abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_43225878
Wie is er thuis in het Zen-boeddhisme?
En wie kent er nog wat leuke (lees wijze) Ko-ans?

Ik ken alleen wat hele bekende: Je kent het geluid van 2 klappende handen. Wat is het geluid van 1 klappende hand?

Mijn antwoord: Dualiteiten. Het leven bestaat volgens sommigen uit dualiteiten. Goed slecht, arm rijk, mooi lelijk. enz.

De ene kant van de dualiteit is goed en de andere is slecht. (shit weer een dualiteit)
Als je dus uitgaat van een wereld van dualiteiten zal er altijd een negatieve kant bestaan.
Dit betekent dat doordat je iets goed vind je gelijk iets anders weer slecht vind. Zo creer je dus lijden voor jezelf.
Je vind iemand namelijk mooi, dat betekent dat iemand anders (of jijzelf) lelijk is en daar wordt je ongelukkig van.
Als het je lukt om alle dualiteiten los te laten zul je makkelijker bestaan leiden.

Iemand een beter antwoord? of een leukere ko-an?
Vrijheid kan je toch niet bewijzen!
  zaterdag 4 november 2006 @ 04:45:04 #2
93731 Luukzor
Le vent nous portera
pi_43225943
Het geluid van 1 klappende hand is een slag in de lucht, je bedoelt het goed maar je verplaatst alleen lucht.
Een stad is slechts een bos met her en der wat huizen en wat apen
pi_43226286
Je kunt de Blue Cliff Record (vert. Cleary) eens aanschaffen--dat is een grote verzameling koans.

http://www.amazon.com/Blu(...)Cleary/dp/0877736227

In de Rinzai (Lin-chi) traditie van Zen (Ch'an) is het de bedoeling dat je de koan studie doet onder een leermeester. In Nederland zijn er verschillende geautoriseerde zen leraren. Ton Lathouwers is een voorbeeld. Op de site van de Boeddhistsiche Omroep (www.buddhistmedia.com) staan twee documentaires over prof. Lathouwers. Zeer de moeite om eens te kijken. Hij heeft ook twee boeken geschreven over Zen: 'Meer dan een Mens Kan Doen' en 'Kloppen Waar Geen Poort Is.' In beide werken komen koans ruimschoots aan bod.
pi_43226405
Ik kan met 1 hand klappen heurr.
pi_43227004
quote:
Op zaterdag 4 november 2006 04:22 schreef Sattyagraha het volgende:
Je vind iemand namelijk mooi, dat betekent dat iemand anders (of jijzelf) lelijk is en daar wordt je ongelukkig van.
Als het je lukt om alle dualiteiten los te laten zul je makkelijker bestaan leiden.
Interessant gedachte, maar is het niet logisch enerzijds? Waarom zou je iets niet lelijk mogen vinden, jezelf daarbuiten gelaten. Zo ontwikkel je jezelf namelijk. Als je niet weet wat slecht is weet je ook niet wat goed is. En dat leer je sinds kleins af aan al (zit in de mens). Dat heet zelfontwikkeling.

En als je van die dualiteiten zou willen afraken, hoe zou je dat moeten doen? En hoe kan je onderbouwen dat je een makkelijker bestaan leidt?
pi_43227010
quote:
Op zaterdag 4 november 2006 04:22 schreef Sattyagraha het volgende:
Als het je lukt om alle dualiteiten los te laten zul je makkelijker bestaan leiden.
Wat is er dan zo leuk aan om in een niet-dualistische wereld te leven? En wordt dat niet een beetje lastig met onze huidige taal die geheel dualistisch is. Wat je ook zal zeggen, de dualistische luisteraar zal jouw niet-dualistische communicatie altijd opvatten als goed of slecht.
pi_43227141
quote:
Op zaterdag 4 november 2006 10:02 schreef ikbenstoer het volgende:
En als je van die dualiteiten zou willen afraken, hoe zou je dat moeten doen? En hoe kan je onderbouwen dat je een makkelijker bestaan leidt?
Je kunt dualisme doorzien maar da's niet makkelijk. Dan kun je het misschien ontstijgen en da's nog moeilijker. En waar ben je dan? Niet in jouw of mijn dualistische beleving. Je bent ahw buiten de boot gevallen. Maar dat vind de niet-dualistisch ingesteld persoon niet erg want voor die is er geen buiten of binnen de boot .

Stel een dualistisch leven voor als een achtbaan, op en neer - de pieken en de dalen. Spring er nu uit. Wat is makkelijker, op de grond een beetje rondlopen, doen wat je wil, beetje toekijken hoe anderen eindeloos de achtbaan nemen (of een andere attractie)? Je hebt vrije keuze om het attractiepark te verkennen en andere attracties te bekijken en/of ervaren, of het park in het geheel te verlaten.
pi_43227249
Maar dat is het, in hoeverre kan je dat als een voordeel zien? Je kan als niet-dualistische enkel het park bezichtigen maar als dualistische weet je dat een achtbaan leuk kan zijn maar ook gevaarlijk en kan je zelf de keuze maken die te betreden of niet.

M.a.w. je zal wel een heel eentonige leven hebben als niet-dualistische. Hij die de dalen niet meemaakt zal de pieken niet kennen.
pi_43228514
quote:
Op zaterdag 4 november 2006 10:24 schreef ikbenstoer het volgende:
Maar dat is het, in hoeverre kan je dat als een voordeel zien?
Een voordeel bestaat ook alleen maar naast het nadeel. Elk voordeel heb zn nadeel
quote:
Je kan als niet-dualistische enkel het park bezichtigen maar als dualistische weet je dat een achtbaan leuk kan zijn maar ook gevaarlijk en kan je zelf de keuze maken die te betreden of niet.

M.a.w. je zal wel een heel eentonige leven hebben als niet-dualistische. Hij die de dalen niet meemaakt zal de pieken niet kennen..
Het pieken en dalen leven lijkt mij verschrikkelijk. Terwijl je weet dat je iets leuks doet, weet je dat dat zal eindigen en omslaan in het onvermijdelijke dal. Alleen dat al maakt eentonigheid erg aantrekkelijk voor mij. Zeker als je al het hele pretpark hebt gehad, been there done that. Ik ben op dit moment meer nieuwsgierig wat er buiten het pretpark ligt, de uitgang van samsara zoeken zegmaar
pi_43229049
The-Shining, jij hield je een tijd terug toch erg bezig met boeddhisme? Doe je dat nog steeds?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_43229276
quote:
Op zaterdag 4 november 2006 12:06 schreef miss_sly het volgende:
The-Shining, jij hield je een tijd terug toch erg bezig met boeddhisme? Doe je dat nog steeds?
Ja dat klopt
pi_43231169
quote:
Op zaterdag 4 november 2006 11:41 schreef The_Shining het volgende:

[..]

Een voordeel bestaat ook alleen maar naast het nadeel. Elk voordeel heb zn nadeel
[..]

Het pieken en dalen leven lijkt mij verschrikkelijk. Terwijl je weet dat je iets leuks doet, weet je dat dat zal eindigen en omslaan in het onvermijdelijke dal. Alleen dat al maakt eentonigheid erg aantrekkelijk voor mij. Zeker als je al het hele pretpark hebt gehad, been there done that. Ik ben op dit moment meer nieuwsgierig wat er buiten het pretpark ligt, de uitgang van samsara zoeken zegmaar
Je hebt geen nadelen en daarmee ook geen voordelen. Je zet je leven eigenlijk als het ware stil en je gaat je omgeving bekijken. Het brengt wel rust in je leven. Maar wil je die rust wel? Want kan die rust zich op een gegeven moment niet omslaan in een onvoorkombare storm? Je bent namelijk een levend wezen dat iets wilt en als het niets doet kan het op een gegeven moment doorslaan in iets dat je niet wilde. Op zich wel interessant, ik ben ook op de hoogte dat het boeddhisme heel erg gericht is op de mens zelf en dat het veel praktische oefeningen met zich meebrengt.

De vragen die ik stel zijn puur uit nieuwschierigheid. Heb jij het niet-dualistisch leven inmiddels bereikt? Of is dat je doel (of niet)?
  zaterdag 4 november 2006 @ 13:38:42 #13
44906 merino
World of Sleepers
pi_43231283
goed topic!!
ben zelf alleen nog niet zo thuis in de koans...
I have pondered and sought to find an intrinsically existing self, but have consistently found only a flow of bits and pieces of inorganic, biological, social and intellectual value patterns.
pi_43231957
quote:
Op zaterdag 4 november 2006 04:22 schreef Sattyagraha het volgende:
Wie is er thuis in het Zen-boeddhisme?
En wie kent er nog wat leuke (lees wijze) Ko-ans?

Ik ken alleen wat hele bekende: Je kent het geluid van 2 klappende handen. Wat is het geluid van 1 klappende hand?

Mijn antwoord: Dualiteiten. Het leven bestaat volgens sommigen uit dualiteiten. Goed slecht, arm rijk, mooi lelijk. enz.

De ene kant van de dualiteit is goed en de andere is slecht. (shit weer een dualiteit)
Als je dus uitgaat van een wereld van dualiteiten zal er altijd een negatieve kant bestaan.
Dit betekent dat doordat je iets goed vind je gelijk iets anders weer slecht vind. Zo creer je dus lijden voor jezelf.
Je vind iemand namelijk mooi, dat betekent dat iemand anders (of jijzelf) lelijk is en daar wordt je ongelukkig van.
Als het je lukt om alle dualiteiten los te laten zul je makkelijker bestaan leiden.

Iemand een beter antwoord? of een leukere ko-an?
Ik vind eigenlijk dat je totaal geen antwoord geeft op je eigen vraag. En ik vermoed dat je een stukje hebt gelezen over dualiteit en dat over hebt genomen. Je merkt op dat je zelf zegt dat er een "goed" en een "slecht" is, maar je corrigeert jezelf niet. Je blijft daarna nogmaals herhalen / insinueren dat dualiteit slecht is en dat je geen dualiteit moet gebruiken omdat het slecht is. Wat meteen weer meer dualiteit met zich mee brengt. Tevens noem je het loslaten van dualiteit als doel, terwijl dat helemaal geen doel kan zijn omdat dat dan dus blijkbaar "beter" is dan het laten zoals het is.

Het enige wat er te doen valt is zien dat er dualiteit bestaat.

Een "zen-antwoord" op de gestelde vraag is bijvoorbeeld: hetzelfde als twee klappende handen. Want geluid bestaat alleen als er ook stilte bestaat. Het zijn beide kanten van dezelfde munt.
pi_43232824
Als je de Boedhha tegenkomt, vermoord hem dan.
pi_43233840
quote:
Op zaterdag 4 november 2006 14:51 schreef NegaSado het volgende:
Als je de Boedhha tegenkomt, vermoord hem dan.
pi_43240532
quote:
Ik ken alleen wat hele bekende: Je kent het geluid van 2 klappende handen. Wat is het geluid van 1 klappende hand?


Dat?
pi_43245541
quote:
Op zaterdag 4 november 2006 13:33 schreef ikbenstoer het volgende:
Je hebt geen nadelen en daarmee ook geen voordelen. Je zet je leven eigenlijk als het ware stil en je gaat je omgeving bekijken. Het brengt wel rust in je leven. Maar wil je die rust wel? Want kan die rust zich op een gegeven moment niet omslaan in een onvoorkombare storm? Je bent namelijk een levend wezen dat iets wilt en als het niets doet kan het op een gegeven moment doorslaan in iets dat je niet wilde.
Boeddhisme stelt dat verlangen (naar iets) de oorzaak is van lijden en leert het verlangen te doorzien en zo beeindigen.
quote:
De vragen die ik stel zijn puur uit nieuwschierigheid. Heb jij het niet-dualistisch leven inmiddels bereikt? Of is dat je doel (of niet)?
Als ik je vraag met ja of nee beantwoord demonstreer ik dat ik dat wel of niet heb bereikt

Er zijn trouwens geen juiste of onjuiste antwoorden op koans. Hooguit onvolledige, dat ziet de leraar in het antwoord en die maakt dat de leerling duidelijk. Het idee is dat het je geest op zo'n manier aan het denken zet dat je door je normale denken heenkijkt. Dat is een moment van satori, een "hey!" ervaring. Je kan het antwoord intellectueel analyseren maar dan schiet je het niet bestaande doel voorbij

Hier een verzameling koans: http://perso.ens-lyon.fr/eric.boix/Koan/Hekiganroku/index.html
  zaterdag 4 november 2006 @ 22:21:23 #19
44906 merino
World of Sleepers
pi_43245953
verlangen
I have pondered and sought to find an intrinsically existing self, but have consistently found only a flow of bits and pieces of inorganic, biological, social and intellectual value patterns.
  zaterdag 4 november 2006 @ 22:23:51 #20
44906 merino
World of Sleepers
pi_43246019

I have pondered and sought to find an intrinsically existing self, but have consistently found only a flow of bits and pieces of inorganic, biological, social and intellectual value patterns.
pi_43246891
quote:
Op zaterdag 4 november 2006 14:09 schreef LedZep het volgende:

[..]

Ik vind eigenlijk dat je totaal geen antwoord geeft op je eigen vraag. En ik vermoed dat je een stukje hebt gelezen over dualiteit en dat over hebt genomen. Je merkt op dat je zelf zegt dat er een "goed" en een "slecht" is, maar je corrigeert jezelf niet. Je blijft daarna nogmaals herhalen / insinueren dat dualiteit slecht is en dat je geen dualiteit moet gebruiken omdat het slecht is. Wat meteen weer meer dualiteit met zich mee brengt. Tevens noem je het loslaten van dualiteit als doel, terwijl dat helemaal geen doel kan zijn omdat dat dan dus blijkbaar "beter" is dan het laten zoals het is.

Het enige wat er te doen valt is zien dat er dualiteit bestaat.

Een "zen-antwoord" op de gestelde vraag is bijvoorbeeld: hetzelfde als twee klappende handen. Want geluid bestaat alleen als er ook stilte bestaat. Het zijn beide kanten van dezelfde munt.
Bedankt voor je reply, vind het fijn dat jij ook een goed antwoord voor jezelf hebt gevonden.
Ik bedoel niet te zeggen dat dualiteiten "slecht" zijn, maar in mijn persoonlijke beleving veroorzaken dualiteiten lijden.

Om het pretpark erbij te halen
Je bent in het pretpark hebt een onwijs leuke tijd, de leukste tijd van je hele leven zelfs. Dan weet je dus dat de rest van je leven minder leuk zal zijn dan wat er reeds achter je ligt. Stel dat je dit beseft terwijl je nog in het pretpark bent. Dan wordt je verdrietig dat je niet voor altijd in het pretpark kan blijven. Want volgens jou antwoord, na een piek komt een dal, na geluk komt ongeluk. Omdat je dit snapt kun je dus niet gewoon genieten van de tijd die je in het pretpark hebt want je maakt je alweer zorgen om het dal wat er achter het pretpark ligt.

Aangezien ik nu bijna 21 ben en iedereen altijd zegt dat je jeugd de mooiste tijd van je leven is... De rest is een dal.

(sorry voor het hoge wazigheidsniveau)
Vrijheid kan je toch niet bewijzen!
pi_43246951
quote:
Op zaterdag 4 november 2006 15:36 schreef dialMforMonkey het volgende:

[..]

Dat heeft de Boeddha gezegt.
Stel dat je in meditatie bent, en in ene komt Boeddha binnen gewandelt en die verteldt jou even wat een verschrikkelijke boeddhist je bent omdat je vanalles fout doet, dan mag je hem vermoorden. Niemand mag jou vertellen wat de goede manier van leven is. Er bestaan vele wegen naar hetzelfde doel.
Vrijheid kan je toch niet bewijzen!
pi_43247312
quote:
Op zaterdag 4 november 2006 23:01 schreef Sattyagraha het volgende:
Dat heeft de Boeddha gezegt.
Stel dat je in meditatie bent, en in ene komt Boeddha binnen gewandelt en die verteldt jou even wat een verschrikkelijke boeddhist je bent omdat je vanalles fout doet, dan mag je hem vermoorden. Niemand mag jou vertellen wat de goede manier van leven is. Er bestaan vele wegen naar hetzelfde doel.
Het is niet de (historische) Boeddha die dat zei, het waren Lin Chi's woorden.
http://en.wikipedia.org/wiki/Linji

Het betekend het beeindigen van het concept "Boeddha" als iets wat jij kunt worden. Niet de Boeddha zien als persoonlijkheid maar in jezelf en alles. Lin Chi stond erom bekend te willen shockeren om zo zijn leerlingen wakker te schudden. Vaak volgde een mep van zijn stok of zweepje, een methode die wel meer Zen (of Ch´an) leraren hanteerden.
pi_43247532
quote:
Op zaterdag 4 november 2006 23:15 schreef The_Shining het volgende:

[..]

Het is niet de (historische) Boeddha die dat zei, het waren Lin Chi's woorden.
http://en.wikipedia.org/wiki/Linji

Het betekend het beeindigen van het concept "Boeddha" als iets wat jij kunt worden. Niet de Boeddha zien als persoonlijkheid maar in jezelf en alles. Lin Chi stond erom bekend te willen shockeren om zo zijn leerlingen wakker te schudden. Vaak volgde een mep van zijn stok of zweepje, een methode die wel meer Zen (of Ch´an) leraren hanteerden.


Eindelijk een beetje een kenner!

De manier waarop ik hem interpreteer, is dat je je idolen moet afbreken, inclusief idolen die je opbouwt als je je met Boeddhisme bezig houdt. De onthechting is niet compleet, als men zich ook niet onthecht van de leer. Dit is ook de reden dat verlichting spontaan gebeurd: het is niet te beinvloeden. Als dit zo zou zijn, zouden mensen zich hechten aan het verlicht raken, en dat zorgt weer voor lijden, etc. Het hele idee van verlichting is dat het je morgenochtend als je om de hoek van de straat naar de bushalte loopt om naar het werk te gaan spontaan kan overkomen. Dit kan gebeuren bij iedereen. De leer van Boeddha toont slechts manieren om het lijden te verminderen, maar is geen weg tot verlichting. Men heeft er zodoende dus niets aan Boeddha te vereren: dit is weer een bron van lijden.
pi_43251029
quote:
Op zaterdag 4 november 2006 23:15 schreef The_Shining het volgende:

[..]

Het is niet de (historische) Boeddha die dat zei, het waren Lin Chi's woorden.
http://en.wikipedia.org/wiki/Linji

Het betekend het beeindigen van het concept "Boeddha" als iets wat jij kunt worden. Niet de Boeddha zien als persoonlijkheid maar in jezelf en alles. Lin Chi stond erom bekend te willen shockeren om zo zijn leerlingen wakker te schudden. Vaak volgde een mep van zijn stok of zweepje, een methode die wel meer Zen (of Ch´an) leraren hanteerden.
Boeddha zei het misschien niet met dezelfde woorden, maar hij heeft zeker wel verteld dat mensen hun eigen weg moeten zoeken en niet de doelen van anderen moeten nastreven. En dat is volgens mij de strekking van deze uitspraak.
Vrijheid kan je toch niet bewijzen!
  zondag 5 november 2006 @ 02:13:35 #26
147860 Stilte
mahna mahna!
pi_43251145
quote:
Op zaterdag 4 november 2006 04:22 schreef Sattyagraha het volgende:
De ene kant van de dualiteit is goed en de andere is slecht. (shit weer een dualiteit)
Als je dus uitgaat van een wereld van dualiteiten zal er altijd een negatieve kant bestaan.
Zelfs al zou je een wereld zonder dualiteit willen, zit je nog steeds aan het uiteinde van dualiteit, doordat je de non-dualiteit kiest.
quote:
Dit betekent dat doordat je iets goed vind je gelijk iets anders weer slecht vind. Zo creer je dus lijden voor jezelf.
Je vind iemand namelijk mooi, dat betekent dat iemand anders (of jijzelf) lelijk is en daar wordt je ongelukkig van.
Als het je lukt om alle dualiteiten los te laten zul je makkelijker bestaan leiden.
Je lijkt wel een Boeddha's Getuige. Je gaat toch niet langs de deur met sutra's?

Alles wat je doet is vanuit mijn oogpunt een ervaring; de hele reden dat we hier zijn zie ik als het ervaren van allerlei situaties, allerlei dingen. Als je dualiteit weghaalt, heb ik het idee dat je bestaan erg monotoon zal worden; het gaat er voor mij niet om dat je zoiets moet ontstijgen, maar meer dat je iets ervaart en zelf in kan zien wanneer het je functioneren negatief beïnvloed; dus dat je weet waar je grenzen liggen - lichamelijk een geestelijk.

Maar probeer mij eens uit te leggen waarom, als ik iets goed vind, ik meteen iets anders slecht zal vinden? Als je jezelf daarop gaat richten; het vermijden of ontstijgen van dergelijke dualiteiten, ben je dan niet heel erg je tijd aan het verspillen?

Ik heb, dualiteiten meegerekend, niet bepaald een ingewikkeld bestaan. Het is volgens mij meer een kwestie van hoe je ergens tegenover staat; je kan ervoor kiezen om jezelf bezig te houden met het vermijden van dualiteiten, maar zijn er geen 'nuttigere' dingen om je tijd aan te besteden?
quote:
Iemand een beter antwoord? of een leukere ko-an?
Foei! Je wilt leukere koans; da's wel een zware dualiteit.
Yoom, yoom, ze chocolat!
pi_43253066
quote:
Op zaterdag 4 november 2006 23:24 schreef NegaSado het volgende:
De leer van Boeddha toont slechts manieren om het lijden te verminderen, maar is geen weg tot verlichting. Men heeft er zodoende dus niets aan Boeddha te vereren: dit is weer een bron van lijden.
Bijbehorende sutra is die van het vlot, Alagaddupama sutra: http://www.accesstoinsight.org/tipitaka/mn/mn.022.nypo.html. Maar da's iets ná realisaties van de 4 edele waarheden en begrippen als shunyata (leegheid), pratitya-samutpada (afhankelijk ontstaan), anatta enz.

De leer van de Boeddha toont manieren om het lijden uit te wissen, niet alleen verminderen. Dat wat overblijft is nirvana. Het leuke aan Zen scholen (de meesten) is dat verlichting iets spontaans is wat je overkomt zoals je zegt maar men moet er wel iets voor doen. De meeste stromingen gaan uit van stapje voor stapje verlichting bereiken, het zuiveren van karma soms over vele levens en dan mag je al blij zijn als je arahant status kan bereiken.
quote:
Op zondag 5 november 2006 02:13 schreef Stilte het volgende:
Alles wat je doet is vanuit mijn oogpunt een ervaring; de hele reden dat we hier zijn zie ik als het ervaren van allerlei situaties, allerlei dingen.
Dat is volgens Zen ook zo, hier wordt de nadruk op gelegd nl. het met volledig bewustzijn ervaren van moment tot moment. Alleen dan zonder reden.
pi_43253872
Mooie site, The_Shining! Ik ga hem later vandaag nog even doorlezen!
pi_43264395
Aangezien zazen nog niet genoemd is, terwijl dit toch een belanrijke beoefening binnen zen is. Voor bestuderen van koans is meditatie (zazen) zeer geschikt, velen geloven dat deze onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn en niet zonder elkaar kan.

Zazen is heel simpel, zorg voor een goede (rustige) omgeving waar je kunt zitten en ruimte kunt maken voor de koan in je geest. Richt je aandacht op je ademhaling en forceer niets. Gedachtes komen en gaan, hou ze niet vast door ze niet te benoemen of analyseren. Heb geen voorstelling van je meditatie voordat je eraan begint en fantaseer er niet achteraf over. Denk niet "ik ga nu zitten mediteren" maar zit gewoon en haal adem, meer niet. Je kunt in een stoel zitten, op een houten bankje of meditatie kussen zolang je rug maar recht is, niet geforceerd rechtop maar ook niet te los. Alhoewel er geen doel is of dat je iets doet is er wel resultaat nl. een ontspannen geest en lichaam.

Als de geest rustig genoeg is en aandacht en concentratie voldoende zijn na enige tijd zazen beoefening kan een koan als object voor meditatie gebruikt worden. Het is dan een natuurlijke manier van inzicht verkrijgen.
  zondag 5 november 2006 @ 17:29:39 #30
81237 releaze
best of both worlds
pi_43264682
quote:
Op zaterdag 4 november 2006 22:58 schreef Sattyagraha het volgende:

[..]

Bedankt voor je reply, vind het fijn dat jij ook een goed antwoord voor jezelf hebt gevonden.
Ik bedoel niet te zeggen dat dualiteiten "slecht" zijn, maar in mijn persoonlijke beleving veroorzaken dualiteiten lijden.

Om het pretpark erbij te halen
Je bent in het pretpark hebt een onwijs leuke tijd, de leukste tijd van je hele leven zelfs. Dan weet je dus dat de rest van je leven minder leuk zal zijn dan wat er reeds achter je ligt. Stel dat je dit beseft terwijl je nog in het pretpark bent. Dan wordt je verdrietig dat je niet voor altijd in het pretpark kan blijven. Want volgens jou antwoord, na een piek komt een dal, na geluk komt ongeluk. Omdat je dit snapt kun je dus niet gewoon genieten van de tijd die je in het pretpark hebt want je maakt je alweer zorgen om het dal wat er achter het pretpark ligt.

Aangezien ik nu bijna 21 ben en iedereen altijd zegt dat je jeugd de mooiste tijd van je leven is... De rest is een dal.

(sorry voor het hoge wazigheidsniveau)
hmm. ik ben niet helemaal bekend met het zenboeddhisme, maar ben me wel langzaam aan het verdiepen in het nondualistische denken. ik weet er alleen vrij weinig vanaf, op dit moment. in dit stukje heb je het over je fijne tijd in het pretpark en als je dan thuis bent dat je dan kut voelt omdat de fijne tijd achter je ligt ofzo. dat is echt in zo'n tijdsredenatie gedacht terwijl ik heb begrepen heb dat dat dus het laatste is wat je 'moet' doen. Het verleden en de toekomst bestaan niet, er is alleen maar het nu. En iedere waarde die je aan het nu hecht, is een spinsel van je ego, want het enige nu dat er nu is, is dat ik achter mn pc woordjes typ, en daar is niks goeds of slechts aan, het is alleen maar. bijwijze van. nouja goed.
  zondag 5 november 2006 @ 19:47:43 #31
147860 Stilte
mahna mahna!
pi_43268725
quote:
Op zaterdag 4 november 2006 22:58 schreef Sattyagraha het volgende:

Om het pretpark erbij te halen
Je bent in het pretpark hebt een onwijs leuke tijd, de leukste tijd van je hele leven zelfs. Dan weet je dus dat de rest van je leven minder leuk zal zijn dan wat er reeds achter je ligt.
Hoe weet je zeker dat de rest van je leven dan minder leuk is? Ik heb ook allerlei mooie momenten gehad en minder mooie, maar ik heb nergens een labeltje aangehangen waarop staat dat het 'de mooiste ervaring van m'n leven' was. Ik vind dat sowieso een beetje betrekkelijke terminologie; als wat zie jij het leven?
quote:
Stel dat je dit beseft terwijl je nog in het pretpark bent. Dan wordt je verdrietig dat je niet voor altijd in het pretpark kan blijven. Want volgens jou antwoord, na een piek komt een dal, na geluk komt ongeluk.
Waarom zou het zo'n opeenvolgend patroon aannemen? Als je daarin gelooft, zou je haast leuke dingen gaan vermijden, omdat er toch iets niet-leuks op zal volgen. Of lees ik het nu opzettelijk verkeerd?
quote:
Omdat je dit snapt kun je dus niet gewoon genieten van de tijd die je in het pretpark hebt want je maakt je alweer zorgen om het dal wat er achter het pretpark ligt.
Waarom zou je niet kunnen genieten van die tijd? Heb je weleens gezien wat voor levenslust terminaal zieke mensen kunnen hebben? Ze weten dat hun lichaam het ieder moment kan begeven, maar ze proberen uit het leven te halen wat erin zit. Een beetje de "Dance as if no one were watching, Sing as if no one were listening, And live every day as if it were your last."-aanpak. Waarom zou je dingen uitstellen die je graag wilt doen? En waarom zou je levenslust in laten perken door de kennis dat het allemaal eindig is?

Als ik iets eet wat ik heerlijk vind, ben ik niet bezig met de "straks is het alweer op" gedachte, maar geniet ik van het simpele feit dat het er op dat moment is. Lekker belangrijk dat het zometeen weer op is; neem wat je gegeven wordt en leer om te gaan met wat je niet wilt, maar toch krijgt.
quote:
Aangezien ik nu bijna 21 ben en iedereen altijd zegt dat je jeugd de mooiste tijd van je leven is... De rest is een dal.
Als iemand dat laatste (achter de ...) tegen je gezegd heeft, mag ik toch van harte hopen dat die persoon onder behandeling is bij een goede psycholoog. Het leven is voor mij net klei; het is wat je ervan maakt en het is een stuk flexibeler dan sommige mensen denken. Hoe langer je hier rondloopt, hoe meer je mee maakt; hoe meer dingen je vormen.

En als je oud word en lichamelijk aftakelt, dan is dat maar zo; lichamelijk oud wordt je toch wel, maar ik vind dat het is hoe je ermee omgaat wat aangeeft wat je geleerd hebt in de jaren daarvoor.
Yoom, yoom, ze chocolat!
pi_43295774
quote:
Op zondag 5 november 2006 19:47 schreef Stilte het volgende:
Hoe weet je zeker dat de rest van je leven dan minder leuk is? Ik heb ook allerlei mooie momenten gehad en minder mooie, maar ik heb nergens een labeltje aangehangen waarop staat dat het 'de mooiste ervaring van m'n leven' was. Ik vind dat sowieso een beetje betrekkelijke terminologie; als wat zie jij het leven?
Wat is het verschil tussen de labels "mooie en minder mooie" en "de mooiste (en volgend 'de lelijkste')?
  maandag 6 november 2006 @ 17:18:45 #33
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_43295825
quote:
Op zaterdag 4 november 2006 04:22 schreef Sattyagraha het volgende:
Wie is er thuis in het Zen-boeddhisme?
En wie kent er nog wat leuke (lees wijze) Ko-ans?

Ik ken alleen wat hele bekende: Je kent het geluid van 2 klappende handen. Wat is het geluid van 1 klappende hand?

Mijn antwoord: Dualiteiten. Het leven bestaat volgens sommigen uit dualiteiten. Goed slecht, arm rijk, mooi lelijk. enz.

De ene kant van de dualiteit is goed en de andere is slecht. (shit weer een dualiteit)
Als je dus uitgaat van een wereld van dualiteiten zal er altijd een negatieve kant bestaan.
Dit betekent dat doordat je iets goed vind je gelijk iets anders weer slecht vind. Zo creer je dus lijden voor jezelf.
Je vind iemand namelijk mooi, dat betekent dat iemand anders (of jijzelf) lelijk is en daar wordt je ongelukkig van.
Als het je lukt om alle dualiteiten los te laten zul je makkelijker bestaan leiden.

Iemand een beter antwoord? of een leukere ko-an?
Je hoofd zit al veel te vol. Als je hetzelfde bent als een leeg kopje thee in je hoofd. Dan weet je pas wat Zen is.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_43296028
quote:
Op maandag 6 november 2006 17:18 schreef Megumi het volgende:
Je hoofd zit al veel te vol. Als je hetzelfde bent als een leeg kopje thee in je hoofd. Dan weet je pas wat Zen is.
quote:
A Cup of Tea

Nan-in, a Japanese master during the Meiji era (1868-1912), received a university professor who came to inquire about Zen.

Nan-in served tea. He poured his visitor's cup full, and then kept on pouring.

The professor watched the overflow until he no longer could restrain himself. "It is overfull. No more will go in!"

"Like this cup," Nan-in said, "you are full of your own opinions and speculations. How can I show you Zen unless you first empty your cup?"
  maandag 6 november 2006 @ 17:27:48 #35
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_43296148
Precies
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  dinsdag 7 november 2006 @ 09:32:03 #36
18219 alien8ed
ignorance is bliss
pi_43317207
Heerlijk, dit gekwebbel over ((za)zen)buddhisme.
Maar ik wil nog wel even geen duit in geen zakje doen

Koans hebben geen enkelvoudig 'goed' antwoord.
Ze zijn puur bedoeld om je inzichten te geven.

De belangrijkste les is voor mij:
Als je iets wilt vinden, moet je niet zoeken.

Ik heb jarenlang in dubio verkeerd over dualiteit en met name over 'goed versus kwaad'.
Ik vond het zwaar onterecht dat de buddhisten pretendeerden verlichting te kunnen bereiken, terwijl de rest van de wereld nog zo'n 'puinhoop' is.
Uiteindelijk kreeg ik het besef dat dit juist het hele punt van het buddhisme is:
Ik creëerde mijn eigen lijden door te denken dat ik de hele wereld moest helpen en dus een verlangen had op wereldgrote schaal.

Dualiteit en lijden ontstaat pas in onze eigen geest, als wij (uit verlangen) droge feiten in hokjes gaan duwen.

@T.S.: Jij vind het pretpark leuk omdat je toegeeft aan je verlangen vermaakt te worden.
Bovendien hang jij zelf (dualistische) waarden aan de tijd tijdens en na het pretpark.
Je creëert dus je eigen lijden. Get of the f*ck'n roller-coaster.....
hak hout, haal water
Transhumanist, Piraat
pi_43317494
Wanneer we over Zen praten liegen we.
Boedha heeft nooit een woord gezegd.
  dinsdag 7 november 2006 @ 09:52:16 #38
18219 alien8ed
ignorance is bliss
pi_43317519
quote:
Op dinsdag 7 november 2006 09:50 schreef DrazTic het volgende:
Wanneer we over Zen praten liegen we.
Boedha heeft nooit een woord gezegd.
hak hout, haal water
Transhumanist, Piraat
  dinsdag 7 november 2006 @ 11:56:14 #39
147860 Stilte
mahna mahna!
pi_43320344
quote:
Op maandag 6 november 2006 17:17 schreef The_Shining het volgende:

[..]

Wat is het verschil tussen de labels "mooie en minder mooie" en "de mooiste (en volgend 'de lelijkste')?
In de context waarin ik het gebruikt heb, is 'de mooiste' mooier dan gewoon mooi. Als je een gebeurtenis als 'de mooiste' bestempeld, dan valt die in de 'mooi' categorie, maar ook in een aparte 'groep', namelijk die van de mooiste. Vrij duidelijk verschil lijkt mij zo.

Maar, mijn reactie ging niet over mooi en minder mooi, dus ik vind het erg interessant dat je van alle tekst, precies dat gedeelte eruit haalt om erop te reageren.
Yoom, yoom, ze chocolat!
pi_43323917
(Zen)Boeddhisme komt voor mij, persoonlijk, erop neer dat men alle denkbeelden en alle verlangens moeten loslaten. De verlangens zorgen voor psychosomatische klachten en de denkbeelden laten je realiteit niet meer waarnemen zoals hij echt is; je krijgt er een vervormd beeld van.

Wanneer je de vier edele waarheiden vanuit een medische optiek zou bekijken, dan zou dit het geheel worden:

1. Klacht
2. Diagnose
3. Oplossing
4. Medicijn

Het punt bij Zen is meer dat het meer gericht is op ademhalingstechnieken bij de meditatie en het idee dat verlichting elk moment mogelijk is. Het Nirwana is ook niet echt een hemel, het is juist een staat van het hart en geest, net als het Koninkrijk Gods.
pi_43326534
quote:
Op maandag 6 november 2006 17:18 schreef Megumi het volgende:

[..]

Je hoofd zit al veel te vol. Als je hetzelfde bent als een leeg kopje thee in je hoofd. Dan weet je pas wat Zen is.
Hehe! hiermee begon mijn docent de lessen!
Vrijheid kan je toch niet bewijzen!
pi_43375739
quote:
Op dinsdag 7 november 2006 11:56 schreef Stilte het volgende:
Maar, mijn reactie ging niet over mooi en minder mooi, dus ik vind het erg interessant dat je van alle tekst, precies dat gedeelte eruit haalt om erop te reageren.
Ik vroeg me af wat het verschil is tussen geen labels aan momenten geven, het label "allermooiste moment" en labels als de mooie momenten en de gewone momenten ?

Verder ben ik het met de rest van je post eens en heb er niets aan toe te voegen. Ik vraag me wel vaak af of mensen het wel door hebben dat iedereen net als een terminaal patient vroeg of laat sterft.

[ Bericht 15% gewijzigd door The_Shining op 08-11-2006 22:24:37 ]
  donderdag 9 november 2006 @ 12:07:01 #43
147860 Stilte
mahna mahna!
pi_43390200
quote:
Op woensdag 8 november 2006 22:01 schreef The_Shining het volgende:

Ik vroeg me af wat het verschil is tussen geen labels aan momenten geven, het label "allermooiste moment" en labels als de mooie momenten en de gewone momenten ?
Voor mij bepaald dat vooral de manier waarop je erop terug kunt kijken; het kleurt je oordeel over een bepaald moment. De 'mooie' momenten herinner je je dan vaak nog mooier. Je herinnering van de gewone momenten kan daardoor ook veranderen; iets wat je eerst gewoon vond, kan lelijker worden doordat je een ander moment wat ermee verbonden is, ineens mooi vind. Bovendien herinner je je de 'mooie' dingen vaak beter door het gebruik van die labels. Alle herinneringen zitten er gewoon nog in, maar hoe indrukwekkender iets is (of beter gezegd: hoe indrukwekkender de herinnering die je ervan maakt, is), hoe dichter tegen de oppervlakte van je herinneringen het blijft zitten.

Maar, de enige reden dat ik over 'mooi' begon, was, omdat Sattyagraha over een pretpark begon en het erover had dat de rest van je leven alleen maar minder mooi zou zijn als je daar je mooiste moment meemaakte.
quote:
Verder ben ik het met de rest van je post eens en heb er niets aan toe te voegen. Ik vraag me wel vaak af of mensen het wel door hebben dat iedereen net als een terminaal patient vroeg of laat sterft.
Ignorance is bliss, in veel gevallen. Veel mensen gaan er pas over nadenken als ze met de sterfelijkheid van hun lichaam geconfronteerd worden. Je kan het voor lief nemen dat je leeft, maar als je om je heen kijkt, zou je dankbaar moeten zijn voor iedere dag. Wat niet wegneemt, dat het absoluut geen zonde is om je tijd zo af en toe te verdoen; zelfs dat is weer een ervaring.
Yoom, yoom, ze chocolat!
  donderdag 9 november 2006 @ 14:08:13 #44
18219 alien8ed
ignorance is bliss
pi_43394267
quote:
Op woensdag 8 november 2006 22:01 schreef The_Shining het volgende:

[..]

Ik vroeg me af wat het verschil is tussen geen labels aan momenten geven, het label "allermooiste moment" en labels als de mooie momenten en de gewone momenten ?
de labels an sich zijn het verschil
Waarmee ik sta voor de vraag of het (in welke vorm dan ook) labelen van momenten niet leidt tot verlangen, dus lijden.
Ik concludeer dat labelen van momenten inderdaad zal leiden tot lijden.
Daarom rijst de uiteindelijke vraag: mag een buddhist lol in het leven hebben?
quote:
[..]Ik vraag me wel vaak af of mensen het wel door hebben dat iedereen net als een terminaal patient vroeg of laat sterft.
Beetje rare vraag: iedereen is zich ervan bewust zijn het leven eindig is.
Wel gaan we er allemaal anders mee om.
hak hout, haal water
Transhumanist, Piraat
  donderdag 9 november 2006 @ 15:43:09 #45
147860 Stilte
mahna mahna!
pi_43397308
quote:
Op donderdag 9 november 2006 14:08 schreef alien8ed het volgende:

[..]

de labels an sich zijn het verschil
Waarmee ik sta voor de vraag of het (in welke vorm dan ook) labelen van momenten niet leidt tot verlangen, dus lijden.
Ik concludeer dat labelen van momenten inderdaad zal leiden tot lijden.
Daarom rijst de uiteindelijke vraag: mag een buddhist lol in het leven hebben?
Tuurlijk wel. Lekker feesten!

Zolang je er maar niet aan gehecht raakt op zo'n manier dat je je definitie van geluk ophangt/verbind aan het hebben van 'lol'. In zekere zin zou de manier van 'zijn' die je door onthechting van 'het aardse' bereikt een zekere vrijheid geven, waarbij je "vrijheid, blijheid" kunt zeggen, maar dan komt weer de vraag in hoeverre je uit moet gaan van die vrijheid en of je dan door die aanname niet meer lijden creëert. Beetje recursief denken.

Voor mij is de beste oplossing: doen wat je doet, tevreden zijn met het moment. Dan is 'nu' altijd het mooiste. Wat geweest is was toen mooi, wat eventueel gaat komen is dan mooi. Hoe dan ook zijn beide momenten in de 'tijd', in het 'nu' totaal niet relevant. Ik ga alleen even geen discussie over 'tijd' en toen/nu/dan aan, want dan dwalen we wel heel erg af.

Contemplatie van het moment.

[ Bericht 1% gewijzigd door Stilte op 09-11-2006 16:13:54 (Beetje contemplatie van Nederlandse grammatica :P) ]
Yoom, yoom, ze chocolat!
  vrijdag 10 november 2006 @ 10:40:25 #46
18219 alien8ed
ignorance is bliss
pi_43420028
quote:
Op donderdag 9 november 2006 15:43 schreef Stilte het volgende:

[..]

Tuurlijk wel. Lekker feesten!

Zolang je er maar niet aan gehecht raakt op zo'n manier dat je je definitie van geluk ophangt/verbind aan het hebben van 'lol'. In zekere zin zou de manier van 'zijn' die je door onthechting van 'het aardse' bereikt een zekere vrijheid geven, waarbij je "vrijheid, blijheid" kunt zeggen, maar dan komt weer de vraag in hoeverre je uit moet gaan van die vrijheid en of je dan door die aanname niet meer lijden creëert. Beetje recursief denken.

Voor mij is de beste oplossing: doen wat je doet, tevreden zijn met het moment. Dan is 'nu' altijd het mooiste. Wat geweest is was toen mooi, wat eventueel gaat komen is dan mooi. Hoe dan ook zijn beide momenten in de 'tijd', in het 'nu' totaal niet relevant. Ik ga alleen even geen discussie over 'tijd' en toen/nu/dan aan, want dan dwalen we wel heel erg af.

Contemplatie van het moment.
Haha, toch jammer dat er niet meer mensen contempleren...

Het is inderdaad zo dat het antwoord op mijn vraag volmondig ja moet zijn.
Stel dat je buddhisten verbiedt gelukkig te worden, dan zullen ze denk ik juist gaan verlangen naar geluk.
Dus heeft het verbod een averechtse werking...

Het is ook volgens mij het beste vooral niet aan één moment uit het verleden te hechten, maar in te zien dat ieder moment zijn eigen schoonheid heeft en daar van moment tot moment van te genieten zonder dit al te veel te vergelijken met andere hokjes momenten.
hak hout, haal water
Transhumanist, Piraat
pi_43423343
quote:
Op donderdag 9 november 2006 15:43 schreef Stilte het volgende:
In zekere zin zou de manier van 'zijn' die je door onthechting van 'het aardse' bereikt een zekere vrijheid geven, waarbij je "vrijheid, blijheid" kunt zeggen, maar dan komt weer de vraag in hoeverre je uit moet gaan van die vrijheid en of je dan door die aanname niet meer lijden creëert. Beetje recursief denken.
Mooie oplossing
Voor mezelf ga ik liever eerst onthechten voordat ik ga feesten. Als ik ga feesten komen er toch meer dingen bij kijken maar dan wordt dit topic een beetje metafysisch gebrabbel.

Het geluid van 2 klappende handen is als een golf die tegen de klif botst. Het geluid van 1 klappende hand is als een golf op de oceaan

[ Bericht 9% gewijzigd door The_Shining op 10-11-2006 12:54:23 ]
pi_43427375
quote:
Op vrijdag 10 november 2006 12:44 schreef The_Shining het volgende:

[..]

Mooie oplossing
Voor mezelf ga ik liever eerst onthechten voordat ik ga feesten. Als ik ga feesten komen er toch meer dingen bij kijken maar dan wordt dit topic een beetje metafysisch gebrabbel.

Het geluid van 2 klappende handen is als een golf die tegen de klif botst. Het geluid van 1 klappende hand is als een golf op de oceaan
waar klapt die ene hand tegen aan dan? het water? als het een zwaai is is het geen klap meer toch?
  vrijdag 10 november 2006 @ 14:56:22 #49
147860 Stilte
mahna mahna!
pi_43427500
quote:
Op vrijdag 10 november 2006 12:44 schreef The_Shining het volgende:

Mooie oplossing
Voor mezelf ga ik liever eerst onthechten voordat ik ga feesten. Als ik ga feesten komen er toch meer dingen bij kijken maar dan wordt dit topic een beetje metafysisch gebrabbel.
Je kan het ook zo zien: door te gaan feesten kun je die onthechting direct in de praktijk brengen. Om een extreem voorbeeld aan te dragen: het is leuk en aardig als je jezelf langere tijd in een grot opsluit om te mediteren en 'verlichting' te bereiken. Maar wie garandeert jou dat je daardoor om kan gaan met de dingen die op je pad komen? Er wordt niet voor niets door de eeuwen heen al gezegd, "al doende leert men". Door jezelf te confronteren met de dingen waarvan je jezelf niet afhankelijk wilt maken, kun je dergelijke onthechting - vanuit mijn perspectief - ideaal beoefenen.

Daarom vind ik de bijbelse uitspraak, "Yea, though I walk through the valley of the shadow of death, I will fear no evil", ook zo geweldig voor dit soort situaties. En ja, die is lichtelijk uit z'n verband getrokken, maar de bijbel zegt ook, "Beproeft alle dingen, behoud het goede".

Kortom: practice makes perfect.
quote:
Het geluid van 2 klappende handen is als een golf die tegen de klif botst. Het geluid van 1 klappende hand is als een golf op de oceaan
Yoom, yoom, ze chocolat!
pi_43447860
quote:
Op vrijdag 10 november 2006 14:56 schreef Stilte het volgende:
Je kan het ook zo zien: door te gaan feesten kun je die onthechting direct in de praktijk brengen. Om een extreem voorbeeld aan te dragen:
Boeddhisme stelt extremen te vermijden.
quote:
het is leuk en aardig als je jezelf langere tijd in een grot opsluit om te mediteren en 'verlichting' te bereiken. Maar wie garandeert jou dat je daardoor om kan gaan met de dingen die op je pad komen?
Als je je leven lang in een grot slijt lijkt het me dat er niet al te veel dingen op je pad komen, misschien een hongerige beer ofzo?

Of je om kunt gaan met de maatschappij. Het lijkt erop als je verwacht dat je dankzij boeddhisme maatschappelijk succesvol kan worden, of iig door jezelf op te sluiten in een grot wat enkele boeddhistische meesters hebben gedaan. Alsof er iets te behalen valt uit de dingen die op je pad komen. Het gaat er imho om dat je gelukkig kunt zijn ongeacht welke situatie je je bevind. Het is makkelijk gelukkig te zijn bij je open haard, met genoeg eten om je heen en een dak boven je hoofd, je favoriete tv prorgramma op de buis of hert vooruitzicht te gaan "feesten", gespreid bedje. Probeer dat maar eens in een koude vochtige grot met een minimum aan eten. Als je dat kan is de maatschappij een eitje.
quote:
Er wordt niet voor niets door de eeuwen heen al gezegd, "al doende leert men".
Het kan net zo goed zijn dat je door het gebeuren op een afstand te bekijken zonder er in verwikkeld te geraken beter kan zien wat er gebeurt. Dat betekend niet dat je alleen de rest van je leven op een afstand mag toekijken.
quote:
Door jezelf te confronteren met de dingen waarvan je jezelf niet afhankelijk wilt maken, kun je dergelijke onthechting - vanuit mijn perspectief - ideaal beoefenen.
Dat geloof ik ook. Maar waar je ook bent in de wereld wordt je wel geconfronteerd met lijden, het zit nl. alleen in je eigen beleving..
quote:
Daarom vind ik de bijbelse uitspraak, "Yea, though I walk through the valley of the shadow of death, I will fear no evil", ook zo geweldig voor dit soort situaties. En ja, die is lichtelijk uit z'n verband getrokken, maar de bijbel zegt ook, "Beproeft alle dingen, behoud het goede".

Kortom: practice makes perfect.

Het topic ging over Zen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')