Zalm doet ook maar eens een scheet in het zakjequote:Zalm: Balkenende is bange premier
DEN HAAG - Minister-president Balkenende is ‘een bange premier’ geworden. Hij mijdt moeilijke maar noodzakelijke maatregelen uit angst voor de kiezer. Dit zegt vicepremier Zalm (VVD) vandaag in de Volkskrant.
Zalm is zeer teleurgesteld in premier Balkenende (CDA) met wie hij vier jaar lang een reeks ingrijpende hervormingen doorvoerde. Van die vastberaden houding is volgens de VVD’er niets meer over. ‘Balkenende vertoont geen leiderschap meer. We hebben nu een bange premier. Bij hem overheerst de angst dat de kiezer hem op korte termijn afstraft voor onaangename zaken.’
Zalm zegt dat het CDA afstand neemt van het kabinetsbeleid, op sommige punten (zoals de no-claim in de zorg) zelfs spijt betoont. ‘Balkenende wil weer geld uitgeven. Dat stemt niet tot vreugde.’
Hij waarschuwt voor een nieuw kabinet van CDA en PvdA. Dat kost Nederland zijn koppositie in Europa en de kiezer betaalt uiteindelijk de prijs. ‘De burger ziet zijn kans op een baan dan dalen en zijn inkomen slinken, want de belasting gaat omhoog omdat de begroting uit de hand loopt.’
De VVD heeft eerder duidelijk gemaakt – als enige grote partij – met wie zij zou willen regeren: het CDA. VVD-minister Verdonk (Vreemdelingenzaken) verwacht dat zij in zo’n kabinet de nieuwe vicepremier wordt, verklaarde ze woensdagochtend bij BNR Nieuwsradio. Partijleider Rutte blijft in de Tweede Kamer en zijzelf zou als de nummer twee van de VVD-lijst het liberale smaldeel in het kabinet gaan leiden. Ze heeft een voorkeur voor de portefeuilles onderwijs, volksgezondheid en verkeer en waterstaat.
Rutte was volgens betrokkenen flink nijdig over de uitspraken van Verdonk. Hij belde haar onmiddellijk om opheldering te vragen. Volgens Ruttes woordvoerder was na dit gesprek de kou uit de lucht. ‘Het heeft niet geleid tot animositeit tussen de twee. Rutte heeft duidelijk benadrukt dat hij degene is die de vicepremier aanwijst. Verder staat hij er vrij laconiek tegenover’, aldus de woordvoerder.
Rutte vindt de uitspraken van Verdonk veel te voorbarig. De VVD schommelt in de peilingen rond de 22 zetels, geen goede uitgangspositie om te speculeren over kabinetsdeelname en vicepremierschappen. Zalm vindt het ‘niet zo’n gekke gedachte’ dat Verdonk vicepremier zou worden
ja dat doet het wel, de hele wereld draait er opquote:Op woensdag 15 november 2006 09:13 schreef tontorico het volgende:
HE ZALM: Het draait niet allemaal om geld!
Dom van de VVD dat ze pas zo laat bedenken dat ze zich moeten afzetten tegen het CDA, las ze willen inzetten op CDA-VVD. Als je niet inzet op paars moet je ervan uitgaan dat het CDA altijd in de coalitie komt. Je moet dan de strategische kiezers duidelijk maken dat een stem op het CDA een verloren stem is - het CDA is niets meer dan de grondverf van het kabinet.quote:Op woensdag 15 november 2006 09:02 schreef SCH het volgende:
[..]
Zalm doet ook maar eens een scheet in het zakje
Snap wel dat hij baalt van de blije evangelische en egocentrische uitstraling van Balkenende. Maar ja, dat weet je als je met het CDA in zee gaat. Dan moet je maar niet voor een onbetrouwbare partner kiezen. Daar komt de PvdA straks nog wel achter.
Ach, Windvaan Wouter laat tenminste zijn werkelijke gezicht zien, nog voor de verkiezingen. Daarnaast is Balkie zo slecht nog niet. Of vreet jij eten uit een blik?quote:Op woensdag 15 november 2006 12:09 schreef du_ke het volgende:
Tja het is een uitgekiende en prima werkende strategie van het CDA. Balkenende houdt waar mogelijk z'n bek want als je uitspraken doet kunnen die toch alleen maar tegen je gebruikt worden. En na de verkiezingen kan hij weer doorstuntelen als premier.
Balkenende laat heel slim het vuile werk opknappen door Verhagen maar gaat zelf waar het kan het debat uit de weg. Vind ik persoonlijk nogal slap. Maar Balkenende is slim die laat alle lastige thema's aan zich voorbij gaan.quote:Op woensdag 15 november 2006 12:11 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ach, Windvaan Wouter laat tenminste zijn werkelijke gezicht zien, nog voor de verkiezingen. Daarnaast is Balkie zo slecht nog niet. Of vreet jij eten uit een blik?
Reaguurder, ga terug in je hok.quote:Op woensdag 15 november 2006 12:11 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ach, Windvaan Wouter laat tenminste zijn werkelijke gezicht zien, nog voor de verkiezingen. Daarnaast is Balkie zo slecht nog niet. Of vreet jij eten uit een blik?
en als Balkenende een lastige vraag krijgt gaat hij er weer om heen draaien zoals elke keer al de afgelopen jarenquote:Op woensdag 15 november 2006 12:18 schreef du_ke het volgende:
[..]
Balkenende laat heel slim het vuile werk opknappen door Verhagen maar gaat zelf waar het kan het debat uit de weg. Vind ik persoonlijk nogal slap. Maar Balkenende is slim die laat alle lastige thema's aan zich voorbij gaan.
En ja ik ben er de afgelopen jaren nou niet echt op voorut gegaan.
Gossie, inhoudelijkquote:Op woensdag 15 november 2006 12:21 schreef Genverbrander het volgende:
[..]
Reaguurder, ga terug in je hok.![]()
Denk je? Mij bekruipt met de minuut MEER het gevoel dat de PvdA weigert om plaats te nemen in een coalitie die door het CDA wordt aangevoerd. Zeker wanneer de PvdA zo'n tien zetels verliest, wat de diverse peilingen momenteel uitwijzen. Als de kiezer de PvdA onvoldoende vertrouwen geeft, waarom zou de PvdA dan gaan regeren? Als de kiezer na 4 jaar CDA-VVD de grootste oppositiepartij juist afstraft in plaats van beloont, waarom zou die partij dan in een regering gaan zitten?quote:Op woensdag 15 november 2006 09:02 schreef SCH het volgende:
Snap wel dat hij baalt van de blije evangelische en egocentrische uitstraling van Balkenende. Maar ja, dat weet je als je met het CDA in zee gaat. Dan moet je maar niet voor een onbetrouwbare partner kiezen. Daar komt de PvdA straks nog wel achter.
De tegenaanval wordt direct ingezet. Hieruit blijkt de agressie van de CDA campagne wel, lijkt mequote:Wijn: VVD hervormt om te hervormen
ANP
DEN HAAG - CDA-minister Joop Wijn van Economische Zaken vindt dat de VVD ‘hervormt om te hervormen’. Hij zei dat woensdag tijdens een verkiezingsbijeenkomst met de pers. ‘Hervormen moet een doel hebben’, aldus Wijn.
Hij hekelde in dit verband de VVD-plannen om de uitkeringen de komende vier jaar niet meer te koppelen aan de loonstijging en om de maximale duur van de WW-uitkering te halveren.
Wijn reageerde op herhaalde kritiek uit de VVD dat het CDA het huidige kabinetsbeleid niet durft door te zetten. De liberale vicepremier Zalm deed dat woensdag opnieuw in de Volkskrant. Hij noemde CDA-lijsttrekker Jan Peter Balkenende ‘een bange premier’. Eerder deze week omschreef VVD-leider Mark Rutte het CDA-verkiezingsprogramma als ‘67 pagina's uitleggen dat je niets wil veranderen’.
Wijn noemde de uitlating van Zalm over Balkenende ‘een persoonlijke aanval’, maar wilde er ‘niet te kleinzerig over doen’. ‘Ik vond het niet Zalms sterkste nummer’, was alles wat hij erover kwijt wilde.
De minister van Economische Zaken, die gezien wordt als de nieuwe fractieleider van het CDA als Maxime Verhagen doorschuift naar het kabinet, had ook nog een sneer naar de PvdA. Hij verweet die partij dat ze een meevaller voor de schatkist van 1,7 miljard euro meteen weer wil uitgeven aan openbaar vervoer en wegen in plaats van het geld te gebruiken voor sanering van de overheidsfinanciën. ‘De financiële soliditeit zit bij de PvdA blijkbaar nog niet tussen de oren.’
quote:Balkenende zegt: laat mij m’n karwei stoppen’
Interview Van onze verslaggever Marc Peeperkorn
DEN HAAG - Terwijl het CDA in zijn campagne hamert op de successen van het kabinet-Balkenende, tandenknarst vicepremier Zalm (VVD). ‘Balkenende wil weer geld uitgeven. Dat stemt niet tot vreugde.’
Vicepremier Gerrit Zalm (VVD) heeft er al weken de smoor in. In de slechte peilingen voor zijn partij. Maar minstens zo ergerniswekkend vindt hij de opstelling van coalitiepartner CDA.
‘Het CDA neemt afstand van het kabinetsbeleid, neemt afstand van de VVD. Balkenende wil weer geld uitgeven. Dat stemt niet tot vreugde.’
Premier Balkenende claimt het succes van zijn kabinet. Dat gaat hem goed af in de peilingen.
‘Hij claimt de successen van dit beleid maar wil er er tegelijkertijd mee ophouden. Het CDA wil van een ‘hervormingsagenda naar een investeringsagenda’. Daar bedoelen ze mee: we gaan vanaf nu alleen nog maar geld uitgeven. Dat is geen vrees bij mij, dat gaat gebeuren door het CDA. Afgelopen jaren hebben we een enorme inhaalslag gemaakt. Nederland stijgt weer op de ranglijsten van economische groei, werkgelegenheid. Dat zet je allemaal in de waagschaal als je zoals het CDA zegt: we gaan nu naar de afdeling rust.’
Kiezers willen blijkbaar rust, wie bent u om hen dat te misgunnen?
‘Wie rust zaait zal onrust oogsten, is mijn stelling. De wereld staat niet stil. Als Nederland in de ruststand gaat, hollen we achteruit. Na vier jaar zegt de kiezer dan: hé, waarom hebben jullie niet op tijd de problemen aangepakt? Dat verwijt krijg je dan achteraf. Ik vind het een kwestie van politiek leiderschap dat je tegen de mensen zegt: moet je eens horen, jullie kunnen wel rust willen maar als de wereld om ons heen verandert, kan Nederland niet stil blijven staan. Nederland is nog niet klaar.’
De premier doet dat niet?
‘Nee, Balkenende vertoont geen leiderschap meer. We hebben nu een bange premier. Bij hem overheerst de angst dat de kiezer hem op korte termijn afstraft voor onaangename zaken. De VVD stelt voor de bijstand voor jongeren af te schaffen, de WW-duur te bekorten, ook geen zaken waar mensen handenwrijvend op zitten te wachten. Maar wel nodig om meer mensen aan de slag te krijgen. Dat moet je durven vertellen. De VVD is altijd de meest veranderingsgezinde partij geweest. Zonder VVD was het succesvolle beleid van afgelopen jaren absoluut niet mogelijk geweest. Balkenende zegt nu: laat mij m’n karwei maar stoppen.’
Hij kan zo verder met de PvdA?
‘Bij het CDA is investeren synoniem aan inkomenstoeslagen verstrekken, daar grossieren ze in. Dat is niet investeren maar subsidiëren. Als het CDA samen met de PvdA verder gaat, gebeurt er vier jaar niks in Nederland. Dan zakken we langzaam terug. De burger ziet zijn kans op een baan dan dalen en zijn inkomen slinken, want de belasting gaat omhoog omdat de begroting uit de hand loopt.’
Wat moet de VVD doen om uit het dal te klimmen?
‘We moeten ons neerzetten als de partij waar de overheidsfinanciën in goede handen zijn. Dat heb ik bewezen. Het is niet vanzelfsprekend dat zonder VVD in het kabinet die financiële degelijkheid bewaakt wordt. Bij het CDA is die bescherming flinterdun. De PvdA heeft op dat punt niet echt een sterke traditie. Kok deed het als minister van Financiën verdienstelijk, maar kreeg daar in de PvdA weinig waardering voor.’
De peilingen suggereren een drie- of vierpartijencoalitie, het schrikbeeld van de VVD.
‘Een minderheidscoalitie is ook mogelijk. We hebben nu ook enige tijd geregeerd met een minderheid. Ik heb nog nooit zo makkelijk mijn begroting en mijn belastingplan door de Tweede Kamer gekregen. Natuurlijk wil de VVD een meerderheidskabinet, net als alle andere partijen. Maar als ik naar de peilingen kijk en hoe PvdA en CDA elkaar de tent uitvechten... Er zal toch een regering moeten komen.’
http://www.volkskrant.nl/(...)j_m_n_karwei_stoppen
Vind je?? Ik vind nl. dat Balkenende heel goed campagne voert door te blijven zeggen dat hij voor zijn partij staat, dat zijn doel is om het CDA de grootste te maken. Deze strategie voert hij heel goed uit. De VVD daarentegen begon met elke keer te herhalen dat ze op dezelfde voet verder willen, ipv de VVD te profileren. Mijn mening is dat je niet de standpunten van je tegenstander moet aanvallen, maar je eigen standpunten goed moet beargumenteren.... Dat is hetgene wat ik een beetje mis bij de VVD (alhoewel ik vooruitgang zie)...quote:Op woensdag 15 november 2006 09:20 schreef sigme het volgende:
[..]
Dom van de VVD dat ze pas zo laat bedenken dat ze zich moeten afzetten tegen het CDA, las ze willen inzetten op CDA-VVD. Als je niet inzet op paars moet je ervan uitgaan dat het CDA altijd in de coalitie komt. Je moet dan de strategische kiezers duidelijk maken dat een stem op het CDA een verloren stem is - het CDA is niets meer dan de grondverf van het kabinet.
Wat een smerige regent is het ook.quote:Op woensdag 15 november 2006 12:39 schreef Napalm het volgende:
Zalm gaat zelfs nog verder...
Wel dikke zinsspeling op een minderheidskabinet.![]()
[..]
De PvdA heeft al een onbetrouwbare partner: Wouter Bos.quote:Op woensdag 15 november 2006 09:02 schreef SCH het volgende:
[..]
De VVD doet gewoon een laffe persoonlijke aanval op de man waarmee ze al bijna vijf jaar naar alle tevredenheid samenwerken in het kabinet. Uiterst stomme zet natuurlijk, want Balkenende is onder VVD'ers populairder dan Rutte. Die hele VVD-campagne begint wat sneue trekjes te krijgen en het is dan ook niet verwonderlijk dat veel VVD'ers straks kiezen voor Balkenende.quote:Op woensdag 15 november 2006 13:03 schreef X. het volgende:
Niet gek dat Zalm dit zegt. Het CDA vreet de hele VVD leeg
Dus blijkbaar denkt de kiezer er anders over
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |