Clerks II (Kevin Smith, 2006)
Leuk vervolg op het debuut van Kevin Smith. De film zit vol met grappige dialogen, leuke muzikale intermezzo's en ook nog een degelijk verhaal waarin een aantal serieuze thema's behandeld worden. Jay en Silent Bob zijn ook weer terug en dat is een hele geruststelling, want een Kevin Smith film zonder die twee is geen Kevin Smith film. ****
The Great New Wonderful (Danny Leiner, 2005)
Aardige collage-film gerelateerd aan 9/11. De verhaaltjes zijn an sich best aardig en bevatten een aantal leuke vondsten, zoals bijvoorbeeld de manier waarop de verhalen bij elkaar dreigen te komen. De film mist echter een regisseur van de allure als Alejandro González Iñárritu of Paul Thomas Anderson om de film naar een hoger niveau te tillen. Danny Leiner, die eerder onder andere
Dude, Where My Car? en
Harold & Kumar Go to White Castle maakte, is daar namelijk niet direct de aangewezen persoon voor. Een ramp is het echter zeker niet, mede door het prima acteerwerk. ***
Tideland (Terry Gilliam, 2005)
Gilliam doet waar hij goed in is, het creëren van een fantasievolle wereld. Echter sprak mij het gefantaseerde niet direct aan, waardoor ik niet echt meegenomen wordt in de belevingswereld van het meisje. Hierdoor duurt het niet heel lang voordat het soms enigszins vermoeiend wordt. De lage camerapositie levert wel regelmatig toffe shots op. ***
Miami Vice (Michael Mann, 2006)
Waar het gebruik van digitale camera's bij
Collateral nog iets toevoegde, namelijk sfeer, is dat hier nauwelijks het geval. Over het algemeen voelt het allemaal wat realistischer, maar 100% overtuigen doet het nooit, misschien alleen tijdens de laatste shoot-out. De serie kan ik me niets meer herinneren, behalve dat er verschrikkelijke jaren '80 muziek in voorkwam. Daar is hier gelukkig geen sprake van. Ze zijn een serieuzere richting op gegaan en dat pakt best redelijk uit. Het is alleen jammer dat Gong Li niet echt uit de verf komt. ***