Het gaat mij meer om de context. De imam heeft binnen de moskee een voorbeeldfunctie. Hetgeen hij predikt wordt al snel als leidend gezien. Het zelfde is als een bisschop zegt dat die imam wel een hersentumor mag krijgen. Nou, ik denk dat de wereld te klein is. Ik zou dus graag zien dat mensen met een voorbeeldfunctie zich ook op die manier gedragen. En nee het is dus niet strafbaar, maar wel verwerpelijik.quote:Op vrijdag 3 november 2006 13:39 schreef Xith het volgende:
[..]
Hij roept niet tot haat aan tegen Nederland, hij wenste een landgenoot een ziekte toe, dat heb ik gedaan, dat heeft bijna iedereen die ik ken een keer gedaan. Dit is niet strafbaar, maar iedereen valt er nu over omdat van Gogh nu precies 2 jaar dood is en er verkiezingen komen (toeval?)
Eens.quote:Op vrijdag 3 november 2006 13:46 schreef mr.vulcano het volgende:
[..]
Het gaat mij meer om de context. De imam heeft binnen de moskee een voorbeeldfunctie. Hetgeen hij predikt wordt al snel als leidend gezien. Het zelfde is als een bisschop zegt dat die imam wel een hersentumor mag krijgen. Nou, ik denk dat de wereld te klein is. Ik zou dus graag zien dat mensen met een voorbeeldfunctie zich ook op die manier gedragen. En nee het is dus niet strafbaar, maar wel verwerpelijik.
Dat ben ik ook met je eens.quote:Op vrijdag 3 november 2006 13:46 schreef mr.vulcano het volgende:
[..]
Het gaat mij meer om de context. De imam heeft binnen de moskee een voorbeeldfunctie. Hetgeen hij predikt wordt al snel als leidend gezien. Het zelfde is als een bisschop zegt dat die imam wel een hersentumor mag krijgen. Nou, ik denk dat de wereld te klein is. Ik zou dus graag zien dat mensen met een voorbeeldfunctie zich ook op die manier gedragen. En nee het is dus niet strafbaar, maar wel verwerpelijik.
quote:Op vrijdag 3 november 2006 13:46 schreef Megumi het volgende:
[..]
Ik heb het over een binnen meer ruimere zin. Moorden mag altijd. Als je gelijk hebt dan waren er geen tussen de 300.000 of 600.000 dode Irakeze burgers. Of 6.000.000 dode joden.
Moeten we hier nou op in gaan of wat wil je?quote:Op vrijdag 3 november 2006 13:53 schreef Megumi het volgende:
Moord mag altijd zolang je dat maar doet vanuit een sterke politieke, economische of religeuze positie. En in het laatste geval kan je zelfs kinderen inzetten op een slagveld.
Bron?quote:Op vrijdag 3 november 2006 14:11 schreef Brammetje het volgende:
Waar we ook even rekening mee moeten houden is dat toen deze imam deze preek hield Mohammed B in de moskee was en die onzin aanhoorde.
En wat toont dat aan? Dat ie verrot slecht luisterde, en weinig vertrouwen had in die god die gevraagd werd voor afhandeling te zorgen.quote:Op vrijdag 3 november 2006 14:11 schreef Brammetje het volgende:
Waar we ook even rekening mee moeten houden is dat toen deze imam deze preek hield Mohammed B in de moskee was en die onzin aanhoorde.
precies.quote:Op vrijdag 3 november 2006 13:46 schreef mr.vulcano het volgende:
[..]
Theo van Gogh was wel iets meer dan een internetcolumnistje hoorquote:Op vrijdag 3 november 2006 14:44 schreef milagro het volgende:
[..]
precies.
sommigen stellen een te dikke columnist op internet, diens invloed, status en voorbeeldsfunctie, gelijk aan die van een te dikke imam die predikt in een gebedshuis.
Wat een onzin. Die serieuze schare fans vonden hem misschien grappig of wat dan ook maar waren toch nauwelijks religieuze volgelingen te noemen. Volgelingen die bereid zijn om te moorden omdat een of andere randdebiel dat roept in een haatzaai-centrum ook wel moskee genoemd.quote:Op vrijdag 3 november 2006 14:50 schreef sigme het volgende:
[..]
Theo van Gogh was wel iets meer dan een internetcolumnistje hoor. Die man had een serieuze schare fans, door het hele land. En van vér voordat er internet was in Nederland.
Die imam was geen partij voor hem, met z'n geneuzel in een kerkje, je kan ze wat dat betreft inderdaad niet aan elkaar gelijk stellen.
Punt is alleen dat deze imam niet opgeroepen heeft tot moord.quote:Op vrijdag 3 november 2006 14:55 schreef DenniZZ het volgende:
[..]
Wat een onzin. Die serieuze schare fans vonden hem misschien grappig of wat dan ook maar waren toch nauwelijks religieuze volgelingen te noemen. Volgelingen die bereid zijn om te moorden omdat een of andere randdebiel dat roept in een haatzaai-centrum ook wel moskee genoemd.
Ik had het over het bereik van beide: het bereik van van Gogh was een stuk groter.quote:Op vrijdag 3 november 2006 14:55 schreef DenniZZ het volgende:
[..]
Wat een onzin. Die serieuze schare fans vonden hem misschien grappig of wat dan ook maar waren toch nauwelijks religieuze volgelingen te noemen. Volgelingen die bereid zijn om te moorden omdat een of andere randdebiel dat roept in een haatzaai-centrum ook wel moskee genoemd.
ach kom nou tochquote:Op vrijdag 3 november 2006 14:50 schreef sigme het volgende:
[..]
Theo van Gogh was wel iets meer dan een internetcolumnistje hoor. Die man had een serieuze schare fans, door het hele land. En van vér voordat er internet was in Nederland.
Die imam was geen partij voor hem, met z'n geneuzel in een kerkje, je kan ze wat dat betreft inderdaad niet aan elkaar gelijk stellen.
Ik vond eigenlijk dat veel te veel niet-moslims, gewone Nederlanders, vonden dat van Gogh het er wel een beetje naar gemaakt had.quote:Op vrijdag 3 november 2006 15:10 schreef milagro het volgende:
[..]
ach kom nou toch
Theo van Gogh had geen Mohammed B.'s en Samir A's onder zijn 'fans'.
Geen fans die zich meenden gesteund te weten door een of ander Heilig Boek, en zich gesteund wisten door nogal wat broeders en zusters, die weliswaar ZELF het lef niet hadden om die man de keel door te snijden, maar het wel prima vonden, wie speelt met vuur, zal branden.
Dat zou van Gogh nooit uit z'n bek krijgen, anders.quote:Het feit dat dergelijke gevoelens, niet enkel voor Theo van Gogh, al leven onder bepaalde jongeren, na 9/11 zeker, geeft je als voorganger een zekere verantwoordelijkheid, een voorbeeldfunctie.
Of deze man jongeren als Mo B inspireert, doet er niet toe, je hebt gewoon een voorbeeldfunctie, je bent in Nederland en voorgangers, geestelijken worden geacht anno nu dergelijke haatvolle preken te laten.
Volgens mij lopen er wat dingen door elkaar. Imams vertegenwoordigen bijvoorbeeld geen 'kerk' (een koepelorganisatie) oid. Zoals rabbijnen dat ook niet doen. Wat dat betreft zit het echt anders in elkaar dan de christelijke geloofsstromingen.quote:Dominees of priesters die haat prediken, verwensingen worden vaak al door eigen achterban op de vingers getikt, onlangs nog.
Het is heel wat anders of Elsbeth Etty zegt dat joden niet deugen (zegt ze niet uiteraard), of dat Dominee ter Linden dat doet iedere zondag in de kerk.
Als je dat niet kan zien, dan houdt het echt op
Een dominee vertegenwoordigt de kerk, een columnist zichzelf.
t was niet echt serieus. Ik wilde maar ff aangeven dat ik het schandalig vind dat die vent geen Nederlands spreekt. Weet hij dan niet dat het Nederland een van de meest creatieve talen is als het gaat om ziektes toewensenquote:Op vrijdag 3 november 2006 15:34 schreef Xith het volgende:
Hij is al 10 jaar Nederlander, hoe wilde je dit met onze wetten voorstellen?
Wordt daar ook opgeroepen tot de onthoofding van tegenstanders van het christendom? Nee he, dus laat dat boetekleed maar achterwege. Daar geloof ik namelijk helemaal niks van. Hou nou eens op die haatzaaiende zandbak religie te vergelijken met het christendom.quote:Op vrijdag 3 november 2006 15:19 schreef sigme het volgende:
Ten tweede: ik kom nog wel eens in een echte zware kerk. Je wil niet weten wie er daar zoal vervloekt worden.
Ik begon -niet voor de eerste keer- niet met het trekken van de vergelijking. De vergoeilijking 'in onze kerken prediken we zo niet' laat je zonder commentaar passeren - pas bij weerlegging ervan kom je emmeren over de kromheid van de vergelijkingquote:Op vrijdag 3 november 2006 15:40 schreef DenniZZ het volgende:
[..]
Wordt daar ook opgeroepen tot de onthoofding van tegenstanders van het christendom? Nee he, dus laat dat boetekleed maar achterwege. Daar geloof ik namelijk helemaal niks van. Hou nou eens op die haatzaaiende zandbak religie te vergelijken met het christendom.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |