Hoe bedoel je dit precies? En dan heb ik het over het 'niet zeker weten of de werkelijkheid bestaat' gedeelte.quote:Op dinsdag 31 oktober 2006 16:42 schreef Alicey het volgende:
Waarom zou er 1 waarheid moeten bestaan? Als je gaat door denken over iets als waarheid kom je er uiteindelijk op uit dat je niet eens zeker weet of werkelijkheid al bestaat, laat staan waarheid...
Hoe weet je of het heelal, de aarde, de mens etc. maar 1 keer is ontstaan?quote:Op dinsdag 31 oktober 2006 16:42 schreef VonHinten het volgende:
Ongetwijfeld is er 1 waarheid, aangezien het heelal / de aarde / de mens maar 1 keer is ontstaan. Of we die waarheid 100% kunnen achterhalen is een ander verhaal.
Het enige wat je met zekerheid kunt zeggen is dat je zelf denkt. Dat de rest van de wereld bestaat neem je aan.quote:Op dinsdag 31 oktober 2006 16:45 schreef VonHinten het volgende:
[..]
Hoe bedoel je dit precies? En dan heb ik het over het 'niet zeker weten of de werkelijkheid bestaat' gedeelte.
Ik ben het met je eens wanneer je zegt dat "werkelijkheid" misschien wel helemaal niet bestaat (Reality is in the eye of the beholder). We zijn allemaal maar zogenaamde observers.quote:Op dinsdag 31 oktober 2006 16:42 schreef Alicey het volgende:
Waarom zou er 1 waarheid moeten bestaan? Als je gaat door denken over iets als waarheid kom je er uiteindelijk op uit dat je niet eens zeker weet of werkelijkheid al bestaat, laat staan waarheid...
Je kunt een overeenstemming bereiken, maar IS dat dan waar, of is het slechts een compromis om orde in chaos te brengen?quote:Op dinsdag 31 oktober 2006 16:47 schreef Da_Ripper het volgende:
[..]
Ik ben het met je eens wanneer je zegt dat "werkelijkheid" misschien wel helemaal niet bestaat (Reality is in the eye of the beholder). We zijn allemaal maar zogenaamde observers.
Maar wanneer je met vele in dezelfde realiteit staat, kun je wel een overeenstemming bereiken van wat er waar is.
Het heelal waar we nu in leven kan naar mijn mening maar 1 keer zijn ontstaan, anders hadden wij er nu niet in geleven.quote:Op dinsdag 31 oktober 2006 16:47 schreef Alicey het volgende:
[..]
Hoe weet je of het heelal, de aarde, de mens etc. maar 1 keer is ontstaan?
Hehehe dat is een mooie. Altijd al geweten dat jij nep wasquote:Op dinsdag 31 oktober 2006 16:47 schreef Alicey het volgende:
[..]
Het enige wat je met zekerheid kunt zeggen is dat je zelf denkt. Dat de rest van de wereld bestaat neem je aan.
Voor jou is het maar 1 keer ontstaan, maar misschien heeft iedereen wel weer een eigen heelal.quote:Op dinsdag 31 oktober 2006 16:56 schreef VonHinten het volgende:
[..]
Het heelal waar we nu in leven kan naar mijn mening maar 1 keer zijn ontstaan, anders hadden wij er nu niet in geleven.
Inderdaad, weten zul je sommige dingen nooit.. Sommige dingen zul je ook moeten aannemen, anders word je gek.quote:Op dinsdag 31 oktober 2006 16:58 schreef VonHinten het volgende:
[..]
Hehehe dat is een mooie. Altijd al geweten dat jij nep was![]()
Serieus: ik heb over dat onderwerp best vaak zitten nadenken. Wat nou als alleen IK echt ben en de rest alleen maar om mij te beļnvloeden of voor mijn vermaak. Ik zal er nooit achter kunnen komen, want iedereen zal mij naar de mond praten. Een soort verdoorgevoerde Truman Show zeg maar.
Precies wat ik wou zeggen!quote:Op dinsdag 31 oktober 2006 16:42 schreef VonHinten het volgende:
Ongetwijfeld is er 1 waarheid, aangezien het heelal / de aarde / de mens maar 1 keer is ontstaan. Of we die waarheid 100% kunnen achterhalen is een ander verhaal.
Ow mein Himmel. Dan bint er een hoop heelall'n, dat kan ik je wel vertellen.quote:Op dinsdag 31 oktober 2006 16:59 schreef Alicey het volgende:
[..]
Voor jou is het maar 1 keer ontstaan, maar misschien heeft iedereen wel weer een eigen heelal.
Dies wel weer diepquote:Op dinsdag 31 oktober 2006 17:06 schreef VonHinten het volgende:
Ben ik zo geprogrammeerd dat ik denk dat ik ook besta... Maar..![]()
Dat gaat het sowieso helemaal worden in 2007quote:Ik ga defenitely stoppen met rekeningen betalen..
Hoe kan het feit dat een rode en een blauwe bal die tegen elkaar aanbotsen op verschillende manieren worden geļnterpreteerd? Natuurlijk, de kleur rood is rood dankzij de mens en hetzelfde geldt voor de blauwe kleur en het woord 'bal'. Maar het feit wat plaatsvindt is toch waarheid. 'Bestaat' toch?quote:Op dinsdag 31 oktober 2006 17:07 schreef arneaux het volgende:
De waarheid is datgene waarin je zelf gelooft. Universele waarheden zijn alleen woordelijk "vastgesteld" (een stoel is een stoel, een tafel is een tafel).
Dus nee, iets als "de waarheid" bestaat niet, simpelweg omdat alles dmv verschillende perceptiekaders waargenomen kunnen worden.
En als iemand kleurenblind is? En nogmaals, rood en blauw zijn gewoon namen die we hebben toegekend aan de kleuren. Er is niets zoiets als 'blauw' of 'rood'. Ik kan jou niet een potje rood geven ofzo. Dat bedoel ik met perceptiekaders en daarom is er niet 1 waarheid. We hebben met zn allen wat afspraken gemaakt om te zorgen dat als we t over een fiets hebben we allebei weten wat t is.quote:Op dinsdag 31 oktober 2006 17:11 schreef VonHinten het volgende:
[..]
Hoe kan het feit dat een rode en een blauwe bal die tegen elkaar aanbotsen op verschillende manieren worden geļnterpreteerd? Natuurlijk, de kleur rood is rood dankzij de mens en hetzelfde geldt voor de blauwe kleur en het woord 'bal'. Maar het feit wat plaatsvindt is toch waarheid. 'Bestaat' toch?
Wel interessant.quote:Op dinsdag 31 oktober 2006 17:16 schreef Iblis het volgende:
Er zijn verschillende waarheidstheorieėn, in kort bestek de bekendste.
Correspondentietheorie:
Ware opvattingen en ware beweringen zijn die beweringen die overeen stemmen met de stand van zaken. Dus, als ik zeg: "Het regent", en er komen inderdaad druppeltjes uit grijze wolken naar beneden zetten, dan is dat waar. Zeg ik: "Dit boek heeft 300 pagina's" en het heeft er maar 200, dan is dat niet waar.
Een probleem is nu bijvoorbeeld de betekenis van woorden (wat betekent 'pagina', wat betekent 'regen').
Coherentietheorie:
Dat iets waar is betekent dat de bewering coherent moet zijn met een groter systeem. (Bijvoorbeeld logisch consistent.) In de wiskunde en logica zijn de ware beweringen die beweringen die uit de axiomata van een systeem volgen. Maar, verschillende axiomata kunnen onafhankelijk tot coherente systemen leiden, b.v. Euclidische en Hyperbolische geometrie – welke van die twee systemen is nu 'waar'?
Consensustheorie:
Dat waar we het over eens zijn als groep is waar.
En dan zijn er nog wel meer theorieėn, maar goed.
Daar alleen al is het duidelijk dat er niet echt over 'de waarheid' en hoe haar te bereiken kan worden gesproken.
Stel dat we zo door rekenen, Y-X-...B-Aquote:Op dinsdag 31 oktober 2006 20:21 schreef Dr_Jack het volgende:
Ik denk eigenlijk dat waarheid een kennistheoretisch concept is om de toestanden in de wereld te ordenen. Waarheid is daarmee niet een 'ding in de wereld', maar een linguļstisch, abstract construct. Net zoals in de wetenschapsfilosofie een aantal theoretische criteria zijn voor waarheidsbenadering, zoals verklarings- en voorspellingskracht, empirische confirmatie, geen (of zo weinig mogelijk) empirische tegenvoorbeelden etc. Dat zijn enkele theoretische graadmeters om te evalueren of theorie X dichterbij 'de waarheid' ligt dan theorie Y. Wat eigenlijk wil zeggen dat als theorie X dichterbij de waarheid ligt dan Y, we met theorie X de toestanden in de wereld beter kunnen ordenen, verklaren en begrijpen. Theorie X schijnt dan een beter, theoretisch raamwerk te zijn om de werkelijkheid te benaderen, dus is X meer waar dan Y.
Een asymptoot.quote:Op dinsdag 31 oktober 2006 20:51 schreef Da_Ripper het volgende:
[..]
Stel dat we zo door rekenen, Y-X-...B-A
zou A dan de absolute waarheid zijn?
of het meest nauwkeurig theoretisch raamwerk omdat de absolute waarheid niet bestaat?
Omdat je schrijft de werkelijkheid te benaderen is het dan niet zo'n parabool (ofzo, weet de benaming niet meer), waar de lijn de as nooit raakt? Waar de absolute waarheid nooit gevonden kan worden.
[afbeelding]
Ik denk dat je dat wel zo kan zien. We weten nooit wat de absolute waarheid is, dus dat kunnen we niet als referentie gebruiken om theorieėn te evalueren. Wat we wel kunnen doen, is theorieėn onderling evalueren en kijken hoe (on)succesvol ze zijn in relatie tot de realiteit waarin wij ons begeven. Maar als theorie A beter is dan B, dan is daarmee ook alles gezegd. Of theorie A absoluut waar, valt met geen mogelijkheid te zeggen. Theorie A is enkel het beste theoretisch raamwerk wat we hebben tot op heden, volgens mij is dat al mooi genoeg.quote:Op dinsdag 31 oktober 2006 20:51 schreef Da_Ripper het volgende:
Omdat je schrijft de werkelijkheid te benaderen is het dan niet zo'n parabool (ofzo, weet de benaming niet meer), waar de lijn de as nooit raakt? Waar de absolute waarheid nooit gevonden kan worden.
Zelfs dat niet. We hebben een model van de werkelijkheid, al zijn er velen die dat model tot de werkelijkheid zelf verheffen..quote:Op dinsdag 31 oktober 2006 21:51 schreef Mikkie het volgende:
De waarheid zoals wij die nu kennen is enkel gesteld door sommigen, en wordt door de rest van de wereld als waar aangenomen. Dat mįįkt het nog geen waarheid.
Kleuren zijn gedefinieerd in termen van golflengtes. Die kun je kwantitatief meten. Als je er vanuit gaan dat dergelijke metingen objectief zijn, dan zijn kleuren dus wel iets meer dan "gewoon namen die zijn toegekend".quote:Op dinsdag 31 oktober 2006 17:15 schreef arneaux het volgende:
[..]
En als iemand kleurenblind is? En nogmaals, rood en blauw zijn gewoon namen die we hebben toegekend aan de kleuren. Er is niets zoiets als 'blauw' of 'rood'.
Het is de meest praktische manier van denken, maar is dat gelijk een weg die naar waarheden gaat?quote:Op dinsdag 31 oktober 2006 23:56 schreef NDAsilenced het volgende:
Er kan maar 1 stand van zaken zijn, dat is logica. De wereld is alles wat het geval is.
Van deze stand van zaken maken onze zintuigen een beeld. Van dit beeld formuleren wij door middel van taal een waarheidsuitspraak. Wittgenstein.
iedereen is anders en kan dan ook een andere zintuigelijke waarneming ervaren, hierdoor kan dus het beeld van de waarheid anders zijn tussen twee personen terwijl ze wel naar bijvoorbeeld dezelfde steen kijken.
natuurlijk bestaat de waarheid. absurt om te suggeren dat dit niet zo is, zoals sommige mensen menen te moeten doen.quote:Op dinsdag 31 oktober 2006 16:38 schreef Da_Ripper het volgende:
Wanneer we praten over de waarheid mbt gebeurtenissen, bedoelen we eigenlijk de chronologische volgorde van de feiten.
Wanneer we over meningen, opvattingen praten wordt het een stuk moeilijker dan wel onmogelijk om tot 1 waarheid te komen. Want wat voor mij "waar" is hoeft voor een ander totaal geen waarde te hebben.
Wanneer we dan over het ontstaan van de aarde/mens hebben, dit is toch een gebeurtenis, moet er ook maar 1 waarheid zijn, toch?
Vertel, hoe kom je tot waarheid zonder perceptie ?quote:Op woensdag 1 november 2006 12:50 schreef pmb_rug het volgende:
natuurlijk bestaat de waarheid. absurt om te suggeren dat dit niet zo is, zoals sommige mensen menen te moeten doen.
waarheid is niet hetzelfde als perceptie. waarheid bestaat onafhankelijk van perceptie.
Maar hoe registreer je die waarheid?quote:Op woensdag 1 november 2006 12:50 schreef pmb_rug het volgende:
[..]
natuurlijk bestaat de waarheid. absurt om te suggeren dat dit niet zo is, zoals sommige mensen menen te moeten doen.
waarheid is niet hetzelfde als perceptie. waarheid bestaat onafhankelijk van perceptie.
Natuurlijk. Absurd. Uitleg?quote:Op woensdag 1 november 2006 12:50 schreef pmb_rug het volgende:
[..]
Dit gevoel had/heb ik dus ook, daarom opende ik dit topic. Omdat perceptie altijd subjectief is kan dit nooit de waarheid leveren.quote:Op woensdag 1 november 2006 12:50 schreef pmb_rug het volgende:
[..]
Welnee. Alle zintuigen hebben last van het referentiekader waarin ze zich op dat moment bevinden. Dit is per individu verschillend, al kan het in een grote groep weleens heel erg veel op elkaar lijken, omdat zij immers praktisch allemaal hetzelfde referentiekader ervaren. Het geschreven woord en ook het beeld hebben te maken met een referentiekader al is het daar minder waarschijnlijk dat het kader verandert per individu. Daar heb je meer last van verschillende interpretaties. Zodoende zijn er miljarden waarheden en onwaarheden. Pas als een ieder dezelfde interpretatie en kader er op na moet of kan houden heb je te maken met één gezamenlijke waarheid.quote:Op dinsdag 31 oktober 2006 16:38 schreef Da_Ripper het volgende:
Wanneer we dan over het ontstaan van de aarde/mens hebben, dit is toch een gebeurtenis, moet er ook maar 1 waarheid zijn, toch?
Je zegt dat er dus geen discussie mogelijk is of er uberhaupt een waarheid is.quote:Op woensdag 1 november 2006 17:06 schreef pmb_rug het volgende:
volgens mij staat de vraag HOE je de waarheid kan kennen los van de vraag of er uberhaupt een waarheid is. de eerste is lastig en voor discussie vatbaar, voor de tweede is geen discussie mogelijk. we zouden juist voer die eerste vraag moeten discussieren en absoluut niet moeten suggeren dat we die twee vragen door elkaar halen en dat lijkt hier wel te gebeuren. vandaar die vervolg vragen.
er is een waarheid over de vraag of er een waarheid is of niet, wat ik of jij er ook van vinden. Dat simpele feit illustreert dat er een waarheid IS. Overal waar iets IS bestaat er een waarheid. Er bestaat zelfs waarheid over perceptie ('het is een waarheid dat ik A zie/voel/ervaar').quote:Op woensdag 1 november 2006 17:20 schreef Da_Ripper het volgende:
[..]
Je zegt dat er dus geen discussie mogelijk is of er uberhaupt een waarheid is.
Waarom niet? Omdat iedere mening van de waarheid gebaseerd is op de spreker's perceptie?
Maar een waarheid bestaat niet alleen wanneer iemand zijn perceptie erover laat gaan. Deze bestaat toch.
Los van het feit of iemand het zegt/opschrijft/bewijst, bestaat de waarheid.
waarheid ķs, die hoef je niet waar te nemen opdat het waar zou zijn. ook als jij het niet waarneemt is het waar.quote:Op woensdag 1 november 2006 12:57 schreef digitaLL het volgende:
[..]
Vertel, hoe kom je tot waarheid zonder perceptie ?
Ok, noem mij een waarheid die is zonder te zijn waargenomen door mij of anderen.quote:Op woensdag 1 november 2006 18:20 schreef ki_ki het volgende:
waarheid ķs, die hoef je niet waar te nemen opdat het waar zou zijn. ook als jij het niet waarneemt is het waar.
dat hoeft niet, doe niet zo 'bewijs-maar-eens'-igquote:Op woensdag 1 november 2006 18:27 schreef digitaLL het volgende:
[..]
Ok, noem mij een waarheid die is zonder te zijn waargenomen door mij of anderen.
Oftewel -De klassieke en beroemde filosofische vraag omtrent de plaats en dequote:Op woensdag 1 november 2006 19:10 schreef ki_ki het volgende:
dus waar haal je het vandaan dat iets waargenomen moet worden voordat het waar is. leuke woordspeling maar het werkt in het echt niet, denk ik.
Ik vind dat wel een typisch antwoord van je: er is geen discussie mogelijk of er een waarheid is of niet. Je legt het niet uit, je postuleert het alleen maar.quote:Op woensdag 1 november 2006 17:06 schreef pmb_rug het volgende:
volgens mij staat de vraag HOE je de waarheid kan kennen los van de vraag of er uberhaupt een waarheid is. de eerste is lastig en voor discussie vatbaar, voor de tweede is geen discussie mogelijk. we zouden juist voer die eerste vraag moeten discussieren en absoluut niet moeten suggeren dat we die twee vragen door elkaar halen en dat lijkt hier wel te gebeuren. vandaar die vervolg vragen.
Je kan wel kaal zijn of een Turing Machine.quote:Op woensdag 1 november 2006 19:10 schreef ki_ki het volgende:
dat hoeft niet, doe niet zo 'bewijs-maar-eens'-ig
je kan toch nadenken, niemand weet hoeveel haren ik vandaag verloren ben, maar toch is er een bepaald, maar onbekend aantal haren die ik verloren ben, vandaag.
dus waar haal je het vandaan dat iets waargenomen moet worden voordat het waar is. leuke woordspeling maar het werkt in het echt niet, denk ik.
Als er een boom omvalt maakt dat geluid ook als er niemand in het bos loopt.quote:Op woensdag 1 november 2006 19:32 schreef Da_Ripper het volgende:
"ALS IN EEN BOS EEN BOOM OMVER VALT, MAAKT DIT DAN EEN GELUID, OOK ALS ER NIEMAND IS IN HET BOS OM HET TE HOREN ?"
Inductieprobleem.quote:Op donderdag 2 november 2006 12:46 schreef digitaLL het volgende:
[..]
Als er een boom omvalt maakt dat geluid ook als er niemand in het bos loopt.
We weten dat omdat we uit waarnemingen weten dat vallende bomen geluid veroorzaken.
De kennis dat een vallende boom geluid maakt is dan ook afgeleid van percepties.
Ik ken geen waarheden zonder directe percepties danwel afgeleid van voorgaande percepties.
Alle zwanen waren wit totdat in Australie bleken zwarte te leven zoiets.quote:
Ik heb nog niet gehoord van bomen die omvallen zonder lawaai.quote:Op donderdag 2 november 2006 13:19 schreef speknek het volgende:
Juist, theoretisch gezien is het dus niet zo dat alle bomen lawaai maken als ze omvallen.
Tenzij je natuurlijk definieert dat bomen van hout zijn, en hout zo dat het geluidsgolven produceert bij breken.
Ook geen wiskunde? Voor volledige inductie heb je géén waarneming nodig.quote:Op donderdag 2 november 2006 14:53 schreef digitaLL het volgende:
Mijn stelling blijft;
Ik ken niets maar dan ook helemaal niets dat waar is zonder dat het door mij of anderen is waargenomen of afgeleid is via waarnemingen.
Voor wiskunde is een concept van getallen en symbolen nodig en ook die zijn afgeleid van waarnemingen.quote:Op donderdag 2 november 2006 15:47 schreef Dr_Jack het volgende:
Ook geen wiskunde? Voor volledige inductie heb je géén waarneming nodig.
Hoe is het concept van oneindigheid in de wiskunde dan afgeleid van onze waarneming? Ik heb nog nooit oneindigheid waargenomen.quote:Op donderdag 2 november 2006 17:21 schreef digitaLL het volgende:
Voor wiskunde is een concept van getallen en symbolen nodig en ook die zijn afgeleid van waarnemingen.
Het is niet zo dat de wiskunde plots uit de hemel kwam vallen.
Nee, maar het is voortborduurd op onze kennis van eindige objecten. Ik weet niet echt of dat klopt hoor, maar het is een idee waar ik langer mee speel. Logische structuren zoals modus ponens zijn evident waar, zo werken onze hersenen. Maar zou het kunnen dat dat gebaseerd is op observaties van causaliteit? Rationalisme is onmiskenbaar fout.. Maar empirisme zou heel misschien eventueel nog kunenn.quote:Op donderdag 2 november 2006 18:34 schreef Dr_Jack het volgende:
Hoe is het concept van oneindigheid in de wiskunde dan afgeleid van onze waarneming? Ik heb nog nooit oneindigheid waargenomen.
Natuurlijk zijn wij door waarneming op het idee gekomen om zaken te abstraheren, maar het had ook zonder waarneming gekund. Getallen, objecten etc. zijn niet aanwezig in de natuur, het zijn onze gedachtenspinsels.quote:Op donderdag 2 november 2006 19:59 schreef speknek het volgende:
Nee, maar het is voortborduurd op onze kennis van eindige objecten. Ik weet niet echt of dat klopt hoor, maar het is een idee waar ik langer mee speel. Logische structuren zoals modus ponens zijn evident waar, zo werken onze hersenen. Maar zou het kunnen dat dat gebaseerd is op observaties van causaliteit? Rationalisme is onmiskenbaar fout.. Maar empirisme zou heel misschien eventueel nog kunenn.
Nee, dat van die inkt op papier was maar een voorbeeld, de strekking is dat als er niets in de natuur zou zijn dat voor een geheugenfunctie gebruikt zou kunnen worden, het denken niet zou kunnen bestaan (en de mens dus ook niet)quote:Op donderdag 2 november 2006 20:33 schreef speknek het volgende:
Nou of je dat zo stellig kunt zeggen weet ik niet. Je hoeft niet alles te lezen om het te leren.
Een wereld zonder geheugenfunctie hoeft nog niet inherent onlogisch te zijn. Ik denk dat het heelal in zijn eerste levensjaren in zo'n toestand verkeerde.quote:Maar ik vraag me wel af, of als de wereld inherent onlogisch was, dat gevolgen gebeurde voordat de oorzaak kwam enzo, of dan zoiets als modus ponens nog steeds 'evident' was.
Is oneindigheid waar ?quote:Op donderdag 2 november 2006 18:34 schreef Dr_Jack het volgende:
Hoe is het concept van oneindigheid in de wiskunde dan afgeleid van onze waarneming? Ik heb nog nooit oneindigheid waargenomen.
EDIT: Dit geldt voor meer zaken in de wetenschap, zoals de snaartheorie in de natuurkunde. Op dat gebied is geen empirisch bewijs, maar wordt deze theorie door nogal wat fysici als de heilige graal van de natuurkunde gezien alleen op een puur mathematische grond. In hoeverre is die theorie dan waar?
Babies en kinderen leren logica aan de hand van percepties.quote:Op donderdag 2 november 2006 20:33 schreef speknek het volgende:
Nou of je dat zo stellig kunt zeggen weet ik niet. Je hoeft niet alles te lezen om het te leren. Maar ik vraag me wel af, of als de wereld inherent onlogisch was, dat gevolgen gebeurde voordat de oorzaak kwam enzo, of dan zoiets als modus ponens nog steeds 'evident' was.
Logica is een abstracte wiskunde, niet iets in de wereld.quote:Op donderdag 2 november 2006 21:49 schreef digitaLL het volgende:
Babies en kinderen leren logica aan de hand van percepties.
Een baby kan wel een object herkennen door tasten en zien maar heeft nog niet de logica dat als het verdwijnt het ergens verborgen moet zijn.
"Als iets verdwijnt, dan moet het ergens verborgen zijn" is geen logische uitspraak, maar een ervaringsfeit.quote:Op donderdag 2 november 2006 21:49 schreef digitaLL het volgende:
Babies en kinderen leren logica aan de hand van percepties.
Een baby kan wel een object herkennen door tasten en zien maar heeft nog niet de logica dat als het verdwijnt het ergens verborgen moet zijn.
ja dat klopt, maar mijn intentie was om te laten zien hoe waarneming en het abstract concept oneindigheid zich tot elkeer verhouden. Waarneming van ruimte en tijd kan leiden tot het concept continuum.quote:Op donderdag 2 november 2006 22:05 schreef Iblis het volgende:
Extrapolatie van een rij bomen leidt hooguit tot aftelbare oneindigheid.
Maar is het dan waar, om maar even bij op het FSM terug te komen.quote:Op donderdag 2 november 2006 21:54 schreef speknek het volgende:
Logica is een abstracte wiskunde, niet iets in de wereld.
quote:Waar
1
in werkelijkheid zo-zijnde, niet vals
2
echt
Bron ?quote:Op donderdag 2 november 2006 22:09 schreef Oud_student het volgende:
Een logische conclusie kan en mag nooit door ervaring worden geverivieerd of weerlegd.
Zolang er niets mee in de werkelijkheid correspondeert en het logisch consistent is, zijn al jouw voorstellingen waar (als je dat wilt). Een goed geschreven roman is in die zin ook waar, het zou gebeurt kunnen zijn.quote:Op donderdag 2 november 2006 22:14 schreef digitaLL het volgende:
Maar is het dan waar, om maar even bij op het FSM terug te komen.
Ik kan me van alles beredeneren en voorstellen maar is het dan waar ?
Van Dale
Wittgenstein, maar je kunt het ook zelf beredeneren. het is wel lastig om onder woorden te brengen omdat het zo voor de hand liggend isquote:Op donderdag 2 november 2006 22:21 schreef digitaLL het volgende:
Bron ?
Iets wat niet met met de werkelijkheid correspondeerd is niet waar maar, abstract.quote:Op donderdag 2 november 2006 22:23 schreef Oud_student het volgende:
Zolang er niets mee in de werkelijkheid correspondeert en het logisch consistent is, zijn al jouw voorstellingen waar (als je dat wilt). Een goed geschreven roman is in die zin ook waar, het zou gebeurt kunnen zijn.
Sprookjes zijn waar in een andere (fantasie) wereld.
Is dat waar of niet waar ?quote:Op donderdag 2 november 2006 22:25 schreef Luukzor het volgende:
Vanuit filosofisch oogpunt bestaat er geen waarheid.
Ik ben het hiermee eens, in principe zijn alle meetkundes die je kunt bedenken waar. Ook een hyperbolische meetkunde kun je toepassen in een "werkelijke" situatie, nl als je iets wilt uitrekenen op een gebogen oppervlak.quote:Op donderdag 2 november 2006 22:24 schreef Iblis het volgende:
Dat hangt van je waarheidsdefinitie af.
Wiskundigen vinden het prima om met hyperbolische geometrie te werken. Dan is de som van de hoeken van een driehoek altijd < 180 graden. Zolang dit echter niet tot een tegenspraak leidt met de axiomata wordt dat als waar aangenomen.
Als je je dan afvraagt of zo'n driehoek ook correspondeert met een driehoek die jij tekent in de 'echte' wereld, dan is dat een andere waarheidsdefinitie.
Ja, ja het is zo voor de hand liggend dat't moelijk onder woorden valt te brengenquote:Op donderdag 2 november 2006 22:25 schreef Oud_student het volgende:
Wittgenstein, maar je kunt het ook zelf beredeneren. het is wel lastig om onder woorden te brengen omdat het zo voor de hand liggend is![]()
Iets wat niet bestaat is waar noch onwaarquote:Op donderdag 2 november 2006 22:30 schreef digitaLL het volgende:
Is dat waar of niet waar ?
Dat is zichzelf tegensprekend sceptisisme.
Zoals
Ik ben een leugenaar ?
OK voor abstracte zaken is misschien het gebruik van logisch consistent meer op z'n plaats. Ik prefereer ook zelf het waarheidsberip als correspondentie met de werkelijkheid.quote:Op donderdag 2 november 2006 22:28 schreef digitaLL het volgende:
Iets wat niet met met de werkelijkheid correspondeerd is niet waar maar, abstract.
De Van Dale is er duidelijk over het moet echt zijn, een betrekking met de werkelijkheid hebben.
We weten niet of ze betrekking kan hebben op de werkelijkheid (snaartheorie) of dat ze nut heeft,quote:
Een wiskunde die geen enkele betrekking op de werkelijkheid heeft is per definitie onwaar.
Hij is bovendien nutteloos.
Ik zou zeggen onwaar, omdat het gaat om de existentie van iets dat met de werkelijkheid moet corresponderen.quote:Het FSM bestaat ? waar of niet waar ?
Nee sterker nog, het is nutteloos.quote:Op donderdag 2 november 2006 22:35 schreef Luukzor het volgende:
Iets wat niet bestaat is waar noch onwaar![]()
Nee, het bestaan van iets is opzich waar noch onwaar, maar dat is meer een gramaticale opmerking.quote:Op donderdag 2 november 2006 22:44 schreef digitaLL het volgende:
Nee sterker nog, het is nutteloos.
Iets wat geen enkele betrekking heeft op de werkelijkheid is nuttloos.
Als je waarheid buiten het domein van de werkelijkheid brengt dan verliest het zijn nut, maar zelfs dan is het afgeleid van het begrip "waar" dat we mbt de werkelijkheid kennen.quote:Op donderdag 2 november 2006 22:41 schreef Oud_student het volgende:
OK voor abstracte zaken is misschien het gebruik van logisch consistent meer op z'n plaats. Ik prefereer ook zelf het waarheidsberip als correspondentie met de werkelijkheid.
De snaartheorie heeft voor zover mij bekent wel degelijk betrekking op de werkelijkheid omdat het gaat over materie/energie. Of het wat toevoegt of te falcificeren is, daar ligt d8 ik het probleem.quote:We weten niet of ze betrekking kan hebben op de werkelijkheid (snaartheorie) of dat ze nut heeft,
Voor een wiskundige is het al nuttig als een wiskundige constructie is bedacht.
Mee eens. En er zijnquote:Ik zou zeggen onwaar, omdat het gaat om de existentie van iets dat met de werkelijkheid moet corresponderen.
Pas als je duidelijk aangeeft op welke waarnemingen het allemaal is gebaseerd en deze onafhankelijk vastgesteld kunnen worden, heeft de uitspraak eigenlijk pas zin.
Kaartjes bestaan in de werkelijkheid evenals het risico op een boete.quote:Op donderdag 2 november 2006 22:57 schreef Iblis het volgende:
Nee, het is juist heel nuttig.
Jij weet b.v. als ik geen kaartje koop, dan kan ik bekeurd worden. Je wilt niet bekeurd kunnen worden, dus je koopt een kaartje.
Nu zou je kunnen volhouden dat jij alleen voor specifieke gevallen zo'n als-dan relatie legt. Dat geloof ik niet. Wij kunnen juist doordat we die algemene geldigheid weten in nieuwe situaties die regel toepassen. Alhoewel de regel zelf niet in de werkelijkheid gefundeerd is (en zelfs wellicht niet kan zijn), is hij toch zeer nuttig.
Uitspraken die geen enkele betrekking hebben over het bestaan van iets "werkelijkheid"quote:Op donderdag 2 november 2006 22:48 schreef Oud_student het volgende:
Nee, het bestaan van iets is opzich waar noch onwaar, maar dat is meer een gramaticale opmerking.
Alleen uitspraken zijn waar of onwaar.
Nut is een lastig iets, soms voor de hand liggend, in andere gevallen niet zo duidelijk.quote:Wat is nut en wanneer heeft iets betrekking op de werkelijkheid ?
Dit hele verhaal is prima, maar dan vraag ik je ?, als iets geen enkele betrekking heeft op de werkelijkheid kan het daar ook nimmer een zinvolle uitspraak over doen.quote:Op donderdag 2 november 2006 23:28 schreef Iblis het volgende:
Die regels bestaan. Maar, het gaat hier (m.i.) om een specifieke toepassing daarvan.
Je weet geen kaartje -> boete. Ergo, als jij geen kaartje hebt. Dan kun je p -> q / p met conclusie q toepassen. Dat wil je niet. Dus je zorgt dat 'p' niet geldt. Daarom koop je je kaartje.
Het gaat om de toepassing van die redeneringsstructuur die een universelere waarde heeft dan louter dit geval. Voor elke situatie waarin p -> q geldt met 'q' iets onaangenaams, zul je, als het in je vermogen ligt, proberen dat 'p' niet geldt. Als ik niet eet, dan heb ik honger. Laat ik maar wat eten.
Als ik nu niet naar de wc ga moet ik in de trein, laat ik nu maar gaan, want dan hoef ik in de trein niet. Als ik m'n rekening niet op tijd betaal, krijg ik een aanmaning. Laat ik maar op tijd betalen.
Die structuur, die komt telkens terug in specifieke situaties die allemaal in de werkelijkheid gefundeerd zijn. Het universeel geldende van de structuur maakt echter dat zij niet in de werkelijkheid gefundeerd is of zelfs maar kan worden.
Immers, dat:
p -> q
p
------
q
geldt zegt je helemaal niets over de werkelijkheid. Of dat ik zeg: "p geldt, of niet p". Dan weet ik niets. Als je dat invult: "Het regent, of het regent niet". Wat zegt dat? Niets. Als je weet dat dat waar is, dan weet je nog niets. Dan kan het nog steeds droog zijn. Pas bij invulling, b.v. dat je weet dat het droog is, kun je zeggen dat "het regent" niet waar kan zijn, dus dat er wel moet gelden "het regent niet" omdat "p of niet p" altijd waar moet zijn. (Hopelijk was dit voorbeeld niet zo flauw dat het daardoor weer onduidelijk werd.)
Nee, het is een axioma.quote:Het universeel geldende van de structuur maakt echter dat zij niet in de werkelijkheid gefundeerd is of zelfs maar kan worden.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |