Wiskunde is niet jouw sterkste vak? :pquote:Op donderdag 9 november 2006 14:31 schreef opgebaarde het volgende:
Als K 0 is, dan is de som altijd 1/1, dat kan dus toch nooit 8 zijn?
Weet je zeker dat k 0 moet zijn?
k=0 tot oneindig...quote:Op donderdag 9 november 2006 14:31 schreef opgebaarde het volgende:
Als K 0 is, dan is de som altijd 1/1, dat kan dus toch nooit 8 zijn?
Weet je zeker dat k 0 moet zijn?
De limiet is idd 0, dus je moet oneindig kleine stukjes bij elkaar op tellen. Ik zie op het plaatje alleen nergens waar de integraal begint en eindigt.quote:Op donderdag 9 november 2006 14:33 schreef DeX090 het volgende:
[..]
Wiskunde is niet jouw sterkste vak? :p
De sigma houdt in dat het een limiet is, van k=0 tot k=oneindig. Het is dus een integraal van 1/2x = 8 denk ik, alleen ik ben al zo lang uit m'n wiskunde dat ik dat niet meer zeker weet.
Dit nooit gehad en ik ben toch geslaagd met een dikke 8 op de havoquote:Op donderdag 9 november 2006 14:33 schreef DeX090 het volgende:
[..]
Haha, "dat kan je vast wel oplossen", dat komt niet uit hoorquote:Op donderdag 9 november 2006 14:39 schreef Bioman_1 het volgende:
Dit is een standaardsom: De som van 1/(n^k) met k van 0 tot oneindig convergeert naar de waarde
1 / (1 - 1/n)
Dus in dit geval geldt:
1 / (1 - 1/(2x)) = 8
En dat kan je vast wel oplossen
De sigma geeft geen limiet aan, maar een optelling van delen.quote:Op donderdag 9 november 2006 14:33 schreef DeX090 het volgende:
[..]
De sigma houdt in dat het een limiet is, van k=0 tot k=oneindig. Het is dus een integraal van 1/2x = 8 denk ik, alleen ik ben al zo lang uit m'n wiskunde dat ik dat niet meer zeker weet.
Das toch gewoon x= 4/7 ???quote:Op donderdag 9 november 2006 14:42 schreef Lolair het volgende:
[..]
Haha, "dat kan je vast wel oplossen", dat komt niet uit hoor![]()
Nu zeg je iets als "1+1 convergeert naar 2"; wel waar maar niet zinvol. Het noemen van convergentie zou pas zinvol zijn wanneer je de bovengrens variabel nam.quote:Op donderdag 9 november 2006 14:39 schreef Bioman_1 het volgende:
Dit is een standaardsom: De som van 1/(n^k) met k van 0 tot oneindig convergeert naar de waarde
Hij kan wel standaard zijn, ik heb nog nooit zo een som gezien, tot maandag danquote:Op donderdag 9 november 2006 14:39 schreef Bioman_1 het volgende:
1 / (1 - 1/n)
Dus in dit geval geldt:
1 / (1 - 1/(2x)) = 8
En dat kan je vast wel oplossen
vanaf de derde regel snap ik t al nietquote:Op donderdag 9 november 2006 14:57 schreef Sherkaner het volgende:
bewijs: som(k=0 tot oneindig) 1/n^k = z
Dan geldt ook 1 + som(k=1 tot oneindig) 1/n^k = z
n * som(k=1 tot oneindig) 1/n^k = som(k=0 tot oneindig) 1/n^k (als geldt n<1) = z
en dus geldt 1 + z/n = z.
en uiteindelijk z/(z-1) = n. (andere vorm van 1 / (1 - 1/n)=z)
voor z = 8 en n = 2x levert dit 4/7
Maar is wel erg pittig voor middelbare school.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |