abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 3 november 2006 @ 13:46:40 #76
27166 mr.vulcano
Op naar de top!
pi_43203872
quote:
Op vrijdag 3 november 2006 13:39 schreef Xith het volgende:

[..]

Hij roept niet tot haat aan tegen Nederland, hij wenste een landgenoot een ziekte toe, dat heb ik gedaan, dat heeft bijna iedereen die ik ken een keer gedaan. Dit is niet strafbaar, maar iedereen valt er nu over omdat van Gogh nu precies 2 jaar dood is en er verkiezingen komen (toeval?)
Het gaat mij meer om de context. De imam heeft binnen de moskee een voorbeeldfunctie. Hetgeen hij predikt wordt al snel als leidend gezien. Het zelfde is als een bisschop zegt dat die imam wel een hersentumor mag krijgen. Nou, ik denk dat de wereld te klein is. Ik zou dus graag zien dat mensen met een voorbeeldfunctie zich ook op die manier gedragen. En nee het is dus niet strafbaar, maar wel verwerpelijik.
Dat is nodeloos kwetsend, stigmatiserend, tendentieus en ongefundeerd!
pi_43203915
quote:
Op vrijdag 3 november 2006 13:46 schreef mr.vulcano het volgende:

[..]

Het gaat mij meer om de context. De imam heeft binnen de moskee een voorbeeldfunctie. Hetgeen hij predikt wordt al snel als leidend gezien. Het zelfde is als een bisschop zegt dat die imam wel een hersentumor mag krijgen. Nou, ik denk dat de wereld te klein is. Ik zou dus graag zien dat mensen met een voorbeeldfunctie zich ook op die manier gedragen. En nee het is dus niet strafbaar, maar wel verwerpelijik.
Eens.
  vrijdag 3 november 2006 @ 13:53:32 #78
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_43204041
Moord mag altijd zolang je dat maar doet vanuit een sterke politieke, economische of religeuze positie. En in het laatste geval kan je zelfs kinderen inzetten op een slagveld.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidő sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  vrijdag 3 november 2006 @ 13:54:25 #79
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_43204062
quote:

[..]

Dat ben ik ook met je eens.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidő sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_43204102
quote:
Op vrijdag 3 november 2006 13:46 schreef Megumi het volgende:

[..]

Ik heb het over een binnen meer ruimere zin. Moorden mag altijd. Als je gelijk hebt dan waren er geen tussen de 300.000 of 600.000 dode Irakeze burgers. Of 6.000.000 dode joden.
quote:
Op vrijdag 3 november 2006 13:53 schreef Megumi het volgende:
Moord mag altijd zolang je dat maar doet vanuit een sterke politieke, economische of religeuze positie. En in het laatste geval kan je zelfs kinderen inzetten op een slagveld.
Moeten we hier nou op in gaan of wat wil je?
pi_43204534
Waar we ook even rekening mee moeten houden is dat toen deze imam deze preek hield Mohammed B in de moskee was en die onzin aanhoorde.
pi_43204947
quote:
Op vrijdag 3 november 2006 14:11 schreef Brammetje het volgende:
Waar we ook even rekening mee moeten houden is dat toen deze imam deze preek hield Mohammed B in de moskee was en die onzin aanhoorde.
Bron?
pi_43205014
-

[ Bericht 98% gewijzigd door Tirion op 03-11-2006 15:06:33 (Never mind...) ]
pi_43205130
quote:
Op vrijdag 3 november 2006 14:11 schreef Brammetje het volgende:
En wat toont dat aan? Dat ie verrot slecht luisterde, en weinig vertrouwen had in die god die gevraagd werd voor afhandeling te zorgen.

Blijft een van de vreemdste verschijnselen: mensen die een almachtige een handje menen te moeten helpen
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_43205391
quote:

[..]

precies.

sommigen stellen een te dikke columnist op internet, diens invloed, status en voorbeeldsfunctie, gelijk aan die van een te dikke imam die predikt in een gebedshuis.
[i]"you left me standing here, a long long time ago"[/i]
pi_43205561
quote:
Op vrijdag 3 november 2006 14:44 schreef milagro het volgende:

[..]

precies.

sommigen stellen een te dikke columnist op internet, diens invloed, status en voorbeeldsfunctie, gelijk aan die van een te dikke imam die predikt in een gebedshuis.
Theo van Gogh was wel iets meer dan een internetcolumnistje hoor . Die man had een serieuze schare fans, door het hele land. En van vér voordat er internet was in Nederland.

Die imam was geen partij voor hem, met z'n geneuzel in een kerkje, je kan ze wat dat betreft inderdaad niet aan elkaar gelijk stellen.
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  vrijdag 3 november 2006 @ 14:52:04 #87
21551 tvlxd
kerngeleerde
pi_43205589
Deze imam roept op tot het sturen van gematigde brieven naar de VVD. Enkeltje Guantanamo Bay, me dunkt.
kernˇgeˇleerˇde (de ~ (m.))
1 kernfysicus
  vrijdag 3 november 2006 @ 14:55:34 #88
147000 DenniZZ
Mr. Mojo Risin
pi_43205669
quote:
Op vrijdag 3 november 2006 14:50 schreef sigme het volgende:

[..]

Theo van Gogh was wel iets meer dan een internetcolumnistje hoor . Die man had een serieuze schare fans, door het hele land. En van vér voordat er internet was in Nederland.

Die imam was geen partij voor hem, met z'n geneuzel in een kerkje, je kan ze wat dat betreft inderdaad niet aan elkaar gelijk stellen.
Wat een onzin. Die serieuze schare fans vonden hem misschien grappig of wat dan ook maar waren toch nauwelijks religieuze volgelingen te noemen. Volgelingen die bereid zijn om te moorden omdat een of andere randdebiel dat roept in een haatzaai-centrum ook wel moskee genoemd.
"If you harbor a terrorist, if you support a terrorist, if you feed a terrorist, you're just as guilty as the terrorists." - US President George W Bush
  vrijdag 3 november 2006 @ 14:56:46 #89
21551 tvlxd
kerngeleerde
pi_43205693
quote:
Op vrijdag 3 november 2006 14:55 schreef DenniZZ het volgende:

[..]

Wat een onzin. Die serieuze schare fans vonden hem misschien grappig of wat dan ook maar waren toch nauwelijks religieuze volgelingen te noemen. Volgelingen die bereid zijn om te moorden omdat een of andere randdebiel dat roept in een haatzaai-centrum ook wel moskee genoemd.
Punt is alleen dat deze imam niet opgeroepen heeft tot moord.
kernˇgeˇleerˇde (de ~ (m.))
1 kernfysicus
  vrijdag 3 november 2006 @ 15:06:08 #90
147000 DenniZZ
Mr. Mojo Risin
pi_43205958
Nee maar wel een (pijnlijke) doodverwensing. Die geitenneuker is wel zo slim om op zijn woorden te letten.
"If you harbor a terrorist, if you support a terrorist, if you feed a terrorist, you're just as guilty as the terrorists." - US President George W Bush
pi_43206061
quote:
Op vrijdag 3 november 2006 14:55 schreef DenniZZ het volgende:

[..]

Ik had het over het bereik van beide: het bereik van van Gogh was een stuk groter.
Maar nee, ik zou die fans geen 'volgelingen' noemen.

In een moskee zitten wel volgelingen, natuurlijk, en die luisteren naar hun voorman. Als die voorman nou opgeroepen zou hebben tot het ombrengen van van Gogh door zijn volgelingen, tsja, dan is dat overduidelijk strafbaar. Religie of geen religie.
Maar hopen dat je god iemand omlegt, dat mag hoor. Iemand die god een handje helpt is iemand die niet z'n god of z'n voorman volgt, maar iemand die denkt dat 'ie zelf god is of zo.

En begrijp me niet verkeerd: ik vind hopen op enge kankers tamelijk onsmakelijk. Van zowel die imam, als z'n volgelingen, als van van Gogh.
Persoonlijk vond ik van Gogh buiten de al-te-grofheden wel leuk, en ook zeker iemand waar ik altijd heel serieus naar luisterde. Meestal had hij gelijk, als je even de onsmakelijkheden terzijde schoof.
pi_43206089
quote:
Op vrijdag 3 november 2006 14:50 schreef sigme het volgende:

[..]

ach kom nou toch

Theo van Gogh had geen Mohammed B.'s en Samir A's onder zijn 'fans'.
Geen fans die zich meenden gesteund te weten door een of ander Heilig Boek, en zich gesteund wisten door nogal wat broeders en zusters, die weliswaar ZELF het lef niet hadden om die man de keel door te snijden, maar het wel prima vonden, wie speelt met vuur, zal branden.

Het feit dat dergelijke gevoelens, niet enkel voor Theo van Gogh, al leven onder bepaalde jongeren, na 9/11 zeker, geeft je als voorganger een zekere verantwoordelijkheid, een voorbeeldfunctie.

Of deze man jongeren als Mo B inspireert, doet er niet toe, je hebt gewoon een voorbeeldfunctie, je bent in Nederland en voorgangers, geestelijken worden geacht anno nu dergelijke haatvolle preken te laten.

Dominees of priesters die haat prediken, verwensingen worden vaak al door eigen achterban op de vingers getikt, onlangs nog.

Het is heel wat anders of Elsbeth Etty zegt dat joden niet deugen (zegt ze niet uiteraard), of dat Dominee ter Linden dat doet iedere zondag in de kerk.

Als je dat niet kan zien, dan houdt het echt op
Een dominee vertegenwoordigt de kerk, een columnist zichzelf.
[i]"you left me standing here, a long long time ago"[/i]
pi_43206269
Dus iemand die geen 'fans' heeft, mag een ander wel een ziekte toewensen. Iemand die wel 'fans' heeft mag een ander geen ziekte toewensen?
pi_43206367
quote:
Op vrijdag 3 november 2006 15:10 schreef milagro het volgende:

[..]

ach kom nou toch

Theo van Gogh had geen Mohammed B.'s en Samir A's onder zijn 'fans'.
Geen fans die zich meenden gesteund te weten door een of ander Heilig Boek, en zich gesteund wisten door nogal wat broeders en zusters, die weliswaar ZELF het lef niet hadden om die man de keel door te snijden, maar het wel prima vonden, wie speelt met vuur, zal branden.
Ik vond eigenlijk dat veel te veel niet-moslims, gewone Nederlanders, vonden dat van Gogh het er wel een beetje naar gemaakt had.
quote:
Het feit dat dergelijke gevoelens, niet enkel voor Theo van Gogh, al leven onder bepaalde jongeren, na 9/11 zeker, geeft je als voorganger een zekere verantwoordelijkheid, een voorbeeldfunctie.

Of deze man jongeren als Mo B inspireert, doet er niet toe, je hebt gewoon een voorbeeldfunctie, je bent in Nederland en voorgangers, geestelijken worden geacht anno nu dergelijke haatvolle preken te laten.
Dat zou van Gogh nooit uit z'n bek krijgen, anders.
quote:
Dominees of priesters die haat prediken, verwensingen worden vaak al door eigen achterban op de vingers getikt, onlangs nog.

Het is heel wat anders of Elsbeth Etty zegt dat joden niet deugen (zegt ze niet uiteraard), of dat Dominee ter Linden dat doet iedere zondag in de kerk.

Als je dat niet kan zien, dan houdt het echt op
Een dominee vertegenwoordigt de kerk, een columnist zichzelf.
Volgens mij lopen er wat dingen door elkaar. Imams vertegenwoordigen bijvoorbeeld geen 'kerk' (een koepelorganisatie) oid. Zoals rabbijnen dat ook niet doen. Wat dat betreft zit het echt anders in elkaar dan de christelijke geloofsstromingen.

Verder heb je helemaal gelijk dat geen gek zich beroept op van Goghs geschriften als motivatie om een ander (dan van Gogh zelf) om te leggen.
Maar dat doet een Mohammed B. of Samir A ook niet met de prediking van zo'n imam - en ze houden zich er ook niet aan, want in plaats van de oproep aan god te steunen, menen ze zelf voor god te moeten spelen.

Ten tweede: ik kom nog wel eens in een echte zware kerk. Je wil niet weten wie er daar zoal vervloekt worden .
  vrijdag 3 november 2006 @ 15:33:30 #95
100980 Zero2Nine
Fatsoen moet je doen
pi_43206760
Alsnog een inburgeringsexamen laten maken... dat wordt snel een taalcursusje voor imam Plop
---
And when the leaves fall the land looks more human
it's got me questioning the essence of my farm boy blues
hence, I never wore the fashions of the know-what-I'm-doin'
pi_43206805
Hij is al 10 jaar Nederlander, hoe wilde je dit met onze wetten voorstellen?
  vrijdag 3 november 2006 @ 15:38:06 #97
100980 Zero2Nine
Fatsoen moet je doen
pi_43206931
quote:
Op vrijdag 3 november 2006 15:34 schreef Xith het volgende:
Hij is al 10 jaar Nederlander, hoe wilde je dit met onze wetten voorstellen?
t was niet echt serieus. Ik wilde maar ff aangeven dat ik het schandalig vind dat die vent geen Nederlands spreekt. Weet hij dan niet dat het Nederland een van de meest creatieve talen is als het gaat om ziektes toewensen
---
And when the leaves fall the land looks more human
it's got me questioning the essence of my farm boy blues
hence, I never wore the fashions of the know-what-I'm-doin'
  vrijdag 3 november 2006 @ 15:38:57 #98
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_43206966
Dat die imam een achterlijke heikneuter eerste klas is, moge duidelijk zijn. Maar het is wel een hoop heisa om niks. Van Gogh was een botte lul, ik kan me niet druk maken om mensen die wat lelijks over die grofgebekte aardappel hebben gezegd.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  vrijdag 3 november 2006 @ 15:40:21 #99
147000 DenniZZ
Mr. Mojo Risin
pi_43207010
quote:
Op vrijdag 3 november 2006 15:19 schreef sigme het volgende:

Ten tweede: ik kom nog wel eens in een echte zware kerk. Je wil niet weten wie er daar zoal vervloekt worden .
Wordt daar ook opgeroepen tot de onthoofding van tegenstanders van het christendom? Nee he, dus laat dat boetekleed maar achterwege. Daar geloof ik namelijk helemaal niks van. Hou nou eens op die haatzaaiende zandbak religie te vergelijken met het christendom.
pi_43207207
quote:
Op vrijdag 3 november 2006 15:40 schreef DenniZZ het volgende:

[..]

Wordt daar ook opgeroepen tot de onthoofding van tegenstanders van het christendom? Nee he, dus laat dat boetekleed maar achterwege. Daar geloof ik namelijk helemaal niks van. Hou nou eens op die haatzaaiende zandbak religie te vergelijken met het christendom.
Ik begon -niet voor de eerste keer- niet met het trekken van de vergelijking. De vergoeilijking 'in onze kerken prediken we zo niet' laat je zonder commentaar passeren - pas bij weerlegging ervan kom je emmeren over de kromheid van de vergelijking .

En ja, in het OT (en dat is wat er in zware kerken gepredikt wordt) roept men luidkeels op tot over de kling jagen van ongelovingen. Het lot van vrouwen, kinderen, homo's is ook niet mals.

Ik volg geen diensten in moskees, maar in de transcriptie van de bedoelde preek staat geen oproep tot onthoofden. Niet.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')