abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_43641866
Persoonlijk twijfel ik nog een beetje wat ik qua koksmes precies wil, de keus is gewoon te groot...
Dingen waar ik nog over twijfel:
- santoku of koksmes, wat heeft de voorkeur of is beide even makkelijk in gebruik?
- lengte, santoku messen zijn vaak 17/18 centimeter, een koksmes 18 - 26 centimeter, ik kan me voorstellen dat voor een koksmes minimaal 20 wel erg fijn is, maar kun je met een 17/18 centimeter lang mes ook goed genoeg uit de voeten?
- welk mes, er is zo veel keuze... ik heb voor mijzelf al wel bepaald dat het in ieder geval een mes zonder krop moet zijn, dat is veel makkelijker te slijpen. Daarnaast weet ik al wel wat ik niet wil, dat zal ik hieronder wel benoemen.

Zijn er mensen die mij kunnen helpen een goede keus te maken?
Ik heb genoeg ervaring met een aanzetstaal om een mes gedurende een lange tijd fatsoenlijk scherp te houden, zelf slijpen kan ik (nog) niet helaas.
Ik ben trouwens een amateurtje, geen pro

Messen die ik op dit moment op het oog heb:

1. Hattori HD-5, santokumes van 17 centimeter, ¤ 138, schijnt erg goed en fijn te zijn, zelf nog niet in de hand gehad
2. Hattori HD-6, koksmes van 18 centimeter, ¤ 138, zelf ook nog niet in de hand gehad
3. Chroma Porsche Design type 301 P01, koksmes van 24 centimeter, ¤ 106, ligt mij erg prettig in de hand, balans is goed
4. Chroma Porsche Design type 301 P02, santokumes van 18 centimeter, ¤ 82, ligt mij ook erg prettig in de hand, ook goede balans
5. Wüsthof Cordon Bleu, koksmes van 23 centimeter, ¤ 88, ligt ook erg prettig in de hand en de balans is ook goed
6. Wüsthof Cordon Bleu, koksmes van 26 centimeter, ¤ 95, ligt eveneens erg fijn in de hand en is ook lekker in balans
7. Mac MBK-85, koksmes van 21 centimeter, ¤ 140, nog niet geprobeerd (en geen idee waar ik het zou kunnen proberen...)

Wat ik dus niet wil:

1. Wüsthof Grand Prix II, ik heb last van dat logo'tje wat op het heft zit.
2. Global, de gewone serie ligt me niet prettig in de hand, de GF-serie ligt me goed in de hand maar vind ik persoonlijk wat duur voor wat je krijgt.
3. Zwilling, ik heb de 5-star in de hand gehad en die is op zich prettig, maar heeft een krop. En hoewel dat ook voor de RVS uitvoering daarvan geldt, is het bij de RVS uitvoering zelfs zo dat het mes niet uit één stuk is gesmeed, maar uit drie (!) stukken, iemand die zelf onder andere Zwilling verkoopt heeft me dat laten zien (zie je heel goed als je hem tegen het licht houdt) en hij was daar niet echt kapot van...
4. Kai Shun, is waanzinnig mooi maar is mij gewoon net te duur.

1.

2.

3.

4.

5.

6.

7.
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"
LinkedIn profiel
pi_43642333
De lengte van het mes, en welk mes je wilt zijn puur persoonlijk. Zelf heb ik een 26 cm koksmes van Wüsthof, en het bevalt me prima, maar m'n vader vindt hem net iets te groot...
pi_43642469
quote:
Op vrijdag 17 november 2006 19:46 schreef beunkster het volgende:
Persoonlijk twijfel ik nog een beetje wat ik qua koksmes precies wil, de keus is gewoon te groot...
Dingen waar ik nog over twijfel:
- santoku of koksmes, wat heeft de voorkeur of is beide even makkelijk in gebruik?
- lengte, santoku messen zijn vaak 17/18 centimeter, een koksmes 18 - 26 centimeter, ik kan me voorstellen dat voor een koksmes minimaal 20 wel erg fijn is, maar kun je met een 17/18 centimeter lang mes ook goed genoeg uit de voeten?
- welk mes, er is zo veel keuze... ik heb voor mijzelf al wel bepaald dat het in ieder geval een mes zonder krop moet zijn, dat is veel makkelijker te slijpen. Daarnaast weet ik al wel wat ik niet wil, dat zal ik hieronder wel benoemen.

Zijn er mensen die mij kunnen helpen een goede keus te maken?
Ik heb genoeg ervaring met een aanzetstaal om een mes gedurende een lange tijd fatsoenlijk scherp te houden, zelf slijpen kan ik (nog) niet helaas.
Ik ben trouwens een amateurtje, geen pro

Messen die ik op dit moment op het oog heb:

1. Hattori HD-5, santokumes van 17 centimeter, ¤ 138, schijnt erg goed en fijn te zijn, zelf nog niet in de hand gehad
2. Hattori HD-6, koksmes van 18 centimeter, ¤ 138, zelf ook nog niet in de hand gehad
3. Chroma Porsche Design type 301 P01, koksmes van 24 centimeter, ¤ 106, ligt mij erg prettig in de hand, balans is goed
4. Chroma Porsche Design type 301 P02, santokumes van 18 centimeter, ¤ 82, ligt mij ook erg prettig in de hand, ook goede balans
5. Wüsthof Cordon Bleu, koksmes van 23 centimeter, ¤ 88, ligt ook erg prettig in de hand en de balans is ook goed
6. Wüsthof Cordon Bleu, koksmes van 26 centimeter, ¤ 95, ligt eveneens erg fijn in de hand en is ook lekker in balans
7. Mac MBK-85, koksmes van 21 centimeter, ¤ 140, nog niet geprobeerd (en geen idee waar ik het zou kunnen proberen...)

Wat ik dus niet wil:

1. Wüsthof Grand Prix II, ik heb last van dat logo'tje wat op het heft zit.
2. Global, de gewone serie ligt me niet prettig in de hand, de GF-serie ligt me goed in de hand maar vind ik persoonlijk wat duur voor wat je krijgt.
3. Zwilling, ik heb de 5-star in de hand gehad en die is op zich prettig, maar heeft een krop. En hoewel dat ook voor de RVS uitvoering daarvan geldt, is het bij de RVS uitvoering zelfs zo dat het mes niet uit één stuk is gesmeed, maar uit drie (!) stukken, iemand die zelf onder andere Zwilling verkoopt heeft me dat laten zien (zie je heel goed als je hem tegen het licht houdt) en hij was daar niet echt kapot van...
4. Kai Shun, is waanzinnig mooi maar is mij gewoon net te duur.

1.
[afbeelding]

2.
[afbeelding]

3.
[afbeelding]

4.
[afbeelding]

5.
[afbeelding]

6.
[afbeelding]

7.
[afbeelding]
Een nieuwe gebruiker, die zo'n vraag stelt. Een 'rookie', die net iets teveel speciale messen opsomt en in de vraagstelling al blijk geeft meer te weten dan sommige pro's.
Doet me heeeeeel erg denken aan Japanse koksmessen
  vrijdag 17 november 2006 @ 20:37:05 #4
16266 MissHobje
Dat zou ik ook zeggen!
pi_43642524
Voor welke snij handeling wil je het mes hebben?
En welke ligt het prettigst in de hand etc. vind ik zelf de belangrijkste.
Die nummer 3 vind ik bv wel een mooie kwa snij gedeelte (niet te groot zeg maar) maar ik weet dat ik hem persoonlijk kwa in de hand liggen.. niet fijn vind.

Ik vind het erg prettig om gewicht in mijn hand te hebben.. ik heb bv. ook messen van global maar ergens vind ik die te licht.
Dus alle opties goed vasthouden etc. mits je de mogelijkheid hebt natuurlijk.

Iedergeval veel plezier met je nieuwe mes alvast.
[b]Hobbelicious is back!
[/b]
pi_43642858
In dit oude topic staan ook nog wat tips:
Messen: voorkeur?
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  vrijdag 17 november 2006 @ 21:11:49 #6
84328 Lllaura
painting pictures
pi_43643126
Wat vind je van Solicutmessen? Liggen er fijn in de hand en zijn verzwaard onderaan heft, zodat ze niet met het lemmet naar beneden vallen. Ik werk in een kookwinkel waar onder andere deze messen verkopen (ook de Porschemessen die je liet zien). Messen van Solicut (voorheen Goldhamster) zien er misschien niet gelikt uit, maar zijn kwalitatief wel steengoed.

Edit: het fijne van deze messen is ook dat ze een krop hebben, dit is de verdikking in het lemmet daar waar ie overgaat in het heft. Hierdoor kun je je mes beter op de snijplank plaatsen en hier kun je fijn je vinger achter zetten. Dit in tegenstelling tot de messen die je in je OP liet zien.
Kleine en domme mensen beleven niets, maar de sterken, van wie veel verwacht wordt, moeten van allerlei doormaken, opdat ze hun krachten leren kennen en gebruiken.
  vrijdag 17 november 2006 @ 21:38:26 #7
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_43643787
Geef je geld liever uit aan goede ingredienten ipv prof messen is mijn advies.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_43644802
Een mes moet je in je hand gehad hebben, die je nog niet geprobeerd hebt kan je uit de lijst schrappen of gaan proberen. dan wordt de lijst vanzelf korter!
De porsches zouden voor mij afvallen, als het metaal nat wordt, is de grip weg, denk ik.
  vrijdag 17 november 2006 @ 22:46:35 #9
72710 whispers
verbally copulating
  vrijdag 17 november 2006 @ 23:00:04 #10
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_43646305
quote:
Op vrijdag 17 november 2006 22:46 schreef whispers het volgende:
Oud topic van me waar je misschien wat aan hebt:

Of je leest even een paar posts boven je?
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_43648291
quote:
Op vrijdag 17 november 2006 20:32 schreef mirugai het volgende:
[..]

Een nieuwe gebruiker, die zo'n vraag stelt. Een 'rookie', die net iets teveel speciale messen opsomt en in de vraagstelling al blijk geeft meer te weten dan sommige pro's.
Doet me heeeeeel erg denken aan Japanse koksmessen
Ik weet uit ervaring (drie jaar in een slagerij gewerkt) dat een goed, scherp mes gewoon belangrijk is en ik koop liever goed spul waar ik lang mee kan doen dan minder goed spul wat ik na een paar jaar weer vervang...
Daarnaast, voordat ik een beslissing als deze neem informeer ik mij altijd goed, ik heb namelijk geen hekel aan geld uitgeven maar wel een hekel aan geld uitgeven aan rommel...
Vandaar dat ik dus 'net iets teveel speciale messen opsom'.

Ik ben trouwens weliswaar een nieuwe gebruiker, maar lees al een hele tijd mee...
Daarnaast is het zo dat ik voor mijzelf bezig ben om een paar goeie messen te krijgen, in plaats van een aantal die toch rommel zijn en je per saldo evenveel kosten.

Dus dat betekent voor mij dat ik voorlopig kan volstaan met een koksmes/santoku en een wat kleiner mesje, ik heb daarvoor laatst een mesje van Porsche Design aangeschaft (na een aantal kleine messen van diverse merken in de hand te hebben gehad), ligt mij heerlijk in de hand en is ideaal voor het kleinere werk.

Als je trouwens denkt dat ik degene ben die achter Shinsakuto zit, heb je het wel mis...

Lekker sfeertje is dat hier dan, je stelt als nieuweling op dit forum een vraag en wordt direct beschuldigd van commercieel flamen...
LinkedIn profiel
pi_43648303
quote:
Op vrijdag 17 november 2006 21:11 schreef Lllaura het volgende:
Wat vind je van Solicutmessen? Liggen er fijn in de hand en zijn verzwaard onderaan heft, zodat ze niet met het lemmet naar beneden vallen. Ik werk in een kookwinkel waar onder andere deze messen verkopen (ook de Porschemessen die je liet zien). Messen van Solicut (voorheen Goldhamster) zien er misschien niet gelikt uit, maar zijn kwalitatief wel steengoed.
Die ken ik niet, daar kan ik nog wel eens naar op zoek gaan dan, thx!
LinkedIn profiel
pi_43648322
quote:
Op vrijdag 17 november 2006 22:46 schreef whispers het volgende:
Oud topic van me waar je misschien wat aan hebt:

Thx, maar die had ik (natuurlijk) al gevonden
LinkedIn profiel
pi_47962752
Beetje laat om het te melden, maar een maand of drie geleden heb ik de keus gemaakt.
Na veel wikken en wegen en uitproberen van allerlei messen, heb ik uiteindelijk gekozen voor de messen van Porsche Design (Chroma).
Ik heb een koksmes (24 cm), fileermes (19 cm, flexibel), uitbeenmes (14 cm) en een spyderco sharpmaker aangeschaft. De spyderco is echt ideaal
De messen bevallen me meer dan uitstekend.
LinkedIn profiel
  dinsdag 3 april 2007 @ 14:56:34 #15
37887 Dauthi
Progressive
pi_47964261
waar heb je die sharpmaker gekocht?
A pound of flesh, to be by him cut off Nearest the merchant's heart. -- Shakespeare :P
pi_47964673
Je kunt de sharpmaker het beste via www.knivesandtools.nl bestellen.
Ik heb hem zelf via www.want2have.nl gekocht, maar die vent komt zijn beloftes niet na (ja, ik kan echt leveren binnen een week... het heeft meer dan een maand geduurd...).
LinkedIn profiel
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')