De ^ operator staat voor XOR in C en aanverwante talen, maar jij doet net of je hiermee het kwadraat van a, b, of c bepaalt, en dat is dus niet zo. Schrijf a*a voor a2 etc.quote:Op vrijdag 17 november 2006 20:14 schreef Zwansen het volgende:
Programma:
[..]
Dit geeft ie als ik em compile:
[..]
Eerste opgave: breuk schrijven als een som van twee breuken en je hebt de som van twee convergente meetkundige reeksen.quote:Op zaterdag 18 november 2006 13:11 schreef Nathox het volgende:
Ik zit met twee opgaven van calculus waar ik echt moeite mee heb.
De eerste som wordt gevraagd te berekenen, dus een waarde.
Bij de tweede serie wordt gevraagd om de convergentiestraal te bepalen. Dus iets van de vorm (x-a) < 1 oid.
[afbeelding]
Ik hoop dat jullie me ermee kunnen helpen, alvast bedankt!
Ik ken inderdaad deze methode om te bepalen of een serie convergeert of divergeert. Maar ik kan echt niets uithalen met de breuk die ontstaat...quote:Op zaterdag 18 november 2006 14:36 schreef Riparius het volgende:
[..]
Tweede opgave: noem de n-de term van je reeks an. Bepaal de limiet van an+1 / an voor n naar oneindig. Noem deze limiet A, dan is je reeks convergent voor -1 < A < 1 waaruit je het gevraagde kunt afleiden.
Dit is gewoon elementaire middelbare school algebra hoor. Zou geen probleem mogen zijn.quote:Op zondag 19 november 2006 12:34 schreef Nathox het volgende:
Damn...
Ja toch wel voor mijIk kon die tweede stap niet maken. Maar je zet die n^3/3^n dus omgekeerd erachter als het ware en dan blijft die 1/3 en (n+1)^3/n^3 over.
Nee, dat is een onnauwkeurige formulering. Om de limiet te bepalen van (n3 + 3n2 + 3n + 1) / n3 voor n naar oneindig deel je eerst teller en noemer van deze breuk door n3. Je houdt dan overquote:Vervolgens kun je de teller en de noemer tegen elkaar wegstrepen voor n > oneindig.
Nee, want (1/3)*(x-3)3 moet liggen tussen -1 en +1 voor convergentie.quote:
En tenslotte moet ik dat laatste nog gelijk of kleiner dan 1 stellen en dan wordt de uiteindelijk vorm:
(x-3)<"derdemachtswortel van 3"
Nounou, elementair.. Het is middelbare school algebra inderdaad, maar zulke pejoratieve opmerkingen zijn altijd een beetje jammer.quote:Op zondag 19 november 2006 13:18 schreef Riparius het volgende:
Dit is gewoon elementaire middelbare school algebra hoor. Zou geen probleem mogen zijn.
Owja, zo doe je dat inderdaad.quote:Op zondag 19 november 2006 13:18 schreef Riparius het volgende:
[..] Om de limiet te bepalen van (n3 + 3n2 + 3n + 1) / n3 voor n naar oneindig deel je eerst teller en noemer van deze breuk door n3.
Ok, dus als ik dan zeg (1/3)*(x-3)3 < 1'absoluut' dan klopt de rest van mijn verhaal toch wel met die derdemachtswortel?quote:Nee, want (1/3)*(x-3)3 moet liggen tussen -1 en +1 voor convergentie.
Je hebt | (1/3)*(x-3)3 | < 1, dusquote:Op zondag 19 november 2006 13:58 schreef Nathox het volgende:
Ok, dus als ik dan zeg (1/3)*(x-3)3 < 1'absoluut' dan klopt de rest van mijn verhaal toch wel met die derdemachtswortel?
quote:Overigens realiseer ik me wel dat dit redelijk eenvoudige wiskunde is, van welk niveau dan ook. Maar ik besef me ook dat ik het niet kan, dus doe ik wel m'n best om het zo goed mogelijk onder de knie te krijgen...
quote:Op zondag 19 november 2006 12:34 schreef Nathox het volgende:
[..]
Dus de radius of convergence is die derdemachtswortel met x = 3 als middelpunt.
1 2 3 | 12.5 - 5.71 27.0 - 9.53 |
niemand ???quote:Op maandag 20 november 2006 16:52 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Ik zit ook met een probleempje
ik moet sin(2 arcsin(x/3)) vereenvoudigen en dat moet ik doen dmv een rechte driehoek die in de eenheidscirkel past.
het antwoordt moet (2/9)x sqrt(9-x^2) zijn.
Dat klopt niet helemaal. Je vormt eerst NaH2PO4, dat reageert verder tot Na2PO4 en dat reageert tot Na3PO4. Bij elke reactie heb je 1 NaOH nodig. Bij je eerste omslagpunt heb je zoveel NaOH gebruikt dat je van alle H3PO4 NaH2PO4 hebt gemaakt. Zoveel mol NaOH als je hebt gebruikt, zoveel mol H3PO4 was er dus. Bij het tweede omslagpunt heb je nóg een keer diezelfde hoeveelheid NaOH verbruikt en van alle NaH2PO4 Na2PO4 gemaakt.quote:Op dinsdag 21 november 2006 21:39 schreef LKEN het volgende:
Er vinden als het goed is 3 reacties plaats:
H3PO4 + 3NaOH -> 3H20+Na3PO4
H3PO4 + 2NaOH -> 2H20+Na2PO4
H3PO4 + NaOH -> H20+NaH2PO4
Ik weet niet hoe je nu je histogram maakt, maar als je elke meetwaarde deelt door de oppervlakte van je histogram en daarvan een nieuw histogram maakt, heb je een histrogram met oppervlakte 1.quote:Op woensdag 22 november 2006 17:28 schreef pfaf het volgende:
Ik heb een hele rits data in een vector, nu moet ik van deze gegevens ( steeds een waarde bij een tijdstip 0..50s met interval 0.1s ) een probability density function ( normalized histogram ) maken, weet iemand hoe ik dit ( liefst mbv Matlab ) kan doen? Een Histogram van de data maken wil nog wel, maar hoe ik deze kan normalizeren?![]()
Eenvoudig toch? Je hebt een rechte lijn op dubbellogaritmisch papier en dat betekent dat er een lineair verband bestaat tussen de logaritmen van twee grootheden x en y, dus:quote:Op vrijdag 24 november 2006 19:27 schreef faberic het volgende:
Ik heb een proef gedaan met natuurkunde, en de resultaten vormen op dubbellogaritmisch papier een rechte lijn. Hoe bepaal ik hier uit nou ook alweer het verband tussen de twee grootheden? Ik ben het ff helemaal kwijt. Help!
Nee, ik heb geen idee hoe efficient de bestaande algoritmen zijn. Dat een probleem met 10^7 variabelen in een seconde is op te lossen lijkt me trouwens erg sterk, dat zou in de orde van 10^9 clock cycles zijn op een thuiscomputer.quote:Op zondag 26 november 2006 13:06 schreef GlowMouse het volgende:
Dat is inderdaad jammer, want het zal de oplossingssnelheid niet ten goede komen. Maar zonder binaire variabelen zal het waarschijnlijk sowieso onmogelijk worden.
Weet jij toevallig hoe snel problemen met binaire variabelen door een thuiscomputer op te lossen zijn? Met 'echte' lineaire vergelijkingen dacht ik eens gehoord te hebben dat een probleem met 10.000.000 variabelen in een seconde op te lossen valt.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |