Persoonlijk twijfel ik nog een beetje wat ik qua koksmes precies wil, de keus is gewoon te groot...
Dingen waar ik nog over twijfel:
- santoku of koksmes, wat heeft de voorkeur of is beide even makkelijk in gebruik?
- lengte, santoku messen zijn vaak 17/18 centimeter, een koksmes 18 - 26 centimeter, ik kan me voorstellen dat voor een koksmes minimaal 20 wel erg fijn is, maar kun je met een 17/18 centimeter lang mes ook goed genoeg uit de voeten?
- welk mes, er is zo veel keuze... ik heb voor mijzelf al wel bepaald dat het in ieder geval een mes zonder krop moet zijn, dat is veel makkelijker te slijpen. Daarnaast weet ik al wel wat ik niet wil, dat zal ik hieronder wel benoemen.
Zijn er mensen die mij kunnen helpen een goede keus te maken?
Ik heb genoeg ervaring met een aanzetstaal om een mes gedurende een lange tijd fatsoenlijk scherp te houden, zelf slijpen kan ik (nog) niet helaas.
Ik ben trouwens een amateurtje, geen pro
Messen die ik op dit moment op het oog heb:
1. Hattori HD-5, santokumes van 17 centimeter, ¤ 138, schijnt erg goed en fijn te zijn, zelf nog niet in de hand gehad
2. Hattori HD-6, koksmes van 18 centimeter, ¤ 138, zelf ook nog niet in de hand gehad
3. Chroma Porsche Design type 301 P01, koksmes van 24 centimeter, ¤ 106, ligt mij erg prettig in de hand, balans is goed
4. Chroma Porsche Design type 301 P02, santokumes van 18 centimeter, ¤ 82, ligt mij ook erg prettig in de hand, ook goede balans
5. Wüsthof Cordon Bleu, koksmes van 23 centimeter, ¤ 88, ligt ook erg prettig in de hand en de balans is ook goed
6. Wüsthof Cordon Bleu, koksmes van 26 centimeter, ¤ 95, ligt eveneens erg fijn in de hand en is ook lekker in balans
7. Mac MBK-85, koksmes van 21 centimeter, ¤ 140, nog niet geprobeerd (en geen idee waar ik het zou kunnen proberen...)
Wat ik dus niet wil:
1. Wüsthof Grand Prix II, ik heb last van dat logo'tje wat op het heft zit.
2. Global, de gewone serie ligt me niet prettig in de hand, de GF-serie ligt me goed in de hand maar vind ik persoonlijk wat duur voor wat je krijgt.
3. Zwilling, ik heb de 5-star in de hand gehad en die is op zich prettig, maar heeft een krop. En hoewel dat ook voor de RVS uitvoering daarvan geldt, is het bij de RVS uitvoering zelfs zo dat het mes niet uit één stuk is gesmeed, maar uit drie (!) stukken, iemand die zelf onder andere Zwilling verkoopt heeft me dat laten zien (zie je heel goed als je hem tegen het licht houdt) en hij was daar niet echt kapot van...
4. Kai Shun, is waanzinnig mooi maar is mij gewoon net te duur.
1.
![]()
2.
![]()
3.
![]()
4.
![]()
5.
![]()
6.
![]()