abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_43711204
quote:
VAN ONZE CORRESPONDENT

DEN HAAG - CDA-lijsttrekker Jan Peter Balkenende doet op basis van een goede samenwerking in de afgelopen vier jaar liever zaken met de VVD dan met de PvdA. Hij voegt er wel meteen aan toe na de verkiezingen op de 22ste 'niemand uit te sluiten'.

Balkenende wil de coalitie CDA-VVD geen inzet van de verkiezingen maken. Maar zondagavond liet hij in het tv-programma Lijst nul van BNN zijn voorkeur doorschemeren. Daarin vroeg GroenLinks-fractievoorzitter Femke Halsema Balkenende te kiezen tussen PvdA en VVD.

Balkenende verwijt VVD-lijsttrekker Mark Rutte dat hij de ChristenUnie heeft uitgesloten als mogelijke coalitiepartner. Volgens Balkenende kan de ChristenUnie wel eens nodig zijn om een meerderheid te behalen. Op dit moment hebben CDA en VVD geen meerderheid.

Tijdens een verkiezingsbijeenkomst in Leiden richtte Bos zich gisteravond op de 'sociale' CDA-stemmers. Hij vroeg hen deze keer op de PvdA te stemmen. 'Laten we na het economisch herstel nu ook het sociale herstel mogelijk maken.'

bron
Ik heb het vaker gezegd. Als je Balkenende maar onder zware druk zet, dan wordt hij pas eerlijk. Nu maakte hij gisteren in BNN's Lijst 0 de "uitglijder" door toch een voorkeur voor de VVD boven de PvdA uit te spreken om een paar uur later er weer op terug te komen (had deze man niet zo'n hekel aan gedraai?; potje-keteltje?). Verder is het tekenend dat hij zo baalt dat de VVD de Christenunie min of meer heeft uitgesloten.

Maar goed, intussen is het toch duidelijk wat Balkenende wilt. Hij wil gewoon verder met het a-sociale rechtsconservatieve beleid. Met een regering van CDA-VVD-CU dus.

Voor de "linkse" CDA-kiezers (bestaan ze eigenlijk nog?) kan ik niet duidelijk genoeg zijn: stem pertinent GEEN CDA en ook niet CU. Je krijgt de VVD er dan geheid gratis bij. En voortzetting van dit a-sociale beleid.

tip voor die kiezers die nog een beetje een sociaal gevoel in hun lijf hebben: kies PvdA of een andere linkse partij.
  maandag 20 november 2006 @ 11:14:31 #2
16845 L3IPO
I am...MEGATRON!
pi_43711528
Jij vind het vreemd dat Balkenende een voorkeur heeft voor een coalitie met VVD ipv PvdA. Ga maar alvast je wonden likken, want dat linkse kabinet komt er toch niet. Het wordt óf PvdA + CDA óf CDA + VVD + ???
Humans dont deserve to live...
pi_43711538
Logisch, veel VVD-ers keizen desnoods strategisch CDA om maar geen BOS in het kabinet te hebben. Ik ben ook een VVD stemmer, maar als het een nek aan nek race wordt tussen CDA en PvdA, stem ik CDA.

Hopelijk wil het CDA daarna met VVD regeren, maar zo niet is het nog altijd beter dan PvdA.

De SP is nog erger en wil dat alle (ALLE!) hypotheekrentes (ook lopende) worden afgeschaft. Dat betekend faillissement voor mij en mijn vriendin mag dan stoppen het het HBO en in de frietzaak aan de slag gaan.
ships are safe in the harbor, but that is not what ships are meant for
pi_43711597
quote:
Op maandag 20 november 2006 11:14 schreef L3IPO het volgende:
Jij vind het vreemd dat Balkenende een voorkeur heeft voor een coalitie met VVD ipv PvdA. Ga maar alvast je wonden likken, want dat linkse kabinet komt er toch niet. Het wordt óf PvdA + CDA óf CDA + VVD + ???
Ik vind het niet vreemd. Maar wel hypocriet van Balkenende om dat niet te willen toegeven. Daar gaat het wat mij betreft in dit topic om.
pi_43711629
Ik kijk wel uit! Links kiezen

Dan gaat het straks weer slecht (of nog slechter, hoe je het zien wil) met NL
Signature
pi_43711636
Goed zo balkie .

Komt het misschien toch nog goed .
A gentle wave of heat flows over the FOK! forum
Get woke, go broke!
pi_43711656
Zoals de peilingen er nu uitzien, halen CDA en VVD zelfs mét de ChristenUnie erbij nog geen meerderheid. En dan laten we de zeer grote verschillen tussen de VVD en CU nog buiten beschouwing.

Maar we zijn er nog niet. Christelijke kiezers zijn doorgaans hondstrouw en komen altijd massaal naar de stembus; hondenweer of niet. Het is daarom van wezenlijk belang dat mensen die KLAAR zijn met Balkenende en consorten, komende woensdag wel de moeite nemen om te gaan stemmen. Elke stem telt namelijk.
  Licht Ontvlambaar maandag 20 november 2006 @ 11:20:46 #8
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_43711662
quote:
Op maandag 20 november 2006 11:14 schreef Mr.Spock het volgende:
Logisch, veel VVD-ers keizen desnoods strategisch CDA om maar geen BOS in het kabinet te hebben. Ik ben ook een VVD stemmer, maar als het een nek aan nek race wordt tussen CDA en PvdA, stem ik CDA.

Hopelijk wil het CDA daarna met VVD regeren, maar zo niet is het nog altijd beter dan PvdA.

De SP is nog erger en wil dat alle (ALLE!) hypotheekrentes (ook lopende) worden afgeschaft. Dat betekend faillissement voor mij en mijn vriendin mag dan stoppen het het HBO en in de frietzaak aan de slag gaan.
Hier kan ik me helemaal in vinden...
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
  maandag 20 november 2006 @ 11:22:54 #9
16845 L3IPO
I am...MEGATRON!
pi_43711721
quote:
Op maandag 20 november 2006 11:17 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Ik vind het niet vreemd. Maar wel hypocriet van Balkenende om dat niet te willen toegeven. Daar gaat het wat mij betreft in dit topic om.
Hij geeft het toch wel toe? Hij zegt er alleen bij dat dat niet de deur dichtgooit voor andere partijen. Hoezo hypocriet?
  maandag 20 november 2006 @ 11:23:49 #10
51024 Esco
Ondertitel
pi_43711746
quote:
Op maandag 20 november 2006 11:20 schreef dVTB het volgende:
Zoals de peilingen er nu uitzien, halen CDA en VVD zelfs mét de ChristenUnie erbij nog geen meerderheid. En dan laten we de zeer grote verschillen tussen de VVD en CU nog buiten beschouwing.

Maar we zijn er nog niet. Christelijke kiezers zijn doorgaans hondstrouw en komen altijd massaal naar de stembus; hondenweer of niet. Het is daarom van wezenlijk belang dat mensen die KLAAR zijn met Balkenende en consorten, komende woensdag wel de moeite nemen om te gaan stemmen. Elke stem telt namelijk.
Je kan er wel klaar mee zijn, maar om er nou nog minder voor terug te krijgen. Nee, niet voor mij
Signature
  maandag 20 november 2006 @ 11:25:25 #11
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_43711784
dat was al logisch, ze zijn al 4 jaar dikke vriendjes. VVD wil ook liefst met CDA doorgaan
[b]Op vrijdag 7 november 2008 08:54 schreef santax het volgende:[/b]
[..]
Blij dat er nog mensen hier zijn waar ik me wel in herken.
U, meneer MikeyMo, bent mijn nieuwe FOK!-held _O_
pi_43711930
quote:
Op maandag 20 november 2006 11:20 schreef dVTB het volgende:
Zoals de peilingen er nu uitzien, halen CDA en VVD zelfs mét de ChristenUnie erbij nog geen meerderheid.
Ik zie het er nog van komen dat CDA en VVD hun arrogantie in hun hoofd halen om een minderheidskabinet te formeren. Het was immers de laatste paar maanden goed bevallen zonder D66 en konden zowaar nog wetsvoorstellen met het grootste gemak door de Kamer loodsen...
quote:
En dan laten we de zeer grote verschillen tussen de VVD en CU nog buiten beschouwing.
Idd op gebied van euthanasie, abortus en homohuwelijk. Maar ja, je weet het maar nooit wat ze uit de hoge hoed toveren.....Partijen laten soms een ongelofelijke opportunistische creativiteit zien....
pi_43711939
quote:
Op maandag 20 november 2006 10:59 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Voor de "linkse" CDA-kiezers (bestaan ze eigenlijk nog?) kan ik niet duidelijk genoeg zijn: stem pertinent GEEN CDA en ook niet CU. Je krijgt de VVD er dan geheid gratis bij. En voortzetting van dit a-sociale beleid.
Maakt het uit welke partij je "erbij" krijgt? Je stemt voor een persoon met een partij en daar ga je voor. Ik stem ChristenUnie omdat ik het met hun standpunten grotendeels eens ben. Hoe meer mensen stemmen op ChristenUnie, des te minder stemmen op een andere partij.
Bovendien wil ik benadrukken dat een stem op de ChristenUnie niet betekent dat ze met de VVD zaken gaan doen. Dat hangt echt af van hoe de uitslag er overmorgen uit komt te zien en hoe de formatie onderhandelingen lopen.
pi_43711982
quote:
Op maandag 20 november 2006 11:22 schreef L3IPO het volgende:

[..]

Hij geeft het toch wel toe?
Om het een paar uur later weer in trekken...
quote:
Hij zegt er alleen bij dat dat niet de deur dichtgooit voor andere partijen. Hoezo hypocriet?
Omdat hij donders goed dat hij alleen met de VVD verder wilt. Maar geeft het niet RONDUIT toe. Dat is hypocriet.
  Licht Ontvlambaar maandag 20 november 2006 @ 11:32:59 #15
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_43712019
quote:
Op maandag 20 november 2006 11:31 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

[..]

Omdat hij donders goed dat hij alleen met de VVD verder wilt. Maar geeft het niet RONDUIT toe. Dat is hypocriet.
Ach ja... hij weet tenminste met wie hij verder wil. Dat kun je van Bos niet zegggen...
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
  maandag 20 november 2006 @ 11:33:38 #16
16845 L3IPO
I am...MEGATRON!
pi_43712035
quote:
Op maandag 20 november 2006 11:31 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

[..]

Slaat echt helemaal nergens op, hij spreekt een voorkeur uit, maar laat andere opties open. Dat is niet hypcriet.

Opgeslost, slotje
  maandag 20 november 2006 @ 11:34:26 #17
16845 L3IPO
I am...MEGATRON!
pi_43712060
quote:
Op maandag 20 november 2006 11:32 schreef Sjeen het volgende:

[..]

Ach ja... hij weet tenminste met wie hij verder wil. Dat kun je van Bos niet zegggen...
Bos is wanhopig, aangezien het vrijwel onmogelijk is dat hij premier wordt
  maandag 20 november 2006 @ 11:35:08 #18
27166 mr.vulcano
Op naar de top!
pi_43712075
quote:
Op maandag 20 november 2006 11:30 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Ik zie het er nog van komen dat CDA en VVD hun arrogantie in hun hoofd halen om een minderheidskabinet te formeren. Het was immers de laatste paar maanden goed bevallen zonder D66 en konden zowaar nog wetsvoorstellen met het grootste gemak door de Kamer loodsen...
Sinds wanneer ben jij tegen de democratie?
Dat is nodeloos kwetsend, stigmatiserend, tendentieus en ongefundeerd!
pi_43712238
quote:
Op maandag 20 november 2006 11:30 schreef FonsvdB het volgende:

[..]

Maakt het uit welke partij je "erbij" krijgt? Je stemt voor een persoon met een partij en daar ga je voor. Ik stem ChristenUnie omdat ik het met hun standpunten grotendeels eens ben. Hoe meer mensen stemmen op ChristenUnie, des te minder stemmen op een andere partij.
Je zou idd slechts moeten kijken naar de standpunten van de partijen. En daarop je keuze moeten baseren. Maar niettemin helpt je ook niet wenselijke coalities aan een meerdereheid. Dat vind ik het grote nadeel van dit kiesstelsel: er is indirect ook een strategisch element in je stemkeuze. Dit lijkt mij onvermijdelijk.

Voor een CDA en PvdA kiezer maakt het veel uit. Een grote kiezers heeft een duidelijke voorkeur voor CDA-VVD; de andere weer CDA-PvdA. Als je op een van deze partijen kiest, dan is het wel erg verleidelijk om vooral strategisch te gaan stemmen.....

Maw: mijn wens zou zijn om naast de partijkeuze ook een voorkeur voor een coalitie aan te geven.....En nieuw kiesstelsel dus. (andere topic)
quote:
Bovendien wil ik benadrukken dat een stem op de ChristenUnie niet betekent dat ze met de VVD zaken gaan doen. Dat hangt echt af van hoe de uitslag er overmorgen uit komt te zien en hoe de formatie onderhandelingen lopen.
En dat vind ik het enge als je CU stem. Want het hangt erom of ze een rechts of links kabinet ze aan een meerderheid wilt helpen. Ik vind de CU daar niet zo helder in. Jammer, want ik kan mij prima vinden met de standpunten van die partij, blijkenende ook uit vele stemwijzers...
pi_43712388
quote:
Op maandag 20 november 2006 11:35 schreef mr.vulcano het volgende:

[..]

Sinds wanneer ben jij tegen de democratie?
Staatsrechtelijk kan ik daar onmogelijk tegen zijn als er een Kamermeerderheid voor een wetvoorstel stemt. Maar een minderheidskabinet verdient wat mij betreft geen schoonheidprijs. Ik ben wel blij dat Balkenende dit zelf ook vindt, maar ik moet nog zien wat hij gaat doen als het straks de enige optie is en hij coûte que coûte dit beleid wilt voortzetten.....

Ik vrees dat zij dan toch gaat voor een minderheidskabinet CDA-VVD.
pi_43712620
quote:
Op maandag 20 november 2006 11:40 schreef EchtGaaf het volgende:

En dat vind ik het enge als je CU stem. Want het hangt erom of ze een rechts of links kabinet ze aan een meerderheid wilt helpen. Ik vind de CU daar niet zo helder in. Jammer, want ik kan mij prima vinden met de standpunten van die partij, blijkenende ook uit vele stemwijzers...
Eerlijk gezegd boeit mij dat links vs rechts gedoe niet. Ik ben even tevreden als de CU met linkse danwel met rechtse partijen zou gaan regeren.

De CU heeft haar eigen standpunten waar ze voor gaan. Anderen mogen daar het stempeltje "links" of "rechts" aan plakken, maar maakt dat iets uit? Het gaat om de inhoud. Als ze die inhoud kunnen verwezenlijken, dan maakt de rest van de regeringscoalitie voor mij niet veel meer uit.
  maandag 20 november 2006 @ 11:55:23 #22
27166 mr.vulcano
Op naar de top!
pi_43712641
Ik mag toch hopen dat dit voor velen geen verrassing is?
  maandag 20 november 2006 @ 11:59:01 #23
27166 mr.vulcano
Op naar de top!
pi_43712741
quote:
Op maandag 20 november 2006 11:45 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Staatsrechtelijk kan ik daar onmogelijk tegen zijn als er een Kamermeerderheid voor een wetvoorstel stemt. Maar een minderheidskabinet verdient wat mij betreft geen schoonheidprijs. Ik ben wel blij dat Balkenende dit zelf ook vindt, maar ik moet nog zien wat hij gaat doen als het straks de enige optie is en hij coûte que coûte dit beleid wilt voortzetten.....

Ik vrees dat zij dan toch gaat voor een minderheidskabinet CDA-VVD.
Minderheidskabinetten zijn in andere landen (oa zweden en denemarken) een normale zaak en werken volgens mij ook niet slechter dan een meerderheidsregering.

Toelichting
pi_43712859
Ik heb Balkende niet zien draaien of een uitglijder zien maken. Hij was duidelijk: op basis van het beleid van de afgelopen jaren kiest hij voor de VVD, maar hij voegde er direct aan toe dat dat niets betekent voor eventuele coalitiebesprekingen na 22 november. Hij dekte zich meteen en goed in. Je kunt het met hem eens zijn of niet, maar hij is niet achterlijk.
When you're racing, it's life. Anything that happens before or after is just waiting.
pi_43713160
quote:
Op maandag 20 november 2006 11:54 schreef FonsvdB het volgende:

[..]

Eerlijk gezegd boeit mij dat links vs rechts gedoe niet. Ik ben even tevreden als de CU met linkse danwel met rechtse partijen zou gaan regeren.
Dat zou ik mij kunnen voorstellen als jij met je opvattingen zo ongeveer in het midden in het politieke spectrum staat. Persoonlijk zou ik liever de CU in een links kabinet zitting nemen. Volgens mij kunnen ze daar veel meer Christelijk Sociaal beleid kwijt. Want daar prijs ik de CU om: dat ze gaan voor het Christelijk Sociaal beleid. Want daat schoot het CDA imo veel in te kort als je kijkt naar het zeer hardvochtig beleid dat Balkenende en consorten hebben verdedigd.
quote:
De CU heeft haar eigen standpunten waar ze voor gaan. Anderen mogen daar het stempeltje "links" of "rechts" aan plakken, maar maakt dat iets uit? Het gaat om de inhoud. Als ze die inhoud kunnen verwezenlijken, dan maakt de rest van de regeringscoalitie voor mij niet veel meer uit.
De etiketjes links en rechts zijn betrekkelijk. Ook ik kijk puur op de inhoud. Wat mij dan wel opvalt is dat je voor sociaal beleid eerder bij links dan rechts moet zijn.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')