abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_43699605
Ik had een vraag aan fokkers die symphatiseerden met het linkse gedachtegoed.

De partijen die jullie aanhangen vinden altijd dat mensen beschermd moeten worden tegen de vrije markt. In het bijzonder tegen mensen met een relatief laag inkomen. Maar hoe kan de vrije markt mensen met een relatief laag inkomen aanvallen of beschadigen? Welk kwaad of onrecht doet de vrije markt mensen aan?

Maakt jullie gedachtegoed hier geen denkfout? het zou niet de eerste keer zijn

[ Bericht 0% gewijzigd door Corelli op 19-11-2006 22:10:03 ]
  zondag 19 november 2006 @ 21:58:42 #2
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_43699660
Ondanks de ietswat arrogante insteek van de OP reageer ik toch maar...

Lees hier maar de verhalen: http://www.consumentenbond.nl/
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
  zondag 19 november 2006 @ 22:00:39 #3
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_43699745
Wanneer rechtse users ook mogen antwoorden:
In een volledig vrije arbeidsmarkt kan bijvoorbeeld het loon wat iemand economisch gezien "waard" is, onder het bestaansminimum zakken. Doordat de overheid minimumlonen vaststeld wordt voorkomen dat mensen hiervoor moeten werken en verellenden
The End Times are wild
pi_43699790
quote:
Op zondag 19 november 2006 22:00 schreef LXIV het volgende:
nee, ik ga een ban voor je aanvragen
  zondag 19 november 2006 @ 22:06:43 #5
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_43700022
quote:
Op zondag 19 november 2006 22:01 schreef Corelli het volgende:

[..]

nee, ik ga een ban voor je aanvragen
K.. Ik had het kunnen weten.

En het was nog wel een links argument!
The End Times are wild
  zondag 19 november 2006 @ 22:07:18 #6
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_43700059
Vrije markt betekent bedrijven die winst willen maken. En die winst moet ergens vandaan komen.

Op bepaalde gebieden levert dit geen problemen op, integendeel, dan gaat de kwaliteit omhoog en de prijs omlaag. Op andere gebieden gebeurt het tegenovergestelde, omdat deze gebieden zich niet lenen voor marktwerking.
Ik wil niet spreken voor iedereen die sympathiseert met links gedachtegoed, en eigenlijk beschouw ik mezelf ook meer als pragmaticus, maar dit heb ik tegen de heiligverklaring van marktwerking. Bepaalde zaken kan je gewoon beter collectief regelen.
Als je voorbeelden wilt, kan ik er wel een paar noemen, maar het heeft toch altijd weinig zin als je ze zelf al niet kunt verzinnen.
Yeah, well, that's just, like, your opinion, man.
3 weken sterren kijken in augustus: www.iayc.org
pi_43700366
quote:
Op zondag 19 november 2006 21:57 schreef Corelli het volgende:

De partijen die jullie aanhangen vinden altijd dat mensen beschermd moeten worden tegen de vrije markt. In het bijzonder tegen mensen met een relatief laag inkomen. Maar hoe kan de vrije markt mensen met een relatief laag inkomen aanvallen of beschadigen? Welk waad of onrecht doet de vrije markt mensen aan?

Het is nogal lachwekkend en ik vind het nogal van dwaasheid getuigen wanneer je dergelijke vragen uberhaupt nog vraagt, aangezien het subjectivisme in je post ervan afdruipt.

Maar mocht je in je zelfbevestigende bui de lol ervan inzien dat deze URL (http://nl.wikipedia.org/wiki/Industri%C3%ABle_revolutie) je nog wat kan leren, dan 'be my guest'.

zondag 19 november 2006 @ 22:15:30 #8
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_43700413
@TS hoe zie je die bescherming dan voor je?

Moet de overheid de economie gaan reguleren en de markt werking gaan verstoren?
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_43700480
Noodzakelijke diensten mogen niet in handen komen van mensen wiens taak het is om zo veel mogenlijk winst te maken, de kans dat ze gaan snijden en korten om hun marge te vergroten is te hoog.
Als de regering regels stelt hierover is het al geen vrije markt meer.
Dit bericht is goedgekeurd door de NSA en de NVD en andere opsporingsdiensten.
pi_43700494
Om maar even een voorbeeld te geven van die leeninstellingen, lenen voor een nieuwe tv enz, geen enkel mens met enig benul zou dat doen. Dan doe je het maar even met een oude tv. Meestal zijn de iets minder intelligente mensen degenen die lenen en daardoor in de problemen raken.
http://upcomingaward.nl/#_band-groovegarden
Stemt allen op Groove Garden!
pi_43703213
quote:
Op zondag 19 november 2006 21:57 schreef Corelli het volgende:

De partijen die jullie aanhangen vinden altijd dat mensen beschermd moeten worden tegen de vrije markt. In het bijzonder tegen mensen met een relatief laag inkomen. Maar hoe kan de vrije markt mensen met een relatief laag inkomen aanvallen of beschadigen? Welk kwaad of onrecht doet de vrije markt mensen aan?

Bepaalde zaken zijn zo belangrijk dat ze ten alle tijde voor iedereen beschikbaar moeten zijn. Bijvoorbeeld nutsvoorzieningen.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_43703241
quote:
Op zondag 19 november 2006 22:15 schreef Martijn_77 het volgende:

Moet de overheid de economie gaan reguleren en de markt werking gaan verstoren?
De markt werkt nergens perfect dus een verstoring meer of minder maakt ook niet echt uit.
  zondag 19 november 2006 @ 23:23:50 #13
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_43703356
quote:
Op zondag 19 november 2006 23:20 schreef du_ke het volgende:

[..]

De markt werkt nergens perfect dus een verstoring meer of minder maakt ook niet echt uit.
Ach, er worden moorden gepleegd, dus een moord meer of minder maakt ook niet echt uit.

Belabberde redering.
pi_43703403
De meest ideale markt is volgens mij anarchokapitalisme, dat is verre van wenselijk. Aangezien er dan ook helemaal geen overheid is die controleert. Volgens dit systeem controleren de bedrijven elkaar.
pi_43703431
quote:
Op zondag 19 november 2006 22:17 schreef sjakie007 het volgende:
Om maar even een voorbeeld te geven van die leeninstellingen, lenen voor een nieuwe tv enz, geen enkel mens met enig benul zou dat doen. Dan doe je het maar even met een oude tv. Meestal zijn de iets minder intelligente mensen degenen die lenen en daardoor in de problemen raken.
Juist door een overheid die deze mensen beschermd leren ze het nooit en zullen ze in de toekomst gewoon dezelfde fout maken. Kortom ze blijven minder intelligent en kwetsbaar.
pi_43703432
quote:
Op zondag 19 november 2006 23:23 schreef ExtraWaskracht het volgende:

[..]

Ach, er worden moorden gepleegd, dus een moord meer of minder maakt ook niet echt uit.

Belabberde redering.
Moord is iets dat bestaat. De perfecte markt bestaat niet .
  zondag 19 november 2006 @ 23:27:00 #17
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_43703459
quote:
Op zondag 19 november 2006 23:26 schreef du_ke het volgende:

[..]

Moord is iets dat bestaat. De perfecte markt bestaat niet .
De zekerheid niet vermoord te worden bestaat ook niet.
pi_43703502
quote:
Op zondag 19 november 2006 23:27 schreef ExtraWaskracht het volgende:

[..]

De zekerheid niet vermoord te worden bestaat ook niet.
Klopt maar naar mijn idee is het niet erg wanneer een markt verstoort wordt voor een hoger doel (de samenleving)
pi_43703524
quote:
Op zondag 19 november 2006 23:28 schreef du_ke het volgende:
Klopt maar naar mijn idee is het niet erg wanneer een markt verstoort wordt voor een hoger doel (de samenleving)
Dat klinkt vrij eng. Een hoger doel.
  zondag 19 november 2006 @ 23:31:54 #20
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_43703649
quote:

[..]

Dan zou het wel moeten kloppen dat de samenleving ermee gediend is. Dat is waar ik mijn vraagtekens bij zet.
pi_43703667
quote:
Op zondag 19 november 2006 23:26 schreef MrX1982 het volgende:

[..]

Juist door een overheid die deze mensen beschermd leren ze het nooit en zullen ze in de toekomst gewoon dezelfde fout maken. Kortom ze blijven minder intelligent en kwetsbaar.
Ik wil niet denigrerend overkomen, maar je hebt gewoon mensen die niet in staat zijn zich te beschermen, ik schaar hier ook de bejaarde medemens enigzins onder, vooral degenen waarvoor het allemaal te snel gaat. Bijvoorbeeld een bejaarde vrouw die via de telefoon een internet aanbieding aangesmeert krijgt terwijl ze uberhaupt geen pc heeft.
En het zou zo moeten zijn dat zo'n fout niet mogelijk zou moeten zijn, vooral aanbiedingen via de telefoon niet, die kunnen sommige groepen nogal overrompelen of overhalen om het te doen. Er zijn nogal wat mensen die ver gaan om hun waar te verkopen.
pi_43703826
quote:
Op zondag 19 november 2006 23:31 schreef ExtraWaskracht het volgende:

[..]

Dan zou het wel moeten kloppen dat de samenleving ermee gediend is. Dat is waar ik mijn vraagtekens bij zet.
Ik vind het een goede zaak dat iedereen die er de cappaciteiten voor heeft hoog onderwijs kan genieten. Of dat niemand gedwongen op straat hoeft te leven, er zorg is voor iedereen die dat nodig heeft, dat er water van een zeer hoge kwaliteit uit de kraan komt, dat er wegen zijn.
pi_43703876
quote:
Op zondag 19 november 2006 23:32 schreef sjakie007 het volgende:
Ik wil niet denigrerend overkomen, maar je hebt gewoon mensen die niet in staat zijn zich te beschermen, ik schaar hier ook de bejaarde medemens enigzins onder, vooral degenen waarvoor het allemaal te snel gaat. Bijvoorbeeld een bejaarde vrouw die via de telefoon een internet aanbieding aangesmeert krijgt terwijl ze uberhaupt geen pc heeft.
En het zou zo moeten zijn dat zo'n fout niet mogelijk zou moeten zijn, vooral aanbiedingen via de telefoon niet, die kunnen sommige groepen nogal overrompelen of overhalen om het te doen. Er zijn nogal wat mensen die ver gaan om hun waar te verkopen.
Maar dan wil je dus een overheid die de rol van een ouder opzich neemt waarbij de burger een kind is. Uiteindelijk moet je kinderen en in dit geval burgers hun eigen weg laten gaan zodat ze van fouten kunnen leren.

Een levenslange bescherming van de overheid leidt tot niets behalve afhankelijkheid en passiviteit.
  zondag 19 november 2006 @ 23:38:22 #24
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_43703894
quote:
Op zondag 19 november 2006 23:36 schreef du_ke het volgende:

[..]

Ik vind het een goede zaak dat iedereen die er de cappaciteiten voor heeft hoog onderwijs kan genieten. Of dat niemand gedwongen op straat hoeft te leven, er zorg is voor iedereen die dat nodig heeft, dat er water van een zeer hoge kwaliteit uit de kraan komt, dat er wegen zijn.
Dat vind ik ook goede zaken.
pi_43703936
quote:
Op zondag 19 november 2006 23:28 schreef MrX1982 het volgende:

[..]

Dat klinkt vrij eng. Een hoger doel.
Tja het belang van een land is soms anders dan dat van een individu.

De bovenstaande strip geeft de werking van de 'Tragedy of the commons' weer. Doordat het land van iedereen is, kunnen deze boeren de - maar al te menselijke - neiging niet onderdrukken om te proberen zoveel mogelijk te verdienen.
pi_43703956
quote:
Op zondag 19 november 2006 23:38 schreef ExtraWaskracht het volgende:

[..]

Dat vind ik ook goede zaken.
Juist en naar mijn idee mag daarvoor de vrije marktwerking verstoord worden .
  zondag 19 november 2006 @ 23:43:05 #27
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_43704067
quote:
Op zondag 19 november 2006 23:39 schreef du_ke het volgende:

[..]

Juist en naar mijn idee mag daarvoor de vrije marktwerking verstoord worden .
De vraag is in hoeverre dat nodig is.

Kijk, ik ben bv. best te porren voor wat Friedman ooit voorstelde .. een negatieve inkomstenbelasting om tot enige egalisatie te komen. Dingen als subsidiering, importtarieven, prijscontrole, minimumloon, CAO, etc. ben ik niet voor.
pi_43704070
Alsjeblieft, noem "vrije markt" gewoon "markt".

Alsof je binnen een bedrijf zo vrij bent, ga toch weg.
pi_43704168
quote:
Op zondag 19 november 2006 23:39 schreef du_ke het volgende:
Tja het belang van een land is soms anders dan dat van een individu.

[afbeelding]De bovenstaande strip geeft de werking van de 'Tragedy of the commons' weer. Doordat het land van iedereen is, kunnen deze boeren de - maar al te menselijke - neiging niet onderdrukken om te proberen zoveel mogelijk te verdienen.
Een overheid bestaat uit mensen dus deze negatieve eigenschap die je aan het individu toekent wordt verergerd onder de paraplu van een overheid.
pi_43704259
quote:
Op zondag 19 november 2006 23:37 schreef MrX1982 het volgende:

[..]

Maar dan wil je dus een overheid die de rol van een ouder opzich neemt waarbij de burger een kind is. Uiteindelijk moet je kinderen en in dit geval burgers hun eigen weg laten gaan zodat ze van fouten kunnen leren.

Een levenslange bescherming van de overheid leidt tot niets behalve afhankelijkheid en passiviteit.
Klopt, maar laat ik het zo zeggen, mensen die niet meer in staat zijn om bekwaam te handelen (bejaarden en zwakzinnigen) moeten gewoon beschermt worden. Bij zwakzinnig bedoel ik eigenlijk niet de mensen die kwijlend in een instelling zitten, maar gewoon de mensen die een laag iq hebben en zeer goed van vertrouwen zijn, deze twee groepen beseffen de gevolgen vaak niet en de laatste groep zal de fout die ze maakt niet doorhebben.
pi_43704484
quote:
Op zondag 19 november 2006 23:48 schreef sjakie007 het volgende:
Klopt, maar laat ik het zo zeggen, mensen die niet meer in staat zijn om bekwaam te handelen (bejaarden en zwakzinnigen) moeten gewoon beschermt worden. Bij zwakzinnig bedoel ik eigenlijk niet de mensen die kwijlend in een instelling zitten, maar gewoon de mensen die een laag iq hebben en zeer goed van vertrouwen zijn, deze twee groepen beseffen de gevolgen vaak niet en de laatste groep zal de fout die ze maakt niet doorhebben.
Dat is zo, hoewel bejaarden zou ik niet per definitie onder de noemer handelingsonbekwaam scharen.

Daarnaast is er natuurlijk nog wel een verschil aan te brengen in mensen die boven hun stand leven en daardoor in de schulden raken of mensen die gewoon echt zwakzinnig zijn. Ik vermoed dat de eerste groep een stuk groter is dan de tweede en voor de eerste heeft overheidsbescherming weinig nut.
pi_43707595
quote:
Op zondag 19 november 2006 22:00 schreef LXIV het volgende:
In een volledig vrije arbeidsmarkt kan bijvoorbeeld het loon wat iemand economisch gezien "waard" is, onder het bestaansminimum zakken. Doordat de overheid minimumlonen vaststeld wordt voorkomen dat mensen hiervoor moeten werken en verellenden
Minimumloon is een stompzinnig systeem. Het kan alleen bestaan door bij werkenden geld af te pakken. Hoezo, vraag je?

Simpel. Een werknemer kan bepaalde dingen. Daarom wordt hij door een werkgever aangenomen: de kosten die hij maakt om de werknemer aan te nemen, zijn lager dan de baten die het in dienst hebben van de werknemer opleveren. Sommige werknemers kunnen echter zo weinig, dat zelfs het minimumloon is te hoog om het in dienst nemen van die figuren te verantwoorden. Gevolg? De persoon wordt niet aangenomen en kan waarschijnlijk nergens een baan krijgen. Dus krijgen ze een uitkering. Waarvoor iedereen betaalt.

Als er geen minimumloon was, dan kon de persoon misschien nog wel aangenomen worden tegen een bedrag lager dan het minimumloon. Meer is zijn arbeid niet waard, maar hij heeft tenminste een baan. En er hoeft geen uitkering betaald te worden, of in ieder geval geen volledige.

De overheid heeft zich gewoon niet met de markt te bemoeien.
"Welfare culture is bad not just because, as in Europe, it's bankrupting the state, but because it enfeebles the citizenry, it erodes self-reliance and resourcefulness."
-Mark Steyn
  maandag 20 november 2006 @ 06:25:05 #33
32768 DionysuZ
Respect my authority!
pi_43707978
quote:
Op maandag 20 november 2006 03:50 schreef StefanP het volgende:

[..]

Minimumloon is een stompzinnig systeem. Het kan alleen bestaan door bij werkenden geld af te pakken. Hoezo, vraag je?

Simpel. Een werknemer kan bepaalde dingen. Daarom wordt hij door een werkgever aangenomen: de kosten die hij maakt om de werknemer aan te nemen, zijn lager dan de baten die het in dienst hebben van de werknemer opleveren. Sommige werknemers kunnen echter zo weinig, dat zelfs het minimumloon is te hoog om het in dienst nemen van die figuren te verantwoorden. Gevolg? De persoon wordt niet aangenomen en kan waarschijnlijk nergens een baan krijgen. Dus krijgen ze een uitkering. Waarvoor iedereen betaalt.

Als er geen minimumloon was, dan kon de persoon misschien nog wel aangenomen worden tegen een bedrag lager dan het minimumloon. Meer is zijn arbeid niet waard, maar hij heeft tenminste een baan. En er hoeft geen uitkering betaald te worden, of in ieder geval geen volledige.

En vervolgens kan die persoon niet rondkomen en moet een tweede baan of zelfs een derde baan nemen om zijn vaste lasten te kunnen betalen.
□ Reality is merely an illusion,albeit a very persistent one-A.Einstein
■ Of ik ben gek of de rest van de wereld.Ik denk zelf de rest van de wereld-Rudeonline
□ The war is not meant to be won.It is meant to be continuous-G.Orwell
pi_43708080
quote:
Op maandag 20 november 2006 06:25 schreef DionysuZ het volgende:

[..]

En vervolgens kan die persoon niet rondkomen en moet een tweede baan of zelfs een derde baan nemen om zijn vaste lasten te kunnen betalen.
Als even leest wat hij schrijft dan zie je dat hij aangeeft dat de overheid het mogelijk wel kan aanvullen. Daarbij is het niet abnormaal dat mensen twee banen hebben om alles te kunnen betalen (zie Polen bijvoorbeeld).

Verder geeft hij zeer duidelijk weer wat het kosten/baten plaatje is voor een bedrijf, iets wat vele van jullie waarschijnlijk niet kennen
pi_43708097
quote:
Op zondag 19 november 2006 23:43 schreef Puzzelaar het volgende:
Alsjeblieft, noem "vrije markt" gewoon "markt".

Alsof je binnen een bedrijf zo vrij bent, ga toch weg.
Leer jij eerst eens wat de vrije markt precies inhoud. Het gaat er niet om dat je in ja naakie door het bedrijf mag huppelen, je baas mag ontslaan of noem maar op...Nee het gaat er om dat bedrijf zonder dat er door de overheid ingegrepen word kunnen opereren. Want als de overheid ingrijpt onstaat er namelijk automatisch het zogenaamd Death Weigt Loss. Dat is een stuk voordeel wat o.a. voor de consument verdwijnt, alleen doordat er bijvoorbeeld al belastingen geheven worden.
Nu is er uiteraard wel iets voor te zeggen dat er uitkeringen zijn, maar het is wel verstandig om deze te betalen door middel van zo weinig mogelijk belastingen te heffen.

Dit was wel even kort door de bocht en zwart/wit
  maandag 20 november 2006 @ 07:24:27 #36
32768 DionysuZ
Respect my authority!
pi_43708126
quote:
Op maandag 20 november 2006 07:11 schreef optifree het volgende:

[..]

Als even leest wat hij schrijft dan zie je dat hij aangeeft dat de overheid het mogelijk wel kan aanvullen. Daarbij is het niet abnormaal dat mensen twee banen hebben om alles te kunnen betalen (zie Polen bijvoorbeeld).

Verder geeft hij zeer duidelijk weer wat het kosten/baten plaatje is voor een bedrijf, iets wat vele van jullie waarschijnlijk niet kennen
Het is hier gelukkig geen Polen . Het minimumloon is er om mensen te beschermen tegen uitbuiting.

[ Bericht 2% gewijzigd door DionysuZ op 20-11-2006 07:47:21 ]
□ Reality is merely an illusion,albeit a very persistent one-A.Einstein
■ Of ik ben gek of de rest van de wereld.Ik denk zelf de rest van de wereld-Rudeonline
□ The war is not meant to be won.It is meant to be continuous-G.Orwell
  maandag 20 november 2006 @ 19:40:34 #37
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_43725730
quote:
Op maandag 20 november 2006 03:50 schreef StefanP het volgende:

[..]

Wat je schrijft klopt vanuit het marktoogpunt inderdaad. Alleen is de vraag of je een markteconomie zo belangrijk moet vinden dat mensen wiens economische waarde onder het bestaansminimum ligt moet laten verrekken.
Dan wordt het een ethische kwestie. En liever verstoor ik de markt dan dat ik mensen laat verrekken.
The End Times are wild
  maandag 20 november 2006 @ 21:21:19 #38
111171 Richie_Rich
Rich Industries©
pi_43729677
quote:
Op maandag 20 november 2006 07:24 schreef DionysuZ het volgende:

[..]

Het is hier gelukkig geen Polen . Het minimumloon is er om mensen te beschermen tegen uitbuiting.
En waarom denk je dat dat zal gebeuren?
  maandag 20 november 2006 @ 23:09:25 #39
66825 Reya
Fier Wallon
pi_43732900
Of de vrije markt mensen onrecht aandoet, is sterk afhankelijk van de ethische en politieke houding van degene die de vraag beantwoordt. Eén term overheerst echter sterk in de discussie over markt en overheid, en dan vooral bij degenen die kritisch zijn over de vrije markt: précarité, oftewel precairheid. Het duidt op de onzekerheid die ontstaat wanneer traditionele waarborgen van de overheid worden afgeslankt of zelfs helemaal worden afgeschaft. In een tijd dat er steeds meer flexibiliteit van mensen wordt verwacht, worden mensen angstig, gaan compensatiegedrag vertonen en dan is er al snel de roep om traditionele instituties die een zekere mate van bestaanszekerheid waarborgen. Laatst las ik in Trouw dat kiezers over het algemeen vrij behoudzuchtig zijn; ze willen het liefst zoveel mogelijk bij het oude laten, ten einde zekerheid te verkrijgen over hun inkomen, maatschappelijke positie etc. Dat het behouden van die zekerheden zorgt voor het remmen van bepaalde economische en sociale processen, wordt dan maar geaccepteerd als zijnde een offer voor meer bestaanszekerheid.
pi_43733011
quote:

[..]

Waaruit blijkt dat overheids ingrijpen (links of rechtsom) goed zou zijn voor de samenleving?
pi_43733076
quote:
Op maandag 20 november 2006 23:12 schreef Chewie het volgende:

[..]

Waaruit blijkt dat overheids ingrijpen (links of rechtsom) goed zou zijn voor de samenleving?
Omdat de mensen gekozen hebben wat ze willen. Ipv een kleine elite.
pi_43733113
quote:
Op maandag 20 november 2006 23:14 schreef Puzzelaar het volgende:

[..]

Omdat de mensen gekozen hebben wat ze willen. Ipv een kleine elite.
Dat is op de markt ook zo tenminste als je keuze niet beperkt wordt door bijvoorbeeld regelgeving.
  maandag 20 november 2006 @ 23:19:36 #43
66825 Reya
Fier Wallon
pi_43733305
quote:

[..]

Er is uberhaupt geen eenduidige definitie van wat goed is voor de samenleving, dus dat is sowieso lastig te zeggen
pi_43733426
quote:

[..]

In landen met een redelijk sterke overheid kan iedereen die dat echt wil een goede opleiding volgen.
Dat kan maar in een heel beperkt aantal landen volgens mij.
Of de laatste 50 jaar zijn er in Nederland geen serieuze overstromingen geweest.
We zijn al decennia lang een stabiel land zonder echt grote stakingen en opstanden.
etc etc
pi_43733484
quote:
Op maandag 20 november 2006 23:19 schreef Reya het volgende:

[..]

Er is uberhaupt geen eenduidige definitie van wat goed is voor de samenleving, dus dat is sowieso lastig te zeggen
Dat klopt ook wel weer natuurlijk .
pi_43733542
quote:
Op maandag 20 november 2006 21:21 schreef Richie_Rich het volgende:

[..]

En waarom denk je dat dat zal gebeuren?
Een betere vraag is waarom het ooit ingevoerd is. Dan heb je ook gelijk antwoord op jouw vraag.
pi_43733720
In principe is een vrije markt ideaal, en zal door iedereen worden toegejuichd zowel links als rechts, ALLEEN. Het in de vrije markt donderen van een overheids orgaan daar komen veel rotte fruitvliegjes op af die de zaak vernagelen. Het GASbedrijf is verzelfstandigd en zes maanden later had de driecteur de gasprijs met 10% verhoogd en zijn eigen salaris ging van 120.000 naar 880.000 terwijl de aandeelhouders (de gemeenten) een mooi verhaal werd voorgespiegeld. Nu is de overheid geschrokken en om het ontstane monopolie weer teniet te doen verzinnen ze om de bedrijven te spilitsen. Het geen na een flinke lobby in de eerste kamer onder het tapijt word geschoven. Nu de Huur weer , de huurprijs loslaten terwijl er een enorm tekort is aan huizen is onverantwoord. De huur kan zo naar 1500 euro per huis. In principe zal het op een gegeven moment wel goed komen maar marktwerking kan alleen toegelaten worden als er volstrekte concurrentie is op prijsgebied. En er zijn teveel ambtenaren met vrienden die gebaat zijn om een monopolie te creeren denk aande zorgverzekeraars onder leiding van Wiegel en Hoogervorst
Het grote risicio van dronken barmannen, is dat ze dubbel schrijven.
pi_43733767
quote:
Op maandag 20 november 2006 23:23 schreef du_ke het volgende:

[..]

In landen met een redelijk sterke overheid kan iedereen die dat echt wil een goede opleiding volgen.
Dat kan in een vrije markt ook, domweg een kwestie van vraag en aanbod. Wat Nederland juist laat zien is nivilering van de kwaliteit van onderwijs en daardoor ook een beperktere keus.

.
quote:
Of de laatste 50 jaar zijn er in Nederland geen serieuze overstromingen geweest.
Waterschappen bestaan al eeuwen en beschermen ook al eeuwen ons land tegen overstromingen, door de techniek destijds niet altijd mogelijk, dus met een kleinere overheid is dit ook prima te realiseren.
quote:
We zijn al decennia lang een stabiel land zonder echt grote stakingen en opstanden.
etc etc
Daar heb je ook geen grote overheid voor nodig lijkt mij. Meeste stakingen zie je ook in sectoren waar de overheid een dikke vinger in de pap heeft.
pi_43734006
quote:
Op maandag 20 november 2006 23:31 schreef Chewie het volgende:

[..]

Dat kan in een vrije markt ook, domweg een kwestie van vraag en aanbod. Wat Nederland juist laat zien is nivilering van de kwaliteit van onderwijs en daardoor ook een beperktere keus.

.
[..]
Daar ben ik het toch niet helemaal mee eens. Door ons systeem van studiefinanciering kan iedereen studeren je bent niet afhankelijk van private beurzen of de mazzel te hebben dat je goed kan sporten.
Dat onze absolute top misschien iets lager is, dat kan zo zijn maar het gemiddelde niveau is wel stukken hoger.
quote:
Waterschappen bestaan al eeuwen en beschermen ook al eeuwen ons land tegen overstromingen, door de techniek destijds niet altijd mogelijk, dus met een kleinere overheid is dit ook prima te realiseren.
[..]
Waterschappen zijn ook overheden maar de grootste overstromingen krijg je natuurlijk aan zee en daar hebben we rijkswaterstaat voor.
quote:
Daar heb je ook geen grote overheid voor nodig lijkt mij. Meeste stakingen zie je ook in sectoren waar de overheid een dikke vinger in de pap heeft.
Tja het blijft lastig om uit te zoeken wat een goed formaat voor een overheid is. Je moet naar beide kanten niet te ver doorschieten .
  maandag 20 november 2006 @ 23:45:39 #50
66825 Reya
Fier Wallon
pi_43734278
quote:
Op maandag 20 november 2006 23:37 schreef du_ke het volgende:
Tja het blijft lastig om uit te zoeken wat een goed formaat voor een overheid is. Je moet naar beide kanten niet te ver doorschieten .
Dat zal ook niet snel gebeuren in het politieke krachtenveld, alhoewel het niet helemaal onmogelijk is. Aan de ene kant bestaat er een zekere noodzaak tot minder overheidsregulering en meer flexibiliteit, en politici zijn ook wel geneigd dit te onderkennen, maar ze worden sterk in hun mogelijkheden gelimiteerd doordat er allerlei groepen in de samenleving zijn die belang hebben bij bepaalde regelgeving, en zich sterk zullen verzetten tegen hervormingen en deregulering. Zeker wanneer het om precaire aangelegenheden als ontslagrecht gaat, wat bijzonder veel mensen aangaat, zijn politici uitermate behoedzaam met in hoeverre ze durven de bestaande situatie te verstoren. Zodra ze zonder uitgebreide risico-analyse of zonder genoeg politieke steun hervormingsplannen openbaren, kan er relatief massaal verzet ontstaan, zoals bij de voorgenomen invoering van de beruchte CPE in Frankrijk is gebleken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')