vrijdag 03 november 2006
Imam lacht om uitzettingsplan Verdonk
Door PATRICK POUW
DEN HAAG - Minister Verdonk (Vreemdelingenzaken) die hem het land wil uitzetten? Imam Fawaz Jneid moet er ...
Fawaz Jneidhard om lachen. Want hij is al tien jaar Nederlander. ,,Ik heb op 5 november 1996 van koningin Beatrix mijn Nederlands paspoort gekregen. En dat laat ik me door niemand afnemen,’’ zegt de imam. Hij raakte deze week weer in opspraak nadat een preek van twee jaar geleden in de openbaarheid kwam.
Daarin smeekt de van oorsprong Syrische imam om ziekten voor Theo van Gogh en Ayaan Hirsi Ali.
In een radio-interview zei Verdonk gisteren dat die uitspraken wat haar betreft reden zijn de imam uit te zetten. Maar na enkele uren drong ook op haar ministerie door dat de imam Nederlander is, zodat van uitzetting geen sprake kan zijn.
,,De minister wist dit niet,’’ aldus de woordvoerder van Verdonk. ,,Ze heeft niet alle dossiers in haar hoofd.’’
Advocaat Robert Maanicus van de moskee van imam Fawaz Jneid gelooft daar niets van. ,,Het is een platte verkiezingsstunt van een partij die het in de peilingen niet al te best doet.’’
Justitie onderzoekt of de uitlatingen van de imam strafbaar zijn. ,,We bekijken de preek, maar een strafrechtelijk onderzoek is op dit moment nog een stap te ver. Er moet wél een delict zijn.’’
Fawaz Jneid maakt zich geen zorgen. ,,Ik ben niet bang voor de rechter, wel voor politici.’’ Vijftien jaar geleden kwam hij naar Nederland. Hij vroeg asiel aan nadat hij, ten tijde van de eerste Golfoorlog, in de Verenigde Arabische Emiraten een preekverbod kreeg omdat hij openlijk kritiek uitte op Amerika. ,,Maar het is onmogelijk dat ik in Nederland word veroordeeld. Hirsi Ali en Van Gogh doen kwalijke uitspraken over een wereldreligie. En dan zou ik veroordeeld worden voor een preek? Nee, ik zie mezelf gewoon als de protestzanger van de moslims hier.’’
bron: AD
Verdonk Faalt weer .De minister wist dit niet,’’ zei woordvoerder van Verdonk
Gister hoorde we dat die andere Imam niet uitgezet had mogen worden.
Deze kan noggenees uitgezet worden