abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 18 november 2006 @ 20:34:05 #26
862 Arcee
Look closer
pi_43666517
quote:
Op zaterdag 18 november 2006 20:20 schreef Genverbrander het volgende:
Het journaal besprak de mogelijke coalities. Volgens die vrouw was:

• CDA/VVD/CU niet haalbaar door de christelijke standpunten van de CU
  • CDA/VVD/Wilders niet haalbaar doordat Balkenende niet meer met Fortuynistische partij wil
  • PvdA/SP/GL niet haalbaar omdat SP en PvdA het niet eens kunnen worden over de belasting voor het bedrijfsleven
  • PvdA/CDA moeilijk maar de enige optie.

Wel een realistische schets denk ik.
  • Dat was ook wat ik dacht. PvdA/CDA.
    quote:
    Op dit moment zou ik ook mijn kaarten inzetten op PvdA/CDA.
    Misschien kan CU dan aanschuiven.
    Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
      zaterdag 18 november 2006 @ 20:45:31 #27
    139330 TNA
    For the stars that shine
    pi_43666990
    Als PvdA en CDA een kabinet gaan vormen moeten ze beiden buitengewoon ongeloofwaardige concessies doen. De PvdA heeft zich juist zo links geprofileerd en moet naar rechts opschuiven, terwijl het CDA het beleid van de afgelopen jaren moet vergeten en naar links moet opschuiven. Vervolgens krijg je onmogelijke onderhandelingen over de hypotheekrenteaftrek en het generaal pardon. Ik geloof echt niet dat er een CDA-PvdA of een PvdA-CDA kabinet gaat komen.
    pi_43667265
    quote:
    Op zaterdag 18 november 2006 20:45 schreef TNA het volgende:
    Als PvdA en CDA een kabinet gaan vormen moeten ze beiden buitengewoon ongeloofwaardige concessies doen. De PvdA heeft zich juist zo links geprofileerd en moet naar rechts opschuiven, terwijl het CDA het beleid van de afgelopen jaren moet vergeten en naar links moet opschuiven. Vervolgens krijg je onmogelijke onderhandelingen over de hypotheekrenteaftrek en het generaal pardon. Ik geloof echt niet dat er een CDA-PvdA of een PvdA-CDA kabinet gaat komen.
    Het voelt inderdaad erg ver weg. Ik zie vooral Balkenende niet echt in een centrumlinks kabinet, hij is één geworden met het rechtse beleid van de afgelopen jaren. Het zou allemaal een beetje ongeloofwaardig worden.
      zaterdag 18 november 2006 @ 21:04:32 #29
    158930 Jurgen21
    Rechtse christenhond
    pi_43667798
    quote:
    Op zaterdag 18 november 2006 20:52 schreef Genverbrander het volgende:

[..]

Het voelt inderdaad erg ver weg. Ik zie vooral Balkenende niet echt in een centrumlinks kabinet, hij is één geworden met het rechtse beleid van de afgelopen jaren. Het zou allemaal een beetje ongeloofwaardig worden.
    Als de kiezer het CDA het grootst maakt dan zal de PvdA naar rechts moeten opschuiven om een dergelijk kabinet mogelijk te maken. Als de PvdA wint dan zal het CDA naar links moeten opschuiven. In het eerste geval sneuvelt Bos, in het tweede geval Balkenende. Zo liggen de feiten. Rechtse mensen moeten dus het CDA zo groot mogelijk maken en linkse mensen de PvdA.

Zo, weer een objectieve post
    Pugna Pro Patria
    pi_43667897
    quote:
    Op zaterdag 18 november 2006 21:04 schreef Jurgen21 het volgende:

[..]

Als de kiezer het CDA het grootst maakt dan zal de PvdA naar rechts moeten opschuiven om een dergelijk kabinet mogelijk te maken. Als de PvdA wint dan zal het CDA naar links moeten opschuiven. In het eerste geval sneuvelt Bos, in het tweede geval Balkenende. Zo liggen de feiten. Rechtse mensen moeten dus het CDA zo groot mogelijk maken en linkse mensen de PvdA.

Met een beetje mazzel worden ze even groot en moeten ze allebei het veld ruimen

grapje
      zaterdag 18 november 2006 @ 21:07:55 #31
    139330 TNA
    For the stars that shine
    pi_43667960
    quote:
    Op zaterdag 18 november 2006 21:04 schreef Jurgen21 het volgende:

[..]

Haha, gaat alles wel goed met je? Je bent inderdaad objectief.

Maar het lijkt me stom van Bos als het CDA wint (en stom van Balkenende als de PvdA wint) om op te schuiven. Dan kan je beter oppositie voeren, wetende dat je tegenstander een lastige formatie tegemoet gaat, en de verkiezingen erna vermoedelijk gaat verliezen.
      zaterdag 18 november 2006 @ 21:11:00 #32
    158930 Jurgen21
    Rechtse christenhond
    pi_43668078
    quote:
    Op zaterdag 18 november 2006 21:07 schreef TNA het volgende:

[..]

Maar het lijkt me stom van Bos als het CDA wint (en stom van Balkenende als de PvdA wint) om op te schuiven. Dan kan je beter oppositie voeren, wetende dat je tegenstander een lastige formatie tegemoet gaat, en de verkiezingen erna vermoedelijk gaat verliezen.
    Elke politieke partij streeft naar het regeringspluche. En als elke andere coalitie onmogelijk is dan zullen CDA en PvdA naar het landsbelang moeten kijken en een ongewenst kabinet moeten accepteren, zelfs als één van beide daarvoor flink moet opschuiven.
    Pugna Pro Patria
    pi_43668082
    quote:
    Op zaterdag 18 november 2006 21:07 schreef TNA het volgende:

[..]

Ja maar naast het partijbelang heb je ook nog het landsbelang. Er moet nu eenmaal geregeerd worden en de PvdA kan dan niet uit electorale overwegingen in de oppositie gaan plaatsnemen.

Ik ben het eens met Jurgen. In feite is het uitermate ongunstig om nu de tweede partij te worden (op dit moment lijkt dat de PvdA te worden), want je moet je dan eigenlijk min of meer schikken naar het CDA en meer water bij de wijn doen dan je lief is.

Het kan ook nog dat alle formaties mislukken en er opnieuw gestemd moet worden. Maarja of dat een oplossing is...

Het wordt in ieder geval spannend.
    pi_43668191
    quote:
    Op zaterdag 18 november 2006 21:11 schreef Jurgen21 het volgende:

[..]

Elke politieke partij streeft naar het regeringspluche. En als elke andere coalitie onmogelijk is dan zullen CDA en PvdA naar het landsbelang moeten kijken en een ongewenst kabinet moeten accepteren, zelfs als één van beide daarvoor flink moet opschuiven.
    Uiteindelijk is CDA-PVDA momenteel wel de enige echt reële combinatie, vooropgezet dat ze samen voldoende zetels halen natuurlijk.
    Ze moeten er dan ook wel uitkomen, want idd, het land moet geregeerd worden.

Wat qua strategisch stemmen dan wel weer de vraag oplevert of je als je op CDA of PVDA stemt, dat verstandig is.
      FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 18 november 2006 @ 21:24:12 #35
    862 Arcee
    Look closer
    pi_43668611
    Bij een CDA/PvdA-kabinet krijgt bijna niemand z'n zin door alle compromissen.
    Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
    pi_43668841
    quote:
    Op zaterdag 18 november 2006 21:24 schreef Arcee het volgende:
    Bij een CDA/PvdA-kabinet krijgt bijna niemand z'n zin door alle compromissen.
    Daarom kun je dus waarschijnlijk ook beter niet op één van die twee stemmen.

Hoewel dat aan de andere kant niet zoveel uitmaakt, omdat altijd minstens één van deze twee partijen nodig is als bindmiddel, en je met de huidige peilingen sowieso een kabinet zult krijgen met flink wat compromissen.

(Want CDA-VVD krijgen met een derde partij naar alle waarschijnlijkheid niet voldoende zetels, en bovendien zie ik CU en PVV niet in een kabinet met CDA-VVD. Links krijgt ook geen meerderheid. Dus is er altijd een compromis nodig. En dan is CDA-PVDA eigenlijk de enige echte mogelijkheid. Maar misschien verrast de politiek ons wel. Ik had bij de vorige verkiezingen ook niet echt verwacht dat D66 zo stom zou zijn om in het kabinet te stappen).
    pi_43668983
    quote:
    Op zaterdag 18 november 2006 21:30 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Daarom kun je dus waarschijnlijk ook beter niet op één van die twee stemmen.

Hoewel dat aan de andere kant niet zoveel uitmaakt, omdat altijd minstens één van deze twee partijen nodig is als bindmiddel, en je met de huidige peilingen sowieso een kabinet zult krijgen met flink wat compromissen.
    En het gaat natuurlijk om wie de premier levert. Ik heb liever een CDA/PvdA kabinet met Bos als premier, dan vind ik dat mijn strategische stem wel waard.

Maar mocht CDA groter worden dan heb ik liever dat PvdA/CDA geen meerderheid heeft en dat bijv. SP dan nodig is. Dat maakt de boel wat linkser.
    pi_43669064
    Misschien is een goede deal dat de HR-aftrek onaangepast blijft maar de huurwet weer netjes geschrapt wordt.

Al ben ik bang dat de PvdA het CDA heel ver tegemoet komt, 1 kleine aanpassing in de bestaande huurwet ofzo.
    pi_43669219
    quote:
    Op zaterdag 18 november 2006 21:34 schreef Genverbrander het volgende:

[..]

En het gaat natuurlijk om wie de premier levert. Ik heb liever een CDA/PvdA kabinet met Bos als premier, dan vind ik dat mijn strategische stem wel waard.
    Ja, dat kan. Alleen ben ik bang dat CDA toch groter blijft, en zie ik een kabinet CDA-PVDA (of PVDA-CDA) eigenlijk niet zo zitten.

[/quote]Maar mocht CDA groter worden dan heb ik liever dat PvdA/CDA geen meerderheid heeft en dat bijv. SP dan nodig is. Dat maakt de boel wat linkser.
    [/quote]Dat zou wel wat zijn, maar zou dan GL niet logischer zijn?
    pi_43671071
    Clarkson: Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you.
    pi_43671140
    Tja dit schiet nog niet echt op.
    pi_43671169
    Zeer licht herstel van PvdA, maar de veranderingen mogen in deze peiling eigenlijk geen naam hebben. Jammer.
      FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 18 november 2006 @ 22:39:54 #43
    862 Arcee
    Look closer
    pi_43671390
    quote:
    Op zaterdag 18 november 2006 22:33 schreef Genverbrander het volgende:
    Zeer licht herstel van PvdA, maar de veranderingen mogen in deze peiling eigenlijk geen naam hebben. Jammer.
    VVD 20 -> 22 ook niet?
    pi_43671505
    quote:
    Op zaterdag 18 november 2006 22:39 schreef Arcee het volgende:

[..]

VVD 20 -> 22 ook niet?
    dagelijks schommelingetje, laatste stuiptrekking van deze kansloze club.

hoop ik.
    pi_43671555
    En bij SP weer het ouwe liedje tralalala.
    Clarkson: Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you.
    pi_43671651
    quote:
    Op zaterdag 18 november 2006 22:39 schreef Arcee het volgende:

[..]

VVD 20 -> 22 ook niet?
    Alhoewel, zie dat deze zetels van EénNL en Wilders komen. Een kansloze club die twee nog kanslozere clubs kannibaliseert, prima.
      FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 18 november 2006 @ 22:48:03 #47
    862 Arcee
    Look closer
    pi_43671698
    Dat LPF die ene zetel van gisteren behoudt is ook wel opvallend.
      FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 18 november 2006 @ 22:48:57 #48
    862 Arcee
    Look closer
    pi_43671722
    quote:
    Op zaterdag 18 november 2006 22:46 schreef Genverbrander het volgende:
    Alhoewel, zie dat deze zetels van EénNL en Wilders komen. Een kansloze club die twee nog kanslozere clubs kannibaliseert, prima.
    Inderdaad.
      zaterdag 18 november 2006 @ 22:50:05 #49
    96190 PJORourke
    Beautiful burnout
    pi_43671765
    Hier kan niemand wat mee. Zelfs de ongewenste grote coalitie is broos.
    What are you going to do to me? You go fuck yourself - I say what I want.
    - Oriana Fallaci 1929-2006
      zaterdag 18 november 2006 @ 23:00:15 #50
    158930 Jurgen21
    Rechtse christenhond
    pi_43672057
    Het CDA is behoorlijk stabiel bij Interview.
    Pugna Pro Patria
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')