quote:
De flair is terug bij Ajax
AMSTERDAM - Koploper Ajax voetbalt voor het eerst sinds jaren weer met de borst vooruit. Hoe komt dat en hoe goed zijn de Amsterdammers werkelijk?
Mauro Rosales heeft de bal net met een lullig boogje naar Wesley Sneijder gespeeld, als er tijdelijk een orkaan over het veld raast.
Ajax-trainer Henk ten Cate brult zo hard mogelijk de voornaam van de Argentijnse rechtsbuiten en kijkt er heel boos bij. Rosales krimpt kort ineen, haalt adem en speelt de volgende bal wél braaf over de grond.
,,De progressie die Ajax de laatste maanden geboekt heeft, zit ‘m niet in drie nieuwe spelers,’’ zegt technisch directeur Martin van Geel. ,,De basis ligt op het trainingsveld. Dáár wordt heel gericht en gedreven gewerkt aan het dominante voetbal dat we willen spelen. Voor een heel groot deel is het een kwestie van overbrengen. Hoe leg je steeds opnieuw uit wat je wilt? Hoe zorg je dat voetballers elke dag écht beter willen worden? Dat onze spelers elke dag later van het trainingsveld komen omdat ze nog wat extra ballen willen trappen, vind ik tekenend.’’
Dat de bal nog niet altijd doet wat hoofd en benen willen, bleek woensdag tegen ADO Den Haag. Ajax speelde een helft lang behoorlijk, maar viel daarna ver terug. ,,We zijn nog niet vast genoeg,’’ constateert Ten Cate. ,,Blijkbaar zijn we nog niet in staat twee topprestaties achter elkaar te leveren. Dat hoort bij een ploeg in opbouw, zeker met zoveel jonge spelers. Na die wedstrijd tegen Feyenoord werd iedereen op straat aangesproken: ‘geweldig man, klasse gespeeld’. Kennelijk heeft zoiets toch invloed op onze prestaties. Noem het hobbels op weg naar volwassenheid.’’
AZ-trainer Louis van Gaal schat PSV voorlopig dan ook hoger in dan Ajax. ,,PSV is op dit moment dé topclub van Nederland, Ajax is nummer twee. In de samenvatting van de wedstrijd tegen ADO zag ik vier keer een speler van Den Haag voor Stekelenburg staan. Dat geeft wel iets aan. Ajax gaf meer kansen weg dan wij tegen ADO deden.’’
Dat was ook zijn PSV-collega Ronald Koeman opgevallen. De voormalige Ajax-trainer ziet in de meerwaarde van aanvoerder Jaap Stam, ook de zwakte van de Amsterdammers. ,,Wat wij voorin hebben – dat we in de problemen komen als er mensen wegvallen – hebben zij achterin,’’ zegt Koeman. ,,Tegen ADO deed Stam niet mee en je ziet gelijk het verschil. Maar dat er bij Ajax iets aan het groeien is, is duidelijk. Ze zijn beter dan vorig jaar, al is daar ook niet zo heel veel voor nodig.’’
Afgelopen seizoen hobbelde Ajax vaak als een angstig vogeltje over het veld, nu is de flair terug. ,,Toen we aan de voorbereiding begonnen, zag ik vooral angst,’’ zegt Ten Cate. ,,Ik heb heel veel gehamerd op lef, op dúrven. Nu zie je dat er heel veel vertrouwen is. We stralen ook weer plezier uit. De groei van het team hangt nauw samen met de individuele ontwikkeling van spelers. Kijk maar naar Stam, Sneijder of Emanuelson.’’
Ten Cate heeft nog geen idee hoe zijn ploeg zich verhoudt tot de landskampioen. ,,PSV heeft óók een heel sterke ploeg, maar als elftal zijn we onvergelijkbaar,’’ vindt de Ajax-coach. ,,Zij spelen vaak met zeven man achter de bal. Prima hoor, maar wij doen dat heel anders.’’
Koeman haalt zijn schouders op. ,,Ik vind dat allemaal van die typisch Nederlandse verhalen. Balbezit, mensen achter de bal. Wij spelen gecontroleerd, maar ook met de nodige durf en vrijheid. En dat met zeven spelers achter de bal... Volgens mij speelde FC Kopenhagen ook met veel mensen achter de bal, maar die zitten nu wel in de Champions League.’’
Het duel met de Denen vormt nog altijd een smet op het jonge seizoen van Ajax. ,,Maar het heeft niets aan onze koers veranderd,’’ aldus Van Geel. ,,Onze positie op de ranglijst onderstreept dat. We zijn nog lang niet waar we willen zijn, maar we zijn na drie maanden een stuk verder dan we vooraf hadden gedacht.’’