Ik was juist in de veronderstelling dat die juist noodzakelijk waren omdat relatief gezien de kans op een lek bij een wasmachine vrij groot is en helemaal omdat je daar dus water en stroom dicht bij elkaar hebt zitten wat dus kortsluiting kan veroorzaken of spanning op het apparaat zelf.quote:Op maandag 6 november 2006 10:04 schreef 777bas777 het volgende:
bij een wasmachine/droger gebruik je geen aardlekschakelaar omdat die er om de haverklap uit zal liggen.
Nou 3 is toch wel minimaal...quote:Op maandag 6 november 2006 10:20 schreef sanger het volgende:
Overigens denk ik dat 1 groep in de keuken erg weinig is. Maar dat hangt natuurlijk af van je keukenapparatuur.
Keuken zonder vaatwasser, gaskookplaat, standaard afzuigkap en koelkast heb je in principe aan 1 groep wel genoeg.quote:
Het kan inderdaad. Maar meestal ook in die gevallen minimaal 3 n.l voorbereidt voor plaatsing oven en kookplaat. Is dan alleen nog niet bedraad en geen automaten geinstaleert maar wel de ruimte in de groepenkast en leidingenquote:Op maandag 6 november 2006 12:20 schreef sanger het volgende:
[..]
Keuken zonder vaatwasser, gaskookplaat, standaard afzuigkap en koelkast heb je in principe aan 1 groep wel genoeg.
Meestal is dat indd zo, maar hoeft natuurlijk niet (al is het niet handig).quote:Op maandag 6 november 2006 15:56 schreef tnimble het volgende:
[..]
Het kan inderdaad. Maar meestal ook in die gevallen minimaal 3 n.l voorbereidt voor plaatsing oven en kookplaat. Is dan alleen nog niet bedraad en geen automaten geinstaleert maar wel de ruimte in de groepenkast en leidingen
Goed, om maar even een electromonteur aan het woord te latenquote:Op maandag 6 november 2006 09:55 schreef kareltje_de_grote het volgende:
In januari ga ik beginnen met het verbouwen van m'n huisje en er beginnen me nu een aantal vragen te reizen.
Het huis is nog voorzien van een oude meterkast met ongeaarde stopcontacten. De bedoeling is om een nieuwe meterkast te plaatsen en dan meteen een aantal stopcontacten te aarden.
Al rondneuzend naar een sjieke meterkast kwam ik de term "fase" tegen die mij niet zoveel zegt.
Mijn idee was om een nieuwe meterkast te plaatsen met 6 groepen.
een voor woonkamer, eentje voor de keuken, een voor de badkamer, een voor de wasmachine en een voor de slaapkamers. En zodoende nog een over te houden voor eventueel later gebruik voor de schuur ofzo.
hoeveel fasen moet de meterkast dan hebben en waarvoor dienen die fasen?
en is een aardlek voldoende of is een tweede aardlek bijvoorbeeld apart voor de wasmachine en eventuele droger aan te raden?
Ik krijg de sleutel 8 Januari dus kan je helaas geen foto laten zien van de huidige situatie. Er zit echter nog een oude stoppenkast in met van die porseleine gevallen, zonder aardlek en het leek me niet heel onverstandig om deze meteen te vervangen als ik toch het een en ander ga verbouwen.quote:Op maandag 6 november 2006 16:01 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Goed, om maar even een electromonteur aan het woord te laten![]()
Jou indeling zou in principe kunnen. Maar nu heb ik wel enkele vragen voordat ik het allemaal uit ga werken enzo.
1. Heb je nog andere inbouwapparatuur of apparatuur die een eigen groep nodig heeft ? (vaatwasser, oven, boilers e.d. ?
2. Heb je nog andere ruimtes die misschien beter af zijn met een eigen groep.
- Omdat er een computer met bijbehorende apparatuur staat ?
- Een hobbyschuur ?
- Een hobbyruimte ?
- Tuinverlichting ?
- Garage ?
3. Zou je enkele foto's kunnen plaatsen van de huidige situatie ? Meterkast e.d. ?
Om direct even wat misverstanden uit de wereld te helpen.
- De term fase is de de "stroomvoerende" draad, hierop staat (bij de meeste installaties*) 230 Volt ten opzichte van de nul én ten opzichte van aarde. De genormaliseerde kleur voor de fase is bruin, in (grond-)kabels komt als fase ook zwart voor. De dikte is na de zekeringkast bij huisinstallaties 2,5 mm².
Om dan ook direct even de "nul" draad te benoemen, dat is de retourdraad van de elektraverbinding. Hierop staat (bij de meeste installaties) een hele lage spanning ten opzichte van de aarde. De genormaliseerde kleur voor de nul is blauw. Ook hiervan is de dikte na de zekeringkast bij huisinstallaties 2,5 mm².
![]()
Nee.quote:Op maandag 6 november 2006 16:31 schreef kareltje_de_grote het volgende:
[..]
n.a.v. alle reacties denk ik dat het toch niet onverstandig is om voor meerdere groepen te kiezen.
Op de eerste verdieping zijn 3 slaapkamers en een badkamer. Is een aparte groep voor de badkamer noodzakelijk ivm veiligheid?
Daar hoef je geen aparte groep voor te leggen.quote:Een van de slaapkamers wordt een hobbykamer waar 2 computers komen te staan, hebben deze een aparte groep nodig of kunnen die op de "boven"groep omdat de slaapkamers verder weinig stroom verbruiken?
Nou, en? Waarom zou dat niet mogen? Ik denk dat 50% van de Nederlandse woningen dan iets doet wat volgens jou niet mag.quote:Op maandag 6 november 2006 17:33 schreef Et-Cetera het volgende:
Dit mag niet omdat wanneer die aardlekschakelaar uit zou springen, je helemaal geen spanning meer zou hebben op een verdieping in je woning.
Woonkamer en de keuken moeten volgens het bouwbesluit en de NEN1010 verdeeld zijn in twee aparte groepen die niet op dezelfde aardlekschakelaar zittenquote:Op maandag 6 november 2006 17:47 schreef sanger het volgende:
Volgens mij is in het bouwbesluit zelfs opgenomen dat de elektra in 1 ruimte over 2 groepen verdeeld moet zijn. Dit zodat je altijd elektra hebt als er ergens een storing optreedt.
Aardlekschakelaars van 0,05 mA mogen niet meer toegepast worden in nieuwe installaties, alle aardlekschakelaars zijn in de woningbouw verplicht 0,03 mAquote:Op maandag 6 november 2006 17:43 schreef Vloris het volgende:
[..]
Nou, en? Waarom zou dat niet mogen? Ik denk dat 50% van de Nederlandse woningen dan iets doet wat volgens jou niet mag.
Oke, het is misschien wat onhandig: aardlek eruit, meteen hele huis donker. Ja, dat is hier ook. Er zit hier alleen een extra aardlek voor de wasmachine, die een grotere doorslag-drempel (of hoe dat ook heet) heeft dan de aardlek voor de rest van het huis: hij klapt er pas uit als hij 0,5A verschil merkt, in tegenstelling tot de 0,03 ofzo die de gewone doet.
Installaties die gebouwd en ongewijzigd zijn uit de jaren 60, 70, 80 mogen inderdaad zo blijven zitten.quote:Op maandag 6 november 2006 18:18 schreef Igen het volgende:
Hier heb ik een aparte groep voor de koelkast. Dat is handig, want in de gebruiksaanwijzing van mijn koelkast (met vriesvak) staat dat als je het vriesvak wilt ontdooien, je de stekker eruit moet trekken of de stop moet uitschakelen. En raad eens wat daarvan makkelijker is...
Verder vind ik het wel apart dat een ongewijzigde elektro-installatie uit de wederopbouwtijd gewoon zo mag blijven als die is (zonder aardlekschakelaar maar met uitvallende, knetterende en dus waarschijnlijk brandgevaarlijke groep-schakelaars) maar dat nieuwe installaties aan de gekste eisen moeten voldoen.
In welk opzicht gaat het gevolgen hebben als ik me niet aan die norm houd?quote:Op maandag 6 november 2006 19:00 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Installaties die gebouwd en ongewijzigd zijn uit de jaren 60, 70, 80 mogen inderdaad zo blijven zitten.
Installaties die gerenoveerd worden, uitgebreid worden, aangepast worden moeten zo aangepast worden dat ze voldoen aan de huidige eisen van de NEN 1010.
Wanneer de installatie gemaakt is en wanneer de installatie voor het laatst aangepast / gerenoveerd is maakt uit aan wat voor eisen de installatie moet voldoen![]()
In volgorde van :quote:Op maandag 6 november 2006 19:10 schreef kareltje_de_grote het volgende:
[..]
In welk opzicht gaat het gevolgen hebben als ik me niet aan die norm houd?
Keert een verzekering dan niet uit bij eventuele schade?
Het is de bedoeling om de meterkast door iemand anders te laten plaatsen, en de kabels en contactdozen zelf doe.
En wat wordt dan als een aanpassing aan de installatie gezien? Ik denk niet een stopcontactje.quote:Op maandag 6 november 2006 19:00 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Installaties die gebouwd en ongewijzigd zijn uit de jaren 60, 70, 80 mogen inderdaad zo blijven zitten.
Installaties die gerenoveerd worden, uitgebreid worden, aangepast worden moeten zo aangepast worden dat ze voldoen aan de huidige eisen van de NEN 1010.
Wanneer de installatie gemaakt is en wanneer de installatie voor het laatst aangepast / gerenoveerd is maakt uit aan wat voor eisen de installatie moet voldoen![]()
vervangen van de meterkast, uitbreiding van de huidige installatie (als in een groep erbij, een groep aanpassen, renovatiequote:Op maandag 6 november 2006 20:16 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
En wat wordt dan als een aanpassing aan de installatie gezien? Ik denk niet een stopcontactje.
Ik zou er 0,05 A resp 0,03 A van maken, of noem het 50 resp 30 mA.quote:Op maandag 6 november 2006 18:00 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Aardlekschakelaars van 0,05 mA mogen niet meer toegepast worden in nieuwe installaties, alle aardlekschakelaars zijn in de woningbouw verplicht 0,03 mA
Ik heb iets onthouden uit het bouwbesluitquote:Op maandag 6 november 2006 17:58 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Woonkamer en de keuken moeten volgens het bouwbesluit en de NEN1010 verdeeld zijn in twee aparte groepen die niet op dezelfde aardlekschakelaar zitten![]()
En toch, staat er hier in de meterkast 0,5 A resp. 0,03 A op... Wazig oud huisquote:Op maandag 6 november 2006 20:28 schreef quo_ het volgende:
[..]
Ik zou er 0,05 A resp 0,03 A van maken, of noem het 50 resp 30 mA.
Hehe het is inderdaadquote:Op maandag 6 november 2006 20:28 schreef quo_ het volgende:
[..]
Ik zou er 0,05 A resp 0,03 A van maken, of noem het 50 resp 30 mA.
idd wasmachine zit op een 500mA aardlek, terwijl je overige groepen op een 30mA ( soms zelfs 10mA ) zittenquote:Op maandag 6 november 2006 17:43 schreef Vloris het volgende:
[..]
Nou, en? Waarom zou dat niet mogen? Ik denk dat 50% van de Nederlandse woningen dan iets doet wat volgens jou niet mag.
Oke, het is misschien wat onhandig: aardlek eruit, meteen hele huis donker. Ja, dat is hier ook. Er zit hier alleen een extra aardlek voor de wasmachine, die een grotere doorslag-drempel (of hoe dat ook heet) heeft dan de aardlek voor de rest van het huis: hij klapt er pas uit als hij 0,5A verschil merkt, in tegenstelling tot de 0,03 ofzo die de gewone doet.
Het mag niet.quote:Op dinsdag 7 november 2006 17:18 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
Mag je trouwens voor je tuinschuurtje (vochtig etc) / vijverpartij ( filterpompen etc ) ook een 500mA gebruiken? of is dat gewoon 30mA?
ah juist,quote:Op dinsdag 7 november 2006 17:35 schreef Et-Cetera het volgende:
Vroeger mocht je volgens de toen geldende voorschriften een 500mA (0,5A) aardlekschakelaar plaatsen t.b.v de wasmachine. Toen gebeurde het ook vaker dat wasmachines kleine lekstroompjes veroorzaakten waardoor een aardlekschakelaar van 30mA (0,03A) snel uit sloeg.
Tegenwoordig is het gewoon verplicht om in een nieuwbouwhuis 2 aardlekschakelaars van 30mA te plaatsen, waar alle groepen ook achter moeten zitten.
[..]
Het mag niet.
Als jij er nu aan wat gaat veranderen, ben je verplicht om het te maken volgens de voorschriften die nú gelden.
Wanneer je dit niet doet krijg je een probleem met de verzekering als er iets gebeurt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |