abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_43284113
In januari ga ik beginnen met het verbouwen van m'n huisje en er beginnen me nu een aantal vragen te reizen.

Het huis is nog voorzien van een oude meterkast met ongeaarde stopcontacten. De bedoeling is om een nieuwe meterkast te plaatsen en dan meteen een aantal stopcontacten te aarden.
Al rondneuzend naar een sjieke meterkast kwam ik de term "fase" tegen die mij niet zoveel zegt.

Mijn idee was om een nieuwe meterkast te plaatsen met 6 groepen.
een voor woonkamer, eentje voor de keuken, een voor de badkamer, een voor de wasmachine en een voor de slaapkamers. En zodoende nog een over te houden voor eventueel later gebruik voor de schuur ofzo.

hoeveel fasen moet de meterkast dan hebben en waarvoor dienen die fasen?
en is een aardlek voldoende of is een tweede aardlek bijvoorbeeld apart voor de wasmachine en eventuele droger aan te raden?
zoals het potje thuis poept, poept het nergens
_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*
ACWW NWFC id: 2921-2609-9160 nick: tbone Town: Finetown
Fiets
pi_43284266
bij een wasmachine/droger gebruik je geen aardlekschakelaar omdat die er om de haverklap uit zal liggen.
Een aparte groep voor droger en wasmachine is ook handig zoda je ze gelijktijdig kan gebruiken.
Verder zijn aparte groepen voor de magnetron en vaatwasser in de keuken ook erg handig zodat je wederom alles tegelijk kan gebruiken.
pi_43284368
quote:
Op maandag 6 november 2006 10:04 schreef 777bas777 het volgende:
bij een wasmachine/droger gebruik je geen aardlekschakelaar omdat die er om de haverklap uit zal liggen.
Ik was juist in de veronderstelling dat die juist noodzakelijk waren omdat relatief gezien de kans op een lek bij een wasmachine vrij groot is en helemaal omdat je daar dus water en stroom dicht bij elkaar hebt zitten wat dus kortsluiting kan veroorzaken of spanning op het apparaat zelf.
Of is een geaard stopcontact om dit af te vangen voldoende?
Fiets
pi_43284504
Ik raad aan om je aardlekschakelaar en je groepen te vervangen voor Alamats. Dit zijn aardlekautomaten, dus elke groep apart tegen aardlek beveiligd. Wasmachine en droger wel op "normale" automaten idd.

Zou ook alles vervangen voor wcd's met randaarde. Komt de waarde van je huis ckr ten goede!!
Ow jah.....geen opbouw toch??!!?

Succes met de verbouwing!
Dunno :D
  maandag 6 november 2006 @ 10:20:43 #5
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_43284538
Bij het vervangen van de oude elektra zul je je moeten houden aan het bouwbesluit en de NEN normen.

Dit houdt kort gezegd in:

Dat er per (maximaal) 4 groepen 1 aardlek nodig is.
Dat wasmachine op aparte groep moet
Dat droger op aparte groep moet
Dat alles geaard moet worden

Overigens denk ik dat 1 groep in de keuken erg weinig is. Maar dat hangt natuurlijk af van je keukenapparatuur.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_43285027
Volgens mij moet tegenwoordig alles achter de aardlek dus ook de wasmachine en droger

Bij mij zit alles achter de aardlek en geen problemen met storingen.

Verder is het handig om je huis te scheiden in een linker en rechterkant kwa groepen zodat als er een storing is bijvoorbeeld de rechterkant van de kamer donker is en de linkerkant nog werkt zodat niet alles uitvalt. Uiteraard verdeel je dat dan ook over meerder aardlek automaten.
pi_43285243
quote:
Op maandag 6 november 2006 10:20 schreef sanger het volgende:
Overigens denk ik dat 1 groep in de keuken erg weinig is. Maar dat hangt natuurlijk af van je keukenapparatuur.
Nou 3 is toch wel minimaal...
pi_43285559
Wat Sanger al opnoemt. Aangevult met liefst 3 per aafdlek voor evt latere uitbreidingen. En elk apparaat met een vermogen groter dan 2200 watt moeten een eigen groep hebben zoals, wasmachinbe, droger, oven, inbouw koffieautomaat, amerikaansekoelkast, kookplaat,

[ Bericht 0% gewijzigd door tnimble op 06-11-2006 15:53:57 ]
  maandag 6 november 2006 @ 12:20:09 #9
65960 sanger
pi_43287712
quote:
Op maandag 6 november 2006 10:52 schreef HailStorm het volgende:

[..]

Nou 3 is toch wel minimaal...
Keuken zonder vaatwasser, gaskookplaat, standaard afzuigkap en koelkast heb je in principe aan 1 groep wel genoeg.
pi_43293194
quote:
Op maandag 6 november 2006 12:20 schreef sanger het volgende:

[..]

Keuken zonder vaatwasser, gaskookplaat, standaard afzuigkap en koelkast heb je in principe aan 1 groep wel genoeg.
Het kan inderdaad. Maar meestal ook in die gevallen minimaal 3 n.l voorbereidt voor plaatsing oven en kookplaat. Is dan alleen nog niet bedraad en geen automaten geinstaleert maar wel de ruimte in de groepenkast en leidingen
  maandag 6 november 2006 @ 15:58:00 #11
65960 sanger
pi_43293255
quote:
Op maandag 6 november 2006 15:56 schreef tnimble het volgende:

[..]

Het kan inderdaad. Maar meestal ook in die gevallen minimaal 3 n.l voorbereidt voor plaatsing oven en kookplaat. Is dan alleen nog niet bedraad en geen automaten geinstaleert maar wel de ruimte in de groepenkast en leidingen
Meestal is dat indd zo, maar hoeft natuurlijk niet (al is het niet handig).
  Moderator maandag 6 november 2006 @ 16:01:46 #12
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_43293398
quote:
Op maandag 6 november 2006 09:55 schreef kareltje_de_grote het volgende:
In januari ga ik beginnen met het verbouwen van m'n huisje en er beginnen me nu een aantal vragen te reizen.

Het huis is nog voorzien van een oude meterkast met ongeaarde stopcontacten. De bedoeling is om een nieuwe meterkast te plaatsen en dan meteen een aantal stopcontacten te aarden.
Al rondneuzend naar een sjieke meterkast kwam ik de term "fase" tegen die mij niet zoveel zegt.

Mijn idee was om een nieuwe meterkast te plaatsen met 6 groepen.
een voor woonkamer, eentje voor de keuken, een voor de badkamer, een voor de wasmachine en een voor de slaapkamers. En zodoende nog een over te houden voor eventueel later gebruik voor de schuur ofzo.

hoeveel fasen moet de meterkast dan hebben en waarvoor dienen die fasen?
en is een aardlek voldoende of is een tweede aardlek bijvoorbeeld apart voor de wasmachine en eventuele droger aan te raden?
Goed, om maar even een electromonteur aan het woord te laten
Jou indeling zou in principe kunnen. Maar nu heb ik wel enkele vragen voordat ik het allemaal uit ga werken enzo.

1. Heb je nog andere inbouwapparatuur of apparatuur die een eigen groep nodig heeft ? (vaatwasser, oven, boilers e.d. ?

2. Heb je nog andere ruimtes die misschien beter af zijn met een eigen groep.
- Omdat er een computer met bijbehorende apparatuur staat ?
- Een hobbyschuur ?
- Een hobbyruimte ?
- Tuinverlichting ?
- Garage ?

3. Zou je enkele foto's kunnen plaatsen van de huidige situatie ? Meterkast e.d. ?

Om direct even wat misverstanden uit de wereld te helpen.

- De term fase is de de "stroomvoerende" draad, hierop staat (bij de meeste installaties*) 230 Volt ten opzichte van de nul én ten opzichte van aarde. De genormaliseerde kleur voor de fase is bruin, in (grond-)kabels komt als fase ook zwart voor. De dikte is na de zekeringkast bij huisinstallaties 2,5 mm².

Om dan ook direct even de "nul" draad te benoemen, dat is de retourdraad van de elektraverbinding. Hierop staat (bij de meeste installaties) een hele lage spanning ten opzichte van de aarde. De genormaliseerde kleur voor de nul is blauw. Ook hiervan is de dikte na de zekeringkast bij huisinstallaties 2,5 mm².

pi_43294322
quote:
Op maandag 6 november 2006 16:01 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Goed, om maar even een electromonteur aan het woord te laten
Jou indeling zou in principe kunnen. Maar nu heb ik wel enkele vragen voordat ik het allemaal uit ga werken enzo.

1. Heb je nog andere inbouwapparatuur of apparatuur die een eigen groep nodig heeft ? (vaatwasser, oven, boilers e.d. ?

2. Heb je nog andere ruimtes die misschien beter af zijn met een eigen groep.
- Omdat er een computer met bijbehorende apparatuur staat ?
- Een hobbyschuur ?
- Een hobbyruimte ?
- Tuinverlichting ?
- Garage ?

3. Zou je enkele foto's kunnen plaatsen van de huidige situatie ? Meterkast e.d. ?

Om direct even wat misverstanden uit de wereld te helpen.

- De term fase is de de "stroomvoerende" draad, hierop staat (bij de meeste installaties*) 230 Volt ten opzichte van de nul én ten opzichte van aarde. De genormaliseerde kleur voor de fase is bruin, in (grond-)kabels komt als fase ook zwart voor. De dikte is na de zekeringkast bij huisinstallaties 2,5 mm².

Om dan ook direct even de "nul" draad te benoemen, dat is de retourdraad van de elektraverbinding. Hierop staat (bij de meeste installaties) een hele lage spanning ten opzichte van de aarde. De genormaliseerde kleur voor de nul is blauw. Ook hiervan is de dikte na de zekeringkast bij huisinstallaties 2,5 mm².

Ik krijg de sleutel 8 Januari dus kan je helaas geen foto laten zien van de huidige situatie. Er zit echter nog een oude stoppenkast in met van die porseleine gevallen, zonder aardlek en het leek me niet heel onverstandig om deze meteen te vervangen als ik toch het een en ander ga verbouwen.

n.a.v. alle reacties denk ik dat het toch niet onverstandig is om voor meerdere groepen te kiezen.

Op de eerste verdieping zijn 3 slaapkamers en een badkamer. Is een aparte groep voor de badkamer noodzakelijk ivm veiligheid?
Een van de slaapkamers wordt een hobbykamer waar 2 computers komen te staan, hebben deze een aparte groep nodig of kunnen die op de "boven"groep omdat de slaapkamers verder weinig stroom verbruiken?
Fiets
pi_43296347
Je moet het huis in 3 groepen verdelen, dan daarbij nog de aparte groepen zoals vaatwasser, droger, wachmachine e.d.

De verdeling van de huisgroepen moet je ongeveer zo maken (er vanuit gaande dat je de hele electrische installatie gaat vernieuwen)

- woonkamer + 2 slaapkamers
- keuken (algemene stopcontacten, verlichting, afzuikap, koelkast) + schuur(?)
- hal, toilet, overloop, badkamer, 1 slaapkamer, zolder.
- aparte groepen.

De groep van de woonkamer en 2 slaapkamers mag niet achter dezelfde aardlekschakelaar als de groep van de hal.

Dit mag niet omdat wanneer die aardlekschakelaar uit zou springen, je helemaal geen spanning meer zou hebben op een verdieping in je woning.
My washing machine doesn't work
Why did u fuck my washing machine
FUCK!
pi_43296428
quote:
Op maandag 6 november 2006 16:31 schreef kareltje_de_grote het volgende:

[..]

n.a.v. alle reacties denk ik dat het toch niet onverstandig is om voor meerdere groepen te kiezen.

Op de eerste verdieping zijn 3 slaapkamers en een badkamer. Is een aparte groep voor de badkamer noodzakelijk ivm veiligheid?
Nee.
quote:
Een van de slaapkamers wordt een hobbykamer waar 2 computers komen te staan, hebben deze een aparte groep nodig of kunnen die op de "boven"groep omdat de slaapkamers verder weinig stroom verbruiken?
Daar hoef je geen aparte groep voor te leggen.
FUCK!
pi_43296663
quote:
Op maandag 6 november 2006 17:33 schreef Et-Cetera het volgende:
Dit mag niet omdat wanneer die aardlekschakelaar uit zou springen, je helemaal geen spanning meer zou hebben op een verdieping in je woning.
Nou, en? Waarom zou dat niet mogen? Ik denk dat 50% van de Nederlandse woningen dan iets doet wat volgens jou niet mag.
Oke, het is misschien wat onhandig: aardlek eruit, meteen hele huis donker. Ja, dat is hier ook. Er zit hier alleen een extra aardlek voor de wasmachine, die een grotere doorslag-drempel (of hoe dat ook heet) heeft dan de aardlek voor de rest van het huis: hij klapt er pas uit als hij 0,5A verschil merkt, in tegenstelling tot de 0,03 ofzo die de gewone doet.
Ieder verhaal eindigt gelukkig, als je er maar vroeg genoeg mee stopt. - Annie M.G. Schmidt -
  maandag 6 november 2006 @ 17:47:34 #17
65960 sanger
pi_43296808
Volgens mij is in het bouwbesluit zelfs opgenomen dat de elektra in 1 ruimte over 2 groepen verdeeld moet zijn. Dit zodat je altijd elektra hebt als er ergens een storing optreedt.
pi_43296960
Ah, bouwbesluit... Nieuwbouw dus, tsja, maar of je die regeltjes nou zo streng moet gaan toepassen op bestaande woningen.
Ik heb zelfs maar 1 aansluitpunt in m'n kamer, knap om dat op twee groepen te zetten
Ieder verhaal eindigt gelukkig, als je er maar vroeg genoeg mee stopt. - Annie M.G. Schmidt -
  Moderator maandag 6 november 2006 @ 17:58:43 #19
92034 crew  Vonkenboer
pi_43297116
quote:
Op maandag 6 november 2006 17:47 schreef sanger het volgende:
Volgens mij is in het bouwbesluit zelfs opgenomen dat de elektra in 1 ruimte over 2 groepen verdeeld moet zijn. Dit zodat je altijd elektra hebt als er ergens een storing optreedt.
Woonkamer en de keuken moeten volgens het bouwbesluit en de NEN1010 verdeeld zijn in twee aparte groepen die niet op dezelfde aardlekschakelaar zitten
  Moderator maandag 6 november 2006 @ 18:00:05 #20
92034 crew  Vonkenboer
pi_43297152
quote:
Op maandag 6 november 2006 17:43 schreef Vloris het volgende:

[..]

Nou, en? Waarom zou dat niet mogen? Ik denk dat 50% van de Nederlandse woningen dan iets doet wat volgens jou niet mag.
Oke, het is misschien wat onhandig: aardlek eruit, meteen hele huis donker. Ja, dat is hier ook. Er zit hier alleen een extra aardlek voor de wasmachine, die een grotere doorslag-drempel (of hoe dat ook heet) heeft dan de aardlek voor de rest van het huis: hij klapt er pas uit als hij 0,5A verschil merkt, in tegenstelling tot de 0,03 ofzo die de gewone doet.
Aardlekschakelaars van 0,05 mA mogen niet meer toegepast worden in nieuwe installaties, alle aardlekschakelaars zijn in de woningbouw verplicht 0,03 mA
pi_43297646
Hier heb ik een aparte groep voor de koelkast. Dat is handig, want in de gebruiksaanwijzing van mijn koelkast (met vriesvak) staat dat als je het vriesvak wilt ontdooien, je de stekker eruit moet trekken of de stop moet uitschakelen. En raad eens wat daarvan makkelijker is...

Verder vind ik het wel apart dat een ongewijzigde elektro-installatie uit de wederopbouwtijd gewoon zo mag blijven als die is (zonder aardlekschakelaar maar met uitvallende, knetterende en dus waarschijnlijk brandgevaarlijke groep-schakelaars) maar dat nieuwe installaties aan de gekste eisen moeten voldoen.
  Moderator maandag 6 november 2006 @ 19:00:58 #22
92034 crew  Vonkenboer
pi_43299289
quote:
Op maandag 6 november 2006 18:18 schreef Igen het volgende:
Hier heb ik een aparte groep voor de koelkast. Dat is handig, want in de gebruiksaanwijzing van mijn koelkast (met vriesvak) staat dat als je het vriesvak wilt ontdooien, je de stekker eruit moet trekken of de stop moet uitschakelen. En raad eens wat daarvan makkelijker is...

Verder vind ik het wel apart dat een ongewijzigde elektro-installatie uit de wederopbouwtijd gewoon zo mag blijven als die is (zonder aardlekschakelaar maar met uitvallende, knetterende en dus waarschijnlijk brandgevaarlijke groep-schakelaars) maar dat nieuwe installaties aan de gekste eisen moeten voldoen.
Installaties die gebouwd en ongewijzigd zijn uit de jaren 60, 70, 80 mogen inderdaad zo blijven zitten.
Installaties die gerenoveerd worden, uitgebreid worden, aangepast worden moeten zo aangepast worden dat ze voldoen aan de huidige eisen van de NEN 1010.

Wanneer de installatie gemaakt is en wanneer de installatie voor het laatst aangepast / gerenoveerd is maakt uit aan wat voor eisen de installatie moet voldoen
pi_43299769
quote:
Op maandag 6 november 2006 19:00 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Installaties die gebouwd en ongewijzigd zijn uit de jaren 60, 70, 80 mogen inderdaad zo blijven zitten.
Installaties die gerenoveerd worden, uitgebreid worden, aangepast worden moeten zo aangepast worden dat ze voldoen aan de huidige eisen van de NEN 1010.

Wanneer de installatie gemaakt is en wanneer de installatie voor het laatst aangepast / gerenoveerd is maakt uit aan wat voor eisen de installatie moet voldoen
In welk opzicht gaat het gevolgen hebben als ik me niet aan die norm houd?
Keert een verzekering dan niet uit bij eventuele schade?

Het is de bedoeling om de meterkast door iemand anders te laten plaatsen, en de kabels en contactdozen zelf doe.
Fiets
  Moderator maandag 6 november 2006 @ 19:21:43 #24
92034 crew  Vonkenboer
pi_43300217
quote:
Op maandag 6 november 2006 19:10 schreef kareltje_de_grote het volgende:

[..]

In welk opzicht gaat het gevolgen hebben als ik me niet aan die norm houd?
Keert een verzekering dan niet uit bij eventuele schade?

Het is de bedoeling om de meterkast door iemand anders te laten plaatsen, en de kabels en contactdozen zelf doe.
In volgorde van :
- Slecht functioneren van een installatie; gebruiksvriendelijkheid, storingsgevoeligheid.
- Kans op smeulen; warmteontwikkelinkg ---> brand
- Niet uitkeren van de verzekering bij defecten aan de elektrische installatie de de oorzaak zijn van een niet deugdelijk installeren.

Onderschat het niet als je bijvoorbeeld kortsluiting hebt dan gaat er al snel een stroom lopen van tien keer 16 ampere = 160 A; welliswaar heel kort maar tijd genoeg om bij een ondeugdelijke installatie brand te veroorzaken.

Ik zou alles tot boven de meterkast zelf aanleggen, en dan de kast door een elektromonteur laten ophangen ; wel tot de meterkast alles goed installeren natuurlijk
  maandag 6 november 2006 @ 20:16:47 #25
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_43302456
quote:
Op maandag 6 november 2006 19:00 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

En wat wordt dan als een aanpassing aan de installatie gezien? Ik denk niet een stopcontactje.
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  Moderator maandag 6 november 2006 @ 20:22:49 #26
92034 crew  Vonkenboer
pi_43302699
quote:
Op maandag 6 november 2006 20:16 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

En wat wordt dan als een aanpassing aan de installatie gezien? Ik denk niet een stopcontactje.
vervangen van de meterkast, uitbreiding van de huidige installatie (als in een groep erbij, een groep aanpassen, renovatie
pi_43302927
quote:
Op maandag 6 november 2006 18:00 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Aardlekschakelaars van 0,05 mA mogen niet meer toegepast worden in nieuwe installaties, alle aardlekschakelaars zijn in de woningbouw verplicht 0,03 mA
Ik zou er 0,05 A resp 0,03 A van maken, of noem het 50 resp 30 mA.
-
  dinsdag 7 november 2006 @ 09:13:10 #28
65960 sanger
pi_43316889
quote:
Op maandag 6 november 2006 17:58 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Woonkamer en de keuken moeten volgens het bouwbesluit en de NEN1010 verdeeld zijn in twee aparte groepen die niet op dezelfde aardlekschakelaar zitten
Ik heb iets onthouden uit het bouwbesluit
pi_43321582
quote:
Op maandag 6 november 2006 20:28 schreef quo_ het volgende:

[..]

En toch, staat er hier in de meterkast 0,5 A resp. 0,03 A op... Wazig oud huis
  Moderator dinsdag 7 november 2006 @ 16:55:38 #30
92034 crew  Vonkenboer
pi_43328646
quote:
Op maandag 6 november 2006 20:28 schreef quo_ het volgende:

[..]

Hehe het is inderdaad
0,05 A en 0,03 A

pi_43329465
quote:
Op maandag 6 november 2006 17:43 schreef Vloris het volgende:

[..]

idd wasmachine zit op een 500mA aardlek, terwijl je overige groepen op een 30mA ( soms zelfs 10mA ) zitten

Mag je trouwens voor je tuinschuurtje (vochtig etc) / vijverpartij ( filterpompen etc ) ook een 500mA gebruiken? of is dat gewoon 30mA?
pi_43330117
Vroeger mocht je volgens de toen geldende voorschriften een 500mA (0,5A) aardlekschakelaar plaatsen t.b.v de wasmachine. Toen gebeurde het ook vaker dat wasmachines kleine lekstroompjes veroorzaakten waardoor een aardlekschakelaar van 30mA (0,03A) snel uit sloeg.

Tegenwoordig is het gewoon verplicht om in een nieuwbouwhuis 2 aardlekschakelaars van 30mA te plaatsen, waar alle groepen ook achter moeten zitten.
quote:
Op dinsdag 7 november 2006 17:18 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]

Mag je trouwens voor je tuinschuurtje (vochtig etc) / vijverpartij ( filterpompen etc ) ook een 500mA gebruiken? of is dat gewoon 30mA?
Het mag niet.
Als jij er nu aan wat gaat veranderen, ben je verplicht om het te maken volgens de voorschriften die nú gelden.

Wanneer je dit niet doet krijg je een probleem met de verzekering als er iets gebeurt.
FUCK!
pi_43339585
quote:
Op dinsdag 7 november 2006 17:35 schreef Et-Cetera het volgende:
Vroeger mocht je volgens de toen geldende voorschriften een 500mA (0,5A) aardlekschakelaar plaatsen t.b.v de wasmachine. Toen gebeurde het ook vaker dat wasmachines kleine lekstroompjes veroorzaakten waardoor een aardlekschakelaar van 30mA (0,03A) snel uit sloeg.

Tegenwoordig is het gewoon verplicht om in een nieuwbouwhuis 2 aardlekschakelaars van 30mA te plaatsen, waar alle groepen ook achter moeten zitten.
[..]

Het mag niet.
Als jij er nu aan wat gaat veranderen, ben je verplicht om het te maken volgens de voorschriften die nú gelden.

Wanneer je dit niet doet krijg je een probleem met de verzekering als er iets gebeurt.
ah juist,

scheelt weer moeite
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')