vervangen van de meterkast, uitbreiding van de huidige installatie (als in een groep erbij, een groep aanpassen, renovatiequote:Op maandag 6 november 2006 20:16 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
En wat wordt dan als een aanpassing aan de installatie gezien? Ik denk niet een stopcontactje.
Ik zou er 0,05 A resp 0,03 A van maken, of noem het 50 resp 30 mA.quote:Op maandag 6 november 2006 18:00 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Aardlekschakelaars van 0,05 mA mogen niet meer toegepast worden in nieuwe installaties, alle aardlekschakelaars zijn in de woningbouw verplicht 0,03 mA
Ik heb iets onthouden uit het bouwbesluitquote:Op maandag 6 november 2006 17:58 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Woonkamer en de keuken moeten volgens het bouwbesluit en de NEN1010 verdeeld zijn in twee aparte groepen die niet op dezelfde aardlekschakelaar zitten![]()
En toch, staat er hier in de meterkast 0,5 A resp. 0,03 A op... Wazig oud huisquote:Op maandag 6 november 2006 20:28 schreef quo_ het volgende:
[..]
Ik zou er 0,05 A resp 0,03 A van maken, of noem het 50 resp 30 mA.
Hehe het is inderdaadquote:Op maandag 6 november 2006 20:28 schreef quo_ het volgende:
[..]
Ik zou er 0,05 A resp 0,03 A van maken, of noem het 50 resp 30 mA.
idd wasmachine zit op een 500mA aardlek, terwijl je overige groepen op een 30mA ( soms zelfs 10mA ) zittenquote:Op maandag 6 november 2006 17:43 schreef Vloris het volgende:
[..]
Nou, en? Waarom zou dat niet mogen? Ik denk dat 50% van de Nederlandse woningen dan iets doet wat volgens jou niet mag.
Oke, het is misschien wat onhandig: aardlek eruit, meteen hele huis donker. Ja, dat is hier ook. Er zit hier alleen een extra aardlek voor de wasmachine, die een grotere doorslag-drempel (of hoe dat ook heet) heeft dan de aardlek voor de rest van het huis: hij klapt er pas uit als hij 0,5A verschil merkt, in tegenstelling tot de 0,03 ofzo die de gewone doet.
Het mag niet.quote:Op dinsdag 7 november 2006 17:18 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
Mag je trouwens voor je tuinschuurtje (vochtig etc) / vijverpartij ( filterpompen etc ) ook een 500mA gebruiken? of is dat gewoon 30mA?
ah juist,quote:Op dinsdag 7 november 2006 17:35 schreef Et-Cetera het volgende:
Vroeger mocht je volgens de toen geldende voorschriften een 500mA (0,5A) aardlekschakelaar plaatsen t.b.v de wasmachine. Toen gebeurde het ook vaker dat wasmachines kleine lekstroompjes veroorzaakten waardoor een aardlekschakelaar van 30mA (0,03A) snel uit sloeg.
Tegenwoordig is het gewoon verplicht om in een nieuwbouwhuis 2 aardlekschakelaars van 30mA te plaatsen, waar alle groepen ook achter moeten zitten.
[..]
Het mag niet.
Als jij er nu aan wat gaat veranderen, ben je verplicht om het te maken volgens de voorschriften die nú gelden.
Wanneer je dit niet doet krijg je een probleem met de verzekering als er iets gebeurt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |