RK en prot. vallen bij jou niet onder 'christendom'?quote:Op maandag 20 november 2006 19:40 schreef daeri het volgende:
Valt me ook op dat het Christendom in welke vorm dan ook niet in je poll staat.
ja man ik ben een fundementalist.. kijk maar uitquote:Op maandag 20 november 2006 19:42 schreef vosss het volgende:
Geen. Geloof is voor fundamentalisten en er komt alleen maar narigheid van.
Afschaffen luidt het devies
In de VS bestaan meer dan 20.000 christelijke denominaties.quote:Op maandag 20 november 2006 19:41 schreef Burakius het volgende:
dan kreeg je wel een hele lange poll.
Dus noem je het gewoon "Christen"quote:Op maandag 20 november 2006 19:41 schreef Burakius het volgende:
dan kreeg je wel een hele lange poll.
A
[+] Anglicaanse Kerk
G
[+] Gnosticisme K
[+] Katholicisme
[+] Koptische Kerk
O
[+] Oosters-Orthodoxe Kerk O (vervolg)
[+] Oriëntaalsorthodoxe Kerk
P
[+] Protestantisme
R
[+] Restaurationisme
Artikelen in de categorie "Christelijke stroming"
Er zijn 19 artikelen in deze categorie.
A
Amerikaans conservatisme
Arianisme
B
Broeders des gemeenen levens
C
Charismatische beweging
D
Donatisme
E
Ebionieten
J
Jezus-moslims
K
Katharen
L
Lijst van christelijke denominaties in Nederland
M
Manicheïsme
Messiasbelijders
Messiasbelijders/nieuw
Monofysitisme
M (vervolg)
Montanisme
O
Oosters christendom
S
Sedisvacantisme
Stevenisten
U
Unitarisme
V
Vrijzinnig-protestantisme
zeg dat maar tegen een christenquote:
20.000 :| holy !quote:Op maandag 20 november 2006 19:43 schreef Isegrim het volgende:
[..]
In de VS bestaan meer dan 20.000 christelijke denominaties.
quote:
ja die bestaan ook... ehh ff wiki tjekke ofzoquote:
quote:Jezus-moslims, ook wel moslims voor Jezus genoemd, zijn moslims die enerzijds in Jezus Christus geloven zoals Jezus beleden wordt binnen het christendom, maar zich anderzijds moslim blijven noemen en zich houden aan regels en gebruiken binnen de islam. De Jezus-moslims houden zich bijvoorbeeld wel aan de ramadan en het moskeebezoek, maar geven dit een bijbelse betekenis. Zo wordt de islamitische geloofsbelijdenis bijvoorbeeld veranderd in "Er is geen godheid dan God, en Jezus is de Weg".
Het merendeel van de Jezus-moslims bevinden zich buiten Europa, in omgevingen met de islam als overheersende godsdienst, hoewel er zich in Engeland, Duitsland en Nederland ook enkelen bevinden. Eén van de redenen dat de "bekeerlingen" zich geen christen willen noemen, ligt mogelijk in het feit dat het christendom een negatieve associatie oproept met het seculiere, "goddeloze" Westen.
In de islam is Jezus (in het Arabisch: Isa) een profeet en al-masih (de messias). Onder al-masih verstaat men dat hij ten hemel is gevaren en terug zal komen om de komst van Ahmed (Mohammed) te verkondigen en de rest van zijn leven af te maken (de moslim-profeet Isa kon niet een vernederende marteldood sterven, maar zou ten hemel gevaren zijn en een ander zou zijn plaats aan het kruis hebben ingenomen). Veel moslims verwachten dat de laatste der dagen wordt ingeluid door de mahdi, waarschijnlijk Mohammed zelf.
De reacties vanuit het christendom op deze "Jezus-islam" variëren sterk. Vanuit sommige kringen wordt het positief bezien als goede ontwikkeling binnen de islam, vanuit andere christelijke kringen wordt de variant juist gezien als een heidense of syncretische religie.
Dat doe ik ook. Allemaal tuigquote:Op maandag 20 november 2006 19:42 schreef Burakius het volgende:
[..]
ja man ik ben een fundementalist.. kijk maar uit
Baha'i lijkt daar wel op.quote:Op maandag 20 november 2006 20:48 schreef zoalshetis het volgende:
die jezus-moslims vind ik wel interessant eik. ik zou eigenlijk nog liever de beweging: joods-christen-moslims zien. maar dat zal wel te ver in mijn tijd zijn![]()
wat?quote:
quote:Op maandag 20 november 2006 21:06 schreef Isegrim het volgende:
[..]
http://en.wikipedia.org/wiki/Bah%C3%A1'%C3%AD_Faith
Ik denk niet dat 't ooit gaat gebeuren.quote:Op maandag 20 november 2006 21:11 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
![]()
ik bedoelde meer dat ik graag een stroming zie die de drie monotheïstische godsdiensten van de afgelopen millenia in zich hebben en daarmee zichzelf kunnen opheffen![]()
over de drempel van de toekomst. zonder angst of individueel vacuum.
in dit topic zeer relevant: "one man can make a difference". hangt ervan af hoe je het brengt en wat je echte doel is.quote:Op maandag 20 november 2006 21:12 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Ik denk niet dat 't ooit gaat gebeuren.
mijn verontschuldigingen, maar ik vind de ontstane discussie beter dan de op. dus? ik denk laten staan. misschien komt ts nog wel met een opmerking?quote:Op maandag 20 november 2006 21:14 schreef nikky het volgende:
Wat wil Billy_Mack eigenlijk met dit topic? Op deze manier is het alleen een opsomtopic namelijk. Wat meer in de openingspost zou welkom zijn.
Vriendje vossssquote:Op maandag 20 november 2006 19:51 schreef vosss het volgende:
[..]
Dat doe ik ook. Allemaal tuig
Fundamentalisten
Balkenende
Talpa
Dat hangt van het soort satanisme af wat je aanhangt:quote:Op maandag 20 november 2006 21:19 schreef skippy22 het volgende:
Het satanisme of is dat geen geloof![]()
Het kangeroetjes satanisme staat er alleen niet bijquote:Op maandag 20 november 2006 21:22 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Dat hangt van het soort satanisme af wat je aanhangt:
http://en.wikipedia.org/wiki/Satanism
Heb ik het over sluiten?quote:Op maandag 20 november 2006 21:17 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
mijn verontschuldigingen, maar ik vind de ontstane discussie beter dan de op. dus? ik denk laten staan. misschien komt ts nog wel met een opmerking?
dat is inderdaad wel aprt ja.... Maak er een leuke OP van, en je ehbt wellicht een leuk topic voor HOC..quote:Op maandag 20 november 2006 21:27 schreef nikky het volgende:
[..]
Heb ik het over sluiten?
Maar ben wel benieuwd waarom de TS hem start en voor de rest zich nergens mee bemoeit.
Echt zooo'n domme opmerkingquote:Op maandag 20 november 2006 19:42 schreef vosss het volgende:
Geloof is voor fundamentalisten en er komt alleen maar narigheid van.
werkt je moeder als bootsman? indien niet vind ik persoonlijk vloekende en scheldende vrouwen vooral bij gescheiden sherrymoeders passen.quote:Op dinsdag 21 november 2006 19:21 schreef Natalie het volgende:
Ma is katholiek. Nou ja, katholiek is een groot woord. 't Geloof was haar opgedrongen, waardoor ze er nu zo'n hekel aan heeft dat ze meer vloekt dan ik. En ik ben dus niet gelovig.
"the lord moves in mysterious ways"...quote:Op maandag 20 november 2006 21:27 schreef nikky het volgende:
[..]
Heb ik het over sluiten?
Maar ben wel benieuwd waarom de TS hem start en voor de rest zich nergens mee bemoeit.
Seksist.quote:Op dinsdag 21 november 2006 19:26 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
werkt je moeder als bootsman? indien niet vind ik persoonlijk vloekende en scheldende vrouwen vooral bij gescheiden sherrymoeders passen.
Ze doet het ook alleen maar als ze in de auto zitquote:Op dinsdag 21 november 2006 19:26 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
werkt je moeder als bootsman? indien niet vind ik persoonlijk vloekende en scheldende vrouwen vooral bij gescheiden sherrymoeders passen.
als bijrijder in de auto kan ik er wel om lachen als een vrouw fel op het verkeer reageert.quote:Op dinsdag 21 november 2006 19:29 schreef Natalie het volgende:
[..]
Ze doet het ook alleen maar als ze in de auto zit
Mams is verder een übervrouwelijke, reeds 30 jaar gelukkig getrouwde, werkende moeder
Oh, en ze haat sherry.
Maar idd, het stond er wel enigszins 'Ma Flodderig'. Was niet de bedoeling.
Dat is toch Bahai? (Zo'n 6 miljoen aanhangers) De Bahai accepeteren zowel Jezus als Mohammed als profeten. Een sterk uitgangspunt van de Bahai dat ze wel duidleijk stellen dat deze profeten 'gezien moeten worden in hun tijdsgeest' en zich vooral hard maken voor onderzoek en onderwijs. Dus het is wel een serieuze poging om de monotheistische godsdiensten te verenigen. Echter, de bahai werden massaal vervolgd in o.a. Iran door moslims omdat die stelden dat Mohammed de laatste profeet was en de bahai een 'valse profeet' volgden.quote:Op maandag 20 november 2006 21:11 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
![]()
ik bedoelde meer dat ik graag een stroming zie die de drie monotheïstische godsdiensten van de afgelopen millennia in zich hebben en daarmee zichzelf kunnen opheffen![]()
over de drempel van de toekomst. zonder angst of individueel vacuüm.
quote:Laat alle vormen van geloof voor wat ze zijn en geeft u slechts aan Mij over.
quote:Nooit moogt gij hierover spreken met iemand, die geen asceet is, nooit met iemand zonder toewijding en ook niet met iemand, die niet wenst te luisteren en evenmin met degene, die Mij afgunstig is.
quote:Handelt ge niet volgens Mijn aanwijzingen en weigert ge te strijden, maar dat is een loos besluit: de natuur zal u ertoe dwingen.
gebonden door uw eigen karma, dat uit uw eigen aard is voortgekomen, zult ge juist dat hulpeloos verrichten wat ge uit misleiding niet wenst te doen.
Ik vind dat je nu wel érg snel concludeert dat er nooit een samensmelting van (monotheïstische) godsdiensten kan zijn. Ten minste, als je dat alleen baseert op het voorbeeld van vervolgingen in Iran.quote:Op vrijdag 24 november 2006 12:23 schreef onemangang het volgende:
[..]
Dat is toch Bahai? (Zo'n 6 miljoen aanhangers) De Bahai accepeteren zowel Jezus als Mohammed als profeten. Een sterk uitgangspunt van de Bahai dat ze wel duidleijk stellen dat deze profeten 'gezien moeten worden in hun tijdsgeest' en zich vooral hard maken voor onderzoek en onderwijs. Dus het is wel een serieuze poging om de monotheistische godsdiensten te verenigen. Echter, de bahai werden massaal vervolgd in o.a. Iran door moslims omdat die stelden dat Mohammed de laatste profeet was en de bahai een 'valse profeet' volgden.
Met andere woorden, een succesvolle 'merger' tussen de monothieistische godsdiensten is ondenkbaar. Uiteindelijk zal het toch wel leiden naar atheisme (logische evolutie van de godsdienst, van polytheisme naar monotheisme naar atheisme) en dan gaan we ons voortaan alleen nog maar druk maken over meetbare en waarneembare zaken.
Van een aantal naar 1, van 1 naar niets?quote:Op vrijdag 24 november 2006 13:35 schreef VonHinten het volgende:
Daarnaast volg ik de 'logische' redenering van jou ook niet echt. Van polytheïsme naar monotheïsme naar atheïsme. Waar baseer je die laatste stap op?
Ja ik schnapp. Vraag me af waar die dat op baseert.quote:Op vrijdag 24 november 2006 13:44 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Van een aantal naar 1, van 1 naar niets?
De ontwikkelingen van de populariteit van het geloof. Feitelijk is het monotheistische geloof ook al enorm geevolueerd: het hele geloof dat 'god' de aarde heeft geschapen is op de helling, het geloof dat de mens in het middelpunt van het universum staat is op de helling en het geloof dat het nut of effect heeft om god aan te roepen is op de helling. Een gemiddelde katholiek van nu zou in het jaar 100 een ketter zijn geweest.quote:Op vrijdag 24 november 2006 13:35 schreef VonHinten het volgende:
[..]
Daarnaast volg ik de 'logische' redenering van jou ook niet echt. Van polytheïsme naar monotheïsme naar atheïsme. Waar baseer je die laatste stap op?
Vieze dieven!quote:Op vrijdag 24 november 2006 19:31 schreef nachtpersoon het volgende:
[..]
zou ik ook wel willen weten![]()
maar Jezus is ook in de Islam een profeet
Behalve voor atheisten.quote:Op vrijdag 24 november 2006 13:20 schreef perfectionist het volgende:
God zoeken is ieders levenswerk...
Ik vind het geen gekke redenering. Op het laatste na: 'het nut of effect om god aan te roepen is op de helling'. Dat ervaar ik niet bij de mensen om mij heen. Ikzelf zit er wel mee, maar als ik naar de gemiddelde (christelijke) gelovige kijk zijn ze er vrij sterk van overtuigd dat het aanroepen van God wel nut heeft. Ze kunnen het niet meten, maar het is een overtuiging. Daarnaast: het geloof in (een) god is in de loop der jaren wel gebleven. De invulling is anders geworden, maar het geloof is er nog steeds. Ik volg en onderschrijf de stappen van polytheïsme naar monotheïsme, maar vind dat de stap van monotheïsme naar atheïsme door jou te makkelijk in hetzelfde rijtje wordt gezet. Van het bestaan van een god naar atheïsme is een vrij grote stap.quote:Op vrijdag 24 november 2006 18:56 schreef onemangang het volgende:
[..]
De ontwikkelingen van de populariteit van het geloof. Feitelijk is het monotheistische geloof ook al enorm geevolueerd: het hele geloof dat 'god' de aarde heeft geschapen is op de helling, het geloof dat de mens in het middelpunt van het universum staat is op de helling en het geloof dat het nut of effect heeft om god aan te roepen is op de helling. Een gemiddelde katholiek van nu zou in het jaar 100 een ketter zijn geweest.
Mensen zoals jij noem ik - en ik wil je niet beledigen - struisvogelgelovigen. Ik heb ook lang zo geleefd, mede dankzij mijn opvoeding. Maar feit is dat als je meer kennis opdoet over het geloof en dingen die daarmee in strijd zijn je niet langer compromisloos kan blijven geloven wat je geleerd is.quote:Op vrijdag 24 november 2006 21:49 schreef my_own het volgende:
Ik geloof in Jezus. Alleen ik ben te lui wat vor het geloof te doen of juist te laten. Dus ik noem mezelf geen Christen, maar ik geloof er WEL in. Ik bedoel maar, hoe kan zo'n kutknal de aarde laten ontstaan. Lijkt mij onmogelijk
Ik denk dat niet gelovigen toleranter zijn mbt bijv, homo's, abortus, euthanasie etc. Bij religieuzen ligt dat moeilijker en daardoor ontstaat discussie.quote:Op zaterdag 25 november 2006 00:19 schreef Tirion het volgende:
Na het lezen van dit soort topics en nieuwsberichten vraag ik me eigenlijk altijd af waarom deze meerderheid van niet gelovigen zich zo stil houd in het maatschappelijk debat. Er is continue discussie over uitingen van christenen, islamieten etc. maar slechts zelden speelt de niet-gelover een rol van betekenis.
Komt dit omdat de niet-gelovers zich minder interesseren voor dit soort discussies en er simpelweg geen aandacht aan schenken?![]()
Da's wel een heule sterke redenatie; in Jezus geloven omdat je de oerknal niet aannemelijk vindtquote:Op vrijdag 24 november 2006 21:49 schreef my_own het volgende:
Ik geloof in Jezus. Alleen ik ben te lui wat vor het geloof te doen of juist te laten. Dus ik noem mezelf geen Christen, maar ik geloof er WEL in. Ik bedoel maar, hoe kan zo'n kutknal de aarde laten ontstaan. Lijkt mij onmogelijk
That sounds like my momquote:Op dinsdag 21 november 2006 19:37 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
als bijrijder in de auto kan ik er wel om lachen als een vrouw fel op het verkeer reageert.
sinds wanneer zijn protestantisme en katholicisme geen christendomquote:Op maandag 20 november 2006 19:40 schreef daeri het volgende:
Valt me ook op dat het Christendom in welke vorm dan ook niet in je poll staat.
Edit:
Protestant is natuurlijk n vorm van Christendom..
Maar niet elke Christen is Protestant...
Ik doe niet aan godsdiensten... wel aan een religie... Maarja, jij vraagt naar godsdienst.
Ja dat had ik ook. Ik nam aan dat daar de mogelijkheid "anders, nml. " voor wasquote:Op vrijdag 24 november 2006 13:46 schreef jogy het volgende:
Ik mis het antwoord 'geen'. 'niet gelovig' klopt ook niet.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |