de ouderwetse variant en ik denk dat de ACTS trein ook nog de oude generatie heeft. Echter als het wisselpark onder de 40km/h is is er dus helemaal geen atb aanwezig omdat het dan toch niet werkt. Dus blijf je onder de 40km/h wordt de trein nooit stilgezet door de ATB bij rode seinen. Boven de 40km/h grijpt de ATB in omdat er geen signaal is en de trein dus te hard rijdt.
Het maakt hier niets uit met welke ATB de trein is uitgerust, het gaat erom met welk systeem het spoor is uitgerust. Arnhem heeft geen ATB-nieuwe generatie (dat komt alleen voor op regionele lijntjes, niet op het hoofdnet), dus kunnen alle treinen met lage snelheid door rood rijden.
HeatWavedinsdag 21 november 2006 @ 15:20
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 15:18 schreef Wombcat het volgende:

[..]

ATB nieuwe generatie is volgens mij nog niet overal werkzaam (kost namelijk een paar miljoen om het op alle treinen te installeren).
Ja, dan laten we ze liever nog een tijd op elkaar knallen, DAT kost geen geld zeker? .
#ANONIEMdinsdag 21 november 2006 @ 15:20
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 15:18 schreef ReisT het volgende:

[..]

Het maakt hier niets uit met welke ATB de trein is uitgerust, het gaat erom met welk systeem het spoor is uitgerust. Arnhem heeft geen ATB-nieuwe generatie (dat komt alleen voor op regionele lijntjes, niet op het hoofdnet), dus kunnen alle treinen met lage snelheid door rood rijden.
Nee hoor, voor zover ik weet moet het zowel op het spoor als in de trein geïnstalleerd zijn.
Duveldinsdag 21 november 2006 @ 15:20
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 14:36 schreef thatsme het volgende:

[..]

Plan V en Plan T hebben nog zeker de ouderwetse variant en ik denk dat de ACTS trein ook nog de oude generatie heeft. Echter als het wisselpark onder de 40km/h is is er dus helemaal geen atb aanwezig omdat het dan toch niet werkt. Dus blijf je onder de 40km/h wordt de trein nooit stilgezet door de ATB bij rode seinen. Boven de 40km/h grijpt de ATB in omdat er geen signaal is en de trein dus te hard rijdt.
Inderdaad, ATB niet van toepassing op emplacement Arnhem, of het nou EG of NG is. Maakt ook niet uit of de loc ATB-NG snapt of niet, als het niet in de baan zit, doet de treininstallatie niets.
#ANONIEMdinsdag 21 november 2006 @ 15:20
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 15:20 schreef HeatWave het volgende:

[..]

Ja, dan laten we ze liever nog een tijd op elkaar knallen, DAT kost geen geld zeker? .
Hey, ik ben voor om het overal op te zetten. De regering vind het te duur.
#ANONIEMdinsdag 21 november 2006 @ 15:38
Toch mooi dat ik sinds deze week niet meer elke dinsdag naar Velp ga .

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 21-11-2006 15:38:49 ]
Elvislivesdinsdag 21 november 2006 @ 15:49
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 15:38 schreef clumsy_clown het volgende:
Toch mooi dat ik sinds deze week niet meer elke dinsdag naar Velp ga .
Reis je nog steeds op het dak van goederentreinen?
Litsodinsdag 21 november 2006 @ 16:05
Ik fietste er net langs, even een serie foto's gemaakt
Komen vanavond
#ANONIEMdinsdag 21 november 2006 @ 16:05
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 15:49 schreef Elvislives het volgende:

[..]

Reis je nog steeds op het dak van goederentreinen?
Hihi, nee mallerd, ik zit regelmatig in de stoptrein van van Velp naar Arnhem.
trancethrustdinsdag 21 november 2006 @ 16:13
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 13:20 schreef Duvel het volgende:

[..]

Kut users-zonder-hersenen.
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 14:01 schreef Guppyfriend het volgende:

[..]

foto's kijken, het was een NS trein
Ah, sorry.
Sjoe538dinsdag 21 november 2006 @ 16:26
2 en half uur onderweg geweest, reden in totaal 3 treinen, natuurlijk lange wachttijden en voor de rest bussen.
't staat nog zo precies als vanmorgen ( teh botsing ).
Brembodinsdag 21 november 2006 @ 16:42
Ik moest naar Dieren ben via Apeldoorn en toen de bus maar gepakt , zag de bui al hangen in Arnhem .
Rond 14 uur ging ik weg, nou ja dus 2 uur over gedaan uiteindelijk. Maar ik heb begrepen dat er al vervoer is, word morgen leuk als ik naar Utrecht wil .
Doornenburgdinsdag 21 november 2006 @ 16:43
Ik moet Donderdag van Arnhem naar Rotterdam. Kan ik vertragingen verwachten?
IkWilbertdinsdag 21 november 2006 @ 16:44
Hier wat beelden

link
Elvislivesdinsdag 21 november 2006 @ 16:51
Volgens mij is er de komende dagen geen vervoer tussen Arnhem en de Achterhoek, dus velperpoort, dieren, zutphen, etc. De andere kant op zal wel gaan, hoop ik. Moet morgen naar Breda nl...
DaForZzdinsdag 21 november 2006 @ 17:10
Ben ik blij dat ik vandaag even geen zin had in mijn opleiding

Morgen met de bus dus?
Sheepcidusdinsdag 21 november 2006 @ 17:12
Nijmegen -> Arnhem kon vanmiddag al. Iemand die weet waarom Arnhem -> Ede-Wageningen -> Utrecht dan niet kan?
Sjoe538dinsdag 21 november 2006 @ 17:25
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 17:12 schreef Sheepcidus het volgende:
Nijmegen -> Arnhem kon vanmiddag al. Iemand die weet waarom Arnhem -> Ede-Wageningen -> Utrecht dan niet kan?
Dat gaat waarschijnlijk de kant op waar de botsing gebeurt is.
Sjoe538dinsdag 21 november 2006 @ 17:26
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 16:51 schreef Elvislives het volgende:
Volgens mij is er de komende dagen geen vervoer tussen Arnhem en de Achterhoek, dus velperpoort, dieren, zutphen, etc. De andere kant op zal wel gaan, hoop ik. Moet morgen naar Breda nl...
Er zijn bussen ingezet.
Elvislivesdinsdag 21 november 2006 @ 17:33
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 17:25 schreef Sjoe538 het volgende:

[..]

Dat gaat waarschijnlijk de kant op waar de botsing gebeurt is.
Nee, alleen richting de achterhoek is geblokkeerd. Volgens mij rijdt Arnhem-Ede/Utrecht al wel weer.
Elvislivesdinsdag 21 november 2006 @ 17:34
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 17:26 schreef Sjoe538 het volgende:

[..]

Er zijn bussen ingezet.
Naar Breda?
Xbox_360dinsdag 21 november 2006 @ 19:31
Hoe krijgen ze het voor elkaar 2 botsingen in 2 dagen Ik zit ook in Arnhem op school en was al superlaat uit. Klasgenoot heeft z'n ma gebeld en die kwam ons ophalen Hail the auto Ik miste alsnog m'n aansluiting richting Roermond, maar toch blij dat ik lekker met de auto was, toen ik de trein binnen zag komen in Arnhem. Veevervoer Van de botsing zelf heb ik niks meer gezien. Wel was de hele school in rep en roer Zit er ook nog iemand in je klas die elke dag met de auto naar school rijdt en relatief erg weinig in de file staat Iemand al enig idee welke treinen er morgenochtend rijden van Nijmegen naar Arnhem? Het zou erg fijn zijn als ik op tijd op school kan zijn zonder 5 uur 's ochtends op te staan
Peterseliemandinsdag 21 november 2006 @ 22:50
Er is beperkt treinverkeer mogelijk naar Nijmegen, dus je kunt morgen met de trein naar Arnhem, maar hou rekening met extra volle treinen.
Martijn_77dinsdag 21 november 2006 @ 23:03
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 16:05 schreef Litso het volgende:
Ik fietste er net langs, even een serie foto's gemaakt
Komen vanavond
waar blijven ze?
Litsodinsdag 21 november 2006 @ 23:12
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 23:03 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

waar blijven ze?
Ik ben pas net thuis, hier komen ze









Sheepcidusdinsdag 21 november 2006 @ 23:50
Je had het station naar binnen moeten gaan, daar kon je het van boven af goed zien.
Muckdinsdag 21 november 2006 @ 23:58
goed filmpje
kreeg een beetje kippenvel van het geluid van die zaag
van arnhem naar utrecht ging prima vanavond hoor, ik kon gewoon overstappen in Ede-Wageningen en had maar een kwartiertje vertraging ofzo.
Ik ben net weer thuis, en ze zijn nu dat ding van de rails aan het takelen zo te zien
Sjoe538woensdag 22 november 2006 @ 00:51
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 23:58 schreef Muck het volgende:
goed filmpje
kreeg een beetje kippenvel van het geluid van die zaag
van arnhem naar utrecht ging prima vanavond hoor, ik kon gewoon overstappen in Ede-Wageningen en had maar een kwartiertje vertraging ofzo.
Ik ben net weer thuis, en ze zijn nu dat ding van de rails aan het takelen zo te zien
Tof, had ik wel willen zien, maar ik had geen zin om vanuit Tiel weer helemaal terug naar Arnhem te gaan
Litsowoensdag 22 november 2006 @ 11:07
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 23:50 schreef Sheepcidus het volgende:
Je had het station naar binnen moeten gaan, daar kon je het van boven af goed zien.
Weet je hoe ver dat lopen is
Gripperwoensdag 22 november 2006 @ 11:12
quote:
Op woensdag 22 november 2006 11:07 schreef Litso het volgende:

[..]

Weet je hoe ver dat lopen is
Nog geen 3 minuutjes vanaf de sonsbeek ingang. En als je dan toch in de tunnel staat kun je net zo goed even doorlopen een lekker burgertje halen bij de BK
Litsowoensdag 22 november 2006 @ 12:05
quote:
Op woensdag 22 november 2006 11:12 schreef Gripper het volgende:

[..]

Nog geen 3 minuutjes vanaf de sonsbeek ingang. En als je dan toch in de tunnel staat kun je net zo goed even doorlopen een lekker burgertje halen bij de BK
Ik had wel wat beters te doen
Muckwoensdag 22 november 2006 @ 18:03
quote:
Op woensdag 22 november 2006 00:51 schreef Sjoe538 het volgende:

[..]

Tof, had ik wel willen zien, maar ik had geen zin om vanuit Tiel weer helemaal terug naar Arnhem te gaan
was wel een maf gezicht!
ik heb er foto's van proberen te maken, maar die zijn zo donker dat er vrijwel niets op te zien is.
Wat wil je ook om half 12
Elvisliveswoensdag 22 november 2006 @ 18:24
Nou, ik moest overstappen in nijmegen - iets wat ik liever niet doe - dus van Arnhem naar Breda is t nu een half uur langer. Ach kunnen we wel hebben!
vitessezuid113woensdag 22 november 2006 @ 19:28
Ik zag de Syntus ook weer rijden richting Zevenaar ( en die kwam van Arnhem CS )
vitessezuid113woensdag 22 november 2006 @ 19:29
quote:
Op woensdag 22 november 2006 18:24 schreef Elvislives het volgende:
Nou, ik moest overstappen in nijmegen - iets wat ik liever niet doe - dus van Arnhem naar Breda is t nu een half uur langer. Ach kunnen we wel hebben!
Dus jij bent de komende dagen weer ziek na je tussenstop in dat dorp
Elvisliveswoensdag 22 november 2006 @ 20:18
quote:
Op woensdag 22 november 2006 19:29 schreef vitessezuid113 het volgende:

[..]

Dus jij bent de komende dagen weer ziek na je tussenstop in dat dorp
Morgen wéér, kut! Misschien maar via Utrecht omreizen
vitessezuid113donderdag 23 november 2006 @ 20:18
quote:
Op woensdag 22 november 2006 20:18 schreef Elvislives het volgende:

[..]

Morgen wéér, kut! Misschien maar via Utrecht omreizen
Ach de griep heerst , dus niemand zal het merken dat je er bent geweest

Via Utrecht reizen is mischien wel het beste

En volgensmij rijden alle treinen nu weer.
Xbox_360donderdag 23 november 2006 @ 20:37
quote:
Op donderdag 23 november 2006 20:18 schreef vitessezuid113 het volgende:

En volgensmij rijden alle treinen nu weer.
Niet tussen Nijmegen en Arnhem
Elvislivesdonderdag 23 november 2006 @ 20:50
Breda-Arnhem nog steeds niet helaas, moest me vandaag wéé® langs de boomknuffelaars wringen
vitessezuid113donderdag 23 november 2006 @ 20:56
quote:
Op donderdag 23 november 2006 20:37 schreef Xbox_360 het volgende:

[..]

Niet tussen Nijmegen en Arnhem
Dat is niet erg
Xbox_360donderdag 23 november 2006 @ 21:00
quote:
Op donderdag 23 november 2006 20:56 schreef vitessezuid113 het volgende:

[..]

Dat is niet erg
Voor mij wel
vitessezuid113donderdag 23 november 2006 @ 21:46
quote:
Op donderdag 23 november 2006 21:00 schreef Xbox_360 het volgende:

[..]

Voor mij wel
Wat doe je er dan ook
Xbox_360donderdag 23 november 2006 @ 22:10
quote:
Op donderdag 23 november 2006 21:46 schreef vitessezuid113 het volgende:

[..]

Wat doe je er dan ook
Naar schoel moeten
Serindedonderdag 23 november 2006 @ 22:16
quote:
Op donderdag 23 november 2006 20:37 schreef Xbox_360 het volgende:

[..]

Niet tussen Nijmegen en Arnhem
Vanmiddag wel gewoon

(Vanmorgen ook maar met 'enige' vertraging )
vitessezuid113donderdag 23 november 2006 @ 22:18
quote:
Op donderdag 23 november 2006 22:10 schreef Xbox_360 het volgende:

[..]

Naar schoel moeten
Hebben ze in Arnhem toch ook wel
Xbox_360donderdag 23 november 2006 @ 22:37
quote:
Op donderdag 23 november 2006 22:18 schreef vitessezuid113 het volgende:

[..]

Hebben ze in Arnhem toch ook wel
Volgens mij snap je het niet helemaal Ik moet dagelijks van Boxmeer naar Arnhem en ik moet overstappen op Nijmegen. Dus ik reis dagelijks tussen Nijmegen en Arnhem
vitessezuid113donderdag 23 november 2006 @ 23:12
quote:
Op donderdag 23 november 2006 22:37 schreef Xbox_360 het volgende:

[..]

Volgens mij snap je het niet helemaal Ik moet dagelijks van Boxmeer naar Arnhem en ik moet overstappen op Nijmegen. Dus ik reis dagelijks tussen Nijmegen en Arnhem
Dit is niet het Arnhem - topic

Dan zal je wel op de HAN zitten
Xbox_360vrijdag 24 november 2006 @ 00:11
quote:
Op donderdag 23 november 2006 23:12 schreef vitessezuid113 het volgende:

[..]

Dit is niet het Arnhem - topic

Dan zal je wel op de HAN zitten
Nope, Rijn IJssel
Muckvrijdag 24 november 2006 @ 15:23
quote:
Op vrijdag 24 november 2006 00:11 schreef Xbox_360 het volgende:

[..]

Nope, Rijn IJssel
die aan de zypendaalseweg?
Xbox_360vrijdag 24 november 2006 @ 15:42
quote:
Op vrijdag 24 november 2006 15:23 schreef Muck het volgende:

[..]

die aan de zypendaalseweg?
uhu jij ook dan?
hellmondunitedvrijdag 24 november 2006 @ 18:06
game on! nummer drie is vandaag een feit geworden!

Al was ie beduidend minder ernstig
Binkstervrijdag 24 november 2006 @ 19:05
# P 1 TREIN-LETSEL SOESTDIJKSEWEG NOORD BHV (Classificatie: middel,hv)
24-11-2006 18:21:00 - Utrecht- De Bilt - OvD gemeente
Meer details en opties

# P 1 TREIN-LETSEL SOESTDIJKSEWEG NOORD BHV (Classificatie: middel,hv)
24-11-2006 18:21:00 - Utrecht- Regionaal - Monitorcode
Meer details en opties

nummer 4?
hellmondunitedvrijdag 24 november 2006 @ 19:35
quote:
Op vrijdag 24 november 2006 19:05 schreef Binkster het volgende:
# P 1 TREIN-LETSEL SOESTDIJKSEWEG NOORD BHV (Classificatie: middel,hv)
24-11-2006 18:21:00 - Utrecht- De Bilt - OvD gemeente
Meer details en opties

# P 1 TREIN-LETSEL SOESTDIJKSEWEG NOORD BHV (Classificatie: middel,hv)
24-11-2006 18:21:00 - Utrecht- Regionaal - Monitorcode
Meer details en opties

nummer 4?
volgens mij is er iemand voor gesprongen..
als het wel echt een aanrijding is tussen twee treinen dan kan prorail beter direct alle medewerkers ontslaan.. 3 in een week is al belachelijk veel..
hellmondunitedvrijdag 24 november 2006 @ 20:41
geen nummer 4, wel pijnlijk...

Fietser zwaargewond na botsing met intercity

Uitgegeven: 24 november 2006 20:06
Laatst gewijzigd: 24 november 2006 20:18

AMSTERDAM - Een fietsende man is vrijdagavond op de overweg bij station Bilthoven aangereden door een intercity. De fietser is zwaargewond naar het Universitair Medisch Centrum Utrecht vervoerd. Dat meldt de politie. Hoe de botsing kon gebeuren wordt onderzocht.

De man werd door nog onbekende oorzaak rond 18.20 uur geraakt door de intercity van Groningen naar Utrecht. Tussen Utrecht en Baarn en Utrecht en Amersfoort moeten reizigers rekening houden met een vertraging van maximaal een uur. Tussen Utrecht Overvecht en Den Dolder rijden minder treinen, laat spoorbeheerder ProRail weten.
Muckzondag 26 november 2006 @ 15:11
quote:
Op vrijdag 24 november 2006 15:42 schreef Xbox_360 het volgende:

[..]

uhu jij ook dan?
ja!
Xbox_360zondag 26 november 2006 @ 15:30
quote:
Op zondag 26 november 2006 15:11 schreef Muck het volgende:

[..]

ja!
Heb je ook Eddy, Tomberg, Fick, van Duin enzovoorts gehad lol, je loopt stage in Elst
Muckzondag 26 november 2006 @ 16:48
quote:
Op zondag 26 november 2006 15:30 schreef Xbox_360 het volgende:

[..]

Heb je ook Eddy, Tomberg, Fick, van Duin enzovoorts gehad lol, je loopt stage in Elst
tomberg en fick wel, van duin ken ik wel, maar geen les van gehad, eddy ken ik niet...
ik liep stage in nijmegen, maar vanaf deze week ben ik weer terug...
ik welke klas zit je?
Xbox_360zondag 26 november 2006 @ 16:52
quote:
Op zondag 26 november 2006 16:48 schreef Muck het volgende:

[..]

tomberg en fick wel, van duin ken ik wel, maar geen les van gehad, eddy ken ik niet...
ik liep stage in nijmegen, maar vanaf deze week ben ik weer terug...
ik welke klas zit je?
2A. Ik vind dat ik teveel vakke heb zal wel komen omdat ik nog een richting moet kiezen. Vind je Tomberg ook op Sjakie van Flodder lijken trouwens
Muckzondag 26 november 2006 @ 17:25
quote:
Op zondag 26 november 2006 16:52 schreef Xbox_360 het volgende:

[..]

2A. Ik vind dat ik teveel vakke heb zal wel komen omdat ik nog een richting moet kiezen. Vind je Tomberg ook op Sjakie van Flodder lijken trouwens
ik zit tijdelijk in 2b!
en ja, daar lijkt ie ontzettend op
hij is wel aardig
als je eenmaal een richting gekozen hebt, krijg je inderdaad minder vakken, maar wel langer les in die vakken....
doe morgen eens zwaaien ofzo
Xbox_360zondag 26 november 2006 @ 19:07
quote:
Op zondag 26 november 2006 17:25 schreef Muck het volgende:

[..]

ik zit tijdelijk in 2b!
en ja, daar lijkt ie ontzettend op
hij is wel aardig
als je eenmaal een richting gekozen hebt, krijg je inderdaad minder vakken, maar wel langer les in die vakken....
doe morgen eens zwaaien ofzo
hij is idd aardig ja Weet niet of ik morgen naar school ga Totaal niet off-topic ofzo
Muckmaandag 27 november 2006 @ 13:23
quote:
Op zondag 26 november 2006 19:07 schreef Xbox_360 het volgende:

[..]

hij is idd aardig ja Weet niet of ik morgen naar school ga Totaal niet off-topic ofzo
ik was in elk geval niet op schoo lvandaag
ja, we zijn echt totaal offtopic.....
tonksmaandag 27 november 2006 @ 13:31
Ja ik ken hem ook
Xbox_360maandag 27 november 2006 @ 17:20
quote:
Op maandag 27 november 2006 13:31 schreef tonks het volgende:
Ja ik ken hem ook
Wie? Tomberg?