Het is een heel lang verhaal, ik weet het maar ik had het echt niet korter kunnen doen geloof me, dus als je het te lang vind lees het niet en reageer ook niet. Voor degene die echt de moeite nemen, alvast bedankt en het is zeker de moeite waard om ervaring op te doen hoe erg het er aan toe kan gaan.
Ik werk sinds 9 maanden bij een klein automatiseringsbedrijf waar ik System Engineer ben.
Ik heb in die 9 maanden al flink promotie gemaakt, veel certificeringen gehaald en 500 netto opslag (3 maanden terug) en een vast contract (ook ongeveer 3 maanden terug).
Ik doe mijn werk prima, alle klanten zijn tevreden over me en vaak vragen ze juist naar mij.
Ik breng genoeg geld in het laadje voor mijn bedrijf. Ik maak lange dagen, zit veel in hotels of ben altijd onderweg.
Vandaag zat ik met een collega bij een grote klant in verwegistan en dus in een hotel. M'n collega had verkeerde hardware geadviseerd waardoor de klant voor een zeer groot bedrag het schip in ging, en dan praat ik dus niet over een paar tienduizend euro dat je het ff weet. Anyway, ik was daar voor een ander project dus het verhaal ging in het geheel langs mij heen.
's avonds gingen we naar het hotel toe, ik en m'n collega, paar pintjes gedronken en daarna lekker gegeten.
Toen kwam de sales manager binnen om de kleine 'crisis' te bespreken. Dat ging prima en ideeen vlogen heen en weer.
Maar toen, toen kwam mijn baas binnen, zijn gezicht op onweer, helemaal aangeslagen, waarschijnlijk door bovenstaand probleem (hij kan slecht tegen zware tegenslagen).
Hij ging naast ons zitten en bestelde wat te eten, kipsate. Totdat die bezorgt werd nam hij zonder te vragen genoegen met mijn friet en gebakken aardappels, ok dat is tot daar aan toe, maar toen kwam bij mij de irritatie al. Even ter verduidelijking, Ik was om 5 uur op, zat om 6 uur in de auto en stond om half 9 al aan de andere kant van het land waar ik tot 6 uur werkte dus ik was al opgebrand die dag, zeker omdat ik ook maar 4 uur had geslapen die nacht.
De discussie over de crisis ging verder totdat mijn baas mij vroeg hoe ik het zou oplossen en daar ging het fout. Even weer ter verduidelijking, ik doe een project van 4 dagen, dat is al krap aan en ingewikkeld genoeg dus moet ik me daar vol op concentreren. Wat er in de wandelgangen gebeurd aan missers en wat er intern gebeurd dat mis ik gewoon, daar heb ik geen tijd voor. In mijn vak word je toch al constant lastiggevallen door trillende gsm's, email of andere verstoringen. Dat gaf ik ook aan aan mijn baas dus ik zei dat ik er geen mening over kon en wilde geven, ik heb zelf voldoende aan m'n hoofd en ik zou hier nooit van z'n leven een goed advies over kunnen geven op dat moment. Ik wist alleen de notendop van het probleem.
Dat was de druppel, toen stond zijn gezicht op zwaar onweer en alles wat ik deed zou nu fout af gaan lopen. Ineens begon hij over vorige week dinsdag, we hadden toen een etentje met de zaak en er was een leuke meid bij, welke ik heel de avond aan het versieren was, puur voor de lol, het was gezellig en iedereen moest lachen, ook de klanten (al vond zij het op het einde minder leuk toen ik wat meer beschonken werd, maar dat terzijde).
Hij zei dat de klanten die erbij waren hierover klachten bij hem hadden ingediend. Dat kon helemaal niet, want ik zat juist daar op project bij diezelfde klanten, en die waren echt supertevreden over me. Ze zeiden die dinsdag zelfs dat ze zich erop verheugde als ik zou komen vanwege m'n gevoel voor humor. Dat was dus mijn eerste kennismaking met die klant.
Toen haalde hij het volgende argument aan, hij zei dat ik me negatief over ons bedrijf had uitgelaten op een webforum. Ik post veel in de Citrix groupen en ik was kritisch over een 3rd party product. Ik zei dat de leverancier daarvan het hoog in z'n bol had gekregen. Volgens hem deed ik met die uitspraak het bedrijf schade toe, terwijl ik het poste in mijn eigen tijd, op een publiek forum, onder mijn eigen naam en emailadres zonder de bedrijfsnaam te noemen.
Het volgende argument was het feit dat ik met iedereen ruzie zou hebben. Ik had afgelopen vrijdag toevallig een heftige discussie (een persoonlijke) met een collega van me van marketing, maar ruzie was dat in de verre verste niet, misschien van haar kant dat weet ik niet, maar zeker niet van die van mij. Dat was hem opgevallen, of zij had gepraat whatever en dus heb ik ineens met iedereen ruzie.
Toen was ik het beu en zei dat hij onredelijk werd en dat ik bereid was te praten, maar niet nu in een vol restaurant, zijn opgeheven stem en 3 collega's naast me.
Toen stond hij op en begon hij te schreeuwen, hij schreeuwde we lopen nu naar de bar, jij en ik en we gaan praten.
Ik zei: Zo hoeft het voor mij niet, op deze manier ben ik niet bereid met jou te praten.
Toen kwam het moment waarop hij zei:
Je bent ontslagen, morgen sta je om 8 uur op kantoor, je levert je leaseauto in, je telefoon, je laptop en je kunt vertrekken.
Toen werd het vervolgens nog mooier en zei hij:
Jij gaat nu deze tafel verlaten, jij loopt weg, naar de hal toe en naar je kamer.
(Van der valk op de achtergrond meegenietend)
Toen zei ik dat ik me niet laat dwingen, dit was een publieke plaats notabene in mijn eigen privetijd en ik bleef dus mooi zitten waar ik zat waarop hij en mijn collega's wegliepen en ik alleen achterbleef. Ik zag sommige mensen inmiddels met grote verbazing toekijken naar het hele tafereel maar ik was zo onder de indruk dat me dat niet eens deerde.
Na een bak koffie en heel veel sigaretten ben ik vervolgens naar mijn kamer gegaan, heb daar een half uur helemaal gesloopt gezeten, heel het hotelbed ondergejankt
![]()
iedereen opgebeld die ik maar kon bereiken. Daarna heb ik de keycard van mijn hotelkamer onder de deur van mijn collega's kamer geschoven en ben naar huis gereden, 250 KM naar huis dus om half 10 's avonds, daar kwam ik om 12 uur aan. Net bij mijn ouders 2 bier gedronken en nu om 2 uur zit ik hier dit te typen. Dat was wel het laatste wat ik vandaag verwacht had. Sterker nog, de kans dat er een meteoriet op mijn hoofd zou vallen achtte ik groter.
Al met al ben ik nog steeds zwaar geemotioneerd onder heel dit gebeuren, ik had het zo naar m'n zin de laatste tijd en alles liep op rolletjes. Op het feestje de dinsdag ervoor zei hij zelfs nog dat ik perfect bij het bedrijf pastte, dat hij echt blij met me was, dat was 5 dagen terug en toen dit gebeurde zag ik hem dus weer voor het eerst sinds dat feestje
![]()
WTF
Ik begrijp mensen echt niet meer, ik dacht dat ik vrouwen niet begreep maar zo machteloos als vanavond heb ik me zelden gevoeld