Ik las vrijdag op mijn werk van deze actie op het Fok Forum. En ik heb mijzelf zitten bedenken wat ik zou doen als ik zo'n groep mensen tegen zou komen. Mijn conclusie was uiteindelijk dat ik die actie heel leuk zou vinden. Ik zou een knuffel ophalen en ik zou mijn zaterdag glimlachend verder doorgebracht hebben. Mijn besluit stond vast, ik zou naar Utrecht toe gaan en diegene die dat verzonnen had een zonnebloem geven, voor mij het symbool van een stukje zomerzon, een stukje glimlach en een goed gevoel.
Om het idee vast te houden heb ik (wat ik zelden doe) een afspraak gemaakt smorgens met de kapper anders zou ik toch lekker lang in bed blijven liggen (waar zijn weekenden anders voor?) Dus smorgens om half negen zat ik al zeiknat geregend bij de kapper en om 10 uur was ik weer thuis. Daar heb ik ontbeten, gedouched en iedereen gedag gezegd. (Jaja SCH ik stond frisch ende schoonwassen in het Utrechtse)
Ik had al besloten om met het openbaar vervoer te gaan dus om 11.00 de bus vanuit Aalsmeer op Hoofddorp station de trein naar Duivendrecht om dan richting Utrecht te gaan. Nou vergeet het maar. De trein had 20 minuten vertraging en wegens werkzaamheden kon je alleen via Amsterdam Centraal naar Utrecht. (Lang leve de NS
![]()
) Dus de zuidtangent gepakt naar Schiphol en daar de trein naar Amsterdam Centraal. En ondertussen bedenken wat mij er nou toe dreef om dit te doen. Terwijl het landschap langs mijn raam voorbij gleed (Vanaf Amsterdam reed de intercity achter de stoptrein naar Utrecht dus het schoot niet echt op)
Inmiddels was het al bijna 13.00 dus ik wist dat ik door Utrecht moest gaan wandelen om de groep te vinden. En ondertussen probeerde ik mijzelf te begrijpen. En langzaam drong het tot mij door dat ik de actie iets positiefs vind in een wereld die terreur alarm na terreur waarschuwing kent. Een koffer met een touwtje kan tegenwoordig een bom zijn, in mijn tijd was het een minitrampoline(samsonites veren zo lekker) of een verborgen schat. En een aantal teddyberen bij een school was in mijn tijd een drama want dat betekende dat iemand zijn knuffels kwijt was en die bracht je dan naar de concierge als gevonden voorwerpen.
De trein arriveerde toch nog gewoon tot mijn verbazing in Hoog Catharijne. Ik ben ook gelijk op zoek gegaan naar een bloemenzaak en bedacht ondertussen waar de groep heen zou gaan. Tijdens de wandeling door Utrecht rekende ik uit hoe groot de kans was dat ik een groepje zou vinden met een aantal borden en ongelimiteerde knuffels. Klein was het enige wat in mij opkwam en ik was alweer gaan denken wat ik eventueel met de zonnebloem zou doen. En toen zag ik ze... een groepje mensen waar het winkelpubliek recht op af liep of zorgvuldig probeerde te ontwijken, ik liep er recht op af, knuffelde en gaf een bloem.
Een verbaasd gezicht was het resultaat, terwijl het spreekwoord toch echt nog bestaat "Wie goed doet die goed ontmoet" Het gesprek resulteerde in de conclusie dat ze het niet georganiseerd had (moemoe) maar dat djep de bloem verdiende, op naar Djep dus. Die was enthousiast bezig met uitdelen en was minstens net zo verbaasd en bood mij na het wederzijds voorstellen een bord aan.
En daar sta je dan in een bewolkt Utrecht met je goede gedrag. Ik kon het nog even uitstellen. ik rook, dus sigaretten zijn een prachtig excuus om niet gelijk ergens aan te hoeven beginnen. Al rokend heb ik steeds meer staan genieten van de groep gratis knuffel mensen en de reactie's van het winkelend publiek. Mijn sigaret was op en mijn besluit genomen, ik heb uit het bruine papier een bord gepakt en ik ben mee gaan doen. Wat leverde dat een geweldige reactie's op, even een opsomming;
- Een student die het wil gaan organiseren met 750 medestudenten in Valencia. Hij was ervan overtuigd dat zoiets op een positieve manier de stad op zijn kop zet.
- Ik ben de Steps ingesleept omdat het personeel vond dat ik hen bijna vergeten was en de klanten moest ik ook de gratis knuffel aanbieden.
- Een vrouw van een jaar of 60 vroeg waarom ik het deed. Ik heb haar uitgelegd wat ik menig keer gezegd had die dag. Ik doe het om mensen een stukje positiviteit mee te geven. Ik kan geen oorlog stoppen, geen hongerend volk redden maar ik kan wel mensen een leuke zaterdag brengen, helemaal gratis en voor niets. Een glimlach op een bewolkte dag, een knuffel en dat is waarom ik het doe. Zij vond het geweldig, we haakte onze armen in elkaar en ze heeft 20 minuten meegelopen en heeft zo heel wat knuffels uitgedeeld.
- Op de markt kwam ik uiterst beschaafd echtpaar tegen, zij goed geconserveerd gepoederd en geverfd, hij keurig in pak ernaast met een pjachtige aardappel in zijn stem gecombineerd met een gooise r. Zij liep op mij af en knuffelde en de heer in pak vond dat hij achtergesteld werd en greep mij daarna vast. Na een goed gesprek en de uitleg beaamde zij het helemaal. Ze vonden het prachtig en vond dat het vaker moest gebeuren en of ik de weg wist naar de Bijenkorf... ik niet maar met zo'n bord is iedereen bereid om je te helpen dus op mijn oproep wie de weg wist naar de Bijenkorf reageerde iedereen in de buurt met het antwoord
- Ook was er een kaaskraam (heerlijke kaas trouwens, je wordt zo nog eens verwend met zo'n bord) en die vroegen ook naar de reden erachter. Na het hele verhaal vonden zij dat het zeker vaker mocht gebeuren. Zij zwaaiden smorgens altijd heel vrolijk naar iedereen die langs de kraam loopt. Gewoon omdat ze vonden dat je de dag vriendelijk kon beginnen en dat het steeds vaker gebeurde dat iemand er gelijk wat achter zocht.
- Daarna kwamen de meisjes compleet met beugels een giegels, (de zoals de Telegraaf hen noemt) getinte mensen die ook de borden wilden hebben om knuffels uit te delen. Ik hield mijn hart vast, want de dames waren op zoek naar leuke jongens en de getinte heren wilde wel leuke dames en de selectie gebeurde ook op die manier. Totdat zij ontdekte dat het bord meer doet, dat je als je zwaait met zoiets dat je dan iedereen die knuffel moet durven geven.
En dat hebben ze gedaan, de meiden ontdooide een oudere man die behoorlijk grimmig keek. Maar tegen zo'n offensief kun je het niet winnen en glimlachend kwam de groepsknuffel. De getinte jongemannen hebben andere mannen omhelst maakte er een prachtige show van en omhelste uiteindelijk iedereen van het winkelend publiek die maar wilden.
Heel wat nekken zijn verdraaid die dag en zeker op die plek en wat meningen zijn bijgesteld.
Gewoon een bord, gewoon een tekst maar een uitzonderlijk goed gevoel.
Uiteindelijk moest ik als eerste afscheid nemen van de groep (ja natuurlijk met een knuffel) Ik had nog een verjaardag in Purmerend en ik had vandaag een afspraak (een feestje met 2 collegapleeggezinnen 10 volwassenen en 30 kinderen)(feestje gewoon zomaar) Op de verjaardag heb ik verteld wat ik gedaan heb die middag, en de reactie's waren ronduit positief. En ook vandaag heb ik uitgelegd wat ik gedaan heb en weer alleen maar positieve reactie's. Natuurlijk een hoop mensen wilde mij niet nadoen (een aantal wel
![]()
) Maar allemaal waren zij het met mij eens, een heerlijk simpel idee met een goed gevoel.
*edit* tekst wat leesbaarder gemaakt
[ Bericht 3% gewijzigd door FamFarmerFan op 13-11-2006 22:53:56 ]