abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_43679218
quote:
Op zondag 19 november 2006 11:08 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

Als het jou een verschrikkelijke vorm van samenleven lijkt dan staat het je geheel vrij om met wat gelijkgestemden je eigen communistische heilstaatje op te richten waarbinnen je alsnog alles op jouw manier regelt, verzorgt en betaalt. Zolang je er maar niemand toe dwingt om er aan mee te doen.

Persoonlijk zou ik echter liever vandaag dan morgen zaken als veiligheid, gezondheidszorg en onderwijs aan private ondernemingen overlaten. Die hebben er namelijk belang bij om die zaken goed en goedkoop te regelen, die hebben er ook belang bij om innovatief te zijn. Dat alles in tegenstelling tot de overheid.
we leven in een democratie dus niet fuif maar jij moet je heilstaat maar gaan zoeken als het linkse kabinet - wat er vast gaat komen - je niet bevalt. mag ik je america aanbevelen. america is tof namelijk
pi_43679243
quote:
Op zondag 19 november 2006 11:09 schreef digitaLL het volgende:
Van Dale
[..]

Het is imo ook dwang als men iemand verbied iets te doen.
Als ik bijv. door rood wil rijden wordt ik gedwongen dat niet te doen via een verbod.
Dus je wilt ook alle verkeersregels afschaffen ?
En jij denkt echt dat dat werkt ?
  zondag 19 november 2006 @ 11:12:49 #78
162059 G.RUTTE
Pas op voor de VVD
pi_43679249
quote:
Op zondag 19 november 2006 11:09 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

Natuurlijk, er zouden verzekeringen bestaan waar je arbeidsongeschiktheid kunt verzekeren. Tegen voorwaarden die jou aanstaan en een premie die jij wil betalen.
Wakker worden......
www.kutvvd.nl
pi_43679260
quote:
Op zondag 19 november 2006 11:08 schreef FuifDuif het volgende:
En waarom zou dat anders zijn in een anarcho-kapitalistische samenleving? Wie gaat private ondernemingen dan op de vingers tikken, wanneer ze besluiten hun voorwaarden te wijzigen?
Jij en ik, door onze verzekering daar onmiddellijk op te zeggen en naar de concurrent te gaan die erom bekend staat hun voorwaarden niét eenzijdig te wijzigen.
quote:
Meer algemeen gezegd: wie waarborgt de geldigheid van een overeenkomst?
De concurrentie. Je raakt namelijk héél snel héél veel klanten kwijt als je je niet aan de overeenkomst houdt. De overheid hoeft zich daar echter niet druk om te maken want die verbiedt eenvoudigweg de concurrentie en komt dus ongestraft weg met het veranderen of afschaffen van eerder aangegane overeenkomsten. Mensen kunnen hooguit emigreren, maar ik lees in een ander topic dat je ook daar al paal en perk aan wilt stellen.
pi_43679264
quote:
Op zondag 19 november 2006 11:09 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

Natuurlijk, er zouden verzekeringen bestaan waar je arbeidsongeschiktheid kunt verzekeren. Tegen voorwaarden die jou aanstaan en een premie die jij wil betalen.
Waarom is dan nog geen marktpartij in het gat gedoken wat de overheid heeft geslagen in de wao voorziening.
pi_43679278
quote:
Op zondag 19 november 2006 11:09 schreef Odysseuzzz het volgende:

[..]

(moet zeggen dat ik die termen niet goed ken)

Toch, ik heb zo het idee dat "de mark" voor een erg groot deel gebaseerd is op misleiding. Zodoende zie ik er geloof ik niet veel heil in. Ook zijn er allerlei principes/mechanismen die oneerlijke concurentie in de hand werken ten koste van de levenskwaliteit en -kwantiteit van mensen.
Precies en hier raken we de kern van het probleem. HenriOsewoudt en gelijkdenkenden geloven in de utopie dat er zoiets kan bestaan als volkomen marktwerking. Inderdaad, een volkomen marktwerking biedt perfecte uitkomst, maar het is, zoals ik al zei, een utopie. Oppertunisme in de mens zal altijd leiden tot oneerlijke marktwerking en vervuiling in het systeem.
  zondag 19 november 2006 @ 11:15:04 #82
66825 Reya
Fier Wallon
pi_43679286
quote:
Op zondag 19 november 2006 00:03 schreef FuifDuif het volgende:
Als we kijken naar de evolutionaire lijn van het leven, dan zien we dat de toename van de sociale complexiteit welke bestaat tussen soortgenoten onderling gepaard gaat met een toename van mogelijkheden om altruïstisch gedrag te vertonen. Dit impliceert dat we kunnen stellen dat puur oppertunistisch en egoïstisch gedrag meer primitief is dan solidair gedrag.
Dat valt makkelijk om te draaien: een toename aan sociale complexiteit zorgt ervoor dat mensen minder gebonden zijn aan hun traditionele sociale groep, en geeft hen dus de mogelijkheid meer individualistisch gedrag te vertonen. Je beredenering is eenvoudig te falsificeren.
quote:
We weten dat rechtsen met hun hang naar een volkomen vrije markt en zelfredzaamheid (met die enge libertariërs voorop) het egoïstische individu erkennen en tevens als zodanig accepteren. Linksen hebben daarentegen altijd al gehamerd op gemeenschapsvorming en solidariteit.

Die stelling die hieruit volgt is:
Rechtsen zijn meer primitief dan linksen.

Meer omstreden stelling:
Rechtsen zijn meer als oermensen en linksen meer als moderne homo sapiens.
Een totaal ongefundeerde en eenzijdige stelling. De overgang van een meer traditionele naar een meer moderne samenleving is gekenmerkt door zowel zekere 'rechtse' tendensen (opkomst van het kapitalisme, en daaruit volgend massaproductie, een toename van welvaart etc.) als zekere 'linkse' tendensen (opkomst van de verzorgingsstaat, algemeen kiesrecht etc.). Beide politieke flanken hebben zekere invloed gehad op het proces van modernisering, en beide flanken zijn ook producten van de moderne samenleving. Bedenk wel dat politiek uberhaupt iets moderns is; in traditionele samenlevingen heeft iets als democratie haast niet kunnen bestaan.
pi_43679287
quote:
Op zondag 19 november 2006 11:09 schreef UnderConstruction het volgende:

[..]

damn

heb ik weer eens hoor. de [sarcasm]-tags vergeten

! Bedankt voor het ophelderen.
pi_43679297
quote:
Op zondag 19 november 2006 11:12 schreef Limburger_noord het volgende:
Dus je wilt ook alle verkeersregels afschaffen ?
En jij denkt echt dat dat werkt ?
Nee, ik wil de wegen privatiseren en de regels die er op een weg gelden overlaten aan de weg-eigenaar. Persoonlijk zou ik me nooit op een weg begeven waar geen regels gelden. Jij wel? Dat soort wegen hebben dus weinig kans van slagen in een vrije markt en bovendien is het je eigen keuze of je je er wel of niet op begeeft.
pi_43679299
quote:
Op zondag 19 november 2006 11:13 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

Jij en ik, door onze verzekering daar onmiddellijk op te zeggen en naar de concurrent te gaan die erom bekend staat hun voorwaarden niét eenzijdig te wijzigen.
[..]

De concurrentie. Je raakt namelijk héél snel héél veel klanten kwijt als je je niet aan de overeenkomst houdt. De overheid hoeft zich daar echter niet druk om te maken want die verbiedt eenvoudigweg de concurrentie en komt dus ongestraft weg met het veranderen of afschaffen van eerder aangegane overeenkomsten. Mensen kunnen hooguit emigreren, maar ik lees in een ander topic dat je ook daar al paal en perk aan wilt stellen.
wat een heerlijk ideaalplaatje schets je. je hebt vast een hele dikke duim dat je zo goed kan fantaseren
pi_43679326
quote:
Op zondag 19 november 2006 11:15 schreef UnderConstruction het volgende:
wat een heerlijk ideaalplaatje schets je. je hebt vast een hele dikke duim dat je zo goed kan fantaseren
Wat klopt er dan niet?
pi_43679342
quote:
Op zondag 19 november 2006 11:13 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

[..]

Goed, dus dit betekent dat een overeenkomst slechts eenzijdig van waarde is? Namelijk voor de aanbieder, die zijn goede naam verspeelt als hij zich er niet aan houdt, terwijl de consument kan weglopen als hem een scheet dwars zit?
pi_43679359
quote:
Op zondag 19 november 2006 11:15 schreef UnderConstruction het volgende:

[..]

wat een heerlijk ideaalplaatje schets je. je hebt vast een hele dikke duim dat je zo goed kan fantaseren filosoferen
Rechts is niet primitief. Het gedachtengoed van links daarintegen wel...
Heel veel mensen hebben een hoop geleerd van het communisme, enkele linkse rakkers nog niet..
pi_43679375
quote:
Op zondag 19 november 2006 11:15 schreef Reya het volgende:

[..]

Dat valt makkelijk om te draaien: een toename aan sociale complexiteit zorgt ervoor dat mensen minder gebonden zijn aan hun traditionele sociale groep, en geeft hen dus de mogelijkheid meer individualistisch gedrag te vertonen. Je beredenering is eenvoudig te falsificeren.
[..]

Een totaal ongefundeerde en eenzijdige stelling. De overgang van een meer traditionele naar een meer moderne samenleving is gekenmerkt door zowel zekere 'rechtse' tendensen (opkomst van het kapitalisme, en daaruit volgend massaproductie, een toename van welvaart etc.) als zekere 'linkse' tendensen (opkomst van de verzorgingsstaat, algemeen kiesrecht etc.). Beide politieke flanken hebben zekere invloed gehad op het proces van modernisering, en beide flanken zijn ook producten van de moderne samenleving. Bedenk wel dat politiek uberhaupt iets moderns is; in traditionele samenlevingen heeft iets als democratie haast niet kunnen bestaan.
Hier zit iets in, Reya. Valt me niet van je tegen.
pi_43679383
quote:
Op zondag 19 november 2006 11:18 schreef FuifDuif het volgende:
Goed, dus dit betekent dat een overeenkomst slechts eenzijdig van waarde is? Namelijk voor de aanbieder, die zijn goede naam verspeelt als hij zich er niet aan houdt, terwijl de consument kan weglopen als hem een scheet dwars zit?
Nee, een contract is tweezijdig. Zowel de aanbieder als de vrager moeten zich aan de voorwaarden houden. Doet één van de partijen dat niet dan heeft de ander het recht het contract te verbreken.
pi_43679408
quote:
Op zondag 19 november 2006 11:15 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

Nee, ik wil de wegen privatiseren en de regels die er op een weg gelden overlaten aan de weg-eigenaar. Persoonlijk zou ik me nooit op een weg begeven waar geen regels gelden. Jij wel? Dat soort wegen hebben dus weinig kans van slagen in een vrije markt en bovendien is het je eigen keuze of je je er wel of niet op begeeft.
Dan veranderd er dus niets ?
Nu bepaald de 'weg eigenaar ' de regels (binnen de mogelijkheden van de wet) toch ook (gemeente bv) ?

Of wil je echt helemaal overla eiegen regels ?
Dat wordt er dan niet duidelijker op....
pi_43679445
quote:
Op zondag 19 november 2006 11:20 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

Nee, een contract is tweezijdig. Zowel de aanbieder als de vrager moeten zich aan de voorwaarden houden. Doet één van de partijen dat niet dan heeft de ander het recht het contract te verbreken.
Hmmm, dus in feite ligt er dan veel macht bij de consument.
pi_43679454
quote:
Op zondag 19 november 2006 11:18 schreef draaijer het volgende:

[..]

Rechts is niet primitief. Het gedachtengoed van links daarintegen wel...
Heel veel mensen hebben een hoop geleerd van het communisme, enkele linkse rakkers nog niet..
Dus er bestaan volgens jou geen voorbeelden van een slecht rechts beleid ?
pi_43679466
quote:
Op zondag 19 november 2006 11:22 schreef FuifDuif het volgende:
Je begint het zowaar te begrijpen.
  zondag 19 november 2006 @ 11:23:49 #95
151257 Odysseuzzz
U bestaat niet
pi_43679467
quote:
Op zondag 19 november 2006 11:14 schreef FuifDuif het volgende:

[..]

Precies en hier raken we de kern van het probleem. HenriOsewoudt en gelijkdenkenden geloven in de utopie dat er zoiets kan bestaan als volkomen marktwerking. Inderdaad, een volkomen marktwerking biedt perfecte uitkomst, maar het is, zoals ik al zei, een utopie. Oppertunisme in de mens zal altijd leiden tot oneerlijke marktwerking en vervuiling in het systeem.
Mmmmh... dus als ik geen heil zie in "totale" marktwerking ben ik dan links?
pi_43679492
quote:
Op zondag 19 november 2006 11:17 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

Wat klopt er dan niet?
dat als je ziek bent je niet zomaar weg kan gaan bij een verzekering. om maar eens 1 ding te noemen. en dat het in de praktijk niet altijd zo werkt. daarbij is een arbeidsongeschiktheidsverzekering haast onbetaalbaar, zeker als je tot de zwakkeren (chronisch ziek or whatever) behoort.

wat wij hier hebben is zo slecht nog niet in vergelijking met bv america. misschien kan het beter, maar sec naar onze economie kijkend doet nederland het beter dan america. en op sociaal gebied al helemaal.
pi_43679501
quote:
Op zondag 19 november 2006 11:23 schreef Odysseuzzz het volgende:

[..]

Mmmmh... dus als ik geen heil zie in "totale" marktwerking ben ik dan links?
Ja ,gij ontspoorde communist
pi_43679504
quote:
Op zondag 19 november 2006 11:23 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

Je begint het zowaar te begrijpen.
Het is inderdaad grappig dat ik opeens in begon te zien dat aanbieders zich eigenlijk niet kunnen permitteren om oppertunistisch te zijn. Hmmm, ik ga hier wat meer over nadenken en lezen... het wordt opeens wat interessanter.
  zondag 19 november 2006 @ 11:26:44 #99
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_43679507
quote:
Op zondag 19 november 2006 11:22 schreef FuifDuif het volgende:
Ja, want een consument kan in een vrije markt economie (iets wat rechts nastreeft) kiezen wat hij wil. In een door de overheid gereguleerde economie (extreem links) zou de conusment tot een bepaalde keuze gedwongen worden omdat er geen concurrentie is.
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_43679536
quote:
Op zondag 19 november 2006 11:26 schreef UnderConstruction het volgende:
dat als je ziek bent je niet zomaar weg kan gaan bij een verzekering. om maar eens 1 ding te noemen. en dat het in de praktijk niet altijd zo werkt. daarbij is een arbeidsongeschiktheidsverzekering haast onbetaalbaar, zeker als je tot de zwakkeren (chronisch ziek or whatever) behoort.
Een arbeidsongeschiktheidsverzekering hoeft helemaal niet onbetaalbaar te zijn, ik zou niet weten waarom. Bovendien wordt het ook echt niet goedkoper als de overheid het verzorgt, alleen maar duurder
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')