Ja, dat is t probleem. Als ik die man met Jeroen en Paul zie zitten denk ik, geef die man een kans. Maar ik vind t ook wel tijd voor weer PvdA aan de macht. Hoe groot is de kans dat ze daar echter inkomen?quote:Op zaterdag 4 november 2006 21:06 schreef Kozzmic het volgende:
hoe leuk en 'eerlijk' en sociaal bewogen Marijnissen ook overkomt.
Een stem op de SP maakt die kans niet groter. Of kleiner. Wel of niet PvdA in de regering is afhankelijk van de mogelijkheid of het CDA wel of niet over rechts kan. Is er een coalitie te vormen met de VVD en eventueel een derde partij dan zal het CDA daarvoor gaan. Zo niet, dan komt er waarschijnlijk een PvdA/CDA-kabinet.quote:Op zaterdag 4 november 2006 21:09 schreef SunChaser het volgende:
[..]
Ja, dat is t probleem. Als ik die man met Jeroen en Paul zie zitten denk ik, geef die man een kans. Maar ik vind t ook wel tijd voor weer PvdA aan de macht. Hoe groot is de kans dat ze daar echter inkomen?
SP en GL regeren sowieso met PvdA. Dus PvdA "aan de macht" heb je sowieso bij een linkse regering.quote:Op zaterdag 4 november 2006 21:09 schreef SunChaser het volgende:
[..]
Ja, dat is t probleem. Als ik die man met Jeroen en Paul zie zitten denk ik, geef die man een kans. Maar ik vind t ook wel tijd voor weer PvdA aan de macht. Hoe groot is de kans dat ze daar echter inkomen?
Maar de grootste partij mag toch formeren? Dus als de PvdA de grootste wordt kan t wel eens 9 maanden duren, maar dan zal t CDA uiteindelijk toegeven?quote:Op zaterdag 4 november 2006 21:15 schreef Kozzmic het volgende:
[..]
Een stem op de SP maakt die kans niet groter. Of kleiner. Wel of niet PvdA in de regering is afhankelijk van de mogelijkheid of het CDA wel of niet over rechts kan.
Nou, ik kijk meer naar de 'poppetjes' dan de inhoud, want die verandert toch. Ik betrap me er wel eens op dat ik denk: Balkenende is achteraf zo slecht nog niet.quote:Op zaterdag 4 november 2006 21:16 schreef ItaloDancer het volgende:
Als je twijfelt tussen PvdA en SP, vraag ik me af of je zit te wachten op CDA in de regering?
De grootste partij is de meest aangewezen partij om na de verkiezingen de onderhandelingen te leiden, maar het is geen regel. Als het bij voorbaat al kansloos lijkt dat de grootste partij een regering kan vormen dan kan Bea ook anders beslissen. Het kan ook dat de grootste partij in eerste instantie de opdracht krijgt, maar na een maand verslag moet uitbrengen en daarbij tot de conclusie komt dat het niet gaat lukken. Dan kan alsnog een andere partij het initiatief krijgen om een coalitie te vormen.quote:Op zaterdag 4 november 2006 21:18 schreef SunChaser het volgende:
[..]
Maar de grootste partij mag toch formeren? Dus als de PvdA de grootste wordt kan t wel eens 9 maanden duren, maar dan zal t CDA uiteindelijk toegeven?
Als de CDA mag formereren zal t waarschijnlijk CDA/VVD en CU woren?
Klopt t een beetje wat ik denk?
ja dat is jammerquote:Op zaterdag 4 november 2006 21:23 schreef Skinkie het volgende:
Het wordt pas interessant als PVDA+SP > 75. Anders wordt het toch weer *iets* met CDA.
ik vind jan echt een super kerel maar zijn standpunten iets te radicaal.quote:Op zaterdag 4 november 2006 21:36 schreef knowall het volgende:
Als je stemt op de PvdA loop je het ernstige risico dat je het CDA er gratis bij krijgt. En of we nou een CDA-VVD-coalitie, een PvdA-CDA-coalitie of een CDA-PvdA-coalitie krijgen; het maakt allemaal niet veel uit.
Stemmen op de SP daarentegen, is stemmen op een PvdA-SP-GL-coalitie. De enige juist optie.
Tsja, het is niet erg waarschijnlijk dat die optie meer dan 70 zetels haalt. Krijg je toch een CDA/PvdA-kabinet, maar houd je nog vier jaar Balkenende in het torentje doordat de PvdA minder zetels heeft dan het CDA.quote:Op zaterdag 4 november 2006 21:36 schreef knowall het volgende:
Stemmen op de SP daarentegen, is stemmen op een PvdA-SP-GL-coalitie.
Mao's rode boekje enzo...quote:Op zaterdag 4 november 2006 21:37 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
ik vind jan echt een super kerel maar zijn standpunten iets te radicaal.
Als ik op wikipedia lees waar het SP uit is ontstaan;quote:Op zaterdag 4 november 2006 21:39 schreef _The_General_ het volgende:
Een partij die banden had met Russische en Chinese dictaturen. Nee dank u.
De standpunten van de SP zijn juist op veel punten, helaas, ge-gemiddelde-kiezer-ialiseerd (zo accepteert de SP sinds kort bijvoorbeeld het Nederlandse lidmaatschap van de NAVO en is ook het SP-standpunt t.o.v. de monarchie volgens mij bijgesteld). Dus, welke standpunten van de SP zijn nou nog 'radicaal'?quote:Op zaterdag 4 november 2006 21:37 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
nu precies die punten het is toch te irreel voor woorden dat ze jaren tegen het navo lidmaatschap zijn geweestquote:Op zaterdag 4 november 2006 21:48 schreef knowall het volgende:
[..]
De standpunten van de SP zijn juist op veel punten, helaas, ge-gemiddelde-kiezer-ialiseerd (zo accepteert de SP sinds kort bijvoorbeeld het Nederlandse lidmaatschap van de NAVO en is ook het SP-standpunt t.o.v. de monarchie volgens mij bijgesteld). Dus, welke standpunten van de SP zijn nou nog 'radicaal'?
Een PvdA-CDA-regering en een CDA-PvdA-regering zullen in grote lijnen toch exact hetzelfde beleid voeren, dus: who cares? Dit is een 'unieke' kans op een links kabinet, en die moet gegrepen worden!quote:Op zaterdag 4 november 2006 21:39 schreef Kozzmic het volgende:
[..]
Tsja, het is niet erg waarschijnlijk dat die optie meer dan 70 zetels haalt. Krijg je toch een CDA/PvdA-kabinet, maar houd je nog vier jaar Balkenende in het torentje doordat de PvdA minder zetels heeft dan het CDA.
Ik heb in het verleden een aantal keer met hem gepraat, en hij is zeer overtuigend en innemend. Ik heb hem later ook van een andere kant gezien, scheldend en tierend tijdens een partijraad. Dat was in 1997. De discussie ging over de eerste twee wethouders die de SP destijds had, beide in Oss. Maar we moesten niet denken dat zoiets op landelijk niveau ook zomaar kon, daar golden andere wetten en de SP zou nooit zomaar aanschuiven als ze niet ook echt iets te vertellen zou krijgen. Want uiteindelijk ging het op landelijk niveau om maatschappijvisie, en de visie van de SP was radicaal anders dan alle andere partijen die allen min of meer een kapitalistische maatschappij voorstaan. Korte tijd daarna ben ik definitief op de SP afgeknapt, toen er bij een probleem in een afdeling nogal hard werd ingegrepen door het landelijk partijbureau.quote:Op zaterdag 4 november 2006 21:37 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
quote:Op zaterdag 4 november 2006 21:59 schreef Kozzmic het volgende:
[..]
Ik heb in het verleden een aantal keer met hem gepraat, en hij is zeer overtuigend en innemend. Ik heb hem later ook van een andere kant gezien, scheldend en tierend tijdens een partijraad. Dat was in 1997. De discussie ging over de eerste twee wethouders die de SP destijds had, beide in Oss. Maar we moesten niet denken dat zoiets op landelijk niveau ook zomaar kon, daar golden andere wetten en de SP zou nooit zomaar aanschuiven als ze niet ook echt iets te vertellen zou krijgen. Want uiteindelijk ging het op landelijk niveau om maatschappijvisie, en de visie van de SP was radicaal anders dan alle andere partijen die allen min of meer een kapitalistische maatschappij voorstaan. Korte tijd daarna ben ik definitief op de SP afgeknapt, toen er bij een probleem in een afdeling nogal hard werd ingegrepen door het landelijk partijbureau.
Ik vraag me af wat er in de 9 jaar sindsdien veranderd is, de standpunten of de strategie. De personen die het voor het zeggen hebben in de SP zijn in die 9 jaar in ieder geval nauwelijks veranderd, veel mensen in de partijtop zitten er al sinds de maoïstische jaren 70. Voor mij is de SP sowieso geen optie om te stemmen, en ik ben ook niet echt voorstander van een links kabinet.
Volgens de peilingen zit een PvdA-SP-GL-coalitie nu al rond de 70 zetels, in de komende weken is het natuurlijk goed mogelijk dat dit aantal nog stijgt, althans dat is wel de bedoeling. Desnoods kunnen de paar zetels van de PvdD nog meegenomen worden in de coalitie en dan is het halen van de vereiste 76 zetels eigenlijk gewoon appeltje eitje.quote:Op zaterdag 4 november 2006 21:53 schreef PJORourke het volgende:
Nou, ik zie de kans niet...
een 4 partijen coalitie is niet echt stabielquote:Op zaterdag 4 november 2006 22:03 schreef knowall het volgende:
[..]
Volgens de peilingen zit een PvdA-SP-GL-coalitie nu al rond de 70 zetels, in de komende weken is het natuurlijk goed mogelijk dat dit aantal nog stijgt, althans dat is wel de bedoeling. Desnoods kunnen de paar zetels van de PvdD nog meegenomen worden in de coalitie en dan is het halen van de vereiste 76 zetels eigenlijk gewoon appeltje eitje.
Ik denk dat er toch wel een verschil tussen zit. Het wordt een kabinet-Balkenende dat grotendeels het huidige beleid voortzet of een kabinet-Bos waarbij de huidige CDA-top (Balkenende/Verhagen) vervangen wordt door nieuwe mensen (Wijn, Leers (?), Terpstra (?)), wat een groter kans biedt op een breuk met de kabinetten Balkenende en op maatregelen die de PvdA voorstaat maar waar Balkenende niet veel voor voelt (hypotheekrenteaftrek, grotestedenbeleid, etc). Op een echt links kabinet zit ik trouwens sowieso niet te wachten.quote:Op zaterdag 4 november 2006 21:52 schreef knowall het volgende:
[..]
Een PvdA-CDA-regering en een CDA-PvdA-regering zullen in grote lijnen toch exact hetzelfde beleid voeren...
De PvdD houd je makkelijk tevreden door zo nu en dan eens met veel bombarie een nertsenkwekerij op te rollen en de PvdA, SP en GL kunnen volgens mij best prima samenwerken.quote:Op zaterdag 4 november 2006 22:05 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
een 4 partijen coalitie is niet echt stabiel![]()
Wishful thinking dus. Of PvdA, GL en SP halen een meerderheid, of het kabinet komt er niet. Ain't gonna happen, want er is niet genoeg beweging van kiezers van rechts naar links.quote:Op zaterdag 4 november 2006 22:03 schreef knowall het volgende:
Volgens de peilingen zit een PvdA-SP-GL-coalitie nu al rond de 70 zetels, in de komende weken is het natuurlijk goed mogelijk dat dit aantal nog stijgt, althans dat is wel de bedoeling. Desnoods kunnen de paar zetels van de PvdD nog meegenomen worden in de coalitie en dan is het halen van de vereiste 76 zetels eigenlijk gewoon appeltje eitje.
Het begon met een vraag die iemand stelde. Volgens mij was de vraag (hoe ironisch) of een coalitie met de PvdA voor Marijnissen bespreekbaar was, maar dat weet ik niet helemaal zeker meer. Het was in ieder geval in die discussie. De arme persoon die de vraag stelde, iemand die voorzitter was van een beginnende afdeling en voor het eerst op de partijraad was, werd helemaal uitgekafferd. Jan de Wit, destijds partijbestuurder, moest Marijnissen nota bene kalmeren.quote:Op zaterdag 4 november 2006 22:02 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
waar was hij kwaad over![]()
De PvdD haalt nooit meer dan 1 zetel en lijkt verder niet zo links...quote:Op zaterdag 4 november 2006 22:11 schreef knowall het volgende:
De PvdD houd je makkelijk tevreden door zo nu en dan eens met veel bombarie een nertsenkwekerij op te rollen en de PvdA, SP en GL kunnen volgens mij best prima samenwerken.
Hij moet dus aan z'n hart denken...quote:Op zaterdag 4 november 2006 22:11 schreef Kozzmic het volgende:
Het begon met een vraag die iemand stelde. Volgens mij was de vraag (hoe ironisch) of een coalitie met de PvdA voor Marijnissen bespreekbaar was, maar dat weet ik niet helemaal zeker meer. Het was in ieder geval in die discussie. De arme persoon die de vraag stelde, iemand die voorzitter was van een beginnende afdeling en voor het eerst op de partijraad was, werd helemaal uitgekafferd. Jan de Wit, destijds partijbestuurder, moest Marijnissen nota bene kalmeren.
Goh, wat een verschil inderdaad.quote:Op zaterdag 4 november 2006 22:07 schreef Kozzmic het volgende:
[..]
Ik denk dat er toch wel een verschil tussen zit. Het wordt een kabinet-Balkenende dat grotendeels het huidige beleid voortzet of een kabinet-Bos waarbij de huidige CDA-top (Balkenende/Verhagen) vervangen wordt door nieuwe mensen (Wijn, Leers (?), Terpstra (?)), wat een groter kans biedt op een breuk met de kabinetten Balkenende en op maatregelen die de PvdA voorstaat maar waar Balkenende niet veel voor voelt (hypotheekrenteaftrek, grotestedenbeleid, etc).
Een PvdA-SP-GL-PvdD-coalitie zit nu op laten we zeggen 70 zetels...quote:
... dan behoeft het slechts een verschuiving van zes zetels voor een links kabinet. Gezien de wekelijkse veranderingen in de peilingen is dat best mogelijk. Stukje wishful thinking uiteraard, maar niet zonder enige realiteitszin.quote:Of PvdA, GL en SP halen een meerderheid, of het kabinet komt er niet. Ain't gonna happen, want er is niet genoeg beweging van kiezers van rechts naar links.
PvdA in een vier patijen-coalitie met drie kleine partijtjes die nog nooit geregeerd hebben. Zal niet gebeuren.quote:Op zaterdag 4 november 2006 22:17 schreef knowall het volgende:
Een PvdA-SP-GL-PvdD-coalitie zit nu op laten we zeggen 70 zetels...
Ik zie CDA en VVD eerder een meerderheid halen. Of samen met de PVV.quote:... dan behoeft het slechts een verschuiving van zes zetels voor een links kabinet. Gezien de wekelijkse veranderingen in de peilingen is dat best mogelijk. Stukje wishful thinking uiteraard, maar niet zonder enige realiteitszin.
Ach......gut......... heb je je puntje ook weer gemaaktquote:Op zaterdag 4 november 2006 21:39 schreef _The_General_ het volgende:
Een partij die banden had met Russische en Chinese dictaturen. Nee dank u.
Ze staan nu bij de Hond op 2 zetels.quote:Op zaterdag 4 november 2006 22:13 schreef PJORourke het volgende:
[..]
De PvdD haalt nooit meer dan 1 zetel
De PvdD is in feite nog steeds een one-issue-partij, en de linkse partijen liggen juist op dat punt, diervriendelijkheid, veel dichter bij de PvdD dan de rechtse partijen ( http://www.wakkerdier.nl/barometer/index2.php ).quote:en lijkt verder niet zo links...
quote:Op zaterdag 4 november 2006 22:26 schreef knowall het volgende:
Ze staan nu bij de Hond op 2 zetels.
quote:De PvdD is in feite nog steeds een one-issue-partij, en de linkse partijen liggen juist op dat punt, diervriendelijkheid, veel dichter bij de PvdD dan de rechtse partijen ( http://www.wakkerdier.nl/barometer/index2.php ).
Raad maar eens van welke partij dat komt.quote:IX. Dierenrechten/dierenwelzijn
* Rechten van het dier in de Grondwet
* Minimumgevangenisstraf voor dierenmishandelaars
* Na veroordeling dierenmishandeling: levenslang verbod op houden van dieren
* Meer prioriteit bij politie en justitie voor opsporing en vervolging dierenmishandeling (animal cops)
* Introductie nationaal alarmnummer voor dieren: 113
* Strenger naleven verbod op ritueel ‘thuisslachten'
Waarom niet? Als er maar genoeg kiezers van de PvdA naar de SP (of GL of PvdD) overstappen zodat de PvdA voor de keuze CDA-PvdA of PvdA-SP-GL-PvdD staat, dan verwacht en hoop ik toch wel dat de PvdA voor het laatste kiest.quote:Op zaterdag 4 november 2006 22:20 schreef PJORourke het volgende:
[..]
PvdA in een vier patijen-coalitie met drie kleine partijtjes die nog nooit geregeerd hebben. Zal niet gebeuren.
Die kans is, peiling-technisch, even groot als een PvdA-SP-GL-meerderheid.quote:Ik zie CDA en VVD eerder een meerderheid halen.
Wilders en de VVD zijn inderdaad de ideale combinatie.quote:Of samen met de PVV.
Ik geloof hier werkelijk helemaal niets van en als er ook maar iets van waar is dan is het ouder koeien uit de sloot halen. In ieder geval is het sinds het vast stellen van het beginselprogramma "Heel De Mens" een stuk doel gerichter geworden en minder "het principieel zijn om het principieel zijn". Dat er af en toe door een partijbureau in een afdeling ingrgrepen moet worden omdat de afdeling lak heeft aan de partijstandpunten vind ik niet onlogisch, dat zouden meer partijen moeten doen.quote:Op zaterdag 4 november 2006 21:59 schreef Kozzmic het volgende:
[..]
Ik heb in het verleden een aantal keer met hem gepraat, en hij is zeer overtuigend en innemend. Ik heb hem later ook van een andere kant gezien, scheldend en tierend tijdens een partijraad. Dat was in 1997. De discussie ging over de eerste twee wethouders die de SP destijds had, beide in Oss. Maar we moesten niet denken dat zoiets op landelijk niveau ook zomaar kon, daar golden andere wetten en de SP zou nooit zomaar aanschuiven als ze niet ook echt iets te vertellen zou krijgen. Want uiteindelijk ging het op landelijk niveau om maatschappijvisie, en de visie van de SP was radicaal anders dan alle andere partijen die allen min of meer een kapitalistische maatschappij voorstaan. Korte tijd daarna ben ik definitief op de SP afgeknapt, toen er bij een probleem in een afdeling nogal hard werd ingegrepen door het landelijk partijbureau.
En dat aantal zie ik nog wel stijgen.quote:
Vast een rechts splinterpartijtje dat meer rechten voor dieren dan voor asielzoekers ambieert. Het CDA en de VVD zijn, volgens onderzoek van Wakker Dier de Partij voor de Dieren het meest dier onvriendelijk van alle Nederlandse partijen. En de SP, GL, PvdA (na de PvdD uiteraard) het meest diervriendelijk.quote:Raad maar eens van welke partij dat komt.
Tsja, je gelooft maar wat je wilt geloven.quote:Op zaterdag 4 november 2006 22:32 schreef Ooster het volgende:
[..]
Ik geloof hier werkelijk helemaal niets van en als er ook maar iets van waar is dan is het ouder koeien uit de sloot halen.
Het ging niet om standpunten. Het ging om een persoonlijk conflict. Daarnaast ging het erom dat de partij dermate centralistisch geleid wordt, dat afdelingen en individuele leden in feite nauwelijks iets te zeggen hebben.quote:Dat er af en toe door een partijbureau in een afdeling ingrgrepen moet worden omdat de afdeling lak heeft aan de partijstandpunten vind ik niet onlogisch, dat zouden meer partijen moeten doen.
Heb je toevallig een bron, of ben je zelf toevallig de enige getuige hiervan?quote:Op zaterdag 4 november 2006 22:07 schreef Kozzmic het volgende:
[..]
Ik denk dat er toch wel een verschil tussen zit. Het wordt een kabinet-Balkenende dat grotendeels het huidige beleid voortzet of een kabinet-Bos waarbij de huidige CDA-top (Balkenende/Verhagen) vervangen wordt door nieuwe mensen (Wijn, Leers (?), Terpstra (?)), wat een groter kans biedt op een breuk met de kabinetten Balkenende en op maatregelen die de PvdA voorstaat maar waar Balkenende niet veel voor voelt (hypotheekrenteaftrek, grotestedenbeleid, etc). Op een echt links kabinet zit ik trouwens sowieso niet te wachten.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |