abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_43632473
quote:
Alle politieke partijen willen snel opheldering over de beschuldiging dat de Militaire Inlichtingen- en Veiligheidsdienst (MIVD) de regels heeft overtreden bij het verhoren van verdachten in Irak.

Gevangenis Irak
De MIVD zou in Irak gebruik hebben gemaakt van 'hardhandige tactische ondervragingen'

Tijdens de verhoren zou geen juridisch adviseur aanwezig zijn geweest. Ook moesten verdachten een zwarte bril dragen, waardoor ze niets konden zien. Vervolgens werden ze blootgesteld aan fel licht.

De Nederlandse bataljonscommandant in Irak meldde in 2003 aan de Koninklijke Marechaussee dat functionarissen van de Militaire Inlichtingen- en Veiligheidsdienst (MIVD) internationale regels hebben overtreden bij het verhoor van verdachten. De Volkskrant noemt de overtredingen 'martelingen', maar over de precieze definitie van de overtredingen bestaat onder deskundigen grote onduidelijkheid.

Sommige Irakezen zouden wakker zijn gehouden door koud water over ze heen te gooien, en zouden zijn blootgesteld aan bijzonder hoge tonen. Het zou gaan om tientallen gevangenen, die na hun verhoor zijn overgedragen aan Britse militairen.

Verkiezingsretoriek
VVD en CDA willen snel duidelijkheid van minister van Defensie Henk Kamp (VVD) over de aard van de misstanden in Irak. Kamp zei pas vanmiddag op de kwestie te willen ingaan, nadat hij heeft kennisgenomen van alle basisfeiten.

PvdA en GroenLinks dringen aan op een parlementair onderzoek, maar VVD en CDA vinden dit voorbarig op basis van alleen een krantenbericht.

VVD-kamerlid Hans van Baalen noemt de vraag om een parlementair onderzoek, een verzoek van GroenLinks en PvdA, 'verkiezingsretoriek.' Minister-president Jan Peter Balkenende noemt de overtredingen 'schokkend, als ze kloppen.' Ook Balkenende wil snel duidelijkheid.

Marteling?
Hoogleraar internationaal recht Willem van Genugten noemt de overtredingen in de Volkskrant 'martelingen', maar het Ministerie van Defensie wil het woord 'martelingen' niet gebruiken. Verschillende kenners van het internationaal oorlogsrecht zeggen tegen Elsevier dat niet zomaar van 'marteling' mag worden gesproken, zonder de precieze omstandigheden en jurisprudentie te kennen. Emeritus hoogleraar Internationaal Recht Frits Kalshoven verklaarde vanochtend voor Radio 1 de kwalificatie van Van Genugten onzin te vinden.

Toenmalig Chef Defensiestaf Luuk Kroon zou in november 2003 op de hoogte zijn gebracht van spanningen in het Nederlandse militaire kamp als gevolg van de behandeling van gevangenen. Maar de misstanden zijn volgens de Volkskrant nooit gemeld aan het Openbaar Ministerie (OM).

Een woordvoerder van het Ministerie van Defensie heeft tegen de Volkskrant bevestigd dat er 'dingen zijn gebeurd die niet passen in de instructie,' maar kan nog niet zeggen op 'welk niveau' de overtredingen bekend waren. Binnen het Ministerie van Defensie moeten nu eerst 'alle feiten op een rijtje worden gezet.'
bron

Weer een doofpotje? Nog ff wachten op de reactie van Kamp...
Van Baalen er plezier in schiep om marcherend door nachtelijk Leiden het Horst Wessellied te zingen.
pi_43632491
In vergelijking met de Amerikaanse soldaten is dit natuurlijk houtjetouwtje marteling.
Clarkson: Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you.
pi_43632540
marteling is marteling....

Het is natuurlijk wel toevallig dat het nu in het nieuws komt....
Ik hoop dat het de nekslag voor de VVD wordt...
Van Baalen er plezier in schiep om marcherend door nachtelijk Leiden het Horst Wessellied te zingen.
  vrijdag 17 november 2006 @ 11:11:26 #4
705 Kiegie
Nu niet meer gehackt
pi_43632664
quote:
Op vrijdag 17 november 2006 11:06 schreef R.J.P.G.HOOD het volgende:
Zo is het.
Het feit dat de Amerikanen en Engelsen nog erger zijn, maakt het niet minder fout.
Dat verandert alles
pi_43632942
quote:

inderdaad

wat nou VVD en CDA eisen uitleg, het is notabene hun beslissing geweest dat we daar zitten in the first place

Je weet wat daar gebeurt, en je weet hoe je mensen moet dwingen

wat lopen jullie nu nog te zeiken dan? Kan me eigenlijk niet voorstellen dat de VVD & CDA zich druk kunnen maken over die zielige irakies
pi_43632970
Ik vind het niet echt marteling hoor. Meer intensieve verhoormethoden.
  vrijdag 17 november 2006 @ 11:40:48 #7
15449 Philosocles
blogito ergo sum
pi_43633090
quote:
Op vrijdag 17 november 2006 11:32 schreef Ultrawuft het volgende:
De grens tussen martelen en intensief verhoren is vaag, vandaar dat nader onderzoek zeer zeker gewenst is.
iedereen is uniek behalve ik
  Donald Duck held vrijdag 17 november 2006 @ 11:44:30 #8
46149 __Saviour__
Superstapelsmoor op Kristel
pi_43633136
quote:
Op vrijdag 17 november 2006 11:30 schreef Roellie80 het volgende:
wat nou VVD en CDA eisen uitleg, het is notabene hun beslissing geweest dat we daar zitten [i]in the first place
Dat slaat natuurlijk nergens op. Die millitairen zijn niet gestuurd met een mandaat van: ga maar lekker martelen jongens!
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
pi_43633249
quote:
Op vrijdag 17 november 2006 11:32 schreef Ultrawuft het volgende:
Ik ook. We zijn al een grote grap in het buitenland. En nu hier weer een politiek draaamaaa van wordt gemaakt worden we een nog groter lachtertje. Het is verschrikkelijk naief om te denken dat andere landen dit niet doen. Dit hoort bij oorlog. Je krijgt geen informatie uit een insurgent die een explosief wilde plaatsen door het hem lief te vragen. Iedereen die daar anders over denkt zou ik het graag eens willen zien proberen.
pi_43633260
quote:
Op vrijdag 17 november 2006 11:44 schreef __Saviour__ het volgende:

[..]

Dat slaat natuurlijk nergens op. Die millitairen zijn niet gestuurd met een mandaat van: ga maar lekker martelen jongens!
nee, maar het is oor-log
je weet wel, geen gezellig samenzijn met een biertje in de hand

dan nu niet ineens dom gaan lopen doen wanneer de oorlog niet volgens onze regeltjes verloopt
  vrijdag 17 november 2006 @ 11:56:58 #11
21551 tvlxd
kerngeleerde
pi_43633275
quote:
Op vrijdag 17 november 2006 11:54 schreef Disorder het volgende:

[..]

Ik ook. We zijn al een grote grap in het buitenland. En nu hier weer een politiek draaamaaa van wordt gemaakt worden we een nog groter lachtertje. Het is verschrikkelijk naief om te denken dat andere landen dit niet doen.
Dat zou inderdaad verschrikkelijk naïef zijn, want het is al vele malen in het nieuws geweest dat in die landen er dan ook onderzoek naar gedaan wordt en het wordt veroordeeld.
kern·ge·leer·de (de ~ (m.))
1 kernfysicus
pi_43633325
quote:
Fractieleider Femke Halsema dringt aan op een parlementair onderzoek en wil dat alle politieke partijen voor overleg terugkeren van verkiezingsreces.
Clarkson: Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you.
pi_43633332
quote:

Martelt de VVD dan die Irakezen?

VVD stelt er tenminste vragen over. Wat me wel heeft verbaast op het nieuws is dat de marechausee op de hoogte was in 2003, ben dan ook benieuwd waarom die geen stappen heeft ondernomen.

Loopt dat een beetje prettig met een plaat gewapend beton voor je harses?
pi_43633334
Hoe groter de politieke correctheid, hoe groter de beperkingen voor de troepen daar, hoe meer gevaar onze jongens lopen.
pi_43633380
quote:
Op vrijdag 17 november 2006 12:00 schreef vw_caddy het volgende:

[..]

Exact mijn reactie. Wat een ongestelde huilebalk is het toch ook.
  vrijdag 17 november 2006 @ 12:07:06 #16
705 Kiegie
Nu niet meer gehackt
pi_43633412
quote:
Ik vind juist dat de Nederlanders een intelligente en goede indruk maken, in tegenstelling tot de Canadese en Amerikaanse schietgrage pubers.
Heb je het artikel wel gelezen, Disorder?
Dat verandert alles
pi_43633414
quote:
Op vrijdag 17 november 2006 11:54 schreef Disorder het volgende:

[..]

Ik ook. We zijn al een grote grap in het buitenland. En nu hier weer een politiek draaamaaa van wordt gemaakt worden we een nog groter lachtertje. Het is verschrikkelijk naief om te denken dat andere landen dit niet doen. Dit hoort bij oorlog. Je krijgt geen informatie uit een insurgent die een explosief wilde plaatsen door het hem lief te vragen. Iedereen die daar anders over denkt zou ik het graag eens willen zien proberen.
Als je de rest van het artikel leest, over die documentaire, lijkt het nogal mee te vallen met de actiebereidheid van de Nederlandse millitairen. Zou het niet mogelijk zijn dat de Nederlandse millitairen gewoon beter getraind zijn? (in oefeningen vegen ze vaak de vloer aan met hun navo bondgenoten)

Wat een onzin opmerking trouwens dat dit bij oorlogsvoeren hoort, millitairen horen zich te houden aan de geneevse conventie, doen ze dat niet moet dit op zijn minst onderzocht te worden.
pi_43633415
quote:
Op vrijdag 17 november 2006 12:01 schreef Chewie het volgende:

[..]

Martelt de VVD dan die Irakezen?

VVD stelt er tenminste vragen over. Wat me wel heeft verbaast op het nieuws is dat de marechausee op de hoogte was in 2003, ben dan ook benieuwd waarom die geen stappen heeft ondernomen.

Loopt dat een beetje prettig met een plaat gewapend beton voor je harses?
VVD stelt er tenminste vragen over--> aan een VVD minister--> minister doofpot!!!
pi_43633428
quote:
Op vrijdag 17 november 2006 12:07 schreef R.J.P.G.HOOD het volgende:

[..]

VVD stelt er tenminste vragen over--> aan een VVD minister--> minister doofpot!!!
Je spreekt jezelf tegen in 1 zin, heel knap
pi_43633488
Kamp zou de verkiezingen wel eens niet kunnen halen als minister.
  vrijdag 17 november 2006 @ 12:14:02 #21
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_43633492
Ze zijn natgespoten! Zulks een gruweldaad!

Typisch Nederlands weer dit, alles aanpakken om het kabinet aan te vallen. Ik zie overeenkomsten met Hirchi Ali destijds.
pi_43633567
quote:
Op vrijdag 17 november 2006 12:14 schreef Zwansen het volgende:
Ze zijn natgespoten! Zulks een gruweldaad!

Typisch Nederlands weer dit, alles aanpakken om het kabinet aan te vallen. Ik zie overeenkomsten met Hirchi Ali destijds.
Ernstige overtredingen van soldaten die onder de pet worden gehouden? Man, dit is echt heel ernstig.
pi_43633645
quote:
Minister Kamp: Ik ga eerst de feiten op een rijtje zetten (2)

IRAK

N i e u w bericht, meer informatie slotzin 1e alinea

DEN HAAG (ANP) - Minister Henk Kamp van Defensie wil pas in de loop van vrijdag reageren op het bericht dat Nederlandse militairen in 2003 Iraakse verdachten hebben mishandeld of zelfs gemarteld. ,,Ik kan nu geen antwoord geven, ik moet eerst beschikken over de basisfeiten'', zei hij vrijdag, kort voor de wekelijkse vergadering van de ministerraad. Kamp liet in het midden of het nieuws compleet nieuw voor hem was of niet.

De VVD-bewindsman zei dat hem in de nacht van donderdag op vrijdag is verteld dat de Volkskrant met nieuws ging komen over wangedrag van Nederlandse officieren van de Militaire Inlichtingen en Veiligheidsdienst (MIVD).
  vrijdag 17 november 2006 @ 12:29:00 #24
572 Sniper
Gull Catcher
pi_43633686
Activiteiten waar een beetje studentenvereniging zich tijdens de jaarlijkse ontgroening niet voor schaamt <> marteling.

Misschien kan het begrip (net als andere stokpaardjes van links zoals daar zijn : "armoede" en "discriminatie") eens van een invulling worden voorzien die getuigt van enige realiteitszin.

En dan die woordvoerder van de PvdAfbraak: "Dit had ik niet van Nederlanders verwacht".
die al dan niet gespeelde naiviteit, kostelijk. Welcome to the real world.
  Donald Duck held vrijdag 17 november 2006 @ 12:30:28 #25
46149 __Saviour__
Superstapelsmoor op Kristel
pi_43633702
Het is trouwens ook nauwelijks marteling te noemen.
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')