Interessant gedachte, maar is het niet logisch enerzijds? Waarom zou je iets niet lelijk mogen vinden, jezelf daarbuiten gelaten. Zo ontwikkel je jezelf namelijk. Als je niet weet wat slecht is weet je ook niet wat goed is. En dat leer je sinds kleins af aan al (zit in de mens). Dat heet zelfontwikkeling.quote:Op zaterdag 4 november 2006 04:22 schreef Sattyagraha het volgende:
Je vind iemand namelijk mooi, dat betekent dat iemand anders (of jijzelf) lelijk is en daar wordt je ongelukkig van.
Als het je lukt om alle dualiteiten los te laten zul je makkelijker bestaan leiden.
Wat is er dan zo leuk aan om in een niet-dualistische wereld te leven? En wordt dat niet een beetje lastig met onze huidige taal die geheel dualistisch is. Wat je ook zal zeggen, de dualistische luisteraar zal jouw niet-dualistische communicatie altijd opvatten als goed of slecht.quote:Op zaterdag 4 november 2006 04:22 schreef Sattyagraha het volgende:
Als het je lukt om alle dualiteiten los te laten zul je makkelijker bestaan leiden.
Je kunt dualisme doorzien maar da's niet makkelijk. Dan kun je het misschien ontstijgen en da's nog moeilijker. En waar ben je dan? Niet in jouw of mijn dualistische beleving. Je bent ahw buiten de boot gevallen. Maar dat vind de niet-dualistisch ingesteld persoon niet erg want voor die is er geen buiten of binnen de bootquote:Op zaterdag 4 november 2006 10:02 schreef ikbenstoer het volgende:
En als je van die dualiteiten zou willen afraken, hoe zou je dat moeten doen? En hoe kan je onderbouwen dat je een makkelijker bestaan leidt?
Een voordeel bestaat ook alleen maar naast het nadeel. Elk voordeel heb zn nadeelquote:Op zaterdag 4 november 2006 10:24 schreef ikbenstoer het volgende:
Maar dat is het, in hoeverre kan je dat als een voordeel zien?
Het pieken en dalen leven lijkt mij verschrikkelijk. Terwijl je weet dat je iets leuks doet, weet je dat dat zal eindigen en omslaan in het onvermijdelijke dal. Alleen dat al maakt eentonigheid erg aantrekkelijk voor mij. Zeker als je al het hele pretpark hebt gehad, been there done that. Ik ben op dit moment meer nieuwsgierig wat er buiten het pretpark ligt, de uitgang van samsara zoeken zegmaarquote:Je kan als niet-dualistische enkel het park bezichtigen maar als dualistische weet je dat een achtbaan leuk kan zijn maar ook gevaarlijk en kan je zelf de keuze maken die te betreden of niet.
M.a.w. je zal wel een heel eentonige leven hebben als niet-dualistische. Hij die de dalen niet meemaakt zal de pieken niet kennen..
Ja dat kloptquote:Op zaterdag 4 november 2006 12:06 schreef miss_sly het volgende:
The-Shining, jij hield je een tijd terug toch erg bezig met boeddhisme? Doe je dat nog steeds?
Je hebt geen nadelen en daarmee ook geen voordelen. Je zet je leven eigenlijk als het ware stil en je gaat je omgeving bekijken. Het brengt wel rust in je leven. Maar wil je die rust wel? Want kan die rust zich op een gegeven moment niet omslaan in een onvoorkombare storm? Je bent namelijk een levend wezen dat iets wilt en als het niets doet kan het op een gegeven moment doorslaan in iets dat je niet wilde. Op zich wel interessant, ik ben ook op de hoogte dat het boeddhisme heel erg gericht is op de mens zelf en dat het veel praktische oefeningen met zich meebrengt.quote:Op zaterdag 4 november 2006 11:41 schreef The_Shining het volgende:
[..]
Een voordeel bestaat ook alleen maar naast het nadeel. Elk voordeel heb zn nadeel![]()
[..]
Het pieken en dalen leven lijkt mij verschrikkelijk. Terwijl je weet dat je iets leuks doet, weet je dat dat zal eindigen en omslaan in het onvermijdelijke dal. Alleen dat al maakt eentonigheid erg aantrekkelijk voor mij. Zeker als je al het hele pretpark hebt gehad, been there done that. Ik ben op dit moment meer nieuwsgierig wat er buiten het pretpark ligt, de uitgang van samsara zoeken zegmaar
Ik vind eigenlijk dat je totaal geen antwoord geeft op je eigen vraag. En ik vermoed dat je een stukje hebt gelezen over dualiteit en dat over hebt genomen. Je merkt op dat je zelf zegt dat er een "goed" en een "slecht" is, maar je corrigeert jezelf niet. Je blijft daarna nogmaals herhalen / insinueren dat dualiteit slecht is en dat je geen dualiteit moet gebruiken omdat het slecht is. Wat meteen weer meer dualiteit met zich mee brengt. Tevens noem je het loslaten van dualiteit als doel, terwijl dat helemaal geen doel kan zijn omdat dat dan dus blijkbaar "beter" is dan het laten zoals het is.quote:Op zaterdag 4 november 2006 04:22 schreef Sattyagraha het volgende:
Wie is er thuis in het Zen-boeddhisme?
En wie kent er nog wat leuke (lees wijze) Ko-ans?
Ik ken alleen wat hele bekende: Je kent het geluid van 2 klappende handen. Wat is het geluid van 1 klappende hand?
Mijn antwoord: Dualiteiten. Het leven bestaat volgens sommigen uit dualiteiten. Goed slecht, arm rijk, mooi lelijk. enz.
De ene kant van de dualiteit is goed en de andere is slecht. (shit weer een dualiteit)
Als je dus uitgaat van een wereld van dualiteiten zal er altijd een negatieve kant bestaan.
Dit betekent dat doordat je iets goed vind je gelijk iets anders weer slecht vind. Zo creer je dus lijden voor jezelf.
Je vind iemand namelijk mooi, dat betekent dat iemand anders (of jijzelf) lelijk is en daar wordt je ongelukkig van.
Als het je lukt om alle dualiteiten los te laten zul je makkelijker bestaan leiden.
Iemand een beter antwoord? of een leukere ko-an?
quote:Op zaterdag 4 november 2006 14:51 schreef NegaSado het volgende:
Als je de Boedhha tegenkomt, vermoord hem dan.
quote:Ik ken alleen wat hele bekende: Je kent het geluid van 2 klappende handen. Wat is het geluid van 1 klappende hand?
Boeddhisme stelt dat verlangen (naar iets) de oorzaak is van lijden en leert het verlangen te doorzien en zo beeindigen.quote:Op zaterdag 4 november 2006 13:33 schreef ikbenstoer het volgende:
Je hebt geen nadelen en daarmee ook geen voordelen. Je zet je leven eigenlijk als het ware stil en je gaat je omgeving bekijken. Het brengt wel rust in je leven. Maar wil je die rust wel? Want kan die rust zich op een gegeven moment niet omslaan in een onvoorkombare storm? Je bent namelijk een levend wezen dat iets wilt en als het niets doet kan het op een gegeven moment doorslaan in iets dat je niet wilde.
Als ik je vraag met ja of nee beantwoord demonstreer ik dat ik dat wel of niet heb bereiktquote:De vragen die ik stel zijn puur uit nieuwschierigheid. Heb jij het niet-dualistisch leven inmiddels bereikt? Of is dat je doel (of niet)?
Bedankt voor je reply, vind het fijn dat jij ook een goed antwoord voor jezelf hebt gevonden.quote:Op zaterdag 4 november 2006 14:09 schreef LedZep het volgende:
[..]
Ik vind eigenlijk dat je totaal geen antwoord geeft op je eigen vraag. En ik vermoed dat je een stukje hebt gelezen over dualiteit en dat over hebt genomen. Je merkt op dat je zelf zegt dat er een "goed" en een "slecht" is, maar je corrigeert jezelf niet. Je blijft daarna nogmaals herhalen / insinueren dat dualiteit slecht is en dat je geen dualiteit moet gebruiken omdat het slecht is. Wat meteen weer meer dualiteit met zich mee brengt. Tevens noem je het loslaten van dualiteit als doel, terwijl dat helemaal geen doel kan zijn omdat dat dan dus blijkbaar "beter" is dan het laten zoals het is.
Het enige wat er te doen valt is zien dat er dualiteit bestaat.
Een "zen-antwoord" op de gestelde vraag is bijvoorbeeld: hetzelfde als twee klappende handen. Want geluid bestaat alleen als er ook stilte bestaat. Het zijn beide kanten van dezelfde munt.
Dat heeft de Boeddha gezegt.quote:
Het is niet de (historische) Boeddha die dat zei, het waren Lin Chi's woorden.quote:Op zaterdag 4 november 2006 23:01 schreef Sattyagraha het volgende:
Dat heeft de Boeddha gezegt.
Stel dat je in meditatie bent, en in ene komt Boeddha binnen gewandelt en die verteldt jou even wat een verschrikkelijke boeddhist je bent omdat je vanalles fout doet, dan mag je hem vermoorden. Niemand mag jou vertellen wat de goede manier van leven is. Er bestaan vele wegen naar hetzelfde doel.
quote:Op zaterdag 4 november 2006 23:15 schreef The_Shining het volgende:
[..]
Het is niet de (historische) Boeddha die dat zei, het waren Lin Chi's woorden.
http://en.wikipedia.org/wiki/Linji
Het betekend het beeindigen van het concept "Boeddha" als iets wat jij kunt worden. Niet de Boeddha zien als persoonlijkheid maar in jezelf en alles. Lin Chi stond erom bekend te willen shockeren om zo zijn leerlingen wakker te schudden. Vaak volgde een mep van zijn stok of zweepje, een methode die wel meer Zen (of Ch´an) leraren hanteerden.
Boeddha zei het misschien niet met dezelfde woorden, maar hij heeft zeker wel verteld dat mensen hun eigen weg moeten zoeken en niet de doelen van anderen moeten nastreven. En dat is volgens mij de strekking van deze uitspraak.quote:Op zaterdag 4 november 2006 23:15 schreef The_Shining het volgende:
[..]
Het is niet de (historische) Boeddha die dat zei, het waren Lin Chi's woorden.
http://en.wikipedia.org/wiki/Linji
Het betekend het beeindigen van het concept "Boeddha" als iets wat jij kunt worden. Niet de Boeddha zien als persoonlijkheid maar in jezelf en alles. Lin Chi stond erom bekend te willen shockeren om zo zijn leerlingen wakker te schudden. Vaak volgde een mep van zijn stok of zweepje, een methode die wel meer Zen (of Ch´an) leraren hanteerden.
Zelfs al zou je een wereld zonder dualiteit willen, zit je nog steeds aan het uiteinde van dualiteit, doordat je de non-dualiteit kiest.quote:Op zaterdag 4 november 2006 04:22 schreef Sattyagraha het volgende:
De ene kant van de dualiteit is goed en de andere is slecht. (shit weer een dualiteit)
Als je dus uitgaat van een wereld van dualiteiten zal er altijd een negatieve kant bestaan.
Je lijkt wel een Boeddha's Getuige. Je gaat toch niet langs de deur met sutra's?quote:Dit betekent dat doordat je iets goed vind je gelijk iets anders weer slecht vind. Zo creer je dus lijden voor jezelf.
Je vind iemand namelijk mooi, dat betekent dat iemand anders (of jijzelf) lelijk is en daar wordt je ongelukkig van.
Als het je lukt om alle dualiteiten los te laten zul je makkelijker bestaan leiden.
Foei! Je wilt leukere koans; da's wel een zware dualiteit.quote:Iemand een beter antwoord? of een leukere ko-an?
Bijbehorende sutra is die van het vlot, Alagaddupama sutra: http://www.accesstoinsight.org/tipitaka/mn/mn.022.nypo.html. Maar da's iets ná realisaties van de 4 edele waarheden en begrippen als shunyata (leegheid), pratitya-samutpada (afhankelijk ontstaan), anatta enz.quote:Op zaterdag 4 november 2006 23:24 schreef NegaSado het volgende:
De leer van Boeddha toont slechts manieren om het lijden te verminderen, maar is geen weg tot verlichting. Men heeft er zodoende dus niets aan Boeddha te vereren: dit is weer een bron van lijden.
Dat is volgens Zen ook zo, hier wordt de nadruk op gelegd nl. het met volledig bewustzijn ervaren van moment tot moment. Alleen dan zonder reden.quote:Op zondag 5 november 2006 02:13 schreef Stilte het volgende:
Alles wat je doet is vanuit mijn oogpunt een ervaring; de hele reden dat we hier zijn zie ik als het ervaren van allerlei situaties, allerlei dingen.
hmm. ik ben niet helemaal bekend met het zenboeddhisme, maar ben me wel langzaam aan het verdiepen in het nondualistische denken. ik weet er alleen vrij weinig vanaf, op dit moment. in dit stukje heb je het over je fijne tijd in het pretpark en als je dan thuis bent dat je dan kut voelt omdat de fijne tijd achter je ligt ofzo. dat is echt in zo'n tijdsredenatie gedacht terwijl ik heb begrepen heb dat dat dus het laatste is wat je 'moet' doen. Het verleden en de toekomst bestaan niet, er is alleen maar het nu. En iedere waarde die je aan het nu hecht, is een spinsel van je ego, want het enige nu dat er nu is, is dat ik achter mn pc woordjes typ, en daar is niks goeds of slechts aan, het is alleen maar. bijwijze van. nouja goed.quote:Op zaterdag 4 november 2006 22:58 schreef Sattyagraha het volgende:
[..]
Bedankt voor je reply, vind het fijn dat jij ook een goed antwoord voor jezelf hebt gevonden.
Ik bedoel niet te zeggen dat dualiteiten "slecht" zijn, maar in mijn persoonlijke beleving veroorzaken dualiteiten lijden.
Om het pretpark erbij te halen
Je bent in het pretpark hebt een onwijs leuke tijd, de leukste tijd van je hele leven zelfs. Dan weet je dus dat de rest van je leven minder leuk zal zijn dan wat er reeds achter je ligt. Stel dat je dit beseft terwijl je nog in het pretpark bent. Dan wordt je verdrietig dat je niet voor altijd in het pretpark kan blijven. Want volgens jou antwoord, na een piek komt een dal, na geluk komt ongeluk. Omdat je dit snapt kun je dus niet gewoon genieten van de tijd die je in het pretpark hebt want je maakt je alweer zorgen om het dal wat er achter het pretpark ligt.
Aangezien ik nu bijna 21 ben en iedereen altijd zegt dat je jeugd de mooiste tijd van je leven is... De rest is een dal.
(sorry voor het hoge wazigheidsniveau)
Hoe weet je zeker dat de rest van je leven dan minder leuk is? Ik heb ook allerlei mooie momenten gehad en minder mooie, maar ik heb nergens een labeltje aangehangen waarop staat dat het 'de mooiste ervaring van m'n leven' was. Ik vind dat sowieso een beetje betrekkelijke terminologie; als wat zie jij het leven?quote:Op zaterdag 4 november 2006 22:58 schreef Sattyagraha het volgende:
Om het pretpark erbij te halen
Je bent in het pretpark hebt een onwijs leuke tijd, de leukste tijd van je hele leven zelfs. Dan weet je dus dat de rest van je leven minder leuk zal zijn dan wat er reeds achter je ligt.
Waarom zou het zo'n opeenvolgend patroon aannemen? Als je daarin gelooft, zou je haast leuke dingen gaan vermijden, omdat er toch iets niet-leuks op zal volgen. Of lees ik het nu opzettelijk verkeerd?quote:Stel dat je dit beseft terwijl je nog in het pretpark bent. Dan wordt je verdrietig dat je niet voor altijd in het pretpark kan blijven. Want volgens jou antwoord, na een piek komt een dal, na geluk komt ongeluk.
Waarom zou je niet kunnen genieten van die tijd? Heb je weleens gezien wat voor levenslust terminaal zieke mensen kunnen hebben? Ze weten dat hun lichaam het ieder moment kan begeven, maar ze proberen uit het leven te halen wat erin zit. Een beetje de "Dance as if no one were watching, Sing as if no one were listening, And live every day as if it were your last."-aanpak. Waarom zou je dingen uitstellen die je graag wilt doen? En waarom zou je levenslust in laten perken door de kennis dat het allemaal eindig is?quote:Omdat je dit snapt kun je dus niet gewoon genieten van de tijd die je in het pretpark hebt want je maakt je alweer zorgen om het dal wat er achter het pretpark ligt.
Als iemand dat laatste (achter de ...) tegen je gezegd heeft, mag ik toch van harte hopen dat die persoon onder behandeling is bij een goede psycholoog. Het leven is voor mij net klei; het is wat je ervan maakt en het is een stuk flexibeler dan sommige mensen denken. Hoe langer je hier rondloopt, hoe meer je mee maakt; hoe meer dingen je vormen.quote:Aangezien ik nu bijna 21 ben en iedereen altijd zegt dat je jeugd de mooiste tijd van je leven is... De rest is een dal.
Wat is het verschil tussen de labels "mooie en minder mooie" en "de mooiste (en volgend 'de lelijkste')?quote:Op zondag 5 november 2006 19:47 schreef Stilte het volgende:
Hoe weet je zeker dat de rest van je leven dan minder leuk is? Ik heb ook allerlei mooie momenten gehad en minder mooie, maar ik heb nergens een labeltje aangehangen waarop staat dat het 'de mooiste ervaring van m'n leven' was. Ik vind dat sowieso een beetje betrekkelijke terminologie; als wat zie jij het leven?
Je hoofd zit al veel te vol. Als je hetzelfde bent als een leeg kopje thee in je hoofd. Dan weet je pas wat Zen is.quote:Op zaterdag 4 november 2006 04:22 schreef Sattyagraha het volgende:
Wie is er thuis in het Zen-boeddhisme?
En wie kent er nog wat leuke (lees wijze) Ko-ans?
Ik ken alleen wat hele bekende: Je kent het geluid van 2 klappende handen. Wat is het geluid van 1 klappende hand?
Mijn antwoord: Dualiteiten. Het leven bestaat volgens sommigen uit dualiteiten. Goed slecht, arm rijk, mooi lelijk. enz.
De ene kant van de dualiteit is goed en de andere is slecht. (shit weer een dualiteit)
Als je dus uitgaat van een wereld van dualiteiten zal er altijd een negatieve kant bestaan.
Dit betekent dat doordat je iets goed vind je gelijk iets anders weer slecht vind. Zo creer je dus lijden voor jezelf.
Je vind iemand namelijk mooi, dat betekent dat iemand anders (of jijzelf) lelijk is en daar wordt je ongelukkig van.
Als het je lukt om alle dualiteiten los te laten zul je makkelijker bestaan leiden.
Iemand een beter antwoord? of een leukere ko-an?
quote:Op maandag 6 november 2006 17:18 schreef Megumi het volgende:
Je hoofd zit al veel te vol. Als je hetzelfde bent als een leeg kopje thee in je hoofd. Dan weet je pas wat Zen is.
quote:A Cup of Tea
Nan-in, a Japanese master during the Meiji era (1868-1912), received a university professor who came to inquire about Zen.
Nan-in served tea. He poured his visitor's cup full, and then kept on pouring.
The professor watched the overflow until he no longer could restrain himself. "It is overfull. No more will go in!"
"Like this cup," Nan-in said, "you are full of your own opinions and speculations. How can I show you Zen unless you first empty your cup?"
quote:Op dinsdag 7 november 2006 09:50 schreef DrazTic het volgende:
Wanneer we over Zen praten liegen we.
Boedha heeft nooit een woord gezegd.
In de context waarin ik het gebruikt heb, is 'de mooiste' mooier dan gewoon mooi. Als je een gebeurtenis als 'de mooiste' bestempeld, dan valt die in de 'mooi' categorie, maar ook in een aparte 'groep', namelijk die van de mooiste. Vrij duidelijk verschil lijkt mij zo.quote:Op maandag 6 november 2006 17:17 schreef The_Shining het volgende:
[..]
Wat is het verschil tussen de labels "mooie en minder mooie" en "de mooiste (en volgend 'de lelijkste')?
Hehe! hiermee begon mijn docent de lessen!quote:Op maandag 6 november 2006 17:18 schreef Megumi het volgende:
[..]
Je hoofd zit al veel te vol. Als je hetzelfde bent als een leeg kopje thee in je hoofd. Dan weet je pas wat Zen is.
Ik vroeg me af wat het verschil is tussen geen labels aan momenten geven, het label "allermooiste moment" en labels als de mooie momenten en de gewone momenten ?quote:Op dinsdag 7 november 2006 11:56 schreef Stilte het volgende:
Maar, mijn reactie ging niet over mooi en minder mooi, dus ik vind het erg interessant dat je van alle tekst, precies dat gedeelte eruit haalt om erop te reageren.
Voor mij bepaald dat vooral de manier waarop je erop terug kunt kijken; het kleurt je oordeel over een bepaald moment. De 'mooie' momenten herinner je je dan vaak nog mooier. Je herinnering van de gewone momenten kan daardoor ook veranderen; iets wat je eerst gewoon vond, kan lelijker worden doordat je een ander moment wat ermee verbonden is, ineens mooi vind. Bovendien herinner je je de 'mooie' dingen vaak beter door het gebruik van die labels. Alle herinneringen zitten er gewoon nog in, maar hoe indrukwekkender iets is (of beter gezegd: hoe indrukwekkender de herinnering die je ervan maakt, is), hoe dichter tegen de oppervlakte van je herinneringen het blijft zitten.quote:Op woensdag 8 november 2006 22:01 schreef The_Shining het volgende:
Ik vroeg me af wat het verschil is tussen geen labels aan momenten geven, het label "allermooiste moment" en labels als de mooie momenten en de gewone momenten ?
Ignorance is bliss, in veel gevallen. Veel mensen gaan er pas over nadenken als ze met de sterfelijkheid van hun lichaam geconfronteerd worden. Je kan het voor lief nemen dat je leeft, maar als je om je heen kijkt, zou je dankbaar moeten zijn voor iedere dag. Wat niet wegneemt, dat het absoluut geen zonde is om je tijd zo af en toe te verdoen; zelfs dat is weer een ervaring.quote:Verder ben ik het met de rest van je post eens en heb er niets aan toe te voegen. Ik vraag me wel vaak af of mensen het wel door hebben dat iedereen net als een terminaal patient vroeg of laat sterft.
de labels an sich zijn het verschilquote:Op woensdag 8 november 2006 22:01 schreef The_Shining het volgende:
[..]
Ik vroeg me af wat het verschil is tussen geen labels aan momenten geven, het label "allermooiste moment" en labels als de mooie momenten en de gewone momenten ?
Beetje rare vraag: iedereen is zich ervan bewust zijn het leven eindig is.quote:[..]Ik vraag me wel vaak af of mensen het wel door hebben dat iedereen net als een terminaal patient vroeg of laat sterft.
Tuurlijk wel. Lekker feesten!quote:Op donderdag 9 november 2006 14:08 schreef alien8ed het volgende:
[..]
de labels an sich zijn het verschil![]()
Waarmee ik sta voor de vraag of het (in welke vorm dan ook) labelen van momenten niet leidt tot verlangen, dus lijden.
Ik concludeer dat labelen van momenten inderdaad zal leiden tot lijden.
Daarom rijst de uiteindelijke vraag: mag een buddhist lol in het leven hebben?
Haha, toch jammer dat er niet meer mensen contempleren...quote:Op donderdag 9 november 2006 15:43 schreef Stilte het volgende:
[..]
Tuurlijk wel. Lekker feesten!
Zolang je er maar niet aan gehecht raakt op zo'n manier dat je je definitie van geluk ophangt/verbind aan het hebben van 'lol'. In zekere zin zou de manier van 'zijn' die je door onthechting van 'het aardse' bereikt een zekere vrijheid geven, waarbij je "vrijheid, blijheid" kunt zeggen, maar dan komt weer de vraag in hoeverre je uit moet gaan van die vrijheid en of je dan door die aanname niet meer lijden creëert. Beetje recursief denken.
Voor mij is de beste oplossing: doen wat je doet, tevreden zijn met het moment. Dan is 'nu' altijd het mooiste. Wat geweest is was toen mooi, wat eventueel gaat komen is dan mooi. Hoe dan ook zijn beide momenten in de 'tijd', in het 'nu' totaal niet relevant. Ik ga alleen even geen discussie over 'tijd' en toen/nu/dan aan, want dan dwalen we wel heel erg af.
Contemplatie van het moment.
Mooie oplossingquote:Op donderdag 9 november 2006 15:43 schreef Stilte het volgende:
In zekere zin zou de manier van 'zijn' die je door onthechting van 'het aardse' bereikt een zekere vrijheid geven, waarbij je "vrijheid, blijheid" kunt zeggen, maar dan komt weer de vraag in hoeverre je uit moet gaan van die vrijheid en of je dan door die aanname niet meer lijden creëert. Beetje recursief denken.
waar klapt die ene hand tegen aan dan? het water? als het een zwaai is is het geen klap meer toch?quote:Op vrijdag 10 november 2006 12:44 schreef The_Shining het volgende:
[..]
Mooie oplossing
Voor mezelf ga ik liever eerst onthechten voordat ik ga feesten. Als ik ga feesten komen er toch meer dingen bij kijken maar dan wordt dit topic een beetje metafysisch gebrabbel.
Het geluid van 2 klappende handen is als een golf die tegen de klif botst. Het geluid van 1 klappende hand is als een golf op de oceaan
Je kan het ook zo zien: door te gaan feesten kun je die onthechting direct in de praktijk brengen. Om een extreem voorbeeld aan te dragen: het is leuk en aardig als je jezelf langere tijd in een grot opsluit om te mediteren en 'verlichting' te bereiken. Maar wie garandeert jou dat je daardoor om kan gaan met de dingen die op je pad komen? Er wordt niet voor niets door de eeuwen heen al gezegd, "al doende leert men". Door jezelf te confronteren met de dingen waarvan je jezelf niet afhankelijk wilt maken, kun je dergelijke onthechting - vanuit mijn perspectief - ideaal beoefenen.quote:Op vrijdag 10 november 2006 12:44 schreef The_Shining het volgende:
Mooie oplossing
Voor mezelf ga ik liever eerst onthechten voordat ik ga feesten. Als ik ga feesten komen er toch meer dingen bij kijken maar dan wordt dit topic een beetje metafysisch gebrabbel.
quote:Het geluid van 2 klappende handen is als een golf die tegen de klif botst. Het geluid van 1 klappende hand is als een golf op de oceaan
Boeddhisme stelt extremen te vermijden.quote:Op vrijdag 10 november 2006 14:56 schreef Stilte het volgende:
Je kan het ook zo zien: door te gaan feesten kun je die onthechting direct in de praktijk brengen. Om een extreem voorbeeld aan te dragen:
Als je je leven lang in een grot slijt lijkt het me dat er niet al te veel dingen op je pad komen, misschien een hongerige beer ofzo?quote:het is leuk en aardig als je jezelf langere tijd in een grot opsluit om te mediteren en 'verlichting' te bereiken. Maar wie garandeert jou dat je daardoor om kan gaan met de dingen die op je pad komen?
Het kan net zo goed zijn dat je door het gebeuren op een afstand te bekijken zonder er in verwikkeld te geraken beter kan zien wat er gebeurt. Dat betekend niet dat je alleen de rest van je leven op een afstand mag toekijken.quote:Er wordt niet voor niets door de eeuwen heen al gezegd, "al doende leert men".
Dat geloof ik ook. Maar waar je ook bent in de wereld wordt je wel geconfronteerd met lijden, het zit nl. alleen in je eigen beleving..quote:Door jezelf te confronteren met de dingen waarvan je jezelf niet afhankelijk wilt maken, kun je dergelijke onthechting - vanuit mijn perspectief - ideaal beoefenen.
Het topic ging over Zen.quote:Daarom vind ik de bijbelse uitspraak, "Yea, though I walk through the valley of the shadow of death, I will fear no evil", ook zo geweldig voor dit soort situaties. En ja, die is lichtelijk uit z'n verband getrokken, maar de bijbel zegt ook, "Beproeft alle dingen, behoud het goede".
Kortom: practice makes perfect.
![]()
Het ook maar een voorbeeld. Je reageert te serieus.quote:Op zaterdag 11 november 2006 09:52 schreef The_Shining het volgende:
Boeddhisme stelt extremen te vermijden.
Is ook het hele punt van dat voorbeeld.quote:Als je je leven lang in een grot slijt lijkt het me dat er niet al te veel dingen op je pad komen, misschien een hongerige beer ofzo?
Dat zal een kwestie van inzicht zijn; per individu weer anders. Ik ben van mening dat je leert door te doen; te handelen. En uiteindelijk vind ik 'de wereld' daar de meest geschikte plaats voor, door de enorme diversiteit aan situaties en personen die op je pad kunnen komen.quote:Of je om kunt gaan met de maatschappij. Het lijkt erop als je verwacht dat je dankzij boeddhisme maatschappelijk succesvol kan worden, of iig door jezelf op te sluiten in een grot wat enkele boeddhistische meesters hebben gedaan. Alsof er iets te behalen valt uit de dingen die op je pad komen.
Dan onderschat je de vanuit de maatschappij (of beter gezegd: door andere mensen) opgelegde verplichten en de rompslomp van 'het dagelijks leven'. Het enige 'probleem' wat de maatschappij brengt, is dat ze vrijwel uitsluitend naar buiten gericht is; bijna alle mensen die ik tot nu toe ben tegengekomen zoekn hun toevlucht in het externe (bij gebrek aan een duidelijkere manier om het te zeggen). Alsof ze bang zijn voor wat ze tegenkomen als ze opzoek gaan naar zichzelf. Daar is geen grot en geen afzondering voor nodig. Door jezelf voorzichtig te observeren in je handelen bij contact met anderen en de confrontatie met allerlei situaties, kun je mijns inziens minstens zoveel te weten komen als wanneer je jezelf langere tijd volledig isoleert.quote:Het gaat er imho om dat je gelukkig kunt zijn ongeacht welke situatie je je bevind. Het is makkelijk gelukkig te zijn bij je open haard, met genoeg eten om je heen en een dak boven je hoofd, je favoriete tv prorgramma op de buis of hert vooruitzicht te gaan "feesten", gespreid bedje. Probeer dat maar eens in een koude vochtige grot met een minimum aan eten. Als je dat kan is de maatschappij een eitje.
Precies. Maar ik kan duizenden keren kijken naar mensen die in bepaalde situaties verwikkeld zitten of bepaalde dingen doen (bergbeklimmen bijvoorbeeld), maar pas wanneer ik het zelf doe, ontdek ik hoe ik er echt op reageer. Het is voor mij net als mensen die met veel praatjes komen over iemand waar ze bijvoorbeeld bang voor zijn, "de volgende keer dan doe ik dit en dat". Maar dat gebeurd dan niet. En nee, dat voorbeeld zal wellicht niet direct toepasbaar zijn op de situatie waar we het hier over hebben, maar het gaat om het idee erachter.quote:Het kan net zo goed zijn dat je door het gebeuren op een afstand te bekijken zonder er in verwikkeld te geraken beter kan zien wat er gebeurt. Dat betekend niet dat je alleen de rest van je leven op een afstand mag toekijken.
Alles zit volgens mij in je eigen beleving. Je maakt je eigen wereld.quote:Dat geloof ik ook. Maar waar je ook bent in de wereld wordt je wel geconfronteerd met lijden, het zit nl. alleen in je eigen beleving..
Nou ben ik zelf isme-/geloofsloos, maar dat neemt niet weg dat het een kwestie van interpretatie is waar je iets zen-achtigs kan vinden. Met het trekken van parallen tussen levensbeschouwingen is in mijn ogen niets mis; hoe meer je weet van anderen, hoe meer je ze leert begrijpen. Bovendien vind je van iedere zienswijze iets terug in een andere.quote:Het topic ging over Zen.
Tuurlijk neem ik je voorbeeld serieus.quote:Op zaterdag 11 november 2006 20:53 schreef Stilte het volgende:
Het ook maar een voorbeeld. Je reageert te serieus.
Wat is er dan zo belangrijk aan allerlei dingen in de maatschappij beleven (de dingen die op je pad komen)?quote:Is ook het hele punt van dat voorbeeld.
Ik leg mezelf geen verplichtingen op of zie dingen zo. Je bent zelf verantwoordelijk voor je eigen handelen en hoe jij tegen andere mensen aankijkt.quote:Dan onderschat je de vanuit de maatschappij (of beter gezegd: door andere mensen) opgelegde verplichten en de rompslomp van 'het dagelijks leven'.
Mwah ik geloof van niet. Alleen al omdat jouw handelen "onzuiver" wordt zodra je met anderen in contact komt. Itt alleen zijn, dan zou je handelen echt uit jezelf komen.quote:Het enige 'probleem' wat de maatschappij brengt, is dat ze vrijwel uitsluitend naar buiten gericht is; bijna alle mensen die ik tot nu toe ben tegengekomen zoekn hun toevlucht in het externe (bij gebrek aan een duidelijkere manier om het te zeggen). Alsof ze bang zijn voor wat ze tegenkomen als ze opzoek gaan naar zichzelf. Daar is geen grot en geen afzondering voor nodig. Door jezelf voorzichtig te observeren in je handelen bij contact met anderen en de confrontatie met allerlei situaties, kun je mijns inziens minstens zoveel te weten komen als wanneer je jezelf langere tijd volledig isoleert.
Ik ben helemaal voor het kijken naar overeenkomsten tussen verschillende zienswijzen. Maar er is weinig zen-achtigs in de citaat die je noemde. Volgens zen is er nl. geen "ik" die loopt.quote:Nou ben ik zelf isme-/geloofsloos, maar dat neemt niet weg dat het een kwestie van interpretatie is waar je iets zen-achtigs kan vinden. Met het trekken van parallen tussen levensbeschouwingen is in mijn ogen niets mis; hoe meer je weet van anderen, hoe meer je ze leert begrijpen. Bovendien vind je van iedere zienswijze iets terug in een andere.
Ik ben eerlijk gezegd van mening dat een combinatie van beiden het beste resultaat levert.quote:Op zaterdag 11 november 2006 20:53 schreef Stilte het volgende:
Dat zal een kwestie van inzicht zijn; per individu weer anders. Ik ben van mening dat je leert door te doen; te handelen. En uiteindelijk vind ik 'de wereld' daar de meest geschikte plaats voor, door de enorme diversiteit aan situaties en personen die op je pad kunnen komen.
Laat het externiseren alsof je zelf buiten de maatschappij staat maar aan mij over, ik heb niet voor niets als nickname alien8edquote:Dan onderschat je de vanuit de maatschappij (of beter gezegd: door andere mensen) opgelegde verplicht...en en de rompslomp van 'het dagelijks leven'. Het enige 'probleem' wat de maatschappij brengt, is dat ze vrijwel uitsluitend naar buiten gericht is; bijna alle mensen die ik tot nu toe ben tegengekomen zoekn hun toevlucht in het externe (bij gebrek aan een duidelijkere manier om het te zeggen). Alsof ze bang zijn voor wat ze tegenkomen als ze opzoek gaan naar zichzelf. Daar is geen grot en geen afzondering voor nodig.
Vaak wel, maar soms is het imo zinniger om even in volledig isolement te zelfreflecteren.quote:Door jezelf voorzichtig te observeren in je handelen bij contact met anderen en de confrontatie met allerlei situaties, kun je mijns inziens minstens zoveel te weten komen als wanneer je jezelf langere tijd volledig isoleert.
quote:[...]
Met het trekken van parallen tussen levensbeschouwingen is in mijn ogen niets mis; hoe meer je weet van anderen, hoe meer je ze leert begrijpen. Bovendien vind je van iedere zienswijze iets terug in een andere.
Ik denk eerlijk gezegd dat het vrij zinloos is parallellen te zoeken terwijl je tegelijkertijd hokjes gebruikt om de verschillen te classificeren, hoewel de drang hiertoe sterk aanwezig en volledig begrijpelijk is.quote:Op zondag 12 november 2006 13:31 schreef The_Shining het volgende:
Ik ben helemaal voor het kijken naar overeenkomsten tussen verschillende zienswijzen. Maar er is weinig zen-achtigs in de citaat die je noemde. Volgens zen is er nl. geen "ik" die loopt.
De maatschappij is vanuit mijn optiek de 'wereld' waarin je 'hier' leeft. Je kan jezelf wel afzonderen of het niet direct als relevant zien voor oefening, maar dat zie ik als een extreme aanpak. En aangezien boeddhisme nogal van het 'midden' is, zie ik de combinatie van contemplatie van het moment, terwijl je je in 'de wereld' bevindt, als een vrij gebalanceerde middenweg.quote:Op zondag 12 november 2006 13:31 schreef The_Shining het volgende:
Wat is er dan zo belangrijk aan allerlei dingen in de maatschappij beleven (de dingen die op je pad komen)?
Ben ik absoluut met je eens, maar je hebt niet overal grip op; dat maakt voor mij de maatschappij een soort speeltuin om in te oefenen. Hoewel ik 'work and play' wel gebalanceerd af wil wisselen. Ik gebruik zelf humor om dingen vanaf een afstandje te kunnen bekijken; iedereen zal er wel een andere aanpak voor hebben, maar hoe je het ook doet: het zorgt ervoor dat je even fijn kunt relativeren en dat je niet 'gevangen' raakt in bepaalde situaties. Hoewel het mee laten voeren in een onprettige situatie ook weer erg leerzaam kan zijn.quote:Ik leg mezelf geen verplichtingen op of zie dingen zo. Je bent zelf verantwoordelijk voor je eigen handelen en hoe jij tegen andere mensen aankijkt.
In mijn ogen komt het handelen altijd uit jezelf; contact met andere is een katalyst en kan het slechte en beste in je boven brengen. De observatie van jouw reactie op dat contact kan een les opzich zijn. Ik zie zelf niets in een zuiver/onzuiver. Ik zie zelf dingen alleen maar als leerzaam en sommige dingen als herhaling, wat ze een aantal keer nog leerzaam kan maken, maar ze toch vaker meer naar routine laat gaan.quote:Mwah ik geloof van niet. Alleen al omdat jouw handelen "onzuiver" wordt zodra je met anderen in contact komt. Itt alleen zijn, dan zou je handelen echt uit jezelf komen.
Voor mij is het ook niet de 'ik' die relevant is, maar de gedachte achter de uitspraak.quote:Ik ben helemaal voor het kijken naar overeenkomsten tussen verschillende zienswijzen. Maar er is weinig zen-achtigs in de citaat die je noemde. Volgens zen is er nl. geen "ik" die loopt.
Ik zie dan toch 'de grot' en 'de wereld' als hetzelfde. Het is een manier van denken/zien. De rust vinden in grote drukte, het geluid in de stilte.quote:Op maandag 13 november 2006 09:42 schreef alien8ed het volgende:
Ik ben eerlijk gezegd van mening dat een combinatie van beiden het beste resultaat levert.
Ik kan bij bijvoorbeeld jiu jitsu een techniek duizend keer oefenen of toepassen, ik begrijp hem pas als ik na ga denken over de werking en bedoeling van de techniek. Dat houdt wel in dat ik 'de wereld' ook prefereer over 'de grot', maar dat ik wel af en toe 'een grotje' opzoek.
Externe factoren zijn er zolang je voorzien bent van een lichaam; je kunt hooguit je 'zelf' ervan afsluiten door oefening, maar dat beperkt je lichamelijke functioneren in een aantal gevallen. En aan de andere kant lijkt 't me ook wel fijner voor je omgeving dat je op een bepaalde manier omgaat met de externe invloeden.quote:Laat het externiseren alsof je zelf buiten de maatschappij staat maar aan mij over, ik heb niet voor niets als nickname alien8ed![]()
Bovendien laat je zelf (intern) toe dat externe factoren je beinvloeden. Ik onderschat geen opgelegde verplichtingen, ik accepteer ze simpelweg pas na zelf een gezonde analyse los te laten. Bovendien staat volgens mij de externe zoektocht van velen los van die verplichtingen en rompslomp.
Dat zal per persoon verschillen. In alle eerlijkheid vind ik de rust ook wel geschikter, maar in zekere zin denk ik dat het isolement meer tussen je oren zit dan erbuiten.quote:Vaak wel, maar soms is het imo zinniger om even in volledig isolement te zelfreflecteren.
Uiteindelijk ben ik van mening dat dezelfde rode draad door alle verhalen loopt.quote:Ik denk eerlijk gezegd dat het vrij zinloos is parallellen te zoeken terwijl je tegelijkertijd hokjes gebruikt om de verschillen te classificeren, hoewel de drang hiertoe sterk aanwezig en volledig begrijpelijk is.
Maar ik vind het zinniger over de verschillen na te denken, omdat je hier sneller en meer van leert.
quote:Op maandag 13 november 2006 22:27 schreef The_Shining het volgende:
Laten we met z'n allen op dit topic reflecteren. Waar gaat het nu over?
Kleien?quote:Op maandag 13 november 2006 22:28 schreef dialMforMonkey het volgende:
Wat is is zen boetseerisme eigenlijk?
Over veel en nog niets, maar vooral weinig over zen.quote:Op maandag 13 november 2006 22:27 schreef The_Shining het volgende:
Laten we met z'n allen op dit topic reflecteren. Waar gaat het nu over?
Kleien met je ogen dichtquote:Op maandag 13 november 2006 22:28 schreef dialMforMonkey het volgende:
Wat is is zen boetseerisme eigenlijk?
Dus je moet volledig neutraal worden tegenover alles? Das gezelligquote:Op zaterdag 4 november 2006 04:22 schreef Sattyagraha het volgende:
Wie is er thuis in het Zen-boeddhisme?
En wie kent er nog wat leuke (lees wijze) Ko-ans?
Ik ken alleen wat hele bekende: Je kent het geluid van 2 klappende handen. Wat is het geluid van 1 klappende hand?
Mijn antwoord: Dualiteiten. Het leven bestaat volgens sommigen uit dualiteiten. Goed slecht, arm rijk, mooi lelijk. enz.
De ene kant van de dualiteit is goed en de andere is slecht. (shit weer een dualiteit)
Als je dus uitgaat van een wereld van dualiteiten zal er altijd een negatieve kant bestaan.
Dit betekent dat doordat je iets goed vind je gelijk iets anders weer slecht vind. Zo creer je dus lijden voor jezelf.
Je vind iemand namelijk mooi, dat betekent dat iemand anders (of jijzelf) lelijk is en daar wordt je ongelukkig van.
Als het je lukt om alle dualiteiten los te laten zul je makkelijker bestaan leiden.
Iemand een beter antwoord? of een leukere ko-an?
Wel eens in je gezicht geslagen? Dat is het geluid van een klappende hand.quote:Op zaterdag 4 november 2006 04:22 schreef Sattyagraha het volgende:
Wie is er thuis in het Zen-boeddhisme?
En wie kent er nog wat leuke (lees wijze) Ko-ans?
Ik ken alleen wat hele bekende: Je kent het geluid van 2 klappende handen. Wat is het geluid van 1 klappende hand?
Waar ik dus helemaaaaaal niet tegen kan, is dat iedere nitwit die iets met 'zen boedhisme' begint, meteen supernederig aardig begint te doen tegen mensen die ze corrigeren, maar tegelijkertijd zijn ze superhautain. Denk je nou echt dat dat soort suffe trucjes niet doorhebben? Of is 't een of ander bijverschijnsel van de zen-'meme', dat je niet meer normaal kan discussieren?quote:Op zaterdag 4 november 2006 22:58 schreef Sattyagraha het volgende:
[..]
Bedankt voor je reply, vind het fijn dat jij ook een goed antwoord voor jezelf hebt gevonden.
Goed samengevat. Maar helaas is 't voor de meeste mensen nog altijd zo dat ze eerst miljonair moeten zijn geweest om te ontdekken dat je zonder geld ook gelukkig kunt zijn.quote:Op dinsdag 13 februari 2007 23:34 schreef eRixx het volgende:
Zen-Boeddisme: Lege retoriek. 't Klinkt wijs, maar je hebt er werkelijk geen fluit aan.
Dus Gronk. Wat een maffe gast ben jij. (ik reageer maar ff zo want ik moet niet aardig zijn ofzo)quote:Op zondag 11 februari 2007 00:16 schreef gronk het volgende:
[..]
Waar ik dus helemaaaaaal niet tegen kan, is dat iedere nitwit die iets met 'zen boedhisme' begint, meteen supernederig aardig begint te doen tegen mensen die ze corrigeren, maar tegelijkertijd zijn ze superhautain. Denk je nou echt dat dat soort suffe trucjes niet doorhebben? Of is 't een of ander bijverschijnsel van de zen-'meme', dat je niet meer normaal kan discussieren?
Anyway, zen is all about context. Wat goed is in de ene context, is fout in de andere context. Mensen doden is niet OK, maar adolf hitler vermoorden is andere koek. Wat 'juist' is in de ene context is totaal verkeed in de andere context. En hoe weet je of dingen in de juiste context hebt....?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |