abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 29 oktober 2006 @ 14:48:17 #1
31245 nonzz
parttime lilliputter
pi_43036370
Ik weet niet precies waar dit onderwerp thuishoort. Hij mag ook naar WFL
quote:
Over drugsverslaving wordt al twee eeuwen romantische kletskoek beweerd, volgens de Britse psychiater en gevangenisarts Theodore Dalrymple

In 1822 schreef de Britse essayist Thomas de Quincey 'Bekentenissen van een Engelse opiumeter'. Sindsdien heerst er een misverstand over wat verslaving aan verdovende middelen is.

De Quincey beweerde dat opiumeters bijzondere inzichten en gevoelens kregen die buiten het bereik lagen van niet-gebruikers. En dat de inspanning om te stoppen met opium een reusachtige strijd betekende van bijna bovenmenselijke ellende. Wie de toppen op wilde, moest ook de diepten in.

Deze romantische kletskoek wordt nu al bijna twee eeuwen voor waar aangenomen. Het gaat zo: iemand neemt een klein beetje van een verdovend middel, raakt verslaafd, kan niet meer werken, maar omdat afkicken zo vreselijk is en dat middel zo duur, moet de verslaafde de criminaliteit in om zijn gewoonte te bekostigen. Hij kan daar alleen mee stoppen onder medische begeleiding, vaak door het gebruik van een ander middel.

Klopt niets van
Hier klopt niets van. Het kost nogal wat moeite om verslaafd te raken aan opiaten.
De gemiddelde heroïnejunkie moet een jaar gebruiken voor hij verslaafd is. Er zijn mensen die af en toe verdovende middelen kunnen nemen, ook De Quincey nam jarenlang een paar keer per week opium voor hij verslaafd was. Het is absoluut niet waar dat afkicken van heroïne of andere opiaten een serieuze kwestie is, zo serieus dat het misdrijven rechtvaardigt of begrijpelijk maakt.

Afkickverschijnselen van opiaten stellen medisch gezien niets voor (anders dan die van alcohol, slaap- of kalmeringsmiddelen). Onderzoek toont aan dat die symptomen grotendeels psychologisch zijn. Kleurrijke beschrijvingen in boeken en films hebben de verschijnselen sterk overdreven.

Ik heb duizenden junkies zien afkicken. Ondanks de aanstellerige uitingen van lijden – veroorzaakt door de aanwezigheid van iemand die vervangende drugs kon voorschrijven, en die ophouden zodra die persoon niet langer in de buurt is – heb ik nog nooit reden gehad om voor hun veiligheid te vrezen. Het is bekend dat verslaafden zich anders gedragen wanneer ze met artsen spreken dan in het gezelschap van medeverslaafden.

Tegenover dokters zullen ze hun lijden benadrukken; onder elkaar praten ze over waar je de beste en goedkoopste heroïne kunt krijgen. Ik heb, ongemerkt, verslaafden geobserveerd voordat ze in mijn kantoor kwamen. Ze waren vrolijk. Eenmaal in mijn kantoor klapten ze dubbel van de pijn, beweerden nog nooit zoiets te hebben meegemaakt en dreigden met zelfmoord als ik ze niet gaf wat ze wilden.

Criminaliteit
Als er al sprake is van een verband tussen criminaliteit en verslaving, is het waarschijnlijker dat een criminele neiging tot verslaving leidt dan andersom. In de gevangenis waar ik werkte, had 67 procent van de heroïnejunkies gevangen gezeten voordat ze verslaafd waren.

Dus de meesten waren al op het criminele pad voor hun verslaving. Wat ze ertoe bracht om de misdaad in te gaan, is waarschijnlijk dezelfde reden waarom ze heroï-ne gingen nemen: een vijandige houding ten opzichte van de maatschappij, veroorzaakt door de emotionele, geestelijke, culturele en intellectuele leegte van hun levens.

Batterij
Het is ook niet waar dat verslaafden niet kunnen stoppen zonder de hulp van een hele batterij aan medische en paramedische hulp. Duizenden Amerikaanse soldaten die terugkeerden uit Vietnam, waar ze aan de heroïne verslaafd waren geraakt, gaven dat zonder enige hulp op.

In China hadden miljoenen Chinezen maar een klein zetje nodig om te stoppen: Mao zei namelijk dat hij ze anders dood zou schieten. Er is geen twijfel aan: Mao is de grootste verslavingstherapeut in de geschiedenis geweest.

Romans over het onderwerp blijven de farmacologische werkelijkheid ontkennen. En zowel verslaafden als hun behandelaars hebben belang bij de opvatting dat verslaving een ziekte is. Junkies geven de schuld graag aan een ander, en therapeuten leven van het idee dat verslaving een ziekte is.

En ten slotte zijn wij als maatschappij altijd op zoek naar een groep slachtoffers met wie we nobel, dat wil zeggen: opvallend, medelijden kunnen hebben. Drugsverslaving is een morele kwestie, en daarom zijn bedreigingen zoals die van Mao zo vaak effectief in het ‘genezen’ van verslaafden.
Theodore Dalrymple heeft een aantal boeken geschreven over hoe de huidige maatschappij mensen afhankelijk maakt van uitkeringen en andere hulp door ze een van de belangrijkste zaken af te nemen: zelfrespect. Mensen aan de onderkant van de samenleving kunnen niet meer armer of rijker worden en zitten gevangen in een net van goed bedoelde, maar verkeerd uitpakkende hulp. Aan deze hulp ligt een de sociale wetenschap van na de jaren zestig ten grondslag die zich volgens hem teveel heeft gericht op het onderzoek naar de achtergrond van verkeerd gedrag en niet durfde te zeggen dat een crimineel gewoon een luie flikker is.

Dalrymple houd zich overigens niet echt met de oplossing bezig. Hij zegt dat links de situatie erger maakt door nog meer bureaucratie en verkeerde hulp te bieden en dat rechts teveel denkt aan meer agenten en hogere straffen. Beide "oplossingen" werken volgens hem niet.

Ik vind de analyse van Dalrymple best geloofwaardig. Ik heb op TV ook ooit iemand gezien die een paar jaar TBS had gehad. De hulpverleners daar bleven maar zoeken naar problemen uit z'n jeugd of psychische stoornissen. Hijzelf heeft altijd aangegeven dat ze konden stoppen met zoeken. Volgens hem had hij in een vlaag van woede gewoon de keel van de nieuwe vriend van z'n vriendin doorgesneden en was hij volledig verantwoordelijk en niet z'n jeugd of een eventuele psychische stoornis.

Er staat deze week ook een stuk over in de Intermediar.
lege ton
  zondag 29 oktober 2006 @ 15:08:00 #2
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_43036906
91 views een geen reactie. maargoed.

Interessant onderwerp. Vooral omdat het soms een speelbal is van politiek. Links zou voor junkies staan, langharig werkschuw tuig, en rechts zou dat daarmee niet zijn. Dan ga ik er nu even niet op in dat dat hele links-rechts gedoe eigenlijk nergens op slaat, maar het zal vast wel z'n nut hebben.
Daarnaast zou toestaan van coffee-shops leiden tot meer harddrugs gebruik. Het 'je begint en je wilt meer' argument zeg maar, wat nergens op slaat.
Ook zou gebruik van softdrugs automatisch leiden tot crimineel asociaal gedrag volgens velen.
Daarnaast, dit artikel gaat over heroine, wat ook nog eens een hard-drugs is.
Ook is de associatie met drugs en criminaliteit gauw gemaakt, en is dat weer een 'argument' om maar weer strenger op te gaan treden, waar op de 1 of andere manier vast wel de cijfers zó gebogen kunnen worden zodat half aangetoond kan worden dat die aanpak werkt.

Het is naar mijn idee ook een spel geworden wat meer om het tevreden stellen van belanghebbenden gaat, dan daadwerkelijk een oplossing te zoeken.
Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
  zondag 29 oktober 2006 @ 15:15:40 #3
31245 nonzz
parttime lilliputter
pi_43037085
Dat is natuurlijk het risico van dit topic op fok in het poltitiek forum open: dat het binnen 4 posts gaat over dat Mao slechter was dan Hitler en ander zinloos gebral over links/rechts. Dalrymple stelt ook dat de oplossingen van links en van rechts en van bepaalde sociale wetenschappers in zijn ogen allemaal niet kloppen. We beginnen aan de verkeerde kant...
lege ton
  maandag 30 oktober 2006 @ 15:36:26 #4
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_43068346
quote:
Op zondag 29 oktober 2006 15:15 schreef nonzz het volgende:
Dat is natuurlijk het risico van dit topic op fok in het poltitiek forum open: dat het binnen 4 posts gaat over dat Mao slechter was dan Hitler en ander zinloos gebral over links/rechts. Dalrymple stelt ook dat de oplossingen van links en van rechts en van bepaalde sociale wetenschappers in zijn ogen allemaal niet kloppen. We beginnen aan de verkeerde kant...
En dan heb ik nog express hier niet gereageerd, in de hoop dat iemand anders dat zou doen.

Helaas.

Het belangenspel is overal aanwezig, maar hier heb ik het idee dat het ongekend groot is. De instituten hebben er baat bij dat junkies zielig gaan doen, want dan kunnen ze sneller declareren, kort gezegd.
En die halen daar hun inkomen dus uit, volgens deze theorie.
Junkies hebben er ook baat bij, want die kunnen, al afkickende, vaak gratis drugs krijgen.
Ergens zal er natuurlijk wel een goede gedachte in zitten, en zal deze beste man vast ook niet de waarheid in pacht hebben, het valt echter wel te overwegen het huidige systeem eens door dit 'filter' van hem te doen.

Ik ben zelf nogal benieuwd naar wat de belangen zijn hier, en hoe groot deze zijn. Vanuit de gehandicaptenzorg hoor ik vaak ook de meest belachelijk hoge winstmarges voorbij vliegen...
  maandag 30 oktober 2006 @ 18:44:37 #5
146018 mariatrepp
wetenschap, politiek EN kunst!
pi_43074888
Die Dalrymple is een bikkelharde moralist van Victoriaanse snede.
Dalrymple wordt in eigen land en de rest van Europa [behalve in Nederland] genegeerd met zijn pleidooi om 'de onderklasse' met harde hand bij de les te roepen.

Volledige onzin bijvoorbeeld dat drugsverslaving niet zo erg zou zijn, wordt door geen enkel wetenschappelijk onderzoek gesteund.
Hij is psychiater, ik weet , maar ik ken wel nog een paar psychiaters die denken uit hun persoonlijke waarnemingen vergaande conclusies over de onderklasse, ondermensen enz. te kunnnen trekken.
  maandag 30 oktober 2006 @ 19:40:56 #6
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_43077148
quote:
Op maandag 30 oktober 2006 18:44 schreef mariatrepp het volgende:
Dalrymple wordt in eigen land en de rest van Europa [behalve in Nederland] genegeerd met zijn pleidooi om 'de onderklasse' met harde hand bij de les te roepen.
Wat een onzin. Ben jij van AFA of zo?
What are you going to do to me? You go fuck yourself - I say what I want.
- Oriana Fallaci 1929-2006
  maandag 30 oktober 2006 @ 19:41:40 #7
146018 mariatrepp
pi_43077171
quote:
Op maandag 30 oktober 2006 19:40 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Wat een onzin. Ben jij van AFA of zo?
Wat is AFA?
  maandag 30 oktober 2006 @ 19:43:58 #8
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_43077253
quote:
Op maandag 30 oktober 2006 19:41 schreef mariatrepp het volgende:
Wat is AFA?
Extreem-linkse stormtroepers uit Amsterdam, die zichzelf ook "onderzoekers" noemen maar hun onderwerper niet objectief kunnen benaderen.
What are you going to do to me? You go fuck yourself - I say what I want.
- Oriana Fallaci 1929-2006
  maandag 30 oktober 2006 @ 21:07:53 #9
93744 Finder_elf_towns
Sterf nu en vloek tevergeefs
pi_43080960
Zijn boek "Leven aan de onderkant" laat duidelijk zien dat mensen die niets wezenlijk toevoegen aan de maatschappij te corrigeren met een opvoedende tik. Dat is een visie die constructiever is dan mensen te overtuigen dat ze het eeuwige slachtoffer zijn.

[ Bericht 0% gewijzigd door Finder_elf_towns op 30-10-2006 21:14:23 ]
  maandag 30 oktober 2006 @ 21:17:00 #10
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_43081484
quote:
Op maandag 30 oktober 2006 19:43 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Extreem-linkse stormtroepers uit Amsterdam, die zichzelf ook "onderzoekers" noemen maar hun onderwerper niet objectief kunnen benaderen.
Als je nu eens de moeite neemt om zijn signature door te lezen.
  maandag 30 oktober 2006 @ 23:43:07 #11
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_43088454
quote:
'Nederland gidsland', mag ik hopen, in dezen. Niks mis met een beetje civiliserende moraal. Er zouden een hele hoop mensen geholpen zijn met die 'harde hand'. Help ze alsjeblieft uit de droom dat hulp alleen van anderen kan komen. Het zieligheidsdenken heeft bankzitters van ze gemaakt, handophouders, schaduwmensen.
quote:
Volledige onzin bijvoorbeeld dat drugsverslaving niet zo erg zou zijn, wordt door geen enkel wetenschappelijk onderzoek gesteund.
Hij is psychiater, ik weet , maar ik ken wel nog een paar psychiaters die denken uit hun persoonlijke waarnemingen vergaande conclusies over de onderklasse, ondermensen enz. te kunnnen trekken.
Een verslaving is zo ernstig als de verslaafde hem maakt. Wat de meeste junks ontbreekt, is de wil om af te kicken; bovendien ontbreekt het hen aan voorwaarden om die wil te ontwikkelen -- die voorwaarden worden hen uit handen genomen. Gezalf, misplaatste hulpvaardigheid, té luisterende oren, allemaal kenmerkend voor het post-sixties tijdperk, dat era van morele lafheid, waarin de begrippen 'goed' en 'kwaad' sluipenderwijs synoniem zijn geworden aan, respectievelijk, 'meegaand' en 'eisen stellend'. Die empathie voor de 'zwakkeren' heeft groteske vormen aangenomen, de blik vertroebeld op wat er werkelijk speelt, namelijk de ontwikkeling van een geprofessionaliseerde onderklasse, inclusief sociaal-politieke mecenes.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  dinsdag 31 oktober 2006 @ 09:48:41 #12
146018 mariatrepp
pi_43094189
Deze week grote Dalrymple discussie in HP /De Tijd.
Ook veel kritische stemmen.
Bas Heijne:
quote:
Dalrymple legt het accent bij het individu, maar volgens mij ligt de waarheid ergens in het midden... gedrag is niet alleen een bewuste keuze...De linkse elite moet het bij Dalrymple flink ontgelden, maar als je naar het neoliberalisme kijkt met zijn nadruk op eigen verantwoordelijkheid, dan veroorzaakt dat misschien nog meer ellende, worden de mensen nog erger aan hun lot overgelaten.
pi_43094351
Er zijn verrassend weinig junkies van boven de 45. Junkie zijn is ongezond, maar ze gaan toch niet in zo grote getale dood dat dat voldoende verklaring biedt.

Er heeft een keer iemand onderzoek naar gedaan. Daaruit bleek dat de meesten afkicken, na verloop van tijd.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  dinsdag 31 oktober 2006 @ 10:37:56 #14
10841 Napalm
Brandbarbaar
pi_43095200
quote:
Ik heb nog nooit een fatsoenlijk onderzoek termen als "erg" zien bezigen..
quote:
Op dinsdag 31 oktober 2006 09:56 schreef sigme het volgende:
Er zijn verrassend weinig junkies van boven de 45. Junkie zijn is ongezond, maar ze gaan toch niet in zo grote getale dood dat dat voldoende verklaring biedt.

Er heeft een keer iemand onderzoek naar gedaan. Daaruit bleek dat de meesten afkicken, na verloop van tijd.
Tsja, als de keuze is dood of afkicken...

Verder hebben de ergste verslaafden natuurlijk gewoon dubbele problematiek; en zo gek als een deur en verslaafd.
You're a fucking ugly bitch. I want to stab you to death, and then play around with your blood.
pi_43095422
quote:
Op dinsdag 31 oktober 2006 10:37 schreef Napalm het volgende:

[..]

Ik heb nog nooit een fatsoenlijk onderzoek termen als "erg" zien bezigen..
[..]

Tsja, als de keuze is dood of afkicken...
Nah - er is ook de optie levend & verslaafd blijven. Maar die doet zich minder voor dan je zou verwachten bij gegeven sterfte (die is niet zo hoog)en aanname van de verslaving. Men doet alsof de verslaving bijna onoverkomenlijk is. In werkelijkheid kicken de meesten -hulp of geen hulp, min of meer vanzelf af, ergens tussen het 40ste 50ste levensjaar.
quote:
Verder hebben de ergste verslaafden natuurlijk gewoon dubbele problematiek; en zo gek als een deur en verslaafd.
De ergste zijn de ergste, natuurlijk.
Mijn ervaring met junkies is dat het enorm aardige mensen zijn. Aardiger dan een willekeurige dwarsdoorsnede.
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  dinsdag 31 oktober 2006 @ 11:49:13 #16
72039 Pappie_Culo
Spelen is leuk
pi_43096918
Dus allemaal aan de dope!
Dance into the fire, to fatal sounds of broken dreams...
  dinsdag 31 oktober 2006 @ 12:09:08 #17
31245 nonzz
parttime lilliputter
pi_43097393
Het verhaal van die junks wordt meer als voorbeeld genoemd voor het idee dat verkeerde hulp mensen niet helpt en dat mensen altijd op hun verantwoordelijkheid moeten worden aangesproken omdat dat het beste werkt. Zo gauw iemand van een instantie te horen krijgt dat het ernstig met hem gesteld is, zal iemand dat ook geloven en er naar gaan handelen. Dan wordt zo iemand een soort onverantwoordelijk kind die niet meer voor zichzelf hoeft te zorgen.
lege ton
pi_43097617
Beste hulp die een verslaafde en al helemaal een gebruiker zou kunnen krijgen is dat de politiek de drugseconomie uit de criminele sector zou halen.
  dinsdag 31 oktober 2006 @ 12:21:12 #19
156355 NeoTribalist
Gbl eats yer insides!!11
pi_43097668
Alle drugs moet gewoon legaal
That is Sin, to hold thine holy spirit in!
Go on, go on in thy might; and let no man make thee afraid.
pi_43097728
quote:
Op zondag 29 oktober 2006 14:48 schreef nonzz het volgende:
Ik weet niet precies waar dit onderwerp thuishoort. Hij mag ook naar WFL
[..]

Theodore Dalrymple heeft een aantal boeken geschreven over hoe de huidige maatschappij mensen afhankelijk maakt van uitkeringen en andere hulp door ze een van de belangrijkste zaken af te nemen: zelfrespect. Mensen aan de onderkant van de samenleving kunnen niet meer armer of rijker worden en zitten gevangen in een net van goed bedoelde, maar verkeerd uitpakkende hulp. Aan deze hulp ligt een de sociale wetenschap van na de jaren zestig ten grondslag die zich volgens hem teveel heeft gericht op het onderzoek naar de achtergrond van verkeerd gedrag en niet durfde te zeggen dat een crimineel gewoon een luie flikker is.

Dalrymple houd zich overigens niet echt met de oplossing bezig. Hij zegt dat links de situatie erger maakt door nog meer bureaucratie en verkeerde hulp te bieden en dat rechts teveel denkt aan meer agenten en hogere straffen. Beide "oplossingen" werken volgens hem niet.

Ik vind de analyse van Dalrymple best geloofwaardig. Ik heb op TV ook ooit iemand gezien die een paar jaar TBS had gehad. De hulpverleners daar bleven maar zoeken naar problemen uit z'n jeugd of psychische stoornissen. Hijzelf heeft altijd aangegeven dat ze konden stoppen met zoeken. Volgens hem had hij in een vlaag van woede gewoon de keel van de nieuwe vriend van z'n vriendin doorgesneden en was hij volledig verantwoordelijk en niet z'n jeugd of een eventuele psychische stoornis.

Er staat deze week ook een stuk over in de Intermediar.
Een week intensief Heroine.

En als je dan niet gebruik heb je al afkickverschijnzelen
pi_43097778
quote:
Op dinsdag 31 oktober 2006 10:49 schreef sigme het volgende:

[..]

Nah - er is ook de optie levend & verslaafd blijven. Maar die doet zich minder voor dan je zou verwachten bij gegeven sterfte (die is niet zo hoog)en aanname van de verslaving. Men doet alsof de verslaving bijna onoverkomenlijk is. In werkelijkheid kicken de meesten -hulp of geen hulp, min of meer vanzelf af, ergens tussen het 40ste 50ste levensjaar.
[..]

Mijn ervaring met junkies is dat het enorm aardige mensen zijn. Aardiger dan een willekeurige dwarsdoorsnede.
Heb ik ook
Heb in verslaving zorg gewerkt.

De echt diehard verslaafden hebben in 99 van de 100 gevallen een verknipte jeugd gehad, vaak door misbruik verwaarlozing en gebrek aan een stabile en zorgzame omgeving die elk kind in zijn jeugd behoort te hebben
pi_43097932
quote:
Op dinsdag 31 oktober 2006 12:23 schreef yeremy het volgende:

[..]

Een week intensief Heroine.

En als je dan niet gebruik heb je al afkickverschijnzelen
Ja, maar dat doet er niet aan af dat je niet maar zo verslaafd bent. Een keer, of een paar keer, of sporadisch gebruik leiden niet volgens een wet van Meden en Perzen tot verslaafdheid.

En afkickverschijnselen zijn op zich niet zo'n ramp. Stoppen met koffie, thee, suiker, uitslapen, alcohol, internet en allerlei meer gebruikelijke lulligheden geven ook afkickverschijnselen. De vraag is of afkicken van heroine nou ze vreselijk moeilijk is dat het bijna onmogelijk moet worden geacht.

Ik meen dat verslavingsdeskundigen allang tot het inzicht zijn gekomen dat nicotine veel verslavender is dan heroine.
pi_43098889
Typisch gevalletje van pappen en nat houden.Junkies en hulpverleners hebben helaas een simbiose verhouding gecreerd.
  donderdag 2 november 2006 @ 11:48:53 #24
146018 mariatrepp
pi_43166255
quote:
Op dinsdag 31 oktober 2006 10:49 schreef sigme het volgende:

[..]

[..]

Nou met het laatste zit je zeker niet op een lijn met meneer Dalrymple, die buitengewoon minachtend denkt en voelt ten opzichte van randfiguren.
pi_43166431
quote:
Op donderdag 2 november 2006 11:48 schreef mariatrepp het volgende:

[..]

Nou met het laatste zit je zeker niet op een lijn met meneer Dalrymple, die buitengewoon minachtend denkt en voelt ten opzichte van randfiguren.
Vind je?
quote:
U vindt dat de verzorgingsstaat mensen zielig maakt. Maar de meeste mensen die u beschrijft zijn zwaar beschadigd, opgegroeid in een liefdeloze en gewelddadige omgeving.
'Maar je moet mensen nooit vertellen dat ze slachtoffer zijn, zelfs al zou dat de waarheid zijn. Als jij ervan overtuigd bent dat je het slachtoffer bent van machtige krachten die je niet kunt beheersen, dan zul je je slecht gedragen. Omdat je denkt dat het zinloos is naar verbetering te streven, en omdat je altijd een excuus hebt.

Wat zouden we dan moeten doen?
'We moeten niet langer tegen mensen zeggen: het is oké wat je kiest. Sommige keuzes zijn helemaal niet oké. Het is niet oké om alleenstaand ouder te zijn. Kinderen van alleenstaande ouders doen het vaak slechter, zeker aan de onderkant van de samenleving. Daarom moet de samenleving zeggen: we betalen niet meer voor kinderen die buiten het huwelijk worden geboren. Ik verzeker dat je het aantal alleenstaande ouders snel zal afnemen. In de Verenigde Staten is dat tot op zekere hoogte ook gebeurd.'

'Sommige mensen vinden dat ik klink als een moslimfundamentalist. Maar ik wil helemaal niet terug naar vroeger toen het vrijwel onmogelijk was te scheiden. Ik denk alleen dat er een middenweg moet zijn tussen de benauwende relaties van vroeger en de chaos van nu.
interview in de volkskrant

Wat ik echt een prachtig citaat vind (ook uit dat interview), over z'n vader:
'Zoals veel communisten hield hij van de mensheid, maar had hij een hekel aan mensen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')