Dit is Surinaamse zuurkool, zoals ik het ooit heb geleerd van een ex-collega. Er zijn ongetwijfeld andere manieren, maar zo doe ik het dus:
Benodigdheden:Pak runderlappen (ik koop meestal een groot pak met ongeveer 2 à 3 lappen er in).
Zuurkool naturel (2 zakken)
Genoeg tenen knoflook (paar teentjes voor het rundvlees en paar een teentjes voor de zuurkool)
Uien (2 à 3, hangt er vanaf hoe groot ze zijn)
Ajuma (peper)
Zout, peper
Klein blikje tomatenpuree
Pimentballetjes
Kruidnageltjes
Rijst (pandanrijst vind ik persoonlijk lekker erbij)
Bereiding rundvlees:Peper en zout op het rundvlees strooien. Gooi wat braadboter in je koekenpan en ondertussen snij je een paar teentjes knoflook fijn.
Knoflook gooi je in de pan en roer je door de boter heen dat ondertussen gesmolten is.
Vlees erbij en beide kanten een mooi kleurtje geven. Kruidnageltjes en pimentballetjes erbij gooien.
Ben je tevreden over de kleur van het vlees, dan doe je wat water in de pan, zet je je vuurtje laag, dan doe je de deksel op de pan en laat je de boel sudderen tot dat het gaar is.
Bereiding zuurkool:Zuurkool uit de zakjes halen en in een vergiet stoppen. Wassen die handel maar niet te overdreven, want er mag best nog een beetje een zure smaak aan zitten.
In een braadpan doe je een beetje olie. Als de olie klaar is voor gebruik doe je er je uie, knoflook en peper bij en fruit je de boel.
Na het fruiten voeg je het blikje tomatenpuree toe en roer je het allemaal door elkaar.
Na deze handeling doe je je gewassen zuurkool bij en roer je wederom alles door elkaar totdat de zuurkool een mooie oranje/rode kleur heeft.
Deksel op de pan, vuur op z'n laagst zetten en zo'n 20 à 25 minuten laten sudderen om het zo maar te noemen. Aan het einde strooi je er nog wat wat zwarte peper over heen.
Ondertussen kook je je rijst. Ik hoef vast niet uit te leggen hoe dat moet.
![]()
Als alles klaar is, doe je je rijst op een bord, zuurkool en een lap vlees. Nu is het compleet en smullen maar!
[ Bericht 0% gewijzigd door ruby op 29-10-2006 14:59:34 ]