Heb je de afleiding gegeven die ik direct gaf? Zoja, snap je de kettingregel?quote:Op donderdag 9 november 2006 16:51 schreef Zwansen het volgende:
Ik kom er niet uit. Met de quotientregel én met die regel tan'(x) = 1 + (tan x)^2 niet.
Het is juist, dus ik vraag me af waarom je denkt dat dat niet zo is.quote:
f'(x) = g'(h(x)) * h'(x) als f(x) = g(h(x))quote:Op donderdag 9 november 2006 16:55 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Heb je de afleiding gegeven die ik direct gaf? Zoja, snap je de kettingregel?
Als ik dat invoer in die integrator komt er iets heel anders uit.quote:Op donderdag 9 november 2006 17:02 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Het is juist, dus ik vraag me af waarom je denkt dat dat niet zo is.
Dan klopt jouw invoer of dat ding niet, want het is wel goed. Voor de directe afleiding zonder quotient:quote:Op donderdag 9 november 2006 17:03 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Als ik dat invoer in die integrator komt er iets heel anders uit.
Idd, dat had ik ook. En mn quotient gerommel klopte ook? 1+ tan^2(x)/cos^2(tan (x))quote:Op donderdag 9 november 2006 17:14 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Dan klopt jouw invoer of dat ding niet, want het is wel goed. Voor de directe afleiding zonder quotient:
> Nemen we bijvoorbeeld de tan'(x) = tan^2(x) + 1, dan volgt dat d/dx tan(tan(x)) = (tan^2(tan(x)) + 1) * (tan^2(x)+1).
Hierop kreeg ik wat reacties waaronder deze:quote:Goedemiddag!
Nou had ik afgelopen maandag een fijn wiskunde b1,2 tentamen van 150 minutenDe toets ging vooral over verwachtingen, statistiek, limieten en integralen. Echter stond er op de toets een som waar ongeveer niemand uit kwam, en ik heb zoiets ook nog nooit in het boek zien staan laat staan dat we het in de les behandeld hebben.
Eigenlijk ben ik dus wel benieuwd hoe je deze som moet oplossen, dus wie zin heeft in een sommetje, hier is die:
Bereken x:
En ik hoop dus dat die niet meetelt voor het tentamen![]()
Hij kan wel standaard zijn, ik heb nog nooit zo een som gezien, tot maandag danquote:[quote]Op donderdag 9 november 2006 14:39 schreef Bioman_1 het volgende:
Dit is een standaardsom: De som van 1/(n^k) met k van 0 tot oneindig convergeert naar de waarde
1 / (1 - 1/n)
Dus in dit geval geldt:
1 / (1 - 1/(2x)) = 8
En dat kan je vast wel oplossen
vanaf de derde regel snap ik t al nietquote:Op donderdag 9 november 2006 14:57 schreef Sherkaner het volgende:
bewijs: som(k=0 tot oneindig) 1/n^k = z
Dan geldt ook 1 + som(k=1 tot oneindig) 1/n^k = z
n * som(k=1 tot oneindig) 1/n^k = som(k=0 tot oneindig) 1/n^k (als geldt n<1) = z
en dus geldt 1 + z/n = z.
en uiteindelijk z/(z-1) = n. (andere vorm van 1 / (1 - 1/n)=z)
voor z = 8 en n = 2x levert dit 4/7
Maar is wel erg pittig voor middelbare school.
Dit is echt heel eenvoudig hoor. Voor 1 / (2x)k kun je schrijven (1/2x)k. Je hebt dus een meetkundige reeks waarvan de eerste term gelijk is aan (1/2x)0 = 1, terwijl de rede gelijk is aan 1/2x. Als je nu de somformule voor een meetkundige reeks neemt, dan kun je voor de som van de eerste n termen (dus van k=0 tot en met k=n-1) schrijven:quote:Op vrijdag 10 november 2006 18:43 schreef ThaRooP het volgende:
[snip]
Ik hoop dus dat iemand mij hier verder mee kan helpen, misschien het bewijs uitleggen ?![]()
Ik begrijp je hele probleem niet zo en heb de indruk dat je een paar begrippen door elkaar haalt. Als de hoogte van je scherm 31 cm is en je neemt een kijkafstand van 15,5 cm (!) gemeten in een lijn loodrecht op het centrum van het scherm dan heb je een verticale view angle van 90 graden. Dat heeft verder niets te maken met wat er op dat scherm is te zien.quote:Op maandag 13 november 2006 20:36 schreef speknek het volgende:
Ja, meestal 90. Bij Half-Life 2 is het 75 graden, en dat wordt algemeen gezien als dè hoofdreden waarom meer mensen cybersickness krijgen bij het spelen van het spel (omdat het anders is dan mensen gewend zijn), terwijl dat dus nou juist dichter bij de werkelijkheid hoort te liggen.
Heel apart allemaal.
Ik heb 29 graden geprobeerd, maar het ziet er echt niet uit. Misschien is het natuurlijker, maar je ziet geen reet van de wereld.
Dat begrijp ik ook wel, het is alleen een rekenvoorbeeld.quote:Op maandag 13 november 2006 21:19 schreef speknek het volgende:
1) je zit niet 15 cm van het scherm af, dan zit je praktisch met je neus ertegenaan. Een normale afstand is ongeveer 50-60cm.
Ja, maar dat bestrijd ik ook niet.quote:
Geef eens een bron voor die bewering dat 90 graden een standaard zou zijn. Zoals je zelf constateert is dat met een normaal scherm en een normale kijkafstand niet te realiseren, dus wat heeft het dan voor zin dat tot een standaard uit te roepen?quote:Op maandag 13 november 2006 21:36 schreef speknek het volgende:
Ehm, ik zal het nog een keer proberen uit te leggen. 90 graden is de standaard in computer games, maar dit is dus schijnbaar heel ver af van hoe het zou moeten zijn. Als je probeert het beeld op zo'n manier in te stellen zodat het natuurlijk wordt, zeg maar dat de monitor gewoon een raam is waar je uit kijkt, dan kom je niet verder dan een beeld van 29 graden.
Welke vooropleiding heb jij eigenlijk?quote:Op woensdag 15 november 2006 00:04 schreef ryan_atwood het volgende:
hmm, sorry, differentieren heb ik nooit geleerd dus dit gaat niet lukken.
havo --> wiskunde A, differentieren nooit gehad of ik ben het echt al weer vergetenquote:Op woensdag 15 november 2006 15:28 schreef Riparius het volgende:
[..]
Welke vooropleiding heb jij eigenlijk?
Dat zal dat laatste dan wel zijn. Teveel uit het raam gekeken of teveel mooie meisjes in de klas misschienquote:Op woensdag 15 november 2006 15:38 schreef ryan_atwood het volgende:
[..]
havo --> wiskunde A, differentieren nooit gehad of ik ben het echt al weer vergeten
ok, bedankt. maar daar heb ik niet heel veel tijd voor om dat nu allemaal door te nemen. weet je wat het antwoord op de vraag is?quote:Op woensdag 15 november 2006 16:31 schreef Riparius het volgende:
[..]
Dat zal dat laatste dan wel zijn. Teveel uit het raam gekeken of teveel mooie meisjes in de klas misschien? Maar kijk eens hier, dit is een prima tutorial waarmee je de schade in kunt halen (ik neem aan dat je geen probleem hebt met Engels).
omdat ik dan verder kan gaan met een vervolgsomquote:Op woensdag 15 november 2006 20:12 schreef GlowMouse het volgende:
Wat heb je aan een antwoord als je een cruciale stap niet kunt/wilt volgen?
Dat is een groot ondernemer GlowMousquote:Op woensdag 15 november 2006 23:59 schreef GlowMouse het volgende:
Wat is dat toch met Mr. Tolbert? Rieski: kijk eens naar de 10 berichtjes boven je.
Dit geeft ie als ik em compile:quote:int lengte1 = sc.nextInt();
int lengte2 = sc.nextInt();
int lengte3 = sc.nextInt();
int a;
int b;
int c;
if (lengte1 > lengte2) {
lengte1 = c;
} else {
lengte2 = c;
}
if (lengte3 > c) {
lengte3 = c;
}
if (lengte1 == c) {
lengte2 = a;
lengte3 = b;
}
if (lengte2 == c) {
lengte1 = a;
lengte3 = b;
}
if (lengte3 == c) {
lengte1 = a;
lengte2 = b;
}
if (a + b <= c) {
System.out.println("Dit is geen driehoek.");
}
if (a^2 + b^2 == c^2) {
System.out.println("Dit is een rechthoekige driehoek.");
}
if (a^2 + b^2 < c^2) {
System.out.println("Dit is een scherphoekige driehoek.");
}
if (a^2 + b^2 > c^2) {
System.out.println("Dit is een stomphoekige driehoek.");
}
quote:Pythagoras.java:41: operator ^ cannot be applied to int,boolean
if (a^2 + b^2 == c^2) {
^
Pythagoras.java:41: incompatible types
found : int
required: boolean
if (a^2 + b^2 == c^2) {
^
Pythagoras.java:44: operator ^ cannot be applied to int,boolean
if (a^2 + b^2 < c^2) {
^
Pythagoras.java:44: incompatible types
found : int
required: boolean
if (a^2 + b^2 < c^2) {
^
Pythagoras.java:47: operator ^ cannot be applied to int,boolean
if (a^2 + b^2 > c^2) {
^
Pythagoras.java:47: incompatible types
found : int
required: boolean
if (a^2 + b^2 > c^2) {
^
6 errors
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |