abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_43284618
Stem C "Staats" D "schuld" A:

Mirjam Sterk: Beauty contest?

Mirjam Sterk (CDA) over de staatsschuld:
quote:
Bovendien moeten we de staatsschuld aflossen. Daaraan betalen we op dit moment per Nederlander per jaar 700 euro alleen al aan rente over de staatsschuld. Over het weggooien van geld gesproken...
De feiten (begrotingstekort/overschot naar % BBP):

2002: -0,7%
2003: -3,0%
2004: -2,5%
2005: -0,7%
2006: -1,8%
2007: eindelijk een mogelijk overschot van 0,5%. Als Balkenende dan nog in de regering zit...

.
pi_43284717
quote:
Op maandag 6 november 2006 10:26 schreef pberends het volgende:
Oh wacht, zou het hiermee te maken hebben? Hypotheekrenteaftrek tikkende financiële tijdbom.
Nee dat heeft het niet, zoals je daar al is uitgelegt. Overigens begrijp ik je insteek van de op niet helemaal, ga je er soms vanuit dat de overheid volledig de economie bepaalt?
pi_43284720
quote:
Bovendien moeten we de staatsschuld aflossen. Daaraan betalen we op dit moment per Nederlander per jaar 700 euro alleen al aan rente over de staatsschuld. Over het weggooien van geld gesproken...
Onder Balkenende is dat bedrag dus ongeveer 150 euro verhoogd naar 700 euro. Aangezien de staatsschuld in totaal ongeveer 40 miljard euro is toegenomen onder Balkenende. Over het weggooien van geld gesproken...
pi_43284730
quote:
Op maandag 6 november 2006 10:28 schreef Chewie het volgende:

[..]

Nee dat heeft het niet, zoals je daar al is uitgelegt. Overigens begrijp ik je insteek van de op niet helemaal, ga je er soms vanuit dat de overheid volledig de economie bepaalt?
CDA moet geen leugens vertellen dat ze kampioen zijn op dit gebied. Ja, in termen van schuld.
  maandag 6 november 2006 @ 10:30:17 #6
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_43284759
quote:
Op maandag 6 november 2006 10:28 schreef pberends het volgende:

[..]

Onder Balkenende is dat bedrag dus ongeveer 150 euro verhoogd naar 700 euro. Aangezien de staatsschuld in totaal ongeveer 40 miljard euro is toegenomen onder Balkenende. Over het weggooien van geld gesproken...
Het gaat over het betalen van rente, dus moet je eerst 7% van 40 miljard pakken voordat je het deelt door 16 miljoen.

edit: oh wacht, je hebt het over een verhoging van 150 euro, niet over 150 euro als beginpunt
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
pi_43284785
Tja finacieel is dit kabinet niet zo handig. Maar dat is oud nieuws natuurlijk.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_43284786
quote:
Op maandag 6 november 2006 10:30 schreef Sidekick het volgende:

[..]

Het gaat over het betalen van rente, dus moet je eerst 7% van 40 miljard pakken voordat je het deelt door 16 miljoen.
Ja, dat heb ik gedaan, maar dan met 6%.
pi_43284804
quote:

[..]

Correctie: het bedrag is met ongeveer 170 euro verhoogd. Mijn excuus.
pi_43284862
quote:

[..]

edit: oh wacht, je hebt het over een verhoging van 150 euro, niet over 150 euro als beginpunt
Dat zeg ik. Dat rentebedrag onder Balkenende is dus verhoogd van 530 naar 700 euro per Nederlander. En Mirjam Sterk maar liegen en bedriegen. Dat mag niet van God. Hypocriet mens.
pi_43284876
quote:
Op maandag 6 november 2006 10:31 schreef du_ke het volgende:
Tja finacieel is dit kabinet niet zo handig. Maar dat is oud nieuws natuurlijk.
Tja dan kun je je afvragen welk kabinet sinds wo2 dit wel is geweest, ik zie er dan geen 1.
pi_43284884
Was jij niet altijd zo fel tegen bezuinigen?
De grote steden veranderen in sociaal compleet geruïneerde multiculturele getto's. Een blijvende herinnering aan falend links beleid....
pi_43284908
quote:
Op maandag 6 november 2006 10:35 schreef Chewie het volgende:

[..]

Tja dan kun je je afvragen welk kabinet sinds wo2 dit wel is geweest, ik zie er dan geen 1.
Dat klopt, maar dan moeten CDA en VVD hun mondjes houden wat betreft "solide financiën" en gewoon niet liegen.
pi_43284917
quote:
Op maandag 6 november 2006 10:35 schreef Tikorev het volgende:
Was jij niet altijd zo fel tegen bezuinigen?
Ligt eraan waarop.
pi_43284968
quote:
Op maandag 6 november 2006 10:36 schreef pberends het volgende:

[..]

Dat klopt, maar dan moeten CDA en VVD hun mondjes houden wat betreft "solide financiën" en gewoon niet liegen.
Hoelang loop je nu al te discusieren over politiek

Je snapt toch ook wel dat als een politicus "solide" bedoelt (in financieel opzicht) dat het tekort binnen de 3% blijft, dit geldt overigens voor links en rechts vandaar dat Wouter Bos maar weinig aan te merken heeft op de financien.
pi_43284972
quote:

[..]

Dat klopt ook wel weer natuurlijk.
pi_43284997
quote:

[..]

Lubbers-III heeft de grondvesten gelegd voor een sluitende begroting n de negentiger jaren en zelfs het aflossen van de staatsschuld, onder meer omdat ze de AOW aanpakten durven. (wat beide partijen toen wel 35 zetels kostte)
Minister Kok was tijdens dat kabinet een van de strengste ministers van Financieen ooit, zelfs Zalm komt daar niet in de buurt.
pi_43285087
quote:
Op maandag 6 november 2006 10:36 schreef pberends het volgende:

[..]

Ligt eraan waarop.
Oh, dus van jou kan er in het vervolg altijd net zo lang bezuinigd worden totdat het begrotingstekort nul is zonder dat je begint te zeuren over 'investeren in de economie voor groei', de 'economie kapot bezuinigen', enz?

Welke PvdA kabinetten hebben dat hun hele kabinetsperiode gedaan?
De grote steden veranderen in sociaal compleet geruïneerde multiculturele getto's. Een blijvende herinnering aan falend links beleid....
pi_43285179
quote:
Op maandag 6 november 2006 10:39 schreef Chewie het volgende:

[..]

Hoelang loop je nu al te discusieren over politiek

Je snapt toch ook wel dat als een politicus "solide" bedoelt (in financieel opzicht) dat het tekort binnen de 3% blijft, dit geldt overigens voor links en rechts vandaar dat Wouter Bos maar weinig aan te merken heeft op de financien.
Ik snap niet wat jij niet snapt aan de tekst van Mirjam Sterk.
pi_43285236
quote:
Op maandag 6 november 2006 10:40 schreef KroJo het volgende:

[..]

Lubbers-III heeft de grondvesten gelegd voor een sluitende begroting n de negentiger jaren en zelfs het aflossen van de staatsschuld, onder meer omdat ze de AOW aanpakten durven. (wat beide partijen toen wel 35 zetels kostte)
Minister Kok was tijdens dat kabinet een van de strengste ministers van Financieen ooit, zelfs Zalm komt daar niet in de buurt.
Daar is anders al mee begonnen ten tijde van Lubbers I en II( en een tekort van bijna 4% onder Lubbers III zou ik geen sluitende begroting willen noemen). Alleen die hadden nog iets meer last van de economie en kun je wat betreft hervormingen dan ook goed vergelijken met Balkenende, meer op de lange termijn gericht dan op de korte.
pi_43285289
quote:
Op maandag 6 november 2006 10:49 schreef pberends het volgende:

[..]

Ik snap niet wat jij niet snapt aan de tekst van Mirjam Sterk.
Ik snap die tekst prima, ik begrijp alleen niks van jouw argumenten.
pi_43285308
Wel extreem grappig om het begrotingstekort en de staatschuld 1 op 1 te vergelijken.
pi_43285327
quote:
Op maandag 6 november 2006 10:55 schreef Underdoggy het volgende:
Wel extreem grappig om het begrotingstekort en de staatschuld 1 op 1 te vergelijken.
Nou een begrotingstekort heeft meestal een stijgende staatsschuld tot gevolg. Er is dus wel en duidelijk verband.
pi_43285561
quote:
Op maandag 6 november 2006 10:52 schreef Chewie het volgende:

[..]

Daar is anders al mee begonnen ten tijde van Lubbers I en II( en een tekort van bijna 4% onder Lubbers III zou ik geen sluitende begroting willen noemen). Alleen die hadden nog iets meer last van de economie en kun je wat betreft hervormingen dan ook goed vergelijken met Balkenende, meer op de lange termijn gericht dan op de korte.
Lubbers I was een saneringskabinet dat de tijdens Van Agt opgelopen Budgets (waardoor Andriessen als minister van Financieen uit protest terugtrad) weer inperkte..
denk ook bv aan de fraude vrondom de RSV enquette, waar een CDA minister de kamer bleek te hebben voorgelogen om maar miljoenen aan staatssubsidie aan een failliet bedrijf door te kunnen voeren.
Lubbers pakte enkel de werkloosheidswet aan, en had het daar al erg moeilijk mee..
verder privatiseerden ze de PTT

Lubbers II is géén duidelijk bezuinigingskabinet, domweg omdat het geen enkele eigen bezuinigings-hervormings-maatregel nam...: hooguit de belastinghervorming Oort, die geen direkte besparingen opleverde.
het kabinet viel uiteindelijk omdat de VVD weigerde een extra aftrekpost af te schaffen (tja, zoveel dus over de VVD en 'belasting-vereenvoudiging', ze zijn de enige partij die een kabinet liet vallen omdat ze weigerden aftrekposten af te schaffen).

Het is juist duidelijk dat al tijdens Lubbers-II bleek dat voor verdere hervormingen de VVD als coalitiepartner niet voldeed, en men juist een coalitie metde PVDA nodig had om zware en pijnlijke ingrepen te doen, deels ook uit praktische overwegingen, omdat bij zo'n ingreep altijd de oppositie flink profiteren kan, heeft het voordeel dit samen met de grootste concurrent te doen...

Werkelijke Ingrepen in de sociale zekerheid doen terwijl de PVDA in de oppositie zit is voor de meeste kabinetten gewoonweg zelfmoord; daarvoor is juist een brede coalitie nodig.

Wat is er trouwens aan de drie Balkenende kabinetten zo 'toekomst-gericht'...?
Op de Zorgverzekeringswet na zie ik weinig 'blijvends' wat Balkenende nalaat, en juist op dat punt heeft het kabinet weten te profiteren van het feit dat Hoogervorst al tijdens Paars II op SoZaWe zat en daar dingen als de Poortwachterwet opgezet heeft

[ Bericht 4% gewijzigd door KroJo op 06-11-2006 11:12:03 ]
pi_43285688
quote:
Op maandag 6 november 2006 11:06 schreef KroJo het volgende:

[..]
Werkelijke Ingrepen in de sociale zekerheid doen terwijl de PVDA in de oppositie zit is voor de meeste kabinetten gewoonweg zelfmoord; daarvoor is juist een brede coalitie nodig.
Daar komt het inderdaad wel op neer. Het is in dit soort gevallen van groot belang om draagvlak te verwerven onder de bevolking en dat gaat een stuk makkelijker als je de PvdA (en dus min of meer ook direct het FNV) achter je hebt staan.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')