abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_39719608
Welke messen zijn binnen de Japanse professionele koksmessen het populairs en welke type messen zou een beginnende kok aan moeten schaffen?

Ik heb het dan niet over de Japanse B-merken als Global natuurlijk (om even te charcheren)

Mijn keuze gaat uit naar de Hattori HD-5 santoku 170 mm en een mooie Tojiro Pro chef met daarnaast een Ryusen R2 petty knife....
  dinsdag 11 juli 2006 @ 12:54:43 #2
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_39719911
Waarom zou je als beginnende kok messen aanschaffen die voor vakmensen gedacht zijn? Besteed je geld liever aan opleiding en materialen (vis)

Vakmanschap moet je leren en kan je niet kopen, leer eerst maar eens met messen om te gaan (wat jaren duurt) voordat je veel geld besteed aan dit soort dingen. Ik werk al een dikke 25 jaar met messen, en om je de waarheid te vertellen, ik besteed liever mijn geld aan mooie vis of vlees.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_39720073
klopt, ik weet niet hoe ik beginnend moet lezen. Maar als je daarmee bedoelt iemand die nog moet beginnen of in het 1e a 2e jaar zit dan kan ik het je alleen maar afraden. Het zijn geweldige messen, maar in het begin kan je er niet zo veel mee. Je moet eerst leren snijden met normale messen. Pas als je dingen als julienne, en des, brunoise, chinoise, etc. op verschillende grondstoffen goed kan toepassen kan je gaan kijken of je misschien een mes moet kopen waar je verder mee wilt gaan werken.
Natuurlijk kun je dit ook meteen met je dure messen doen, en dit zal je ook wel lukken, alleen is het best zonde. Daarnaast heb je als leerling best wel een aantal verschillende messen nodig, en zul je het niet redden met die 2, zodoende kost het je ook nog eens een boel geld.
pi_39720164
Ik denk dat de keuze van een mes persoonlijk is. Ik vraag mij eerder af waarom perse een Japans mes?

1 groot koksmes
1 koksmes kleiner formaat voor het snipperen van een ui en dat soort klusjes. HIer vind ik het by the way, Global- G5 Groente/Hakmes heel fijn. Maar, als je hem vaak gebruikt is ie wel snel toe aan slijpen/aanzetten. Zeker als je regelmatig Tomtaten Concasse er mee snijdt.

1 vlees mes, Indien je wil uit benen ook nog uitbeen mes.
1 broodmes, Om je messen te sparen bij het snijden van citrusvruchten.
en indien je wil gaan fileren; 2 fileer messen, een groote en een kleine.

Belangrijkste is denk ik dat het mes lekker in de hand ligt. Is toch een kwestie van persoonlijke smaak.
pi_39720274
Wat Piet al zegt, waarom dure messen aanschaffen als beginner?
En zo'n Tojiro, dat is zeker een Gyoto (koksmes), waarom zou je dan een santoku erbij kopen? Want infeite zijn de gyoto en die Ryusen (ik neem aan dat dat een sujihiki is) gewoon messen van westers type. En de santoku is gewoon de Japanse versie van de all-purpose koksmes.
  dinsdag 11 juli 2006 @ 13:07:36 #6
45206 Pietverdriet
pi_39720282
Tja, als je een slordige zak euros besteden en je hebt de keuze tussen:
A) Een set messen waar een topkok jaloers op is
B) Een Masterclass bij een gerenomeerd instituut in NY, Tokio of Parijs
C) Een aantal cursussen bij top koks
D) Je reis en verblijfskosten om Pro Bono een tijdje als groenteslaaf te gaan werken in een top restaurant in het buitenland
E) Grote Hoeveelheden materiaal van top kwaliteit
F) Uit eten gaan in Top Restaurants

Dan zou ik never, nee never te nooit niet het geld besteden aan messen. Je hebt dan een dure messenset, en dan wat? Zet je dat op je CV? Ga je daar voor staan rukken? Leer je daar wat van? Is het lekker?
pi_39720452
Goed gereedschap is het halve werk! Kopen die messen!
  dinsdag 11 juli 2006 @ 13:16:16 #8
44963 MadMarine
geregistreerde gek
pi_39720524
quote:
Op dinsdag 11 juli 2006 13:07 schreef Pietverdriet het volgende:
Tja, als je een slordige zak euros besteden en je hebt de keuze tussen:
A) Een set messen waar een topkok jaloers op is
B) Een Masterclass bij een gerenomeerd instituut in NY, Tokio of Parijs
C) Een aantal cursussen bij top koks
D) Je reis en verblijfskosten om Pro Bono een tijdje als groenteslaaf te gaan werken in een top restaurant in het buitenland
E) Grote Hoeveelheden materiaal van top kwaliteit
F) Uit eten gaan in Top Restaurants

Dan zou ik never, nee never te nooit niet het geld besteden aan messen. Je hebt dan een dure messenset, en dan wat? Zet je dat op je CV? Ga je daar voor staan rukken? Leer je daar wat van? Is het lekker?

de boodschap komt volgens mij redelijk goed over zo
ga maar even met die witte meneer mee...
[b]best bekeken topic, ooit[/b]
pi_39720570
Ik ben zelf van mening dat je pas echt leer snijden als je mes wat minder scherp is. Bij scherpen messen wordt het duwen/drukken veel te veel getolereerd. Terwijl je bij iest minder scherp mes je dan je product helemaal fijn drukt. Dan moet je veel meer opletten dat je een groter gedeelte van je lemet gebruikt en zo je mes het werk laat doen.

Verder sluit ik me helemaal aan dat Top messen niet zo veel nut heeft als beginner, maar een goede degelijk mes ook wel weer een must is. Het is toch je gereedschap waarmee je werkt, Maar een mooi product (grondstoffen) misschien nog wel even belangrijk is. Van een mooi en scherp mes gaat je stukje vlees echt niet malsers van zijn.
pi_39720751
Je zet je kind van vier ook niet op een carbonfiber, lichtgewicht racefiets van ¤12000. Dus als beginnende kok zou ik ook niet beginnen met hele dure messen maar kun je beter eerst goed leren snijden voordat je duurder materiaal gaat klopen. misschien vindt je koken wel helemaal niet leuk?
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_39721189
quote:
Op dinsdag 11 juli 2006 13:23 schreef Deetch het volgende:
Je zet je kind van vier ook niet op een carbonfiber, lichtgewicht racefiets van ¤12000. Dus als beginnende kok zou ik ook niet beginnen met hele dure messen maar kun je beter eerst goed leren snijden voordat je duurder materiaal gaat klopen. misschien vindt je koken wel helemaal niet leuk?
JIJ mischien niet.....
  dinsdag 11 juli 2006 @ 14:30:12 #12
45206 Pietverdriet
pi_39722972
Grappig
TS vraagt hier om basis advies, maar is in Messen: voorkeur? de grote expert...
pi_39723151
quote:
Op dinsdag 11 juli 2006 14:30 schreef Pietverdriet het volgende:
Grappig
TS vraagt hier om basis advies, maar is in Messen: voorkeur? de grote expert...
Dat viel mij ook al op
  dinsdag 11 juli 2006 @ 14:47:31 #14
120482 mirugai
very fishy
pi_39723557
Hey, wacht 'ns effe ... nu komt de aap uit de mouw. Die messen die hij opsomt, die kwamen me al bekend voor. Dat zijn messen die hij zelf verkoopt. Volgens mij zit hij achter shinsakuto.nl.
Kortom, 't is gewoon een commerciele flame!

Als hij enig eergevoel heeft voor het uitvoeren van deze streek, dan pakt ie een van z'n eigen messen en doet ie een yubitsume (vingerkootje eraf snijden zoals bij de yakuza)

[ Bericht 54% gewijzigd door mirugai op 11-07-2006 14:53:57 ]
  dinsdag 11 juli 2006 @ 14:52:41 #15
45206 Pietverdriet
pi_39723699
quote:
Op dinsdag 11 juli 2006 14:47 schreef mirugai het volgende:

[..]

Hey, wacht 'ns effe ... nu komt de aap uit de mouw. Die messen die hij opsomt, die kwamen me al bekend voor. Dat zijn messen die hij zelf verkoopt. Volgens mij zit hij achter shinsakuto.nl.
Kortom, 't is gewoon een commerciele flame!
Slotje!!!
pi_39723887
Wel geinig om te horen dat Global dus B is? Ik was van plan om ze aan te schaffen gezien dat het duurste is wat ik tegen kwam in de reguliere winkels.
  dinsdag 11 juli 2006 @ 15:00:19 #17
71610 Black-Hole
Deep in my soul
pi_39723903
quote:
Op dinsdag 11 juli 2006 12:43 schreef DonChristo het volgende:
Ik heb het dan niet over de Japanse B-merken als Global natuurlijk (om even te charcheren)

Wat er is mis met Global messen, ik vind dat echt heerlijke messen
  dinsdag 11 juli 2006 @ 17:36:05 #18
45206 Pietverdriet
pi_39726921
quote:
Op dinsdag 11 juli 2006 14:59 schreef riley het volgende:
Wel geinig om te horen dat Global dus B is? Ik was van plan om ze aan te schaffen gezien dat het duurste is wat ik tegen kwam in de reguliere winkels.
Global is geen B
TS is een smerige spammert die zijn eigen messen aan de man wil brengen.
  dinsdag 11 juli 2006 @ 19:58:09 #19
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_39731560
Dit lijkt wel heel erg op Spammen. TS mag met een goede uitleg mailen tot die tijd gaat dit topic dicht
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')