quote:
Op vrijdag 24 november 2006 11:01 schreef Bierie het volgende:En voor het einde van December ligt de situatie weer anders. Krijg je een beoordelingsgesprek en knikkeren ze je er alsnog uit
![]()
Let maar op mijn woorden
![]()
Ik vermoed dat je daar wel eens gelijk in kunt hebben. Wat dat aangaat denk ik dat veel mensen in de IT bepaalde toestanden uit deze thread wel herkennen. Het treurige aan deze gang van zaken vind ik dat het continu terugkomt. Bij mijn huidige werkgever heb ik dat gelukkig niet. Het merkwaardige is alleen dat je je dan af en toe verwondert dat zaken wel normaal kunnen en dat mensen erg direct kunnen zijn, zonder elkaar te kwetsen (of ben ik nu heel erg cynisch aan het worden?).
Waarom maakt vrijwel ieder IT bedrijf en vele IT'ers steeds dezelfde fouten?
- Achterlijke bedrijfsfeesten, dat is kennelijk uit de IT-boom tijd afkomstig. Waarom je jezelf klem moet zuipen of sowieso bij wijze van iedere maand zoiets moet organiseren ontgaat me volledig. Niet dat ik niet contact wil houden met collega's, maar de manier waarop mag wel wat anders. Iets ingetogener graag bijvoorbeeld. Het alcohol aspect (in combinatie met rijden bijvoorbeeld) vind ik in deze sowieso nogal gevaarlijk.
Ik kan een heleboel pijnlijke momenten noemen uit verschillende bedrijfsfeesten, borrels en vergelijkbare activiteiten. Dat was met name bij een bedrijf waar ik "gillend" weg ben gegaan. Ik vermoed dat er hele topics vol kunnen worden geschreven over dit fenomeen.
- Overwerken, reistijden, hotels en richting burn-out. Natuurlijk doe je dat jezelf aan, maar managers mogen ook wel eens hun hersens gebruiken in plaats van mensen op te branden.
- Discutabele managers, vergis je niet, ik heb ook (hele) goede managers meegemaakt, maar sommige managers zijn echt zo ongelofelijk slecht en ongeschikt. Is het nu zo moeilijk om enigszins fatsoenlijk met mensen om te gaan? Ik denk dat hier het probleem is dat dit type manager meestal een schare volgelingen om zich heen verzamelt en niet ontvankelijk is voor (zelf)kritiek.
In combinatie met de eerdergenoemde bedrijfsfeesten mogen managers (en werknemers) zich trouwens wel eens bedenken dat ze ook een zekere voorbeeldfunctie hebben. Bepaald gedrag (mensen goedkoop neerhalen, foute grappen, zuipen en dergelijke) worden door anderen gezien en tellen keihard mee in het beeld wat je van iemand hebt.
- Professionaliteit, dat werkt 2 kanten op, zowel van de kant als de werknemer, als de kant van de werkgever. Bij mijn huidige werkgever is dat mijns inziens 1 van de opvallendste punten. Nu hebben we een luxe positie, dat maakt het wel wat makkelijker, maar we hebben wel bepaalde principes, zoals geen avondtrainingen. En kwaliteit is een gegeven; voor minder gaan we niet. Kwaliteit en professionaliteit lopen ook in elkaar over, daar doen veel bedrijven en IT'ers ook al iets niet goed.
- Arrogantie, ik ben zelf qua trainingen geven "onderaan" begonnen (eindgebruikersniveau) en heb dat altijd als leerzaam ervaren. Sommige mensen, zoals onze Citrix "guru", denken daar kennelijk anders over. Geloof me, er zijn ALTIJD mensen die meer weten dan jij. Ik hoef zo'n opstelling echt niet te proberen; daar word ik bij een training keihard op afgerekend (en terecht). Verder moet je begrijpen dat iedereen in een bedrijf erbij hoort en meedoet om een dienst te leveren. Wat dat aangaat past de TS ook wel enige bescheidenheid.
Wat verder in dit topic naar voren kwam was ook zeer herkenbaar en het kan geen kwaad om dat nog eens te benadrukken:
- De wereld is erg klein, zeker als je specialist bent. Ook al zul je met bepaalde mensen geen vrienden worden je zult ze later tegen gaan komen. En mensen hebben een heel erg goed geheugen. De reden trouwens dat je je op bedrijfsfeesten en dergelijke nogal in moet houden.
Wat dat aangaat heb ik meegemaakt dat een ex-werknemer van een bedrijf later een salesman tegenkwam die hij van dat bedrijf kende. Hij had van de salesman niet zo'n beste indruk gekregen toendertijd en, nu de rollen omgedraaid waren, kostte dat de salesman per definitie de opdracht.
- Blijf alleen ergens werken als je echt gemotiveerd bent. Wanneer je het hebt gehad met een bedrijf dan is het in het belang van beide partijen om snel op te stappen en ergens anders je heil te zoeken. Als je het niet naar je zin hebt vreet dat energie en gaat de kwaliteit van je werk achteruit en dan lig je er ook snel uit.