abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_43718050
quote:
Tegenlicht - De luiken dicht

Uitzending: maandag 20 november, 21.00 uur, Nederland 2
Herhaling: vrijdag 24 november, 9.55 uur, Nederland 2

Er lijkt iets grondig mis met de Tweede Kamerverkiezingen 2006. Een groeiend aantal critici vindt dat de campagne "nergens over gaat". Wat het "feest van de democratie" had moeten zijn, wordt door velen calvinistisch tegemoet getreden, zonder de illusie zich met hun stem uit te spreken over de belangrijke vraagstukken van deze tijd. De politici verweren zich heftig tegen deze kritiek. Premier Balkenende sprak onlangs smalend van "een klagende intelligentsia over het niveau van de politiek, je kunt er de klok op gelijk zetten". Heeft Balkenende gelijk en gaat het om niet meer dan voorspelbare, rituele kritiek? Of is er dit keer meer aan de hand dan met de Nederlandse democratie?

Aan de vooravond van de verkiezingen, op maandag 20 november, stelt VPRO's Tegenlicht die vraag aan de orde in een discussie geleid door Felix Rottenberg. Samen met Halleh Ghorashi, hoogleraar Management van diversiteit en integratie, met publicist Bas Heijne en met hoogleraar Economie en voormalig secretaris-generaal op het ministerie van Economische Zaken Sweder van Wijnbergen, onderzoekt hij de vraag waarom internationale verhoudingen en mondiale thema's vrijwel verdwenen lijken uit de huidige campagne. Is het politieke speelveld teruggebracht tot de postzegel Nederland? Mogen de verkiezingsthema's niet verder reiken dan de kartelrand? Heeft het gidsland de luiken dicht gegooid?

Een greep uit de voorbeelden die aan de orde zullen komen:
Waarom sturen we onze manschappen naar Afghanistan, een van de moeilijkste militaire missies van dit moment -maar praten we er niet over tijdens de verkiezingscampagne? Waarom spreekt niemand meer over het door ons gesteunde Amerikaanse optreden in Irak? Waarom is Europa geen verkiezingsissue terwijl we vorig jaar massaal de Europese Grondwet hebben afgewezen, nota bene na een halve eeuw koploper Europese integratie te zijn geweest? Waarom rapporteren we wél zorgelijk dat onze islamitische jeugd vatbaar is voor extremisme, maar praten we, twee jaar na de moord op Van Gogh, nooit meer over oorzaken en voedingsbodem van internationaal terrorisme? Waarom komt een omstreden vraagstuk als versoepeling van het ontslagrecht uitsluitend aan de orde in het kader van Woutertje resp. Jan-Petertje pesten? En nooit in de context van innovatie, competitie en globaliserende economie, waar het onderwerp thuis hoort?

Aan de hand van deze en andere voorbeelden komt de vraag aan de orde of Nederland een zogenaamde "low trust globalisation society" aan het worden is. Een land waar de internationale ontwikkelingen argwanend op afstand worden gehouden en men zich liever achter de gesloten luiken bezig houdt met een naar binnen gekeerde identiteit. Elkaar moed insprekend dat het weer goed met ons gaat, met heimwee naar de VOC.
Typisch Nederlands, of een internationale trend? Een nieuw hoofdstuk in onze vaderlandse geschiedenis? Of zijn we met de luiken dicht weer aan het terugvallen op onze normale historische positie, namelijk die van de strikte neutraliteit die tot mei 1940 bestond. En die zich nu wellicht manifesteert als mentale neutraliteit in de gemoedstoestand van kiezers en gekozenen: een cultuur van vermijden en wegkijken.
Wat betekent die neiging om de luiken dicht te houden voor de toekomst van Nederland en zijn plaats op het mondiale toneel? En hoe om te gaan met dat gevoel van teleurstelling in de democratie zonder te vervallen in cynisme en doemdenken?
http://www.vpro.nl/programma/tegenlicht/afleveringen/31331812/

Kijk, dat kan nog interessant worden vanavond.
pi_43718532
Ik ben het er ook mee eens, maar de journalistiek mag wat mij betreft de hand in eigen boezem steken.

Wie weet bv wat de laatste kritische vraag is, die in deze campagne aan Balkenende is gesteld?

Bram Schilham begint altijd helemaal te glimmen, als ie alleen al het woord Balkenende uitspreekt, let daar maar is op, en Frits Wester zijn roots kennen we allemaal.
  maandag 20 november 2006 @ 22:04:40 #3
158292 problematiQue
Correspondent ter Plaatse
pi_43730842
Noemden mijns inziens een aantal aardige punten. In een veranderende wereld niet durven te veranderen leidt ertoe dat men zich afsluit - klinkt mij als logisch in de oren. Dat mensen hun verworvenheden niet willen afstaan daarmee sloegen ze ook de spijker mee op de kop vind ik, HRA en het sociale vangnet als goed voorbeeld van vandaag de dag. Maar het meeste was ik het nog eens met het feit dat ze vonden dat er weinig visie wordt uitgedragen door de politiek partijen. Ik heb de hele campagnetijd al het gevoel alsof de meeste partijen enkel een pakket ideeën naar voren brengen zonder te wijzen op een punt aan de horizon waar het volgens hun naartoe moet. Het is alleen maar HRA beperken, meer geld naar zorg, punt.
pi_43735323
Er zijn te veel programma's op tv die telkens weer dezelfde issues naar boven brengen. Er is binnen het programma te weinig zendtijd om echt diep te gaan. Dus worden hoofdzaken van hoofdzaken besproken in kleine debatjes.
pi_43735974
In vergelijking met eerdere verkiezingen vind ik het allemaal wel meevallen. Rond Pim was het niets anders dan met emmers stront smijten. En bij de afgelopen gemeenteraadsverkiezingen was het helemaal een drama.
Aan de andere kant mist er idd wel een visie, een partij die werkelijk naar voren durft te kijken en het lef heeft op z'n bek te gaan. Het is nu allemaal wat lafjes afzeiken en wat lullen over armoede in een van de meest rijke landen die zo ongeveer de rijkdom het meest egaal verdeeld heeft in de hele wereld. Verder nog wat zeiken over vergrijzing waar 30 jaar geleden al bijna genoeg aan gedaan is en dat zijn de verkiezingen 2006.
pi_43737237
Goede vragen. Ik mis ook de vraag waarom is milieu geen issue van betekenis meer terwijl Nederland over 50 jaar van de aardbodem is weggevaagd als de ijskap van Groenland en Antatica in dit tempo blijft smelten?

Bekijk de film 'An inconvenient truth maar eens'
Wie gelooft in God gelooft niet in al die andere 19.999 goden.
Ik geloof niet in 20.000 goden. Zo'n klein verschil maar zoveel discussie.
pi_43740268
quote:
Of zijn we met de luiken dicht weer aan het terugvallen op onze normale historische positie, namelijk die van de strikte neutraliteit die tot mei 1940 bestond.
Dit lijkt me niet. We zitten immers zowel in Irak als Afghanistan. Volgens mij hebben we heel duidelijk de kant van de VS gekozen.
Yeah, well, that's just, like, your opinion, man.
3 weken sterren kijken in augustus: www.iayc.org
pi_43740286
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 02:30 schreef onemangang het volgende:
Goede vragen. Ik mis ook de vraag waarom is milieu geen issue van betekenis meer terwijl Nederland over 50 jaar van de aardbodem is weggevaagd als de ijskap van Groenland en Antatica in dit tempo blijft smelten?

Bekijk de film 'An inconvenient truth maar eens'
Water stijgt vooral door uitzetting van dat water bij hogere temperatuur.
Maar het is inderdaad opvallend.
Yeah, well, that's just, like, your opinion, man.
3 weken sterren kijken in augustus: www.iayc.org
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')