Dus doe jij er werkelijk moeite voor en hoef je je niet aangesproken te voelen. De schoenen op het strand bijvoorbeeld, die vond ik heel erg goed en was verbaasd om te zien dat je een andere had ingestuurd. Er wordt gesproken over mensen die voor het gemak een snapshotje insturen die toevallig aan het onderwerp voldoet. Ik vind dat ook een beetje lui, maar hey! als dat snapshotje zó ontzettend goed in het thema past is het natuurlijk ook van de gekke om 'm niet in te sturen omdat ie niet speciaal voor de wedstrijd is geschoten.quote:Op vrijdag 27 oktober 2006 20:28 schreef ElizabethR het volgende:
[..]
Mensen zonder talent, zoals ik, lopen stad en land af voor een onderwerp (ja, dat doe ik verdomme écht!) schieten plaatjes met in hun achterhoofd de tips van de mensen mét talent, dus proberen te letten op compositie, belichting enzovoorts, en proberen zo te komen tot een voor hun doen leuke foto. Ze gooien duizenden mb's aan mislukkelingen weg soms, maar blijven proberen om zichzelf te verbeteren. En dat noem jij even tussen neus en lippen door een snapshotje.
Thnx dat neem ik toch op als een groot compliment. En het maakt niet uit dat het jouw persoonlijke smaak niet is(of van wie dan ook eigenlijk) zolang de foto voldoet aan het beeld dat ík in mijn hoofd had toen ik het bedacht, is de foto voor mij gelukt. Ongeacht of het mensen aanspreekt eigenlijk, het is gewoon 1 of andere hersenkronkel die uitgevoerd moet worden, en de voldoening als dat lukt is al genoeg...niet het winnen van een wedstrijd., dat is gewoon leuk meegenomen.quote:Op vrijdag 27 oktober 2006 21:36 schreef ElizabethR het volgende:
Ik denk van niet. Ik zal bevoorbeeld niet gauw op Puckzzz stemmen, hoe goed ze ook is technisch, want dat is ze. Maar haar foto's spreken me totaal niet aan. Ik hou niet van enorm gestyleerd en in scene gezet, en Puckzzz wel, en daar is ze verdomd goed in ook nog. Maar het gaat mij om het gevoel wat ik bij een foto krijg.
Om beginners te motiveren heb je het niet nodig om de wedstrijdopzet te veranderen. Dat begint bij de al aanwezige users die mensen welkom heten en bij foto's een flinke dosis goede kritiek te geven waar ze wat mee kunnen. De foto's van de gevorderde fotograaf kunnen juist een motivatie zijn, zo was het in ieder geval bij mij toen ik anderhalf jaar geleden begon. Het gaf mij een kijk op wat er mogelijk was en wawar ik aan moest werken om hetzelfde te bereiken.quote:Op zaterdag 28 oktober 2006 00:17 schreef Re het volgende:
[..]
ik wil er niets uithalen hoor, ik doe met plezier mee maar ik kan me voorstellen dat als je een beetje motivatie bij je beginnende fotografen wilt houden je misschien toch iets anders wil proberen. Ik hoef niet per se een gevorderden wedstrijd, ik geef alleen wat punten aan voor een discussie, juist de drempel wat lager maken voor de target groep. Er lopen hier aardig wat gevordenden rond, dat kan je niet ontkennen.
Daar ben ik het mee eensquote:Op zaterdag 28 oktober 2006 09:44 schreef An24 het volgende:
[..]
Om beginners te motiveren heb je het niet nodig om de wedstrijdopzet te veranderen. Dat begint bij de al aanwezige users die mensen welkom heten en bij foto's een flinke dosis goede kritiek te geven waar ze wat mee kunnen. De foto's van de gevorderde fotograaf kunnen juist een motivatie zijn, zo was het in ieder geval bij mij toen ik anderhalf jaar geleden begon. Het gaf mij een kijk op wat er mogelijk was en wawar ik aan moest werken om hetzelfde te bereiken.
Dat het niveau hier hoog is, geef ik absoluut toe, ik zie dat alleen als leidraad voor de beginende fotograaf en niet als drempel. Een beginnende "snapshotter" die daadwerkelijk iets met fotografie wil doen, zal deze drempel ook niet ervaren, zolang hij maar goed opgevangen wordt in FOT
quote:Op zaterdag 28 oktober 2006 10:06 schreef Tha_Erik het volgende:
[..]
Daar ben ik het mee eens.
Krijg ik nu ook bonusountjes![]()
?
Thx voor het alsnog plaatsen van mijn foto. Ik zal voortaan beter opletten naar welk adres ik het stuur. Had nu je bevestigingsmail van de vorige maand beantwoord.quote:Op zaterdag 28 oktober 2006 00:15 schreef An24 het volgende:
Vervelend voor The Shadow: had zijn foto naar een verkeerd adres gestuurd. Bleek te kloppen, maar ik kijk daar een stuk minder vaak. Omdat hij al op 19 oktober verstuurt is, geef ik hem alsnog een plekkie.
Enneuhh Theshadowniet meer doen he!!!
ja oke maar dat zie je er ook wel aan afquote:Op zaterdag 28 oktober 2006 10:33 schreef Lord Dreamer het volgende:
Laten we zeggen dat zowat alle WORLD PRESS PHOTO's gewoon snapshots zijn![]()
Dat maakt denk ik wel genoeg duidelijk.
Zowel de spontane genomen foto's als mooi gestyleerde foto's zijn gewoon goed. Daar is niets mis mee. Vaak zijn de meest beroemde foto's gewoon een opname met geluk op het juiste moment.
verder wat An zegt
Ok nu snap ik wat je bedoeld. Maar dan kom ik terug op de vraag die ik eerder stelde: wanneer beginner en wanneer gevorderd. Wie bepaald dat?quote:Op zaterdag 28 oktober 2006 00:36 schreef Re het volgende:
[..]
wat ik eigenijk bedoel is dat het gewoon een niet faire wedstrijd is om beginnende fotografen met gevordeden mee te laten doen, er zit 0 motivatie in om te weten dat als jij een leuke foto instuurt waarvan je zelf denkt dat het gewoon een leuke plaat, waar je best moeite in hebt gestopt, die 0 punten krijgt omdat je plaat fototechnisch niet als perfect wordt gezien en je al snel punten geeft aan fototechnisch perfecte platen, en dat strookt niet met de cultuur die FOT uit wil stralen
tuurlijk maakt het sense en marjo is gevorderd hoor, die heeft de creativiteit en inzicht om een goede plaat af te leveren.quote:Op zaterdag 28 oktober 2006 12:37 schreef prupke het volgende:
[..]
Ok nu snap ik wat je bedoeld. Maar dan kom ik terug op de vraag die ik eerder stelde: wanneer beginner en wanneer gevorderd. Wie bepaald dat?
Marjo is dus een beginner net als ik. Marjo maakt mooiere fotos dan ik (ik dacht dat ze al langer bezig was) Dus voor mij is marjo gevorderd. (terwijl ze dat dus niet is)
Wie is gevorderd? Jij en puckzzz, k-man en nog wat mensen dus jullie weten hoe het zit met de belichting enz enz.
Misschien dat het dan ook zo is dat als jullie punten uitdelen aan mensen dat jullie meer kijken naar de specs van de foto ipv het totaalplaatje (wist het even niet anders te omschrijven)
Do i make any sence??
ahhh we kunnen inderdaad de wedstrijd maar even gebruiken als voorbeeld. Wat is een dosis goede kritiek, de standaard regeltjes van fotografie? Denk niet dat je de wedstrijd moet gebruiken om te leren maar juist om plezier te hebben met fotografie, wat ik nu zie is dat er 2 soorten van fotografie zijn, het in scene gezette en het spontane "snapshot". Daar valt veel meer uit te halen als je dat voor ogen hebt wat je zegt en wat in jouw ogen het beleid van FOT moet zijnquote:Op zaterdag 28 oktober 2006 09:44 schreef An24 het volgende:
[..]
Om beginners te motiveren heb je het niet nodig om de wedstrijdopzet te veranderen. Dat begint bij de al aanwezige users die mensen welkom heten en bij foto's een flinke dosis goede kritiek te geven waar ze wat mee kunnen. De foto's van de gevorderde fotograaf kunnen juist een motivatie zijn, zo was het in ieder geval bij mij toen ik anderhalf jaar geleden begon. Het gaf mij een kijk op wat er mogelijk was en wawar ik aan moest werken om hetzelfde te bereiken.
Dat het niveau hier hoog is, geef ik absoluut toe, ik zie dat alleen als leidraad voor de beginende fotograaf en niet als drempel. Een beginnende "snapshotter" die daadwerkelijk iets met fotografie wil doen, zal deze drempel ook niet ervaren, zolang hij maar goed opgevangen wordt in FOT
ik kijk bij mijn stemming nooit naar de specs. die interesseren me niet wanneer het beeld gewoon goed is. ik kijk alleen naar EXIF wanneer ik nieuwsgierig ben hoe iemand zoiets heeft gedaan.quote:Op zaterdag 28 oktober 2006 12:37 schreef prupke het volgende:
[..]
Ok nu snap ik wat je bedoeld. Maar dan kom ik terug op de vraag die ik eerder stelde: wanneer beginner en wanneer gevorderd. Wie bepaald dat?
Marjo is dus een beginner net als ik. Marjo maakt mooiere fotos dan ik (ik dacht dat ze al langer bezig was) Dus voor mij is marjo gevorderd. (terwijl ze dat dus niet is)
Wie is gevorderd? Jij en puckzzz, k-man en nog wat mensen dus jullie weten hoe het zit met de belichting enz enz.
Misschien dat het dan ook zo is dat als jullie punten uitdelen aan mensen dat jullie meer kijken naar de specs van de foto ipv het totaalplaatje (wist het even niet anders te omschrijven)
Do i make any sence??
Gevoelsmatig komt je mening in dit alles heel sterk overeen met die van mij. Drom zou ik haast zeggen ...houen zoquote:Op zaterdag 28 oktober 2006 14:03 schreef Puckzzz het volgende:
[..]
ik kijk bij mijn stemming nooit naar de specs. die interesseren me niet wanneer het beeld gewoon goed is. ik kijk alleen naar EXIF wanneer ik nieuwsgierig ben hoe iemand zoiets heeft gedaan.
en bij mijn stemming kijk ik gewoon naar het plaatje en laat me niet beinvloeden door eventuele technische imperfecties.
quote:Op vrijdag 27 oktober 2006 18:07 schreef blomst het volgende:
Een foto moet je ook aanspreken, hij kan technisch nog zo goed zijn, als het plaatje je niet aanspreekt, heb je nog niets.
Als voorbeeld de foto van VV, zal technisch in orde zijn , maar ik erger me kapot aan de vieze vloer en viezekeukenplint, en daar word dan steeds mij oog naar toe getrokken.
Als ik de plint met hier vergelijk, komt hij zeker natuurgetrouw overquote:Op zondag 29 oktober 2006 12:36 schreef Vliegvrager het volgende:
[..]
Weet je wat een werk het was om die vloer plus plint natuurgetrouw vies te maken?
Hier kan ik me bij aansluiten.... ook voor het eerst meegedaan, zonder spiegelreflex ofzo, en al 23 puntjes!quote:Op zaterdag 28 oktober 2006 00:58 schreef FReNsJ het volgende:
na deze zware discusie even een leukere noot van een complete amateur/beginneling ( ik heb hem<-d30; nog geen maand denk ik?)
ik heb (al) 6 punten gekregen voor mijn eerste wedstrijdfoto ooit!!!
*fier is![]()
dammitquote:Op zondag 29 oktober 2006 12:19 schreef Flatbeat-Eric het volgende:
Ik heb de gehele discussie zojuist op mn gemak doorgelezen en kan me best indenken dat de gene die veel werk en tijd in een compositie hebben gestoken daar niet altijd de waardering voor krijgen. Eerlijk gezegt is het ook niet mijn ding.
Mijn voorkeur zit meer in de spontane foto's waarin je dan wel kan zien wat de fotograaf uiteindelijk heeft bedoelt.
Ik zelf heb dan ook meer plezier in het op pad gaan met een idee over het onderwerp en de ene keer komt het er beter uit dan de andere keer. Deze keer heb ik nazitten denken wat voor mij "playtime" is en daar kwamen twee onderwerpen uit a: het stoeien met de hond en b: brandingsurfen. Uit optie B kwam niks interesants en uit optie a een hele berg foto's met inzending als voor mij het beste resultaat. anders gezegt dat de uiteindelijke foto mij het meeste aanspreekt.
Oftewel voor mij is de plezier en het avontuur in het fotogaferen belangrijker dan de technieken in de foto.
Hellaas mukie de levende handtas oftewel de Chihuahua is van mijn vriendin
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |