abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_43578039
Ik stond vanochtend bij het station voor het kaartjesautomaat te wachten. Voor mij 3 personen. De eerste had aardig snel een kaartje te pakken en vertrekt.

De tweede man stond minimaal 5 minuten voor dat apperaat en haalde er toen nog geen kaartje uit. Niet even vragen om hulp, aangeboden hulp weigeren en maar blijven kloten met dat ding!

De derde mocht toen wel even voor en toen keek hij mee waardoor hij daarna voor zijn doen wel aardig snel een kaartje uit het automaat toverde.

Hij nam een enkeltje schiphol en ik hoop dat hij ook qua vliegticket een enkeltje heeft.
chanceless
pi_43578277
Ik ben zelf programmeur, bouw webapplicaties, en heb nog wel enige kaas gegeten van accessibility en zelfs ík heb af en toe problemen met dit soort automaten.

Ligt dat dan aan de mensen, of ligt dat dan aan de automaten?
Er wordt imo niet goed genoeg nagedacht over de usability en accessabiltiy van dit soort apparaten als zelfs ik als 'jongere' af en toe al sta achter zon apparaat
pi_43578352
quote:
Op woensdag 15 november 2006 15:15 schreef Papa_Eend het volgende:
Ik ben zelf programmeur, bouw webapplicaties, en heb nog wel enige kaas gegeten van accessibility en zelfs ík heb af en toe problemen met dit soort automaten.

Er wordt imo niet goed genoeg nagedacht over de usability en accessabiltiy van dit soort apparaten als zelfs ik als 'jongere' af en toe al sta achter zon apparaat
Waarom ben je nou met stoere termen aan het gooien? Die automaten op het station zijn echt wel makkelijk te bedienen hoor, en dan zal jij als coole stoere programmeur niet even een nummertje kunnen intikken en dan op ok drukken?
  woensdag 15 november 2006 @ 15:18:58 #4
71115 Rnej
I walk the line
pi_43578411
quote:

ik studeer industrieel ontwerpen.,.. (ben je ook wel redelijk bezig met interactie en ergonomie)

en ik vind dat die units gewoon goed werken hoor
als mijn ouders er een kaartje uit kunnen vissen dan is het goed genoeg
dat er een boel idioten in nederland rondrennen die t niet snappen kan de ontwerper ook niets aan doen
pi_43578571
quote:
Op woensdag 15 november 2006 15:17 schreef tonks het volgende:

[..]

Waarom ben je nou met stoere termen aan het gooien? Die automaten op het station zijn echt wel makkelijk te bedienen hoor, en dan zal jij als coole stoere programmeur niet even een nummertje kunnen intikken en dan op ok drukken?
Inderdaad

Kan er zelf ook niet tegen... Je trein op 2 seconden missen omdat de domme kut voor je 5 (!!!) keer overnieuw het hele proces doet maar afhaakt bij het daadwerkelijk pinnen... ik was zooo pissed. Zij had die trein natuurlijk WEL net gehaald...

tegenwoordig haal ik vooraf 5 kaartjes zonder datum en stempelen maar...
There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot
  woensdag 15 november 2006 @ 15:24:41 #6
7306 Diepvriez
..word maar wat rustiger
pi_43578596
RTFM

oftewel in dit geval, lees voordat je met je tengels op een knop zit.
Makkelijk zat.
zo goed..?
pi_43578599
Ik studeer ook. Maar ik krijg gewoon een OV
Geniet, maar drink met Maarten.
pi_43578612
quote:

[..]

Ze kunnen wel makkelijk te bedienen zijn, maar er is een verschil tussen 'toegankelijkheid' (accessibility) oftewel de leer van hoe bedient een mens een apparaat als hij het apparaat al eerder gebruikt heeft en hoe bedient een mens een apparaat wat hij voor de eerste keer gebruikt. Dat kan je stoere termen noemen maar het is gewoon een belangrijke iets wat je niet over het hoofd moet zien als je zo'n apparaat ontwerpt Als je langer over dit soort dingen nadenkt, zal een gebruiker die dat ding voor het eerst gebruikt er geen 5 minuten over doen en stroomt de hele handel sneller door.
  Donald Duck held woensdag 15 november 2006 @ 15:25:54 #9
46149 __Saviour__
Superstapelsmoor op Kristel
pi_43578644
Die touchscreen automaten zijn echt supersimpel. Als je die niet snapt ben je superdom!
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
pi_43578653
quote:

wat ben je dan een kut programmeur, webapplicatie-ontwikkelaar en kaas-eter van accessibility want die automaten zijn simpel als een naaktslak overrijden met een schijnwerpen op je stuur
Ik weet niks van Hindoes. Wel van Samoerai en andere dingen.
pi_43578722
quote:

Ik ben dan wel geen (pro) programmeur (vb.net) zijn, maar als je al problemen hebt met met het bedienen van een automaat. Dan zal er denk ik van je UI(User Interface) ook niet veel terecht komen.

Ook worden deze automaten eerst getest door een gevarieerde groep mensen(jong/oud/enz). Pas als het gros van deze mensen er mee overweg kan word het een "productie model". dus om antwoord te geven op je vraag: Het ligt aan de mensen.

Automaat + inzicht = eitje
My Mind Is The Limit.
Assume the universe is a box,
What is outside the box?!
pi_43578785
doet me denken aan een uitspraak : (ik ken hem niet meer letterlijk)

software design is a constant battle between programmers making their programs more fool-proof and God making bigger fools. So far God is winning.
  † In Memoriam † woensdag 15 november 2006 @ 15:30:32 #13
127870 Ratelslangetje
Lady
pi_43578800
Die automaten zijn net zo simpel. Zelfs mijn moeder weet hoe zoiets werkt.(en dat wil al heel wat zeggen)
Giftig, Fel
Agressief en
Razendsnel
pi_43578828
quote:
Op woensdag 15 november 2006 15:30 schreef bluebit het volgende:

software design is a constant battle between programmers making their programs more fool-proof and God making bigger fools. So far God is winning.
Die is goed......
My Mind Is The Limit.
Assume the universe is a box,
What is outside the box?!
pi_43578865
Die nieuwe NS kaartjes automaten waarbij je het beeld aan moet raken, zijn KUT!

Ik werk zelf in de ICT, deze zijn kut. Wil je snel een kaart hebben, dan heb je vertraging door zo'n apparaat. De volgende keer maar is hulp vragen aan degene voor me die het wel kan .
pi_43578873
WTF, is toch gewoon de D van Drive en dan gasgeven?
  woensdag 15 november 2006 @ 15:33:05 #17
16570 Thijz
Ignorance Is Bliss
pi_43578899
quote:
Op woensdag 15 november 2006 15:30 schreef bluebit het volgende:

Na einai kalitero anthropo apo ton patera tou.
Op vrijdag 18 juni 2010 23:17 schreef Catwoman1986 het volgende:
Held :D
pi_43578912
quote:
Op woensdag 15 november 2006 15:32 schreef Youssef het volgende:
WTF, is toch gewoon de D van Drive en dan gasgeven?
Ik weet niks van Hindoes. Wel van Samoerai en andere dingen.
pi_43579081
tuurlijk dan ben ik gelijk een n00b en een prutz0r etc

Ik ga niet hier mn stellingen lopen verdedigen bij te hoge kansloosheid van het volk wat hier rondloopt maar als ik als programmeur af en toe al problemen heb om een functie te vinden dan kan ik me best voorstellen dat andere mensen dat ook hebben.
pi_43579204
quote:
Op woensdag 15 november 2006 15:37 schreef Papa_Eend het volgende:
maar als ik als programmeur af en toe al problemen heb om een functie te vinden dan kan ik me best voorstellen dat andere mensen dat ook hebben.
Kijk, als je DAT nou gelijk gezegd had... had een stuk geloofwaardiger (lees: minder arrogant?) geklonken
There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot
pi_43579324
Ah, dat zal het zijn niet genoeg smileys geplaatst om het hap-op-alles niveau van hier te voorkomen.
pi_43579335
denk het ja
pi_43579502
http://webdemo.ns.nl/webdemo.e2000/

Tja....als je dat niet begrijpt
pi_43579538
quote:
Op woensdag 15 november 2006 15:32 schreef Devlinsect het volgende:
Die nieuwe NS kaartjes automaten waarbij je het beeld aan moet raken, zijn KUT!

Ik werk zelf in de ICT, deze zijn kut. Wil je snel een kaart hebben, dan heb je vertraging door zo'n apparaat. De volgende keer maar is hulp vragen aan degene voor me die het wel kan .
Ze zijn idd wel traag ja... als dat ding net zo snel zou zijn als ik had ik binnen 5 seconden een kaartje...
  woensdag 15 november 2006 @ 15:49:44 #25
74548 Jo0Lz
Lick the box!
pi_43579540
quote:
Op woensdag 15 november 2006 15:23 schreef maaikevis het volgende:

[..]

Inderdaad

Kan er zelf ook niet tegen... Je trein op 2 seconden missen omdat de domme kut voor je 5 (!!!) keer overnieuw het hele proces doet maar afhaakt bij het daadwerkelijk pinnen... ik was zooo pissed. Zij had die trein natuurlijk WEL net gehaald...

Dat is wel erg zuur
Yes we can! | I didn't fail, it's just postponed success.
pi_43579673
quote:
Op woensdag 15 november 2006 15:48 schreef Lakzamp het volgende:

Tja....als je dat niet begrijpt
juist .. verplichte kost voor mensen die voor het eerst met de trein hopen te gaan!
chanceless
  woensdag 15 november 2006 @ 15:58:49 #27
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_43579803
Whehe ja dat is gaar! Van die smerige oude fossielen die dan éérst het héle apparaat bekijken, dán álles gaan lezen om vervolgens een pinpas erin te proppen en verbaasd kijken als het apparaat niets doet

Of sommigen staan met briefgeld voor het ding.
Sodeflikker op, rimpelkut!

De automaten van tegenwoordig zijn echt simpel te bedienen.

Gisteren maakte ik nog mee dat er zo'n Schiedamse achterbuurt-Breezer door de poortjes op Rotterdam wilde. Die bleef maar op dat witte plakkaat drukken waar je je OV chipkaart voor moet houden
- "Autisten met elkaar in contact brengen is net zoals delen door 0"
pi_43579847
hehehe... of die mensen die kwaad worden als de treindeuren niet opengaan...
pi_43580144
quote:
Op woensdag 15 november 2006 15:23 schreef maaikevis het volgende:

[..]

Inderdaad

Had ik zondag ook, die idioot deed er echt meer dan 5 minuten over, ik overdrijf niet. En ik had geen kaartje want 't was niet m'n normale traject. Hij zei nog dat 'ie de conducteur zou vragen even te wachten maar nee hoor, de deuren gingen net dicht toen ik 't perron kwam oprennen.
pi_43596858
quote:
Op woensdag 15 november 2006 16:16 schreef Sheriam het volgende:

[..]

Had ik zondag ook, die idioot deed er echt meer dan 5 minuten over, ik overdrijf niet. En ik had geen kaartje want 't was niet m'n normale traject. Hij zei nog dat 'ie de conducteur zou vragen even te wachten maar nee hoor, de deuren gingen net dicht toen ik 't perron kwam oprennen.
Ik snap je frustratie... vreselijk! Was dat ook iemand die non verbaal hulp weigerde?
chanceless
  donderdag 16 november 2006 @ 01:29:52 #31
39297 Tichelaar
4 8 15 16 23 42
pi_43596881
quote:

[..]

Geef jij op een nieuwe automaat op het station dan eens aan dat je een kaartje van Leeuwarden naar Amsterdam wilt hebben, via Groningen, met als datum 13 december 2006. Dat kan niet
Asjemenou
  donderdag 16 november 2006 @ 01:30:40 #32
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_43596894
Die automaten werken prima. Sommige mensen zijn echter principieel van mening dat ze met een computer er niet uitkomen, en dan weet je vooraf al dat het niets gaat worden.
Vampire Romance O+
pi_43596913
Wat een mongolen die die autmaat niet snappen .
Let's go and watch the sun rise,
over London bridge or the Golden Gates, or Puddefjordsbroen.
  donderdag 16 november 2006 @ 01:32:07 #34
39297 Tichelaar
4 8 15 16 23 42
pi_43596917
quote:
Op donderdag 16 november 2006 01:30 schreef MouseOver het volgende:
Die automaten werken prima. Sommige mensen zijn echter principieel van mening dat ze met een computer er niet uitkomen, en dan weet je vooraf al dat het niets gaat worden.
Maar je kunt geen datum aangeven
Asjemenou
pi_43596931
Jongens, ga hier eens even oefenen dan.

pi_43596974
quote:
Op donderdag 16 november 2006 01:29 schreef Tichelaar het volgende:

[..]

Geef jij op een nieuwe automaat op het station dan eens aan dat je een kaartje van Leeuwarden naar Amsterdam wilt hebben, via Groningen, met als datum 13 december 2006. Dat kan niet

Donald Duck held donderdag 16 november 2006 @ 01:37:49 #37
46149 __Saviour__
Superstapelsmoor op Kristel
pi_43596987
quote:
Op donderdag 16 november 2006 01:32 schreef Tichelaar het volgende:

[..]

Maar je kunt geen datum aangeven
Kaartje zonder datum nemen en afstempelen bij vertrek
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
pi_43597020
de enige problemen die ik met die automaten heb is als ze weer eens mijn pas weigeren.

Het scherm zelf... gewoon lezen.
Men occasionally stumble over the truth, but most of them pick themselves up and hurry off as if nothing ever happened.
Sir Winston Churchill
pi_43597064
quote:

[..]

voila alleen ff op de desbetreffende dag afstempelen
namaste
  donderdag 16 november 2006 @ 01:45:31 #40
35245 bolivian
Gun-toting hip gangster
pi_43597072
Openbaar vervoer, .
And so I throw the windows wide /
And call to you across the sky
Lissabon!
pi_43597319
Mensen die die aparaten niet snappen zijn echt totally n00bretard
pi_43597426
Ze hebben nu sinds kort die apparaten bij de NS weer aangepast 'om het nog nog makkelijker te maken'.
Was het eerst zo dat je op de letter van je bestemming moest drukken (de A bijv) en dan vervolgens uit de lijst met alle treinstations met een A jouw eindbestemming aan moet drukken, tegenwoordig moet je de letter van je bestemming indrukken, en dan krijg je vervolgens een lijst te zien met letters die de 2e letter van je bestemming kunnen zijn en moet je een 2e letter aandrukken alvorens bij het lijst met nog overgebleven mogelijkheden aan te komen en daar je eindbestemming uit te kiezen.

Echter een aantal grote steden staan al wel meteen in het begin vermeld en kun je al meteen aanklikken zonder naar een 2e letter te moeten.

Opzich is het wel handiger maar het vergt wel een aantal extra vingerhandelingen (dus ook weer vertragend alhoewel je miss wel minder lang hoeft te zoeken naar je bestemming maar je kan je afvragen wat meer tijd kost; kijken of op meer knopjes drukken) en de handeling van het kaartje kopen zat er bij mij zo ingesleten dat ik nog wel es op de verkeerde knop druk en dus weer overnieuw kan beginnen.
pi_43597458
Het wordt pas leuk als een toerist je vraagt hoe hij met briefgeld op een onbemand station een kaartje kan krijgen.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
  donderdag 16 november 2006 @ 03:01:16 #44
22002 MREn
Met de botte bijl meer plezier
pi_43597583
quote:
Op donderdag 16 november 2006 02:28 schreef tulpje6 het volgende:
Opzich is het wel handiger maar het vergt wel een aantal extra vingerhandelingen (dus ook weer vertragend alhoewel je miss wel minder lang hoeft te zoeken naar je bestemming maar je kan je afvragen wat meer tijd kost; kijken of op meer knopjes drukken) en de handeling van het kaartje kopen zat er bij mij zo ingesleten dat ik nog wel es op de verkeerde knop druk en dus weer overnieuw kan beginnen.
Het is ook alleen maar voor de letters waar veel stations onder zitten. Wat wel weer handig is, is dat het ding automatisch de keuzes 1 kaartje, vandaag, korting, 2e klas maakt, dus dat scheelt voor de meesten weer een hoop werk.
"Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
  donderdag 16 november 2006 @ 06:21:28 #45
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_43598090
quote:

[..]

Sir...I think you just got owned. Twice!

Automatenn00b
pi_43598208
quote:
Tering, als je dat niet begrijpt.
  donderdag 16 november 2006 @ 07:25:09 #47
13250 Lod
Sapere aude!
pi_43598231
quote:
Op donderdag 16 november 2006 01:32 schreef Blivox het volgende:

Er staat "raak het scherm aan", ik druk bijna mijn hele vinger door mijn monitor maar hij doet het gewoon niet
GNU Terry Pratchett
  donderdag 16 november 2006 @ 07:26:28 #48
13250 Lod
Sapere aude!
pi_43598239
Wat ik trouwens wel een nadeel vind is dat je bij de nieuwe apparaten geen alternatief beginstation meer kunt aangeven.
GNU Terry Pratchett
  donderdag 16 november 2006 @ 07:35:11 #49
22002 MREn
pi_43598268
Hoezo kan dat niet?

Volgens mij juist wel. En dat in tussendoor nog verbeterd: eerst kon je niet direct een kaartje kopen richting het station waar de automaat stond: Jje kon dus geen Enschede aangeven als bestemming als je in Enschede stond en daarna je vertrekstation aanpassen. Dus moest je eerst een andere bestemming invoeren, dan je vertrekstation weizigen en daarna je aankomststation weer. Maar dat is nu al een tijdje wel mogelijk.
"Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
pi_43598384
Het probleem is als mensen zelf gaan denken ipv gewoon het menu volgen zoals dat op het scherm staat.

Mijn vader "Ja, ik dacht ik stopt mn pinpas er alvast in":')
pi_43598432
Ik vind trouwens ook dat de knopjes wat groter gemaakt moeten worden, want ik ben een mongool die alleen maar met mijn hoofd de knopjes in kan rammen.
Ik heb natuurlijk wel armen, maar die hebben andere doeleinden *fap fap fap fap fop fop*
  donderdag 16 november 2006 @ 08:04:58 #52
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_43598438
quote:
Op donderdag 16 november 2006 07:26 schreef Lod het volgende:
Wat ik trouwens wel een nadeel vind is dat je bij de nieuwe apparaten geen alternatief beginstation meer kunt aangeven.
Ook dat kan. Gewoon een station kiezen waar je heen wilt. Daarna op het vertrekstation klikken. Dan kun je gewoon een alternatief station kiezen.

Ik denk wel dat dát duidelijker erin gestopt had kunnen worden.
pi_43598452
quote:
Op donderdag 16 november 2006 03:01 schreef MREn het volgende:

Het is ook alleen maar voor de letters waar veel stations onder zitten. Wat wel weer handig is, is dat het ding automatisch de keuzes 1 kaartje, vandaag, korting, 2e klas maakt, dus dat scheelt voor de meesten weer een hoop werk.
Dat vind ik juist super irritant! Vroeger typte ik dat zelf gewoon in, wist ik meteen dat het goed was. Nu sta ik het eerst te controleren (duur langer!) omdat ik bang ben dat die computer zelf een optie heeft bedacht die niet klopt. Dat ik een kortingskaartje koop omdat de computer dat wil en ik daar in mijn haast overheenlees, terwijl ik helemaal geen kortingskaart heb.

Net als de postbankpinautomaten die je willen overhalen zomaar 70 euro te pinnen als je er maar 20 nodig hebt, door die voorgekauwde opties raak ik in de war en ben ik alleen maar langer bezig omdat ik wil controleren of ik het nu wel goed doe.
quote:
Op donderdag 16 november 2006 07:26 schreef Lod het volgende:
Dat kan volgens mij door op de naam van het beginstation te drukken, dan kun je een andere kiezen
Iedere droom moet je in een potje vangen.
pi_43598458
quote:
Op donderdag 16 november 2006 01:32 schreef Blivox het volgende:

ik druk op het scherm, maar er gebeurd niks
  donderdag 16 november 2006 @ 08:13:37 #55
22002 MREn
pi_43598511
quote:
Op donderdag 16 november 2006 08:07 schreef _superboer_ het volgende:

[..]

ik druk op het scherm, maar er gebeurd niks
Je scherm wordt vies
pi_43598530
quote:
Op woensdag 15 november 2006 15:18 schreef Rnej het volgende:

[..]

dat er een boel idioten in nederland rondrennen die t niet snappen kan de ontwerper ook niets aan doen
ouderen die nog nooit achter een computer hebben gezeten noem jij "idioten"?
pi_43598546
quote:
Op donderdag 16 november 2006 08:15 schreef Puzzelaar het volgende:

[..]

ouderen die nog nooit achter een computer hebben gezeten noem jij "idioten"?
Moeten ze toch echt wat aan hun algemene ontwikkeling gaan doen! Ik lees toch ook over de 2e wereldoorlog?
pi_43598577
quote:
Op woensdag 15 november 2006 15:58 schreef Nembrionic het volgende:
smerige oude fossielen
lekker begrip heb jij ook
pi_43598584
quote:
Op donderdag 16 november 2006 08:17 schreef Kleine_Jelle het volgende:

[..]

Moeten ze toch echt wat aan hun algemene ontwikkeling gaan doen! Ik lees toch ook over de 2e wereldoorlog?
Ja, maar jij bent ook heel slim en dat weet jij ook en daar krijg je ook een enorme harde penis van.
pi_43598595
quote:
Op donderdag 16 november 2006 08:20 schreef Puzzelaar het volgende:

[..]

Ja, maar jij bent ook heel slim en dat weet jij ook en daar krijg je ook een enorme harde penis van.
Jazeker! Ik voel mijn internet-penis al groeien!
  donderdag 16 november 2006 @ 08:32:22 #61
161882 Trigalti
Doet maar wat!
pi_43598703
Zoo herkenbaar dit...
------------------
  donderdag 16 november 2006 @ 08:33:01 #62
22002 MREn
pi_43598710
quote:
Op donderdag 16 november 2006 08:17 schreef Kleine_Jelle het volgende:

[..]

Kaartautomaten zijn geen algemene ontwikkeling, en ook geen pc, dus de waarheid ligt weer eens in het midden...
pi_43598753
quote:
Mensen die niet weten hoe een automaat werkt
ik dacht dat het over geweren ging
wheuehweueheuh!
pi_43598761
quote:
Op donderdag 16 november 2006 08:33 schreef MREn het volgende:

[..]

Kaartautomaten zijn geen algemene ontwikkeling, en ook geen pc, dus de waarheid ligt weer eens in het midden...
Het gebruik van kaartautomaten is dus wel een deel van de algemene ontwikkeling voor mensen die wel eens buiten komen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')